[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:36

Sofy schreef:
Ja, frustraties pikt ie echt niet he? Raakt ie helemaal onzeker van, zo van 'ja maar ik probeer het toch? wat is er nou?'. Zo grappig, hij is wat dat betreft echt best wel gevoelig. Dat 'minder afwachten' is voor mij dus ook wel een goede tip!

Ja dat kan hij niet verwerken. Hij is zo snel onder de indruk. Maar lang kan ik ook niet boos blijven, hij is zo lief altijd en doet altijd zijn best.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:37

Wat ik de truc vind is om te rijden met je hele lijf, balans, meebewegen en door middel van korte spierspanning iets van een paard vragen. Het paard raakt zijn balans wat kwijt en kiest de voor hem fijne manier om te lopen reactie van jou (heel gewoon) is daarin mee gaan. Er tegen in geeft hem geen balans, en zou eerder verzet geven. Je eigen balans behouden/herstellen zodat het paard weer onder je kan komen en zijn balans ook weer kan herstellen.

Sofy

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:39

Klinkt heel logisch, maar ik kan me nog niet helemaal voorstellen hoe dat in de praktijk zou voelen? Maar gelukkig heb ik daarvoor ook les :).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:41

Heb je wel eens een les centered riding gehad? Ik vind de methode een super aanvulling voor mij als kneus om te leren begrijpen wat ik me me lijf kan. Helaas heeft niet iedereen talent en ik mis toch ook een behoorlijke portie :+

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 01:29

Nog niet, wel over nagedacht maar heb nog niet iemand in de buurt gevonden waar ik ook daadwerkelijk vertrouwen in heb. Er lopen ook best een aantal slechte(re) instructeurs rond en het is ontzettend veel werk om daar door heen te bijten tot je iemand vindt die wel bevalt. Maar als je aanbevelingen hebt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:34

Gaabje schreef:
maralyn schreef:
Gaabje, zoals ik lees zijn je hulpen correct.

EN je veruimt hem en verzameld hem ook veel toch? Is er ook spraake van genoeg achterhand ondertrede? Wat voel je zelf?

Ja hij is veel beter gaan ondertreden. Dit heeft hij eigenlijk ook pas sinds kort 'geleerd'. Doordat het eerste zadel niet goed paste werd hij daar in belemmerd. Nu gaat dit al veel beter. Het is dus ook een kwestie van oefenen en kilometers maken. Wat het een beetje moeilijker maakt is dat hij last heeft van overgewicht en dit gaat er heel lastig af.

Zo te lezen zijn jullie al erg op de goede weg. Ik herken de problemen met aansluiting als gevolg van een verkeerd zadel maar al te goed (ik heb zelf een welsh cob en daar was ook maar moeilijk een zadel op te vinden). Nageven (loslaten in de kaak) is ook niet eenvoudig bij die van mij, door zijn sterke zware kaken kan hij zich heel sterk maken.

Bij alle foto's (m.u.v. 1 draffoto) is Milord - zoals je zelf ook al zei - op de voorhand.
Ik begrijp dat het lastig is om hem op de achterhand te zetten, omdat je naar je gevoel misschien teveel hand moet gebruiken, maar door blijven rijden op de voorhand is ook de oplossing niet.
Begin bij het halthouden, vierkant halt te houden en hem te laten nageven. Vervolgens vanuit het achterbeen weg laten stappen. Teugels idd op maat houden (i.c. 20 cm aan ieder kant korter). Daar moet hij zich in plooien. Wordt ie te zwaar of gaat hij aan je trekken een pasje naar achteren en weer naar voren. (Mijn pony werd - omdat hij dat vierkant houden en van achteruit weg stappen moeilijk vond - altijd erg boos en ging dan lopen draaien en in mijn tenen bijten :D :D, nu kan hij dat heel goed ).
Vervolgens in stap probeer je hem op het achterbeen te houden. Ook hier je teugels op maat houden en handen "plaatsen" (begrenzen). Loopt hij van het achterbeen af (gaat hij in je hand hangen of trekken) ga je langzamer stappen (ophouding en maak je lang) tot hij weer op het achterbeen komt en nageeft waarna je de stap weer wat kunt verruimen. Als hij daar heel zwaar in is, zet hem op de volte en laat hem op de volte pasjes wijken vanuit schouder voor.
In draf en galop doe je feitelijk hetzelfde (dus verruimen, maar loopt hij van het achterbeen af weer terugrijden tot hij weer nageeft. Of helemaal terug en opnieuw beginnen). Als je hem in galop niet vanuit het achterbeen kan laten aanspringen en hem (als is het maar een half rondje) daar kunt houden heeft galopperen eigenlijk geen zin.

