lailapri schreef:Ik zie een vriendelijke ruiter, laat deze strenger worden en je krijgt precies waar heel bokt altijd over valt. Daarbij met spierkracht win je het niet, met balans en goede timing wel.
Een ophouding op de binnenteugel remt het binnenbeen, een paard op de rem trekken en dan dan nageeflijk laten worde of eigenlijk in de houding laten staan klinkt bij mij niet als balans, het klinkt tegen de natuur van deze ruiter in, en dus gaat dat ten koste van harmonie. De achterbenen rijden is imo iets anders als hem voor minder ruimte geven en halt laten houden, vertragen of achterwaarts laten lopen. Dat begint bij het bewust worden van je eigen achterbenen (zitbeenknobbels/spieren in de benen en bekken waarmee je de achterbenen extra aan kunt vragen) en het optillen en neerzetten van de achterbenen van het paard. Het aanleggen van een kuit op een niet correcte manier (hiel optrekken, verkeerde timing of vanuit verkeerd aangespannen spieren bijvoorbeeld) zal voor het paard het ondertreden niet makkelijker maken. Wil je dat niet leren of weet je dat niet, denk ik dat je met jou omschrijving een trek schop spelletje krijgt tussen paard en ruiter dus niet de manier van doen, maar de te simpel omschreven versie die bij maar zeer weinig ruiters het juiste tot gevolg zou geven en bij het gross dat nog niet zo ver is of zo handig juist het tegenovergestelde tot gevolg heeft.
Heel jammer dat je mijn verhaal een "trek-en-schop-spelletje" noemt, want daar heb ik het namelijk niet over gehad. Begrenzing is heel wat anders dan trekken volgens mij. Een terugwerkende hand mag nooit. En ik weet zeker dat ik het daar niet over gehad heb.
Bij het halthouden moet het paard gewoon vierkant staan. Tijdens het halthouden moet het paard nageven en vanuit het achterbeen wegstappen. Zonder verbinding krijg je geen ondertredend achterbeen. Betekent helemaal niet dat je moet gaan trekken. Een paard dat op de voorhand loopt vind ik -ook al zit de ruiter er nog zo mooi op- niet harmonieus.
Uiteraard willen we naar kleine hulpen, maar als je paard nog niet naar die kleine hulpen luistert (i.e. dat nog niet geleerd heeft), zul je de hulp wat groter moeten geven. Als je daarin consequent bent kun je ze weer kleiner maken.