Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:19

met 2,5 zadeltje en kort aan de longe steeds leifst dubbele longe en dan weer terug de opfok in. een jaartje later inrijden vind ik wel kunnen. En dan rustig opbouwen.

_Bitje_

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:20

ik niet, gewoon simpel weg te jong :j

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:38

horseyfries schreef:
Emilio_ schreef:
In de sport (ik weet het met de springsport), omdat ze als ze jong zijn en op hoog niveau lopen, meer geld waard zijn.
Onze 4jarige gaat ook M, en hopelijk als hij bijna 5 is en Z de verkoop in. ;)

Als je in Nederland woont dan heb ik nieuws voor je: een vierjarige mag alleen L lopen, pas vanaf 1 april van het jaar dat ze vijf worden mogen ze M lopen en pas vanaf 1 januari van het jaar dat ze zes worden mogen ze Z starten.
Ergens klopt er dus iets niet..... :D

Echt... ? :\ Zal meteen even tegen m'n ouders zeggen. Wel jammer, want hij is al wel klaar voor het M..
Nouja, dan nog even wachten :j
Bedankt!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:49

Mijn paard is verpest door hem met 2,5 in te rijden en bosritten te maken.

Nomaal begin je met een groen paard op 0 ik begin nu met dank aan het vroege inrijden bij -5

Alles moet rustig aan opgebouwd worden een zadel was eng om nog maar niet over een bit te spreken.
Mijn paard was er gewoonweg echt nog niet klaar voor nu is hij 3,5 en begint er klaar voor te worden.

Dus nee voor mij niet inrijden met 2,5..
Waarom niet omdat het meer kwaad dan goed doet de meeste zijn er gewoonweg niet klaar voor en zijn nog te puppy in hun koppie.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:08

Voor mij geen inrijden onder de 4 jaar.
Simpelweg omdat ik vind dat het paard eerst paard moet zijn en de kans moet hebben zich te ontwikkelen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:27

Ik vind het te jong.
Maar het verschilt per paard en ras welke leeftijd het beste is om in te rijden...

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:01

ja het verschild echt per paard

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:59

twee meisjes willen hun paarden van nog geen 2 jaar gaan inrijden (ik weet niet of ze er hulp bij krijgen maar ik hoop van wel) waarom?
volgens hun zijn de paarden al heel groot en verpesten ze ze als ze te lang wachten met inrijden..
volkomen onlogisch maar goed..
ik vind het echt niet kunnen..
laat ze gewoon zo lang mogelijk lekker rustig doen en dan heel langzaam beginnen met inrijden en dergelijke ..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:04

met je eens hoor, die paarden gaan niet langer mee dan hun 6e levensjaar meestal..
zonde

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:30

ik vind het ook zo zielig, waarschijnlijk willen ze gewoon beginnen omdat ze willen rijden en niet meer alleen willen poetsen en longeren :n
idioten...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:43

Zou ik nooit doen, de mijne heb ik ingereden toen ze bijna 4 was. Het verschilt per paard, die van mij is erg rijp qua bouw. Maar ik doe het wel rustig aan en ze krijgt periodes vrij tussendoor om te herstellen en te verwerken wat ze geleerd heeft. Ook wissel ik het werk af om haar aandacht erbij te houden. als ik alleen maar dressuur met haar zou doen is ze het snel zat. Maar nee 2,5 is echt te jong..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:48

AliceTwingo schreef:
twee meisjes willen hun paarden van nog geen 2 jaar gaan inrijden (ik weet niet of ze er hulp bij krijgen maar ik hoop van wel) waarom?
volgens hun zijn de paarden al heel groot en verpesten ze ze als ze te lang wachten met inrijden..
volkomen onlogisch maar goed..
ik vind het echt niet kunnen..
laat ze gewoon zo lang mogelijk lekker rustig doen en dan heel langzaam beginnen met inrijden en dergelijke ..

Deze meiden komen nog wel op hun 'bevindingen' terug indien ze deze al gaan uitvoeren. Een paard inrijden op 2 jaar is simpelweg te jong. En de beredenering 'ze zijn al zo groot' geeft alleen maar aan
dat het paard echt zijn tijd nog nodig heeft, en ook geeft dat aan dat deze meiden al ontzettend veel 'verstand' hebben van paarden...

Maargoed er zijn er ontzettend veel die de leer in pacht hebben.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:51

je ziet wel hoe snel dravers naar de knoppen gaan die worden simpelweg op hun 1,5 jaar al voor het karretje gespannen :n

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:01

Ben dan nou ook nog steeds lekker grondwerk aan het doen met een 2,5 jarige en je merkt echt dat hij af en toe ook even paard moeten zijn. Met vriendjes lekker klieren en niet iemand die hem zegt dat hij naar links en naar rechts moet en door moet lopen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:04

mijn mening is dat
je goed naar het paard moet kijken het 1ne paard is het andere niet.

sommige zijn met 3 er al aan toe
maar je heb ook 3jarige die je beter nog 2 jaar kan laten staan.

dat verschilt zo per paard.

verder ben ik ook van mening dat iedereen moet doen waar die een goed gevoel bij heb.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:09

maar met 2,5 zijn ze ook nog niet uitgegroeid..
dan kun je er wel een goed gevoel bij hebben maar meestal is dat gewoon echt niet goed voor het paard.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:10

_Bitje_ schreef:
je ziet wel hoe snel dravers naar de knoppen gaan die worden simpelweg op hun 1,5 jaar al voor het karretje gespannen :n

En hoe snel gaan die naar de knoppen dan ?? Vertel eens ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:14

Chantalll schreef:
_Bitje_ schreef:

de meesten zijn al uitgekoerst bij hun 6e levensjaar of nog eerder, of iets later..

