Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:59

Ik vind het verschil in aanleuning behoorlijk groot.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:12

Moderatoropmerking:
Helaas blijkt het nog altijd niet op een normale manier te kunnen hier. Daarom gaat het topic wederom tot nader order op slot.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 23:50

Moderatoropmerking:
Wij hebben besloten het topic weer te openen. Het zou waanzin zijn dat er onderwerpen op bokt zijn die niet zouden kunnen worden besproken, omdat de meningen erover zover uiteen lopen dat sommigen het niet op kunnen brengen elkaar op een respectvolle manier te blijven benaderen.

Daarom nogmaals: discussieer met elkaar en leer van elkaar, met inachtneming van de op bokt geldende omgangsregels.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:34

_Mikey_ schreef:
@Monique: ook dat zal ik eens proberen, maar allereerst maar eens uitzoeken of ik echt het tempo teveel met de hand reguleer. Zo ja, dan moeten we echt eerst terug naar de basis.

Hoe gaat het nu Mikey? Heb je al een stapje in de goede richting kunnen zetten?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:32

Ahhh back in town,

Nog een poging wagen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:39

De helft is gebanned dus druk zal het niet worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:08

Fijn dat het weer geoepend is, ik ben alleen vergeten wat ik wou vragen. Ik ga er even een nachtje over slapen, volgensmij was het iets over de houding van de ruiter of van de werking van het binnenbeen in een grote en een kleine(re) volte..(?)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:22

Zooist schreef:
De helft is gebanned dus druk zal het niet worden.

Wat een wijsheid.
Of het druk wordt, hangt geheel van de inhoud van de inbreng des persoons af.......

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:27

Ga je gelijk beginnen? :')

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:34

Hallo! Ik ben nieuw hier, ben benieuwd wat ik hier allemaal leren. Heb in ieder geval al wat leerzame youtube filmpjes voorbij zien komen. Op dit moment krijg ik les in de Antoine de Both methode en ik ben benieuwd hoe men hier over die methode denkt. Ik zie her en der al veel commentaar over het "over het tempo rijden", maar heb hier tot op heden zelf nog niet veel over gemerkt. Ik rijd het paard voorwaarts, maar zeker niet zo voorwaarts dat ik het gevoel heb het paard over zn toeren te rijden of aan een race mee te doen. Ben erg benieuwd naar wat men van deze methode denkt naast het "over de tempo rijden".

Ik vind het tot op heden erg interessant!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:02

AdB vind ik niks meer of minder dan basis met de nadruk op DE basis. Ik vind het schokkend dat zoveel mensen hem als een of andere wonderdokter zien, want het is in mijn ogen gewoon basis

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:04

@tjoppie, klopt... maar als het een goede manier is om de basis onder de knie te krijgen en daarna door te leren / te groeien, dan ben je eigenlijk ook al verder dan de rest van de crowd... verder op het goede pad bedoel ik dan. Als je kijkt naar de reguliere manier van het paardrijden zoals je die op maneges leert dan denk ik dat deze methode nog het dichts bij de klassieke rijkunst ligt, is het niet?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:45

Blij dat dit topic er weer is: Hopelijk kan ik mijn info eruit halen om te trainen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:26

De AdB methode is erg beberkt, het is een stukje uit een heel plaatje van het klassieke rijden, je kan het zien als een kleurplaat met nummers, en alleen het nummer 2 word in gekleurt en verder niet.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:58

tjoppie schreef:
AdB vind ik niks meer of minder dan basis met de nadruk op DE basis. Ik vind het schokkend dat zoveel mensen hem als een of andere wonderdokter zien, want het is in mijn ogen gewoon basis

Als we het niet over specifieke (klassieke) trainers en methodes hebben, maar puur kijken naar de klassieke leer dan zegt deze ons dat het gehele Skala, op de verzameling na, gezien moet worden als basis. De verzameling wordt gezien als cadeautje, iets dat ontstaat als men een paard goed heeft opgeleid en afgericht. Voor mij is het mooie aan de KR dan ook dat je vanzelf weet en voelt wanneer het paard toe is aan het volgende hoofdstuk. Afdwingen is er niet bij. Het paard geeft zelf aan door zacht te reageren op een gevraagde oefening dat hij dit kan leveren. Als amazone of ruiter word je hier alleen maar heel blij van!

Bovendien is de KR gebaseerd op de anatomie van het paard, waardoor ieder paard zich prettig voelt bij deze manier van trainen.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:01

Dank voor jullie reacties :) Ik houd het topic in de gaten om meer te leren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:53

Athlete schreef:
tjoppie schreef:

Als we het niet over specifieke (klassieke) trainers en methodes hebben, maar puur kijken naar de klassieke leer dan zegt deze ons dat het gehele Skala, op de verzameling na, gezien moet worden als basis. De verzameling wordt gezien als cadeautje, iets dat ontstaat als men een paard goed heeft opgeleid en afgericht. Voor mij is het mooie aan de KR dan ook dat je vanzelf weet en voelt wanneer het paard toe is aan het volgende hoofdstuk. Afdwingen is er niet bij. Het paard geeft zelf aan door zacht te reageren op een gevraagde oefening dat hij dit kan leveren. Als amazone of ruiter word je hier alleen maar heel blij van!

