Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:38

Ik vind het er niet slecht uitzien, en ik denk ook dat ie de 90 niet haalt ;)

Let goed op je haf, je weet hoe je haf normaal loopt. Zie je dat het paard er moeite mee krijgt/heeft, dan moet je vriend er gewoon weer van af :)

Appelmoes_11

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:39

Inderdaad, ik zou hem ook echt geen 90 kilo geven :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:43

Hoe denken jullie er trouwens over bij paarden op een manege voor mindervaliden?

Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk gedaan op zo'n manege en ik zorgde er samen met het instructie team voor dat de paarden en pony's lekker in hun lichaam zaten. Rechtrichten, trainen, dat deden wij allemaal. Als ik iets opmerkte dat niet verholpen kon worden dmv training dan werd de ostheo erbij gehaald.
De ruiters waren namelijk vaak zwaar en aangezien het hier om een aangepaste manege gaat kun je natuurlijk wel stellen dat de meesten bijna niets met hun lijf konden doen voor het dier.
Zwaardere, maar kleinere, ruiters gingen ook gewoon op de Welshjes van 1,45m. Ik moest deze beestjes ook regelmatig rechtrichten met een gewicht van 85kg (bij 95kg ben ik er helemaal mee gestopt, ook bij de grote paarden, hoewel het instructie team dit onzin vond).

Hoe kijken we hier tegen aan?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:46

Oeh.... dan zou ik dus geen welshjes nemen maar gewoon flinke tinkers of fell paardjes.
In iedergeval iets sterks en compacts :j

Dan is de weegschaal dus echt kapot :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:49

Oef, nee, dan zou ik ze inderdaad niet op welshjes zetten :\ Lijkt me niet helemaal de bedoeling... wel goed dat jullie in ieder geval zelf de paardjes rechtrichten, dat gebeurt bij de meeste 'normale' maneges niet. Je hoeft er trouwens niet op te zitten om dat te doen, hoor ;) ik vind het goed van je dat je er met een bepaald gewicht mee gestopt bent!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:54

Ik vind dat bij maneges voor gehandicapten vaak gezondheidsnormen voor dieren worden vervaagd, op zich werd er bij jullie goed voor gezorgd, maar tis wel continu gevolg aanpakken i.p.v. oorzaak, dus dweilen met de kraan open. Ik vond jou veel te zwaar om die beestjes recht te richten btw, maar goed ;-) En idd rechtrichten kan ook al een stuk aan de hand. Maar op zich wordt ik nooit zo vrolijk van zulke maneges, ik snap dat die ruiters vaak te zwaar zijn (gebrek aan beweging, lichamelijke problemen die beweging belemmeren, wellicht medicatie maar ook voeding in instellingen is niet iets om over naar huis te schrijven) maar dan komen we weer op het dilemma. Moet een paard die lasten dragen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:00

Precies :j Ik ga volkomen in jullie punten mee. De welshjes waren trouwens wel cobs en aardig compact en sterk. Er waren ook fjorden en grote paarden.

Ik denk dat het op dit soort maneges altijd dwijlen met de kraan open is, wat je ook doet. Ze hadden prima tuig, een enorme groep vrijwilligers en een goed instructie team. Als er wat met een paard was werd dat niet aangekeken, maar gewoon meteen actie ondernomen. En natuurlijk gingen hele grote en zware ruiters op de paarden die dat het best aankonden.

Ik vond m'n eigen gewicht ook een heikel punt en heb dit ook meerdere malen aangekaart bij het team. Ze vonden m'n rijkunst echter zeer vriendelijk en correct genoeg om vanaf de rug recht te richten, ook bij de cobs/fjorden. Zoals ik al zei ben ik ermee gestopt toen ik nog zwaarder werd, zeker omdat ik ook nog lang ben.
Inmiddels werk ik er al een hele tijd niet meer, maar met m'n huidige gewicht zou ik me er veel beter over voelen :j

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:10

phormicola schreef:
Hoe denken jullie er trouwens over bij paarden op een manege voor mindervaliden?

Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk gedaan op zo'n manege en ik zorgde er samen met het instructie team voor dat de paarden en pony's lekker in hun lichaam zaten. Rechtrichten, trainen, dat deden wij allemaal. Als ik iets opmerkte dat niet vereges voor mindervaliden exact willen bereiken holpen kon worden dmv training dan werd de ostheo erbij gehaald.
De ruiters waren namelijk vaak zwaar en aangezien het hier om een aangepaste manege gaat kun je natuurlijk wel stellen dat de meesten bijna niets met hun lijf konden doen voor het dier.
Zwaardere, maar kleinere, ruiters gingen ook gewoon op de Welshjes van 1,45m. Ik moest deze beestjes ook regelmatig rechtrichten met een gewicht van 85kg (bij 95kg ben ik er helemaal mee gestopt, ook bij de grote paarden, hoewel het instructie team dit onzin vond).

Hoe kijken we hier tegen aan?

ik zou graag willen weten wat maneges eigenlijk willen bereiken met mindervaliden op het paard. Als ik lees dat het hier paardjes betreft van 1,45 m vind ik dit persoonlijk een niet al te beste keuze van paard. Kan me voorstellen dat een bepaalde therapie als aanvulling kan worden gezien ter bevordering van levenskwaliteit, maar te zware mindervaliden gaan op deze wijze ook te belastend zijn voor dat type paard. Vind het trouwens van het instructieteam zorgwekkend een uitspraak te doen dat het onzin is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:14

Ik vraag me het doel inderdaad ook wel eens af. Als het om therapievorm gaat, denk ik dat dat ook in een ander jasje gegoten kan worden, zelfs bij minder validen, tenzij je echt de complexe meervoudige gehandicapten hebt (die feitelijk alleen kunnen liggen en met hun zintuigen ervaren (wiegen, ruiken, etc) die doen ze nog wel eens in zo'n draagbed toch? Vraag me af hoe fijn dat voor paarden is, al wordt het gewicht dan i.i.g. anders verdeeld

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:22

Zo als het in jullie mange ging werd er dus wel degelijk naar het welzijn van de paarden gekeken, dat vind ik al een goed begin.
Het probleem is vaak dat deze mensen dat ze naast dat ze te zwaar zijn, ook meestal geen enkele souplesse hebben, en heel oneerbiedig gezegd, als een zoutzak op het paard zitten.
Daarnaast is het wel meestal alleen stappen wat er word gedaan.
Ik heb wel eens op zo'n soort manege gezien dat iemand echt op op een pony word gehesen, met veel duw en trekwerk, word ik niet echt vrolijk van.
Ik heb er geen probleem mee als de wat zwaarder gebouwde paarden hier voor gebruikt worden, en er wel grenzen worden gesteld.
Hoe goed het voor deze mensen ook is, als ze echt te zwaar zijn houd het naar mijn mening gewoon op.

Ik denk ook dat je vriend die 90 kilo echt niet haalt hoor @VisibreTeam
Vind het op de foto niet verkeerd lijken, denk dat de haf dit wel aankan, en volgens mij zie je het zelf snel genoeg als het te veel zou worden.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:28

freeride schreef:
Ik heb de link aandachtig gelezen en het valt me op dat eigenlijk exact hetzelfde daar gezegd wordt, als hier, zij het in andere zinnen. Voor mij is er nog altijd niets veranderd aan mijn mening, 90 kg is de absolute max voor welk paard dan ook, en voor welke tak van sport dan ook, inclusief recreatie...en die 90 kg moet voor mij dan ook nog in verhouding zijn tot de lichaamslengte, dus iemand van 1.90m met 90 kg kan voor mij nog net, iemand van 1.70 met 90 kg vind ik al heel moeilijk te accepteren, juist doordat dit de bewegingsvrijheid van de ruiter in de weg zit en omdat ik ervan overtuigd ben dat los gewicht storend inwerkt op het systeem van het paard en de ruiter.

