Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:31

Ik dacht al dat ik het verkeerd begreep Starbreeze want het is toch juist heel logisch dat je meedraait met je lichaam naar de kant waar je naartoe wilt? Als ik mijn lichaam buig loopt m'n paard eigenlijk al automatisch de voltes die ik wil zonder dat ik er verder aan hoef te sturen met benen en/of handen. Voor mij is dat heel logisch en voor het paard dus blijkbaar ook, want het werkt bij ieder paard waar ik tot nu toe op gestapt ben.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:32

Kijk ook naar de bolling van de rug en vergelijk dan de foto's met en zonder zadel. Ik zie een groot verschil.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:35

Horseware schreef:
Ik dacht al dat ik het verkeerd begreep Starbreeze want het is toch juist heel logisch dat je meedraait met je lichaam naar de kant waar je naartoe wilt? Als ik mijn lichaam buig loopt m'n paard eigenlijk al automatisch de voltes die ik wil zonder dat ik er verder aan hoef te sturen met benen en/of handen. Voor mij is dat heel logisch en voor het paard dus blijkbaar ook, want het werkt bij ieder paard waar ik tot nu toe op gestapt ben.

Nouja als dat idd zo is, (ik heb het stukje 3x gelezen..) dan zou ik zeggen; hoe verzin je het. Volkomen onlogisch. Ik ga dat niet eens proberen daarmee maak ik mijn paard heel erg ik de war denk ik.

ankem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:33

Zij zegt dat ruiters heel erg inknikken bij hun binnenheup als ze meedraaien in de richting met het paard. Het plaatje dat erbij hoorde kon ik er niet bij krijgen. Wat maakt dat het logisch is dat je meedraait? Omdat je het tot nu altijd zo hebt gedaan en gehoord? Ik doe het namelijk niet meer, omdat ik dan teveel met binnenteugel rijd en ze over de schouder loopt. Ik draai een kleine fractie naar buiten. Ik kom ook netjes de bocht om. Ik ken meerdere ruiters die het bewust doen, ook die mary niet kennen.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:40

Net Femme even gelongeerd en ze liep lekker. Ik heb haar iedere keer dat ze iets zakte uitgebreid beloond. Ik stond versteld... Een paar keer belonen en ze had het trucje al door! Natuurlijk liep ze nog niet constant omlaag, maar er zaten hele mooie stukken tussen waarbij ze met haar neusje praktisch over de grond ging en die stukken werden ook steeds ietsje langer. Ik ben in totaal zo'n 20 minuutjes met haar bezig geweest met iedere keer stukjes stappen tussendoor. Ik heb ook mooi kunnen zien dat ze van nature met haar neusje eruit loopt, dus ik laat de chambon nog even achterwege. Ik ben zeer tevreden en ga zeker zo door de komende weken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:56

ankem schreef:
Zij zegt dat ruiters heel erg inknikken bij hun binnenheup als ze meedraaien in de richting met het paard. Het plaatje dat erbij hoorde kon ik er niet bij krijgen. Wat maakt dat het logisch is dat je meedraait? Omdat je het tot nu altijd zo hebt gedaan en gehoord? Ik doe het namelijk niet meer, omdat ik dan teveel met binnenteugel rijd en ze over de schouder loopt. Ik draai een kleine fractie naar buiten. Ik kom ook netjes de bocht om. Ik ken meerdere ruiters die het bewust doen, ook die mary niet kennen.

Hoe rij jij dan bijvoorbeeld een volte? Wat voor hulp(en) geef je?
Als ik alleen al draai gaat mijn paard al in de richting waar ik naartoe draai. Het paard moet buigen en ik buig mee in de richting waarion hij loopt. Voor mij is dat heel logisch. Niet omdat ik het altijd zo gehoord of gedaan heb. Juist niet. Ik stuurde altijd met benen en wat met m'n teugels. Niet bevorderlijk voor een perfect rustige aanleuning. Nu hoef ik niets te doen met mijn handen en blijft mijkn aanleuning daardoor rustig en constant.
Heel erg inknikken in de binnenheup vind ik onzin en zwaar overdreven. Sommige ruiters zullen dat best doen maar heel veel ook niet. Ik ga ook niet meer op mijn binnenteugel rijden en als mijn paard al over de schouder zou willen weglopen leg ik een zweepje tegen de schouder aan. Dat is voldoende.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:46

Starbreeze schreef:
Horseware schreef:
Ik zou niet zonder zadel rijden. Heel af en toe bij hoge uitzondering misschien maar meer dan dat nooit. De ruggenwervels zijn niet geschikt om het gewicht van een ruiter te dragen. De spieren eromheen wel. Daarom heeft een goed zadel totale ruggengraatvrijheid.

