ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emma169

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:35

met 3 kan je beginnen met beleren maar met 4 met doorrijden altghans dat zou ik doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:33

Stravero schreef:
Mindim schreef:
En springen met een 3 jarige?
Met dressuur mag je vanaf 4 mee doen en toch zie je al wel 3 a 4 jarigen springen. Kijk maar eens in verkoopadvertenties waar 4 jarigen incl ruiter behoorlijke sprongen maken.

Uhm .. Wie heeft jou wijs gemaakt dat je pas op je 4e dressuur mag starten?

Excuus je mag een b proefje rijden met 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:05

Vanaf 1 oktober van het jaar dat ze drie (ge) worden (zijn), om precies te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:12

Dus als ze 29 september 3 zijn geworden mag je er op 1 oktober mee starten toch? En een paard dat 2 oktober 3 wordt mag starten in januari, omdat zijn kalender jaar dan 4 wordt? Zie ik het zo goed? Zit altijd de prutsen met die regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:18

Het maakt niet uit welke datum ze geboren zijn, je mag vanaf 1 oktober starten in het jaar dat ze drie worden of geworden zijn. Een paard dat op tussen 1 oktober en 31 december geboren is, dus ook, volgens de regels. Nu is het natuurlijk wel zo dat het merendeel van de veulens in de periode maart-juli geboren wordt, met een piek in april en mei waardoor de meeste paarden in oktober 3,5 zijn volgens hun biologische kalender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:20

Ik vat em weer. Ik zit altijd dat het ene paard al bijna 4 is en de andere net 3. Maar dat klopt dus wel. Bedankt voor de opfriscursus :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:24

Lovely schreef:
met een piek in april en mei waardoor de meeste paarden in oktober 3,5 zijn volgens hun biologische kalender.

Als je start op 3,5 wanneer moet je dan starten met zadelmak maken, en vervolgens oefenen? Op 2,5?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:05

Bandida schreef:
Lovely schreef:
met een piek in april en mei waardoor de meeste paarden in oktober 3,5 zijn volgens hun biologische kalender.

Als je start op 3,5 wanneer moet je dan starten met zadelmak maken, en vervolgens oefenen? Op 2,5?

Nee hoor, om een B-proefje te kunnen lopen hoef je ze echt geen jaar vantevoren te beleren. Een simpel stap-draf-galop en een volte kunnen ze zo ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:36

@ Bandida........ als je een beetje een leuk paard heb, en je kan zelf iets sturen......... dan kan zo een dier gewoon met in totaal 10 uur vliegles zo de ring in.... en dan heb je zo een dier ongeveer een maand onder het zadel.

Sommige wat sneller, die kan je zo meenemen als ze net een week of 2 onder het zadel zijn, sommige wat langer die kan je pas meenemen als ze een maand of 2 onder het zadel zijn.

Maar gemiddeld is wel een maand zegmaar..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:38

KiWiKo schreef:
@ Bandida........ als je een beetje een leuk paard heb, en je kan zelf iets sturen......... dan kan zo een dier gewoon met in totaal 10 uur vliegles zo de ring in.... en dan heb je zo een dier ongeveer een maand onder het zadel.

Sommige wat sneller, die kan je zo meenemen als ze net een week of 2 onder het zadel zijn, sommige wat langer die kan je pas meenemen als ze een maand of 2 onder het zadel zijn.

Dat is met boodschappendressuur zoals ik en Bandida doen wel anders...
Daarbij mag een paar gerust een maand in de wei overdenken waaróm we iets vragen zoals we dat vragen.
Omdat we járen de tijd hebben voor ze met 5-6 serieus onder het zadel gaan is dat win-win; een paard wat lichamelijk en geestelijk rijp is voor berijden en begríjpt wat we willen. Maar goed dat is dan ook beleren voor functioneel in het eggie rijden en niet voor een oefening in een omheide zandbak.

hc (instructeur boodschappendressuur)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:57

