Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:01

murphy102 schreef:
Allereerst, HF, ken jij geheel mijn achtergrond niet en heb jij geen weet van wat ik -ook in de wedstrijdsport gedaan heb. Verder is dat ook helemaal niet relevant, tenzij jij natuurlijk zegt dat dat voorwaarde is om mee te mogen discussiëren.

Als bovenstaande aan mij is gericht, dan denk ik dat jíj niet goed begrepen hebt wát er nu eigenlijk gezegd wordt door Burl.
Wat ík eruit opmaak, is dat Charlotte Dujardin wel degelijk zéér terecht gewonnen heeft, maar dat die 2e plaats voor Adelinde nog veel te hoog was.
"Gelukkig" was door de muziek het tandenknarsen van Parzival niet te horen (!!!).
De hoge cijfers voor Charlotte waren m.i. ook veel te hoog. Ik vond dat ze in Duitsland (begin dit jaar) zoveel prettiger oogde.
Tóch is Charlotte m.i. de terechte winnaar, alhoewel ik Carl Hester vele malen beter vond rijden. Jij niet natuurlijk, want jij kijkt alleen naar hoe hóóg dat paard zijn benen optilt in bijv. de Piaffe.
Dat de jury echter er net zo over dacht als ik -muv Wim Ernes?!- bleek uit de hun reacties, álle juryleden, op één na dus, waren van mening dat koste wat kost de harmonie het moest winnen van het spektakel en de "hard gereden" proef van Adelinde. Als je de buitenlandse media gevolgd hebt, had je dat kunnen weten.
De Piaffe en Passage van Parzival is verschrikkelijk!
Het hoge gehuppel van een beer op een hete plaat ...! Kunstjes ...!

Inhakend nog even op jouw geplaatste filmpje waarnaar ik zoëven refereerde:
Deze zgn "Passage" (het zou die naam in zijn geheel niet mogen dragen, vind ik), is wat ik overal dagelijks om mij heen zie op de vele stallen waar ik kom:
Men komt binnen, stapt op, neemt paard gelijk in de -reeds voorgebogen valse knik- op en rijdt weg om vervolgens minutenlang (net als in jouw filmpje) er zo'n vreselijk foute "zweefdraf", wat later overgaat in iets wat Piaffe zou moeten zijn, uit te persen en iets wat voor pirouettes door zou moeten gaan! Ja, ja, ... en dat zou dressuur zou zijn?!
Een uur lang en de meeste paarden krijgen daarbij nog niet eens even lange teugel. Schandalig vind ik dat!
Maar iedereen roept aan de kant -incl. véle juryleden- "kijk hem toch eens mooi dansen...!" (in zijn valse knik). Met dank aan onze top en uiteraard subtop, die ook niet beter weet.
Duizenden van dit soort mensen doen dit dagelijks en geven dat weer door als een soort van instructeur ...!
Dát, beste Horseyfries, maakt de paardensport kapot ...!

Wauw, proficiat, Murphy, voel je je nu goed? Iemand zo afkraken? Jij zit tegen HF te klagen omdat ze niet zou weten wat jouw niveau ed is, en jij doet nu NET hetzelfde! Goed gedaan joh!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:03

horseyfries schreef:
Interessant dat iemand die zegt dat ik haar achtergrond niet ken mij blijkbaar wel zo goed kent dat je weet waar ik alleen naar kijk?
Eigenlijk is er dus niemand die fatsoenlijk rijd volgens jou, zelfs Charlotte kreeg al veel te veel punten, en alleen jij weet hoe het werkelijk moet. Daarom heb jij een leeg profiel, durf je geen filmpje te plaatsen en rij je geen wedstrijden? Als er iets de paardensport kapot maak, zou ik dan denken dat het was omdat toppers zoals jij thuis blijven. Dus wil je de paardensport verbeteren, dan stel ik voor dat je de eerst volgende wedstrijd inschrijft om te laten zien hoe het moet, en er dan hier het filmpje van plaatst.

Ik haak toch even in, zit op stal en kan nu geen lange berichten sturen. Leg mij eens uit waarom iemand persé wedstrijden moet rijden om voor jou een bep. waarde/niveau te behalen? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Een groot ruiter zei ooit; een goede ruiter heeft geen niveau. Denk dat hij daar gelijk in had :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:05

jasmijn78 schreef:
murphy102 schreef:
Allereerst, HF, ken jij geheel mijn achtergrond niet en heb jij geen weet van wat ik -ook in de wedstrijdsport gedaan heb. Verder is dat ook helemaal niet relevant, tenzij jij natuurlijk zegt dat dat voorwaarde is om mee te mogen discussiëren.

