Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jessicajoann schreef:Jessicajoann schreef:Sorry ik heb het eerste filmpje niet gekeken. Ik word melig van iemand die zo verteld;o
Even de andere kijken. Al zijn die filmpjes ook niet altijd neutraal.
hahaha dat heb ik ook altijd met iemand met zo'n stem!
Tesssaaa schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo dit heb ik gevonden over het bit persoonlijk vind ik het wel schocking
NikkiLoves schreef:Er is niks mis met bitloos rijden. Eigenlijk is het alleen maar fijner voor je paard dat er niet zo in de mond word getrokken en gerukt. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe te gebruiken, anders is het natuurlijk net zo slecht als hoofdstel met bit gedraaid ofzo omdoen.
Ginabel schreef:Ik denk dat het idd ligd aan de manier van gebruiken, je moet echt wel even de gebruiksaanwijzing weten, en vooral dat de neusriem goed zit, want zodra dat niet zo is kan dat erg onaardig zijn voor je paard!!
JoviBan schreef:Ginabel schreef:Ik denk dat het idd ligd aan de manier van gebruiken, je moet echt wel even de gebruiksaanwijzing weten, en vooral dat de neusriem goed zit, want zodra dat niet zo is kan dat erg onaardig zijn voor je paard!!
Nam iedere bitruiter de 'gebruiksaanwijzing' en de juiste maat + ligging van het bit ook maar zo serieus.
Want reken maar dat een ijzeren voorwerp in de mond veel onaardiger is dan een leren band op de neus.
Danique_G schreef:Over retorische vragen gesproken, ik zal wel beginnen waarom ik met bit rijd. Omdat je veel meer in contact met het paard staat (want er zit immers iets in de mond) heb je veel meer controle. Die controle vind ik gewoon erg belangrijk omdat het een paard is en ik zal mijn paard nooit voor 100% vertrouwen omdat het simpelweg een dier met instincten is die ik moet respecteren als ruiter. Niet dat ik kaak breek bij wijze van als mijn paard bokt/steigert of wat dan ook. Maar zo kan het bijvoorbeeld wel veiliger zijn op een buitenrit of gewoon voor de andere mensen die de bak gebruiken.
Twiggy2008 schreef:Danique_G schreef:Over retorische vragen gesproken, ik zal wel beginnen waarom ik met bit rijd. Omdat je veel meer in contact met het paard staat (want er zit immers iets in de mond) heb je veel meer controle. Die controle vind ik gewoon erg belangrijk omdat het een paard is en ik zal mijn paard nooit voor 100% vertrouwen omdat het simpelweg een dier met instincten is die ik moet respecteren als ruiter. Niet dat ik kaak breek bij wijze van als mijn paard bokt/steigert of wat dan ook. Maar zo kan het bijvoorbeeld wel veiliger zijn op een buitenrit of gewoon voor de andere mensen die de bak gebruiken.
Hmmm, ik ken beide vormen van rijden en het is absoluut niet waar dat je 'veel meer in contact staat met bit'. Sterker nog, ik ben de enige bitloze ruiter op mijn stalling momenteel en de bitruiters die wel eens op mijn rijden, merken het verschil niet met rijden.![]()
Het argument van 'controle' zit tussen jou oren. Want of je nou met of zonder rijdt, als 'ie gaat, dan gaat 'ie toch wel, hoor. Geloof me.![]()
Een bit houdt een paard echt niet tegen. Lijkt me dat daar tig voorbeelden van zijn. Dus.
Ik rij ook in de bak met andere mensen e.d. Niets onveiligs aan. Ik durf wel te stellen dat mijn paard net zo makkelijk of moeilijk zal zijn, met of zonder bit.
