[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:25

Fijn dat de liefde weer hersteld is <3
IEDEREEN met kritiek is juist hartstikke welkom, daar leren we alleen maar van.
Iets goed formuleren is ontzettend moeilijk.
Vaak ga je bij een uitleg toch al uit van een bepaalde basiskennis en sla je dat over in je uitleg. Soms leidt een uitleg mede daarom tot vragen of discussie, dat houdt iedereen alleen maar scherp. _/-\o_

Leuk Fry! Heb je al wat op het oog?

bertine37 schreef:
Fry schreef:
Ik doe ook aan grondwerk via de Pat Parelli manier ;)

Ik ook, ik zit op mijn paardenbal te balanceren :') kei goeie oefening volgens mij.
Vooral heel stil zitten en in balans is voor mij nu 1 van de belangrijkste doelen om mijn paard correct te gaan trainen. Weet iemand nog goede balans oefeningen? Of ga ik nu te veel off topic?

Ik weet nog een leuke: je gaat op handen en knieën op de grond staan met de bal direct achter je voeten. Dan ga je proberen je onderbenen op de bal te leggen, terwijl je je handen op de grond houdt om je bovenlichaam van de grond te houden. Als je twee benen er op hebt, ga je proberen weer een er af te halen, je knie naar je buik trekken en daarna weer op de bal leggen en daarna met je andere been.

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:25

IDJ, heb nog niets echt op het oog. Er zijn wel leuke paarden maar die moet ik eerst nog zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:29

Leuk paarden kijken, ik ben dol op paarden kijken :D
Ik ben ook ziek. Ziek zijn is stom :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:26

Ik zit ook al thuis sinds vorige week woensdag :r
Net de bak getest en daar kan ik wat mee, dus om 16 uur mijn zadel testen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:05

Ik zit nu op een yogabal achter de pc, maar snap nog niet echt wat ik moet doen... Helaas heb ik echt een slecht evenwicht, waarvan ik dacht dat ie niet meer zou verbeteren (hersenbloeding gehad, oa evenwichts stoornis aan overgehouden..)
Toch merk ik, al is het jaren geleden, dat mijn evenwicht wél wat kan verbeteren? Vandaar dus de bal..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:12

Is ook goed voor je houding toch? Het bekende bekken kantelen kan je oefenen.. Ook ooit bij fysio wat mee gedaan, maar weet niet meer wat :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:18

Joolien schreef:
Leuk paarden kijken, ik ben dol op paarden kijken :D
Ik ben ook ziek. Ziek zijn is stom :(

Haha, ken marktplaats en bokt markt nu zo'n beetje uit mijn hoofd :')
Ziek zijn is idd stom

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:52

Wat gaan jullie hard zeg!

Ik heb er even een uitgepikt omdat ik niet de tijd heb om overal op te reageren.
Nynke_Mandy schreef:
1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.

2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.

3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.

4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.

5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?

Hebben jullie misschien tips voor mij? :)

Ik vind het er allemaal erg netjes en vriendelijk uitzien! Een paar puntjes noem je zelf al (been niet optrekken, de 'driehoeken' zijn niet altijd even groot. Eigenlijk het enige wat me op bijna alle foto's opvalt zijn je handen. Ik leer nu dat ik mijn handen hoger moet houden en dichter bijelkaar. Het lijkt voor mij alsof jij je handen wel vrij laag en breed hebt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:15

Ik ook, ik zit op mijn paardenbal te balanceren :') kei goeie oefening volgens mij.
Vooral heel stil zitten en in balans is voor mij nu 1 van de belangrijkste doelen om mijn paard correct te gaan trainen. Weet iemand nog goede balans oefeningen? Of ga ik nu te veel off topic?[/quote]

Ik weet nog een leuke: je gaat op handen en knieën op de grond staan met de bal direct achter je voeten. Dan ga je proberen je onderbenen op de bal te leggen, terwijl je je handen op de grond houdt om je bovenlichaam van de grond te houden. Als je twee benen er op hebt, ga je proberen weer een er af te halen, je knie naar je buik trekken en daarna weer op de bal leggen en daarna met je andere been.[/quote]
Oefff... :?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:17

