TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:05

Er is niks mis met bitloos rijden. Eigenlijk is het alleen maar fijner voor je paard dat er niet zo in de mond word getrokken en gerukt. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe te gebruiken, anders is het natuurlijk net zo slecht als hoofdstel met bit gedraaid ofzo omdoen.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:08

Jessicajoann schreef:
Jessicajoann schreef:
Sorry ik heb het eerste filmpje niet gekeken. Ik word melig van iemand die zo verteld;o
Even de andere kijken. Al zijn die filmpjes ook niet altijd neutraal.

hahaha dat heb ik ook altijd met iemand met zo'n stem!

Het is zo over kalm en van 'ik vertel het jullie wel eventjes want ik weet het heel goed'-erig :')[/quote]
buiten dat moet je wel even naar het filmpje kijken

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:12

Ik denk dat het idd ligd aan de manier van gebruiken, je moet echt wel even de gebruiksaanwijzing weten, en vooral dat de neusriem goed zit, want zodra dat niet zo is kan dat erg onaardig zijn voor je paard!!
Als jouw pony het prettig vind en je het goed gebruikt is der niks aan de hand.
maar zodra je niet veel van het gebruik af weet kan het zeker niet prettig zijn voor je paard!

Ik ben niet voor of tegen, bijde soorten moeten gewoon goed omgedaan worden en normaal gebruikt worden dan is er niks aan de hand :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:15

@Tesssaaa

Héél erg filmpje! Zeker als je nagaat dat bijna iedereen met bit rijdt. En ze het proberen op te lossen met riempjes en andere dingen ´zodat hij zijn mond dicht houd´ echt belachelijk!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:18

Tesssaaa schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo dit heb ik gevonden over het bit persoonlijk vind ik het wel schocking

Ik vind dit dus echt totaal niet neutraal. Ten eerste die stem klinkt alsof die vent twee uur heb ligge janken. Die muziek maakt het ook allemaal lekker dramatisch. En zij laten alleen maar zien wat er met het bit gebeurd als iemand er lekker een flinke ruk aan geeft. Wat er gebeurd als het er gewoon ligt en wanneer er een ophouding word gegeven wordt niet getoond. En dan tonen ze ook nog eens een paard dat bitloos gereden en dat gewoon een beetje vrolijk rond galoppeerd terwijl ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat dat ook niet altijd zo gaat. Ik vind dit gewoon een erg misleidend filmpje.

NikkiLoves schreef:
Er is niks mis met bitloos rijden. Eigenlijk is het alleen maar fijner voor je paard dat er niet zo in de mond word getrokken en gerukt. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe te gebruiken, anders is het natuurlijk net zo slecht als hoofdstel met bit gedraaid ofzo omdoen.

Er hoort niet eens te worden 'getrokken' en 'gerukt' in de paardenmond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:20

Ginabel schreef:
Ik denk dat het idd ligd aan de manier van gebruiken, je moet echt wel even de gebruiksaanwijzing weten, en vooral dat de neusriem goed zit, want zodra dat niet zo is kan dat erg onaardig zijn voor je paard!!

Nam iedere bitruiter de 'gebruiksaanwijzing' en de juiste maat + ligging van het bit ook maar zo serieus.
Want reken maar dat een ijzeren voorwerp in de mond veel onaardiger is dan een leren band op de neus.

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:25

JoviBan, ik heb heel even in uw profiel gekeken en zie dat u bitloos rijd. Ik hoop dat u mij zou willen vertellen waarom u(of men) nou bitloos rijdt. Ik snap het nut ervan gewoon niet. Dit bedoel ik echter niet respectloos naar het bitloos rijden toe.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:28

JoviBan schreef:
Ginabel schreef:

Nam iedere bitruiter de 'gebruiksaanwijzing' en de juiste maat + ligging van het bit ook maar zo serieus.
Want reken maar dat een ijzeren voorwerp in de mond veel onaardiger is dan een leren band op de neus.

jaa dat is inderdaad waar.

maar het hangt af van het gebruik he, die neusriem van bitloos kan ook erge gevolgen hebben als het te laag of te hoog zit.
Als er dan te hard aan getrokken word met wat voor reden dan ook, kan het zelfs breken..
dus het hangt ervan af of de ruiter er verstand van heeft en of het goed gebruikt word als dat het geval is hoeft het niet uit te maken,
en kan je kan je kijken wat je paard fijner vind :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:29

Danique_G schreef:
Over retorische vragen gesproken, ik zal wel beginnen waarom ik met bit rijd. Omdat je veel meer in contact met het paard staat (want er zit immers iets in de mond) heb je veel meer controle. Die controle vind ik gewoon erg belangrijk omdat het een paard is en ik zal mijn paard nooit voor 100% vertrouwen omdat het simpelweg een dier met instincten is die ik moet respecteren als ruiter. Niet dat ik kaak breek bij wijze van als mijn paard bokt/steigert of wat dan ook. Maar zo kan het bijvoorbeeld wel veiliger zijn op een buitenrit of gewoon voor de andere mensen die de bak gebruiken.

