Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:56

Jasmijn..als het in het leven toch zo simpel was :+
Ik schaar mezelf onder groep 1 al heb ik overgewicht.
Zo als jij het neer zet is iedereen met overgewicht een slappe dwijl want die doet er niets aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:10

kohtje schreef:
Jasmijn..als het in het leven toch zo simpel was

Het leven is ook best simpel ;) Ik vind het niet zo ingewikkelt in ieder geval. Het is alleen niet altijd even leuk. Maar zonder dalen geen pieken denk ik dan maar.

Ik ben een tijdje flink gaan hardlopen. Niet om af te vallen, maar voor een betere conditie. Ik ben voor mijn paard van 1.78 met 58 kg zeker niet te zwaar. Maar hij geeft hoog op en ik merkte dat ik snel vermoeid raakte door het opvangen van die beweging. Toen ik een betere conditie kreeg ging het ineens een stuk beter. Het hardlopen vond ik geen bal aan, ik vind het zelfs vreselijk. Maar het was voor het goede doel en daarom kon ik mij toch daartoe motiveren.

kohtje schreef:
Zo als jij het neer zet is iedereen met overgewicht een slappe dwijl want die doet er niets aan.

Ik denk inderdaad dat het bij veel ontbreekt aan motivatie en doorzettingsvermogen. En wat mij betreft gaat het dan niet alleen om paardensport, maar een algemene levenshouding van veel mensen. Ze willen alles maar op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, nergens moeite voor doen, en vooral wel veel klagen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:17

bandita schreef:
Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Wat vinden jullie hiervan?

Wat versta je onder overgewicht,ik bedoel iemand die 1.50mtr is en 70kg weegt heeft duidelijk overgewicht maar op een sterk paard zal dit niks uitmaken.
Het lijkt me wel hinderlijk voor het paard als iemand met "los vet" erop zit.Dit brengt alles uit ballans.
Je lichaamsmassa schuift dan heen en weer.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:29

beantsje schreef:
Ik heb ook overgewicht en doe mijn uiterste best om iig gelijk te blijven en hopelijk iets af te vallen. Paardrijden is daar onderdeel van. Rijd ik niet, dan kom ik aan.

Misschien lees ik het verkeerd hoor maar je paard is toch geen fitness-apparaat?
Als jij niet rijdt maar wel gaat wandelen, fietsen, hardlopen, skeeleren, zwemmen, tennissen, fitnessen etc. etc. dan kom je heus niet aan. Sterker nog ik denk dat sommige sporten zelfs meer kcal verbruiken dan het recreatieve paardrijden wat hier veel genoemd wordt.

Ik snap dat je je best doet om je gewicht te behouden of zelf wat af te vallen en dat vind ik ook te prijzen. Maar als je paardrijden daarvoor als excuus gebruikt, lijkt mij dat niet erg eerlijk.

@funnyhorses: misschien even topic lezen ipv enkel op OP te reageren?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:31

funnyhorses schreef:
Wat versta je onder overgewicht,ik bedoel iemand die 1.50mtr is en 70kg weegt heeft duidelijk overgewicht maar op een sterk paard zal dit niks uitmaken.

Overgewicht van de ruiter = dus overgewicht bij mensen. De BMI (body mass index) geeft een goede indicatie of je als mens overgewicht hebt. Dit is je gewicht in relatie tot je lengte en middelomtrek. (met die opmerking dat die soms wat kan vertekenen om dat spieren zwaarder wegen dan vet)

Verder maakt het WEL uit als je als ruiter met een lengte van 1.50 en 70 KG op een paard stapt. Zelfs al is het een groot/sterk paard. Als jij met die lengte 70 kg weegt zal je over een postuur beschikken dat niet meewerkt bij een goede zit. Dikke korte bovenbenen, banden rondom de taille; dat werkt allemaal niet mee. Verder is het onwaarschijnlijk dat iemand met die lengte en dat gewicht een goede conditie heeft, nodig voor goed paardrijden (zie mijn eerdere posts)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:31

amies100 schreef:
Leuke stellingen allemaal maar hoor jullie nooit commentaar geven bij HAW dat de ruiter moet gaan afvallen.....
Als je zo bij je standpunt blijft durf dan ook daar te reageren.... maar dan zijn jullie weer bang voor negatief commentaar.

