Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:59

jasmijn78 schreef:
Professor schreef:
Oude onderzoekingen helaas die niets zeggen, dit zijn nieuwe onderzoekingen die nog niet geheel afgrond zijn maar wel duidelijk aangeven waar het paard beengd wordt.

Ik ben geen wetenschapper, en de meeste van ons hier ook niet. Ik denk daarom ook dat resultaten vaak verkeerd begrepen worden en/of uit hun verband gerukt. Ik geloof zeker dat LDR/rollkur schadelijk kan zijn. Maar ik denk dat het in de praktijk van zoveel factoren af kan hangen in hoeverre het daadwerkelijk schadelijk kan zijn. Ik denk dat de bouw van een paard meespeelt, de vaardigheid van de ruiter etc. Ik heb ook het idee dat in veel onderzoeken er vanuit wordt gegaan dat de paarden langere tijd in die houding lopen, terwijl veel toppers in de praktijk dat niet doen, maar de houding steeds afwisselen. Wat ik mij verder afvraag: hoe verhoudt de schade die volgens onderzoekers aan de nek ontstaat (maar die bij paarden van Anky niet geconstateerd is) zich tot het ontstaan van peesblessures en rugblessures? Blessures waar de oorzaak niet te wijten is aan rollkur? Het zou raar zijn een trainingsmethode te gaan verbieden terwijl een gewone wijze van training net zo veel of misschien nog wel meer risico geeft op blessures. Een blessure is een blessure en dus altijd vervelend voor een paard, of die nou in de nek zit of in hun rug of been.

En dan zou je ook regulier/recreatief gebruik van paarden moeten onderzoeken op de risico's van lichamelijke schade en blessures. Want het zou nog raarder zijn topsport met paarden in het algemeen te gaan verbieden vanwege het risico op blessures, terwijl het doorsnee manegepaard gedurende zijn carriere meer schade oploopt dan 10 sportpaarden bij elkaar...

Dat is vooralsnog mijn mening over het hele rollkuronderzoek: het is te eenzijdig. Men zoekt alleen maar naar mogelijke gevolgen van die wijze van training en er wordt nergens een relatie gelegd met andere wijze van training/gebruik van paarden. Daarom kan zo'n onderzoek nooit geheel objectief zijn. Objectief zou zijn als er een mega groot onderzoek zou komen waarin een representatieve steekproef van paarden (alle paarden even oud, zelfde wijze getraind, vergelijkbare capaciteiten, vergelijkbare leefmstandigheden) uit alle mogelijke disciplines, proffesioneel en recreatief gedurende hun carriere worden gevolgd, bij leven onderzocht en bij dood volledig worden onderzocht... Verschillende trainingswijzen moeten tegen elkaar afgezet worden, verschillende disciplines en onderscheid naar niveau van de ruiters. Die resultaten zouden dan nog eens interessant zijn!

Misschien komt uit zo'n onderzoek wel dat topwesternsport onevenredig veel schade bij een paard oplevert, dan dressuur of een andere discipline. Of het springen. Of misschien is wel manegewerk het allerschadelijkst en zijn wij ons hier nu aan het blindstaren op iets wat voor het oog er misschien niet prettig uit ziet (dat ziet voor mij een turnster die een warmingup aan het doen is ook niet) maar relatief gezien maar weinig schade veroorzaakt...

Moet je je dan laten leiden door de zogenaamde publieke opinie dat het er niet fijn uitziet? Gaat de menigte dan ineens bepalen hoe de prof zijn paard moet trainen? Waarom wordt er geen onderzoek gedaan naar situaties dichter bij huis, zoals bij het manegepaard? Is het omdat het dan te dicht bij onze eigen praktijk komt? Want we hebben allemaal ergens moeten leren rijden en we weten allemaal dat je daarbij onherroepelijk fouten maakt die altijd ten koste gaan van het paard. Is een manegepaard minder belangrijk dan een topsportpaard? Heeft die minder recht op een goed leven?