Mijn mening veranderd er ook niet over en mijn grens is ook 90 kg. Ben het met de lengte discussie eens want iemand van 1.70 en 90 kg is naar mijn mening obees dus veel te zwaar en hoort op geen enkel paard te rijden.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:31

Volgens mij is ook nog een duidelijk verschil tussen gehandicapten die voor ontspanning/sport paardrijden, en dat het echt als therapie word toegepast.
Bij de therapie gaat het volgens mij vooral om de motoriek, de beweging van het paard wat lichamelijk goed is, en de omgang met dieren.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:36

john57 schreef:
freeride schreef:
Ik heb de link aandachtig gelezen en het valt me op dat eigenlijk exact hetzelfde daar gezegd wordt, als hier, zij het in andere zinnen. Voor mij is er nog altijd niets veranderd aan mijn mening, 90 kg is de absolute max voor welk paard dan ook, en voor welke tak van sport dan ook, inclusief recreatie...en die 90 kg moet voor mij dan ook nog in verhouding zijn tot de lichaamslengte, dus iemand van 1.90m met 90 kg kan voor mij nog net, iemand van 1.70 met 90 kg vind ik al heel moeilijk te accepteren, juist doordat dit de bewegingsvrijheid van de ruiter in de weg zit en omdat ik ervan overtuigd ben dat los gewicht storend inwerkt op het systeem van het paard en de ruiter.

Mijn mening veranderd er ook niet over en mijn grens is ook 90 kg. Ben het met de lengte discussie eens want iemand van 1.70 en 90 kg is naar mijn mening obees dus veel te zwaar en hoort op geen enkel paard te rijden.

Misschien vreemde vraag, maar gaan jullie dan uit van 90 kilo in je blootje s'morgens op de weegschaal, of 90 kilo met kleding en de complete uitrusting wat op een paard ligt?
Dit kan wel meer dan 10 kilo verschil maken op het totale gewicht wat dan op een paardenrug komt te liggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:44

Ik vind eigenlijk 90kg als totaalgewicht

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:52

Ik zal even een voorbeeld geven van twee van mijn oud-cliënten:

De eerste was een autistische man van 35 jaar. Had nog nooit 1 woord gezegd en werd verzorgd door zijn ouders. Hij ervaarde alles heel erg fysiek en was druk en destructief in zijn doen en laten. Op zijn vaste fjordje, met mij als zijn vaste begeleider, was hij heel erg rustig en vriendelijk.
Tegen het einde van mijn werkpeiode op deze manege heeft hij 2 woorden tegen mij gezegd: "Hou *mijn naam*" (ik heb die dag gejankt van blijdschap :o )
Dit was de eerste keer dat hij sprak en hierna is het in een stroomversnelling gekomen. Naar wat ik vernomen heb spreekt deze man nu afentoe, rudimentair, tegen zijn ouders.

De tweede was een vrouw van 30 jaar, die vroeger in wedstrijd verband mende met haar dravers. Door een ongeluk op de renbaan had zij geen controle meer over haar (stijve) lichaam en kon alleen met geluidjes en gezichtsuitdrukkingen kenbaar maken wat zij bedoelde. Een zeer schrijnend geval dus.
Voor dit soort mensen hadden ze een lift of een hoge opstap. er erd dus nooit een ruiter op zijn paard geduwd/getrokken. deze mevrouw werd vanuit haar rolstoel in de tillift gezet en daarmee op het paard geplaatst.
Door het 'rijden' (meer zitten, beetje zelf sturen en begeleidt worden) werd zij soepeler in haar lichaam en bleef ze in contact met haar grootste liefde: paarden.

