Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:47

damian23 schreef:
Wel weer aandacht, maar wanneer gaan we er met zijn allen echt iets aan doen?

Nou als je een goed landelijke Z jury bent, kun je je even gaan melden bij de KNHS. Ben je geen landelijke Z jury, dan misschien de jury opleiding gaan volgen? Dan kun je daadwerkelijk iets gaan doen, ipv vanaf het internet gaan roepen dat 'we' wat moeten gaan doen :)

Pantykous

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:57

Suzanne F die hier al eerder postte is ook jury en ondanks wat discussie ziet zij ze dus ook graag voor de LL. Ik heb er geen ervaring mee maar wordt er in de jury opleiding wel aandacht aan besteed?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:59

Pantykous schreef:
Suzanne F die hier al eerder postte is ook jury en ondanks wat discussie ziet zij ze dus ook graag voor de LL. Ik heb er geen ervaring mee maar wordt er in de jury opleiding wel aandacht aan besteed?

Absoluut. Sterker nog, zelfs bij het assesment (waar wordt gekeken of je überhaupt geschikt bent om de cursus te gaan volgen) werd ik al gevraagd wat ik daar nou eigenlijk van vond :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:01

Dan is het toch best raar dat dat blijkbaar bij wedstrijden nog niet echt terug komt!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:05

Waarom nu weer direct een jurylid worden? Dat heeft helemaal geen zin als de KNHS zich hier ook niet voor inzet en juryleden leert te herkennen wat een valse knik is. Jury's herkennen soms niet eens dat een paard kreupel is. Ik had laatst kantinedienst en toen liet een jury gewoon een kreupel paard de bak rondgaan. Dus ik vraag me inderdaad ook af of er wel aandacht aan wordt geschonken tijdens de opleiding?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het probleem wordt natuurlijk door heel veel partijen in stand gehouden (zie artikel). Ruiters, eigenaren, fokkers, juryleden, instructeurs. Veel ruiter durven hun paarden aan de voorkant niet los te laten omdat ze een spectaculair bewegend paard hebben met een bijpassend spectaculair temperament. Een temperament die voor de meeste van ons toch even te heftig is.

Maar je ziet wel steeds meer mensen die zich uitspreken dat het anders moet. Wat "Ik" er zelf aan doe, is investeren in een goede instructeur zodat "ik" mijn paard in ieder geval netjes kan opleiden. Ooit is dit beloond door juryleden en ooit zal dit misschien wel minder beloond gaan worden. Als ruiters in de ring laten zien dat het ook anders kan, dan zie ik het tij nog wel eens keren. Er is veel discussie geweest waarom de fouten van Charlotte minder streng werden gerekend als een fout bij bv een Adelinde.

Begin bij je zelf, zou ik zeggen. En jij? Jasmijn, wat zou jij hieraan doen?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:07

Tsja, ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken; zoveel cursussen, zoveel cursusleiders en (kan ik mij voorstellen) dus ook zoveel meningen. Niet iedereen zal het voor / achter de loodlijn lopen nadrukkelijk behandelen omdat iedereen iets anders weer belangrijk vindt. Daarnaast zijn er zo ontzettend veel dingen te behandelen op een jurycursus dat je niet op bepaalde dingen eens een paar lesdagen extra kan gaan doorgaan, die tijd is er simpelweg niet. En er wordt ons echt wel geleerd wat goede nageeflijkheid is en wat een valse knik. Beetje makkelijk roepen dat dat allemaal niet behandelt wordt als je zelf de cursus nog nooit hebt gevolgd := .
Daarnaast kunnen juryleden in principe na de cursus natuurlijk zo ongeveer jureren hoe ze willen; er is dan vrijwel geen controle meer. Als jij als jury achter de ll niet zo erg vindt, kan je dat gewoon belonen en geen haan die ernaar kraait :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:09

Misschien dat daar dan de winst in zit, zou er niet iets van een systeem moeten komen waarbij jury's naderhand nog eens gecontroleerd worden? Bijvoorbeeld een 'mystery shopper' op cc oid. Is weer een hele andere discussie trouwens.

Dit topic is ook al een bijdrage. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:29

damian23 schreef:
Waarom nu weer direct een jurylid worden? Dat heeft helemaal geen zin als de KNHS zich hier ook niet voor inzet en juryleden leert te herkennen wat een valse knik is. Jury's herkennen soms niet eens dat een paard kreupel is. Ik had laatst kantinedienst en toen liet een jury gewoon een kreupel paard de bak rondgaan. Dus ik vraag me inderdaad ook af of er wel aandacht aan wordt geschonken tijdens de opleiding?

