Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:57

Kev denk dat Professor u er niet persoonlijk mee wil aanvallen, dat u net als ieder nog veel te lezen heeft. Ik persoonlijk heb ook weer zeer leuke lesstof gevonden.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:01

Zeker interessant om dingen te lezen, maar de toon is m.i. vaak nogal betweterig, waardoor mensen af kunnen haken/ niet op de inhoud in kunnen of willen gaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:10

Kev ik denk dat de toon door het internet komt, mijn toon wordt ook niet altijd aangenaam ervaren.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:13

:) het internet doet niks met de toon, het gaat erom hoe je het neerzet. Bijvoorbeeld woorden gebruiken als 'ik vind', 'mijn mening' ipv zaken neerzetten alsof het vaststaande feiten zijn, zeker als dit gebeurd met (negatieve) bijvoeglijk (voor)naamwoorden erbij. Dat zijn dingen die te voorkomen zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:36

Kev zie mijn onderschrift, dat maakt geen fluit uit helaas.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:44

wat maakt geen fluit uit je onderschrift of wat ik zeg?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:48

Kev schreef:
:) het internet doet niks met de toon, het gaat erom hoe je het neerzet. Bijvoorbeeld woorden gebruiken als 'ik vind', 'mijn mening' ipv zaken neerzetten alsof het vaststaande feiten zijn, zeker als dit gebeurd met (negatieve) bijvoeglijk (voor)naamwoorden erbij. Dat zijn dingen die te voorkomen zijn.

Reactie op uw bericht.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:51

Natuurlijk maakt het wel uit hoe je dingen opschrijft. Als ik niet oplet wat ik neerzet kan ik ook gemakkelijk negatief of aanvallend overkomen. Als je erover denkt hoe je iets neerzet en het staat er ok, dan zegt het meer over degenen die zich aangevallen voelen.
Ik vind uw berichten minder onprettig dan die van professor, vanwege het woordgebruik en de stijl.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:41

Kev schreef:
Natuurlijk maakt het wel uit hoe je dingen opschrijft. Als ik niet oplet wat ik neerzet kan ik ook gemakkelijk negatief of aanvallend overkomen. Als je erover denkt hoe je iets neerzet en het staat er ok, dan zegt het meer over degenen die zich aangevallen voelen.
Ik vind uw berichten minder onprettig dan die van professor, vanwege het woordgebruik en de stijl.

Fijn dat u dat schrijft, maar zolang ik de mens niet ken die achter de andere kant van het beeldscherm zit, blijf ik op een afstand.
Bovendien, ben ik overtuigd dat er maar een theorie is en een manier van rijden, en dat is de goede.
Er zijn geen tussen wegen, het is goed of fout.
Dan bedoel ik niet de uitvoering ik bedoel daarmee de hulpen, het gevoel, en de omgang met.
Rijden is een verantwoording overnemen, en ook weten wat men doet.
Een b ruiter moet weten wat hij/zij wel of niet mag doen met het paard, omdat als zij verder komen met de africhting het dan vele malen makkelijker hebben, omdat dan basis fouten niet gecorrigeerd hoeven worden.
Daarom ben ik streng, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Of ik in werkelijkheid zo ben???
Denk dat men nooit weet hoe een mens is, wanneer men zijn gezicht er niet bij ziet, hoe hij het zegt is heel anders dan schrijven, omdat er dan een intonatie van de stem bij komt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:42

Jannepauli schreef:
Dank voor de moeite Beantsje, leuk om te vergelijken met mijn duitse leerboeken!

