Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Eleadoras schreef:xkimmieejj schreef:In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..
Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaal met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!
Ja, en dat is natuurlijk ook zo..
xkimmieejj schreef:In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..
Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaa met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!
Tigra_ schreef:xkimmieejj schreef:In deze discussie zal ergens wel een kern van waarheid zitten..
Maar als je zo gaat kijken per kilo, stop dan helemaa met paardrijden, want paarden zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om op te rijden.. Dit is gewoon door de mens gekomen omdat die het leuk vind.. Het paard vroeg er niet om!
Ik snap niet wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen?
Ergens zul je natuurlijk die grens moeten leggen. Want anders blijven we aan de gang dus ik snap je punt niet.
bruintje123 schreef:Mooi filmpje van die haflingers.
Weet je. Nederland is een overdrijf land.
Alles is voortaan zielig.
Ijzers is zielig. Bit is zielig.
Een paard dat bijt een klap terug geven is zielig.
Mensen boven 60 kilo zijn zielig.
Maar ook op andere vlakken.
Kinderen mogen voortaan alles want die op de plek zetten is zielig.
Kinderen 10 kilometer naar school fietsen is zielig.
Een leraar die ze op onfatsoenlijk gedrag aanspreken is zielig.
En zo is er voortaan een hele generatie ontstaan die alles ziekig vinden voor hunzelf als ze eens ergens voor moeten bikkelen.
Maar dat ook doortrekken in het belachelijke naar een paard.
Ja op gewicht moet gelet worden.
Maar niet zo extreem als dat sommige graag zouden willen.
Ollytje schreef:bruintje123 schreef:Mooi filmpje van die haflingers.
Weet je. Nederland is een overdrijf land.
Alles is voortaan zielig.
Ijzers is zielig. Bit is zielig.
Een paard dat bijt een klap terug geven is zielig.
Mensen boven 60 kilo zijn zielig.
Maar ook op andere vlakken.
Kinderen mogen voortaan alles want die op de plek zetten is zielig.
Kinderen 10 kilometer naar school fietsen is zielig.
Een leraar die ze op onfatsoenlijk gedrag aanspreken is zielig.
En zo is er voortaan een hele generatie ontstaan die alles ziekig vinden voor hunzelf als ze eens ergens voor moeten bikkelen.
Maar dat ook doortrekken in het belachelijke naar een paard.
Ja op gewicht moet gelet worden.
Maar niet zo extreem als dat sommige graag zouden willen.
FabianHorse schreef:Man man wat een onzin hier! Als je wat zwaarder ben kun je inderdaad geen wedstrijd winnen, puur omdat een paard met een lichtere ruiter sneller kan lopen en dus sneller gaat winnen, maar rij je voor de lol en je hebt een groot stevig paard, dan dat geen probleem
Cayenne schreef:Voortbordurend op dit onderwerp. Is dit misschien niet iets voor iemand?
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... aject.html
A3a1 schreef:Het BMI zou een betere richtlijn zijn samen met de 10% regel.
Want iemand die 70 kilo is maar gespierd is Iers heel anders dan iemand 70 kilo en een klein tonnetje is.
Dan hangt het ook nog van je rijkunst af.
En een groter of fors paard kan wat meer hebben.
Het voorbeeld van TS van de dikke vrouw die van pony afstapt....mentaliteit zou ik zeggen.
En iemand zei: dat kan alleen de ruiter zelf bepalen. ...ik vrees dat er ruiters zijn die dat niet kunnen. Dan zou de omgeving dus zo stoer moeten zijn om dat netjes te zeggen.
Ik was zelf eens bij een paard wezen kijken. De eigenaresse zei: je mag niet zwaarder worden als je op haar wil rijden.
Vind ik echt klasse!
nvanriet schreef:Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van.
nvanriet schreef:ik heb de meeste pagina's doorlezen en zou graag mijn eigen verhaal plaatsen. ik heb zelf een grote normaal gebouwde pony. Toen ik die ongeveer 10 jaar geleden kocht woog ik ongeveer 60 kg. in de loop jaren is mijn gewicht gestegen (oa door 3 zwangerschappen) en werd mijn pony ook stouter. Niemand heeft mij in deze tijd gezegd dat dit aan mijn gewicht zou kunnen liggen. zowel de DA als mijn lesgever (in mijn ogen beiden professionals) zeiden daar niets van. tijdens mijn laatste zwangerschap heeft hij een peesblessure gekregen waardoor hij 2 jaar op rust heeft gestaan. nu ben ik hem terug aan het oppakken en ben ik ook bijna terug op mijn startgewicht. En weet je: mijn pony wordt terug braver en flinker en enkel mijn gewicht is veranderd. ik heb ondertussen niet op andere paarden gereden of les gevolgd.
Volgens mij kan je dus echt te veel wegen voor het comfort van een pony/paard, 1kg zal het verschil niet maken, maar het totale plaatje wel. In mijn geval vind ik het jammer dat er mij dat niemand heeft durven/willen zeggen. Nee ik bleef maar lessen volgen (en betalen) en de DA laten komen omdat mijn pony stout was. Beetje jammer.