Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

liljebo schreef:
Dan zul je eerst alle andere ruiters die met een paard de straat op gaan wat niet 100% correct geconditioneerd en bomproof is, ook het op straat gaan moeten verbieden.

*\o/*

want dat zijn er héél wat meer |(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:56

Huertecilla schreef:
Het is míjns inziens voldoende wanneer het paard betrouwbaar veilig blijft staan tot een verantwoordelijke het ophaalt.
Dat zou al een héle verbetering zijn, als alle paarden dat zouden doen.
.

Ach, dat is het probleem niet..... :D

Ik was bijna terug bij de stal, toen ik mij realiseerde dat ik het fototoestel had laten liggen.
Simpel vragen aan mijn paard (modelletje tank.) of het even wil blijven staan (zo'n gedoe anders) is voldoende :D

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:57

Ondanks dat je er geweldige ruiters en paarden tussen hebt zitten moeten we gewoon niet vergeten dat we met paarden te maken hebben. Als je idd niet langs een weg komt, geen verkeer tegen komt, vind ik het nog kunnen zonder tuig, maar als je dus wel langs een weg moet vind ik het onverantwoordelijk. Stel het gaat fout dan ben je verder van huis :) dus waarom het risico opzoeken? je kan ook heerlijk bitloos rijden en nog steeds 1 zijn met je paard :Y)

Maarjah, dat is mijn visie, die zal vast niet door iedereen gedeeld worden

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:59

Huertecilla schreef:
Melanie_B schreef:
Mensen die graag zonder hoofdstel willen en het verstandig vinden..... ga maar is op 1 van mijn paarden zitten :D

Gegarandeerd dat je van mening veranderd. :Y)

Wees er maar trots op.

Ja het is wel iets anders dan een doornsee recreatiepaard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:59

Melanie_B schreef:

Nee hoor..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:00

Bandida schreef:
Melanie_B schreef:

Nee hoor..

Kom maar een keer een buitenrit maken met die van mij, zonder tuig.
Kun je zien dat het geen recreatiepaard is. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:03

Lifaya, Ik zal zelf dus ook niet optomingsloos door het verkeer gaan. Simpelweg omdat ik daar de kunde niet voor heb. Ik zal in druk verkeer of spannende situaties niet eens op de rug van mijn paard blijven, omdat ik betwijfel of ik voldoende in huis heb om dan de veilige thuishaven van mijn paard te blijven en twijfel voelt mijn paard feilloos aan. Dus zou ik er dan naast gaan lopen.

Ik denk dat het belangrijk is dat ieder eerlijk voor zichzelf bepaald hoeveel kennis en kunde men nu eigenlijk in huis heeft. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die met halsring minder gevaar op de weg vormen, dan met een compete metaaloptoming incl hulpteugels.
Ik denk eerlijk gezegd dat het daar dan ook om zou moeten gaan; hoeveel controle heeft de ruiter, hoe goed is paard getraind. Dat lijkt mij belangrijker dan wat erom hangt.

Helaas loop je dan weer tegen het punt dat mensen zichzelf overschatten. Zowel degene die met halsring rijden (niet iedereen die dat doet zal werkelijk tot in de punten getraind zijn en controle hebben. Ik geloof graag dat stoer doen of laten zien wat je durft ook een rol kan spelen) als degene die met een ijzerwinkel rijden (hoeveel van deze mensen hebben werkelijk controle?)

In dat opzicht zou een verkeersexamen wellicht niet fout zijn nee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:10

Melanie_B schreef:

Eigenlijk heeft dit soort discussies geen zin.. maar goed, toch één keer antwoorden. Dat je paard niet zomaar door een vreemde zonder kopstuk gereden kan worden is maar logisch. Dat kan met geen enkel paard. Of toch niet veilig. Zie discussie over leiderschap hierboven.
Verder is er aan een zogenaamd sportpaard (gewoonlijk een warmbloed die voor de hobby in wedstijden gereden wordt in het weekend, wat dus gewoon ook recreatie is) niks anders als aan gelijk welk paard, het is gewoon een paard.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:13

HC, dat klopt. Daar heb ik ook problemen mee, en ik ben dan ook van mening dat als je niet behoorlijk zeker bent dat je paard bij je blijft, ook als jij op de grond ligt met een schedelbasisfractuur/ hartaanval of wat dan ook, je ook niets op de weg te zoeken hebt. Dus dat je eerst moet investeren in de relatie met je paard, en dan pas op buitenrit kan. Ik vind dat je van te voren alle risico's moet overwegen en pas als die meer dan goed zijn de weg op zou mogen. En een leeftijdsgrens aan buitenrijden zonder begeleiding zou ook al een enorme verbetering zijn. Als je tot zegmaar je 18e niet zonder een oudere begeleider op pad mag zou dat al een hoop ellende voorkomen.