Hmmm, ik ken beide vormen van rijden en het is absoluut niet waar dat je 'veel meer in contact staat met bit'. Sterker nog, ik ben de enige bitloze ruiter op mijn stalling momenteel en de bitruiters die wel eens op mijn rijden, merken het verschil niet met rijden. ;)
Het argument van 'controle' zit tussen jou oren. Want of je nou met of zonder rijdt, als 'ie gaat, dan gaat 'ie toch wel, hoor. Geloof me. :D
Een bit houdt een paard echt niet tegen. Lijkt me dat daar tig voorbeelden van zijn. Dus.

Ik rij ook in de bak met andere mensen e.d. Niets onveiligs aan. Ik durf wel te stellen dat mijn paard net zo makkelijk of moeilijk zal zijn, met of zonder bit.

Ik rij zonder bit, omdat ik zie hoe relaxt dat is voor mijn paard. Geen ijzer is zijn/haar mond en lekker rijden op voornamelijk je zit. Mijn eigen paard kent het bit niet eens, die heb ik bitloos beleerd. Ik ken wel andere paarden die beide varianten kennen en ontspannenen lopen zonder bit. Ik zie dat, ik ervaar dat. En vaak worden bitruiters nog wel eens geconfronteerd met hun rijstijl, omdat het kan dat een paard minder reageert op bitloos rijden. Dat kan aan de optoming liggen (je moet wel een goede bitloze optoming gebruiken, die duidelijk de communicatie weergeeft. Dat is WEL HEEL BELANGRIJK, is mijn ervaring). Maar het kan ook aan de rijstijl liggen. Paarden die bitloos gereden worden, moeten bv wel kunnen wijken voor druk, goed gericht zijn op hun ruiter en goed reageren op de zithulpen. Nou, wat wil je nog meer? Goed aanleren die hap en je rijdt zo bitloos weg, hoor. ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:38

Tesssaaa schreef:

Dat bepaal ik nog altijd zelf :Y)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:41

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:
Over retorische vragen gesproken, ik zal wel beginnen waarom ik met bit rijd. Omdat je veel meer in contact met het paard staat (want er zit immers iets in de mond) heb je veel meer controle. Die controle vind ik gewoon erg belangrijk omdat het een paard is en ik zal mijn paard nooit voor 100% vertrouwen omdat het simpelweg een dier met instincten is die ik moet respecteren als ruiter. Niet dat ik kaak breek bij wijze van als mijn paard bokt/steigert of wat dan ook. Maar zo kan het bijvoorbeeld wel veiliger zijn op een buitenrit of gewoon voor de andere mensen die de bak gebruiken.

Hmmm, ik ken beide vormen van rijden en het is absoluut niet waar dat je 'veel meer in contact staat met bit'. Sterker nog, ik ben de enige bitloze ruiter op mijn stalling momenteel en de bitruiters die wel eens op mijn rijden, merken het verschil niet met rijden. ;)
Het argument van 'controle' zit tussen jou oren. Want of je nou met of zonder rijdt, als 'ie gaat, dan gaat 'ie toch wel, hoor. Geloof me. :D
Een bit houdt een paard echt niet tegen. Lijkt me dat daar tig voorbeelden van zijn. Dus.

Ik rij ook in de bak met andere mensen e.d. Niets onveiligs aan. Ik durf wel te stellen dat mijn paard net zo makkelijk of moeilijk zal zijn, met of zonder bit.