Ik denk niet dat paarden dingen als 'dankbaar werk' ervaren, maar omdat de paarden goed werden verzorgd en er dingen als een lift aanwezig waren, was ik toch benieuwd naar jullie mening :)
Ik gad het voorbeeld van de welshjes, maar natuurlijk waren er ook veel grote paarden, dus hang me daar niet aan op :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:58

Ik ga natuurlijk niet in naam van freeride spreken maar das voor mij blootgewicht en daar komt zadel etc nog bovenop.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:05

phormicola schreef:

De eerste was een autistische man van 35 jaar. Had nog nooit 1 woord gezegd en werd verzorgd door zijn ouders. Hij ervaarde alles heel erg fysiek en was druk en destructief in zijn doen en laten. Op zijn vaste fjordje, met mij als zijn vaste begeleider, was hij heel erg rustig en vriendelijk.
Tegen het einde van mijn werkpeiode op deze manege heeft hij 2 woorden tegen mij gezegd: "Hou *mijn naam*" (ik heb die dag gejankt van blijdschap :o )
Dit was de eerste keer dat hij sprak en hierna is het in een stroomversnelling gekomen. Naar wat ik vernomen heb spreekt deze man nu afentoe, rudimentair, tegen zijn ouders.

De tweede was een vrouw van 30 jaar, die vroeger in wedstrijd verband mende met haar dravers. Door een ongeluk op de renbaan had zij geen controle meer over haar (stijve) lichaam en kon alleen met geluidjes en gezichtsuitdrukkingen kenbaar maken wat zij bedoelde. Een zeer schrijnend geval dus.
Voor dit soort mensen hadden ze een lift of een hoge opstap. er erd dus nooit een ruiter op zijn paard geduwd/getrokken. deze mevrouw werd vanuit haar rolstoel in de tillift gezet en daarmee op het paard geplaatst.
Door het 'rijden' (meer zitten, beetje zelf sturen en begeleidt worden) werd zij soepeler in haar lichaam en bleef ze in contact met haar grootste liefde: paarden.

Ik denk niet dat paarden dingen als 'dankbaar werk' ervaren, maar omdat de paarden goed werden verzorgd en er dingen als een lift aanwezig waren, was ik toch benieuwd naar jullie mening :)
Ik gad het voorbeeld van de welshjes, maar natuurlijk waren er ook veel grote paarden, dus hang me daar niet aan op :)

Mits beide personen dus niet extreem te zwaar zijn voor het paard, vind ik dit eigenlijk 2 hele mooie voorbeelden om ze te laten genieten van een paard.
Ze worden goed begeleid, en op een voor het paard zo gustige mogelijke manier op het paard gezet.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:11

phormicola schreef:

Over het algemeen gedragen paarden zich rustiger in de nabijheid van mensen wiens jachtinstinkt niet ontwikkeld is, dass een feit, neemt niet weg dat ik open sta voor therapien ter bevordering van levenskwaliteit, maar neemt ook niet weg dat mijn mening hierover misbruik is van dieren ten kosten van de mens. Ik kan me van therapeuten voorstellen dat bepaalde behandelingen met succes beladen zijn zoals je ook omschrijft, mijn mening dat er ook andere mogelijkheden zijn dit te bewerkstelligen blijft echter oprecht.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:20

Dat zie ik ook zeker in John, vandaar dat ik dit een mooi ingangspunt vond :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:39

marjootje schreef:
john57 schreef:

Misschien vreemde vraag, maar gaan jullie dan uit van 90 kilo in je blootje s'morgens op de weegschaal, of 90 kilo met kleding en de complete uitrusting wat op een paard ligt?
Dit kan wel meer dan 10 kilo verschil maken op het totale gewicht wat dan op een paardenrug komt te liggen.[/quote]