Maar in het onverhoopte geval dat het gebeurt (onwel worden en eraf kletteren), en ja, dat kan echt iedereen gebeuren en heeft niets te maken met rijvaardigheid of vertrouwen, en je paard blijft zoals het hoort bij je, dan zal die toch door vreemden, en vaak geen paardenmensen meegenomen moeten worden. En het oppakken van een groot dier als een paard is voor vreemden toch het makkelijkste bij het hoofd. Plus dat het paard makkelijker te leiden is/ te pakken is met een set teugels, en het voor de persoon die hem moet vangen makkelijker met een set teugels aan een bit/ neusriem toch het dier te snel af te zijn. Vergeet ook niet dat in Nederland veel hulpdiensten eigenlijk als de dood zijn voor paarden!

Er zijn er namelijk ook zat die wel bij de eigenaar blijven, maar zich nog steeds niet laten vangen door de hulpdiensten. Daarvoor hoeft het paard namelijk helemaal niet weg te rennen, een sprong opzij, even wegdraaien, kont laten zien of oren in de nek leggen is vaak al voldoende.

En ja, ik vind dat IEDEREEN een paard in een noodsituatie moet kunnen leiden, in elk geval naar een plaats moet kunnen brengen vanwaar het dier veilig opgehaald kan worden. En ik vind dat niet off-topic, want met een halsriem gaat dat hele volksstammen niet lukken bij een vreemd paard. En nogmaals, IEDEREEN kan eraf kletteren en dat hoeft niet eens iemands schuld te zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:13

Liljebo, Je moet inderdaad zelf ook erg kalm en rustig zijn :j Op het paard dat ik rijd voel ik me gewoon veilig. Ik weet dat ze tijdens rengalop lekker bokt en stuiterd, maar meer omdat ze het leuk vind en zonder de intentie om mij eraf te gooien, dus is makkelijk uit te zitten en ik weet dat ze bijna nergens bang voor is. We lopen ook altijd voorop :j Knalde zelf een keer met galop bijna tegen een hert aan dat het ruiterpad overstak, gelukkig helemaal geen probleem, terwijl het verhaal rondging dat ze dan juist heel erg zou schrikken :')

Maar ik zou haar niet bitloos rijden. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar puur omdat er altijd situaties kunnen zijn en komen waar je echt het touw in eigen handen moet nemen. Om er voor te zorgen dat er geen gevaarlijke situatie kan ontstaan :) heb ook wel eens gehad dat opeens uit de mist een tractor opdoemde (hele dichte mist, zicht was 20 meter op het strand) en ja, dat was even een paniek moment voor de paarden :+ maar gelukkig hebben we hun weer rustig kunnen krijgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:29

pinto_1 schreef:
Ik vind het prima als je zonder hoofdstel buiten wilt rijden, maar doe het dan in een uitgestorven bos waar je niemand tegen komt.

Heel eerlijk, als ik in mijn auto een ongeluk krijg met een ruiter die vindt dat ie zijn paard aan een touwtje de baas is mag hij dat van mij in de rechtbank uitleggen.
In de auto doen we gordels om, airbags, maximale snelheid, alles voor de veiligheid, maar een paard moet terug naar de basic met zo min mogelijk optuiging. :roll:

Van mij mag het al gelijk verboden worden, er zullen best ruiters zijn die hun paard met een neckrope onder controle hebben, maar er zullen ook genoeg zijn die het stoer vinden en ook eens gaan "uitproberen". En die wil je toch echt niet in het verkeer tegenkomen.

Dit is een nondiscussie in mijn ogen, die stoere sportruiter die op zaterdagmiddag ineens besluit door het dorp te gaan rijden op zijn temperamentvolle bloedpaard dat geen enkele ervaring in het buitenrijden heeft, maar die denkt dat hij met een halve ruitersportzaak de boel onder controle kan houden, inclusief de onvermijdelijke slofteugel, minstens een pessoabit en de knalstrak aangesnoerde riemen, nou, die kom ik ook zeer zeker liever niet tegen hoor.

De beste veiligheid voor paard/ruiter en overige weggebruikers is wel degelijk de africhting en het wederzijds vertrouwen, dat ben ik met een aantal mensen hier eens. Dus of jij nou een ruiter met touwtje tegenkomt of een met een heel arsenaal aan het paard, jouw veiligheid is op geen enkele wijze gegarandeerd.

