[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:43

Wat ik me afvraag.. Hoeveel contact moet je nu met de mond hebben? Als ik een tijdje aan het rijden ben heb ik eigenlijk maar een heel klein beetje contact met zijn mond. Is dat nu wel of niet goed?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

maar het is juist goed om ze op de nu al te leren dragen daar door verkom je blessures

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

themuisje schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik bedoel dat ook eigenlijk zo :')
Ik kwam even niet uit mn woorden :) Begeleiding van voren is idd nodig, van achter naar voor rijden en daar opvangen met je hand. Maar slechts een lichte aanleuning is genoeg :)
Als je paard niet op eigen benen loopt en je laat dan los struikelen ze of vallen ze met hun gewicht naar voren, verkeerd woordgebruik van mijn kant, sorry :)

Niet opvangen met je hand :oo De hand is alleen om halve of hele ophoudingen mee te geven. Soms moet deze ophouding wat duidelijker zijn, maar merendeels vang je de van achter opgewekte energie op met je zit. Gebruik je te veel hand blokker je de hals-rug-bekken en tenslotte het achterbeen. Daarbij kun je als je met je hand opvangt minder op het achterbeen zitten waardoor je het paard op de voorhand helpt en zo een slechte overgang/tempowisseling krijgt :D

Met opvangen bedoel ik niet zo zeer tegen houden maar *UGH HOE LEG JE DAT UIT*
:')

Ik bedoel dus niet wat jij denkt dat ik bedoel maar dat andere :')

MiniMouse schreef:
VisibreTeam schreef:
Paarden kunnen RUSTIG al vroeg op de achterhand lopen.
Zelfs zo'n jong ding doet het van nature al, waarom zou een paard onder het zadel dat pas op zijn 5e kunnen?

Tuurlijk alles kan, maar ik houd mijn paard graag gezond en heel in zijn lijf!

Er zijn op dit moment niet voor niets leeftijdsgrenzen aan de klasses gesteld in de dressuur.
Een hele goede vooruitgang!

Mmmm.... Dus zijgangen mogen ook niet? :Y)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:45

nicky_rilana schreef:
maar het is juist goed om ze op de nu al te leren dragen daar door verkom je blessures

Als je het te snel doet creëer je ze juist.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:46

VisibreTeam schreef:
Mmmm.... Dus zijgangen mogen ook niet? :Y)

Spelenderwijs worden die zeker al mee genomen.
Geen dingen in de mond leggen he.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:48

MiniMouse schreef:
nicky_rilana schreef:

Als je het te snel doet creëer je ze juist.

dat is de kunst van het rijden, dat je net niet teveel vraagt, maar wel steeds iets meer

Calimero_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:49

Grappige discussie.
De een vind dus dat je juist vroeg moet beginnen met het paard al meer op het achterbeen te krijgen terwijl juist de ander zegt dat je hier juist blessures van kunt krijgen als je het te snel doet.

Mijn vraag. Hebben jullie hier eigen ervaringen mee?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

nicky_rilana schreef:
Dat is de kunst van het rijden, dat je net niet teveel vraagt, maar wel steeds iets meer

Precies, en daar ben ik me heel bewust van :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

Citaat:
Paarden lopen van nature met 60% op de voorbenen en 40% op de achterbenen. Dit is voor een paard handig, omdat zo tijdens het grazen een automatisch voortbewegen ontstaat.

Zolang er geen ruiter op de rug van het paard zit is deze scheefheid geen probleem. Gaat de ruiter er wel op zitten, dan komt het grootste deel van het gewicht van de ruiter op de voorhand terecht en vergroot daarmee het risico op overbelasting van de voorhand.

http://www.klassiekedressuur.com/

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

ik zelf niet, ben nog niet zo oud, en heb pas 1 pony in gereden en opgelijd.
maar ik heb het wel al veel zien gebeuren, telt dat ook?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

Calimero_ schreef:
Wat ik me afvraag.. Hoeveel contact moet je nu met de mond hebben? Als ik een tijdje aan het rijden ben heb ik eigenlijk maar een heel klein beetje contact met zijn mond. Is dat nu wel of niet goed?