Welke leerboeken heeft u dan?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:03

Professor schreef:
Kev schreef:

Fijn dat u dat schrijft, maar zolang ik de mens niet ken die achter de andere kant van het beeldscherm zit, blijf ik op een afstand.
Bovendien, ben ik overtuigd dat er maar een theorie is en een manier van rijden, en dat is de goede.
Er zijn geen tussen wegen, het is goed of fout.
Dan bedoel ik niet de uitvoering ik bedoel daarmee de hulpen, het gevoel, en de omgang met.
Rijden is een verantwoording overnemen, en ook weten wat men doet.
Een b ruiter moet weten wat hij/zij wel of niet mag doen met het paard, omdat als zij verder komen met de africhting het dan vele malen makkelijker hebben, omdat dan basis fouten niet gecorrigeerd hoeven worden.
Daarom ben ik streng, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Of ik in werkelijkheid zo ben???
Denk dat men nooit weet hoe een mens is, wanneer men zijn gezicht er niet bij ziet, hoe hij het zegt is heel anders dan schrijven, omdat er dan een intonatie van de stem bij komt.

Om een beetje intonatie toe te voegen (bv kracht bij te zetten, af te zwakken, humor of cynisme toe te voegen) zijn er smileys, die doen wonderen!
Ik denk dat er niet 1 manier de enige goede is, je moet de manier van rijden afstemmen op het paard (bouw, karakter, leeftijd etc) en op jezelf. In mijn vak noemen we dat eclectisch werken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:06

Kev schreef:

Dan bent u een van de weinige, maar ik zie niet in hoe ik nog anders kan schrijven. Ik hou me al zo veel in en wordt me ook al verweten te weinig te schrijven. Hoe dan ook je doet het nooit goed, altijd wel iemand die niet tevreden is en wat op je schrijven op en aan te merken heeft. Dus ik schrijf vrolijk verder en zie wel weer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:25

Kev schreef:
Om een beetje intonatie toe te voegen (bv kracht bij te zetten, af te zwakken, humor of cynisme toe te voegen) zijn er smileys, die doen wonderen!
Ik denk dat er niet 1 manier de enige goede is, je moet de manier van rijden afstemmen op het paard (bouw, karakter, leeftijd etc) en op jezelf. In mijn vak noemen we dat eclectisch werken.

Natuurlijk moet ik afstemmen op mijn paard, maar wel met het zelfde systeem van rijden, dat is niet met de zelfde sterkte, maar dat is het gevoel van de ruiter.
De oefeningen zijn altijd aangepast op het paard, en de dosseering ook.
Denk dat u dat door elkaar haalt.
Een paard moet zo gereden zijn, met eerlijke hulpen, die iedereen aan dat paard geven kan, zodat hij alle ruiters verstaat.
Maar het verschil tussen een goede en een minder goede ruiter zit in het verschil van het aanvoelen van het paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:29

Prof ik denk dat je nu de essentie van Kev mist.

Maar ik denk idd dat het gebrek aan nuance wel een van de nadelen van internet is en niet iedere volwassene (lees: wat oudere) heeft enige affiniteit met het gebruik van smileys. Die worden dan gauw wat kinderachtig.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:36

Professor schreef:
Kev schreef:

Natuurlijk moet ik afstemmen op mijn paard, maar wel met het zelfde systeem van rijden, dat is niet met de zelfde sterkte, maar dat is het gevoel van de ruiter.
De oefeningen zijn altijd aangepast op het paard, en de dosseering ook.
Denk dat u dat door elkaar haalt.
Een paard moet zo gereden zijn, met eerlijke hulpen, die iedereen aan dat paard geven kan, zodat hij alle ruiters verstaat.
Maar het verschil tussen een goede en een minder goede ruiter zit in het verschil van het aanvoelen van het paard.

in deze moet ik met u mee gaan, zoals gustav steinbrecht ook aan geeft, de ruiter is ten allertijden ondergeschikt aan het paard

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:13

beantsje schreef:
Prof ik denk dat je nu de essentie van Kev mist.

Maar ik denk idd dat het gebrek aan nuance wel een van de nadelen van internet is en niet iedere volwassene (lees: wat oudere) heeft enige affiniteit met het gebruik van smileys. Die worden dan gauw wat kinderachtig.

