Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:02

Indomitable schreef:
Er zijn hier al zoveel dingen gezegd, maar ik vind het een nogal beledegend topic! Als je dan echt naar de basis wil, dan zouden we allemaal niet moeten rijden. Volgens mij is een paard namelijk niet gemaakt om te rijden. Wij de mens hebben ooit eens besloten om op een paard te gaan zitten, maar dat hebben we vooraf ook niet gevraagd.

Dus laten we allemaal een beetje respect voor elkaar opbrengen en iedereen in zijn waarde laten. Ik denk dat als we eerst eens naar onszelf kijken, we allemaal wel een puntje hebben waar we beter op kunnen letten.

Als je je paard kent en er goed voor bent dan weet je waar de grens ligt. Ik zie op onze pensionstal vanalles gebeuren. Paarden die weken/maanden de eigenaar niet zien. Paarden die vlug uit de stal geplukt worden niet eens geborsteld, naar de bak worden gesleurd en vervolgens zijn rondje moeten doen. Is het niet goed dan rammen we er maar met een paar sporen in. Paarden die gereden worden met een te krap of te wijd zadel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus dames, kijk eerst naar jezelf voordat je oordeeld over een ander. En als je oordeeld vraag dan eerst aan diegene wat zijn of haar eigen mening is.

En overigens ik heb ook overgewicht :+

Amen _/-\o_ !!!!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:03

Stephanie_86 schreef:
zo zo zo wat een topic zeg fijn dat we allemaal vriendelijk met elkaar omgaan....

ik hoor zelf tot de zwaardere mensen en ik heb dit soort topics al zo vaak gezien dat ik niet snap dat er nog op ingegaan wordt. Het heeft dan altijd twee kampen...

enne kijk maar in mijn profiel ik vind dat mijn situatie wel kan en meerdere denken zo met mij maar brand maar los als ik ook niet meer kan paardrijden

ik zie in je onderschrift staan dat je 27 kg bent afgevallen... dan ben je toch hardstikke goed bezig! en volgens mij hebben we het in dit topic over fors overgewicht. jij hebt een stevig paard dus ik denk dat je niet onder deze categorie valt.
daarmee wil ik benadrukken dat men altijd naar het paard moet kijken.... jij zal ook niet op een bloederig paard gaan zitten toch?

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:03

AnnemiekvM schreef:
Wat ik nooit snap bij verschillende soorten topics is dat mensen dingen gaan bedenken die slechter zijn voor een dier en daarmee hun eigen (slechte) gedrag goedpraten.
Ik heb niks tegen stevige of dikke mensen, maar er zijn grenzen qua paardrijden. En dat een paard zijn oortjes naar voren heeft zegt niet dat je niet te zwaar bent. Paarden zijn erg loyaal.
Dus je goede verstand gebruiken bij het eerlijk oordelen of je nog op je paard kan of niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Mensen hier bedenken steeds dingen die nog slechter zijn voor een paard om zo hun eigen gedrag goed te praten! Er zijn inderdaad grenzen qua paardrijden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:05

Mindim schreef:
jesito schreef:
Dit is weer eens zo'n leuk toppic: oooo wat fijn om slank te zijn!!!
Zo makkelijk om zo te oordelen, als je er verder nog nooit mee te maken hebt gehad.
Zo makkelijk voor mensen die gewoon niet dik worden, maakt niet uit wat ze eten en hoeveel.
ts en de andere die dikke mensen liever niet zien: Kijk er langs en ga nooit naar Amerika.
Veeg eens voor je eigen deur.

Ik veeg prima voor mijn eigen deur. En in veel gevallen kan er prima wat aan overgewicht worden gedaan, maar is de wil er niet. In dit topic hoor ik bijna alleen maar mensen die door ziekte zwaar zijn of die niet af kunnen vallen om een of andere reden. Dat vind ik wel wonderlijk.

Ik spreek voor mezelf, maar ja dat klopt. Ik kan door een aandoening niet afvallen tot een gezond BMI.
Ik ben vorig jaar 25 kilo afgevallen en er is noodgedwongen nog 3 kilo (6 liter) weggehaald uit mijn benen, omdat ik daar gewoon echt niet af kan vallen.
Helaas is dat niet genoeg en moet ik waarschijnlijk nog een operatie voor minimaal hetzelfde.
Zelf lukt het gewoon niet meer, ondanks hetzelfde dieet, sporten en op eten letten.
Blijkbaar zit er dus een grens aan.
Ik zou willen dat ik zou af kon vallen, die operaties waren echt een hel....