Het is niet goed om niets in je hand te hebben. Je wil ergens tegen aan kunnen rijden. Je hand moet een deur zijn waar je paard naartoe kan lopen. Een dichte deur is niet goed. Je hebt dan teveel in je hand waardoor je het lichaams gebruik blokkeert. Je wil ook geen deur die helemaal open staat. Alles wat je er dan van achter in rijd loopt zo door de deur en zie je nooit weer terug. Het is altijd moeilijk om te zeggen hoeveel je nou in je hand moet hebben. Niets is niet goed, maar als de aanleuning voor jouw niet fijn voelt, dus je hebt veel in je hand, voelt het voor je paard ook niet fijn.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:52

VisibreTeam schreef:
Citaat:
Paarden lopen van nature met 60% op de voorbenen en 40% op de achterbenen. Dit is voor een paard handig, omdat zo tijdens het grazen een automatisch voortbewegen ontstaat.

Zolang er geen ruiter op de rug van het paard zit is deze scheefheid geen probleem. Gaat de ruiter er wel op zitten, dan komt het grootste deel van het gewicht van de ruiter op de voorhand terecht en vergroot daarmee het risico op overbelasting van de voorhand.

http://www.klassiekedressuur.com/

Maar dit stukje zegt dus niet dat je een paard meteen op de achterhand moet krijgen maar dus eigenlijk in ieder geval 50% op de voorhand en 50% op de achterhand..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:54

VisibreTeam schreef:
Het is niet voor het plaatje, maar zo hoort een paard zichzelf te dragen :)
Een paard loopt van nature op de voorhand, als je op een jong paard gaat zitten haal je hem uit z'n evenwicht, het eerste waarje naar streeft is om horizontaal evenwicht te krijgen en pas daarna werk je eraan om het paard steeds meer op het achter een te houden. Een vierjarige kán niet zo op het achterbeen zijn als een twaalfjarig GP-paard.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:55

Maar hij kan er al wel naar toegewerkt worden :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:57

VisibreTeam schreef:
Maar hij kan er al wel naar toegewerkt worden :)

En dat gaat niet over maanden ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:58

Nee, dat gaat over jaren.
We hebben niet allemaal een supertalent zoals Apache...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:58

Calimero_ schreef:
Grappige discussie.
De een vind dus dat je juist vroeg moet beginnen met het paard al meer op het achterbeen te krijgen terwijl juist de ander zegt dat je hier juist blessures van kunt krijgen als je het te snel doet.

Ik vind het zó afhankelijk van paard tot paard, maar ook van ruiter tot ruiter. Het ene paard bied het gewoon heel fijn aan daar mag je dan best eens aan voelen, als je er maar niet in blijft hangen. Dus ook weer lekker de ontspanning opzoeken. Waar ik niet voor ben is een jong paard te lang en laag rijden. Ze gaan dan op de voorhand en lopen van zowel het achterbeen als van de hand af. Een paard wat al verder is en sterker kan in de lage lijn blijven dragen. Een jong paard kan dat gewoon nog niet. Rijd je ze als ze jong zijn te rond heb je daar zowel je paard als je zelf mee. Het paard ontwikkelt niet de goede spieren om in een later stadium te gaan dragen en zal dan wanneer het ouder wordt ineens wel moeten gaan dragen zonder dat hij de geschikte spieren heeft. ''Ja, maar hij is nu 5! Hij kan best wat meer gaan doen!'' terwijl zo'n paard alleen wat op de voorhand rond gekakt heeft vindt ik niet fair :n

Uiteindelijk moet je uiteraard gaan wisselen in halshouding. Maar dit is ook weer paard afhankelijk. Als ik mijn bijna 5 jarige heel laag en rond losrijft vindt hij het moeilijk om vanuit daar weer te gaan dragen in een hogere halshouding. Dit komt omdat hij een relatief lang achterbeen en een lange hals heeft. Ik heb hem in het begin dus bewust niet teveel laag gereden. Inmiddels wordt hij sterker en mag hij hier langzaam aan wat mee bezig :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

Calimero_ schreef:
Grappige discussie.

Ik zelf met een handjevol paarden en uit eerste hand(vriendin) 50-100 misschien wel meer paarden.
Hoe meer je rustig aan durft te doen, hoe beter ze worden en je ze heel houd zowel lichamelijk al geestelijk.
Mijn vriendin zegt dat het het mooiste is om ze op 3 jarige(dan staan ze geestelijk het meest open om te leren) leeftijd in te rijden (basis) .
Dan een ruim half jaar het land op en dan lekker door rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:25

nicky_rilana schreef:
bertie: mag ik vragen waar jij veel aandacht aan besteed bij een jong paard?

Nou, is dat moeilijk? _O-

OP EIGEN BENEN LOPEN

*\o/*

Het lijkt een flauwe opmerking, maar dat is toch het belangrijkst:
KWALITEIT VAN BEWEGING

En dat heeft ALLES te maken met dat 'op eigen benen lopen'
Het begint met TAKT, dus. Elke beweging is hetzelfde. Dus NIET: even een klein pasje, of dan weer een groter pasje ..

