Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:52

He Arabesk ik dacht dat jij natural was? Kan je zien wat bokt een stereotypes van ons maakt Vind het overigens wel super dat je je verdiept in dit soort zaken.

Ik krijg as maandag mijn eerste lesje klassieke dressuur.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:24

shan schreef:
Wat is nou duur, weet je wat het kost om een da te laten komen op zaterdagavond bij een kolieker?

Ik vind dat juist de tegenstanders van ldr eens de moeite moeten nemen om er heen te gaan, misschien kan men eens een objectiever oordeel vellen, als je in de praktijk hebt gezien hoe het allemaal werkt en wat de motivatie erachter is, dit werkt waarschijnlijk beter dan alleen maar de mensen achterna rennen waarvan jij vind dat ze per defintie gelijk hebben, misschien is er dan pas een werkelijk interessante discussie mogelijke op bokt, waarbij de partijen wat dichter naar elkaar kunnen komen.

Dus jij bied je aan als sponsor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:29

QQQQ schreef:
shan schreef:
Wat is nou duur, weet je wat het kost om een da te laten komen op zaterdagavond bij een kolieker?

Ik vind dat juist de tegenstanders van ldr eens de moeite moeten nemen om er heen te gaan, misschien kan men eens een objectiever oordeel vellen, als je in de praktijk hebt gezien hoe het allemaal werkt en wat de motivatie erachter is, dit werkt waarschijnlijk beter dan alleen maar de mensen achterna rennen waarvan jij vind dat ze per defintie gelijk hebben, misschien is er dan pas een werkelijk interessante discussie mogelijke op bokt, waarbij de partijen wat dichter naar elkaar kunnen komen.

Ik denk dat als je heel objectief wilt zijn, eerst een hele goede les in anatomie moet krijgen, met fotoos en de hele mikmak erbij.

Dan ook graag de beelden en fotoos van de wannabees die het dus fout doen en wat er dan binnen in dat lijf gebeurt. Wellicht zijn er dan nog een handje vol die eerlijk durven zijn en toegeven dat ze misschien toch niet zo goed zijn om het na te doen.

Als ik kijk in HAW dan zie ik zo veel valse knikken en daarwordt zo weinig iets van gezegd of paarden die volledig op hun kop lopen en dan wordt er geroepen oooo netjes, mooiiii. Hoevelen zetten dan ook nog de stap naar LDR? Je kunt het niet verbieden, maar een beetje meer gevoel en nadenken naar je dier toe vind ik soms wel eens op zijn plaats. Misschien zie ik meer dan dat ik zelf kan, maar juist daardoor zal ik nooit zomaar wat proberen, rij daardoor niet eens met slof hoewel het voor mijn paard wel eens goed zou zijn.....

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:44

Als je wilt weten wat het (volgens tegenstanders dan...) met een paardenlichaam doet, dan wijs ik je op de website www.sustainabledressage.com van Theresa (haar website werd al ooit eerder door Sjef Janssen verboden).

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:50

renes schreef:
Als je wilt weten wat het (volgens tegenstanders dan...) met een paardenlichaam doet, dan wijs ik je op de website www.sustainabledressage.com van Theresa (haar website werd al ooit eerder door Sjef Janssen verboden).

ik lees al een tijdje mee met jullie

maar dit is een goede duidelijke site trouwens.

Belachelijk dat zoiets verboden word.. bang voor concurrentie

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:00

Er zijn meer forums waarop Rollkur en LDR besproken worden. De LDR productie op bokt, valt in het niet bij andere forums over LDR.