Ik doe dat idd ook nooit.
@Mjelle, ik vind de foto's mét zadel er ook fijner uitzien. Je paard mag nog veel meer zakken, met de neus door het zand :)

Foto's zonder zadel vind ik zelf ook minder, maar dit was ook echt om te voelen wanneer hij zijn achterbeen naar voren brengt. Alleen gestapt omdat mijn balans dan al ver te zoeken is. Hij komt dan wel makkelijker naar beneden maar zet zijn achterbeen niet goed onder.

Het neusje mag er inderdaad veel meer uit, vind dit wel heel lastig om voor elkaar te krijgen. hebben jullie hier nog tips voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:34

Gewoon de teugels los laten en evt wat been geven. Zodra ze ook maar een tikkeltje zakken de hemel inprijzen :)

Let op, dit is slechts het begin, want van echte aanleuning kun je dan niet spreken nog, maar je paard moet eerst zakken, daar beneden dan licht contact op gaan bouwen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 08:37

Het neusriemendrama

Ziet dit er niet mooi uit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:43

ankem schreef:

Oh dat, ja ik weet wat je bedoeld nu, inknikken corrigeer je inderdaad door je bovenlichaam de andere kant op te draaien. Dat is precies wat mijn zus deed, inknikken. Paard was volledig in de war.

Wat ik vaak merk is dat er met de hals teveel stelling gevraagd wordt, wanneer je dit voor je zelf al minimaliseerd blijf je zelf ook al rechter op je paard zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:48

@Simpelman, niet echt nee, ja die bovenste zonder neusriem.
Maar dat kun je toch ook bereiken door de neusriem losjes vast te maken? Zonder vind ik niet mooi om te zien en volgens mij mag het op wedstrijd niet.

Ik rij zelf met hoge of gecombineerde neusriem. In beide gevallen krijg ik zó vaak opmerkingen waarom ik die zó los heb zitten. Eenmaal flapperde de sperriem van zijn neus af, zo los zat deze. Ik denk niet dat ik mijn paard daarmee hinder, ja eraf laten van de sperriem kan, maar dan wil ik -perfectionist als ik ben- wel dat lusje weg hebben. Dat moet nog een keer geregeld worden.

Ik merk wel dat de meeste paarden een hoge neusriem prettiger vinden dan een gecombineerde.

Edit: daarom gruwel ik ook zo van die lage neusriemen die tegenwoordig weer zo 'in' zijn, buiten dat ik ze erg lelijk en ouderwets vind, werken ze precies op het puntje van het neusbot in, of net eronder plus loopt de neusriem half over het bit heen, dat kán toch gewoon niet lekker zitten.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 26-06-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:58

Ik rijd nu met een platte, losse engelse neusriem. Gaat perfect en staat chique. 'Zo los heeft hij weinig zin' kreeg ik te horen. :D
'Klopt' zei ik. :+

Mijn zadel is niet meer goed. Ik kan er niet meer normaal in zitten. Springzadel nog wel gelukkig, dus daar rijd ik nu eerst maar standaart mee...

Stretchen gaat nog steeds vooruit. Is niet makkelijk, mijn paard heeft de hals vrij verticaal en ziet van alles. Mag ik dan in contact hem met mijn buitenteugel-binnenbeen voorzichtig iets naar beneden vragen of ook dan los teugeltje geven en wachten?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:02

Haha Lante, ja zo werkt ie niet nee :)) en dan kijken ze alsof ze water zien branden.

Ik vraag mijn paard wel zacht naar beneden, alhoewel dit niet echt de juiste manier is volgens mij, maar die van mij loert ook graag rond. Ik merk dat ik het steeds minder hoef te doen, ik maak nu wanneer hij omhoog komt wat contact en hou mijn zit eraan, dan zakt hij met contact weer. Hij weet nu wat er bedoeld wordt dus wordt dat ook weer makkelijker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:06

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:07

Natuurlijk is een losjes gegespte neusriem geen probleem.
Het drama zit onder de vast gegespte en dan heb ik het nog niet over aangesnoerde.

In wezen, dat wat de neusriem aan functionaliteit biedt zou je niet moeten willen hebben... :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:10

Simpelman schreef:
Het drama zit onder de vast gegespte en dan heb ik het nog niet over aangesnoerde.

die aangesnoerde zijn vreselijk,naar mijn idee grenst dat aan dierenmishandeling.Je ziet ze soms zo strak dat het ''vlees'' er omheen helemaal opbolt :7

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:11

@Lante: de bedoeling is niet dat je teugels los zijn totdat je paard zelf contact zoekt. Je moet constant contact met de mond houden. Komt je paard omhoog, dan ga jij mee met je hand, je houdt contact. Van daaruit probeer je weer je paard de hand naar beneden te laten volgen.