Ik rij zonder bit, omdat ik zie hoe relaxt dat is voor mijn paard. Geen ijzer is zijn/haar mond en lekker rijden op voornamelijk je zit. Mijn eigen paard kent het bit niet eens, die heb ik bitloos beleerd. Ik ken wel andere paarden die beide varianten kennen en ontspannenen lopen zonder bit. Ik zie dat, ik ervaar dat. En vaak worden bitruiters nog wel eens geconfronteerd met hun rijstijl, omdat het kan dat een paard minder reageert op bitloos rijden. Dat kan aan de optoming liggen (je moet wel een goede bitloze optoming gebruiken, die duidelijk de communicatie weergeeft. Dat is WEL HEEL BELANGRIJK, is mijn ervaring). Maar het kan ook aan de rijstijl liggen. Paarden die bitloos gereden worden, moeten bv wel kunnen wijken voor druk, goed gericht zijn op hun ruiter en goed reageren op de zithulpen. Nou, wat wil je nog meer? Goed aanleren die hap en je rijdt zo bitloos weg, hoor.
Danique_G schreef:Tesssaaa schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo dit heb ik gevonden over het bit persoonlijk vind ik het wel schocking
Ik vind dit dus echt totaal niet neutraal. Ten eerste die stem klinkt alsof die vent twee uur heb ligge janken. Die muziek maakt het ook allemaal lekker dramatisch. En zij laten alleen maar zien wat er met het bit gebeurd als iemand er lekker een flinke ruk aan geeft. Wat er gebeurd als het er gewoon ligt en wanneer er een ophouding word gegeven wordt niet getoond. En dan tonen ze ook nog eens een paard dat bitloos gereden en dat gewoon een beetje vrolijk rond galoppeerd terwijl ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat dat ook niet altijd zo gaat. Ik vind dit gewoon een erg misleidend filmpje.NikkiLoves schreef:Er is niks mis met bitloos rijden. Eigenlijk is het alleen maar fijner voor je paard dat er niet zo in de mond word getrokken en gerukt. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe te gebruiken, anders is het natuurlijk net zo slecht als hoofdstel met bit gedraaid ofzo omdoen.
Er hoort niet eens te worden 'getrokken' en 'gerukt' in de paardenmond
Ginabel schreef:maar het hangt af van het gebruik he, die neusriem van bitloos kan ook erge gevolgen hebben als het te laag of te hoog zit.
Als er dan te hard aan getrokken word met wat voor reden dan ook, kan het zelfs breken..
dus het hangt ervan af of de ruiter er verstand van heeft en of het goed gebruikt word als dat het geval is hoeft het niet uit te maken,
en kan je kan je kijken wat je paard fijner vind
JoviBan schreef:Zucht......... daar gaaaaaaaaan we weer.
Lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php
en dit: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
en zo kan ik wel even doorgaan.
Als bitruiter behoor je verstand te hebben van de anatomie van de paardenmond, van bitten, van de inwerking van bitten en van de schadelijke gevolgen van bitten. Vrijwel niemand die dit van zichzelf kan zeggen en toch rijdt (trekt, zaagt, kneedt, knijpt, sleurt) het merendeel van de bevolking met bit en dus in de mond van het paard.
Dàt vind ik kwalijk.
Het is flauwekul om te zeggen dat wanneer je nièt met dat bit rijdt, dat je dan opeens verstand behoort te hebben van een leren neusriem op de neus.
Echt ongelooflijk hoe krom veel mensen nog steeds denken.
Sorry, zit me nu echt even boos te maken.
Tesssaaa schreef:ja en dan pas conclusies trekken
Jessicajoann schreef:Tesssaaa schreef:ja en dan pas conclusies trekken
Ik trok geen conclusies. Ik zei dat ik die stem vreemd vond.
Bovendien heb ik dat filmpje al duizend keer gezien kwam ik achter.
Hij stampt het bit de grond in en bitloos is perfect. Wees dan zo eerlijk om ook nadelen van het
bitloos te noemen en als je zo graag de paardenwereld wil verbeter geef dan ook tips om goed om
te gaan met het bitloze hoofdstel.