Maar: zelfs de meest op elkaar ingespeelde combinatie kan in een noodsituatie komen, omdat je nou eenmaal nooit het ondenkbare kan voorkomen, en je niet alleen op de weg bent... Ik héb een paard gehad dat keurig bleef staan toen er een rotweiler in de pezen van zijn achterbeen hing, zodat ik af kon stappen en het beest een rotschop kon geven (wat kan P+ toch handig zijn :D ), ik heb ook eens een pony gehad die hetzelfde overkwam en die ging er wel als een raket vandoor...

En nee, ik train mijn paarden NIET om in geval van hondentanden in hun ledematen keurig ontspannen te blijven. :+

In het geval je paard er door zon situatie vandoor gaat, kan een optoming aan het hoofd er wel degelijk voor zorgen dat je net door het oog van de naald kruipt.

Degenen die hier beweren dat je een paard niet kan stoppen: dat kan vaak wel, zeker als de situatie het toelaat om je paard om te draaien. En anders kun je hem nog net zo sturen dat ie rakeling langs sloten en verkeergaat in plaats van ertegenaan.
Ik heb al jaren niet meer beleefd dat een paard er met mij vandoor ging trouwens.

Ik moet trouwens bekennen dat ik als 16jarige ook wel eens het hoofdstel van mijn paard getrokken heb midden in een verlaten hoekje Drunense Duinen, gewoon, omdat het kon. :+

Kortom: een degelijke africhting in het buitenrijden en vertrouwen in de ruiter zijn de ingredienten voor veiligheid.
In onvoorziene gevallen waarin het paard toch schrikt of opgejaagd wordt, kan een optoming aan het hoofd net het verschil maken. Maar dan moet de ruiter dus wel zorgen dat hij handigheid in het werken met die optoming krijgt.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:31

Bandida schreef:
Melanie_B schreef:

Eigenlijk heeft dit soort discussies geen zin.. maar goed, toch één keer antwoorden. Dat je paard niet zomaar door een vreemde zonder kopstuk gereden kan worden is maar logisch. Dat kan met geen enkel paard. Of toch niet veilig. Zie discussie over leiderschap hierboven.
Verder is er aan een zogenaamd sportpaard (gewoonlijk een warmbloed die voor de hobby in wedstijden gereden wordt in het weekend, wat dus gewoon ook recreatie is) niks anders als aan gelijk welk paard, het is gewoon een paard.

Even offtopic, maar wat ben ik blij dat er is iemand zegt dat een paard wat een paar weekenden in de maand een proefje loopt gewoon een recreatiepaard is *\o/* .
Ik ben met mijn oude paard 400 jaar geleden Z springen geweest, maar het was en bleef voor mij een recreatiepaard (wat toevallig leuk kon springen).
Zolang je er geen grof geld mee verdient of het paard niet voor boven de, ik noem maar een bedrag, 50.000 euro verkocht kan worden ben je een recreatieruiter met wedstrijdambities die een recreatiepaard heeft waarmee hij/zij aan amateurwedstrijden meedoet.

En het is op geen enkel paard , of het nou een karreknol van 24 of een "sport" paard van 5 verstandig om zonder hoofdstel naar buiten te gaan wanneer deze er niet mee bekend is.

edit:typo

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:37

mick75 schreef:
HC, dat klopt. Daar heb ik ook problemen mee, en ik ben dan ook van mening dat als je niet behoorlijk zeker bent dat je paard bij je blijft, ook als jij op de grond ligt met een schedelbasisfractuur/ hartaanval of wat dan ook, je ook niets op de weg te zoeken hebt.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb een onderwerp daarover geopend.
Zou je het ontdaan van halsring-gerelateerd kunnen plakken/aanpassen daar?
Het is m.i. een evenwichtige, goed onderbouwde mening die daar wat toevoegt.

p.s. Hád je nét gedaan. Bedankt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:45

lifaya schreef:
Maar ik zou haar niet bitloos rijden. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar puur omdat er altijd situaties kunnen zijn en komen waar je echt het touw in eigen handen moet nemen. .