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:07

Indomitable schreef:
Er zijn hier al zoveel dingen gezegd, maar ik vind het een nogal beledegend topic! Als je dan echt naar de basis wil, dan zouden we allemaal niet moeten rijden. Volgens mij is een paard namelijk niet gemaakt om te rijden. Wij de mens hebben ooit eens besloten om op een paard te gaan zitten, maar dat hebben we vooraf ook niet gevraagd.

Dus laten we allemaal een beetje respect voor elkaar opbrengen en iedereen in zijn waarde laten. Ik denk dat als we eerst eens naar onszelf kijken, we allemaal wel een puntje hebben waar we beter op kunnen letten.

Als je je paard kent en er goed voor bent dan weet je waar de grens ligt. Ik zie op onze pensionstal vanalles gebeuren. Paarden die weken/maanden de eigenaar niet zien. Paarden die vlug uit de stal geplukt worden niet eens geborsteld, naar de bak worden gesleurd en vervolgens zijn rondje moeten doen. Is het niet goed dan rammen we er maar met een paar sporen in. Paarden die gereden worden met een te krap of te wijd zadel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus dames, kijk eerst naar jezelf voordat je oordeeld over een ander. En als je oordeeld vraag dan eerst aan diegene wat zijn of haar eigen mening is.

En overigens ik heb ook overgewicht :+

amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:10

Amanda schreef:
Mindim schreef:
Ik veeg prima voor mijn eigen deur. En in veel gevallen kan er prima wat aan overgewicht worden gedaan, maar is de wil er niet. In dit topic hoor ik bijna alleen maar mensen die door ziekte zwaar zijn of die niet af kunnen vallen om een of andere reden. Dat vind ik wel wonderlijk.

Ik spreek voor mezelf, maar ja dat klopt. Ik kan door een aandoening niet afvallen tot een gezond BMI.
Ik ben vorig jaar 25 kilo afgevallen en er is noodgedwongen nog 3 kilo (6 liter) weggehaald uit mijn benen, omdat ik daar gewoon echt niet af kan vallen.
Helaas is dat niet genoeg en moet ik waarschijnlijk nog een operatie voor minimaal hetzelfde.
Zelf lukt het gewoon niet meer, ondanks hetzelfde dieet, sporten en op eten letten.
Maar jij bent volgens mij na je gewichtsverlies niet meer terug gegaan naar boven..
Ik zag laatst een topic van jou en daar ben je nog steeds een stuk slanker dan die van een hele tijd terug.
Dat is wel goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:11

Sayangki schreef:
Ik zie liever iemand van 110 kilo op een paard (wel in verhouding uiteraard) die het beestje in zijn waarde laat dan sommige opgefokte ponyruitertjes van 30 kilo die op alle mogelijke manieren het paard in de weg zitten (lees: paard in de krul trekken, onterecht met de zweep meppen, zagen etc etc). In beide groepen heb je natuurlijk uitzonderingen.,... maar even om de last te duiden.

Dan mogen we bovendien in Nederland nog van geluk spreken met onze grote paardenrassen. In veel vakantielanden bijvoorbeeld rijden volwassen toeristen zonder overgewicht op c en d ponytjes. Kun je ook weer wat van vinden. Ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met ons paard en dat we handelen naar eer en geweten. Uitzonderingen daar gelaten en gelukkig zijn het uitzonderingen....

Mensen van 110 kilo kunnen een paard ook in de krul trekken, onterecht met een zweep meppen, zagen en dergelijke hoor, das vanzelf niet voorbehouden aan 30 kilo wegende ruiters.
Ik zie wel liever een ponyruiter van 30 kilo met het lichaam op het paard hobbelen dan dat iemand van 110 kilo die hetzelfde doet. Namelijk niet alle te dikke ruiters rijden perfect, maar er rijden er ook genoeg ondermaats en dan zit je een paard veel erger in de weg dan iemand die dat doet van kwart van dat gewicht.

