Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:46

Ik wilde in dat topic reageren maar kreeg met dikke vette letters LET OP! topic is meer dan 2 weken oud, blablabla.... te zien.

Ik vind het ook wel leuk om mee te doen. Met paard of zonder paard. Misschien kan ik mensen voorzien van tips en tops of misschien een kleine theoriepresentatie. Mijn paard is niet de makkelijkste maar kan bijvoorbeeld wel als oefenpaard dienen voor travers aan de hand. Voor diegene die dat nog lastig vinden bijvoorbeeld om zo eens te voelen hoe de hulpen gegeven kunnen worden.

Is dat iets?

annebe

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:56

Een veel voorkomende fout bij rechtrichten die ik voorbij zie komen is dat de lange kant kort gemaakt word, terwijl je beter de korte kant langer kan maken.

En gisteren had ik nog een discussie met een collega.
Een gebogen paard pakt het bit vast met een kant.
Vraag 1: doet hij dit met zijn kiezen of lagen?
Of komt er gewoon meer druk op de lagen te staan?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:35

Zo, hannah heeft weer een examen binnen (met een 9,7, tikje overdreven hahaha), nu mag'k even bokken van mezelf hoor!!!

Wat dat zweten betreft, weet je wat zo grappig is, in het begin toen ik mijn paard kocht was hij niet echt in conditie (maar dat is hij nu ook niet), als ik dan ging rijden zweette hij toch behoorlijk, ik weet nog wel dat ik toen zelfs tips gekregen heb om hem te laten scheren!

Maar nu tegenwoordig is hij echt nauwelijks aan het zweten te krijgen. Maar (nog een maar) als ik naar het bos ga en ik kom een kudde schapen voorbij en hij windt zich echt op dan dus weer wel. Mijn paard zweet in feite alleen door stress, anders niet. En ik denk eerlijk gezegd dat dat voor veel meer ruiters/paarden geldt, dat zweten wat je ziet is lang niet altijd inspanningszweet volgens mij maar meer "ik kan het niet maar ik moet het toch"zweet, of "waar is de uitgang" zweet. Of misschien zelfs wel "ik verrek van de pijn" zweet.

Ik investeer zelf heel veel in communicatie met m'n paard. Als hij uit angst hard gaat galopperen ben ik ook best wel eens "streng" maar boosheid probeer ik er buiten te laten. Als hij iets niet kan probeer ik het met veel beloning voor die ene goede pas op te lossen. Ik heb wel gemerkt dat mijn paard toen hij meer het gevoel kreeg dat hij op me kon vertrouwen, steeds minder begon te zweten dus.

Dat "vastpakken van het bit". Is dat eigenlijk wel ECHT zo dat een paard het bit vastpakt met zijn kiezen? Ik vraag dat omdat ik een keer aan het rijden was (dat was jaren geleden, toen was mijn paard al scheef dus) en toen riep iemand vanaf de kant "HIJ HOUDT WEL HET BIT VAST HE!". Waarop ik riep "WELK bit!". Ik reed namelijk op dat moment zonder bit.

Volgens die persoon was de oplossing dan : doe er dan ook gewoon een bit in. Maar zelf had ik toen al het idee dat dat alleen maskering van het probleem is. Ik wist alleen nog niet hoe ik het op moest lossen.

Dat "vastpakken" heb ik nu dus alleen nog als hij koud is of een tijdje stilgestaan heeft. Maar zelfs dan veel minder als vroeger.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:38

Hahahaha nou ja dat bedoel ik dus... Hoe gaat een paard dat doen als je bitloos rijd.
Mijn mening is (en ik zou deze graag nog eens onderlegt willen krijgen) dat een paard wat kantelt met zijn hoofd die kant van zijn kaken/lagen meer vastzet.
Ook al zou je een paard met bit rijden en hij kan het bit vast pakken heb je een probleem dat het bit zowiezo te hoog in de mond ligt.

Maar gefeliciteerd voor je examen! Waarvoor heb je examen gedaan dat je zo'n mooi cijfer kreeg?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:29

Mijn paard kantelt idd ook zijn hoofd, ik denk (zo voelt het) omdat hij een bepaalde beweging gewoon niet KAN maken, hij probeert dan toch aan de vraag te voldoen door zijn hoofd te kantelen. Dat probleem heb ik nu nog steeds trouwens (hij kantelt zijn hoofd als hij op de rechterhand loopt).

Het was maar een klein examentje hoor, stelde niet zoveel voor (excelmodule). In April komen de "grotere" examens, daar ben ik al braaf voor aan de studie ;-).

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:39

Maakt niet uit toch, mooi cijfer :-)

Even off-topic, ik heb me ingeschreven voor Soest! Jaah, krijg alweer helemaal de mooi weer endurance kriebels.
Gaan er meer een paar wedstrijdjes rijden??

