[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:33

Ach fouten zijn vrijwel altijd weer te herstellen. Duurt alleen altijd even en soms pakken ze je jaren later ineens weer terug.

Rosa bezorgt me weer even wat frustratie. Ze loopt zo enorm goed. Echt goed. Achterbeen komt al een behoorlijk eind onder. Ze durft zich te ontspannen en d'r rug te bollen. Lengtebuiging is nog lastig. Maar ze begint aan 2 kanten een aardige poging te doen.
Maaar... zodra ze begint te ontspannen knalt ze achter de loodlijn en ver ook. Bij overgangen komt ze er 2 stappen boven, daarna er weer onder. Zelfs wijken en achterwaarts doet ze achter de loodlijn. Ze reageert verder prima op de hand, been en zit. Ik denk het en ze reageert op hele subtiele bewegingen.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om haar te leren om niet zo extreem in te buigen in nek en hals. Het maakt ook niet uit of ik haar opwaarts of neerwaarts rij, die nek moet in een bocht. Grr...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:38

Veulen84 schreef:
Ach fouten zijn vrijwel altijd weer te herstellen. Duurt alleen altijd even en soms pakken ze je jaren later ineens weer terug.

Rosa bezorgt me weer even wat frustratie. Ze loopt zo enorm goed. Echt goed. Achterbeen komt al een behoorlijk eind onder. Ze durft zich te ontspannen en d'r rug te bollen. Lengtebuiging is nog lastig. Maar ze begint aan 2 kanten een aardige poging te doen.
Maaar... zodra ze begint te ontspannen knalt ze achter de loodlijn en ver ook. Bij overgangen komt ze er 2 stappen boven, daarna er weer onder. Zelfs wijken en achterwaarts doet ze achter de loodlijn. Ze reageert verder prima op de hand, been en zit. Ik denk het en ze reageert op hele subtiele bewegingen.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om haar te leren om niet zo extreem in te buigen in nek en hals. Het maakt ook niet uit of ik haar opwaarts of neerwaarts rij, die nek moet in een bocht. Grr...

Dus eigenlijk geen ontspanning, want alleen de kaak ontspant maar ze houd de rug vast. :P
Ik had er ook zo een te rijden die zo flexibel was, die van een paar pagina's terug. Hij vond rechtrichten extreem moeilijk, daardoor wisselde ik constant van stelling, contrastelling, klein stukje recht, doorpakken naar binnenstelling etc. Zodra ze van de teugel afkomt, omstellen zodat ze wel contact aan moet nemen. En vergeet je been niet, druk met je been naar de hand toe. En verwacht kleine stukjes, met veel geduld en rust wordt het steeds beter :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:09

Ik dacht eigenlijk ook dat het schijnontspanning was... Maar me instructeur vond vandaag toch echt van niet (en het is me eerder vertelt, maar toen geloofde ik het niet). Ze deint en golft behoorlijk in de beweging. Ze gedraagt zich ook niet erg plankig meer. Ze bouwt voor geen meter spieren in d'r bovenlijn, maar ze laat hem wel los. Zo voelt ze en zo toont ze dus ook.

Ik reed haar eerst altijd van achter naar voren bij elkaar. Maar ze leert nogal vlug, dus ze pikte dat heel snel op. Dus nu als ik een klein beetje been geef voel ik het achterbeen er onder schuiven. Dus toen ging ik verzamelen en steeds wegrijden. Maar als je dat te vaak doet, gaat ze vooruitdenken en dan duikt ze ook achter de loodlijn.

Ze is super flexibel en pakt de meeste oefeningen vrij goed op. Zolang ik helder blijf in me uitleg, doet ze het. Is ze dan nog niet los, dan is ze het na 3a4x wel. En dan kan ik rijden wat ik wil, ik krijg die aanspanning in de bovenlijn niet terug.
Ik denk ook wel dat de flexibiliteit een probleem is. Ik heb ook echt wel contact met d'r. En het is niet dat ze niet tegen het bit en me hand aan komt of durft te komen. Ze is alleen veel te rond en te diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:18

Ken je deze nog nog nog... :P
Afbeelding
Paard lijkt op het eerste oog ook heel ontspannen, maar kijk de lijn van de rug maar uit dan zie je dat hij zijn rug niet loslaat en zo van de achterhand af komt. En dit paard voelde op dit moment ook heel ontspannen en met impuls. Maar schijn kan dus bedriegen, vooral omdat hij 2 seconden later weer wat loslaat en beter mijn hand opzoekt.