Daar zijn de meningen over verdeeld of het al dan niet relevant is. Iedereen mag mee discussieren. Je kunt alleen niet zomaar zonder enige verantwoording over hoe jij aan je wijsheid komt verwachten dat anderen je mening gaan slikken als zoete koek :)

Hier ben ik het mee eens, maarre. . . wat hebben we van de rest gezien ;)

Volgens mij gaat het daar ook helemaal niet om, er kom zoveel meer bij rijden kijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:05

Simpel, beste Ailill, vind je het zelf niet bijzonder vreemd als het mensen niet interesseert om wedstrijden te rijden en ze dat ook niet doen, dat ze dan wel menen aan wedstrijdruiters, juryleden en zelfs de FEI te moeten gaan vertellen hoe datzelfde wedstrijdrijden zou moeten gebeuren en beoordeelt worden?

Komt op mij over als narcistisch gedrag eerlijk gezegd. Ik heb niets met wedstrijdzwemmen en plons graag wat in de rondte, maar ik zal er nooit over denken om dan de zwembond en de wedstrijdzwemmers te gaan vertellen hoe alles volgens MIJ gedaan dient te worden met de overtuiging waarmee sommige mensen hier menen dat hun mening zaligmakend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:10

murphy102 schreef:
Deze zgn "Passage" (het zou die naam in zijn geheel niet mogen dragen, vind ik), is wat ik overal dagelijks om mij heen zie op de vele stallen waar ik kom:
Men komt binnen, stapt op, neemt paard gelijk in de -reeds voorgebogen valse knik- op en rijdt weg om vervolgens minutenlang (net als in jouw filmpje) er zo'n vreselijk foute "zweefdraf", wat later overgaat in iets wat Piaffe zou moeten zijn, uit te persen en iets wat voor pirouettes door zou moeten gaan! Ja, ja, ... en dat zou dressuur zou zijn?!
Een uur lang en de meeste paarden krijgen daarbij nog niet eens even lange teugel. Schandalig vind ik dat!
Maar iedereen roept aan de kant -incl. véle juryleden- "kijk hem toch eens mooi dansen...!" (in zijn valse knik). Met dank aan onze top en uiteraard subtop, die ook niet beter weet.
Duizenden van dit soort mensen doen dit dagelijks en geven dat weer door als een soort van instructeur ...!

+:)+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:11

horseyfries schreef:
Simpel, beste Ailill, vind je het zelf niet bijzonder vreemd als het mensen niet interesseert om wedstrijden te rijden en ze dat ook niet doen, dat ze dan wel menen aan wedstrijdruiters, juryleden en zelfs de FEI te moeten gaan vertellen hoe datzelfde wedstrijdrijden zou moeten gebeuren en beoordeelt worden?

Om heel eerlijk te zijn kijk ik daar niet van op nee, we zijn allemaal mensen, denken het allemaal beter te weten. Wat dat betreft is en blijft het een jurysport. Iedereen heeft daar een andere kijk op/mening over. Ik ken ook bepaald juryleden waarvan ik na een lief lachje net wat meer punten/hoger percentage aan punten krijg. Eerlijk? Nee. Heeft het iets te maken met rijden? Nee.

Het kan toch geen kwaad om zaken vanuit meerdere perspectieven te bekijken.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:14

Dus jij vind het logisch dat mensen die zeggen "wedstrijdrijden interesseert me niet", vervolgens constant topics openen over hoe het wedstrijdrijden en jureren volgens hen zou moeten gebeuren?
Ik zou dan denken dat je je bezighoudt met dingen die je wél interesseren. Of hun interesse moet zijn het afkraken van mensen en organisaties waar ze niet in geinteresseerd zijn. Dat is dan wel zo'n beetje de vreemdste hobby waar ik ooit van heb gehoord.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:16

horseyfries schreef:

Komt op mij over als narcistisch gedrag eerlijk gezegd. Ik heb niets met wedstrijdzwemmen en plons graag wat in de rondte, maar ik zal er nooit over denken om dan de zwembond en de wedstrijdzwemmers te gaan vertellen hoe alles volgens MIJ gedaan dient te worden met de overtuiging waarmee sommige mensen hier menen dat hun mening zaligmakend is.

Ik lees nu pas je laatste alinea.

Die vergelijking is te begrijpen, niet iedereen heeft dezelfde passie's/talenten/interesse's als andere mensen, gelukkig maar. Maar dat wil nog niet zeggen dat al die toppers het bij het juiste eind hebben en jij als 'leek' zijnde niks mag/kunt toevoegen. Natuurlijk zullen de toppers het bij het juiste eind hebben, tot op zekere hoogte.