Dat heb ik meermalen gedaan. Krijg je een OW en zelfs ban voor wegens gebrek aan respect 8)7

Respect voor het paard is niet zo belangr9jk op een ruiterforum.
Dat is inherent aan het gegeven dat ruiters al over het etische basisprobleem heengestapt zijn en doorgaans vér op het hellende vlak afgegleden zijn.
De moderators zijn ook ruiters, in de regel vrouw en niet zelden met een gewichtsprobleem dus die reageren hetzelfde als de andere vrouwelijk ruiters met overgewicht en wie bewaakt de bewakers?

Heel simpel Amies100. Mijn website geeft al de ethische benadering weer in de inleiding sinds voorjaar 2006. Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, is geen weg. Helaas is er vrijwel geen wil in de ruiterij. Reageren in bijvoorbeeld HAW of het subforum over paard als therapietoestel is dus zinloos. Zie de uitleg hierboven.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:33

Zoals bij iedere sport geld en dus ook bij de paardensport:
ALs je slank bent kun je het beter uitoefenen dan als je overgewicht hebt.

Ik heb wel een normaal postuur maar wel een beetje een buikje. Sinds een jaar ben ik gaan hardlopen. Hierdoor heb ik gespierde benen gekregen en volgens mij instructrice is dit duidelijk te zien. Ook zegt ze dat ik zo veel stabieler kan zitten omdat mijn beenspieren zeg maar direct tegen het zadel liggen, er ligt geen vetrandje meer omheen.
Hier ben ik erg blij mee :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:38

jasmijn78 schreef:
Ze willen alles maar op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, nergens moeite voor doen, en vooral wel veel klagen.

Waarom denk je dat mijn site en methode niet populair zijn?
Ik geef helder aan dat de ruiter zélf de zwakke schakel is.
Ik kan alleen een weg aangeven, helpen die zélf te bewandelen. Daar moet de ruiter wat voor doén. Fit voor worden, vaardig, competent, voor studeren; zichzelf ontwikkelen. ZICHZÉLF :)* = teveel moeite, teveel tijd.
Dit terwijl alles wat je zélf kan doen binnen je eigen invloedssfeer ligt. Je hoeft alleen maar een reden te hebben om het te doen. Kortom; de wíl te hebben. De rest is slap geneuzel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:38

jasmijn78 schreef:
funnyhorses schreef:

Overgewicht van de ruiter = dus overgewicht bij mensen. De BMI (body mass index) geeft een goede indicatie of je als mens overgewicht hebt. Dit is je gewicht in relatie tot je lengte en middelomtrek. (met die opmerking dat die soms wat kan vertekenen om dat spieren zwaarder wegen dan vet)

Verder maakt het WEL uit als je als ruiter met een lengte van 1.50 en 70 KG op een paard stapt. Zelfs al is het een groot/sterk paard. Als jij met die lengte 70 kg weegt zal je over een postuur beschikken dat niet meewerkt bij een goede zit. Dikke korte bovenbenen, banden rondom de taille; dat werkt allemaal niet mee. Verder is het onwaarschijnlijk dat iemand met die lengte en dat gewicht een goede conditie heeft, nodig voor goed paardrijden (zie mijn eerdere posts)

Nou hoeft het gewicht toch niet op die plekken te hangen zoals jij zegt?
Ik bedoel ik zie meiden met een wespentaille en een vierkante meter reet!
Wat ik bedoelde te zeggen is dat gewicht op zich geen probleem hoeft te zijn mits de ruiter stevig vet heeft en niet een grote bewegende massa is!!!
En trouwens zelfs een slank persoon kan een paard slecht rijden als de ballans er niet is.

En ja....mensen die de 100kg voorbij zijn zouden er eigenlijk iets aan moeten doen want gezond is het niet,niet voor de persoon en niet voor het paard!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:41

[quote="Pebblesther"]Zoals bij iedere sport geld en dus ook bij de paardensport:
quote]

Dit is zeker niet waar. ;) Ben 1.58 en weeg 70 Kilo, daarbij heb ik wel een paard (BWP) van 1.80 die zeker alles behalve slank gebouwd is :')!

