[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:40

@nicky_rilana wat wil je hiermee zeggen?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:46

@Celine14: Oké, duidelijk. Klopt het dan dat de pony op foto 1 van mijn foto's al meer richting die bolle lijn gaat in de rug en dit een paar seconden later (op foto 2) weer helemaal weg is?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:48

*** schreef:
@celine14: oké, duidelijk. klopt het dan dat de pony op foto 1 van mijn foto's al meer richting die bolle lijn gaat in de rug en dit een paar seconden later (op foto 2) weer helemaal weg is?

foto 1 geeft inderdaad een beter beeld, al kan ik het niet met de spieren bekijken omdat de foto erg klein is

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:53

Oké. En als ik dan met de 2 foto's van nicky_rilana mag oefenen, klopt het dan dat op de 1e foto het paard zijn bekken niet kantelt, niet goed over de rug loopt en dus een valse knik heeft (of niet?)? En op foto 2 hij zijn bekken al meer kantelt en de rug beter gebruikt?
(Ik zou het zo graag ook willen leren inzien, dus ik hoop dat ik het goed geanalyseerd heb. Anders snap ik er niks meer van, haha)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:36

nicky_rilana schreef:
maradonna:
op de 1e foto zou hij meer moeten zakken in zijn hals ( was namelijk los rijden) maar dat is maar 1 moment maar dat doet hij dan wel.
op de ander foto loopt hij wel mooi aan de loodlijn.
maar op allebij de foto's zit ik er wel met mijn been in, dus waarschijnlijk is hij gewoon niet aan mijn been.

En kijk nu eens naar de lengte van de teugel... dus de ruimte die jij het paard geeft om de juiste houding op te zoeken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 01:39

Willen jullie mijn foto's ook eens beoordelen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar mijn mening loopt ze op deze foto's ontspannen en actief. Vinden jullie haar iets te hard achter de loodlijn lopen?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:13

Nu ik de andere foto's bezien heb valt het me op dat er opvallend weinig paarden dragend lopen...
Kan elk paard dit "leren" of is dit meer iets voor paarden die geweldig gefokt zijn en waar geweldige ruiters opzitten? Kan een paard van nature uit dragend lopen?

Nog een vraag: uitgestrekte, middendraf of middengalop, is dit niet altijd stuwend omdat ze naar voren moeten of kan het ook dragend zijn omdat ze bergop naar voren bewegen?

Moeilijk hoor...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:54

Wie wil zich hier aan wagen? Ik ben erg benieuwd wat jullie er uit kunnen halen:
Afbeelding

Ik zal mijn idee over de bevindingen ook plaatsen. Wellicht kunnen we dan samen weer verder leren.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:24

Poeh, ik heb in 2 dagen tijd 33 pagina's aandachtig gelezen (op mn werk :x ). Vind dit reuze interessant en wil mn 'view' verbeteren zodat mn lessen kwalitatief beter worden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:00

Om het topic weer even een schopje naar boven te geven en omdat ik heel benieuwd ben wat jullie hiervan vinden, plaats ik ook mijn knollebol even hier in het topic. Vind het erg interessant, maar zelf ook moeilijk om te bepalen of een paard draagt of stuwt...

Afbeelding
Afbeelding

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:01

Malenka, ik denk dat dit paard stuwend is... Ondanks het zweefmoment, wat misleidt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:04

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:06

Wat een vreselijk interessant topic inderdaad, kan je veel van leren. Ik volg even :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:10

Jolindaa schreef:
Om het topic weer even een schopje naar boven te geven en omdat ik heel benieuwd ben wat jullie hiervan vinden, plaats ik ook mijn knollebol even hier in het topic. Vind het erg interessant, maar zelf ook moeilijk om te bepalen of een paard draagt of stuwt...

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Van wat ik zie valt het paardje op de voorhand en loopt hij teveel achter de LL..