Bitloos is niet hetzelfde als optomingsloos. Dat noemde ik eerder al. Ik vind het verschil behoorlijk groot. Ik rijd al jaren bitloos, met elk paard wat hier heeft gestaan en ik ben ervan overtuigd dat ik daarmee echt niet minder controle heb over het paard dan met het nodige ijzerwerk in zijn mond. Sterker nog.. ik heb meerdere keren het tegenovergestelde gezien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:46

nobel1 schreef:
Melanie_B schreef:

Even offtopic, maar wat ben ik blij dat er is iemand zegt dat een paard wat een paar weekenden in de maand een proefje loopt gewoon een recreatiepaard is *\o/* .
Ik ben met mijn oude paard 400 jaar geleden Z springen geweest, maar het was en bleef voor mij een recreatiepaard (wat toevallig leuk kon springen).
Zolang je er geen grof geld mee verdient of het paard niet voor boven de, ik noem maar een bedrag, 50.000 euro verkocht kan worden ben je een recreatieruiter met wedstrijdambities die een recreatiepaard heeft waarmee hij/zij aan amateurwedstrijden meedoet.

En het is op geen enkel paard , of het nou een karreknol van 24 of een "sport" paard van 5 verstandig om zonder hoofdstel naar buiten te gaan wanneer deze er niet mee bekend is.

edit:typo

Het gaat er niet om of je een recreatieruiter bent (wat in mijn ogen alle hobbymatige basissportruiters gewoon zijn) het gaat erom of er verschil zit in eigenschappen van paarden.

En dan zullen er best wel Z-dressuur en springpaarden zijn waar je heerlijk probleemloos mee buiten kan rijden, maar er zijn er ook een heleboel waarmee je dat niet kan, gewoon omdat ze het soort temperament hebben dat zich niet leent voor situaties die onoverzichtelijk zijn en die een te hoog adrenalinepeil krijgen bij zelfs de kleinste verandering in hun omgeving.

Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat niet ieder paard hetzelfde karakter en temperament heeft, en dat in verschillende fokrichtingen, andere eigenschappen de boventoon voeren?

Mijn bloedpaard is in een panieksituatie trouwens gevaarlijker met bit, dan zonder bit in haar mond, omdat het bit pijn doet als je er ineens druk op moet zetten en mijn paard daarmee helemaal niet kan omgaan.
Je zou de eerste niet zijn die achterover klapt door een te grove inwerking met bit op een sensibel paard...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:49

liljebo schreef:
lifaya schreef:
Maar ik zou haar niet bitloos rijden. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar puur omdat er altijd situaties kunnen zijn en komen waar je echt het touw in eigen handen moet nemen. .

Bitloos is niet hetzelfde als optomingsloos. Dat noemde ik eerder al. Ik vind het verschil behoorlijk groot. Ik rijd al jaren bitloos, met elk paard wat hier heeft gestaan en ik ben ervan overtuigd dat ik daarmee echt niet minder controle heb over het paard dan met het nodige ijzerwerk in zijn mond. Sterker nog.. ik heb meerdere keren het tegenovergestelde gezien.

Dat weet ik :P maar optomingloos zou ik niet eens aan denken :') dat vind ik gewoon onverantwoordelijk gezien ik langs een stukje openbare weg moet en het strand toch redelijk druk is. Kan zomaar iets gebeuren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:49

randalinpony schreef:
[
Mijn bloedpaard is in een panieksituatie trouwens gevaarlijker met bit, dan zonder bit in haar mond, omdat het bit pijn doet als je er ineens druk op moet zetten en mijn paard daarmee helemaal niet kan omgaan.
Je zou de eerste niet zijn die achterover klapt door een te grove inwerking met bit op een sensibel paard...

Dat bedoelde ik nu ook.... een bit is niet veiliger dan een bitloos hoofdstel, maar een bitlooshoofdstel niet hetzelfde als een halsring.. Daarom houd ik de begrippen bit/bitlooshoofdstel/halsring graag uit elkaar
Ben het verder wel eens met je post

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:51

lifaya schreef:

Dat weet ik :P maar optomingloos zou ik niet eens aan denken :') dat vind ik gewoon onverantwoordelijk gezien ik langs een stukje openbare weg moet en het strand toch redelijk druk is. Kan zomaar iets gebeuren[/quote]

Ok nog meer verwarring :P Je zegt eerst dat je haar niet bitloos zou rijden. En als ik zeg dat het niet hetzelfde is als optomingsloos geeft je aan dat je haar niet optomingsloos zou rijden,. Dat laatste begrijp ik wel... doe ik ook niet (kan ik niet)

Maar begrijp ik je opmerking dan goed dat je bitloos hoofdstel ook gevaarlijk vindt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:55