Ik heb dat ook vaker gezien. Heb het ooit eens gevraagd aan een jurylid (die op dat moment een kreupele pony uit de wedstrijd haalde) Boze ouders natuurlijk, pony loopt altijd zo zeiden ze dan. Etc.
De beste man zei dat hij ze wat hem betreft nooit meer in een wedstrijd hoefde tegen te komen.
Ik heb hem gevraagd waarom juryleden dat toch niet vaker doen.
Zijn antwoord was, dat het voor de "leek" (want een jury is geen arts) heel moeilijk te zien is waar een onregelmatigheid met lopen vandaan komt (tenzij die stokkreupel is natuurlijk). Kortom ze kunnen dus niet goed zien of het paard echt kreupel is of dat de onregelmatigheid wordt veroorzaakt door de ruiter (gaat overigens vaak samen want het zijn niet de beste ruiters die op kreupele paarden rondrijden :D ). Er wordt dan gewoon laag gepunt.
Hij deed het wel want is keurmeester voor de verzekering. Dat geeft hem wel wat meer autoriteit in de discussie kreupel of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:35

Pantykous schreef:
Dan is het toch best raar dat dat blijkbaar bij wedstrijden nog niet echt terug komt!

Het gaat meer om het gereden zijn in het algemeen.
Een paard kan netjes met de neus op of voor de LL zijn, maar als het daarbij op de voorhand gaat en niet "in verbinding" is dat ook niet goed.
Een paard kan netjes met de neus voor of op de LL zijn en toch de ruiterhand gebruiken als vijfde been. Ook niet goed.
Maar als een paard mooi in verbinding van achter naar voren gereden en met een vriendelijke hand maar iets achter de LL is, dan zie ik dat dus persoonlijk liever. En ik denk de jury ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:47

Babootje schreef:
Maar als een paard mooi in verbinding van achter naar voren gereden en met een vriendelijke hand maar iets achter de LL is, dan zie ik dat dus persoonlijk liever. En ik denk de jury ook.

Maar het gaat er toch om dat bovenstaande "niet" mogelijk is als ik deze discussie goed lees en begrijp?

Achter de loodlijn, kan er toch geen mooie verbinding zijn?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:49

Ik denk persoonlijk dat er nog wel verschil zit tussen kin op de borst of iets achter de LL. Ook Simpelman heeft al aangegeven dat dat best eens gebeurd en niemand perfect is. Ook in de proef kan het natuurlijk fout gaan, zeker in de basis.

Dus de verbinding kan wel mooi zijn, maar is dan niet optimaal. Net zoals de verbinding met de neus voor de LL ook niet altijd optimaal hoeft te zijn. Maar ja hoe je dat dan becijfert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:51

Pantykous schreef:
Ik denk persoonlijk dat er nog wel verschil zit tussen kin op de borst of iets achter de LL. Ook Simpelman heeft al aangegeven dat dat best eens gebeurd en niemand perfect is. Ook in de proef kan het natuurlijk fout gaan, zeker in de basis.

Dus de verbinding kan wel mooi zijn, maar is dan niet optimaal. Net zoals de verbinding met de neus voor de LL ook niet altijd optimaal hoeft te zijn. Maar ja hoe je dat dan becijfert..

Ja, dat ben ik met je eens.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:15

Pantykous schreef:

Niemand is perfect inderdaad. Maar wat wel vaak gebeurt is dat paarden op wedstrijd is paarden die totaal in 2 stukken lopen, achter de loodlijn, deuk voor de schoft. Zagende handen, constant prikkende sporen. Ik ben 1 keer meegeweest met iemand op dressuurwedstrijd, en dat was ook gelijk de laatste keer.
Ik heb zelfs iemand letterlijk horen zeggen: Toen ik mijn pony kreeg was hij totaal uit verhouding. hij had een enorm gespierde kont en ik kreeg hem niet in de krul. Dus toen heb ik hem zo veel mogelijk op de voorhand gereden. Van voor naar achter rijden. Nu loopt die heel goed, kijk maar.
Op het filmpje was een pony in uitgestrekte draf, in de krul gereden, strakke handen, zwiepende staart. Weggedrukte en stijve rug.
Dát snap ik niet. Hoe kan het dat de jury dit niet ziet? Wat is er dan misgegaan in de opleiding? Zijn er meer jury's hier die daar iets over kunnen vertellen?