Waarom gaat men hier ervan uit dat te zware ruiters per definitie goed kunnen rijden en daardoor het paard niet in de weg zitten? En gaan we er van uit dat dunne ruiters bij voorbaat belabberd rijden.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:13

am_vanes nee ik zelf zal nooit op een bloedpaard gaan zitten, maar ik heb nog steeds overgewicht hoor ;)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:14

Waarom gaat men er per definitie van uit dat iemand die te zwaar altijd zijn paard in de weg zit ?

Niet iedere zware kan goed rijden maar sommige wel en die zitten hun absoluut niet in de weg zoals ik
Maar ook niet iedere griet van 30 kilo kan goed rijden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:16

KoudbloedKim schreef:
Maar jij bent volgens mij na je gewichtsverlies niet meer terug gegaan naar boven..
Ik zag laatst een topic van jou en daar ben je nog steeds een stuk slanker dan die van een hele tijd terug.

Klopt, maar ik heb nog steeds een BMI van 29. Dus te zwaar.
Volgens de berekeningen van dit topic zit ik op het randje qua gewicht dat op mijn pony past.
Ik zou echt graag verder af willen vallen, maar verder gaat niet.
Ja, door operatie, maar zelf niet.
Op gewicht blijven lukt overigens prima :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:16

Mindim schreef:
Sayangki schreef:
Ik zie liever iemand van 110 kilo op een paard (wel in verhouding uiteraard) die het beestje in zijn waarde laat dan sommige opgefokte ponyruitertjes van 30 kilo die op alle mogelijke manieren het paard in de weg zitten (lees: paard in de krul trekken, onterecht met de zweep meppen, zagen etc etc). In beide groepen heb je natuurlijk uitzonderingen.,... maar even om de last te duiden.

Dan mogen we bovendien in Nederland nog van geluk spreken met onze grote paardenrassen. In veel vakantielanden bijvoorbeeld rijden volwassen toeristen zonder overgewicht op c en d ponytjes. Kun je ook weer wat van vinden. Ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met ons paard en dat we handelen naar eer en geweten. Uitzonderingen daar gelaten en gelukkig zijn het uitzonderingen....

Mensen van 110 kilo kunnen een paard ook in de krul trekken, onterecht met een zweep meppen, zagen en dergelijke hoor, das vanzelf niet voorbehouden aan 30 kilo wegende ruiters.
Ik zie wel liever een ponyruiter van 30 kilo met het lichaam op het paard hobbelen dan dat iemand van 110 kilo die hetzelfde doet. Namelijk niet alle te dikke ruiters rijden perfect, maar er rijden er ook genoeg ondermaats en dan zit je een paard veel erger in de weg dan iemand die dat doet van kwart van dat gewicht.

Waarom gaat men hier ervan uit dat te zware ruiters per definitie goed kunnen rijden en daardoor het paard niet in de weg zitten? En gaan we er van uit dat dunne ruiters bij voorbaat belabberd rijden.

Ik sluit me helemaal hierbij aan!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:18

ik snap ook gewoon niet dat er mensen zijn die zeggen dat ze door middel van paardrijden willen afvallen of zo "lekker aan sport doen" . je hebt te maken met een levend individu, als je dan toch gaat afvallen val je paard daar dan niet mee lastig. Zoek even een andere sport, waar je alleen dode machines mee belast zoals cardio of fitness, ga hardlopen skeeleren, zwemmen etc etc, er zijn legio sporten waarmee je kunt afvallen. Heel veel respect voor de mensen die dat doen hoor, feit blijft dat afvallen een crime is.

Maar zoals al zoveel gezegd in dit topic, wees eerlijk naar jezelf en je paard en vraag je af of het nog fair is om op de rug van zon dier te gaan zitten.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:19

Stephanie_86 schreef:
am_vanes nee ik zelf zal nooit op een bloedpaard gaan zitten, maar ik heb nog steeds overgewicht hoor ;)

maar niet heel dramatisch ten opzichte van je paard, of ik moet me nu heel erg vergissen ;)
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 11-07-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:20

Mindim: het is natuurlijk niet zo dat iedereen door de medicijnen dik is geworden.

In mijn geval ( en denk ook wel in de meeste) dat het een kwestie is geweest van kilo's die erin sluipen, tig pogingen gedaan, 10 eraf en 15 erbij. Die continue teleurstellingen zijn funest voor je wilskracht en discipline. Je komt in een cirkel van het lukt me toch niet. Plus een stukje aanleg van mijn vaders kant. Ik heb nu zelfs een operatie ondergaan om af te vallen, met als hoofddoel weer lekker kunnen rijden. Ik ben echt niet voor mijn lol 40 kg te zwaar. Zoiets sluipt er echt in, ookal is dat moeilijk te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:23

Libje123 schreef:
Waarom gaat men er per definitie van uit dat iemand die te zwaar altijd zijn paard in de weg zit ?

