Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:25

SinneJ schreef:
pol1 schreef:
Voorbeelden ten overvloed van paarden die fysiek mee gaan maar zich mentaal totaal ongehoord voelen en vaak " schreeuwen " om een andere benadering! Vertrouwen is idd iets anders dan gehoorzaamheid..
@sinnej: ik vind afdwingen niet de juiste benadering ik nodig liever uit!!

Nee, je vindt het niet de juiste verwoording.

Daar lijken jullie allemaal nogal gevoelig aan. Ik rijd niet 'dwingender' dan de gemiddelde bokker, maar ik kom ervoor uit dat ik wel MIJN wil opleg. Als jullie dat niet beweren te doen en denken dat jullie paard vanzelf zo rondhuppelt, dan weet ik ook niet meer wat zeggen..

Mijn paarden doen ook wat ik wil, maar ik maak er hun eigen wil van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:27

Er zitten 50 schades of grey tussen mentaal dood maken en gewoon met gezond verstand je grenzen en verwachtingen communiceren.

Waarom zouden de toveraars voor hun vrienden in vredesnaam een halster nodig hebben of een longeerlijn.
Of een hulpteugel die ineens geen hulpteugel meer heet omdat het het paard 'helpt'.....oh wacht, deed de originele naam dat al niet vermoeden?
En hoe 'helpt' dat het paard eigenlijk behalve dat het geholpen wordt om onze wensen te vervullen?

Simpelman: hoe valt 'hij went er maar aan' onder positieve bekrachtiging?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:28

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Nee, je vindt het niet de juiste verwoording.

Daar lijken jullie allemaal nogal gevoelig aan. Ik rijd niet 'dwingender' dan de gemiddelde bokker, maar ik kom ervoor uit dat ik wel MIJN wil opleg. Als jullie dat niet beweren te doen en denken dat jullie paard vanzelf zo rondhuppelt, dan weet ik ook niet meer wat zeggen..

Mijn paarden doen ook wat ik wil, maar ik maak er hun eigen wil van.

Dat is magie die ik niet beheers dan.

Ook al doet mijn paard wat ik zeg, bijt hij me niet, krijgt hij klontjes en volgt hij me, zelfs wanneer dat niet gevraagd wordt.

Ik ben een monster.

Evelijn

SinneJ, Ik ken maar weinig paarden die niet gewoon reageren op 'nee' (mits het vertrouwen/band tussen mens en paard gewoon goed is)

Simpelman

SinneJ schreef:
Simpelman, er zijn tig paarden die niet reageren op nee. Hoe verklaart u dat? Spreken die mensen het niet juist uit? En gooi het nu niet op onkunde van de africhter, want er zijn paarden genoeg die zonder aanleiding dominanter zijn dan anderen.

Het gaat niet om het uitspreken maar om de intentie.
Je kunt het zachtjes fluisteren, bijna alleen maar denken.

De dominatie die je bedoelt is verzet, verzet omdat je paard niet met je mee wil, dat betekent dat het geen vertrouwen heeft.
Paarden volgen hun koppelgenoot.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-09-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:29

Evelijn schreef:
SinneJ, Ik ken maar weinig paarden die niet gewoon reageren op 'nee' (mits het vertrouwen/band tussen mens en paard gewoon goed is)

Ah maar als je snoep nodig hebt om vertrouwen op te bouwen, hoe kom je dan aan dat laatste?

Ik zie een probleem in dat verhaal, want je moet ergens beginnen en jij hebt niet het fysieke voordeel.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:30

Nogmaals: zodra je het hek dicht doet heb je al iets afgedwongen.
Simpeler is het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:31

Snoep is een mogelijkheid om aan te geven dat het paard de juiste oplossing heeft gevonden, het duidelijk voor hem.

S_en_Z

Simpelman, suggereert u dat ik met een strakke/sterke hand rijd en het paard (tot ver) achter de loodlijn forceer?

Zo ja.. dan wil ik u uitnodigen eens in persoon te komen kijken wat mijn handen precies doen en hoe de teugelvoering is. Daar ben ik zelfs voor bereid om uw benzinekosten te vergoeden en nee, ik verlang dan geen les of commentaar van u.

Als het paard (zoals vanavond) de kop in de lucht wil steken en haar hele lijf wegdraaid om te kijken naar de schapen die gedekt worden in het donker word het paard hier op geen enkele manier van tegengehouden behalve beloond als zij de teugeldruk weer opzoekt. Dat het in dit geval betekend dat zij daardoor zo nu en dan nog achter de loodlijn komt omdat ze deze nog niet geheel meeneemt naar voren dan is dat maar zo.