Afbeelding

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:37

Ik snap de reacties op de advertentie wel, maar waarom moer dy zo hard en kort door de bocht?

@Babootje, Gert lijkt mij idd ook een hele goede! :j ondanks dat er ook veel negatieve reacties over hem te vinden zijn op Bokt vind ik hem fijn rijden, en te zien hoe hij werkt met paarden. Mocht er ooit een clinic van hem hier in de buurt zijn, zou ik zeker m'n best doen er heen te kunnen!

@sjolvir, thanks voor je reactie. Ik vind hem ZOOO moeilijk. Het is ook het enige paard waar ik bang voor ben als ik er naast sta.. Ik neem aan dat je bedoeld dat ik hem minder voorwaarts moet rijden? Alleen als ik dit niet doe, gaat hij sloffen, struikelen, en reageert hij niet. Dan ben ik dus nog verder van huis..

Even een verslagje van vandaag;
Ging echt SUPER met Gaspard! Heerlijk rustig tempo, en hij zocht mijn hand heerlijk fijn en helemaal zelf op! :D hij was lekker losjes vandaag, ging niet als een plank de bocht door, en ook de op de voltes nam hij eindelijk eens stelling aan. Dan het volgende: mijn buurmeisje is inmiddels 10 jaar, en heeft op sociaal gebied veel problemen. Ze maakt moeilijk vriendinnetjes en daarbij heeft ze ADHD.. Ze is gek op paarden en heeft een aantal keer rond gehobbeld. Gister kreeg ik een appje van haar moeder of ze eens met mij mee mocht, dus had haar vandaag mee genomen. Stal uitmesten, poetsen, helpen opzadelen, bij alles wou ze helpen, en natuurlijk als kers op de taart, paardrijden. Gas is altijd heel lief voor kinderen. En hij doet het dan ook allemaal heel braaf. Ze heeft zelfs gedraaft! Na het rijden mocht hij nog even rollen in de bak, en terwijl ik lekker in het zonnetje zat, heeft ze dik een kwartier bij hem gestaan, gaf hem kusjes, en knuffels. Zo rustig! Ik ben echt heel trots op Gas dat hij zo lief is voor kindjes, en zich zo supergoed gedraagt! Maar ik ben ook heel blij, dat ze het zo leuk vond! Volgende week wil ze weer mee, en als ze een manege heeft gevonden waar ze goed kan leren paardrijden, mag ze zelfs ooit een keertje los op hem rijden. Ze zei dat Gaspard blij was, en dat hij haar lief vond. Gas is haar nieuwe lievelings paardje := ik moest dit gewoon even met jullie delen, en ik ga echt een topic aanmaken met de foto's! <3
Ikzelf heb dus echt super lekker kunnen rijden met hem!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:03

Joolien schreef:
[ Afbeelding ]
Paard lijkt op het eerste oog ook heel ontspannen, maar kijk de lijn van de rug maar uit dan zie je dat hij zijn rug niet loslaat en zo van de achterhand af komt. En dit paard voelde op dit moment ook heel ontspannen en met impuls. Maar schijn kan dus bedriegen, vooral omdat hij 2 seconden later weer wat loslaat en beter mijn hand opzoekt.

[ Afbeelding ]

Ja ik ken ze nog :) Ze deden me een beetje aan haar denken, maar toch ook weer niet.
(Zo jammer dat ik elke keer geen goed beeldmateriaal kan maken door de rare lichtinval in de bak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:07

Veulen84 schreef:
Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja ik ken ze nog :) Ze deden me een beetje aan haar denken, maar toch ook weer niet.
(Zo jammer dat ik elke keer geen goed beeldmateriaal kan maken door de rare lichtinval in de bak).