Verder denk ik dat men ook niet moet denken roomser te zijn dan de paus. Elke vorm van sport/rijden met paarden brengt een risico van schade, overbelasting en blessures met zich mee. Je moet alleen die wijze van gebruik/omgang en training verbieden die een ONEVENREDIG hoog risico voor (ernstige) blessures met zich meebrengen. Met sommige dingen is dat simpel te bepalen: een paard tegen de benen meppen opdat hij hoger springt: daar hoeven we niet lang over na te denken. Maar ik denk echt dat het bij trainingsmethoden als rollkur veel genuanceerder ligt.

Als je van paarden houdt, en bent voor paardenwelzijn in het algemeen en je wilt daar beleid op maken, dan moet je bij het begin beginnen. Dan moet je er niet 1 iets, 1 methode uit gaan lichten, maar alle wijze van rijden en trainen van paarden onderzoeken op de risico's voor de gezondheid van paarden. Dan weet je pas echt iets. Dan zou je kunnen zeggen tegen elke federatie/overkoepelend gebeuren: dit zijn de risico's voor jullie discipline, ga zelf maar aangeven en verantwoorden hoe jullie dat binnen jullie sport, zowel op amateur als proffesioneel niveau gaan beheersen. Zo krijgt niet 1 discipline alle sh*t, alle slechte publiciteit over zich heen, waardoor praktijken uit andere sporten uit de wind blijven die net zo erg, of wellicht erger zijn. Zo ben je structureel met welzijn bezig, en ben je niet 1 sport of enkele toppers daaruit kapot aan het maken.

Geweldig verhaal, maar gaat totaal aan alles voorbij.
U projekteert het op mij, heb meerdere onderzoeken gelezen en gezien.
Weet u de trainingsmethoden gaan gewoon tegen de regelementen in.
En wanneer u dit paarden welzijn vind en mooie foto´s ????????
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:04

Professor: Vind je het eerlijk om dan alleen foto's die slechts een paar seconden (dikwijls een ongelukkig moment) uit de gehele training vertegenwoordigen te laten zien?

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:11

jasmijn78 schreef:
.... als het gaat om trainingsmethoden en alles daarom heen?

Ik wordt er een beetje moe van dat de dressuursport met regelmaat in een kwaad daglicht wordt gesteld, waarmee ik heus niet wil ontkennen dat er missstanden zijn. Maar ik heb toch het idee dat er een beetje met twee maten gemeten wordt. In de tig discussies over LDR bijvoorbeeld, wordt LDR ALTIJD met dressuur geassocieerd, terwijl deze trainingsmethode ook, minstens net zo vaak, in de springsport wordt toegepast. Nu toevallig op de voorpagina iemand die ageert tegen het toepassen van scherpe bitten in de Ijslandersport, maar in de regel gaan de discussies alleen maar over stang en trens in de dressuur. Over het skala aan scherpe bitten in de springsport, westernsport of het mennen? Daar hoor je vrijwel niemand over. Ook lijkt bokt te denken dat een dressuurpaard nooit de box uitkomt, maar hoe zit dat met westernwedstrijdpaarden bijvoorbeeld?

M.a.w.: waarom worden misstanden, of vermeende misstanden altijd, of bijna altijd gerelateerd aan de dressuursport? Is dit omdat iedereen (een beetje) aan dressuur doet (want; dressuur is natuurlijk de basis van alles) en denkt daarom 'verstand' te hebben van dressuur en dus over alles wat met dressuur(sport) te maken heeft wat moet zeggen (of dat nu positief of negatief is).

Waarom verschijnen er vrijwel geen stiekem gemaakte videofragmenten op youtube van bijvoorbeeld losrijdende westernruiters? Zijn er in de westernsport geen (vermeende)misstanden te bekennen? Dat geloof ik namelijk niet... Waarom sterven nieuwsberichten over dopinggebruik in de endurence een stille dood? Waarom worden trainingsmethoden in bijvoorbeeld de men/tuigsport zelden ter discussie gesteld?