Milord moet natuurlijk sterke rug- en buikspieren krijgen om zichzelf en jullie erop te "dragen" dat is Sportschool voor hem en niet altijd even gemakkelijk. Zeker niet voor paarden die niet altijd even ideaal gebouwd zijn. Ze kunnen dan best eens protesteren omdat iets moeilijk is of heel sterk zijn, maar daar moet je gewoon doorheen.
Bij het "over de rug" rijden moet je ervoor zorgen dat hij ook daar op het achterbeen blijft. Dat is natuurlijk nog moeilijk want de rugspier moet "langer" en sterker worden. Dus kleine stukjes de hand laten volgen, zonder dat hij op de voorhand valt. Als hij dat wel doet, weer opnieuw proberen. Etc, etc.
Verder is het - zoals je zelf ook al zegt - een kwestie van meters maken en heel consequent zijn :D :D .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:01

lailapri schreef:
Wat ik de truc vind is om te rijden met je hele lijf, balans, meebewegen en door middel van korte spierspanning iets van een paard vragen. Het paard raakt zijn balans wat kwijt en kiest de voor hem fijne manier om te lopen reactie van jou (heel gewoon) is daarin mee gaan. Er tegen in geeft hem geen balans, en zou eerder verzet geven. Je eigen balans behouden/herstellen zodat het paard weer onder je kan komen en zijn balans ook weer kan herstellen.

Dat ben ik met je eens. Maar dat is wel een kwestie van trainen. In de zin, dat het paard jouw spierspanning wel voelt, maar wel moet weten wat daarbij hoort. Een paard dat nog ongetraind is zal grotere hulpen nodig hebben die je dan later weer kan verfijnen.
Overigens geldt dat niet voor zithulpen. Daar zijn juist jonge ongetrainde paarden heel gevoelig voor.
Een paard zit geestelijk op het niveau van een kind van 4. Dat betekent dat de communicatie tussen ruiter en paard heel duidelijk en consequent moet zijn, anders snapt het paard er niks van. Om een voorbeeld te geven: bij het wijken (bijvoorbeeld naar rechts) moet je aangeven welke kant het paard uit moet. Dat doe je met je zit(beenknobbel). Je brengt twee handen iets naar binnen (buitenteugel tegen de schouder tegen het uitzwaaien) en je binnenbeen iets naar achter om hem opzij te zetten. Je buitenbeen is op de singel en houdt het paard recht en voorwaarts. Wat doen dan veel ruiters? Ze gaan dus tegen de beweging in op de binnenkant "hangen", waardoor het paard juist zijn balans naar de linkerkant zal zoeken en wordt belemmerd. Tegengestelde hulpen dus en heel verwarrend voor het paard allemaal en het resulteert in meer been en of zweepgebruik dan nodig is.
Wat gewichtshulpen betreft is het heel eenvoudig verplaats je je gewicht naar rechts zul je merken dat het paard zijn balans weer zoekt door zich onder jou te plaatsen. Een gewichtshulp naar rechts is voor het wijken naar rechts dus een heel logische hulp.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:18

zo simpel, maar toch heel complex icm de beweging van het paard, de controle over je eigen lijf en de juist hoeveelhei op het juiste moment.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:23

babootjemet jou reactie op de foto denk ik dat de ruiter heel statisch wordt en de harmonie ver te oeken. Ik weet niet of dat zo bedoelt is?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:40