Dat u van mening bent dat het paard te allen tijde voor de loodlijn moet zijn respecteer ik maar daar kan ik weinig mee :) tenzij u wil dat ik het paard haar vertrouwen schaad door haar naar de hand toe te jagen :')
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-09-16 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

SinneJ

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:
Simpelman, er zijn tig paarden die niet reageren op nee. Hoe verklaart u dat? Spreken die mensen het niet juist uit? En gooi het nu niet op onkunde van de africhter, want er zijn paarden genoeg die zonder aanleiding dominanter zijn dan anderen.

Het gaat niet om het uitspreken maar om de intentie.
Je kunt het zachtjes fluisteren, bijna alleen maar denken.

De dominatie die je bedoelt is verzet, verzet omdat je paard niet met je mee wil, dat betekent dat het geen vertrouwen heeft.
Paarden volgen hun koppelgenoot.

Nee ik schreef dominantie omdat ik dominantie bedoelde, maar bedankt voor die goedbedoelde correctie, Nederlands lukt echter prima.

Dus u zegt dat wanneer uw intentie goed zit, het paard alles op stem doet, zonder dat er ooit enige dwang aan te pas komt. Dan is het grote gebrek binnen de ruitersport een gebrek aan intentie en niet aan kennis?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:34

S_en_Z schreef:
Simpelman, suggereert u dat ik met een strakke/sterke hand rijd en het paard (tot ver) achter de loodlijn forceer?

Zo ja.. dan wil ik u uitnodigen eens in persoon te komen kijken wat mijn handen precies doen en hoe de teugelvoering is. Daar ben ik zelfs voor bereid om uw benzinekosten te vergoeden en nee, ik verlang dan geen les of commentaar van u.

Als het paard (zoals vanavond) de kop in de lucht wil steken en haar hele lijf wegdraaid om te kijken naar de schapen die gedekt worden in het donker word het paard hier op geen enkele manier van tegengehouden behalve beloond als zij de teugeldruk weer opzoekt. Dat het in dit geval betekend dat zij daardoor zo nu en dan nog achter de loodlijn komt dan is dat maar zo.

Nee hoor, het is geen kwestie van kracht, ruwheid of iets in die zin.
Het is een kwestie van beginnen aan het begin.
Je bent met M dressuur oefeningen bezig terwijl de B nog niet bevestigd is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:34

Weet je SinneJ... ik heb niet alle antwoorden (net zo min als alle andere Bokkers die hebben)... ik doe ook niet voor alsof ik alle antwoorden heb ik ben gewoon op avontuur.... en ik vermaak me daar uitstekend mee... ik deel mijn ervaring dat ik vaak zie dat 'nee' zeggen voldoende is en dat ik nooit fysiek in het voordeel ga zijn ten opzichte van het paard dat weet ik ook wel zeker ... ik ben zelfs ongeveer 1/4 van het gewicht van een shetlander...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:35

Straffen doe ik ook niet aan gewoonweg niet nodig.. make the wrong thing hard en the right thing easy..( Warwick Shiller) werkbaar in alle situaties!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:35

En waarom is de B nog niet bevestigd? Omdat ze nog niet gestart is en geen winstpunt heeft?

Dat vind ik erg kortzichtig _O-

Overigens mag IK het paard op de wedstrijden nieteens starten in de B ;) tenzij ik HC ga starten. Dan natuurlijk wel :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-09-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:37

Evelijn schreef:
Weet je SinneJ... ik heb niet alle antwoorden (net zo min als alle andere Bokkers die hebben)... ik doe ook niet voor alsof ik alle antwoorden heb ik ben gewoon op avontuur.... en ik vermaak me daar uitstekend mee... ik deel mijn ervaring dat ik vaak zie dat 'nee' zeggen voldoende is en dat ik nooit fysiek in het voordeel ga zijn ten opzichte van het paard dat weet ik ook wel zeker ... ik ben zelfs ongeveer 1/4 van het gewicht van een shetlander...

Sorry, ik wilde je zeker niet het gevoel geven dat je niets weet of dat ik alles denk te weten. Ik wil gewoon dat mensen zich er bewust van zijn ze paarden ALTIJD dingen opleggen, hoe lief ze het ook bedoelen, dat is paardensport. Dat legt je zekere verantwoordelijkheden op, want jij staat in voor de zorgen van een levend dier.