Ik ben absoluut voor paardenwelzijn, maar ik vind dat als je er een zo objectief mogelijke mening over wil hebben, je er een zo doetltreffend mogelijk beleid op wil maken je niet enkel 1 discipline voornamelijk onder een vergrootglas moet leggen. Hiermee schaad je een discipline en de betreffende ruiters onnodig. Neem het filmpje van Patrick Kittel (zonder de discussie hierover weer geheel op te rakelen). Van vrijwel iedere ruiter (of menner), op recreatief of proffessioneel niveau is zo'n vernietigend filmpje te schieten. Ga langs de kant staat en wacht net zo lang tot paard en ruiter/menner een communicatieprobleempje krijgen, speel dat moment vertraagd af en plak er een belastend verhaaltje onder en voila! een nieuwe hetze in de dop is klaar. Reken maar dat je succes krijgt, zeker als je toevallig iemand hebt gefilmd die enige bekendheid geniet (want veel mensen vinden het in het algemeen toch heel fijn om iemand die succes heeft neer te halen en zullen daarvoor elke gelegenheid aangrijpen). Met media als internet gaat zo'n filmpje snel een eigen verhaal leiden.

Ga een uur langs de kant staan bij een beginnersles van elke willekeurige manege en je kunt urenlang vreselijke filmpjes schieten al dan niet vertraagd afgespeeld. Waarom komen die niet op youtube? Waarom wordt daar vrijwel geen discussie over gevoerd? Is dat niet interessant omdat het niet om bekende ruiters gaat? Komt dat te dicht bij onze eigen praktijk omdat we tenslotte allemaal ergens moesten beginnen?

Wanneer is er sprake van een incident of een exces? En wanneer is iets kenmerkend voor een discipline? Wanneer is iemand echt een mishandelaar of wanneer is iemand slechts slachtoffer van zijn eigen succes waar men afgunstig op is? Wanneer kun je stellen dat een discipline an sich schadelijk is voor een paard, of alleen wanneer de discipline verkeerd wordt beoefend? Waarom lijken maar weinig mensen zich dit af te vragen voordat ze zich in de zoveelste LDR of doping dicussie storten?

Ik ben het helemaal met je eens, touché.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:13

Professor schreef:
Geweldig verhaal, maar gaat totaal aan alles voorbij.

Waar gaat het aan voorbij? Ik wil graag dat de discussie breeder gevoerd gaat worden.

Professor schreef:
Weet u de trainingsmethoden gaan gewoon tegen de regelementen in.

Dus? Snelheidsovertreders in het verkeer gaan toch ook tegen de regels in? Dat wil toch niet zeggen dat die regels dan zinloos zijn. Je zult nooit 100% halen, met niets. Dus ik vind dit een ontzettend onzinnig argument.

Professor schreef:
En wanneer u dit paarden welzijn vind en mooie foto´s ????????

Ik mijn mening al reeds heel genuanceerd neergezet, over hoe ik het er uit vind zien en wat mijn mening is over de methode an sich, en ik vind het vrij vervelend dat jij daar kennelijk overheen leest. Ik zou het fijn vinden als je er inhoudelijk op ingaat, en stopt met het spammen van foto's en onderzoeken. Dat kunnen we allemaal, maar dat komt de discussie niet ten goede denk ik zo...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:31

@ Jasmijn78:
Je slaat de spijker op zijn kop... als het idd bewezen wordt dat het schadelijk is mag het van mij zo verboden worden. Maar tot nu toe zijn de onderzoeken veel te eenzijdig en te gekleurd door een mening voor een betrouwbare uitkomst.

@professor;
Ik vind het nogal makkelijk om slechte moment opnamen neer te knallen op een forum als zijnde 'bewijs'

Ik kan zoiets ook doen met allerhande disciplines... foto's van google geplukt:

Draverij:
http://www.gaiakids.be/nl/contentimage/ ... ennen1.jpg

reining
http://crazyhorseknowledge.com/sites/wa ... liding.jpg

rodeo
http://www.statesymbolsusa.org/IMAGES/W ... bronco.jpg

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:44

Even aansluitend op je eerste post van vandaag Jasmijn. Misschien vind je dit artikel wel interessant:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/M ... Part1.html

geschreven door Andrew McLean, dat vind ik nou zelf een goed voorbeeld van een wetenschapper die alles logisch probeert te benaderen, dit artikel gaat juist over de dingen die jij noemt. Ik vind het ook altijd zo merkwaardig dat als het over paardenwelzijn gaat men de belangrijkste factor vergeet, nl. de duidelijkheid van de hulpen voor het paard. Onduidelijkheid is de ergste kwelling voor het paard (en meestal als gevolg ook weer voor de ruiter), juist in dat opzicht denk ik dat de "Hollandse school" erg goed is. Nu ik dit zeg zal ik ook wel in de hoek van de dierenbeulen worden neergezet, want ik ontdek steeds meer en meer op Bokt de geest van Jezus: "Als je niet voor me bent dan ben je tegen me".