Nog even een reactie van mij op Gaabje, ja een tijdje terug. Maar als ik weer recente foto's heb dan post ik die weer. :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:47

Hier een foto van mij en Flossy, nog niet zo lang geleden:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:03

lailapri schreef:
babootjemet jou reactie op de foto denk ik dat de ruiter heel statisch wordt en de harmonie ver te oeken. Ik weet niet of dat zo bedoelt is?

Nee, dat is niet de bedoeling. Omdat het paard vrijwel alle foto's op de voorhand is, schat ik zomaar in dat hij moeilijk op de achterhand te krijgen / houden is. Ook hangt hij op de hand (zegt TS zelf). Met het type paard voor ogen (zware hals en kaak) kan ik al zo'n beetje "voelen" wat er aan de hand is. Met de hiervoor omschreven methode "leer" je het paard zijn achterhand te gebruiken. En consequent te zijn. Dat betekent niet statisch te zijn, maar goed te voelen.
Ik begrijp niet helemaal wat je met het ontbreken van harmonie bedoelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:08

XxFlossxX schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb de indruk dat je zadel teveel naar voren ligt (zadel hoort achter de schouder te liggen ipv erop) en jij dat compenseert door teveel achter in het zadel te zitten.
Als je zadel goed zou liggen, zou ik zeggen: meer voorin het zadel zitten, beugels een gaatje langer en bekken kantelen.
Voor wat betreft het gereden zijn loopt de pony op de voorhand. De pony lijkt op de hand in de krul gereden (valse knik) ; de rug is er niet bij en de hals niet mooi rond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:46

Ik zie een vriendelijke ruiter, laat deze strenger worden en je krijgt precies waar heel bokt altijd over valt. Daarbij met spierkracht win je het niet, met balans en goede timing wel.
Een ophouding op de binnenteugel remt het binnenbeen, een paard op de rem trekken en dan dan nageeflijk laten worde of eigenlijk in de houding laten staan klinkt bij mij niet als balans, het klinkt tegen de natuur van deze ruiter in, en dus gaat dat ten koste van harmonie. De achterbenen rijden is imo iets anders als hem voor minder ruimte geven en halt laten houden, vertragen of achterwaarts laten lopen. Dat begint bij het bewust worden van je eigen achterbenen (zitbeenknobbels/spieren in de benen en bekken waarmee je de achterbenen extra aan kunt vragen) en het optillen en neerzetten van de achterbenen van het paard. Het aanleggen van een kuit op een niet correcte manier (hiel optrekken, verkeerde timing of vanuit verkeerd aangespannen spieren bijvoorbeeld) zal voor het paard het ondertreden niet makkelijker maken. Wil je dat niet leren of weet je dat niet, denk ik dat je met jou omschrijving een trek schop spelletje krijgt tussen paard en ruiter dus niet de manier van doen, maar de te simpel omschreven versie die bij maar zeer weinig ruiters het juiste tot gevolg zou geven en bij het gross dat nog niet zo ver is of zo handig juist het tegenovergestelde tot gevolg heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:38

XxFlossxX schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVVTNVUR-D.jpg

Ik zie een paard wat in een valse knik loopt. Een ruiter die niet in balans zit, en een zadel wat inderdaad te ver naar voren ligt.

Wat ik zou doen, en geheel mijn mening.

Eerst er voor zorgen dat je zadel past, vaak werkt naar achteren leggen niet altijd! Vaak moet er een zadelpasser/opvuller bij namelijk.