Ik rij zonder bit, omdat ik zie hoe relaxt dat is voor mijn paard. Geen ijzer is zijn/haar mond en lekker rijden op voornamelijk je zit. Mijn eigen paard kent het bit niet eens, die heb ik bitloos beleerd. Ik ken wel andere paarden die beide varianten kennen en ontspannenen lopen zonder bit. Ik zie dat, ik ervaar dat. En vaak worden bitruiters nog wel eens geconfronteerd met hun rijstijl, omdat het kan dat een paard minder reageert op bitloos rijden. Dat kan aan de optoming liggen (je moet wel een goede bitloze optoming gebruiken, die duidelijk de communicatie weergeeft. Dat is WEL HEEL BELANGRIJK, is mijn ervaring). Maar het kan ook aan de rijstijl liggen. Paarden die bitloos gereden worden, moeten bv wel kunnen wijken voor druk, goed gericht zijn op hun ruiter en goed reageren op de zithulpen. Nou, wat wil je nog meer? Goed aanleren die hap en je rijdt zo bitloos weg, hoor. ;)

Ik vind het enigszins jammer dat u het stukje erboven niet mee hebt gequoot. En waarom zit argument controle tussen mijn oren? Er werd hierboven gezegd dat de optoming goed moet zitten. Ben ik het volkomen mee eens. Het paard ervaart dus geen pijn (niet dat een paard pijn moet ervaren om te luisteren) Maar wat voelt het paard dan wel? Een stukje leer dat een beetje drukt tegen zijn neus? En dan gaat het paard en voelt het het stukje leer tegen de neus aan. Ja dan gaat het paard wel. Maar een bit heeft veel meer overwicht omdat het tegen een veel gevoeliger lichaamsgedeelte zit. Ik kan zo tig voorbeelden noemen dat ik mijn paard heb gestopt, buitenrit, stalmoed. Ik wil echt niet weten wat er zou kunnen gebeuren als het paard zonder bit werd gereden.

Overigens bedoelde ik met veiliger voor andere bak gebruikers niet dat ruiters die bitloos tijdenon veilig rijden. Sorry als ik die suggestie heb gewekt. Ik bedoelde eigenlijk als het paard in een gekke bui kwam.

En met bit rijdt men als het goed is ook voornamelijk op de zit. Elk goed afgericht paard zou dat moeten kunnen
Laatst bijgewerkt door Raineri op 22-06-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:42

Danique_G schreef:
Tesssaaa schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo dit heb ik gevonden over het bit persoonlijk vind ik het wel schocking

Ik vind dit dus echt totaal niet neutraal. Ten eerste die stem klinkt alsof die vent twee uur heb ligge janken. Die muziek maakt het ook allemaal lekker dramatisch. En zij laten alleen maar zien wat er met het bit gebeurd als iemand er lekker een flinke ruk aan geeft. Wat er gebeurd als het er gewoon ligt en wanneer er een ophouding word gegeven wordt niet getoond. En dan tonen ze ook nog eens een paard dat bitloos gereden en dat gewoon een beetje vrolijk rond galoppeerd terwijl ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat dat ook niet altijd zo gaat. Ik vind dit gewoon een erg misleidend filmpje.

NikkiLoves schreef:

Er hoort niet eens te worden 'getrokken' en 'gerukt' in de paardenmond

Hoewel ik wel 'voor' bitloos rijden ben vind ik dit soort filmpjes dus ook heel vreemd.
Het is heel betweterig vind ik meestal en het is zeker niet onzijdig. Het is niet iets willen bij brengen of leren maar overtuigen en bijna bekeren krijg ik soms het idee. Ik ga een poging doen het helemaal af te kijken zonder in de slappe lach te schieten.. Worden er uberhaubt nadelen gegeven bij bitloos of word er verteld hoe je bitloos moet rijden iets over optoming etc. Of is het echt bit is slecht bitloos is hemels filmpje? Ik heb het nog niet afgezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:45

Ginabel schreef:
maar het hangt af van het gebruik he, die neusriem van bitloos kan ook erge gevolgen hebben als het te laag of te hoog zit.
Als er dan te hard aan getrokken word met wat voor reden dan ook, kan het zelfs breken..
dus het hangt ervan af of de ruiter er verstand van heeft en of het goed gebruikt word als dat het geval is hoeft het niet uit te maken,
en kan je kan je kijken wat je paard fijner vind :)

Zucht......... daar gaaaaaaaaan we weer.
Lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
en zo kan ik wel even doorgaan.

Als bitruiter behoor je verstand te hebben van de anatomie van de paardenmond, van bitten, van de inwerking van bitten en van de schadelijke gevolgen van bitten. Vrijwel niemand die dit van zichzelf kan zeggen en toch rijdt (trekt, zaagt, kneedt, knijpt, sleurt) het merendeel van de bevolking met bit en dus in de mond van het paard.
Dàt vind ik kwalijk.
Het is flauwekul om te zeggen dat wanneer je nièt met dat bit rijdt, dat je dan opeens verstand behoort te hebben van een leren neusriem op de neus.

