liljebo schreef:Dan zul je eerst alle andere ruiters die met een paard de straat op gaan wat niet 100% correct geconditioneerd en bomproof is, ook het op straat gaan moeten verbieden.
want dat zijn er héél wat meer
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Huertecilla schreef:Het is míjns inziens voldoende wanneer het paard betrouwbaar veilig blijft staan tot een verantwoordelijke het ophaalt.
Dat zou al een héle verbetering zijn, als alle paarden dat zouden doen.
.
dus waarom het risico opzoeken? je kan ook heerlijk bitloos rijden en nog steeds 1 zijn met je paard
Melanie_B schreef:Kun je zien dat het geen recreatiepaard is.
Op het paard dat ik rijd voel ik me gewoon veilig. Ik weet dat ze tijdens rengalop lekker bokt en stuiterd, maar meer omdat ze het leuk vind en zonder de intentie om mij eraf te gooien, dus is makkelijk uit te zitten en ik weet dat ze bijna nergens bang voor is. We lopen ook altijd voorop
Knalde zelf een keer met galop bijna tegen een hert aan dat het ruiterpad overstak, gelukkig helemaal geen probleem, terwijl het verhaal rondging dat ze dan juist heel erg zou schrikken 
heb ook wel eens gehad dat opeens uit de mist een tractor opdoemde (hele dichte mist, zicht was 20 meter op het strand) en ja, dat was even een paniek moment voor de paarden
maar gelukkig hebben we hun weer rustig kunnen krijgen. pinto_1 schreef:Ik vind het prima als je zonder hoofdstel buiten wilt rijden, maar doe het dan in een uitgestorven bos waar je niemand tegen komt.
Heel eerlijk, als ik in mijn auto een ongeluk krijg met een ruiter die vindt dat ie zijn paard aan een touwtje de baas is mag hij dat van mij in de rechtbank uitleggen.
In de auto doen we gordels om, airbags, maximale snelheid, alles voor de veiligheid, maar een paard moet terug naar de basic met zo min mogelijk optuiging.![]()
Van mij mag het al gelijk verboden worden, er zullen best ruiters zijn die hun paard met een neckrope onder controle hebben, maar er zullen ook genoeg zijn die het stoer vinden en ook eens gaan "uitproberen". En die wil je toch echt niet in het verkeer tegenkomen.
), ik heb ook eens een pony gehad die hetzelfde overkwam en die ging er wel als een raket vandoor...

Bandida schreef:Melanie_B schreef:Kun je zien dat het geen recreatiepaard is.
Eigenlijk heeft dit soort discussies geen zin.. maar goed, toch één keer antwoorden. Dat je paard niet zomaar door een vreemde zonder kopstuk gereden kan worden is maar logisch. Dat kan met geen enkel paard. Of toch niet veilig. Zie discussie over leiderschap hierboven.
Verder is er aan een zogenaamd sportpaard (gewoonlijk een warmbloed die voor de hobby in wedstijden gereden wordt in het weekend, wat dus gewoon ook recreatie is) niks anders als aan gelijk welk paard, het is gewoon een paard.
.mick75 schreef:HC, dat klopt. Daar heb ik ook problemen mee, en ik ben dan ook van mening dat als je niet behoorlijk zeker bent dat je paard bij je blijft, ook als jij op de grond ligt met een schedelbasisfractuur/ hartaanval of wat dan ook, je ook niets op de weg te zoeken hebt.
lifaya schreef:Maar ik zou haar niet bitloos rijden. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar puur omdat er altijd situaties kunnen zijn en komen waar je echt het touw in eigen handen moet nemen. .
nobel1 schreef:Melanie_B schreef:Kun je zien dat het geen recreatiepaard is.
Even offtopic, maar wat ben ik blij dat er is iemand zegt dat een paard wat een paar weekenden in de maand een proefje loopt gewoon een recreatiepaard is.
Ik ben met mijn oude paard 400 jaar geleden Z springen geweest, maar het was en bleef voor mij een recreatiepaard (wat toevallig leuk kon springen).
Zolang je er geen grof geld mee verdient of het paard niet voor boven de, ik noem maar een bedrag, 50.000 euro verkocht kan worden ben je een recreatieruiter met wedstrijdambities die een recreatiepaard heeft waarmee hij/zij aan amateurwedstrijden meedoet.