Geef je paard de ruimte, veel ruiters zijn bang om de controle te verliezen, dus nemen ze de teugels strak, waardoor het paard niet over de rug gaat lopen, zijn rug als het ware weg drukt, kortere passen gaat maken in alle gangen, op de voorhand loopt en een valse knik aanneemt waardoor het paard de verkeerde spieren gaat gebruiken. Als je paard er vandoor gaat op de lange teugel? Maak je niet druk, een paard zal nooit over de bakrand heen springen uit het niets, daar moet een reden voor zijn. En zoals een ruiter mij ooit vertelde: De wereld is rond, dus je valt niet van de wereld af. Van je paard kan je wel vallen, maar in een bak, als je goed valt is er niets aan de hand.

Wanneer jij je paard de lange teugel hebt gegeven, leer dan eerst te sturen vanuit je zit en benen. Dus de kant waar je niet op wilt duw jij je kuit aan, waar je wel op wilt leg jij je benen iets naar achteren. Zet het gewicht van de zitknobbel waar je heen wilt iets zwaarder, en met je teugel doe je deur open en deur dicht. En kijk met waar je heen gaat. BLijft ook recht op je paard zitten, niet naar voren hangen, niet naar achteren hangen, ook niet opzei. Dus ook al heb je het gewicht op je binnenste zitknobbel, nooit naar binnen hangen, daarmee breng je het paard uit balans.

Rijd veel overgangen, zoals van stap naar draf en van draf weer naar stap. De overgang om de gang langzamer te maken, van draf naar stap dus, doe je ook niet met je teugels. Nee, je gaat zwaar zitten, gelijke druk op je zitknobbels anders gaat je paard scheef, of maakt hij een bocht, knijp dan licht je bovenbeen spieren aan. En dan knijp je zacht in de teugel alsof je een spons uit knijp.

Zorg er ook voor dat je een mee gaande hand hebt, zodra jij je teugels weer op maat neemt.
Zo zul je ziet dat je paard zelf gaat zakken omdat jij correct rijd.
Ook veel schakelen is goed, zoals van arbeids draf licht verzamelen, en dan weer verruimen. Doe dit ook vooral op je zit.

Officieel hoeft de ruiter geen eens teugels te hebben, teugels zijn als bijhulp!

Een paard zal nooit aan de teugel willen lopen als hij dat niet kan. Meeste mensen zeggen dan gelijk, druk erop zitten op je handen en dan vanuit achteren aan sporen. Je paard zal dan niet over zijn rug gaan lopen, en zijn achterhand niet goed gebruiken, waardoor hij weer verkeerde spieren aanmaakt.

Altijd zorgen dat het vanuit ontspanning komt, en dan komt het helemaal goed!!

Maar een paard zal nooit iets doen, als de ruiter het niet goed uitlegt, of als het paard zijn oefening niet kan doen. (denk aan ruiterhouding, of aan knopen in de rug, of aan een stijf paard wat eerst gestreched moet worden)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:09

lailapri schreef:
Ik zie een vriendelijke ruiter, laat deze strenger worden en je krijgt precies waar heel bokt altijd over valt. Daarbij met spierkracht win je het niet, met balans en goede timing wel.
Een ophouding op de binnenteugel remt het binnenbeen, een paard op de rem trekken en dan dan nageeflijk laten worde of eigenlijk in de houding laten staan klinkt bij mij niet als balans, het klinkt tegen de natuur van deze ruiter in, en dus gaat dat ten koste van harmonie. De achterbenen rijden is imo iets anders als hem voor minder ruimte geven en halt laten houden, vertragen of achterwaarts laten lopen. Dat begint bij het bewust worden van je eigen achterbenen (zitbeenknobbels/spieren in de benen en bekken waarmee je de achterbenen extra aan kunt vragen) en het optillen en neerzetten van de achterbenen van het paard. Het aanleggen van een kuit op een niet correcte manier (hiel optrekken, verkeerde timing of vanuit verkeerd aangespannen spieren bijvoorbeeld) zal voor het paard het ondertreden niet makkelijker maken. Wil je dat niet leren of weet je dat niet, denk ik dat je met jou omschrijving een trek schop spelletje krijgt tussen paard en ruiter dus niet de manier van doen, maar de te simpel omschreven versie die bij maar zeer weinig ruiters het juiste tot gevolg zou geven en bij het gross dat nog niet zo ver is of zo handig juist het tegenovergestelde tot gevolg heeft.

