Ik schaar mezelf onder groep 1 al heb ik overgewicht.
Zo als jij het neer zet is iedereen met overgewicht een slappe dwijl want die doet er niets aan.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kohtje schreef:Jasmijn..als het in het leven toch zo simpel was
kohtje schreef:Zo als jij het neer zet is iedereen met overgewicht een slappe dwijl want die doet er niets aan.
bandita schreef:Citaat:'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'
Wat vinden jullie hiervan?
beantsje schreef:Ik heb ook overgewicht en doe mijn uiterste best om iig gelijk te blijven en hopelijk iets af te vallen. Paardrijden is daar onderdeel van. Rijd ik niet, dan kom ik aan.
funnyhorses schreef:Wat versta je onder overgewicht,ik bedoel iemand die 1.50mtr is en 70kg weegt heeft duidelijk overgewicht maar op een sterk paard zal dit niks uitmaken.
amies100 schreef:Leuke stellingen allemaal maar hoor jullie nooit commentaar geven bij HAW dat de ruiter moet gaan afvallen.....
Als je zo bij je standpunt blijft durf dan ook daar te reageren.... maar dan zijn jullie weer bang voor negatief commentaar.
jasmijn78 schreef:Ze willen alles maar op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, nergens moeite voor doen, en vooral wel veel klagen.
jasmijn78 schreef:funnyhorses schreef:Wat versta je onder overgewicht,ik bedoel iemand die 1.50mtr is en 70kg weegt heeft duidelijk overgewicht maar op een sterk paard zal dit niks uitmaken.
Overgewicht van de ruiter = dus overgewicht bij mensen. De BMI (body mass index) geeft een goede indicatie of je als mens overgewicht hebt. Dit is je gewicht in relatie tot je lengte en middelomtrek. (met die opmerking dat die soms wat kan vertekenen om dat spieren zwaarder wegen dan vet)
Verder maakt het WEL uit als je als ruiter met een lengte van 1.50 en 70 KG op een paard stapt. Zelfs al is het een groot/sterk paard. Als jij met die lengte 70 kg weegt zal je over een postuur beschikken dat niet meewerkt bij een goede zit. Dikke korte bovenbenen, banden rondom de taille; dat werkt allemaal niet mee. Verder is het onwaarschijnlijk dat iemand met die lengte en dat gewicht een goede conditie heeft, nodig voor goed paardrijden (zie mijn eerdere posts)
funnyhorses schreef:dat gewicht op zich geen probleem hoeft te zijn mits de ruiter stevig vet heeft
KBTP schreef:Ik snap dat jij op dit moment alles kunt doen. Maar ik weet zeker dat als je af zou vallen dat het dan allemaal wel wat makkelijker zou gaan. Toen ik nog zwaarder was ging het ook allemaal prima. Maar nu ik ben gaan hardlopen en afvallen heb ik een veel stabielere zit gekregen en nu merk ik pas dat het eigenlijk veel beter gaat als voorheen.Pebblesther schreef:Zoals bij iedere sport geld en dus ook bij de paardensport:
ALs je slank bent kun je het beter uitoefenen dan als je overgewicht hebt.
Dit is zeker niet waar.Ben 1.58 en weeg 70 Kilo, daarbij heb ik wel een paard (BWP) van 1.80 die zeker alles behalve slank gebouwd is
!
En ik heb nergens problemen mee, ik kan prima alles doen. Oefeningen en dergelijk zijn allemaal geen moeite. Waar ik wel rekening mee houdt is met springen bij wijze van spreken is het natuurlij keen stuk zwaarder voor hem om met mij over een sprong van 1.10 te vliegen dan met iemand die maar 50 tot 60 kilo weegt. Maar voor de rest merk ik totaal niks aan hem
KBTP schreef:Waar ik wel rekening mee houdt is met springen bij wijze van spreken is het natuurlij keen stuk zwaarder voor hem om met mij over een sprong van 1.10 te vliegen dan met iemand die maar 50 tot 60 kilo weegt. Maar voor de rest merk ik totaal niks aan hem
jasmijn78 schreef:Het hardlopen vond ik geen bal aan, ik vind het zelfs vreselijk.
kohtje schreef:Hou toch op HC! Ga je eens druk maken over het paarden welzijn in je eigen land of zelfs over je eigen paarden.
Je weegt zelf als man toch zeker ook geen 50/60 kilo.
Huertecilla schreef:funnyhorses schreef:dat gewicht op zich geen probleem hoeft te zijn mits de ruiter stevig vet heeft
Weegt ´stevig vet´ minder?
Álle gewicht is een belasting.
Overtollig (zie aglemeen geaccepteerde medische criteria) vet, stevig of niet, is een handicap voor de ruiter.
Deze twee samen zijn dubbelop negatief voor het paard.
De rest is ´nee, want anders kan ík niet paardrijden en dat is belangrijker´.
kohtje schreef:Je weegt zelf als man toch zeker ook geen 50/60 kilo.
Huertecilla schreef:kohtje schreef:Je weegt zelf als man toch zeker ook geen 50/60 kilo.
Gewicht is per difinitie een probleem en ja daar moet je dus op letten. Dat maakt dat grotere ruiters en dus in de regel mannen een grotere uitdaging hebben.
Temeer reden voor kleinere ruiters dus meestal vrouwen hun ogen uit hun hoofd moeten schamen als ze dit ruitervoordeel ten koste van hun paard verloren laten gaan.
Je schrijft keer op keer over beledigend; welnu dát is beledigend.
Hier, op dit topic, zijn verschillende grotere ruiters die ERG veel investeren in hun conditie en gewicht, in het compenseren van hún ruiterhandicap, het groot zijn.
Neem er een voorbeeld aan en SCHAAM je over het geneuzel over het weggooien van het ruitervoordeel wat je als minder grote vrouw hebt!!