Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:10

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Hier sluit ik mij bij aan! :j

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:57

Ik probeer altijd eerlijk en ontspannen te rijden. Maar soms is hij zo ontzettend vervelend dat hij soms echt even op zijn nummer gezet moet worden! Als ik een rot dag heb gehad ga ik ook niet rijden want ik weet dat het dan helemaal niks word en er alleen maar spanning word opgebouwd. Gelukkig heb ik zelden een rotdag :D

Frisssty

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:05

@romytjuuh. Slim dat je dan niet gaat rijden :) af en toe zie ik mensen rijden die ook beter een dagje over moeten slaan...

Maar volgens mij rijdt niemand volgens het boekje...Ok ik loop af en toe te vloeken als het niet lukt...;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:48

Niemand rijd perfect volgens het boekje,iedereen laat wel is een steekje vallen.

Bij mij is mijn voornaamste probleem mn geduld.. ik heb geduld maar het kent echt grenzen als ik na 3 rondes terugvragen nog geen terug krijg,durf ik hem nog wel is op de rem te zetten, en ik zou dolgraag volgens het boekje willen rijden en alles perfect doen. Maar soms is het niet anders dan even die paar steekjes laten vallen!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:47

Een paard moet ook wel eens op z'n nummer gezet worden!
Even voor de mensen die denken dat een keer aanpakken gelijk dieren mishandeling is of een tik met de zweep of een keer een schop ed. Nee dat is niet gelijk dierenmishandeling dit is dierenmishandeling: http://www.10854.08sc.thinkquest.nl/mager%20paard.jpg

als je een paard niet aan pakt op het goede moment blijft die aan de gang. Bedenk wel dat je met een dier bezig bent wat echt heeel veel sterker dan jou is! :). Wees blij dat hij voor je wilt werken en op de moment dat ie dat niet doet heeft die misschien net dat steuntje in de rug nodig dat die snapt van oh ik moet wel even luisteren. Paarden hoeven maar 1 uurtje hooguit 1½ uur te werken voor ons! De rest van de dag hebben ze om te luieren dus dat is om precies te zijn 23 uur of 22½ en 24 uur wanneer ze vrij hebben! Wij werken hele dagen en zitten hele dagen op school! Ik weet niet wat beter is dat ene uurtje werken en dan misschien iets harder aan pakken dan normaal of ze over je heen laten lopen en denken zoek het maar uit ik lift wel mee? :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:52

Hier nog een bokker!

Ik rij inmiddels niet meer, maar toen ik nog mijn twee verzorg pony's had reed ik ook niet altijd even lief en goed.
Maar als ik altijd lief had gereden en nooit had door gevraagd had mevrouw een loopje met me genomen.
Toen we eenmaal de strijd gehad hadden kon ik onwijs veel met der :) Wist ik precies aan haar loopje hoe ze zich voelde.
Of er een stribbeling aan kwam of niet. Toen waren we maatjes :D

Op mijn laatste stage (reed ik niet verzorgde ik veel) zei een vrijwilliger eens "Pff nou ik zou niet jou paard willen zijn" ze zei dat nadat ik met het uiteinde van het halstertouw een ruin een flinke tik op zijn neus gaf.
Ik deed dit natuurlij kniet zonder reden. Het was een geweldige Haflinger ruin die iets te weinig opvoeding kreeg.
Als je in stal stond en je stond te wachten op je client die de haflinger zou rijden wachte meneer haf af tot je even niet goed oplette en dan sleurde hij je zo de box uit. Ik heb daar zo'n hekel aan, ookal staat de box deur open meneer moet weten dat hij met zijn hoefjes IN de box moet blijven. Na een week wist hij precies dat hij bij mij er in moest blijven. Stagaires die hem niet aanpakte zag je regelmatig achter hem aan de box uit gesleurd worden.
Of als hij van de weide kwam dan sleurde hij je zo de box in.. Dat deed hij bij mij ook niet hij mocht pas eten als hij rustig was.
Ze weten heel snel bij wie ze het wel en niet kunnen maken, bij een onzeker paard zou ik dit nooit gedaan hebben.
Mijn verzorg Tink was echt een schijterd (niet het paardje van het eerste stukje) die behandelde ik heel rustig vol geduld.

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:30

Ik maak ook nog wel eens fouten hierin, máár.

Het kán wel degelijk zonder strengere hulpen!
krijg les van een grand prix amazone, die is heel erg tegen ruwe hulpen.
Als je je hand 1 keer strenger beweegt dan nodig, krijg je de wind van voren.
Zij reed zelf ook altijd met zachte hand, rustige gecontroleerde en zachte hulpen.

Ja, moeilijk, maar mijn paard loopt als een dijker dan.
Het is uiteindelijk toch ook de bedoeling dat je sámenwerkt met je paard, niet tegenwerkt.
Dus: met veel goede training is het absoluut mogelijk!
Maar ik geloof niet dat het voor iedereen haalbaar is, en voor elk paard.
Zolang als de ruiter er niet aan wil geloven dat het kan, en zich er ook niet aan probeert te houden, heb je niks.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:45

Ik durf best te zeggen dat ik niet altijd rijd zoals het moet en zoals het in het boekje staat. Maar rijd Anky wel altijd volgens het boekje dan? Waarom zou je volgens het boekje moeten rijden, als je toch gewoon je best doet?