Ik zie die 90 kg altijd zonder zadel en met kleding, het zadel beweegt nl niet vrij op het paard, heeft dus ook een minder grote impact mijns inziens.
De kleding weegt voor mij wel mee, maar een enkele kg kleding/laarzen kan ik nog wel doorheen kijken hoor.
Ikzelf bijv weeg zo rond de 55 kg en 1 vd zadels waarmee ik weleens rijdt weegt incl singel al zo'n 17 kg=72 kg, kijk dan zou ik ook zeggen dat het meetelt, maar met een dressuur/spring/veelzijdigheidszadel of boomloos zadel kom je niet snel aan meer dan 7 kg.
Nu is de keuze van zadel ook erg belangrijk icm het gewicht vd ruiter, een westernzadel bijv verdeeld de druk heel gelijkmatig over een breed vlak,dan is een hoger ruitergewicht al minder storend voor het paard, een boomlooszadel of een springzadel doet dit veel minder en dus is dat ook iets omrekening mee te houden...de pasvorm is natuurlijk ook heel belangrijk voor paard en ruiter, in een te klein zadel zitten doet ook nogal vervelende dingen met de paardenrug.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:08

Ik ben het daar zeker mee eens dat het type zadel, pasvorm op het paard, gewicht ruiter, en de pasvorm van de bips van de ruiter in het zadel.
Het zadel kan nog zo mooi op je paard passen, maar als je bips er te groot voor is heeft het alsnog een verkeerde inwerking op de rug van het paard.

Mijn vraag kwam eigenlijk doordat ik op dit moment bezig ben om over te stappen op de lichtgewicht boomloze zadels.
Er zijn verschillende boomloze zadels die de druk van de ruiter juist heel goed verdelen, daarnaast is het contact met de rug van het paard veel beter, het zadel beweegt meer met de beweging van het paard mee wat ook weer ten goede komt aan de rug van het paard, en het gewicht van het zadel vind ik een pluspunt.
Bij ons loopt ook een paard met een extreem zwaar zadel, en dan vind ik het zeker meewegen hoe zwaar de ruiter is die je daar op zet.
En voor onze welsh heb ik een tijdje geleden al bewust voor gekozen om er een kunststof zadel op te leggen, omdat zij in verhouding zwaardere ruiters draagt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:32

'misbruik is van dieren ten kosten van de mens"
Quote van John. Tja dat is altijd lastig...waar eindigt de samenwerking en begint het misbruik. heb zelf ook gereden en meegeholpen op een manege voor gehandicapten en daar had ik totaal niet het idee dat de paarden leden onder het werk, in tegendeel. Paarden daar werden stokoud en mochten lekker met pensioen als het werk te zwaar werd. Het "zware" werk werd daar gedaan door Fjorden overigens, maar altijd met beleid en respect voor de dieren. Vond dit geen misbruik ten koste van de mens....maar dit verschilt uiteraard weer per manege...

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:26

@freeride: wat vind je dan van mensen die gewoon dun zijn, geen overgewicht, maar hele grote borsten hebben?

dat zou in jouw optiek dan dus ook niet kunnen,omdat dat los gewicht is

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:13

dat zou dan erg ongemakkelijk zijn voor de ruiter, maar met goed ingesnoerde sport beha's wellicht wel iets te verlichten, denk alleen niet dat de slanke ruiter met giga tieten tegen de 100kg gaat

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:39

bethje31 schreef:
'misbruik is van dieren ten kosten van de mens"
Quote van John. Tja dat is altijd lastig...waar eindigt de samenwerking en begint het misbruik. heb zelf ook gereden en meegeholpen op een manege voor gehandicapten en daar had ik totaal niet het idee dat de paarden leden onder het werk, in tegendeel. Paarden daar werden stokoud en mochten lekker met pensioen als het werk te zwaar werd. Het "zware" werk werd daar gedaan door Fjorden overigens, maar altijd met beleid en respect voor de dieren. Vond dit geen misbruik ten koste van de mens....maar dit verschilt uiteraard weer per manege...

Zeker weten dat thema eigenlijk een persoonlijk gevoelskwestie is, waar start misbruik van dieren in dit geval van paarden! Op deze vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven als alleen, is het perse noodzakelijk om mindervalide mensen op een paard te zetten, Zijn er andere mogelijkheden zeker als er sprake is van behoorlijk overgewicht van betreffende persoon. Ik weet natuurlijk niet, daarom is het natuurlijk interesant te weten, wat de uiteindelijk beweegredenen zijn voor een dergelijke therapie.