En het is op geen enkel paard , of het nou een karreknol van 24 of een "sport" paard van 5 verstandig om zonder hoofdstel naar buiten te gaan wanneer deze er niet mee bekend is.
edit:typo
liljebo schreef:lifaya schreef:Maar ik zou haar niet bitloos rijden. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar puur omdat er altijd situaties kunnen zijn en komen waar je echt het touw in eigen handen moet nemen. .
Bitloos is niet hetzelfde als optomingsloos. Dat noemde ik eerder al. Ik vind het verschil behoorlijk groot. Ik rijd al jaren bitloos, met elk paard wat hier heeft gestaan en ik ben ervan overtuigd dat ik daarmee echt niet minder controle heb over het paard dan met het nodige ijzerwerk in zijn mond. Sterker nog.. ik heb meerdere keren het tegenovergestelde gezien.
maar optomingloos zou ik niet eens aan denken
dat vind ik gewoon onverantwoordelijk gezien ik langs een stukje openbare weg moet en het strand toch redelijk druk is. Kan zomaar iets gebeuren randalinpony schreef:[
Mijn bloedpaard is in een panieksituatie trouwens gevaarlijker met bit, dan zonder bit in haar mond, omdat het bit pijn doet als je er ineens druk op moet zetten en mijn paard daarmee helemaal niet kan omgaan.
Je zou de eerste niet zijn die achterover klapt door een te grove inwerking met bit op een sensibel paard...
lifaya schreef:Bitloos is niet hetzelfde als optomingsloos. Dat noemde ik eerder al. Ik vind het verschil behoorlijk groot. Ik rijd al jaren bitloos, met elk paard wat hier heeft gestaan en ik ben ervan overtuigd dat ik daarmee echt niet minder controle heb over het paard dan met het nodige ijzerwerk in zijn mond. Sterker nog.. ik heb meerdere keren het tegenovergestelde gezien.
maar optomingloos zou ik niet eens aan denken
dat vind ik gewoon onverantwoordelijk gezien ik langs een stukje openbare weg moet en het strand toch redelijk druk is. Kan zomaar iets gebeuren[/quote]
Je zegt eerst dat je haar niet bitloos zou rijden. En als ik zeg dat het niet hetzelfde is als optomingsloos geeft je aan dat je haar niet optomingsloos zou rijden,. Dat laatste begrijp ik wel... doe ik ook niet (kan ik niet)
maar bij háár zou ik het nu niet doen
Omdat zij dat niet gewend is. Het andere paard word wel zo nu en dan bitloos gereden, maar Whitney is vrij sterk paard
dus dat vind ik iets te risky, al zou ze het wel prima kunnen denk ik
misschien ooit eens voor de gein een bosal hoofdstel kopen
Vind dat de meest vriendelijkste bitloze optoming die er is, zolang je er maar goed mee om gaat
Wie weet houd ze dan eens op met dat bokken en stuiteren in galop
ach het is het proberen waard
. Volgens mij is elk paard sterker dan de mens? Als mijn minishet zou willen trekt zelfs hij mij omver. (om nog maar te zwijgen van de tank die je hierboven in beeld ziet) Is het niet gewoon een kwestie van leren sneller reageren?
klik en klik
randalinpony schreef:Het gaat er niet om of je een recreatieruiter bent (wat in mijn ogen alle hobbymatige basissportruiters gewoon zijn) het gaat erom of er verschil zit in eigenschappen van paarden.
En dan zullen er best wel Z-dressuur en springpaarden zijn waar je heerlijk probleemloos mee buiten kan rijden, maar er zijn er ook een heleboel waarmee je dat niet kan, gewoon omdat ze het soort temperament hebben dat zich niet leent voor situaties die onoverzichtelijk zijn en die een te hoog adrenalinepeil krijgen bij zelfs de kleinste verandering in hun omgeving.
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat niet ieder paard hetzelfde karakter en temperament heeft, en dat in verschillende fokrichtingen, andere eigenschappen de boventoon voeren?
Mijn bloedpaard is in een panieksituatie trouwens gevaarlijker met bit, dan zonder bit in haar mond, omdat het bit pijn doet als je er ineens druk op moet zetten en mijn paard daarmee helemaal niet kan omgaan.
Je zou de eerste niet zijn die achterover klapt door een te grove inwerking met bit op een sensibel paard...
.
liljebo schreef:Ik kom ook regelmatig advertenties tegen waarbij een paard wordt verkocht omdat het 'te sterk' is voor de eigenaar. Mijn echtgenoot moet daar altijd mee lachen. (hij is geen echte paardeman en heeft niets met dat soort termen... letterlijk genomen slaat het nergens op)