O ja om nog even op je originele vraag terug te komen, de dressuursport maakt een ongekende bloei door, niet alleen hier in Nederland maar in alle landen en met name ook in Engeland en Amerika. De kaarten voor de dressuuronderdelen bij de aanstaande WEG in Kentucky zijn zelfs duurder dan voor alle andere disciplines, dat is volgens mij een unicum en ook is het een enorm "marktpotentieel" voor allerlei zaken. Nu zegt men dat bij de toppers in de paardensport alles om geld draait, dat zal vast waar zijn. Maar ook bij de dierenwelzijnswerkers moet de schoorsteen roken. Op dit moment zou ik als ik geld wilde verdienen absoluut ook een boek schrijven tegen Rollkur. Je hoeft dan niet erg deskundig te zijn, je kunt dan gewoon een foto van een LDR ruiter wiens paard een rijkundige fout vertoont plaatsen en zeggen: dit is het kwalijke gevolg van LDR terwijl je een paar pagina's verder een foto van een klassieke ruiter wiens paard precies dezelfde fout vertoont kunt aanprijzen als "goed", bijna geen mens die het opvalt want je publiek is niet erg deskundig en slikt alles voor zoete koek. Het is nu eenmaal veel gemakkelijker om een anti-boodschap te verkopen, dan om uit te leggen hoe iets wel moet en waarom (kijk maar naar het succes van Wilders).

Toen ik een aantal jaren geleden voor het eerst op bokt ging lezen waren er ook altijd grote discussies tussen voor en tegenstanders van LDR. Toen was ene Ulrieke Thiel de goeroe, met een boek en een dvd, jij weet vast wel waarom we van haar nooit meer iets horen en zij al haar geloofwaardigheid kwijt is. Even voor de goede orde ik probeer hier geen pleidooi ten faveure van LDR rijden te houden, ik probeer alleen maar aan te geven dat mensen zich nogal gemakkelijk voor de een of andere kar laten spannen, elke beweging heeft behoefte aan kanonnenvoer en merchandising is ook in de (dierenwelzijns) actievoerderswereld geen vreemde.

Wat betreft het tekenen van voor en tegenlijsten is men al even naief, denkt men nou echt dat mensen dat alleen maar doen uit liefde voor het paard. Ik vind het hilarisch als je ziet dat toppers die zo tegen een bepaalde trainingsmethode zijn omdat die methode schade zou aanrichten en die hun naam op de ene lijst zetten wel paarden kopen van mensen op de andere lijst, welke paarden jarenlang op de "foutieve" manier getraind zijn. Een zeker mate van politiek handelen - misschien wel met het oog op de volgende OS - zou ik zeker ook in gedachten houden. Nou vind ik dat niet vreemd want onze bondscoach heeft ook meermaals de democratische regels aan zijn laars gelapt bij de FEI omdat alles hem te langzaam ging en die geest is nu uit de fles, nu zullen anderen ook proberen achter de schermen druk uit te oefenen en te lobbyen.

Misschien ben ik wel oud en cynisch maar ik blijf net als jij gewoon goed rondkijken Jasmijn. Wat betreft je tweede post ik denk er ook zo over, ik betwijfel ten zeerste of we echt een goed antwoord krijgen van de wetenschap. Om te beginnen blijkt uit recent onderzoek al dat zelfs allerlei aannames over het bewegingapparaat van het paard niet kloppen, dus het gaat nog wel even duren. Onderzoek naar de paardensport is gewoon nog niet zo lang bezig en het is heel erg moeilijk om de goede onderzoeksomstandigheden te creëren. Het aantonen van causaal verband tussen roken en longkanker heeft ook jaren geduurd.