Ben ook wel benieuwd hoe het er bij jou uit ziet. Overigens deed die van mij het niet alleen in het duiken en achter de teugel kruipen maar ook door scheef te gaan lopen of teveel in te buigen. Slim paard. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:24

LoveUggs schreef:
Ik snap de reacties op de advertentie wel, maar waarom moer dy zo hard en kort door de bocht?

@Babootje, Gert lijkt mij idd ook een hele goede! :j ondanks dat er ook veel negatieve reacties over hem te vinden zijn op Bokt vind ik hem fijn rijden, en te zien hoe hij werkt met paarden. Mocht er ooit een clinic van hem hier in de buurt zijn, zou ik zeker m'n best doen er heen te kunnen!

@sjolvir, thanks voor je reactie. Ik vind hem ZOOO moeilijk. Het is ook het enige paard waar ik bang voor ben als ik er naast sta.. Ik neem aan dat je bedoeld dat ik hem minder voorwaarts moet rijden? Alleen als ik dit niet doe, gaat hij sloffen, struikelen, en reageert hij niet. Dan ben ik dus nog verder van huis..

Ging echt SUPER met Gaspard! Heerlijk rustig tempo, en hij zocht mijn hand heerlijk fijn en helemaal zelf op! :D hij was lekker losjes vandaag, ging niet als een plank de bocht door, en ook de op de voltes nam hij eindelijk eens stelling aan. Dan het volgende: mijn buurmeisje is inmiddels 10 jaar, en heeft op sociaal gebied veel problemen. Ze maakt moeilijk vriendinnetjes en daarbij heeft ze ADHD.. Ze is gek op paarden en heeft een aantal keer rond gehobbeld. Gister kreeg ik een appje van haar moeder of ze eens met mij mee mocht, dus had haar vandaag mee genomen. Stal uitmesten, poetsen, helpen opzadelen, bij alles wou ze helpen, en natuurlijk als kers op de taart, paardrijden. Gas is altijd heel lief voor kinderen. En hij doet het dan ook allemaal heel braaf. Ze heeft zelfs gedraaft! Na het rijden mocht hij nog even rollen in de bak, en terwijl ik lekker in het zonnetje zat, heeft ze dik een kwartier bij hem gestaan, gaf hem kusjes, en knuffels. Zo rustig! Ik ben echt heel trots op Gas dat hij zo lief is voor kindjes, en zich zo supergoed gedraagt! Maar ik ben ook heel blij, dat ze het zo leuk vond! Volgende week wil ze weer mee, en als ze een manege heeft gevonden waar ze goed kan leren paardrijden, mag ze zelfs ooit een keertje los op hem rijden. Ze zei dat Gaspard blij was, en dat hij haar lief vond. Gas is haar nieuwe lievelings paardje := ik moest dit gewoon even met jullie delen, en ik ga echt een topic aanmaken met de foto's! <3

Nee, dat bedoel ik niet :D Met niet voor je paard uit rijden, bedoel ik niet naar voren zitten, overhaast licht rijden
etc.
Dus wacht tot je paard je meeneemt, ook niet achter de beweging gaan zitten uiteraard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:33

Leuk altijd he LU zoals die paarden met kleintjes om kunnen. Ze weten echt wanneer ze voorzichtig moeten zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:36

Sjolvir schreef:
LoveUggs schreef:

Nee, dat bedoel ik niet :D Met niet voor je paard uit rijden, bedoel ik niet naar voren zitten, overhaast licht rijden
etc.
Dus wacht tot je paard je meeneemt, ook niet achter de beweging gaan zitten uiteraard.

Ahh, die fiets.. :o Je zou denken, hij gooit hoog op, dus je word vanzelf uit het zadel 'gegooit'. Zoals jij zegt, neemt je paard je vanzelf wel mee. Maar OOOOHH hij zit zo lastig... Als ik wacht totdat hij me mee neemt, zit ik zoals jij zegt echt achter de beweging aan... Dat maakt het dus zo lastig! :+

Babootje schreef:
Leuk altijd he LU zoals die paarden met kleintjes om kunnen. Ze weten echt wanneer ze voorzichtig moeten zijn.

Helemaal leuk! Echt, ik smolt gewoon weg zo lief was het allemaal!