Sinds 3 maanden weer op mijn paard gereden, wat een ervaring mijn nieuwe zadel en singel! Na 1e ronde moesten we bijvullen, na 2e ronde een langere singel ivm irritatie elleboog en de derde ronde <3 wat een gevoel, hij liep zo ruim (voor t eerst dat hij zn passen afmaakt), liet zn hals veel sneller zakken en zat zelfs lekker te schuimen (ik kwam nooit verder dan een vochtig mondje). Wat een super gevoel!
Morgen in de praktijk brengen wat ik hier leer, gezien ik weer vanaf 0 begin betekend dat stappen met licht contact en op zit/houding figuren maken, als dat ontspannen wil gaan we dat in draf proberen en als hij wat ontspant verder werken aan het voorwaartse. Dat zijn mijn doelen voor training ohz deel 1! Iemand nog een goede aanvulling daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:30

Jotoma schreef:
Sinds 3 maanden weer op mijn paard gereden, wat een ervaring mijn nieuwe zadel en singel! Na 1e ronde moesten we bijvullen, na 2e ronde een langere singel ivm irritatie elleboog en de derde ronde <3 wat een gevoel, hij liep zo ruim (voor t eerst dat hij zn passen afmaakt), liet zn hals veel sneller zakken en zat zelfs lekker te schuimen (ik kwam nooit verder dan een vochtig mondje). Wat een super gevoel!
Morgen in de praktijk brengen wat ik hier leer, gezien ik weer vanaf 0 begin betekend dat stappen met licht contact en op zit/houding figuren maken, als dat ontspannen wil gaan we dat in draf proberen en als hij wat ontspant verder werken aan het voorwaartse. Dat zijn mijn doelen voor training ohz deel 1! Iemand nog een goede aanvulling daarvoor?

Persoonlijk zou ik niet te veel gaan afwisselen met figuren, maar het bij een volte laten. Dan hou je het een beetje constant, en rustig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:37

Idd. Zeker met opbouwen is rechttoe rechtaan wel belangrijk om te beginnen met een volte her en der. Lekker van hand veranderen na een paar rondjes.

Eerst ff lekker simpel voor je ineens teveel gaat vragen.

Je zou evt op de binnenhoefslagen kunnen rijden En aan het "tussen twee handen en benen" werken :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:54

Ja, zijn ook mijn grote praatjes haha. Figuren zijn nu even grote volted en van hand veranderen. Voor het gemak eerst op de hoefslag en daarna inderdaad binnenhoefslag. Dat was voor vandaag nog even wat teveel merkte ik.
Nog wel een vraag; hoe enthousiast ik ook op mn houding letten (bijv bekken naar voren, handen mee naar voren) en hoe ruim die ook stapte, voor mij was het niet voorwaarts (reactie op kuit was zeer minimaal).
Waar zouden jullie eerst mee beginnen? 1. Het voorwaartse; wat spanning op roept (opvangen met hand vind ik nog wat lastig, ik houd te lang vast). 2. Ontspaning; durven zakken en neus eruit, vanuit daar werken naar voorwaartse?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:05

pien_2010 schreef:
Hier in Frankrijk ..

Ha, ben je aangekomen? Alles goed, en een beetje geïnstalleerd inmiddels?

Wat leuk jat je er weer bent! *\o/*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:07

Ik kruip ook weer even uit de meelees.
Dingen waar ik geen verstand van heb, reageer ik (nog) niet op.Dan lees ik eerst mee wat anderen zien.

Topic is wel handig, zag vanmiddag iemand rijden,en ik zag vele rijtechnische foutjes, die ik heb leren herkennen in dit topic. Leuk als je het in jezelf kunt analyseren.

Afin, Vandaag voor het eerst kunnen rijden sinds zondag.
Zondag had ik les. dit schreef ik zondag :

Snackie schreef:
Halstrekken is idd heel lastig, vooral in mijn geval omdat mn paard zijn hoofd gewoon dr uit gooit als je hem lang geeft, maar de hand nog niet goed volgt. ach, alles op zn tijd.