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:19

ik vind dit ook heel interessant om te zien, ga volgen :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:15

Ik kom ook even invallen, vind het ook enorm leuk en interessant! :)

Ik begin bij de foto van Jolindaa, goed? :)
Annemieke, waarom valt het paard volgens jou op de voorhand? Ik zie in de eerste foto een paard dat teveel achter de ll kruipt en er in mijn ogen meer uit gereden mag worden. Ik had hier graag de hand van de ruiter wat naar voren zien bewegen zodat het paard die kan volgen en nog losser moet laten in de rug. Vervolgens met been eraan blijven rijden zodat het bekken wat meer kantelt. Je krijgt dan een mooie 'bolle' bovenlijn te zien. Voor nu ben ik het met je eens, maar wat ik begrijp van dit topic moet je ook uitleggen hoe je dingen ziet en niet alleen; "Loopt op de voorhand".

De tweede foto word ik overigens niet heel blij van, toch kan ik er niet goed de vinger op leggen. Ik zie een spanning in de foto... Heb het idee dat het paard hier het neusje naar de buitenkant drukt en vervolgens met de buitenschouder ook over de schouder heen loopt. Houd zich wat strak en recht in de rug terwijl je liever wat holler had gezien. Ook hier een achterbeen dat wel onder wil treden maar het niet kan?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Daya is een 5 jarige ruin, welke qua africhting echt nog in de kinderschoenen staat :) jullie bevindingen kunnen heel goed kloppen! Ben zelf ook geen anky, maar les uiteraard wel!

We oefenen met het volgen van de hand, want hij biedt zichzelf van voren zo aan en wil niet volgen als ik meer teugel geef. Loslaten resulteert in contactloos lopen, want hij houdt zijn hoofd veelal daar. We rijden verder gewoon veel voorwaards en verder nog niets!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:23

Pas alleen wel op met 'gewoon veel voorwaarts' lopen... Met alleen maar gas geven bereik je niet wat je wil bereiken. Alleen moet je wel eerst zorgen voor een paard dat voorwaarts loopt voor je het weer kan opvangen en dat voorwaartse (stuwen) om kan gaan zetten in dragen (het kantelen van de bekken).

Vind dit wel een mooi uitgangsplaatje van waaruit je goed verder kan werken! Als hij je hand op gaat zoeken (eraan rijden met je been, maar niet over het tempo jagen) kun je van daaruit ook weer verder werken. Hij kruipt er nu nog teveel achter...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:25

Ja ik probeer hem wel mijn hand aan te bieden! Laat hem veelal op zijn eigen tempo lopen en dan is hij goe voorwaards. Van daaruit tempowisselingen om hem sterker te maken, want ik denk dat hij anders niet sterk genoeg is om te kunnen gaan dragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:37

Malenka schreef:
Wie wil zich hier aan wagen? Ik ben erg benieuwd wat jullie er uit kunnen halen:
[ Afbeelding ]

Ik zal mijn idee over de bevindingen ook plaatsen. Wellicht kunnen we dan samen weer verder leren.

Ik wil het met deze wel eens proberen :). Erg leerzaam topic, trouwens, Yamcha, complimenten daarvoor. Vanavond in bed eens rustig doorlezen.

Ik zie hier geen paard dat stuwt, maar eentje die toch wel tot dragen komt. Dit maak ik op uit allereerst de hoofd en halshouding, die oogt ontspannen, hoofd ver voor de loodlijn en toch een mooie buiging in de hals vanuit de schoft (zie onder andere de bovenhalsspier (benoem ik die goed?) die vanuit de schouder een bolling toont. Het paard loopt naar mijns inziens mooi in balans en over vier benen. De romp vertoont een opwaartse beweging en kijkend naar de positie van de benen lijkt het voorbeen mij in de afzetfase recht onder het lichaam te zijn geplaatst. Kijkend naar de buiging in de koten lijkt het mij dat de voorhand net een fractie eerder van de grond is gekomen dan de achterhand, het achterbeen treedt goed onder en het paard heeft de buikspieren aangespannen waardoor het bekken meer kantelt en de achterhand dus meer ondertreedt.

Voor zover mijn beknopte beschrijving van wat ik zie en waarom. Correct me if I'm wrong :D. Complimenten voor de mooie foto, Malenka.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:39

Ik bedenk me trouwens net dat ik voor dit topic ook een leuke foto heb, even opzoeken :).

Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie hier ook zien wat ik zie, dus ik benoem even niks :).

Even wat info; Ik met mijn paard vorig jaar maart, geen specifiek niveau qua africhten. Waar ik momenteel heel erg mee bezig ben: Achterhand actief maken en houden.