Wanneer ik dat zou doen dan krijgt men dit: O:)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:48

Hahaha :)

Natuurlijk is de ruiter ondergeschikt aan het paard, maar een manier van rijden moet ook bij de ruiter passen. Ik zou bv nooit een rollkur willen rijden! Elk systeem zal dingen hebben die bij het paard en/of jou als ruiter passen en dingen die er niet bij passen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:33

Mijn handleiding waren de paarden die ik gereden heb in de afgelopen 22 jaar, en dat zijn er meer dan 500 geweest, over kortere of langere tijd in training gehad. Ik ben geen theorie mens, ik ben een gevoelsmens. Hou mij niet bezig met termen, maar met mijn gevoel en dat vertelt me inmiddels hoe ik een paard rij. Daar denk ik niet eens meer bij na, dat gaat vanzelf.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:46

jee nog steeds over de sb ?

is er ondertussen al een samenvatting over de sb waar we wat mee kunnen ? :D
anders meld ik me wel weer over een tijdje :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:46

Mindfields schreef:
Mijn handleiding waren de paarden die ik gereden heb in de afgelopen 22 jaar, en dat zijn er meer dan 500 geweest, over kortere of langere tijd in training gehad. Ik ben geen theorie mens, ik ben een gevoelsmens. Hou mij niet bezig met termen, maar met mijn gevoel en dat vertelt me inmiddels hoe ik een paard rij. Daar denk ik niet eens meer bij na, dat gaat vanzelf.

Kom je ook nog, naar de clinic, Mindfields?
Dat zullen we erg leuk vinden en op prijs stellen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:22

Kev schreef:
Hahaha :)

Natuurlijk is de ruiter ondergeschikt aan het paard, maar een manier van rijden moet ook bij de ruiter passen. Ik zou bv nooit een rollkur willen rijden! Elk systeem zal dingen hebben die bij het paard en/of jou als ruiter passen en dingen die er niet bij passen.

rollkur is dan in mijn optiek geen "systeem" maar mishandeling.
echter is het zo dat en dat is ook mij mening klassieke dressuur, daar ga ik van uit omdat ik dat zelf ook doe, op elke type paard en ruiter past, en er maar 1 manier van rijden is en dat is de correcte manier

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:27

Moll schreef:
rollkur is dan in mijn optiek geen "systeem" maar mishandeling.
echter is het zo dat en dat is ook mij mening klassieke dressuur, daar ga ik van uit omdat ik dat zelf ook doe, op elke type paard en ruiter past, en er maar 1 manier van rijden is en dat is de correcte manier

Helemaal mee eens.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:35

Laulau1986 schreef:
Geloof dat ik de enige ben. Maar vind een appuyement 100 keer makkelijker te rijden dan een correcte schouderbinnenwaarts. Ongetwijfeld heeft het ook met het paard te maken.

Mee eens, hoeveel goede lesgevers en juryleden zeggen niet dat SB onderschat wordt en dat het een oefening is die vaak blijft terugkomen en ook vaak verkeerd uitgevoerd wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:39

xMK schreef:
Laulau1986 schreef:
Geloof dat ik de enige ben. Maar vind een appuyement 100 keer makkelijker te rijden dan een correcte schouderbinnenwaarts. Ongetwijfeld heeft het ook met het paard te maken.

Mee eens, hoeveel goede lesgevers en juryleden zeggen niet dat SB onderschat wordt en dat het een oefening is die vaak blijft terugkomen en ook vaak verkeerd uitgevoerd wordt.

dat ligt aan de ruiter en instructie niet aan het paard, want die doet simpel weg wat hem/haar opgegeven word, ik ben alleen van mening dat veel al SB verkeerd word aan geleerd, ik ben van mening dat elke oefening eerst aan de hand geleerd moet worden, via werken aan de hand.

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:46

Citaat:
dat ligt aan de ruiter en instructie niet aan het paard, want die doet simpel weg wat hem/haar opgegeven word, ik ben alleen van mening dat veel al SB verkeerd word aan geleerd, ik ben van mening dat elke oefening eerst aan de hand geleerd moet worden, via werken aan de hand.

Vat het niet verkeerd op, het is een serieuze vraag omdat ik dit wel interessant vind: kunt u mij uitleggen hoe u dat doet dan?