Een voorbeeld is:
http://www.ultimatedressage.com

Over de kwaliteit zullen we het maar niet hebben.

machonoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:09

Er zijn zoveel mensen die het zogenaamde LDR van o.a. Anky en Sjef na proberen te doen.
Ik ben er zelf geen voorstander van, maar je moet weten waar je mee bezig bent.
Ik ga wel eens mee met mijn vriendin om te kijken bij haar manege lessen en als ik zie hoe daar ik die mondjes wordt gerukt en geplukt word ik gewoon naar van binnen.
Er schuild vaak geen aanleuning achter, bij het paard wordt de aanleuning afgedwongen door het gewoon met de kin op de borst te trekken, waardoor het de rug wegdrukt i.p.v. ontspand.
Wisten jullie dat je door het 'nadoen' van LDR je paard zo vast kan rijden dat het zelfs dingen als hoefkatrol, kissing spines of spat kan veroorzaken?!!
Dit allemaal door een verkeerde manier van je paard rijden.
Ik heb op de website van theresa gekeken en ben het over veel dingen met haar eens.
Wat jullie met je paard doen, laat ik geheel aan jullie over, maar rijd het alstjeblieft niet zo diep in de krul dat het zijn rug gaat spannen, i.p.v. ONTspannen zodat het op den duur zelf gebreken gaat vertonen..!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:34

machonoekie schreef:
Er zijn zoveel mensen die het zogenaamde LDR van o.a. Anky en Sjef na proberen te doen.
Ik ben er zelf geen voorstander van, maar je moet weten waar je mee bezig bent.
Ik ga wel eens mee met mijn vriendin om te kijken bij haar manege lessen en als ik zie hoe daar ik die mondjes wordt gerukt en geplukt word ik gewoon naar van binnen.
Er schuild vaak geen aanleuning achter, bij het paard wordt de aanleuning afgedwongen door het gewoon met de kin op de borst te trekken, waardoor het de rug wegdrukt i.p.v. ontspand.
Wisten jullie dat je door het 'nadoen' van LDR je paard zo vast kan rijden dat het zelfs dingen als hoefkatrol, kissing spines of spat kan veroorzaken?!!
Dit allemaal door een verkeerde manier van je paard rijden.
Ik heb op de website van theresa gekeken en ben het over veel dingen met haar eens.
Wat jullie met je paard doen, laat ik geheel aan jullie over, maar rijd het alstjeblieft niet zo diep in de krul dat het zijn rug gaat spannen, i.p.v. ONTspannen zodat het op den duur zelf gebreken gaat vertonen..!

Zullen we het er maar ophouden dat je een paard verpest door het verkeerd te rijden, LDR, klassiek, western of noem maar op?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:55

QQQQ schreef:

Waar maak je dat uit op?

russel schreef:
Als ik kijk in HAW dan zie ik zo veel valse knikken en daarwordt zo weinig iets van gezegd of paarden die volledig op hun kop lopen en dan wordt er geroepen oooo netjes, mooiiii. Hoevelen zetten dan ook nog de stap naar LDR? Je kunt het niet verbieden, maar een beetje meer gevoel en nadenken naar je dier toe vind ik soms wel eens op zijn plaats. Misschien zie ik meer dan dat ik zelf kan, maar juist daardoor zal ik nooit zomaar wat proberen, rij daardoor niet eens met slof hoewel het voor mijn paard wel eens goed zou zijn.....

slecht klassiek rijden is net zo slecht als slecht ldr rijden.

machonoekie schreef:

wat heeft een manegeles met LDR te maken??
Volgens mij helemaal niets.

voor alle duidelijkheid zal ik nog maar eens zeggen dat ik mijn paard niet ldr rij, voordat daar misverstanden over ontstaan
een slof heb ik gelukkig niet nodig, maar als ik hem wel nodig zou hebben dan zou ik hem gebruiken.
En ook het rijden met een slof hoeft niets met ldr rijden te maken te hebben.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:37

shan schreef:
Waar maak je dat uit op?
shan schreef:

Als jij het toch niet duur vind...

Overigens: over slecht rijden = slecht rijden zijn we het allemaal eens.
Of "goed LDR" ook onder goed rijden valt niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:50

Q, uiteindelijk zullen we daar waarschijnlijk nooit verder komen dan agree to disagree.]