Verschil is dat wij ruiters naast onszelf ook nog te maken hebben met een levend wezen, sterker nog die moet op plaats 1 staan. Wat voor ons/een proef/de tv/ of wat dan ook als perfect mag lijken, kan voor het paard zomaar verre van perfect zijn. Gezien dit feit is het imo zeker niet verkeerd om buiten de FEI/jurykorpsen, andere mensen objectief naar de sport te laten kijken.

Babootje

horseyfries schreef:

"Spot on". Engelsen hebben daar altijd zulke mooie korte uitdrukkingen voor. (Spijker op de kop slaan is onze NL versie). HF raakt hiermee de kern van de discussie.

Lieuwkje_90

horseyfries schreef:
Dus jij vind het logisch dat mensen die zeggen "wedstrijdrijden interesseert me niet", vervolgens constant topics openen over hoe het wedstrijdrijden en jureren volgens hen zou moeten gebeuren?
Ik zou dan denken dat je je bezighoudt met dingen die je wél interesseren. Of hun interesse moet zijn het afkraken van mensen en organisaties waar ze niet in geinteresseerd zijn. Dat is dan wel zo'n beetje de vreemdste hobby waar ik ooit van heb gehoord.

+1 helemaal mee eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:17

Mij mij daarin ook vooral stoort is het gebrek aan ervaring... Sommige dingen kun je niet wéten tot je het zelf heb meegemaakt/gevoeld.

Btw, mag je best commentaar hebben is vaker geschreven, echter wel met wat bescheidenheid.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:19

horseyfries schreef:

Ik herken mijn vader in jou, altijd gelijk dingen aannemen n.a.v. bepaalde uitspraken. De wereld is niet zo zwart-wit. Als ik iets zeg, wil dat niet zeggen dat ik al het andere uit sluit, het heeft te maken met mijn persoonlijke kennis/voorkeur/enz.

Ik denk dat er al genoeg mensen zijn die al de toppers op handen dragen en alles voor waar aannemen, prima, is hun goed recht. Maar je zal altijd een paar mensen behouden die er anders over denken, dat ook kenbaar willen maken aan anderen. Dat moet ook kunnen. Leven en laten laten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:20

Voor het welzijn van paarden in de sport zijn er allerlei instanties die daar een oog op houden. Maar de discussie waar het hier over gaat is over de jurering van de sport en de uitvoering van de oefeningen, waarbij mensen die geen wedstrijdrijden vinden dat hun mening daarover zaligmakend is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:21

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Ik herken mijn vader in jou, altijd gelijk dingen aannemen n.a.v. bepaalde uitspraken. De wereld is niet zo zwart-wit. Als ik iets zeg, wil dat niet zeggen dat ik al het andere uit sluit, het heeft te maken met mijn persoonlijke kennis/voorkeur/enz.

Ik denk dat er al genoeg mensen zijn die al de toppers op handen dragen en alles voor waar aannemen, prima, is hun goed recht. Maar je zal altijd een paar mensen behouden die er anders over denken, dat ook kenbaar willen maken aan anderen. Dat moet ook kunnen. Leven en laten laten.

Als die mensen die geen wedstrijdrijden nu je laatste regel eens tien keer zouden lezen, dan kwamen we misschien tot het einde van deze discussie. Als je tenminste "laten leven" bedoelde ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:24

horseyfries schreef:
Voor het welzijn van paarden in de sport zijn er allerlei instanties die daar een oog op houden. Maar de discussie waar het hier over gaat is over de jurering van de sport en de uitvoering van de oefeningen, waarbij mensen die geen wedstrijdrijden vinden dat hun mening daarover zaligmakend is.

Yeah right, die FEI-stewards met hun notitieblok en walki-talki zeker ;)

Ik ben het er niet mee eens, niet alleen wedstrijdruiters weten hoe het moet, dat is echt geen vrijbrief. Ik denk dat niemand binnen deze wereld een zaligmakend antwoord heeft, en ook zeker niet voor waar wordt gehouden, tenzij er bewezen prestatie's tegenover staan. Prima, helemaal top. Maar die prestatie's zijn niet alleen binnen wedstrijden te behalen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:24

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Als die mensen die geen wedstrijdrijden nu je laatste regel eens tien keer zouden lezen, dan kwamen we misschien tot het einde van deze discussie. Als je tenminste "laten leven" bedoelde ;)

*Vind ik leuk*

Zelfde droge humor als mijn pa, had ik dus toch gelijk ;)