Niet iedere zware kan goed rijden maar sommige wel en die zitten hun absoluut niet in de weg zoals ik

Omdat hier aldoor het tegendeel wordt beweerd, dat te dikke mensen hun paard nooit in de weg zitten. En dat je beter een goed rijdende 110 kilo wegende ruiter kan hebben dan een magere niet goed rijdende spriet van 50 kilo.

Jij zelf doet daar fijn aan mee, iemand die te zwaar is noem je een zwaar iemand, maar iemand die dun is noem je een griet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:24

Libje123 schreef:

Het gaat in deze niet om wel of niet kunnen rijden (wat natuurlijk wel van invloed is) maar om het aantal kilogram per cm2 die je paard moet torsen. Zie quote hieronder..

tamary schreef:
Nee eigenlijk is dat gewoon uit te rekenen.
simpele formule is 20% voor vierkantsmodel paard en 15% voor rechthoeksmodel paard.
Of :
Citaat:
De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.

Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.

bron: http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

En dus, als je over die 109 gr/cm2 heen gaat, levert dat je paard schade op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:27

Amanda schreef:

Je zoekt iig wel een stevig paard uit en je laat hem regelmatig checken en stemt je harnachement af, dat vind ik iig top.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:27

Neroo schreef:
Mindim: het is natuurlijk niet zo dat iedereen door de medicijnen dik is geworden.

In mijn geval ( en denk ook wel in de meeste) dat het een kwestie is geweest van kilo's die erin sluipen, tig pogingen gedaan, 10 eraf en 15 erbij. Die continue teleurstellingen zijn funest voor je wilskracht en discipline. Je komt in een cirkel van het lukt me toch niet. Plus een stukje aanleg van mijn vaders kant. Ik heb nu zelfs een operatie ondergaan om af te vallen, met als hoofddoel weer lekker kunnen rijden. Ik ben echt niet voor mijn lol 40 kg te zwaar. Zoiets sluipt er echt in, ookal is dat moeilijk te begrijpen.

natuurlijk ben je niet voor je lol te zwaar, ik weet van zeer dichtbij dat afvallen ontzettend veel wilskracht kost! en ik heb enorm respect voor diegenen die volhouden...
maar daar gaat dit topic niet over,niemand valt een dikker iemand aan omdat hij alleen te dik is.
Het is een zeer discutabel punt wanneer iemand nou te zwaar is voor zijn/haar paard, maar mijn mening is dat je altijd eerlijk moet blijven naar je paard toe, paard moet in topconditie zijn, ruiter hobbelt maar wat mee. Dat geld trouwens ook voor de slankerds onder ons, iedereen die van zijn paard verlangd dat het alles geeft zal ook naar zichzelf moeten kijken.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:28

Mijn 24 jarige nogmaals heeft daar geen schade aan opgelopen hoor al 8 jaar niet ( word nogmaals jaarlijks gecheckt.
In zijn algemeen doormiddel van foto's

en inderdaad een zwaar iemand noem ik een zwaar iemand ben er zelf 1 van. eerlijk is eerlijk
en ja dunne griet noemde ik zo omdat ik boos word van dit topic.

Prima met de statistieke !!! Maar absoluut niet van toepassing op mijn paard ik ben zwaar rijd op een draver die volkome gelukkig is geen schade heeft en perfect loopt en wil lopen

een paard die mij op haar rug wil maar een ander ongeacht lengte breedte zwaarte niet.

daar hou ik het bij en ik haal mijn stipje weg en laat jullie lekker verder je gang gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:28

Amanda schreef:
[naam] schreef:

Klopt, maar ik heb nog steeds een BMI van 29. Dus te zwaar.
Volgens de berekeningen van dit topic zit ik op het randje qua gewicht dat op mijn pony past.
Ik zou echt graag verder af willen vallen, maar verder gaat niet.
Ja, door operatie, maar zelf niet.
Op gewicht blijven lukt overigens prima :j
Dat heb ik ook.. :j
Nu ik zelf wat minder kan bewegen, heb ik voor mijzelf een grens gesteld; ik weeg nu dit, en hoger dan dat wil ik niet komen.
Dat lukt mij ook en als het weer beter gaat, gaan we wel weer naar beneden.
Soms moet je jezelf en je lichaam even rust gunnen. :j