Edit: Ik weet dat het zadel te ver naar voren ligt, dit is een weekje na het nemen van de foto opgelost :).

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:05

San87; wat ik denk te zien: Een mooi vriendelijk paard dat zijn best doet voor zijn vriendelijke ruiter. Hij loopt in oprichting terwijl zijn rug niet opbolt (goed te zien door het naar voren liggende zadel) De ruiter trekt op dit moment een holle rug en is bewust of onbewust aan het remmen. De kaak van het paard laat niet los te zien aan de opbollende speekselklieren, en kan in deze positie ook niet loslaten omdat de oprichting te hoog is. De voorbenen maken grotere passen dan de achterbenen en dat betekent dat het paard op de voorhand is. Advies aan de ruiter is doorgaan met het actief maken van de achterhand, maar de voorkant meer te laten ontspannen. De oprichting is nu gevraagd en geen logisch gevolg van de verzameling.
Laatst bijgewerkt door miek2012 op 20-03-13 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:07

Malenka; dit lijkt echt een natuurlijke stuwende beweging van het vrije paard te zijn. Dat is ook prima als er niemand op zit natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:31

miek2012 schreef:
San87; wat ik denk te zien: Een mooi vriendelijk paard dat zijn best doet voor zijn vriendelijke ruiter. Hij loopt in oprichting terwijl zijn rug niet opbolt (goed te zien door het naar voren liggende zadel) De ruiter trekt op dit moment een holle rug en is bewust of onbewust aan het remmen. De kaak van het paard laat niet los te zien aan de opbollende speekselklieren, en kan in deze positie ook niet loslaten omdat de oprichting te hoog is. De voorbenen maken grotere passen dan de achterbenen en dat betekent dat het paard op de voorhand is. Advies aan de ruiter is doorgaan met het actief maken van de achterhand, maar de voorkant meer te laten ontspannen. De oprichting is nu gevraagd en geen logisch gevolg van de verzameling.

Ten eerste bedankt voor het compliment, ik doe mijn best vriendelijk te rijden, ik ben blij dat het te zien is :D.

Verder ben ik het helemaal met je eens, hij loopt graag op de voorhand, de oprichting is inderdaad gevraagd voor de foto, goed gezien ;). Het was aan het eind van de training en de fotograaf wilde nog een dergelijke foto. Het schuivende zadel komt puur doordat deze op dat moment niet goed lag.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:25

_Marinke_ schreef:
Ik kom ook even invallen, vind het ook enorm leuk en interessant! :)

Ik begin bij de foto van Jolindaa, goed? :)
Annemieke, waarom valt het paard volgens jou op de voorhand? Ik zie in de eerste foto een paard dat teveel achter de ll kruipt en er in mijn ogen meer uit gereden mag worden. Ik had hier graag de hand van de ruiter wat naar voren zien bewegen zodat het paard die kan volgen en nog losser moet laten in de rug. Vervolgens met been eraan blijven rijden zodat het bekken wat meer kantelt. Je krijgt dan een mooie 'bolle' bovenlijn te zien. Voor nu ben ik het met je eens, maar wat ik begrijp van dit topic moet je ook uitleggen hoe je dingen ziet en niet alleen; "Loopt op de voorhand".

De tweede foto word ik overigens niet heel blij van, toch kan ik er niet goed de vinger op leggen. Ik zie een spanning in de foto... Heb het idee dat het paard hier het neusje naar de buitenkant drukt en vervolgens met de buitenschouder ook over de schouder heen loopt. Houd zich wat strak en recht in de rug terwijl je liever wat holler had gezien. Ook hier een achterbeen dat wel onder wil treden maar het niet kan?

ok ik ga mijn best doen om het uit te leggen... ben ook geen ster hier in :P
Afbeelding
het groene geeft aan wat wenselijk is en rood waar het paar/ruiter op dit moment lopen.
je ziet dat het voorste driehoek (tussen de benen) kleine is dan achter... daar kan ik uit opmaken dat het paard op de voorhand loopt... rug en hals zit een mooie boog in dus dat vond ik goed... en neusje zit echt veelste veel achter de LL terwijl hij er iets uit mag... De hakken van de ruiter mogen nog meer onder haar billen :)
beter? :)