Heel jammer dat je mijn verhaal een "trek-en-schop-spelletje" noemt, want daar heb ik het namelijk niet over gehad. Begrenzing is heel wat anders dan trekken volgens mij. Een terugwerkende hand mag nooit. En ik weet zeker dat ik het daar niet over gehad heb.
Bij het halthouden moet het paard gewoon vierkant staan. Tijdens het halthouden moet het paard nageven en vanuit het achterbeen wegstappen. Zonder verbinding krijg je geen ondertredend achterbeen. Betekent helemaal niet dat je moet gaan trekken. Een paard dat op de voorhand loopt vind ik -ook al zit de ruiter er nog zo mooi op- niet harmonieus.
Uiteraard willen we naar kleine hulpen, maar als je paard nog niet naar die kleine hulpen luistert (i.e. dat nog niet geleerd heeft), zul je de hulp wat groter moeten geven. Als je daarin consequent bent kun je ze weer kleiner maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:31

Aanvulling

Heb je geen begrenzing, dus houd jij je teugels niet correct op maat, en op 1 plaats? Een stille mee gevende hand dus? Zal jij contineu mee gaan zakken met je paard, tot dat je paard met zijn neus over de grond loopt.

Begrenzing bied er dus alleen voor dat er een grens is, tot waar hij zijn neus kan plaatsen. Maar doe je deze te strak? Dan is het inderdaad een trek-schop spelletje.
Maar met de teugel op de juiste maat met een correcte houding en training, is de begrenzing, letterlijk en figuurelijk een grens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:44

Maar is het zo dat het paard de hulpen nog niet kent dat wij ze groot moeten geven of is onze timing verkeerd/hulp niet logisch? In het niveau dat het paard het aankan zou het toch wel op de hulpen regearen die goed getimed en logisch voor hem zijn? Tenzij het niet wil of kan meewerken, maar zo toont het paard op de foto voor mij niet.

Als ik het verhaal wat je omschreven heb zou printen en zou uitdelen aan de meiden die hier rijden, vrees ik dat het echt een schop en trek spel wordt. Ik heb niet gezegt dat dat het is, maar door gebrek aan ervaring gaat dat het wel worden. Punt van mij uit is dus, gaat dit commentaar de ruiter helpen? Ik heb daar mijn twijfels over. Nogmaals niet dat je een verkeerd doel voor ogen hebt, maar de gebruikershandleiding zal misschien niet bij iedereen het gewenste resultaat geven, en daar twijfel ik ook aan bij de ruiter waar het voor bedoelt is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:32

lailapri schreef:
Maar is het zo dat het paard de hulpen nog niet kent dat wij ze groot moeten geven of is onze timing verkeerd/hulp niet logisch? In het niveau dat het paard het aankan zou het toch wel op de hulpen regearen die goed getimed en logisch voor hem zijn? Tenzij het niet wil of kan meewerken, maar zo toont het paard op de foto voor mij niet.

Als ik het verhaal wat je omschreven heb zou printen en zou uitdelen aan de meiden die hier rijden, vrees ik dat het echt een schop en trek spel wordt. Ik heb niet gezegt dat dat het is, maar door gebrek aan ervaring gaat dat het wel worden. Punt van mij uit is dus, gaat dit commentaar de ruiter helpen? Ik heb daar mijn twijfels over. Nogmaals niet dat je een verkeerd doel voor ogen hebt, maar de gebruikershandleiding zal misschien niet bij iedereen het gewenste resultaat geven, en daar twijfel ik ook aan bij de ruiter waar het voor bedoelt is.