Verder ben ik het overigens eens met Pantykous en Babootje, liever iets achter de loodlijn met een goede verbinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:18

Tja, ik heb meegemaakt dat juryleden uit de auto stappen om bij een heftig paard de aansnoer+sperriem een paar gaten strakker te trekken, want hij "moet" gehoorzamen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:25

Volgens mij komen jullie helemaal nooit op wedstrijd (of 1 enkele x langs de zijlijn),
want ik hoor hier grote onzin welke ik nooit zie of meemaak....

Natuurlijk zie ik wel slecht rijden, slecht afgerichte paarden, maar deze staan echt niet
voorop in het eindklassement (eerder achteraan) of lopen op een gegeven moment toch vast...meestal L van Levenslang of de M van Middelmatig ;)

Tip om wellicht eens gaan schrijven bij een jury, dat werkt heel verhelderend!
Weet je ook meteen hoe ze jureren...meerendeel (enekel uitzonderingen daargelaten), punt gewoon correct of komt de jurywagen uit als er iets niet pluis is.
(en echt niet om een neusriem megastrak aan te snoeren, ik rijd al 35 wedstrijden en nog nooit meegemaakt :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:28

listiglistje schreef:
Volgens mij komen jullie helemaal nooit op wedstrijd (of 1 enkele x langs de zijlijn),

Natuurlijk zie ik wel slecht rijden, slecht afgerichte paarden, maar deze staan echt niet
voorop in het eindklassement (eerder achteraan) of lopen op een gegeven moment toch vast...meestal L van Levenslang of de M van Middelmatig ;)

Weet je ook meteen hoe ze jureren...meerendeel (enekel uitzonderingen daargelaten), punt gewoon correct of komt de jurywagen uit als er iets niet pluis is.
(en echt niet om een neusriem megastrak aan te snoeren, ik rijd al 35 wedstrijden en nog nooit meegemaakt :+ )

Beetje een simpele aanname ll. Ik kom met regelmaat (wekelijks) op wedstrijd. Zowel om te rijden als om te schrijven en ik heb nog wel meer dingen meegemaakt; een jurylid dat uit de auto stapt om naar een ruiter met een bang paard te schreeuwen "trap hem voor zijn flikker! Ik heb geen uren de tijd"

Omdat jij het nog nooit hebt meegemaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt :+ .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:30

listiglistje schreef:

Daarom vraag ik ook hoe jury's dat zien want ik rij geen dressuurwedstrijden meer. Ging me meer om het verandermanagement eigenlijk. :)

Zit natuurlijk ook een ENORM stuk bij de instructie want een wedstrijd is uiteindelijk ook maar een momentopname. En dan heb ik het niet eens perse over alleen voor of achter de LL maar over het algehele gaan van het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:02

damian23 schreef:
Ik had laatst kantinedienst en toen liet een jury gewoon een kreupel paard de bak rondgaan. Dus ik vraag me inderdaad ook af of er wel aandacht aan wordt geschonken tijdens de opleiding?

Kritiek leveren is makkelijk. Als je wat wil veranderen moet je zelf zorgen dan je invloed krijgt. Dan kost wat meer moeite dan alleen iets vanuit de anonimiteit vanaf het internet roepen. Ik heb het idee dat hier in potentie allemaal fantastische juryleden zitten. Dus wat let je?

damian23 schreef:
Begin bij je zelf, zou ik zeggen. En jij? Jasmijn, wat zou jij hieraan doen?

Aan jonge paardencompetities niets, ligt buiten mijn (huidige) invloedsfeer. Behalve dat ik er zelf niet aan deelneem.... Maar ik lever een bescheiden bijdrage aan bewuster paardrijden met meer plezier, zie: http://www.paardenlifestyle.com

Alle kleine beetjes helpen nietwaar? :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:12

Ik ben zeker geen fantastisch jurylid, moet er niet aan denken ook. :D Nog teveel te leren. Daarom denk ik juist dat dit soort topics dus wel effect hebben, net als jouw platform. Stukje bij beetje moet de kentering plaats gaan vinden en misschien niet alleen top down maar juist ook bottom up.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:15