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:26

Citaat:

Citaat:
de meesten zijn al uitgekoerst bij hun 6e levensjaar of nog eerder, of iets later..

Is dat zo ? Goh ! Nou dacht het dus niet ... Misschien dat ze uitgekoerst zijn ... Maar naar de knoppen kun je rustig vergeten !
En er lopen ZAT Dravers rond die een stuk ouder zijn en nog steeds koersen.

De meesten mensen maken een behoorlijke vergissing als ze zeggen dravers worden kapot gereden omdat ze horen dat ze met hun 1.5 jaar Voor het karretje gespannen worden en mensen combineren dat met dat dravers AL met hun 6de stoppen met koersen en zp maken ze hun feit dat ze kapot gereden zijn ... Zo zit het verhaal dus niet.

De meeste paarden die zo stoppen zijn gewoonweg niet snel genoeg en kunnen niet mee komen op de baan ... Dit betekent NIET dat ze kapot zijn maar dan is het eerlijker voor het beestje dat het verkocht wordt als rijpaard en nog JAREN mee loopt in b.v. de western, endurance, dressuur of springen ....

Dus waar haal je dit vandaan ?

Jou quote zegt het al .... de meesten zijn uitgekoerst op hun 6 de dus ga je er meteen vanuit owwww die zijn kapot ... Eerst verdiepen wat ermee gebeurt en dan een feit geven ...

Maar je beantwoord mijn vraag niet .... je zegt alleen dat ze met hun 6de uitgekoerst zijn ... IK vroeg hoe snel ze naar de knoppen gaan dan ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:39

ik ken simpelweg ongelofelijk veel dravers met hoefkatrol,versleten benen en noem maar op.
NATUURLIJK geld dat niet voor alle dravers, net zo als dat
de gemiddelde wedstrijdpaard soms bij 6 jaar al kapotgereden zijn.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:47

_Bitje_ schreef:
ik ken simpelweg ongelofelijk veel dravers met hoefkatrol,versleten benen en noem maar op.
NATUURLIJK geld dat niet voor alle dravers, net zo als dat
de gemiddelde wedstrijdpaard soms bij 6 jaar al kapotgereden zijn.

Ga dan Niet de dravers over 1 kam scheren ... Mijn zelfgefokte veulen gaat volgend jaar Oktober naar de draversstal waar ik gewerkt heb en JA dan is ze 1.5 jaar oud ... en ja DAN word ze ook voor het karretje gespannen ... en dat gaat geleidelijk aan .... eerst loopt ze netjes tussen de lijnen totdat er een stuur op zit ... dan word er een trainingkarretje achter gezet ... en zodra ze dat door heeft word er bekeken ... is ze klaar of niet ... zo niet komt ze bij me terug en gaat ze het land in zo ja gaat ze mee in de tweejarige koersen ... En dan heb ik het niet over bochtje hier en daar en zwaar zand en dergelijke .... nee recht toe recht aan met inderdaad de kar erachter en een persoon erop.
Een 2 jarige loopt dan een korte afstand en niet de normale koerslengte van 2100 meter + dat ze geloof ik maar pint me er niet op vast maar 1 x in de maand mogen starten.

En ik heb er een paar jaar gewerkt op die draversstal en NIET 1 gezien die kapot gereden is .... inderdaad wel dravers die verkocht worden als rijpaard omdat ze niet mee kunnen komen op de baan ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:59

jouke_h schreef:
Ben dan nou ook nog steeds lekker grondwerk aan het doen met een 2,5 jarige en je merkt echt dat hij af en toe ook even paard moeten zijn. Met vriendjes lekker klieren en niet iemand die hem zegt dat hij naar links en naar rechts moet en door moet lopen.

Dit is trouwens niet iets dat opeens overgaat als ze 3 zijn, je moet een paard zijn levenlang gunnen om paard te zijn. Naar mijn idee hebben ze daar voor hun 3e jaar niet extra behoefte aan dan erna.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:03

chantal: ik scheer ze niet over 1 kam. ik geef mijn mening..
natuurlijk kan het goedgaan, maar een 1 jarige is nog een veulen en zijn de spieren
en de botten gewoon nog niet volgroeid

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:08

_Bitje_ schreef:
chantal: ik scheer ze niet over 1 kam. ik geef mijn mening..
natuurlijk kan het goedgaan, maar een 1 jarige is nog een veulen en zijn de spieren
en de botten gewoon nog niet volgroeid

Het is allang bewezen ... dat spieren en pezen op jonge leeftijd trainen ... recht toe recht aan goed is voor de ontwikkeling daarvan ... Ik heb het dus niet over in de bak rondjes rijden en je oefeningen doen met een 1.5 jarige want ja dat is veel meer belastend voor de jonge dieren ... Dan wat wij met de jonge dieren doen ...

En bovendien RIJDEN we niet in ... er zit niemand op hun rug ... er zit iemand achter ... de belasting is compleet anders dan dat je erop gaat zitten ...
Mijn merrie is nu 7 jaar oud heeft vanaf dat ze 2 was gekoerst, maar is beleerd onder het zadel toen ze ruim 4 jaar oud was.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:09

dat is wat anders dan rijden moet ik je toegeven.
Maar het is ook bewezen dat op jonge leeftijd arbeit ook schade kan leveren ;)