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:32

Dat is idd ook zo am vanes: je moet gewoon een dier zoeken dat bij je past :) ik heb ook wel eens een 2 rondjes gereden op een ranke nrps, en dat is geen combinatie. Dat werkt niet. Wat dat betreft heb ik het getroffen met mijn brede sterke welsh haha :D. En ik denk dat de meeste mensen met overgewicht dat wel weten, die hebben vaak type haf of tinker onder zijn kont, die kunnen net wat meer hebben :) een dik iemand op een rank gebouwd paard, dat kan gewoon niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:32

Mindim schreef:
Amanda schreef:

Je zoekt iig wel een stevig paard uit en je laat hem regelmatig checken en stemt je harnachement af, dat vind ik iig top.

Bedankt :)
Ik vind ook: ik wil paardrijden, maar niet ten koste van een paard wat niet bij me past.
Dus daar heb ik naar gezocht, evenals een zadel. Ik ben er zelf bij vlagen onzeker over. Maar zolang deze mensen (zadelmaker, veearts, enz) zeggen dat het goed gaat vertrouw ik daarop. Daarbij is mijn pony in goede conditie en is heeft nog niets gemankeerd.
Ik heb voor mezelf ook een grens gesteld. Voorheen was ik er niet zo mee bezig en een stuk egoistischer. Ik reed dus ook gewoon tewijl ik veel te zwaar was.
Kom ik nu boven die grens ga ik er niet meer op.
Dit soort topics hebben me ook wel in laten zien dat het gewoon niet kan. Het was een confronterende leerschool. Maar wel een juiste.

KBK: het is moeilijk en bewegen in combi met dieet is echt noodzakelijk als je af wil vallen.
Alleen dieet of alleen bewegen is vaak niet voldoende.
Ja, om op gewicht te blijven, maar niet om af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:36

Libje123 schreef:
Mijn 24 jarige nogmaals heeft daar geen schade aan opgelopen hoor al 8 jaar niet ( word nogmaals jaarlijks gecheckt.

en inderdaad een zwaar iemand noem ik een zwaar iemand ben er zelf 1 van. eerlijk is eerlijk

Prima met de statistieke !!! Maar absoluut niet van toepassing op mijn paard ik ben zwaar rijd op een draver die volkome gelukkig is geen schade heeft en perfect loopt en wil lopen

een paard die mij op haar rug wil maar een ander ongeacht lengte breedte zwaarte niet.

daar hou ik het bij en ik haal mijn stipje weg en laat jullie lekker verder je gang gaan :)

Maar dit topic gaat niet over jouw paarden, maar is een algemeen topic. En fijn dat jouw paarden er geen hinder van ondervinden, er zijn er genoeg die dat wel doen.

Omdat iemand dunner is, mag je wel vervelende dingen over ze zeggen, maar als iemand op zijn te zware gewicht wordt aangesproken, wordt je daar boos over? Het werkt twee kanten uit hoor.

Het maakt me niet uit hoeveel te zwaar iemand is of hoe dat er aan gekomen is of blijft. Mij gaat het om de vraag, wanneer is het voor een paardenrug te veel. Dus gewoon het aanwezige gewicht, zonder bijbehorende verzachtende verhalen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:38

Citaat:
KBK: het is moeilijk en bewegen in combi met dieet is echt noodzakelijk als je af wil vallen.
Alleen dieet of alleen bewegen is vaak niet voldoende.
Ja, om op gewicht te blijven, maar niet om af te vallen.

Dat is wat ik ook ervaar, dieten en bewegen is vaak niet genoeg, helaas. En dan verlies je weer wilskracht en blijft alles weer het zelfde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:39

Libje123 schreef:

Je maakt mij niet wijs, dat jij je 24-jarige draver ieder jaar op de foto laat zetten.
Ik vind dravers in het algemeen ook wel wat schrale paarden, ik vind eigenlijk dat een te zwaar persoon daar niet de geschikte ruiter voor is. Maar, je moet een foto zien, om het juist te kunnen beoordelen.