Ik snap jou best, maar als ik TS haar eigen commentaar bij de foto's lees dan lees ik dat ze zelf ook duidelijk voelt dat haar paard op de voorhand loopt.
En ze vraagt zich af: moet ik hem voorwaarts neerwaarts rijden of boor ik hem op deze manier de grond in. Juist omdat hij graag op de voorhand loopt.
Daar concludeer ik uit dat TS al behoorlijk wat gevoel heeft. Dan kan ze mijn commentaar denk ik best wel aan zonder dat ze gaat trekken en schoppen.
Het is het een of het ander: of je leert hem zijn achterhand gebruiken of hij zal de rest van zijn leven op de voorhand blijven lopen. Met alle gevolgen van dien.

Wat betreft het eerste, de noodzaak om soms hulpen groter te geven, sla je met de laatste zin de spijker op zijn kop. Een paard leren zichzelf en de ruiter te dragen is echt sportschooltraining. Maar noodzakelijk om te voorkomen dat hij in de rug of benen problemen krijgt.
Dat brengt met zich mee dat het soms een oefening niet graag zal doen omdat het moeilijk voor hem is. En heeft het misschien op dat moment een grotere hulp nodig.
Ik herken veel van TS haar vragen uit problemen die ik met mijn eigen pony ben tegengekomen. Juist door vanuit het halthouden "rond" weg te stappen leer je het paard en jezelf hem op het achterbeen te rijden. Paarden die lastig ondertreden, bijvoorbeeld overbouwde paarden, kun je best vanuit een pasje achterwaarts in verbinding laten wegstappen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:47

wat eem leerzaam topic. ik zelf ben mijn paardje na zwangerschap. ziek zijn baas ziek zijn paard ( hij heeft artrose) weer aan het oppakken. heb nu 2 de keer les gehad tussen door wat foto's gemaakt en het had ergere gekunt maar tevreden nee dat niet zal snel proberen wat foto's te plaaten zodat jullie mijn kunnen helpen. als hulp nog niet te laat is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:51

Ik moet zeggen dat ik dat eerst ook altijd dacht. Zeker toen ik nog wat klassieke dingen deed en probeerde. Maar omdat ik zelf fok en opfok merk ik dat het vaak helemaal niet nodig is. 2 jarige doen pasje schouder voor aan de hand aan los halstertouwtje als ik met mijn lijf doe wat ik erop ook zou doen. Wat ze dan aanbieden is in balans en voelt fijn. Vraagtekens boven mijn hoofd ontstaan dan omdat ik geleerd heb dat je een kaptoom, zweepje en touw nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen...
Ben ik dan al die tijd zo verkeerd bezig geweest en zou het rijden dan ook niet veel makkelijker kunnen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:40

@ babootje, je hebt gelijk dat ik meer van hem moet vragen. Echter snap ik Lailapri ook uit eigen ervaring. Ik heb zelf de neiging op het moment dat ik meer ga vragen daar een beetje in door te slaan, waardoor ik juist weer een gespannen paard krijg. Nu ben ik terug gegaan naar ontspanning en moet dus eigenlijk de middenweg vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:15

lailapri schreef:
Ik moet zeggen dat ik dat eerst ook altijd dacht. Zeker toen ik nog wat klassieke dingen deed en probeerde. Maar omdat ik zelf fok en opfok merk ik dat het vaak helemaal niet nodig is. 2 jarige doen pasje schouder voor aan de hand aan los halstertouwtje als ik met mijn lijf doe wat ik erop ook zou doen. Wat ze dan aanbieden is in balans en voelt fijn. Vraagtekens boven mijn hoofd ontstaan dan omdat ik geleerd heb dat je een kaptoom, zweepje en touw nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen...
Ben ik dan al die tijd zo verkeerd bezig geweest en zou het rijden dan ook niet veel makkelijker kunnen?