Even een overzicht van het Skala.
Het aardige van het Skala is dat het de ontwikkeling van een paard onder de ruiter weergeeft, en ook de volgorde.

Takt
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung
Geraderichtung
Versammlung

Bij een jong paard gaat het dus in eerste instantie om die takt, dan om het 'door het lijf', en dan de aanleuning.
het is een logische samenhang, en een logisch gevolg.
Als het goed is. :o

Er zijn veel mensen die les 1 en 2 overslaan, en beginnen met les 3: de 'aanleuning'.
Dat overslaan van die lessen 1 en 2, daar komen ZOVEEL problemen vandaan!

Veel mensen denken dat 'aanleuning' dat knikje is, en ze zijn tevreden met de knik op de verkeerde plek. -:(-

In mijn commentaren probeer ik steeds weer mensen terug te brengen naar de basis. Tot vervelens toe misschien. :o
'Nek hoogste punt' is niet een plaatjes-issue, het is een RIJ-issue. ZELFS een BASIS-issue.

Zojuist was ik even weg om te mesten, en je vraag bleef in m'n hoofd doorspelen.

Wat ik belangrijk vind in dressuurrijden is dat het er voor zorgt dat je een VROLIJK paard op stal hebt. Een BLIJ paard. Een TROTS paard. Een ZELFBEWUST paard. Een paard waar je de sleutelproef kunt doen (een sleutel over de spieren halen), zonder dat de spieren zich aanspannen.
Een paard dat zegt: HA een zadel, wat gaan we doen!!

Voor mij zijn er twee motto's leidend:

KNHS 2006 schreef:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van een paard tot een 'happy athlete' door een harmonieuze en systematische opleiding.
Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, en ook tevreden en oplettend.
Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig: er is harmonie.

en
Hans Handler, Leiter der Spanische Reitschule schreef:
Ein Pferd, das durch die Ausbildung nicht schöner in seinen Körperformen, stolzer in seiner Haltung, aufmerksamer in seinem Gehaben wird, ein Pferd dem man nicht die Freude über sein eigenes Könne am Spiel der Ohren und im Ausdruck der Augen ansieht, wird dressiert und nicht im klassischen Sinne ausgebildet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:31

Ik had met mijn paard het probleem dat hij van zichzelf een heel goed achterbeen had en eigenlijk niet voor het been was. Hij was zelf al heel erg voorwaarts en rolde zich op aan de voorkant, waardoor ik geen contact had. Het is ook een elastiekje, dus hij boog alle kanten op en zo extreem als ik 1 ding fout deed. Ik heb het idee dat die van minimouse dat ook heeft?

Ik ving op met mijn zit, maar kreeg hem niet 'tegen' mijn hand aan gereden. De energie die ik erin probeerde te rijden, vloog er aan de voorkant weer uit. Het heeft heel lang geduurd voordat het contact beter werd. Dat werd pas beter toen ik zijn tempo constant kon houden en hij op eigen benen ging lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:33

Trots paard... Dat vind ik hem hier uitstralen.
Zo wil ik hem ooit kunnen rijden....... met die uitstraling!
qua trots (valt natuurlijk verder nog zat op aan te merken het plaatje)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:34

Dat stuk met hem van de voorhand af krijgen snap ik wel, is ook mijn grootste probleem.
Hij heeft geleerd daar te mogen lopen, hoe overtuig ik hem dat hij toch echt meer op het achterbeen moet?
Want 1 tel niet opletten en hij rent het liefst de grond weer in, is zo zonde!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:35

MyWishMax schreef:
Ik had met mijn paard het probleem dat hij van zichzelf een heel goed achterbeen had en eigenlijk niet voor het been was. Hij was zelf al heel erg voorwaarts en rolde zich op aan de voorkant, waardoor ik geen contact had. Het is ook een elastiekje, dus hij boog alle kanten op en zo extreem als ik 1 ding fout deed. Ik heb het idee dat die van minimouse dat ook heeft?

Ik ving op met mijn zit, maar kreeg hem niet 'tegen' mijn hand aan gereden. De energie die ik erin probeerde te rijden, vloog er aan de voorkant weer uit. Het heeft heel lang geduurd voordat het contact beter werd. Dat werd pas beter toen ik zijn tempo constant kon houden en hij op eigen benen ging lopen.