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is met boodschappendressuur zoals ik en Bandida doen wel anders...
Daarbij mag een paar gerust een maand in de wei overdenken waaróm we iets vragen zoals we dat vragen.
Omdat we járen de tijd hebben voor ze met 5-6 serieus onder het zadel gaan is dat win-win; een paard wat lichamelijk en geestelijk rijp is voor berijden en begríjpt wat we willen. Maar goed dat is dan ook beleren voor functioneel in het eggie rijden en niet voor een oefening in een omheide zandbak.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Ik krijg de indruk dat jij denkt dat een "sportpaard" niet geschikt is om een boodschap mee te doen. Klopt dat?
En dan vraag ik me af hoe je daarbij komt eigenlijk?
Vooroordeel? Of gewoon gebrek aan ervaring met deze dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:09

Bandida schreef:
Lovely schreef:

Je mag starten op 3,5, maar het hoeft niet. Net als wat Kiwiko zegt, vind ik dat je met een maandje of twee je paard wel zover moet hebben dat een overgang er wel in moet zitten en een volte ook geen punt zou moeten zijn. Ik zou een dergelijk jong paard maar 1 proef laten lopen en geen twee, zodat je er na een kwartiertje losrijden en een proefje weer vlot naast staat.
Maar nogmaals, je hoeft het niet te doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:49

KiWiKo schreef:

Dit is de reden dat ze bij mij pas rond 4 jaar zadelmak gemaakt worden. De ontwikkelingen gaan meestal al veel te snel waardoor het lastig is om een jong paard dat nog niet in bepaalde klasses mag starten ondertussen wel rustig te kunnen doortrainen willen ze zich niet stierlijk gaan vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:02

Dan kun je toch altijd nog parellivoestroberts doen :D.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:04

Nee hoor, ze parelliën maar lekker zelf met hun vriendjes op de wei. Die zijn daar toch veel beter in dan ik :D .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:45

maikeltje schreef:
Ik krijg de indruk dat jij denkt dat een "sportpaard" niet geschikt is om een boodschap mee te doen. Klopt dat?

Het vooroordeel is dat jij denkt dat ik dat denk.

De dressuurpikkers beweren keer op keer dat het moderne ´sportpaard´anders is.
Ík schrijf keer op keer; een paard = een paard = een paard = een paard.

Het ´sportpaard´ heeft op 5-6 jarige leeftijd gesloten groeischijven, een sportpaard leert exact volgens Skinner et al.

Je kan met een sportpaard zoals dat met 7 jaar en door een teugeldenker gereden als geestelijk afgestompte stuiterbal in zijn toilet staat inderdaad niet betrouwbaar veilig altijd overal heen rijden.
Dát is echter het gevolg van de manier van opleiden en houden.
Het páárd = een paard = een paard = een paard. Met 5-6 geschikt om onder het zadel te belasten.

hc

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:47

mariska32 schreef:
Paardentango schreef:
Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

het gemidelde sportpaard word 7....... :x

3 is gewoon te jong.

?????

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:06

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:

Het vooroordeel is dat jij denkt dat ik dat denk.

De dressuurpikkers beweren keer op keer dat het moderne ´sportpaard´anders is.
Ík schrijf keer op keer; een paard = een paard = een paard = een paard.

Het ´sportpaard´ heeft op 5-6 jarige leeftijd gesloten groeischijven, een sportpaard leert exact volgens Skinner et al.

Je kan met een sportpaard zoals dat met 7 jaar en door een teugeldenker gereden als geestelijk afgestompte stuiterbal in zijn toilet staat inderdaad niet betrouwbaar veilig altijd overal heen rijden.
Dát is echter het gevolg van de manier van opleiden en houden.
Het páárd = een paard = een paard = een paard. Met 5-6 geschikt om onder het zadel te belasten.

hc

Wat een onzin en kortzichtig geleuter. Ik zie in mijn omgeving maar weinig paarden waar niet veilig mee rond gereden kan worden en die lopen allemaal in de sport. De meesten zijn bomproof, hoe wil je anders ter afwisseling van de training over de drukke weg van A naar Beter komen denk je? En op het concoursterrein kom je zo nu en dan ook weleens een vrachtwagen tegen :+

Edit: en ze staan niet in een toilet maar gewoon buiten.

