irmaz schreef:Ik denk dat er hier toch verschillende definities van dressuur een rol spelen. Wanneer je wedstrijdambities in de dressurrichting hebt en daarin de bevestiging zoekt dat je goed bezig bent is het absoluut onverstandig om een draver (of een fjord, haflinger, fries, tuiger, springpaard,...) te kopen. Dan moet je diepe zakken hebben om een juist dressuurpaard, equipment en begeleiding te kunnen betalen. Maar wanneer je dat geld niet hebt dan kan je nog steeds dressuur beoefenen met een bovenstaand paard maar moet je je doelen daar aan aanpassen en zul je weinig bevestiging van je niveau in de ring vinden. Het ultieme gevoel om 1 met je paard te zijn en samen te (leren) dansen, voor mij het doel van dressuur, is echter niet afhankelijk van het soort paard maar van de juiste verwachtingen, discipline en de eigenschap van de ruiter om zich aan zijn paard aan te passen.
En ik zou er aan toe willen voegen dat niet alleen GP is dressuur maar de hele weg daar naar toe.
Niet zozeer de definitie van dressuur. Dressuur heeft volgens mij maar 1 definitie. Je hebt het denk ik over het niveau van dressuur. Wedstrijdambitie heeft er niet zoveel mee te maken. Noch het ras. Het gaat om het fysiek van het paard. Koop wat mij betreft een goed gebouwde haflinger met een werkwillig karakter en je kunt er het hoogste niveau dressuur mee rijden inclusief de pipa's, pirouettes etc. Daar hoef je geen diepe zakken voor te hebben.
En ga je jezelf en je paard toetsen op een wedstrijd zul je misschien geen eerste worden maar dat is toch neem ik aan niet erg. je weet dan waar je verbeterpunten liggen.
Maar aan een paard met een ongunstige bouw kun je dressuurmatig best wat verbeteren maar gaat dat niveau niet halen of loopt bv verzamelende oefeningen niet voldoende verzameld; de overgangen niet zo vloeiend omdat het niet voldoende kan verzamelen. Kortom dan loop je vast op het fysiek van je paard en dan kun je niet verder als je dat graag zou willen. Sommigen proberen dat wel en frustreren zichzelf en het paard.
Goed hanarchement is natuurlijk heel belangrijk en goed les krijgen ook. En dat kost natuurlijk ook geld. Je paard gaat echt niet "dansen" onder een krakkemikkig zadel dat m pijn doet. En met instructie die je de verkeerde dingen leert ook niet...