Voor degene die t leuk vinden:
Gaspard en Sarah. 10 jaar oud. (sarah voelt Gaspard?)
Wat uitgebreider verslag.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:07

Hooii

Kennen jullie me nog :') ?
Gaat stukken beter met rijden al zijn er nog wel wat verbeterpuntjes.
Ben bezig met mijn zit, waardoor ik zonder stijgbeugels rij :)

Verbeterpunten:
Armen dichter bij mijn lichaam houden + meer borst naar voor doen :)
Been naar voren (op andere foto's/momenten had ik mijn been wel gewoon goed, maar ik kijk nu alleen even naar deze foto)
Hoofd mag nog iets meer oprichting omhoog krijgen, dus actiever rijden (toch?)
Ik zie nog iets spanning in de kaak dus meer proberen de ontspanning op te zoeken.
Achterbeen mag nog wel er iets meer bij

Verbeter me als ik het fout heb hoor!!

+ punten:
Takt is goed
Valt niet op de voorhand
Niet achter de loodlijn
Mooi vanuit schoft
'zakt' iets in haar kont

Afbeelding

Wat vinden jullie?

P.s. graag streng kijken, daar heb ik meer aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:18

Ik kan niks anders zeggen dat ik het beeld fijn vind om naar te kijken maar er gebeurd nog niet zoveel. :)
Je paard oogt geconcentreerd en hij geeft iets na maar hij is totaal niet actief, dat zie je door het hele lichaamgebruik maar ook doordat zijn achterhoef totaal niet spoort in zijn voorhoef.
Ga eens een beetje gasgeven, tempo rijden, overgangen en nog niet teveel aan die voorkant zitten.

Wel vind ik jou netjes zitten! Zet alleen je cap even recht op je hoofd anders lijkt het net of je hoofd scheef is :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:21

Joolien schreef:
Ik kan niks anders zeggen dat ik het beeld fijn vind om naar te kijken maar er gebeurd nog niet zoveel. :)
Je paard oogt geconcentreerd en hij geeft iets na maar hij is totaal niet actief, dat zie je door het hele lichaamgebruik maar ook doordat zijn achterhoef totaal niet spoort in zijn voorhoef.
Ga eens een beetje gasgeven, tempo rijden, overgangen en nog niet teveel aan die voorkant zitten.

Wel vind ik jou netjes zitten! Zet alleen je cap even recht op je hoofd anders lijkt het net of je hoofd scheef is :P

Dankje!
Haha mijn cap is een beetje groot, maar andere zijn weer te klein :+
Moet van mijn instructrice inderdaad meer tempowisselingen doen, nu is deze foto aan het eind van het rijden genomen waar ze echt al moe was. En hier focuste ik me meer op het zitten dan om haar activiteit. Maar ik neem het zeker mee als ik weer ga rijden!

Ik heb nog wel een foto van het begin, ik zal hem even opzoeken :)
Laatst bijgewerkt door Fry op 21-04-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:23

Rijd je altijd zonder beugels? Want dat kan best belemmeren voor het paard om actiever te worden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:24

Joolien schreef:
Rijd je altijd zonder beugels? Want dat kan best belemmeren voor het paard om actiever te worden.

Nee!
Dit was de eerste keer dat ik ze dr af had gehaald omdat ik soms bar slecht doorzit :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:26

Dezelfde dag, meer aan het begin met beugels:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:27

Ah op die fiets. Dat zou ik dat even achterwege laten, doorzitten kun je namelijk op een paard dat of lekker rondsloft of goed ruggebruik heeft. Als je gaat doorzitten met een paard die no niet los in de rug is kan dat gewoon niet, dan moet je dat ook niet teveel doen, pas doen als het paard ontspannen is.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:29

Joolien schreef:
Ah op die fiets. Dat zou ik dat even achterwege laten, doorzitten kun je namelijk op een paard dat of lekker rondsloft of goed ruggebruik heeft. Als je gaat doorzitten met een paard die no niet los in de rug is kan dat gewoon niet, dan moet je dat ook niet teveel doen, pas doen als het paard ontspannen is.