Diego is van ''nature'' een stopper geen renner.
Nuchter en afwachtend dus.
Heeft inderdaad van zichzelf een sterk, snel en goed ondertredend achterbeen.
Was aan de voorkant zeer flexibel en boog gewoon heen waar jij de druk gaf.
Maar totaal niet tegen het been en perfect op de hulpen.
Nu hij wat sterker word, durft en kan hij wat meer druk op mijn handen pakken en kan ik hem stukjes meer op het achterbeen gaan pakken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:40

Amyyy schreef:
Hallo allemaal,

Normaal ben ik een beetje huiverig met het plaatsen maar ik ben toch wel heel benieuwd wat jullie van onze vooruitgang vinden. En ook van het beeld van nu. Dit is mijn merrie (en ze heet toevallig ook Vienna!) sinds oktober 2010 in mijn bezit. Ze was toen 8 en nog niet door gereden, maar wist ik veel, ze was braaf en dat was goed zat voor toen. Maar nu willen we ook ooit eens wedstrijden gaan rijden. En dat kan echt niet met een giraffepaard. Hier even een kleine tijdlijn.

13-2-2011 Onze ik geloof eerste onderlinge wedstrijd. Ik geloof wel eerste, maar manmanman wat slecht.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/i ... directlink
Afbeelding

13-3-2011 Hier hadden wij weer een onderlinge wedstrijd, we zijn volgensmij wel eerste geworden, maar we reden ook nog maar F6.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... directlink

20-5-2011 Weer een onderlinge wedstrijd. Hier was ze echt op een diepte punt, we konden niet eens fatsoenlijk sturen!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink

In augustus zijn we van stalling veranderd, en sinds dien gaat het (naar mijn gevoel) veel beter.

20-8-11

https://picasaweb.google.com/lh/photo/O ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/q ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/N ... directlink

Ook hebben we een nieuwe instructrice gevonden. Deze hadden we op de andere stal ook al, maar dat was maar een paar keer. Vanaf nu heb ik iedere week een uur prive les. Het gaat steeds beter, naar mijn mening iniedergeval.

10-12-11, Ik weet het, ik heb mijn handen echt heel raar, ik wist echt niet dat ik zo scheef op mijn paard zat. Nu doe ik dat al veel minder, want ik vind het er niet uit zien en het is helemaal nergens voor nodig!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/_ ... directlink

31-1-12 Dit zijn de laatste foto's van mij, jammer genoeg heb ik nog geen nieuwe foto's. Dit is de 2e keer dat ik zonder sporen op haar rij. Het is even wat harder werken in het begin, maar nu reageert ze net zo goed op mijn been zonder spoor als met een spoor. Hier heb ik mijn voeten vrij ver opgetrokken omdat ik het gevoel had dat ik niet bij haar buik kon! Gelukkig doe ik dit nu niet meer, en gaat het vrij goed met mijn voeten. Ik vind het heerlijk zonder sporen en heb het gevoel dat ik niet zo 'voorzichtig' hoef te doen, en hierdoor ga ik niet zo letten op mijn voeten, en gaan ze vanzelf goed. Mijn handen zijn nog wel een puntje, ik zet ze niet zo ver meer uit elkaar en ook niet meer zo hoog, maar ik weet dat er nog genoeg werk is voor mij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinden jullie dat wij vooruit zijn gegaan? Of zijn wij echt heel erg verkeerd bezig? Ik ben zeer benieuwd, maar ook een beetje gespannen voor jullie reacties :o !

Nou, als ik het vergelijk met de eerste foto's is er een ENORME vooruitgang zichtbaar! <3
Het paard begint al iets ze zakken, zich meer te ontspannen. *\o/*
Heel fijn! :j
En je eigen commentaar is ook heel super! +:)+
Er is nog wel wat te miepen op details, maar dat gaan we NIET doen hier. _O-
Want je bent geweldig op de goede weg! +:)+
Super!
Eh .. wees vooral niet te streng voor jezelf, he? >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:46

Zit ik net mijn best te doen op je, is Bertie me voor.

Dan hou ik het hierop.. beeld is al stukken opgeknapt!
Let op je handen vooral je binnenhand en ze zijn vrij breed, pas op het kantelen van het hoofd.
En niet voorover duiken zelf, wat volgens mij komt doordat je je benen relatief ver naar achteren legt.

Maar jeetje wat een verschil met die eerste foto's!

ps edit volkomen of topic.
vroeg me af hoe jij aan direct link kwam.. maar zie het al, je hebt geen eigenschappen aangeklikt
en die url gecopyeerd, maar gewoon de taakbalk!