Maar dat wil nog niet zeggen dat LDR slecht is omdat je manegeklanten hebt zien zagen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:00

Karl66 schreef:
Maar dat wil nog niet zeggen dat LDR slecht is omdat je manegeklanten hebt zien zagen
Nee, dat klopt, die zagen al véél langer

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:04

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:40

Mooi stuk! Laurens zet duidelijk neer waar het om gaat, en vooral het doel van vertrouwen en de band die je naar succes brengt wat hij noemt (en dus niet als doel het behalen van Olympische medialles zoals in dit topic al meerdere malen is genoemd)

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:16

Laurens van Lieren schreef:
Simpelweg omdat ik in de veronderstelling verkeer dat er geen fout of goed is qua methode, maar alleen qua uitvoering.

Dat vind ik wel héél simpelweg gedacht, maar is ongetwijfeld een overtuiging die velen met hem delen. Het feit dat iemand het tot methode heeft uitgeroepen maakt het nog niet goed. Daarnaast herinner ik me ook pro-LDRers die zich sterk maakte tegen het label "methode": het was een toevoeging, geen op zich staande methode. Ik ben nog steeds op zoek naar de meerwaarde voor het paard van deze toevoeging.
En in mijn ogen ligt aan iedere topprestatie een basis van vertrouwen tussen ruiter en paard ten grondslag. Dus is het onmogelijk om met een ‘foute’ uitvoering van een systeem,die een paard zou schaden, een topprestatie te leveren. Alles wat geforceerd wordt, het vertrouwen van een paard schaadt, kan nooit zorgen voor blijvend succes.

Dat zou kunnen kloppen, indien de jury zou selecteren op dit vertrouwen. Zo is gebrek aan vertrouwen in de ring deels te ondervangen door het paard achter de loodlijn te houden, waar ie zich moeilijker aan de "aanleuning" kan onttrekken. Er wordt echter niet afgerekend op veelvuldig achter de loodlijn komen, evenmin op sterk gebruik van de stang etc.
Een discussie is er altijd op gebaseerd een oplossing te vinden voor een bepaald probleem (letterlijk betekent discussie: bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden). Ten eerste is er niet eens sprake van een duidelijk probleem, en ten tweede is het zeker niet de intentie geweest van degenen die deze ‘discussie’ begonnen zijn om ook daadwerkelijk tot een oplossing te komen.

Het probleem is zeer duidelijk: De "methode" druist in tegen de door de eeuwen heen bepaalde methoden van opleiden en trainen van paarden - sterker nog, tegen ALLE verschillende methoden. De werking van LDR om de paarden beter te controleren/domineren is duidelijk. Waarom LDR voor de ontwikkeling van de paarden van nut zou zijn echter niet. De vraag is dus of het gerechtvaardigd is om LDR als "methode" te bestempelen voor het positief beïnvloeden van de ontwikkeling van een rijpaard. Als deze vraag duidelijk wordt beantwoord, dan kan er daadwerkelijk tot een oplossing worden gekomen. Dit antwoord moet komen van hen die de methode aanhangen. Zolang dit antwoord niet komt, kun je niet verwachten dat de "tegenstanders" opeens van mening gaan veranderen. Dit moet je niet zoeken in de stugheid van de tegenstanders (zoals vaak wordt beweert), maar in het uitblijven van goede verklaringen van de voorstanders.
In mijn ogen is ieder systeem dat goed wordt uitgevoerd, met als belangrijkste graadmeters harmonie en vertrouwen, een goed systeem.

In mijn ogen is de harmonie ook ver te zoeken in de topdressuur: Kijk naar de duidelijk zichtbare hulpen voor bijv. wissels, kijk naar open monden bij het terugrijden van uitgestrekte gangen, kijk naar het niet stil kunnen staan. Dit gebrek aan harmonie is ook bij de niet-LDRers te zien. Het is aan de jury om hierop af te rekenen.
Als de verschillende kampen elkaar kunnen waarderen of op z’n minst in hun waarde kunnen laten, denk ik dat we de komende jaren heel mooie en boeiende sport kunnen krijgen.
Als dat betekend ogen sluiten/struisvogelpolitiek, dan klinkt dat zeker niet alsof iemand bereid is om de discussies aan te gaan. Kritiek ebt niet weg als de ontvanger de kritiek zat is, maar pas als deze wordt weerlegt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 02:29

Q, zolang jij geen enkele reden die genoemd wordt accepteerd en het alleen maar over controle kan hebben, denk ik niet dat jij bereid bent je te laten overtuigen.