Zeker niet, maar niet iedereen heeft een jong paard tot zijn beschikking. En moeten we het doen met misschien wel een door een ander verreden of scheef paard. Of zit de bouw van het paard hem in de weg. Mijn pony (Welscob) heeft best een moeilijke rug. Een wat "diepe" rug (rasgebonden) en een paar stevige schouders. Was heel moeilijk een goed zadel op te vinden. Verder zware kaken, waarmee hij zich heel sterk kan maken als hij iets niet wil en geloof me, trekken ga je van hem verliezen. Een eigenwijze tank, zeg maar. Juist bij hem is het misschien nog wel belangrijker als bij een ander paard (vanwege de diepe rug) dat de rugspieren goed dragen. Als hij niet vanuit het achterbeen "draagt" geeft hij gewoon niet na. Andere paarden ook niet, die lopen dan nog wel in de krul, maar met de overbekende "valse knik" dan lijkt het er nog een beetje op. Maar mijn pony geeft dan gewoon (duidelijk te zien) niet na. Ook het halsstrekken ging niet naar behoren (gooide zich op de voorhand met zijn kop recht vooruit en never nooit zakken)
Zijn "natuurlijke" stand is graag "uit elkaar", maar als ik dat zo zou laten kan ik er beter niet op gaan zitten want dan verpruts ik de rug. Halthouden moet hij van mij dus altijd aangesloten. Dat was al moeilijk genoeg voor hem in het begin, dan draaide hij links en rechts eruit en beet in mijn tenen etc. En vaak moest ik hem vanuit een pasje achteruit aanstappen wilde hij onder me blijven. Inmiddels is het halthouden en wegstappen geen enkel probleem meer. Zelfde geldt voor draf en ook zijn galop is inmiddels mooi "gedragen". Het halsstrekken kan hij nu ook mooi. Door de spierontwikkeling is het model van zijn rug veranderd. Trekken hoeft dus niet, wel consequent zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:18

Gaabje schreef:
@ babootje, je hebt gelijk dat ik meer van hem moet vragen. Echter snap ik Lailapri ook uit eigen ervaring. Ik heb zelf de neiging op het moment dat ik meer ga vragen daar een beetje in door te slaan, waardoor ik juist weer een gespannen paard krijg. Nu ben ik terug gegaan naar ontspanning en moet dus eigenlijk de middenweg vinden.

Het is alles of niks he? :+ Het beste is gewoon om kleine stukjes te oefenen en die uit te bouwen naar grotere stukken. Begin idd met schakelen in stap, dat is het gemakkelijkst. Laag en rond is ook goed om de rugspieren te trainen, maar als hij dan van het achterbeen af loopt heb je er niets aan en boor je hem idd de grond in. Als je bijgezet longeert moet je er ook voor oppassen dat hij niet op de voorhand loopt. Als dat met de zweep niet lukt, zou je met een pessoa of dubbele lijnen kunnen longeren.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:03

Babootje schreef:
Gaabje schreef:

Het is alles of niks he? :+ Het beste is gewoon om kleine stukjes te oefenen en die uit te bouwen naar grotere stukken. Begin idd met schakelen in stap, dat is het gemakkelijkst. Laag en rond is ook goed om de rugspieren te trainen, maar als hij dan van het achterbeen af loopt heb je er niets aan en boor je hem idd de grond in. Als je bijgezet longeert moet je er ook voor oppassen dat hij niet op de voorhand loopt. Als dat met de zweep niet lukt, zou je met een pessoa of dubbele lijnen kunnen longeren.

Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag. Het is ook niet zo dat ik helemaal niets vraag hoor. Het is al een stuk beter geworden. Eerst kreeg ik hem bijna niet in stap, zo erg liep hij op de voorhand. De overgangen gaan nu al een stuk beter, dus ik merk wel vooruitgang. Die vooruitgang zou misschien wel wat sneller kunnen, door inderdaad iets meer weerstand te bieden. In stap is hij trouwens moeilijker te bewerken dan in draf. Dan zet hij veel sneller zijn ondernek erop en z'n kaak vast.