Afgestompte stuiterbal? Misschien voor degene die er niet mee om kunnen gaan wel ja. Ik noem jouw paarden toch ook geen dooie dokus? Ik zou niet durven want ik ken ze niet en dus ga ik ze ook niet gelijk een etiketje opplakken :)*

Oja nog iets, ik ben een dressuurprikker zonder prikkers :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:32

Yvonniej schreef:
Citaat:
Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

het gemidelde sportpaard word 7....... :x

3 is gewoon te jong.

?????

Hoewel in NL de paardenwereld uitblinkt in het verhullen van data, zijn de paar data die er wel zijn verontrustend.

Het KWPN schat dat ´het sportpaard´ een gemiddelde levensverwchting heeft van 8 jaar.

Zoals je ook op dit topic kan lezen vindt de NL ruiterij het heel normaal om een paard met 3-4 al ingereden te hebben.

In NL zijn er geen data doch er is wel ruimschoots medisch onderzoek wat een verband aantoont tussen het belasten met het ruitergwicht en wervelschade.
Ook is er medische informatie dat het belasten van groeiende botten leidt tot méér schade.

Er zijn, alles bij elkaar genomen, indicaties om kritische vragen te stellen bij het op 2-3 jarige leeftijd belasten van de paarden onder het zadel.
Er is voldoende aanleiding om de vraag te stellen of er een causaal verband is tussen het vroeg belasten van sportpaarden en hun levensverwachting.

Er zijn geen data en dat mes snijdt aan twee kanten. De ruiterij kan op geen enkele manier welke twijfel ook wegnemen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:37

Het is een fabel dat de gemiddelde levensverwachting van een paard 8 jaar is. En daarmee is het dus ook geen direct effect van te vroeg belasten op 2, 3 of 3, 4 (wat is het nou?) jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:44

Lovely schreef:
Het is een fabel dat de gemiddelde levensverwachting van een paard 8 jaar is. En daarmee is het dus ook geen direct effect van te vroeg belasten op 2, 3 of 3, 4 (wat is het nou?) jaar.

Op basis waarvan stel jij het een en het ander?

Bij de ruitersport (in NL) is er geen existentieel doel en daarom heeft het welzijnrecht van het individuele paard het zwaarste gewicht.

De schaarse data geven reden om aan te nemen dat het belasten van een paard voor alle groeischijven gesloten zijn waarschijnlijk schadelijker is dan erna.
Omdat het paardwelzijn het zwaarste weegt is het uitgangspunt dat het niet belast wordt voor de groeischijven gesloten zijn.

De vraag is daarom aan de ruiteríj; dáár ligt de bewijslast!!!
Bewijs maar dat het belasten voor de groeischijven gesloten zijn níet extra schadelijk is.

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:46

Huertecilla schreef:
Het KWPN schat dat ´het sportpaard´ een gemiddelde levensverwchting heeft van 8 jaar.

Waar staat dat?
En schatten kan ik ook!
Ik schat zo in dat daar geen fluit van waar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:54

HC, waar maak je je druk om, tjonge.

Het lijkt mij meer dan obvious dat er heel veel paarden ruimschoots ouder worden dan 8 jaar. Bij ons op stal staan er 110 en als ik alles wat ouder is dan 8 jaar moet afschieten (statistiek is immers wet) dan heb ik toch al gauw 80 kogels nodig.

Daarnaast is er geen enkele aanleiding om te geloven of aan te nemen dat het niet sluiten van groeischijven de oorzaak is van het overlijden van dat deel van de paardenpopulatie die de 8 jaar niet haalt. Er zijn namelijk wel paarden die de 8 niet halen, maar dat is vaker door andere oorzaken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:58

Bovendien zou het vroeg inrijden het meeste invloed hebben op de rug, maar ik zie toch bijzonder weinig paarden met uitval door rugklachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:00

LDRD, weet jij of er ergens uitgerekend is wat de gemiddelde leeftijd is van een paard bij overlijden?