Wat betreft de neusriem: ik heb geen problemen met een neusriem mits deze los genoeg zit. De plaatjes zijn wat dat betreft wat flauw gekozen want ook een paard met een neusriem kan een stille, gesloten mond hebben en ook een paard zonder neusriem kan zijn mond openen uit frustratie. De hand van de ruiter vind ik een stuk belangrijker dan wel of geen neusriem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:16

geerke schreef:
Simpelman schreef:

die aangesnoerde zijn vreselijk,naar mijn idee grenst dat aan dierenmishandeling.Je ziet ze soms zo strak dat het ''vlees'' er omheen helemaal opbolt :7

Toen ik op zoek was naar een paard kwam ik ergens, het paard werd opgetoomd met stang en trens (was een Z dressuurpaard), nou prima. Maar toen ik zag hóe strak die neusriem zat dacht ik al aiaiaiai... nou wat een drama zeg... paard was -natuurlijk- als beton in je handen en gaf minstens 200 kilo druk. Ik snap niet wat voor aardigheid mensen daar aan hebben om zo rond te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:19

@Horseware, de plaatsjes zijn zeker niet "flauw" gekozen, dit is de dagelijkse praktijk en zeker niet het ergste van wat je ziet.
Een paar MOET zijn mond open kunnen doen en het is helemaal niet erg als hij dat doet, dat is een verkeerde aanname.
Pas wanneer hij het doet om aan de druk van het bit op zijn tong te ontkomen is het niet goed.

@Lante, vergeet even alle rijkunst, je houding, je handen wanneer je met stretchen begint.
Eerst moet je paard zijn evenwicht hervinden en dat gaat gepaard met een onregelmatige houding en wisselend tempo.
Jij moet slechts volgen en proberen je eigen evenwicht te behouden om het je paard niet moeilijker te maken dan het is.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:40

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:42

Heel veel mensen noemen de neusriem ook aansnoerriem. Alleen het woord al...
En helaas is het helaas de dagelijkse praktijk. Want anders zit het paard zo met zijn bit te rommelen of steekt hij zijn tong uit de mond. Ik rijd zonder sperriem (inderdaad lelijk met dat lusje) want ik zie het nut ervan niet en het zit toch alleen maar onder het schuim na het rijden. En ik kan tussen mijn neusriem wel drie vingers kwijt. Ik vind het fijn als mijn paard zijn mond kan bewegen, hij kan zo het schuim weglikken/wegslikken en ik merk dan ook als hij iets te moeilijk gaat vinden. Die van mij gaat bij stress erg druk op zijn bit knabbelen.

Net als een onjuiste aanleuning. Soms denk ik wel eens, ben ik nu de enige die ziet dat er zoveel paarden niet correct in de aanleuning lopen?
https://www.youtube.com/watch?t=10&v=l1jF4E4QnAg

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:48

De neusriem.. Stiekem vind ik de aansnoerneusriemen wel het fijnst qua vastmaken maar.. Hier zitten ze ook op 1 van de loste gaatjes. Enige tijd terug zonder sperriem geprobeerd en dat voelde eigenlijk precies zo aan als met sperriem.

@ Simpelman: Heb je verder nog goeie oefeningen die je gebruikt bij het rechtrichten van het paard? Wil genoeg afwisseling bieden aan het paard, maar wel de juiste oefeningen kiezen om haar steeds rechter (en evenredig sterk) te maken.

@ damian23: Weet je hoe lastig een goeie aanleuning kan zijn.. Die van mij was voorheen een "zeepaardje", bij het lichtste contact krulde ze zich op. We zijn druk bezig met meer op lengte te rijden en dat gaat goed totdat we iets moeilijks vragen. We zijn nu bijv. erg druk bezig met het rechtrichten en op sommige momenten valt ze dan gelijk terug in haar oude fouten (en wij ook).
Laatst bijgewerkt door Cardy op 26-06-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:52

Starbreeze schreef:
Gewoon de teugels los laten en evt wat been geven. Zodra ze ook maar een tikkeltje zakken de hemel inprijzen :)

Let op, dit is slechts het begin, want van echte aanleuning kun je dan niet spreken nog, maar je paard moet eerst zakken, daar beneden dan licht contact op gaan bouwen.

Dankjewel! Gaan we proberen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:53

damian23 schreef:
Die van mij gaat bij stress erg druk op zijn bit knabbelen.

Dat deed die van mij ook altijd, en als mijn vriendin erop zat deed ie dat nooit (zij heeft haar paard zelf t/m GP opgeleid). Ook al knarste mijn paard niet (dat gebeurde wanneer ik te veel druk erop legde), dan had hij altijd een berg schuim (echt slagroom, dus geen draden) rond zijn mond. Ik merk met mijn nieuwe manier van rijden dat hij veel rustiger is met zijn mond, hij heeft nu witte lippenstift :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:56

Mjelle_G schreef:
Starbreeze schreef:

Dankjewel! Gaan we proberen

Succes :) wanneer het lukt kun je zoals Horseware zegt het contact steeds erop gaan houden, je zal merken dat dit vrij snel gaat lukken.

Wanneer mijn paard in galop niet helemaal wil zakken tot de grond, geef ik hem een klopje op zijn hals en dan zakt ie direct, ik denk dat hij die associatie gemaakt heeft ofzo. Daarna kan ik er makkelijker op de juiste manier naar toe rijden.