Men moet echter wel realistisch zijn. Als zoveel mensen iets afschuwelijk vinden dan zou je als organiserend orgaan wel gek zijn als je niets doet zelfs als dat geen enkele logische grondslag heeft. Dus een aanpassing van de regels/verbeterd toezicht op de bestaande regels ligt voor de hand. En laten we eerlijk zijn zou een paard er echt slechter van worden als hij niet LDR gereden wordt op het inrijterrein en als er beter toezicht komt bij het inrijden?

Ondertussen kunnen we vast brainstormen over wat het volgende stokpaardje in de paardenwelzijnswereld gaat worden. :+
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik zeggen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:58

c_alsemgeest schreef:
Ik kan zoiets ook doen met allerhande disciplines... foto's van google geplukt:

Ik bedoel maar......

Ik vind al die foto's naar, maar ik zie in dergelijke foto's geen sluitend bewijs (alhoewel: rodeo vind ik best wel pure mishandeling eigenlijk... Ik zie dat eigenlijk niet eens als een paardenSPORT discipline. paardensport is voor mij namelijk gebaseerd op samenwerking MET je paard, en rodeo is gebaseerd op een gevecht tegen het paard in mijn ogen...)

Foto's an sich dus geen sluitend bewijs, dat wil niet zeggen dat ze helemaal niets zeggen. Ze geven aanleiding om verder onderzoek te doen....

Hermelientje schreef:
Men moet echter wel realistisch zijn. Als zoveel mensen iets afschuwelijk vinden dan zou je als organiserend orgaan wel gek zijn als je niets doet zelfs als dat geen enkele logische grondslag heeft. Dus een aanpassing van de regels/verbeterd toezicht op de bestaande regels ligt voor de hand. En laten we eerlijk zijn zou een paard er echt slechter van worden als hij niet LDR gereden wordt op het inrijterrein en als er beter toezicht komt bij het inrijden?

Oh, dat zeker. De sport moet ook aan zijn imago denken. Zelfs al zijn er geen bewijzen voor de schadelijkheid van LDR, dan nog is het wel de taak aal de FEI en de ruiters openheid van zaken te geven. Maar op dit moment lijkt dat vechten tegen de bierkaai, want hoeveel interviews, clinics, rongenfoto's etc ze ook vrijgeven, degene die inmiddels zo anti zijn staan nergens meer voor open. Het is voor de FEI ook geen gemakkelijke taak haar imago voor het grote publiek te beschermen en beleid te hanteren die het de topruiters nog wel mogelijk maakt zich te verbeteren. Er moet ook ruimte blijven voor nieuwe ontwikkelingen. Anders staat de sport stil. Soms moet je een nieuwe ontwikkeling ook de tijd geven. Zo zou het terugrijden op 1 hulp, de hand, door veel critici, veel ruiters van 'de oude stempel' waarschijnlijk direct veroordeeld worden. Maar wat als nu blijkt dat het voro het paard toch een hele verbetering is? En soms sterven ontwikkelingen uiteindelijk vanzelf uit omdat ze toch niet effectief blijken.

KiWiKo

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:32

ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met mijn vorige schrijvers eens ben........

foto's zijn geen bewijs.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:02

Jasmijn, weer super geschreven! Top.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:37

Chapeau.(hoed af)
Geweldig die ongenuanceerde bemerkingen over Rollkur, en vooral de bemerkingen van doe het zelf beter, dan kunnen de FEI en nationale federaties gelijk wel inpakken aangezien daar ook weinig mensen zijn die zelf gereden hebben op hoog niveau.
Wanneer men foto´s neemt uit films en foto´s aanziet en werkelijk zich er in verdiept, en niet uit haat verblind ernaar kijkt dan ziet men geen dressuur naar de reglementen die men afgesproken heeft.
Dat verschuilen achter woorden en vooral zelf de courage niet bezitten om zijn afspraken na te komen is ook zwakte, en dat in andermans schoenen proberen te stoppen is laf.