Echt ongelooflijk hoe krom veel mensen nog steeds denken.
Sorry, zit me nu echt even boos te maken.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:52

Ik heb ervaring met beiden.
Met mijn bitloze optomingen dacht ik een goede keuze te maken, maar ik ben er niet van overtuigd dat het per definitie vriendelijker is.
Het kingegruiste hoofdstel dat ik heb van FRA, blijft hoe soepel het ook is, makkelijk samengetrokken als ik niet snel genoeg ben met mijn hand en mijn paard zijn hoofdje de lucht indondert.
Er zijn veel bitloze optomingen, maar net als met bitten ligt er nogal aan welke optoming je kiest. Deze is in ieder geval mijns inziens (en ervaring) niet vriendelijker dan een bit.
De één is vriendelijker dan de ander.

En dan heb je nog het paard. Net als een mens vind niet ieder paard hetzelfde prettig. Mijn ene paard vindt vrijwel geen enkele bitloze optoming echt prettig om mee te werken. Hij lijkt te zweren bij zijn dubbelgebroken bit.
Mijn andere paard reageer heel wat beter op bitloze optomingen, maar het ligt er wel aan welke vorm is kies. Een kaptoom werkt voor hem nog het best.

Voor mijn jonge paard heb ik samen met mijn tandarts gekeken welk bit eventueel zou passen in zijn mond. Alleen echt dunne bitten, eigenlijk het liefst helemaal ongebroken, passen het beste bij zijn mond. De gemiddelde stang is veel te dik. We zijn nu aan de slag met een Mylerbitje, om hem wel aan een bit te laten wennen. Toch blijft voor hem de voorkeur "geen bit". Gewoonweg omdat dat passender is voor dit paard en voor deze paardenmond.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:00

JoviBan schreef:
Zucht......... daar gaaaaaaaaan we weer.
Lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
en zo kan ik wel even doorgaan.

Als bitruiter behoor je verstand te hebben van de anatomie van de paardenmond, van bitten, van de inwerking van bitten en van de schadelijke gevolgen van bitten. Vrijwel niemand die dit van zichzelf kan zeggen en toch rijdt (trekt, zaagt, kneedt, knijpt, sleurt) het merendeel van de bevolking met bit en dus in de mond van het paard.
Dàt vind ik kwalijk.
Het is flauwekul om te zeggen dat wanneer je nièt met dat bit rijdt, dat je dan opeens verstand behoort te hebben van een leren neusriem op de neus.

Echt ongelooflijk hoe krom veel mensen nog steeds denken.
Sorry, zit me nu echt even boos te maken.

Ik vind het opzich wel goede sites alleen het valt mij op dat zij ook wel wat nadelen of bijwerkingen van het bitloos rijden noemen alleen gaan zij daar niet op in.
Die laatste vind ik een wel een eye-opener om 'lief' te zijn met je handen.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:51

Jessicajoann schreef:
Tesssaaa schreef:

Dat bepaal ik nog altijd zelf :Y)

ja en dan pas conclusies trekken ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:59

Tesssaaa schreef:

Ik trok geen conclusies. Ik zei dat ik die stem vreemd vond.
Bovendien heb ik dat filmpje al duizend keer gezien kwam ik achter.
Hij stampt het bit de grond in en bitloos is perfect. Wees dan zo eerlijk om ook nadelen van het
bitloos te noemen en als je zo graag de paardenwereld wil verbeter geef dan ook tips om goed om
te gaan met het bitloze hoofdstel.

Ik ben ook voor bitloos maar dit soort filmpjes verpesten het ook wel. Het ligt er zo dik bovenop
dat het haast ongeloofwaardig word. Meer alsof hij je wilt bekeren ofzo. Als je zo graag iemand wat
bij wilt brengen vertel dan ook álles.

Dit soort filmpjes zorgen voor mensen die helemaal bekeren en iedereen slecht vinden die met bit rijd
zelf zijn ze opeens top voor hun paard. Dan heb je nog mensen die denken, jeetje wat een vervelend
filmpje en trekken er niks van aan. En je hebt slimme mensen die er over na gaan denken en door gaan
zoeken voor ze vanalles gaan gillen.