Ik ben ook voor bitloos maar dit soort filmpjes verpesten het ook wel. Het ligt er zo dik bovenop
dat het haast ongeloofwaardig word. Meer alsof hij je wilt bekeren ofzo. Als je zo graag iemand wat
bij wilt brengen vertel dan ook álles.
Dit soort filmpjes zorgen voor mensen die helemaal bekeren en iedereen slecht vinden die met bit rijd
zelf zijn ze opeens top voor hun paard. Dan heb je nog mensen die denken, jeetje wat een vervelend
filmpje en trekken er niks van aan. En je hebt slimme mensen die er over na gaan denken en door gaan
zoeken voor ze vanalles gaan gillen.
Bovendien word ik een beetje moe van jou betweterige gedrag steeds vooral naar mijIk kan prima zelf denken.
Jessicajoann schreef:Tesssaaa schreef:ja en dan pas conclusies trekken
Ik trok geen conclusies. Ik zei dat ik die stem vreemd vond.
Bovendien heb ik dat filmpje al duizend keer gezien kwam ik achter.
Hij stampt het bit de grond in en bitloos is perfect. Wees dan zo eerlijk om ook nadelen van het
bitloos te noemen en als je zo graag de paardenwereld wil verbeter geef dan ook tips om goed om
te gaan met het bitloze hoofdstel.
Ik ben ook voor bitloos maar dit soort filmpjes verpesten het ook wel. Het ligt er zo dik bovenop
dat het haast ongeloofwaardig word. Meer alsof hij je wilt bekeren ofzo. Als je zo graag iemand wat
bij wilt brengen vertel dan ook álles.
Dit soort filmpjes zorgen voor mensen die helemaal bekeren en iedereen slecht vinden die met bit rijd
zelf zijn ze opeens top voor hun paard. Dan heb je nog mensen die denken, jeetje wat een vervelend
filmpje en trekken er niks van aan. En je hebt slimme mensen die er over na gaan denken en door gaan
zoeken voor ze vanalles gaan gillen.
Bovendien word ik een beetje moe van jou betweterige gedrag steeds vooral naar mijIk kan prima zelf denken.
Sassol schreef:Lijkt me een goed idee Tessa;)
Ik zag ergens de vraag waarom het idee van controle met bit tussen de oren zit.
Je hebt niet meer controle dmv een optoming. Bit óf bitloos. Zeker als je buitenrijdt zit de controle in de verstandhouding met je paard. Ziet het paard je als hogere? Vertrouwt het paard er op dat jij alle enge situaties goed aanpakt? Als jij tegen het paard zegt dat er niks is om bang van te zijn, gelooft jouw paard je dan? Daarom, als deze zaken niet goed zitten en het paard besluit te rennen voor zijn leven, dan stopt hij niet op een bit, en ook niet op een bitloze optoming. Als deze zaken nog niet goed zitten moet je helemaal niet buiten gaan rijden is mijn mening.
En de vraag waarom mensen bitloos rijden.
Ik rijd zelf dus bitloos, al rijd ik niet zoveel. Ik sta er liever naast^^
Ik heb het idee van een stuk ijzer in de mond nooit echt lekker gevonden, een singel idem. (Helaas zijn er nog geen zadels zonder singel)
Plus: je paard kan tijdens een buitenrit dus nooit even een stukje gras pakken, mijn paard houd wel van een graaspauze af en toe![]()
Ik merk dat mijn paard beter reageert, naar mate er minder omhangt. Eerst reed ik met bit, dubbele neusriem. Toen een lage neusriem. Toen de neusriem er af gehaald en daarna met stalhalster met bontjes gaan rijden. Nu met touwhalster + bontje (dressuur met neckrope).
Bij elk stapje reageerde ze beter op minder. Ze werd ook steeds relaxter.
En ik heb met het stalhalster + bontjes zonder zadel buitengereden, nergens problemen met controle hoor en de mijne vindt het buiten ook nog best spannend!
Ook geloof ik dat er paarden zijn die liever een bit in hebben dan bijv. een touwhalster. Een hackamore reken ik net als het bit gewoon bij 'ijzerwaar'.