Vandaag proeflesje gehad van mn nieuwe juf :D
Ze heeft deze twee foto's geschoten en daar ben ik eigenlijk wel blij mee :

[ Afbeelding ]
Stap. Als ik zn achterbeen zie, is hij redelijk actief, maar hij kan er nog verder onder.
Het achterbeen is al neer en het voorbeen al vertrokken.
Neusje is netjes op de LL,maar zijn hals mag volgens mij net wat ronder.
Ruiter mag rechtop zitten,denkende aan ellebogen en been afhangen.

Vandaag zijn we bij het begin begonnen, heel fijn! :j
Dus veelal gestapt. begrenzen op de buitenkant,en hem met het buitenbeen naar binnen duwen, ipv met je binnenteugel.
Het is het zelfde als wat ik eerder deed, alleen op een iets andere manier. want nu mocht ik mn binnenteugel niet als stuur gebruiken, enkel voor een beetje stelling.
hij is vandaag amper over de buitenschouder weggekomen.

[ Afbeelding ]

Als hij dan lekker voelde, mochten we een overgang naar draf rijden.
De juf had 10min gevoeld, en die reed er een overgang uit zonder dat hij tegen de hand kwam. precies op het actieve maar ontspande moment aandraven.
Echter, als meneer in de gaten krijgt dat hij mag draven, dan geeft hij na en wil hij wegdraven.
Deze overgang is volgens de juf (juf klinkt liever dan instructie) onverwachts, Dus ik was niet voorbereid. zijn rug is hier niet bol, maar ook niet hol. hij schijnt hier verend te zijn, maar dat is iets wat ik zelf dan nog niet zie (wel dat hij niet inzakt op dit punt)

Echter heeft hij zijn hals wel laag, en zijn neusje op een mooie plek, misschien nog wel een cm voor de loodlijn.
de ruimte tussen zijn achterbeen is duidelijk kleiner dan bij zijn voorbeen, wellicht omdat ik hier ook de teugels los heb hangen , dat hij zijn voorbeen goed kwijt kan.
Rechtop zitten en handen netjes zelf dragen vallen me hier ook weer op.

Ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik zie. Ik vind het fijn ons samen terug te zien.
Nu nog wat actiever op beendruk worden,en de overgangen zullen vloeiender zijn.
we hebben wellicht veelal gestapt, maar Jaron was ontspannen en niet zo loperig op bepaalde punten als anders. Ik ben tevreden en zou de juf graaaaaag terugzien :D

Wat vinden jullie er van?

Vandaag ging ik het bos in, voor dat ik daar ben ben ik 20min onderweg.
Dus ipv lekkere lange teugel daarheen stappen en draven.
Even mijn lesstof opgepakt, we hebben zondag in de les gewerkt aan buitenhand begrenzen, binnenhand los, buitenbeen eraan, en hem zo als het ware van de hoefslag afduwen.
Daarbij in de hoop dat hij ook ontspant en afkauwt, zichzelf aan mij over geeft en nageeft, of iig geen sterren gaat kijken.
Dat deed hij prima, dus wij op naar het bos.
Gelijk op leertje 3 gepakt (5 leertjes is het langste) dus gewoon standje training, zonder te veel druk, en zo zijn we naar het bos gegaan, zigzaggend over de weg,en als hij dan nagaf op de correcte manier, overgang naar draf, eerste keer traag op been. dus daarna dribbelig, netjes weer nieuw geprobeerd,zelfdemanier verder.
En toen draafde hij aan joh! van achter naar voor, zonder omhoog te komen, en een afdruk! rug was los, ik zweefde gewoon die eerste pas.
Ben meteen maar weer gaan stappen na drie passen in draf, WHOEEEHOEE! Oke dat schreeuwde ik niet hardop, maar wel diep van binnen whooo!!

Dus zo zijn we lekker de weg aan het zigzaggen geweest, pasje draf dr bij.
Tot op het grote zand, lekker voltes gereden, oke, aandraven was daar minder netjes, maar op dezelfde manier heb ik op het zand voltes gereden.
puur op buitenbeen en buitenteugel, en af en toe even de stelling aangeven,
Dat hij af en toe omhoog of te diep kwam heb ik maar genegeerd,
meneer weet heel goed waar hij daar heen moet om terug naar huis te gaan. Dus ik was super de super content met het feit dat hij bij me bleef op mn buitenbeen en buitenteugel.
Ik ben trots, en heb met een glimlach paard gereden vandaag.
Dit was mijn uitzicht :