Wanneer de mensen hun mond er over open maken dan gaan de meeste mensen met de voor hun sterkste stroming mee, en vooral niet toekijken nee wegrennen dat is wat men op meerdere topics lezen kan, en steeds dat persoonlijke haatdragende wat er achter zit is een kenmerk van niet ruiterlijke benemen.
Laf is men wanneer men zulke onderzoeken als niet relevant bestempeld.
Laf is wanneer men tegen beter weten in, zulke beelden als moment opname bestempeld.
Laf is het om het alleen op de Dressuur te betrekken, Western, IJlanders, Springen en vele andere takken van de paardensport zijn betroffen.
Laf is het een pb te sturen met een geheel andere inhoud als later veel later op een topic het bericht doet vermoeden.
Moed is om voor de paarden advocaat te zijn, en niet zijn of haar ogen te sluiten voor wat er werkelijk aan de hand is in de paardensport.
Moed om zijn eigen interesse aan de kant te zetten en voor de paarden in de sport op te komen.
Moed is het van de onderzoekers die uit beide kampen komen om werkelijk vanuit het paard te proberen te kijken wat er nu gebeurd wanneer deze in de Rollkur houding gaan.
De Reglementen van de FEI zeggen: Een paard mag niet achter de loodlijn gereden worden.
En de FEI is een Federatie dat is gelijk aan een vereniging waarvan de nationale Bonden lid zijn.
Die hebben ieder een stem recht. En dit reglement willen de mensen die op de lijst staan door zetten, dat er meer opgelet word dat deze reglementen nageleefd worden, niet meer en niet minder.

Maar voor de duidelijkheid dit topic gaat niet om mensen persoonlijk aan te vallen het gaat om de dressuur die vaak door een vergrootglas bekeken word.
Wat naar mijn mening ook goed is, de Rollkur word door zijn voorbeelden bijna in iedere tak van de paardensport gebruikt, het beeld van de foto´s ziet men overal weer terug.
En het is gewoon walchelijk wanneer men deze beelden ziet, en wanneer men werkelijk weet dat het bewust en niet voor 1 of 2 minuten zo gereden word, is het nog veel belachelijker dat er zg paardenmensen die dit allemaal goed praten, deze denken niet aan de paarden alleen aan hun eigen ego.
Buiten dat het verboden is volgens de reglementen van de FEI (men mag een paard niet achter de loodlijn rijden) zijn nu door een nieuw onderzoek(onderzoekers van beide kampen) dingen naar voren gekomen die laten zien door fijnere medische apparaten dat er veranderingen(bloedingen) zijn in de keelkop en het gebied eromheen. Bovendien staan de resultaten van het uitstoten van de stresshormonen nog uit, deze worden later in een rapport naar buiten gebracht.
Het is fijn dat bij dit rapport eindelijk voor iedereen in te zien. Dat was bij de vorige zg testen niet het geval.
En op deze website kunt een gedeelte van de testen lezen en enkele foto´s verduidelijken het.
http://www.cavallo.de/medizin/neue-stud ... htm?skip=1
Het is geen hetze zo als sommige het betitelen het is zorgzaam zijn voor je kammeraad je sportkammeraad paard.

En dit is ook Rollkur, ook niet relevant???? Of een niet zo goed gelukte foto???????????
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:49

hmmmzzz dus je bent laf als je critisch bent, je eigen oordeel wil hebben en niet met de hetzemeute meegaat.........

Nah, dan ben ik maar laf :D :D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:58

misschien moet de FEI maar de regel versoepelen dat je wel achter de loodlijn mag rijden, dan zijn we van alle problemen af.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:02

Als een paard niet meer achter de loodlijn gereden mag worden, maak ik bij deze vast een afspraak bij de dierenarts.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:06

Van Ulrieke Thiel gaan we binnenkort misschien weer iets horen. Ze zat bij het trainingsseminar in Ermelo dat oa gegeven werd door Nicole Werner, driftig alles op te pennen. Trouwens, als zij ook bij de school van LDR horen, dan heb ik daar een dag lang toch bar weinig van gezien of gehoord. Kennelijk lopen hun paarden dus niet hun hele leven met hun kin op de borst. Ik zie daar trouwens zelf ook niet de meerwaarde in en vind ook niet dat het moet gebeuren, maar om nu te zeggen dat het een doodzonde is en dat paarden daarmee helemaal naar de knoppen worden gereden? Bij de naapers misschien wel en dat zijn er erg veel. Daarom alleen al zou het niet meer moeten worden toegepast door de toppers. Ze hebben nou eenmaal een voorbeeldfunctie. ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:19