Nee, ik vind een bitloos hoofdstel absoluut niet gevaarlijk :P maar bij háár zou ik het nu niet doen :P Omdat zij dat niet gewend is. Het andere paard word wel zo nu en dan bitloos gereden, maar Whitney is vrij sterk paard :P dus dat vind ik iets te risky, al zou ze het wel prima kunnen denk ik :j misschien ooit eens voor de gein een bosal hoofdstel kopen :P Vind dat de meest vriendelijkste bitloze optoming die er is, zolang je er maar goed mee om gaat :') Wie weet houd ze dan eens op met dat bokken en stuiteren in galop :') ach het is het proberen waard

Ach misschien iets om over 3,5 maanden mee aan de gang te gaan :P
ik ben lekker vaag vandaag :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:00

Vind ik altijd een rare opmerking... mijn paard is heel sterk... sorry :o . Volgens mij is elk paard sterker dan de mens? Als mijn minishet zou willen trekt zelfs hij mij omver. (om nog maar te zwijgen van de tank die je hierboven in beeld ziet) Is het niet gewoon een kwestie van leren sneller reageren?

Ik kom ook regelmatig advertenties tegen waarbij een paard wordt verkocht omdat het 'te sterk' is voor de eigenaar. Mijn echtgenoot moet daar altijd mee lachen. (hij is geen echte paardeman en heeft niets met dat soort termen... letterlijk genomen slaat het nergens op)

Bosal werkt trouwens ook pittig in. Volgens mij is de sidepull met zachtere /bredere neusriem de vriendelijkste die er is. Maar ik heb verder niets tegen bosal hoor... mits correct gebruikt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:03

Laten we het zo zeggen, ze kan zichzelf heel sterk maken :D klik en klik

Vind haar niet "te" sterk, dat absoluut niet. Heb nog niet meegemaakt dat ik de controle kwijt ben, maar ze is dan ook lekker cool in het hooft :j

Idd, zolang je een bosal correct gebruikt is het een fijn iets. Maar ik kijk wel wat het beste is voor haar :)

liljebo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:17

Ik snap wel wat je bedoeld hoor... maar is dat niet eerder iets wat rijtechnisch opgelost moet worden en los staat van bitgebruik?
Maar goed... gaat veel te ver om daar hier op in te gaan. Ik denk alleen niet dat bitloos onveiliger is dan met bit en dat veiligheid met de training te maken heeft en niet met de optoming. En dat is dan wel weer ontopic. Bosal vergt trouwens meer omscholing dan een sidepul (niet in de laatste plaats voor de ruiter, want je rijdt er toch heel anders mee) Een sidepul is meteen duidelijk voor een paard en werkt voor de ruiter hetzelfde als een gewoon hoofdstel.

Rennie89

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:19

Bitloos vind ik ook niet gevaarlijker, moet alleen wel bij het paard en ruiter passen :P

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:24

randalinpony schreef:
Het gaat er niet om of je een recreatieruiter bent (wat in mijn ogen alle hobbymatige basissportruiters gewoon zijn) het gaat erom of er verschil zit in eigenschappen van paarden.

En dan zullen er best wel Z-dressuur en springpaarden zijn waar je heerlijk probleemloos mee buiten kan rijden, maar er zijn er ook een heleboel waarmee je dat niet kan, gewoon omdat ze het soort temperament hebben dat zich niet leent voor situaties die onoverzichtelijk zijn en die een te hoog adrenalinepeil krijgen bij zelfs de kleinste verandering in hun omgeving.

Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat niet ieder paard hetzelfde karakter en temperament heeft, en dat in verschillende fokrichtingen, andere eigenschappen de boventoon voeren?

Ik denk dat je mijn opmerkingen verkeerd begrepen hebt ;).
Ik bedoelde dat jan en alleman tegenwoordig zijn paard een "sportpaard" noemt omdat ze er een paar wedstrijdjes mee rijden.
Omdat het een "sportpaard" is kan je niet optomingloos rijden of een buitenrit maken , wat in mijn ogen BS is.
Alle paarden die ik heb of gehad heb waren paarden met een hoge bloedvoering en als je er goed mee om kan gaan kun je probleemloos buitenrijden of met neckrope (in de bak).
Ik was dus vrij offtopic. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:27

liljebo schreef:
Ik kom ook regelmatig advertenties tegen waarbij een paard wordt verkocht omdat het 'te sterk' is voor de eigenaar. Mijn echtgenoot moet daar altijd mee lachen. (hij is geen echte paardeman en heeft niets met dat soort termen... letterlijk genomen slaat het nergens op)

´Leken´ hebben inderdaad geen handicap wat dat betreft.