Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Stravero schreef:Mindim schreef:En springen met een 3 jarige?
Met dressuur mag je vanaf 4 mee doen en toch zie je al wel 3 a 4 jarigen springen. Kijk maar eens in verkoopadvertenties waar 4 jarigen incl ruiter behoorlijke sprongen maken.
Uhm .. Wie heeft jou wijs gemaakt dat je pas op je 4e dressuur mag starten?
Bandida schreef:Lovely schreef:met een piek in april en mei waardoor de meeste paarden in oktober 3,5 zijn volgens hun biologische kalender.
Als je start op 3,5 wanneer moet je dan starten met zadelmak maken, en vervolgens oefenen? Op 2,5?
KiWiKo schreef:@ Bandida........ als je een beetje een leuk paard heb, en je kan zelf iets sturen......... dan kan zo een dier gewoon met in totaal 10 uur vliegles zo de ring in.... en dan heb je zo een dier ongeveer een maand onder het zadel.
Sommige wat sneller, die kan je zo meenemen als ze net een week of 2 onder het zadel zijn, sommige wat langer die kan je pas meenemen als ze een maand of 2 onder het zadel zijn.
Maar gemiddeld is wel een maand zegmaar..
Huertecilla schreef:KiWiKo schreef:@ Bandida........ als je een beetje een leuk paard heb, en je kan zelf iets sturen......... dan kan zo een dier gewoon met in totaal 10 uur vliegles zo de ring in.... en dan heb je zo een dier ongeveer een maand onder het zadel.
Sommige wat sneller, die kan je zo meenemen als ze net een week of 2 onder het zadel zijn, sommige wat langer die kan je pas meenemen als ze een maand of 2 onder het zadel zijn.
Dat is met boodschappendressuur zoals ik en Bandida doen wel anders...
Daarbij mag een paar gerust een maand in de wei overdenken waaróm we iets vragen zoals we dat vragen.
Omdat we járen de tijd hebben voor ze met 5-6 serieus onder het zadel gaan is dat win-win; een paard wat lichamelijk en geestelijk rijp is voor berijden en begríjpt wat we willen. Maar goed dat is dan ook beleren voor functioneel in het eggie rijden en niet voor een oefening in een omheide zandbak.
hc (instructeur boodschappendressuur)
Bandida schreef:Lovely schreef:met een piek in april en mei waardoor de meeste paarden in oktober 3,5 zijn volgens hun biologische kalender.
Als je start op 3,5 wanneer moet je dan starten met zadelmak maken, en vervolgens oefenen? Op 2,5?
KiWiKo schreef:@ Bandida........ als je een beetje een leuk paard heb, en je kan zelf iets sturen......... dan kan zo een dier gewoon met in totaal 10 uur vliegles zo de ring in.... en dan heb je zo een dier ongeveer een maand onder het zadel.
. maikeltje schreef:Ik krijg de indruk dat jij denkt dat een "sportpaard" niet geschikt is om een boodschap mee te doen. Klopt dat?
En dan vraag ik me af hoe je daarbij komt eigenlijk?
Vooroordeel? Of gewoon gebrek aan ervaring met deze dieren?
Huertecilla schreef:maikeltje schreef:Ik krijg de indruk dat jij denkt dat een "sportpaard" niet geschikt is om een boodschap mee te doen. Klopt dat?
En dan vraag ik me af hoe je daarbij komt eigenlijk?
Vooroordeel? Of gewoon gebrek aan ervaring met deze dieren?
Het vooroordeel is dat jij denkt dat ik dat denk.
De dressuurpikkers beweren keer op keer dat het moderne ´sportpaard´anders is.
Ík schrijf keer op keer; een paard = een paard = een paard = een paard.
Het ´sportpaard´ heeft op 5-6 jarige leeftijd gesloten groeischijven, een sportpaard leert exact volgens Skinner et al.
Je kan met een sportpaard zoals dat met 7 jaar en door een teugeldenker gereden als geestelijk afgestompte stuiterbal in zijn toilet staat inderdaad niet betrouwbaar veilig altijd overal heen rijden.
Dát is echter het gevolg van de manier van opleiden en houden.
Het páárd = een paard = een paard = een paard. Met 5-6 geschikt om onder het zadel te belasten.
hc

Yvonniej schreef:Citaat:Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?
het gemidelde sportpaard word 7.......![]()
3 is gewoon te jong.
?????
Lovely schreef:Het is een fabel dat de gemiddelde levensverwachting van een paard 8 jaar is. En daarmee is het dus ook geen direct effect van te vroeg belasten op 2, 3 of 3, 4 (wat is het nou?) jaar.