Das waar, moest ook 'gewoon' rijden. Al was dat wel moeilijker omdat ik me toen op meerdere dingen moest gaan focussen. Het heeft wel enorm geholpen want kon vandaag stukken beter doorzitten tijdens de les. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:50

Fry schreef:
Hooii

Kennen jullie me nog :') ?
Gaat stukken beter met rijden al zijn er nog wel wat verbeterpuntjes.
Ben bezig met mijn zit, waardoor ik zonder stijgbeugels rij :)

Verbeterpunten:
Armen dichter bij mijn lichaam houden + meer borst naar voor doen :)
Been naar voren (op andere foto's/momenten had ik mijn been wel gewoon goed, maar ik kijk nu alleen even naar deze foto)
Hoofd mag nog iets meer oprichting omhoog krijgen, dus actiever rijden (toch?)
Ik zie nog iets spanning in de kaak dus meer proberen de ontspanning op te zoeken.
Achterbeen mag nog wel er iets meer bij

Verbeter me als ik het fout heb hoor!!

+ punten:
Takt is goed
Valt niet op de voorhand
Niet achter de loodlijn
Mooi vanuit schoft
'zakt' iets in haar kont

[ Afbeelding ]

Wat vinden jullie?

P.s. graag streng kijken, daar heb ik meer aan :)

Hoi Fry,

Als je bezig bent met je zit, kun je beter gewoon je beugels aandoen. Ik zie op de foto hier dat je je vasthoudt met bovenbenen en knieen en dat is nu net niet de bedoeling, want dan belemmer je je paard in de beweging. Je bovenbeen en knieen los en druk laag op de beugels houden. Je teugels vind ik mooi op lengte. Want als hij dan nageeft (dat doet ie nog niet) dan komen je armen vanzelf al dichter bij je lichaam. De aanleuning is mooi zo.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:29

Babootje, kan helemaal kloppen want dat is de rede dat ik zonder stijgbeugels moest rijden. Ik klem teveel. Maar het was eenmalig.
Bedankt voor je tips ook die neem ik mee :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:37

Fry schreef:
Babootje, kan helemaal kloppen want dat is de rede dat ik zonder stijgbeugels moest rijden. Ik klem teveel. Maar het was eenmalig.
Bedankt voor je tips ook die neem ik mee :)

Ja, maar dat is een ouderwetse gedachte. Klemmen ga je niet oplossen door zonder beugels te rijden. Of zonder zadel. Dus gewoon lekker zadel op maar proberen alles los te laten en de druk laag op de beugels te houden. (Vanuit je enkels rijden, zeg maar).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:10

@ Fry, vind je foto's wat lastig te beoordelen omdat ze half van voren zijn genomen. Vind wel dat je een erg leuk paard hebt, hij lijkt wel erg groot/grof, dat vind ik altijd wel mooi :j
Je draagt je handen zo te zien netjes :)
Verder mag er wel wat meer power in, dan gaat hij waarschijnlijk ook zelf wat meer zakken, hij loopt nu vrij ver bovenin. Verder denk ik dat Babootje goed gezien heeft dat je vasthoudt en ga ik mee in haar tips qua beenligging.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:26

Sofy schreef:
Marinke & SheeNegro: bedankt voor het commentaar! Stoelzit hebben jullie uiteraard gelijk in, dat bedoelde ik met mijn opmerking dat ik meer op de binnenkant van m'n bovenbenen moet gaan zitten (ipv achterover op m'n kont). En dat handje is inderdaad jammer, waarschijnlijk zal m'n instructrice direct daarna 'loslaten!' geroepen hebben maar daar zijn uiteraard dan weer geen foto's van :') . Het is ook niet mijn standaard manier van rijden, dat is m'n hand opzij (en dan proberen hem niet ook naar me toe te halen, ook zo'n mooie valkuil :') ).

Wat betreft de lengtebuiging die te weinig is: ik zie dat zelf niet zo goed, hoe op de foto zien jullie dat? Hij is iig niet volledig recht toch? En ook niet alleen maar buiging in de hals.
Hetzelfde eigenlijk voor het achterbeen dat te ver achter de massa zou staan. Ik zie eigenlijk twee standbenen die allebei gelijk lopen (even recht), dus daaruit vond ik dat juist wel meevallen? Als het achterbeen niet onder de massa stond, zou daar nu toch al minder gewicht op moeten staan (en dus verder naar achter wijzen dan het voorbeen)?
Hetzelfde eigenlijk voor de weggedrukte rug: ik vond juist dat de rug op de foto redelijk recht liep (niet hol) en dacht dus dat dit wel meeviel? Eigenlijk vond ik juist z'n achterhand redelijk netjes bollen, vandaar dat ik twijfelde of hij hier juist een keertje iets meer gewicht op achter had genomen. Wat zie jij dan anders SheeNegro?