Bovendien word ik een beetje moe van jou betweterige gedrag steeds vooral naar mij :) Ik kan prima zelf denken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:47

Ik rij mijn pony vaak genoeg zonder bit, maar blijf voorkeur geven aan een bit.
Waarom weet ik niet precies. Wel kan ze zomers vaak geen neusriem op (zon, soms gooit ze haar masker af en van 2 uur zonder kan ze al flinke zonneblaren hebben) dus dat rijden we met bit en alleen kopstuk, ook halster kan dan niet om. Dit heb ik binnen 2 dagen onder controle alleen kan ze niet altijd die dagen vrijkrijgen als ze haar masker afgekregen heeft.

Puur bitloos is voor mij dus niet te doen,want ze moet zomers overdag ook met masker gereden worden, dat kan niet met neusriem, en dus niet bitloos.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:10

Jessicajoann schreef:
Tesssaaa schreef:

Hij stampt het bit de grond in en bitloos is perfect. Wees dan zo eerlijk om ook nadelen van het
bitloos te noemen en als je zo graag de paardenwereld wil verbeter geef dan ook tips om goed om

Ik ben ook voor bitloos maar dit soort filmpjes verpesten het ook wel. Het ligt er zo dik bovenop
dat het haast ongeloofwaardig word. Meer alsof hij je wilt bekeren ofzo. Als je zo graag iemand wat

Dit soort filmpjes zorgen voor mensen die helemaal bekeren en iedereen slecht vinden die met bit rijd
zelf zijn ze opeens top voor hun paard. Dan heb je nog mensen die denken, jeetje wat een vervelend
filmpje en trekken er niks van aan. En je hebt slimme mensen die er over na gaan denken en door gaan

Bovendien word ik een beetje moe van jou betweterige gedrag steeds vooral naar mij :) Ik kan prima zelf denken.

Je kan ook het geluid van de filmpjes uitzetten en ze dan kijken... spoel je het eerste stuk door... :)* D

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:34

Jessicajoann schreef:
Tesssaaa schreef:

Ik zeg niet dat ik pro bitloos rijden ben maar z'n filmpje is dan wel chocking maar als je zonder geluid bekijkt zou de beweging van het bit in de mond wel kloppen?IK rij bitloos en met bit op mijn pony,
en ik zal zeker niet bnekeren op het bitloos rijden. maar ik ben zeker niet tegen bitloos rijdne zelff rij ik over een DORPS straat bitloos zonder problemen

en mischien heb jij die betweterige opmerkingen wel verdient want ik herinner me een topic waar jij je in 1 x meeging bemoeien zonder dat je wist wat er gaande was, maar mischien kunnen we het beter uit vechten in een pb

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:58

Lijkt me een goed idee Tessa;)

Ik zag ergens de vraag waarom het idee van controle met bit tussen de oren zit.

Je hebt niet meer controle dmv een optoming. Bit óf bitloos. Zeker als je buitenrijdt zit de controle in de verstandhouding met je paard. Ziet het paard je als hogere? Vertrouwt het paard er op dat jij alle enge situaties goed aanpakt? Als jij tegen het paard zegt dat er niks is om bang van te zijn, gelooft jouw paard je dan? Daarom, als deze zaken niet goed zitten en het paard besluit te rennen voor zijn leven, dan stopt hij niet op een bit, en ook niet op een bitloze optoming. Als deze zaken nog niet goed zitten moet je helemaal niet buiten gaan rijden is mijn mening.

En de vraag waarom mensen bitloos rijden.

Ik rijd zelf dus bitloos, al rijd ik niet zoveel. Ik sta er liever naast^^

Ik heb het idee van een stuk ijzer in de mond nooit echt lekker gevonden, een singel idem. (Helaas zijn er nog geen zadels zonder singel ;( )
Plus: je paard kan tijdens een buitenrit dus nooit even een stukje gras pakken, mijn paard houd wel van een graaspauze af en toe :)

Ik merk dat mijn paard beter reageert, naar mate er minder omhangt. Eerst reed ik met bit, dubbele neusriem. Toen een lage neusriem. Toen de neusriem er af gehaald en daarna met stalhalster met bontjes gaan rijden. Nu met touwhalster + bontje (dressuur met neckrope).
Bij elk stapje reageerde ze beter op minder. Ze werd ook steeds relaxter.

En ik heb met het stalhalster + bontjes zonder zadel buitengereden, nergens problemen met controle hoor en de mijne vindt het buiten ook nog best spannend!

