Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjoppie schreef:AdB vind ik niks meer of minder dan basis met de nadruk op DE basis. Ik vind het schokkend dat zoveel mensen hem als een of andere wonderdokter zien, want het is in mijn ogen gewoon basis
Athlete schreef:tjoppie schreef:AdB vind ik niks meer of minder dan basis met de nadruk op DE basis. Ik vind het schokkend dat zoveel mensen hem als een of andere wonderdokter zien, want het is in mijn ogen gewoon basis
Als we het niet over specifieke (klassieke) trainers en methodes hebben, maar puur kijken naar de klassieke leer dan zegt deze ons dat het gehele Skala, op de verzameling na, gezien moet worden als basis. De verzameling wordt gezien als cadeautje, iets dat ontstaat als men een paard goed heeft opgeleid en afgericht. Voor mij is het mooie aan de KR dan ook dat je vanzelf weet en voelt wanneer het paard toe is aan het volgende hoofdstuk. Afdwingen is er niet bij. Het paard geeft zelf aan door zacht te reageren op een gevraagde oefening dat hij dit kan leveren. Als amazone of ruiter word je hier alleen maar heel blij van!
Bovendien is de KR gebaseerd op de anatomie van het paard, waardoor ieder paard zich prettig voelt bij deze manier van trainen.
tjoppie schreef:[ik denk dat dit voor alle stromingen geld. Als de basis goed is dan word er niks gedwongen, en als de basis goed is dan ben je altijd fijn aan het rijden. Welke stroming je ook volgt. Naar mijn idee is dat absoluut niet specifiek voor KR
Zooist schreef:Wat wil je weten dan?
MoniqueB schreef:Oh ja dat zeker, er is geen één paard hetzelfde. Maar dat uit zich dan meestal in de benadering van het paard. De uitvoering van de basis, in ieder geval die eerste drie bouwstenen van het Skala, zijn voor ieder paard hetzelfde. Ik ga niet verder voordat dat bevestigd is.
Zooist schreef:De aanpak is zeker wel anders als je een flegmatiek paard hebt, of juist een sensibele, een laatbloeier of een jong volwassen paard. Bij het ene paard kan je ook wel eens verder gaan terwijl je bij de andere juist bij stap 1 moet blijven. Al kunnen mi de stappen niet zonder elkaar.
MoniqueB schreef:Nou ja je zegt die basis is voor iedereen anders, omdat ik dus hoofdzakelijk bezig ben met de basis ben ik benieuwd hoe anderen dan die basis invullen. Wat is de inhoud van jouw basis en waarom zijn er dan verschillende "basissen" (is dat een woord?). (Hhm lastig te formuleren als je met verschillende dingen bezig bent). Maar misschien snap je wat ik bedoel.