Daarover mag men niet zo licht gaan door de zeggen "Oh maar ik nodig hem enkel uit". Nee je in principe dwing je hem, want als hij het niet doet als jij het vraagt, vraag je het nog eens, en de volgende dag weer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:37

SinneJ schreef:
Nee ik schreef dominantie omdat ik dominantie bedoelde, maar bedankt voor die goedbedoelde correctie, Nederlands lukt echter prima.

Dus u zegt dat wanneer uw intentie goed zit, het paard alles op stem doet, zonder dat er ooit enige dwang aan te pas komt. Dan is het grote gebrek binnen de ruitersport een gebrek aan intentie en niet aan kennis?

Ik begrijp dat jij dominantie bedoelde, maar dat wat jij als zodanig aanduidt is afgezien van uitzonderingen gewoon verzet.
Jij wilt iets, gehoorzaamheid, en je paard verzet zich daar tegen.
Wanneer je geen gehoorzaamheid wilt, dan hoeft je paard zich niet te verzetten en kan het echt naar je gaan luisteren en dan kun je hem uitnodigen het "spel" te spelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:39

S_en_Z schreef:
En waarom is de B nog niet bevestigd? Omdat ze nog niet gestart is en geen winstpunt heeft?

Dat vind ik erg kortzichtig _O-

Overigens mag IK het paard op de wedstrijden nieteens starten in de B ;) tenzij ik HC ga starten. Dan natuurlijk wel :)

De B staat hier voor het rijkunstig niveau.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:39

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Ik begrijp dat jij dominantie bedoelde, maar dat wat jij als zodanig aanduidt is afgezien van uitzonderingen gewoon verzet.
Jij wilt iets, gehoorzaamheid, en je paard verzet zich daar tegen.
Wanneer je geen gehoorzaamheid wilt, dan hoeft je paard zich niet te verzetten en kan het echt naar je gaan luisteren en dan kun je hem uitnodigen het "spel" te spelen.

Dus u rijdt zonder been en zweephulpen? Het paard doet immers alles op stem?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:41

SinneJ schreef:
Daarover mag men niet zo licht gaan door de zeggen "Oh maar ik nodig hem enkel uit". Nee je in principe dwing je hem, want als hij het niet doet als jij het vraagt, vraag je het nog eens, en de volgende dag weer.

Je moet een paard leren te begrijpen wat er van hem gervraagd wordt.
Dat wat er gevraagd wordt moet zijn als de kudde die gaat galopperen, de kudde die rechts af gaat.
Paarden doen dat gewoon, zomaar, geen gehoorzaamheid voor nodig, ze kunnen niet anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:41

Simpelman, of je bind er een touwtje aan en wacht tot hij meekomt omdat er geen betere optie is. Doe aub niet of je roomser bent dan de paus.

1/4 gewicht van een shetlander :')

De shetlander bij mijn eerste stal was de baas over de hengsten.
Echt niet omdat hij lief was, maar omdat hij zo verrekte snel een hengst van 1.70 op de grond kon leggen door in de juiste pijn punten te bijten _O-

Maar dat is off-topic, ik leg liever geen paarden op de grond.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:42

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Je moet een paard leren te begrijpen wat er van hem gervraagd wordt.
Dat wat er gevraagd wordt moet zijn als de kudde die gaat galopperen, de kudde die rechts af gaat.
Paarden doen dat gewoon, zomaar, geen gehoorzaamheid voor nodig, ze kunnen niet anders.

Kijk maar nu wordt het simpelweg een kwestie van semantiek...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:42

SinneJ schreef:

Beenhulpen zijn biomechanische communicatie.
Ik heb de laatste 25 jaar geen zweep meer gebruikt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:43

SinneJ schreef:
Kijk maar nu wordt het simpelweg een kwestie van semantiek...

Nee, van nadenken, voelen en experimenteren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:45

Simpelman schreef:
De B staat hier voor het rijkunstig niveau.

U slaat de spijker op zijn kop hoor.

Ik ben een waardeloos penny meisje die niet kan rijden en zal me in een hoekje gaan staan schamen ;)

Fijne avond nog.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-09-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:46

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Beenhulpen zijn biomechanische communicatie.
Ik heb de laatste 25 jaar geen zweep meer gebruikt.

Wat betekent dat u in de eerste 25 jaar wel met zweep hebt gewerkt, dat is zomaar 15 jaar meer paardenleed dan dat ik heb veroorzaakt.

Nee kom zeg, dit is een grap. Zingen jullie gerust verder tegen paardlief, maak er een musical van, mij lukt het prima met duidelijkheid zoals ik die invul.

Ik heb het gevoel dat heel veel mensen niet met zichzelf kunnen leven als ruiter en het daarom heel erg mooi inpakken.