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:26

Ja en weet je wat zo erg is? Als je ouder wordt dan begin je te beseffen dat je meer op hem lijkt dan je dacht, en bovendien dat hij toch wel gelijk had ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:27

horseyfries schreef:
Ja en weet je wat zo erg is? Als je ouder wordt dan begin je te beseffen dat je meer op hem lijkt dan je dacht, en bovendien dat hij toch wel gelijk had ;)

Dat besef begint inderdaad te komen, dat toegeven is een 2e ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:28

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Yeah right, die FEI-stewards met hun notitieblok en walki-talki zeker ;)

Ik ben het er niet mee eens, niet alleen wedstrijdruiters weten hoe het moet, dat is echt geen vrijbrief. Ik denk dat niemand binnen deze wereld een zaligmakend antwoord heeft, en ook zeker niet voor waar wordt gehouden, tenzij er bewezen prestatie's tegenover staan. Prima, helemaal top. Maar die prestatie's zijn niet alleen binnen wedstrijden te behalen.

En waar zijn die prestaties dan ook te halen?

Overigens bedoelde ik niet de stewards, maar de samenwerking van de FEI met verschillende dierenrechtenorganisaties.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:28

murphy102 schreef:

Als bovenstaande aan mij is gericht, dan denk ik dat jíj niet goed begrepen hebt wát er nu eigenlijk gezegd wordt door Burl.
Wat ík eruit opmaak, is dat Charlotte Dujardin wel degelijk zéér terecht gewonnen heeft, maar dat die 2e plaats voor Adelinde nog veel te hoog was.
"Gelukkig" was door de muziek het tandenknarsen van Parzival niet te horen (!!!).
De hoge cijfers voor Charlotte waren m.i. ook veel te hoog. Ik vond dat ze in Duitsland (begin dit jaar) zoveel prettiger oogde.
Tóch is Charlotte m.i. de terechte winnaar, alhoewel ik Carl Hester vele malen beter vond rijden. Jij niet natuurlijk, want jij kijkt alleen naar hoe hóóg dat paard zijn benen optilt in bijv. de Piaffe.
Dat de jury echter er net zo over dacht als ik -muv Wim Ernes?!- bleek uit de hun reacties, álle juryleden, op één na dus, waren van mening dat koste wat kost de harmonie het moest winnen van het spektakel en de "hard gereden" proef van Adelinde. Als je de buitenlandse media gevolgd hebt, had je dat kunnen weten.
De Piaffe en Passage van Parzival is verschrikkelijk!
Het hoge gehuppel van een beer op een hete plaat ...! Kunstjes ...!

pft...gelukkig zien andere het ook

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:34

horseyfries schreef:

Overigens bedoelde ik niet de stewards, maar de samenwerking van de FEI met verschillende dierenrechtenorganisaties.

wacht even
rijd jij paard voor de prestaties? en om te winnen (om op jou beschuldiging narcisme terug te komen)
of vind je het prettig om met paarden om te gaan en een samenwerking te komen . Samenwerking met het paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:35

horseyfries schreef:

Ja Nombrado, de andere met dezelfde hobby!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:35

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

wacht even
rijd jij paard voor de prestaties? en om te winnen (om op jou beschuldiging narcisme terug te komen)
of vind je het prettig om met paarden om te gaan en een samenwerking te komen . Samenwerking met het paard.

Ik wacht.

Waarop?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:42

Ailill schreef:
Ik haak toch even in, zit op stal en kan nu geen lange berichten sturen. Leg mij eens uit waarom iemand persé wedstrijden moet rijden om voor jou een bep. waarde/niveau te behalen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Een groot ruiter zei ooit; een goede ruiter heeft geen niveau. Denk dat hij daar gelijk in had :)

Ik kan me jouw gedachtengang wel voorstellen, maar wat is dan je referentiekader? Zonder referentiekader kun je wel denken dat je goed bezig bent omdat het voor jou goed voelt, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook is. Kun je wel denken dat je een goede instructeur hebt, maar als je nooit een B proef uitkomt, kun je beter op zoek naar een andere. Ik zie het wedstrijden rijden als onderdeel van mijn opleiding als amazone. Vergelijkbaar met je schoolopleiding. Iedere keer leer je weer een stukje, doet er examen voor en ben je klaar voor het volgende stukje. Aan het einde van de rit je diploma. Zonder dat diploma kan ik wel zegen dat ik kan opereren, maar ik denk dat niet 1 ziekenhuis me zal aannemen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:11

Deze hele discussie draait om referentiekader, inzicht, interpretatie, gevoel, prestatie drift, geld enz. Daar kom je helaas nooit samen uit. Belangrijkste mijn inziens om altijd over na te blijven denken is, dat we met levende wezens bezig zijn welke pijn, stress, angst kunnen ervaren, dus gevoel hebben.