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:14

Als iedereen alles perfect zou doen hadden we ook geen les nodig :+
Ik vraag ook wel eens door en ben van mening dat het soms ook nodig is om het paard even op zijn plek te zetten. (Daarna wel gewoon weer normaal vriendelijk doorgaan)
Als het op 1 enkele foto is dat er een keer wordt doorgevraagt (bijvoorbeeld) valt er weinig over te zeggen. Als het nou op 80% van de foto's te zien is, vind ik het een ander verhaal.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:17

Volgens mij is er niet echt één goede manier om het paarden om te gaan. Het verschilt toch allemaal per paard?
Het belangrijkste vind ik dat je weet waaróm je iets doet. Het moet wel eerlijk blijven natuurlijk.

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:21

ook ik verlies weleens mijn geduld, en ben dan boos op mijn knolletje, maar het werkt soms wel dat ik boos wordt wanneer zij weer eens zit te kloten, en soms werkt het ook niet en werkt juist tegen me. Gelukkig hebben we dit niet vaak, en probeer ik het ook op te lossen door eerst te kijken wat er is, en of het aan mij ligt of aan haar, en dan 9 van de 10 keer ligt het gewoon aan mij dat ik niet duidelijk genoeg was, maar die ene keer ligt het dan wel aan haar.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:46

Maar mensen, fouten maken is wat anders als met opzet je paard dwars zitten.
Tuurlijk rijd niemand volgens het boekje, maar ik ga niet mijn paard in zijn mond trekken en hangen omdat IK ff geen geduld heb, of omdat mijn paard miss wel iets niet snapt.

Als mijn paard stout is, dan wil ik dat rijtechnisch oplossen, en geloof me, soms is mijn paard de hele training stout, maar wat los ik op met ''geweld'' ?? Helemaal niks, het enige dat ik bereik is dat ze de volgende keer met rijden veel onrustiger zijn, of (nog erger) bang voor me zijn.

Als mijn kind iets doet wat niet mag, schop ik hem ook niet de hele kamer (bij paard bak) door, en ook al is er een verschil tussen mens en dier, daarbij vind ik het niet kunnen dat een mens een dier zo behandeld terwijl doorgaans een dier zo zijn best doet voor de mens. Als ik echt een slechte dag heb, dan laat ik mijn paard staan, niet omdat ik me niet in kan houden, maar omdat ik mijn onrust niet op mijn paard wil overbrengen.

En natuurlijk moet je je paard wel eens op zijn plek zetten, dat moet bij kinderen ook, maar hem in zijn buik schoppen en tegelijk in zijn mond trekken heeft imo totaal geen zin, het zijn tegenovergestelde signalen waar je paard nog veel vervelender van kan worden.

Nu krijg ik vast veel mensen over me heen, maar het is maar gewoon mijn mening.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:10

oké... Ik rijd ook niet altijd volgens het boekje, en ik verlies zo nu en dan ook mijn geduld als het voor de 10e keer niet lukt, en ik weet dat mijn paard het wel snapt (puber, net als ik....) Achteraf heb ik er dan ontzettend spijt van als ik de zweep er dan (te) hard overheen heb gehaald en ik weet dondersgoed dat ruw zijn niks helpt maar op zo'n moment... Ik zou dolgraag meer geduld hebben, maar dat komt ook met de jaren wel denk ik... (hoop ik)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:29

M'n paarden hebben het volgens sommige misschien wel heeeel zwaar bij mij. :D
Hm, zal wel mee vallen.. maar ze worden idd soms ff goed aan gepakt.. en dat is zo nu en dan
ook wel nodig, dan kunnen we er daarna weer ff een poos tegen aan! :D

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:44

ik rijd ook niet altijd even vriendelijk. heb niet altijd even veel geduld.
ik rijd nu zonder zweep en sporen, en moet nu zelf ook iets harder werken, maar kan nu niet ongegrond een keer de zweep erover gooien.
gelukkig gaat het nu wel aardig, maar soms kan je paard echt wel het bloed onder je nagels weg halen.
mijn fries als die geen zin heeft, dan doet ze alles wat niet mag, dan kan je wel boos worden, maar helpt toch niet ze trekt zich er niks vanaan.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:48

Ik durf zelfs te zeggen dat iedereen die traint met zijn paard, niet altijd volgens het boekje rijd.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:06

_bloempje_ schreef:
Ik durf zelfs te zeggen dat iedereen die traint met zijn paard, niet altijd volgens het boekje rijd.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:14

wat mij opvalt in dit topic dat er voornamelijk wordt gezegd ik doe t niet volgens het boekje want moet mn paard wel eens terecht zetten. Daar is toch niets mis mee als je werkt met een dier zul je ook grensen vast moeten stellen. Gaan ze daar overheen dan komt er een consequentie.