Bovendien is de KR gebaseerd op de anatomie van het paard, waardoor ieder paard zich prettig voelt bij deze manier van trainen.

ik denk dat dit voor alle stromingen geld. Als de basis goed is dan word er niks gedwongen, en als de basis goed is dan ben je altijd fijn aan het rijden. Welke stroming je ook volgt. Naar mijn idee is dat absoluut niet specifiek voor KR

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:55

ik zou wel meer willen weten over AdB, waarom wordt er over het tempo gereden ? Weet iemand dat en hoe zouden we dat volgende de KR dan doen ?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:28

tjoppie schreef:
[ik denk dat dit voor alle stromingen geld. Als de basis goed is dan word er niks gedwongen, en als de basis goed is dan ben je altijd fijn aan het rijden. Welke stroming je ook volgt. Naar mijn idee is dat absoluut niet specifiek voor KR

Ben ik het helemaal met je eens. Maar in de praktijk zie je dus veel invullingen van die basis. "De Basis" heeft niet voor iedereen dezelfde inhoud.

Vraag aan een willekeurige ruiter uit het blote hoofd de eerste drie bouwstenen van het Skala op te noemen, dan lukt dat meestal niet. Laat staan hoe die bouwstenen in een training gebruikt kunnen worden. En toch rijdt men "de basis".

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:40

Die basis is inderdaad voor iedereen weer anders.
Gelukkig wel, want ieder paard is ook anders :)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:49

Zooist schreef:
Die basis is inderdaad voor iedereen weer anders.
Gelukkig wel, want ieder paard is ook anders :)

Kan je daar iets meer over vertellen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:51

Wat wil je weten dan?

Neem aan dat jij wel weet dat alle paarden anders zijn?
TEnminste, mag hopen van wel :)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:33

Oh ja dat zeker, er is geen één paard hetzelfde. Maar dat uit zich dan meestal in de benadering van het paard. De uitvoering van de basis, in ieder geval die eerste drie bouwstenen van het Skala, zijn voor ieder paard hetzelfde. Ik ga niet verder voordat dat bevestigd is.

Zooist schreef:
Wat wil je weten dan?

Nou ja je zegt die basis is voor iedereen anders, omdat ik dus hoofdzakelijk bezig ben met de basis ben ik benieuwd hoe anderen dan die basis invullen. Wat is de inhoud van jouw basis en waarom zijn er dan verschillende "basissen" (is dat een woord? ;) ). (Hhm lastig te formuleren als je met verschillende dingen bezig bent). Maar misschien snap je wat ik bedoel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:35

MoniqueB schreef:
Ben ik het helemaal met je eens. Maar in de praktijk zie je dus veel invullingen van die basis. "De Basis" heeft niet voor iedereen dezelfde inhoud.

Ik bevestigde wat je zelf al zei......

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:47

MoniqueB schreef:
Oh ja dat zeker, er is geen één paard hetzelfde. Maar dat uit zich dan meestal in de benadering van het paard. De uitvoering van de basis, in ieder geval die eerste drie bouwstenen van het Skala, zijn voor ieder paard hetzelfde. Ik ga niet verder voordat dat bevestigd is.

Zooist schreef:
De aanpak is zeker wel anders als je een flegmatiek paard hebt, of juist een sensibele, een laatbloeier of een jong volwassen paard. Bij het ene paard kan je ook wel eens verder gaan terwijl je bij de andere juist bij stap 1 moet blijven. Al kunnen mi de stappen niet zonder elkaar.

MoniqueB schreef:
Nou ja je zegt die basis is voor iedereen anders, omdat ik dus hoofdzakelijk bezig ben met de basis ben ik benieuwd hoe anderen dan die basis invullen. Wat is de inhoud van jouw basis en waarom zijn er dan verschillende "basissen" (is dat een woord? ;) ). (Hhm lastig te formuleren als je met verschillende dingen bezig bent). Maar misschien snap je wat ik bedoel.

De inhoud van mijn basis (in het paardrijden, dus erop en niet ernaast) begint met stap, draf en wanneer dit goed gaat, ook de galop. Eerst takt en regelmaat, dan ook de losgelassenheid waardoor de schwung ontstaat. Hier krijg je automatisch de aanleuning.

Maaaarrrrrrrrr, bij de ene doe ik hier een jaar over en bij de ander veel korter of juist langer.

Ik longeer voor het 'inrijden' een behoorlijke periode, maar niet aan touwtjes oid. Bij het ene paard aan de dubbele longe, bij de andere niet.
Ik zit er gewoon liever op.

Per toeval heb ik vanmorgen in een ander topic een filmpje bekeken van je site :)
Ik zelf heb mijn paarden veel sneller aan de hulpen en werk daar ook al heel snel naar toe.
Been is reactie en niet 100x been of continue been. Dat is sowieso al een verschil tussen de verschillende wijzes van rijden. Ik zou daar heel moe van worden :j

Btw, is Urban toevallig de Havidhof Urbie?