Grappig trouwens dat juist jij in een ander topic een klassieke trainingsmethode onder "don't try this at home" schaart. Dat was volgens jou één van de redenen om LDR te veroordelen, omdat klassiek uit een logische opeenvolging bestond en dus voor iedereen uitvoerbaar is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:08

Karl66 schreef:
Q, zolang jij geen enkele reden die genoemd wordt accepteerd en het alleen maar over controle kan hebben, denk ik niet dat jij bereid bent je te laten overtuigen.
Zolang ik elke "reden" eenvoudig met logisch nadenken kan weerleggen, zal ik die niet zomaar accepteren, nee. Ik ben bereid me te "laten overtuigen", maar om me van het goede van LDR te overtuigen heb je ondertussen wel héél sterke argumenten nodig - dat klopt.
Karl66 schreef:
Grappig trouwens dat juist jij in een ander topic een klassieke trainingsmethode onder "don't try this at home" schaart. Dat was volgens jou één van de redenen om LDR te veroordelen, omdat klassiek uit een logische opeenvolging bestond en dus voor iedereen uitvoerbaar is.
Dat ging over de pilarenarbeid, en het gebruik hiervan om piaffe en schoolsprongen te trainen. Dat is een logische opeenvolging van het werk aan de hand en de lange lijnen. Als iemand die voorstappen correct neemt en weet hoe het paard in de pilaren te behandelen, dan hoeft het geen probleem te zijn.
De klassieke aspecten van de training worden hierbij allemaal gewaarborgd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:26

Heel apart Q... het zijn juist telkens weer jou argumenten die weerlegd kunnen worden

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:35

Aimee schreef:
Heel apart Q... het zijn juist telkens weer jou argumenten die weerlegd kunnen worden
Ieder z'n mening, Aimee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:39

QQQQ schreef:
Ieder z'n mening, Aimee.

Kijk nou.... een nieuwe wending! Ga je nu eindelijk andere meningen accepteren?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:49

Aimee schreef:
Kijk nou.... een nieuwe wending! Ga je nu eindelijk andere meningen accepteren?
Iedereen mag van mij altijd de eigen mening hebben en handhaven. Als men die hier echter uit, en ik een andere mening daarover heb, vind ik dat ik mijn mening ook mag uiten.
Zo hoort dat mijns inziens in een discussie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:51

QQQQ schreef:
Iedereen mag van mij altijd de eigen mening hebben en handhaven. Als men die hier echter uit, en ik een andere mening daarover heb, vind ik dat ik mijn mening ook mag uiten.
Zo hoort dat mijns inziens in een discussie.

Uit deze voortslepende 'discussie' blijkt echter telkens weer dat jij de andere mening níet accepteert

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:01

Aimee schreef:
Uit deze voortslepende 'discussie' blijkt echter telkens weer dat jij de andere mening níet accepteert

Maar Q laat tenminste wel de ander in z'n waarde....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:07

Aimee schreef:
Ik neem niet een mening van een ander over als ik daar niet achter sta. Een mening accepteren is in mijn ogen niet een mening overnemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:27

QQQQ schreef:
Ik neem niet een mening van een ander over als ik daar niet achter sta. Een mening accepteren is in mijn ogen niet een mening overnemen.

Heb ik ooit gezegd dat je een mening over moet nemen? Nee!
Jij bent degene die al jaren probeert anderen te overtuigen van jou mening in een discussie die nergens meer over gaat; behalve dan het zwart maken van zeer goed presterende ruiters en het met man en macht de eigen (klassieke) waarheid er doorheen proberen te drukken.
Geen enkele LDR-ruiter/voorstander die jou mening niet accepteert en geen enkele LDR-ruiter/voorstander die graag wil dat jij overtuigd raakt van het voordeel van LDR, laat staan dat ze graag zouden willen dat jij die methode zou gaan proberen toe te passen.
Het enige waar om gevraagd wordt, is acceptatie. Jij vraagt vervolgens telkens weer om argumentatie.... die is gegeven. Geef jij nou eens wat acceptatie terug!