Of ik rij en train volgens het boekje vast niet daar houd ik me niet mee bezig, ik kiujk naar het paard en zijn karakter en het gevoel dat deze geeft en pas mn rijden of trainen daarop aan. De ene heeft meer een leider nodig dan een ander.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:30

vagolijntje schreef:
wat mij opvalt in dit topic dat er voornamelijk wordt gezegd ik doe t niet volgens het boekje want moet mn paard wel eens terecht zetten. Daar is toch niets mis mee als je werkt met een dier zul je ook grensen vast moeten stellen. Gaan ze daar overheen dan komt er een consequentie.

Dat heb ik idd meermaals in dit topic aangegeven, maar blijkbaar wordt daar overheen gelezen. ;)

Citaat:
Maar ik merk ook dat ik precies een heel ander onderscheid maken: een paard straffen, op zijn plaats zetten bij slecht gedrag etc. vind ik hoogstnormaal. Dat heet gewoon opvoeden.
Als ik de topictitel lees: 'iets waar je voor uit moet komen', iets wat dus eigenlijk niet door de beugel kan. Dan denk ik eerder aan dingen zoals uit frustratie, ongeduld, onmacht beginnen slaan, schoppen; onrealistische eisen stellen; eigen fouten projecteren op het paard; een paard straffen onevenredig aan het slechte gedrag etc. etc. En die dingen keur ik wel af.

Het merendeel van wat in dit topic gezegd wordt schaar ik onder het eerste, nl. opvoeden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:33

ja had het gezien en nog eens aangehaald :))

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:26

MOHGirl schreef:
Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Hier sluit ik mij bij aan! :j

En ik ook. Je omver laten lopen door een paard zijn wil is niet precies de bedoeling.

Ik durf best toe te geven dat ik echt niet altijd even lief en schattig tegen Tinka ben dan dat ik hoor te zijnm -oehh dierenbeul - maar als zij niet luisterd dan moet je toch wat.....
En ja, soms als ze de hele tijd tegendraads is kan ik ook nog wel eens onredelijk worden...

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:46

Gini schreef:
vagolijntje schreef:

Dat heb ik idd meermaals in dit topic aangegeven, maar blijkbaar wordt daar overheen gelezen. ;)

Citaat:
Maar ik merk ook dat ik precies een heel ander onderscheid maken: een paard straffen, op zijn plaats zetten bij slecht gedrag etc. vind ik hoogstnormaal. Dat heet gewoon opvoeden.
Als ik de topictitel lees: 'iets waar je voor uit moet komen', iets wat dus eigenlijk niet door de beugel kan. Dan denk ik eerder aan dingen zoals uit frustratie, ongeduld, onmacht beginnen slaan, schoppen; onrealistische eisen stellen; eigen fouten projecteren op het paard; een paard straffen onevenredig aan het slechte gedrag etc. etc. En die dingen keur ik wel af.

Het merendeel van wat in dit topic gezegd wordt schaar ik onder het eerste, nl. opvoeden.

sluit ik me bij aan!
lang geleden dat ik buiten mn boekje ging..
nouja, wel een keer perongeluk,, op advies van de instructrice: een doodsbang paard de hoek in schoppen (ik vraag me nog steeds af waarom ik de instructrice geloofde toen ze zij dat ze gewoon aangepakt moest worden omdat ze er een gewoonte van maakte.. het paard was echt bang, en met reden, want uit die donkere hoek konden elk moment een aantal katten tevoorschijn springen,wat ook regelmatig gebeurde.)
Nouja, het paard werd helemaal gek, en toen ging bij mij het knopje om :P

verder kan ik niet tegen slome paarden, en daar rijdt ik dus liever oko niet op. Dan raak ik mijn geduld kwijt, en soms ga ik dan echt agressief rijden (of ik heb zoiets van, krijg de schijt maar, we gaan gewoon niet werken vandaag :+ )

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:37

bij niemand kan alles gaan zoals het hoort te gaan. geen enkel paard is hetzelfde dus voor elk paard is een ander boekje.

zuperzeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:31

Asyaa schreef:
Koningss schreef:
haha ja het is geen bedoeling voor een rel-topic maar ik lees zo vaak dat het zo niet hoort, de ruiters gestraft moeten worden en het vooral zielughh is. En dan vraag ik me af hoe kritisch ze naar zichzelf kijken..

Je moet dat gewoon negeren ;)
Bokt vind alles sielugh, je kan beter tegen een muur gaan discusieren want die discusiert beter mee als de gemiddelde bokker.

haha |o

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:43

Ik vind dat je eerlijk tegen over je paard moet blijven,
hij heeft ook wel eens een slechte dag.
dat moet je respecteren en hem daar niet voor op de plek moet zetten.
als je echt merkt dat hij vervelend is verhef je je stem
maar ik ben het oneens met dingen die niet bevordelijk voor de paarden zijn.
dat doen ze bij ons ook niet..