Ook geloof ik dat er paarden zijn die liever een bit in hebben dan bijv. een touwhalster. Een hackamore reken ik net als het bit gewoon bij 'ijzerwaar'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:03

Nou, dat lijkt me een goed idee Tessa. Ik heb namelijk absoluut geen behoefte aan dit gekat en persoonlijke aanvallen. Ik vind Jessica trouwens heel netjes reageren........

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:22

in Australie reed ik een paardje (1.85:p) voor een paar maanden. die reed ik eerst bitloos, maar ik kon helemaal niets met hem. hij wilde alleen maar rennen en kei en kei en kei hard galopperen (hij kwam van de gallop races af en had al 2 jaar stil gestaan..) ik had al een keer met de eigenaaresse overlegt of er een bit in mocht, maar daar was ze het helemaal mee eens. toen ging 'gelukkig' het bitloze hoofdstel kapot en mocht ik toch met bit gaan rijden. nu vond ik het nier eerlijk om veel aan dat paard te vragen, dus reed altijd met een lang teugeltje om zo weer iets op te bouwen, maar kon er wel heel veel meer mee met rijden. ondanks de lange teugel en absoluut geen druk bleef hij gewoon wat rustiger, en was het dus ook veel leuker.

ik geen de voorkeur aan een bit, ben er van overtuigd dat als je gewoon voorzichtig bent met een bit er niets verkeerd aan is. zie wel ook de voordelen van bitloos, maar denk wel dat je paard (en jij) er geschikt voor moeten zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:26

Sassol schreef:
Lijkt me een goed idee Tessa;)

Ik zag ergens de vraag waarom het idee van controle met bit tussen de oren zit.

Je hebt niet meer controle dmv een optoming. Bit óf bitloos. Zeker als je buitenrijdt zit de controle in de verstandhouding met je paard. Ziet het paard je als hogere? Vertrouwt het paard er op dat jij alle enge situaties goed aanpakt? Als jij tegen het paard zegt dat er niks is om bang van te zijn, gelooft jouw paard je dan? Daarom, als deze zaken niet goed zitten en het paard besluit te rennen voor zijn leven, dan stopt hij niet op een bit, en ook niet op een bitloze optoming. Als deze zaken nog niet goed zitten moet je helemaal niet buiten gaan rijden is mijn mening.

En de vraag waarom mensen bitloos rijden.

Ik rijd zelf dus bitloos, al rijd ik niet zoveel. Ik sta er liever naast^^

Ik heb het idee van een stuk ijzer in de mond nooit echt lekker gevonden, een singel idem. (Helaas zijn er nog geen zadels zonder singel ;( )
Plus: je paard kan tijdens een buitenrit dus nooit even een stukje gras pakken, mijn paard houd wel van een graaspauze af en toe :)

Ik merk dat mijn paard beter reageert, naar mate er minder omhangt. Eerst reed ik met bit, dubbele neusriem. Toen een lage neusriem. Toen de neusriem er af gehaald en daarna met stalhalster met bontjes gaan rijden. Nu met touwhalster + bontje (dressuur met neckrope).
Bij elk stapje reageerde ze beter op minder. Ze werd ook steeds relaxter.

En ik heb met het stalhalster + bontjes zonder zadel buitengereden, nergens problemen met controle hoor en de mijne vindt het buiten ook nog best spannend!

Ook geloof ik dat er paarden zijn die liever een bit in hebben dan bijv. een touwhalster. Een hackamore reken ik net als het bit gewoon bij 'ijzerwaar'.

Dat de ruiter als een hogere wordt gezien vind ik gewoon normaal en ik vind dat ook een vereiste is. Maar ik denk wel dat als een paard gaat het toch wel makkelijker te stoppen is met bit als zonder.
En of een paard jouw nou vertrouwt of niet dat maakt niet uit want ik denk niet dat een paard tegen zijn instincten in eerst gaat kijken wat jouw reactie is. Hoewel het wel een instinct is om eerst naar de baas te kijken. Maar stel het ziet iets heel engs zoals een 'roofdier' dan zal het eerst schrikken. Of het ziet een heel groot schip dan lijkt het mij utopia dat het paard eerst braaf gaat kijken naar jouw reactie, of het paard jouw nou als hogere ziet of niet. Hoewel een groot schip in het bos ook utopia is maar dat even terzijde.

Sorry als er typfoutenin staan maar het beeld schokt nohal

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:10

Je voelt toch heus wel aan wat jou pony/paard het liefste mee rijdt,
ik vindt dat het belangrijkste, en dat dat bij mijn pony toevallig met sidepull & boomloos zadel is.... :o