Afbeelding

En als ik hier niet onwijs blij van word :+:

En na het zigzaggen eindelijk in het bos, en wat zie ik?
Afbeelding

Een schuimrandje! jeej!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:08

Jotoma schreef:
Ja, zijn ook mijn grote praatjes haha. Figuren zijn nu even grote volted en van hand veranderen. Voor het gemak eerst op de hoefslag en daarna inderdaad binnenhoefslag. Dat was voor vandaag nog even wat teveel merkte ik.
Nog wel een vraag; hoe enthousiast ik ook op mn houding letten (bijv bekken naar voren, handen mee naar voren) en hoe ruim die ook stapte, voor mij was het niet voorwaarts (reactie op kuit was zeer minimaal).
Waar zouden jullie eerst mee beginnen? 1. Het voorwaartse; wat spanning op roept (opvangen met hand vind ik nog wat lastig, ik houd te lang vast). 2. Ontspaning; durven zakken en neus eruit, vanuit daar werken naar voorwaartse?

Eerst werken aan het voorwaarts, dan aan het ontspannen. Je hebt ontspanning als je paard voorwaarts en actief is, andersom is dat veel lastiger. En dan niet teveel met de hand op vangen, je wilt naar voren, het maakt dan nog niet uit waar het hoofd is. En als je het tempo meer wilt gaan regelen probeer dat dan te doen met je zit. Maak je zwaar en sluit je hand iets.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:19

ik kom weer uit de meeleesmodus gekropen, want ik heb weer wat vragen!

ik heb na 4/5 maanden niks doen vandaag paardlief weer aan de dubbele longe gezet, heb in de tussentijd veel geleerd in dit topic en er vielen mij een aantal dingen op:
allereerst de positieve dingen: hij liep ontspannen (hoofdje omlaag, en niet achter de loodlijn, een mooi begin vind ikzelf), ik zag een blij paard; hij had zin om te werken, oortjes lekker naar voren, luisterde goed en deed supergoed zijn best.

en dan de wat negatievere dingen:
hij loopt niet in helemaal in takt, zijn voorste V's zijn net iets groter dan achter; hij loopt dus op de voorhand.

ik heb helaas geen foto's kunnen maken, maar ik hoop dat iemand in dit topic mij kan uitleggen hoe ik de negatieve dingen verander naar positieve dingen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:21

_iDj_ schreef:
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet zo negatief moet zijn! Heb ik wel vaker last van -O-

Haha, vaak is mijn eerste reactie ook negatief!
Maar ik heb geleerd dat dat niet zoveel helpt.
En ik heb eens een bijzondere ervaring gehad.

Ik zat op een gegeven moment in 1984 in een vliegtuig en zag de Alpen links voorbij komen.
Toen dacht ik ineens: "ik wil positief gaan denken".
Die Alpen links door het vliegtuigraampje waren ZO mooi!
Die gedachte schoot me zomaar ineens door m'n hoofd.

Voor mij was het echt een ommekeer in 'denken'.
Niet dat het positief denken ineens uit de hemel kwam vallen. _O-
Ik heb wel het gevoel vast kunnen houden gelukkig.

Inmiddels, na al die jaren heb ik geleerd hoe LEUK het kan zijn om positief te denken. <3
Negatief denken is zó gemakkelijk: kijk maar lekker vanuit je leunstoel -passief- wat voorbij komt, en kraak dat lekker af.
Positief is véél leuker! Het is een uitdaging!
Alleen maar omdat je bijvoorbeeld onder woorden moet brengen wat je ZIET, en wat je VINDT, en wat je WILT.
EN .. vanuit een positieve instelling.
Reageer op wat mensen KUNNEN ..
De uitdaging, óo spannend! *\%/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:24

Fry_oud schreef:
Begin:

[ Afbeelding ]

Klopt dit/toevoegingen?

NIET OP MIJN MOOIE TEKENPAARDENBEENTJES LETTEN SVP

Hoezo mag ik niet op je tekenpaardenbeentjes letten?
Ik vind het geweldig dat je zo'n schriftje maakt! *\o/*
Bijzonder!
En die tekenpaardenbeentjes - die zijn fantastisch! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:29

Marocje schreef:
Ik vind vooral het stuk over taktfouten erg interessant. Ben erachter dit ik het echt niet kan zien wanneer een paard loopt, dat gaat me te snel. Tenzij ie takmatig echt niet goed is natuurlijk..