Babootje schreef:
Ik heb dat ook vaker gezien. Heb het ooit eens gevraagd aan een jurylid (die op dat moment een kreupele pony uit de wedstrijd haalde) Boze ouders natuurlijk, pony loopt altijd zo zeiden ze dan. Etc.
De beste man zei dat hij ze wat hem betreft nooit meer in een wedstrijd hoefde tegen te komen.
Zijn antwoord was, dat het voor de "leek" (want een jury is geen arts) heel moeilijk te zien is waar een onregelmatigheid met lopen vandaan komt (tenzij die stokkreupel is natuurlijk). Kortom ze kunnen dus niet goed zien of het paard echt kreupel is of dat de onregelmatigheid wordt veroorzaakt door de ruiter (gaat overigens vaak samen want het zijn niet de beste ruiters die op kreupele paarden rondrijden :D ). Er wordt dan gewoon laag gepunt.
Hij deed het wel want is keurmeester voor de verzekering. Dat geeft hem wel wat meer autoriteit in de discussie kreupel of niet.

Dan zou ik zeggen, onregelmatig is de rijdbak verlaten. Of denk ik nu te simpel? Want inderdaad, voor een leek is het niet te zien waar de onregelmatigheid vandaan komt. Bij dit paard leek het mij op een teugelkreupelheid. Maar op hoger niveau kan je ook de rijdbak uit als je paard bloed in zijn mond heeft. Ongeacht of hij dit nu zelf heeft gedaan of niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:32

listiglistje schreef:

Kreupele paarden heb ik zeker wel meegemaakt.Ook dat ze de baan uit werden gestuurd. Ik schrijf wel eens en ik ben veel mee geweest op wedstrijden (schoonfamilie zijn wel fanatieke wedstrijdruiters). Ik heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat een jury zijn hokje uitkwam om een neusriem te controleren.
Wel op clinics. Bij mij was dat het eerste wat er gecontroleerd werd.En ik heb daar vaker gezien dat de neusriem gecontroleerd werd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:35

jasmijn78 schreef:

Inderdaad, alle beetjes helpen. Ik denk ook dat heel veel ook wordt veroorzaakt door kennisgebrek (onbewust onbekwaam), dus platforms zoals die van jou kunnen helpen wat aan dat kennisgebrek te doen en een stukje bewustwording te creëren. Dit samen met bekende trainers zoals Nicole, zou hopelijk wel eens een verschil kunnen gaan betekenen.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 04-12-14 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:37

damian23 schreef:
jasmijn78 schreef:

Inderdaad, alle beetjes helpen. Ik denk ook dat heel veel ook wordt veroorzaakt door kennisgebrek (onbewust onbekwaam), dus platforms zoals die van jouw kunnen helpen wat aan dat kennisgebrek te doen en een stukje bewustwording te creëren. Dit samen met bekende trainers zoals Nicole, zou hopelijk wel eens een verschil kunnen gaan betekenen.

Door bokt is mijn kennis echt enorm toegenomen en heb ik veel meer inzicht gekregen in wat er allemaal is. Dat is niet te onderschatten. Topics als deze blijven altijd bestaan dus dat heeft ook zeker toegevoegde waarde. Daarom ook belangrijk dat de discussie open blijft anders stoot je weer mensen af.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:42

Neusriemen controleren zou ik juist graag bij de vaste routine zien horen. Ik ken echt ontzettend veel ruiters die met een volledig aangesnoerde neusriem rijden, ongelooflijk. :(
Het idee van Pantykous van een Mystery Jury vind ik overigens ook erg sterk, maar dat lijkt me moeilijk te verwezenlijken. Ik neem bijvoorbeeld altijd een eigen schrijver mee, dan weet dus verder niemand wat ik zeg en doe daar in mijn hokje :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:23

Babootje schreef:

damian23 schreef:
Dan zou ik zeggen, onregelmatig is de rijdbak verlaten. Of denk ik nu te simpel? Want inderdaad, voor een leek is het niet te zien waar de onregelmatigheid vandaan komt. Bij dit paard leek het mij op een teugelkreupelheid. Maar op hoger niveau kan je ook de rijdbak uit als je paard bloed in zijn mond heeft. Ongeacht of hij dit nu zelf heeft gedaan of niet.

Niet alleen op hoger niveau hoor. Ook in de B wordt je daar de wedstrijd voor uitgehaald. Ook voor spoorplekken.
Maar bij kreupelheden ligt dat iets anders dus. Om te voorkomen dat het leidt tot een ellenlange discussie met de eigenaar (die je waarschijnlijk toch niet wint) wordt dan laag gepunt. Of het paard moet idd overduidelijk kreupel zijn.