Professor schreef:
En dit is ook Rollkur, ook niet relevant???? Of een niet zo goed gelukte foto???????????
Afbeelding

Imo heeft dit er juist niets mee te maken... wanneer je een paard longeerd voel je namelijk niet wanneer het dier het moeilijk heeft. Als je het aan het rijden bent wel. Aan deze vorm an longeren is er niets van gymnasticeren bij. Anky laat in haar clinics altijd zien dat zij van extreem diep naar lang laag met de neus over de grond afwisseld. Met deze manier van longeren is dit niet mogelijk en blijft het 'flexen' en gymnasticeren uit.

Ik zit me trouwens heel had af te vragen of mw. v. Balen wel volgens de LDR methoden rijd?
Was zij juist niet van de klassiek gereden kant? (ik kan het geheel fout hebben, heb me niet zo in haar verdiept :') )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:21

Professor schreef:

Nee Professor u bent verkeerd geïnformeerd, dit is een foto van een klassieke paardentrainster volgens de Duitse school, heeft een boek geschreven samen met Hinnemann, "De eenvoud van de dressuur", waarin zij de grondbeginselen van klassiek rijden volgens het Duitse Skala uitlegt. Tijdens de zitting die de KNHS aan deze affaire wijdde gaf zij aan dat wat zij hier doet een erkende klassieke Duitse trainingsmethode was. Verder werkte haar stal ook samen met Ulrieke Thiel één van de felste tegenstanders van LDR van een paar jaar geleden. Met andere woorden zij zit in uw "kamp", als u zo graag de wereld wil verdelen in pro en contra.

Ik zeg de hele tijd toch al dat het leven iets minder simpel in elkaar zit dan menigeen denkt.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:22

Hermelientje schreef:
Professor schreef:

Nee Professor u bent verkeerd geïnformeerd, dit is een foto van een klassieke paardentrainster volgens de Duitse school, heeft een boek geschreven samen met Hinnemann, "De eenvoud van de dressuur", waarin zij de grondbeginselen van klassiek rijden volgens het Duitse Skala uitlegt. Tijdens de zitting die de KNHS aan deze affaire wijdde gaf zij aan dat wat zij hier doet een erkende klassieke Duitse trainingsmethode was. Verder werkte haar stal ook samen met Ulrieke Thiel één van de felste tegenstanders van LDR van een paar jaar geleden. Met andere woorden zij zit in uw "kamp", als u zo graag de wereld wil verdelen in pro en contra.

Ik zeg de hele tijd toch al dat het leven iets minder simpel in elkaar zit dan menigeen denkt.

Et voila.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:26

Hermelientje schreef:
Professor schreef:

Dat dacht ik mij dus ook te herinneren :')
Idd juist geen LDR en Rollkur _O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:42

c_alsemgeest schreef:
Ik zit me trouwens heel had af te vragen of mw. v. Balen wel volgens de LDR methoden rijd?
Was zij juist niet van de klassiek gereden kant? (ik kan het geheel fout hebben, heb me niet zo in haar verdiept )

Haar dochter traint in ieder geval heel regelmatig bij Sjef Janssen (stond in een artikel met Sjef in De Hoefslag).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:54

Klopt... maar zij staat nou niet op de foto, welke aangeduid wordt als rollkur ;) Coby v Baalen rijdt imo klassiek.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:55

Hermelientje schreef:
Professor schreef:

Nee mevrouw Hermelientje dan bent u verkeerd informeert, haar dochter rijdt wel degelijk bij SJ.
Dat hebben zij veranderd anders konden zij niet verder komen dan nationale wedstrijden, zij hebben dat ook toegegeven dat zij zo rijden, en deze foto bewijst dit ook, dit is geen modern Klassieke methode van longeren, dat weet u net zo als ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:56

Imo is het ook niet longeren volgens de rollkur/ldr methode... dit is gewoon een paard vastzetten in 1 houding.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:28

Inmiddels heb ik zojuist via e-mail het volgende binnen gekregen van iemand die al in Zwitserland is vanwege de vergadering van morgen.
FEI schreef:
Today, the FEI announced a condemnation of any training methods and practices contrary to horse welfare, requesting all stewards to use disciplinary measures — yellow cards — to prevent infringements of the rules from now.
Dit is een alvast een duidelijk signaal wat morgen het resultaat zal zijn van de vergadering.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:38

http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/algem ... ekten.html

"Piramiden sekten"?