En ik heb nergens problemen mee, ik kan prima alles doen. Oefeningen en dergelijk zijn allemaal geen moeite. Waar ik wel rekening mee houdt is met springen bij wijze van spreken is het natuurlij keen stuk zwaarder voor hem om met mij over een sprong van 1.10 te vliegen dan met iemand die maar 50 tot 60 kilo weegt. Maar voor de rest merk ik totaal niks aan hem :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:44

funnyhorses schreef:
dat gewicht op zich geen probleem hoeft te zijn mits de ruiter stevig vet heeft

Weegt ´stevig vet´ minder?

Álle gewicht is een belasting.
Overtollig (zie aglemeen geaccepteerde medische criteria) vet, stevig of niet, is een handicap voor de ruiter.
Deze twee samen zijn dubbelop negatief voor het paard.
De rest is ´nee, want anders kan ík niet paardrijden en dat is belangrijker´.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:44

KBTP schreef:
Pebblesther schreef:
Zoals bij iedere sport geld en dus ook bij de paardensport:

Dit is zeker niet waar. ;) Ben 1.58 en weeg 70 Kilo, daarbij heb ik wel een paard (BWP) van 1.80 die zeker alles behalve slank gebouwd is :')!

En ik heb nergens problemen mee, ik kan prima alles doen. Oefeningen en dergelijk zijn allemaal geen moeite. Waar ik wel rekening mee houdt is met springen bij wijze van spreken is het natuurlij keen stuk zwaarder voor hem om met mij over een sprong van 1.10 te vliegen dan met iemand die maar 50 tot 60 kilo weegt. Maar voor de rest merk ik totaal niks aan hem :)
Ik snap dat jij op dit moment alles kunt doen. Maar ik weet zeker dat als je af zou vallen dat het dan allemaal wel wat makkelijker zou gaan. Toen ik nog zwaarder was ging het ook allemaal prima. Maar nu ik ben gaan hardlopen en afvallen heb ik een veel stabielere zit gekregen en nu merk ik pas dat het eigenlijk veel beter gaat als voorheen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:47

KBTP schreef:
Waar ik wel rekening mee houdt is met springen bij wijze van spreken is het natuurlij keen stuk zwaarder voor hem om met mij over een sprong van 1.10 te vliegen dan met iemand die maar 50 tot 60 kilo weegt. Maar voor de rest merk ik totaal niks aan hem :)

Zucht. Het is hopeloos.

Misschien toch maar beter vergunningplichtig maken dat paardrijden.
Omgekeerde bwijslast want het paard heef welzijnsréchten die zwaarder wegen dan de hobbylol van de ruiter. Toon maar aan dat wat je wil géén kwaad kan.

Paardrijden; verboden tenzij je aantoont dat het welzijnsbelang van jouw rijdier gewaarborgd is.

kohtje

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:52

Hou toch op HC! Ga je eens druk maken over het paarden welzijn in je eigen land of zelfs over je eigen paarden.
Je weegt zelf als man toch zeker ook geen 50/60 kilo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:54

jasmijn78 schreef:
Het hardlopen vond ik geen bal aan, ik vind het zelfs vreselijk.

Ik heb dit opgelost door sámen met mijn paarden op pad te gaan.
Dat dient dríe doelen; beleerdoel, conditie/kracht paard, conditie/kracht ruiter.
Ben daar in 2003 zo wetenschappelijk verantwoord, gericht planmatig mee verder gegaan. Compleet met uitgeschreven routes, hsm et al.
Reken maar dat je er hier in de bergen samen érg veel vorderingen mee maakt :D

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:54

kohtje schreef:
Hou toch op HC! Ga je eens druk maken over het paarden welzijn in je eigen land of zelfs over je eigen paarden.

héhé :D that's right!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:55

kohtje schreef:

Zo is het!
Als je geen argumenten hebt word je gewoon persoonlijk.
If you can´t beat them, ban them.
Heel Bokt :D

kohtje

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:56

Nou je wordt zelf anders ook vaak persoonlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:00

kohtje schreef:

Maar hij is wel in goede lichamelijke conditie en niet te beroerd om er hele einden naast te lopen op fors tempo. Dat je zijn boodschap niet wil horen is jouw keuze, maar hij stopt wel een hoop werk in het verantwoord te paard kunnen gaan. Hij weet waarom hij de keuzes maakt die hij maakt, hij steekt niet zijn kop in het zand voor het feit dat ook hij door het rijden zijn paard belast en doet dat binnen de grenzen die hij als acceptabel compromis heeft gesteld.
Dat mijn grenzen voor een acceptabel compromis anders liggen is daarbij niet van belang, net zoals Jasmijn ook haar eigen grenzen heeft gesteld op basis van haar inzicht en ervaring en ze dus ook weer ergens anders heeft liggen. Maar wel bewust van de consequenties!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:01

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:
dat gewicht op zich geen probleem hoeft te zijn mits de ruiter stevig vet heeft

Weegt ´stevig vet´ minder?

Álle gewicht is een belasting.
Overtollig (zie aglemeen geaccepteerde medische criteria) vet, stevig of niet, is een handicap voor de ruiter.
Deze twee samen zijn dubbelop negatief voor het paard.
De rest is ´nee, want anders kan ík niet paardrijden en dat is belangrijker´.

Nee hahaha tuurlijk niet!
Maar stevig vet zal minder "schuiven/stuiteren" dan "los" vet!
Tis net als bij sommige mannen,vaak hebben ze een dikke buik die wel hard is.Zulke mensen kunnen ook vaak gewoon alles doen zonder dat het voor zichzelf hinderlijk is!
Mannen die een slappe dikke buik hebben(zo'n bierbuik) ondervinden wel vaak hinder hiervan.
Stel je deze 2 soorten eens op een paard voor: Welke ruiter zal het minst vermoeiend zijn?
Degene met de stevige dikke buik of degene die een slappe dikke hangbuik heeft en bij elke beweging nóg meer massa in het zadel duwt!?!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:03

Ik stel me liever een man voor die geen te dikke buik heeft op een paard :P Zal het paard waarschijnlijk ook voor kiezen.....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:03

Waratje schreef:
Ik stel me liever een man voor die geen te dikke buik heeft op een paard :P Zal het paard waarschijnlijk ook voor kiezen.....

_O- Helemaal mee eens!
Maar ik moest het op een of andere manier proberen uit te leggen hihihi

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:04

kohtje schreef:

Gewicht is per difinitie een probleem en ja daar moet je dus op letten. Dat maakt dat grotere ruiters en dus in de regel mannen een grotere uitdaging hebben.
Temeer reden voor kleinere ruiters dus meestal vrouwen hun ogen uit hun hoofd moeten schamen als ze dit ruitervoordeel ten koste van hun paard verloren laten gaan.

Je schrijft keer op keer over beledigend; welnu dát is beledigend.
Hier, op dit topic, zijn verschillende grotere ruiters die ERG veel investeren in hun conditie en gewicht, in het compenseren van hún ruiterhandicap, het groot zijn.
Neem er een voorbeeld aan en SCHAAM je over het geneuzel over het weggooien van het ruitervoordeel wat je als minder grote vrouw hebt!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:06

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:

Gewicht is per difinitie een probleem en ja daar moet je dus op letten. Dat maakt dat grotere ruiters en dus in de regel mannen een grotere uitdaging hebben.
Temeer reden voor kleinere ruiters dus meestal vrouwen hun ogen uit hun hoofd moeten schamen als ze dit ruitervoordeel ten koste van hun paard verloren laten gaan.

Je schrijft keer op keer over beledigend; welnu dát is beledigend.
Hier, op dit topic, zijn verschillende grotere ruiters die ERG veel investeren in hun conditie en gewicht, in het compenseren van hún ruiterhandicap, het groot zijn.
Neem er een voorbeeld aan en SCHAAM je over het geneuzel over het weggooien van het ruitervoordeel wat je als minder grote vrouw hebt!!

Mee eens! :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:15

Waratje schreef:
Ik stel me liever een man voor die geen te dikke buik heeft op een paard :P

Die fantasie hebben er meer ;)
Hoewel de anekdotes daarover hilárisch zijn, ga ik daar op Bokt niet over verhalen. Kan namelijk op Bokt alleen als het vrouwen zijn die het over mannen hebben.