Ben gewoon nieuwsgierig, vond dit een moeilijke foto om zelf te beoordelen dus ik hoop op veel tips! Niet zozeer qua hoe ik dan moet rijden (daar ben ik in de les hard mee bezig) maar puur over hoe deze foto toont en hoe ik dit moet beoordelen.

Dat de lengtebuiging weinig is kan je zien aan dat je paard zich kort houdt in zijn hals (ook al heeft je paard qua bouw geen lange hals, hij houdt hem hier nog te kort. Dat kan mede komen doordat jij de binnenteugel kort houdt). Hij valt ook over het buitenschouder, iets wat jij ook aangeeft door je binnenteugel kort te houden (denk aan een boog van een pijl en boog: als je het touwtje korter maakt, buigt de boog nog boller, verder naar buiten; dat doet het schouder hier ook). Door op deze manier te lopen, hoeft hij niet te buigen in zijn lichaam--> hij buigt hier inderdaad ook alleen maar in zijn hals.
Het linker achterbeen staat vrij ver áchter de billen van je paard, dat been draagt dus niet veel gewicht (een been kan natuurlijk alleen gewicht dragen als het ook onder het gewicht staat). Bij een paard dat meer gewicht met het achterbeen draagt, zal het dragende achterbeen net een stukje verder naar voren toe op de grond staan (de hoef ongeveer op de plek recht onder de bruine vlek van rechterkant).
Zijn rug lijkt niet zo hol mede doordat de foto is genomen op het moment dat de rechterheup van je paard naar beneden hangt. Als je op hetzelfde moment een foto had gemaakt vanaf de achterkant, had je vast beter kunnen zien dat je paard zijn rug redelijk hol heeft.
Herken je al wat meer? :)

SheeNegro schreef:
_iDj_ schreef:
Wat een leuk paard, daar wil ik ook wel een ritje op doen :9
Mij valt op dat het paard gigantisch heen en weer zwabbert (links/rechts). De ene keer valt ze met schouder naar links/rechts, dan andere keer met de achterhand. Dat komt ook mede door je losvast-verbinding. Ik denk als je haar iets meer begeleidt in het balans houden, dat ze ook minder rennerig wordt en het hoofd ook stiller wordt. Natuurlijk moet ze uiteindelijk ook zelf in balans kunnen blijven, maar je mag haar best wel iets meer hints geven ;) Probeer juist ook maar eens voltes te rijden met (nagenoeg) geen stelling.

Ze staat te koop moest je er eentje zoeken ;) Zo niet, ben je voor mij nog altijd welkom in midden België :P
Deze morgend nog maar eens geoefend met de kegeltjes, ze moet het natuurlijk snappen tegen zondag. Alleen net iets anders aangepakt dan tijdens de les, ik heb haar veel losser gelaten qua druk in haar mond, maar niet qua teugellengte. Ookal krijgt ze dan minder steun van mij via de teugels, ze aanvaardt de hulpen beter en bleef dus veel rechter ondanks het heel lichte contact. Ze bleef ook veel constanter, de lengtebuiging was veel beter en de halve ophouding kreeg zijn juiste doel.
Ik ben enorm gefocust op gelijk contact en het aanvaarden van de buitenteugel. Ik heb niet de indruk dat ze dat vasthouden nodig heeft.. Als ik mijn wending goed rijdt moet ik niet meer corrigeren over de lange zijde. Het gezwalp was weldegelijk te danken aan de kegels, als ik er 2 m vanaf bleef was er niks aan de hand..