Wie durft er iets te ondernemen?
Er zijn van die "nieuwe" uitvindingen", die je doen denken aan "Piramiden sekten".
"nieuwe uitvindingen" zoals natuurlijk bekappen, hoefschoenen, speciaal beslag, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
"Piramiden sekten" zoals natuurlijk bekappen, ldr, rollkur, hyperflexi, natural horsemanship, paardenfluisteren, lange teugel en ga zo maar door.
Laten we natuurlijk bekappen als voorbeeld nemen. Voor het natuurlijk bekappen betaal je een natuurlijke bekapper. Om het te leren moet je deel nemen aan een of meer cursussen. Daar zijn de verdienste aan het cursuspakket, boeken, dvd's, gereedschap en cursus. Na de cursus heb je nog begeleiding, gereedschap en benodigheden nodig. Als de tijd komt dat je zelf cursussen geven mag, breng je weer de klanten in de visuele cirkel van de "piramiden sekte" natuurlijk bekappen.
Het zal dan wel de hoefsmeden kwalijk genomen worden, hun klanten het gratis te leren en hun oude gereedschap aan dat goede doel te schenken.
Nog een goed voorbeeld is ldr, rollkur en hyperflexi, de topruiters presteren er goed mee tegen alle regels in en ten koste van de paarden. Het liefst met dopinggebruik er ook nog bij, de paarden verdoven en hersendood spuiten. Ook hier zijn er maar weinig mensen die er wat tegen durven te ondernemen. Wie wil er nu een boycot riskeren? Die paar mensen die het wel durven en geboycot worden, die vechten voor de welzijn van de paarden. Omdat de paarden zelfs door de dierenbescherming geboycot worden, die nemen Anky van Grunsven als hun grote voorbeeld voor de paarden? Je zal maar paard zijn, daar sta je dan en je kan er niks tegen ondernemen. Blijkbaar valt het onder de welzijn van de dierenbescherming, dat paarden met stang, trens en slofteugel met ldr, rollkur en hyperflexi gereden mogen worden? Het zijn toch maar momentopnames van lange duur.
Maar er is hoop, de wel bekende ruiters hierboven beschreven die daar onder vallen gaan in gesprek over de welzijn van paarden.
Bent u een van de weinige die iets durft te ondernemen?

Faber ferramentarius (Faber Smid)

Dan is alles wat ieder schrijft laster of vrijheid van meningsuiting?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_meningsuiting

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:47

FaberSmid schreef:
Nog een goed voorbeeld is ldr, rollkur en hyperflexi, de topruiters presteren er goed mee tegen alle regels in en ten koste van de paarden.

Ok nu even in een andere vorm gevraagd... aangezien hier nog altijd geen antwoord op is:
Op welke wijze wordt de gezondheid van het paard geschaadt?

Graag meer antwoord dan een moment-foto of een subjectieve stelling.
Wat is de schade, wat veroorzaakt de schade en kan het uitgesloten worden dat de schade door andere invloeden veroorzaakt kan worden (denk aan dekdienst e.d.)
En hoe kan het zijn dat de schade extreme topprestaties niet ondermijnd?

Geef mij het bewijs en ik stel mijn mening met 180 graden om :)
Ik ben absoluut niet pro LDR, Rollkur e.d.
Maar ik ben er niet van overtuigd dat het het welzijn van de paarden schaadt.

Daarbij is een mening uiten heel anders dan iemand in kwaad daglicht proberen te zetten... doelbewust uithalen naar een persoon (die zich niet kan verdedigen) valt imo nog steeds onder laster.