He? Wat?
JIJ was toch degene die die speciale taktfouten opmerkte? Als eerste en enige? :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:33

bertie schreef:
Ha, ben je aangekomen? Alles goed, en een beetje geïnstalleerd inmiddels?

Wat leuk dat je er weer bent! *\o/*

Over anderhalve week gaan we weer naar NL. Waarschijnlijk moeten we nog één keer met trailer voor spullen. Maar eind maart gaan we eerst met de paarden hier naar toe. Wat zal ik blij zijn als ze hier zijn. In de toekomst heb ik ook weer meer tijd voor dit topic alhoewel ik wel moet zeggen dat er hier rondom het huis, de tuin en zeker als de paarden er zijn altijd veel buiten te doen is en hier is internet tot het minimum terug gebracht. Ik lees dus nu dit topic schuin zoals ik dat noem. Grofmazig.
Ik ga wel nog echt zitten voor beantwoorden van PB-tjes die ik soms ontvang. Het topic gaat zo verschrikkelijk hard dat ik "schuin" moet lezen anders wordt het echt teveel allemaal en dat is niet de bedoeling. Dus sorry mensen voor mijn passiviteit.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:38

Anne_mieke88 schreef:
Ik ga wat ideeen uitwerken....
Bertie? ben jij bereid een stukje over Blij rijden te schrijven?

eh .. nee. :o

Dat is nou net wat ik NIET kan.
Internationaal is wel vaker gevraagd dat ik een boek of zo moet schrijven.
Maar dat is nou net wat ik NIET kan.
Ik heb wel een visie, en kennis, maar schrijven .. nee.
Ik moet het doen met de hap-snap opmerkingen, zoals hier op Bokt. :o

Mocht iemand ghostwriter willen zijn, iemand die mij kan helpen om mijn ervaringen en kennis op de een of ander manier te bundelen, bijvoorbeeld naar aanleiding van mijn bijdragen op Bokt, dan hoor ik dat graag. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:41

Anne_mieke88 schreef:
een lijstje met onderwerpen waarover bijvoorbeeld geschreven kan worden;

- beenzetting - takt (hoe zie je het en hoe los je het op)
- beoordelen van een foto
- Blij rijden *\%/*
- ontspannen (hoe ontspan je/ademhalingsoefeningen)
- de perfecte zit (hoe herken je het, hoe voel je het en hoe oefen je het...evt. droge oefeningen dus zonder paard)

je kan het niet zo gek bedenken of je kan erover schrijven

Je maakt me verlegen, dat je op BLIJ rijden een smiley hebt geplakt!

Blij, blij! *\o/*

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:46

Joolien schreef:
Eerst werken aan het voorwaarts, dan aan het ontspannen. Je hebt ontspanning als je paard voorwaarts en actief is, andersom is dat veel lastiger. En dan niet teveel met de hand op vangen, je wilt naar voren, het maakt dan nog niet uit waar het hoofd is. En als je het tempo meer wilt gaan regelen probeer dat dan te doen met je zit. Maak je zwaar en sluit je hand iets.

Dankje, daarkan ik wat mee. Ik heb een digitaal trainingsboek die ik bij houdt, daar gaat deze in als opmerking voor de training van morgen :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:51

mang schreef:
Trouwens, over een groot voorbeen zonder achterhandgebruik gesproken :')

[ Afbeelding ]
[[ Afbeelding ]

:))

hoi, ik ben inmiddels ook al weer een paar pagina's achter.
Wat gaat het hier weer snel!
Ik reageer maar op wat ik tegenkom, en ik heb geen idee of er inmiddels door iemand anders geraageerd is.

Nou, hierbij mijn reactie.

Je slaat de spijker op z'n kop!
Véél voorbeen, en geen achterbeen!

Kun je iets meer vertellen over dit paard?
Meestal zie je zo'n extreem voorbeeld niet, en al helemaal niet in 'vrije' beweging. Eh .. hoe 'vrij' is die beweging eigenlijk?