Helaas, ik moet eigenlijk ook juist wat kwijt -O-
Maar wat een leuke, interessante reactie! Hartstikke goed dat je het nu met minder druk in haar mond heb gereden! De hoeveelheid druk zegt namelijk niks over hoeveel steun je je paard geeft. Hoe meer druk je zet, hoe meer moeite je paard zal hebben met weerstand bieden (= evt. vasthouden)! Dan gaan ze dus juist zwalken/hoofd omhoog doen/van de teugel afkomen/hoofdschudden/terugvallen in tempo/rennerig/etc worden. Het is meer de reactie die jij geeft op moment dat je paard wat scheef gaat.
Kijk bijvoorbeeld naar je eerste filmpje vanaf 01:08, vooral als je het beeld stilzet op 01:10 zie je dat paard over het buitenschouder wegvalt. Dat zou je moeten begrenzen met je rechterteugel (buitenteugel). Dat begrenzen snapt je paard alleen als je teugelvoering/-druk anders is als het moment daarvoor. Daarom zegt je instructrice ook dat je iets meer je rechterteugel erbij moet nemen (ook de hoek vóór 01:08), dat is niet omdat je dat continu moet doen, maar op dat moment. Dat is dus geen vasthouden, maar je paard corrigeren op het moment dat ze scheef gaat (en dat gaat uiteindelijk hier wel goed, maar je zou eerder moeten ingrijpen, zodat je het ook in de hoek zelf al goed krijgt en niet pas er na). Als je je teugels niet goed op maat/in verbinding hebt, zal je altijd te laat zijn om te corrigeren en komt je hulp harder aan (immers eerst verbinding zoeken en daarin ook nog weerstand bieden); dan krijg je meer een sla-om effect (je voelt dat ze over het rechterschouder wegvalt, jij corrigeert dat en je paard valt naar links; dat zie je bijvoorbeeld bij 01:38-01:40). Als je je teugels constanter hebt, dan kan je juist een kleine hulp geven die alleen maar het buitenschouder begrenst en het schouder niet naar de andere laat vallen (dan is je hulp dus beter gedoseerd).

Fry, ik vind het er al meer richting nagevelijkheid uitzien dan de vorige keer +:)+

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:38

Veulen84 schreef:
Ik dacht eigenlijk ook dat het schijnontspanning was... Maar me instructeur vond vandaag toch echt van niet (en het is me eerder vertelt, maar toen geloofde ik het niet). Ze deint en golft behoorlijk in de beweging. Ze gedraagt zich ook niet erg plankig meer. Ze bouwt voor geen meter spieren in d'r bovenlijn, maar ze laat hem wel los. Zo voelt ze en zo toont ze dus ook.

Ik reed haar eerst altijd van achter naar voren bij elkaar. Maar ze leert nogal vlug, dus ze pikte dat heel snel op. Dus nu als ik een klein beetje been geef voel ik het achterbeen er onder schuiven. Dus toen ging ik verzamelen en steeds wegrijden. Maar als je dat te vaak doet, gaat ze vooruitdenken en dan duikt ze ook achter de loodlijn.

Ze is super flexibel en pakt de meeste oefeningen vrij goed op. Zolang ik helder blijf in me uitleg, doet ze het. Is ze dan nog niet los, dan is ze het na 3a4x wel. En dan kan ik rijden wat ik wil, ik krijg die aanspanning in de bovenlijn niet terug.
Ik denk ook wel dat de flexibiliteit een probleem is. Ik heb ook echt wel contact met d'r. En het is niet dat ze niet tegen het bit en me hand aan komt of durft te komen. Ze is alleen veel te rond en te diep.

Wat voor reactie geeft ze dan als je heel langzaam opbouwt naar een middendrafje? En wat juist als je minder tijd neemt om op te bouwen? En wat voor reactie krijg je als je juist een kleine tempowisseling (fractie vooruit, uiteraard in dezelfde gang blijven)? En dezelfde vragen alleen in plaats van voorruit, juist iets terug?
Kan je ook niet foto's met flitser erbij maken?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:09

Thanks iDJ! Ik zie nu idd dat het achterbeen te ver naar achter staat. De korte hals vind ik op deze foto ook wel opvallend idd, meestal houdt hij hem juist wat lang.
Ik heb weer wat bijgeleerd, hopelijk binnenkort nieuwe foto's waar ik dan vast weer nieuwe foutjes op zie :)