Ik heb gisteren niet gereden, hij had lekker vrij en vandaag gaat mijn bijrijdster dus morgen ga ik weer. Soms wel lang wachten ik wil nu zo graag oefenen.

Vanavond ga ik voor het eerst sinds voor mijn gevoel 10 jaar weer een echt stappen. Vannacht heb ik maar 3 uur geslapen, omdat onze kleine krummel ons wakker hield (prikjes en jeuk)
Ik hoop dat ik het trek en moet nog even zin maken.

*sorry voor offtopic* :-)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:44

ik lees al een tijdje mee, maar nu reageer ik pas een keer: een paard pakt het bit niet letterlijk vast. het is stijf aan een kant in zijn lijf en kan daarom niet nageven, daarom maakt het niet uit of je bitloos rijdt of met bit. Het is een scheefheid die je moet oplossen door te werken aan zijn lijf, niet aan zijn hoofd.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:47

Hallo,

Ik les sinds een 3 maanden bij Karmie, ik ben hier terrecht gekomen omdat ik een paard heb met zweefgangen en tact fouten.. al na 1 les liep ze niet meer te zweven en waren de tactfouten zo goed als weg!

Ik vind deze manier van rijden zo leuk en bijzonder, dat ik er graag meer van wil leren. Ik blijf natuurlijk nog lessen! Maar moet nu weer stage gaan lopen, hierdoor kan ik heel wat weken niet lessen. Daarom leek het mij goed om naar een stage te gaan waar ze ook via de klassieke manier dressuurrijden, zodat ik er veel van zie, en misschien ook zo paarden mag rijden op het bedrijf.

Weet iemand een leuk stage bedrijf? Het moet wel zijn voor een niveau 4 leerling. ( en graag wil ik mijn paard mee nemen om zo nog meer te leren! )
Laatst bijgewerkt door Danique1990 op 19-02-10 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:47

hij pakt het bit vast omdat hij die in zijn mond heeft en rijd je zonder bit dan kan hij die niet vast pakken, maar dat wil niet zeggen dat het probleem dan opgelost is natuurlijk.

Mooie ava Quadripes :-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:54

quadripes schreef:
ik lees al een tijdje mee, maar nu reageer ik pas een keer: een paard pakt het bit niet letterlijk vast. het is stijf aan een kant in zijn lijf en kan daarom niet nageven, daarom maakt het niet uit of je bitloos rijdt of met bit. Het is een scheefheid die je moet oplossen door te werken aan zijn lijf, niet aan zijn hoofd.

Hij pakt het bit dus ook niet letterlijk vast als hij er wel een in z'n mond heeft?
(dat idee had ik trouwens zelf ook hoor, ik heb het zelf altijd meer ervaren als "stijfheid" inderdaad)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:57

Een paard kantelt toch zijn hoofd om te compenseren?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:59

Mijn ruin kantelt aan het begin van het werk ook zijn hoofd. Althans als ik door zou vragen. Hij heeft moeite om zijn rechterkant los te laten. Begin ik rechtsom en vraag in het begin niet te veel op de linkerhand en na een 20 minuten is het probleem opgelost. Hij komt trouwens steeds sneller los, zolang je maar niks probeert te forceren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:48

MoniqueB schreef:
Ik wilde in dat topic reageren maar kreeg met dikke vette letters LET OP! topic is meer dan 2 weken oud, blablabla.... te zien.

Ik vind het ook wel leuk om mee te doen. Met paard of zonder paard. Misschien kan ik mensen voorzien van tips en tops of misschien een kleine theoriepresentatie. Mijn paard is niet de makkelijkste maar kan bijvoorbeeld wel als oefenpaard dienen voor travers aan de hand. Voor diegene die dat nog lastig vinden bijvoorbeeld om zo eens te voelen hoe de hulpen gegeven kunnen worden.

Is dat iets?

Klinkt goed! Ik heb het topic bij meetingen gereaninmeerd. Hopelijk blijft het staan :)

annebe schreef:
Een veel voorkomende fout bij rechtrichten die ik voorbij zie komen is dat de lange kant kort gemaakt word, terwijl je beter de korte kant langer kan maken.

En gisteren had ik nog een discussie met een collega.
Een gebogen paard pakt het bit vast met een kant.
Vraag 1: doet hij dit met zijn kiezen of lagen?
Of komt er gewoon meer druk op de lagen te staan?

Hey Annabe :wave:

Bedoel je dat je die fout hier in het topic vaak tegenkomt of in het algemeen?

Leuke vraag!
Volgens mij pakt een paard ,meestal, niet echt een bit vast tussen de kiezen. Mocht dat wel zo zijn hangt het bit erg hoog en wordt er ook erg hard aan getrokken. Ik denk dat het paard op dat moment alle spieren in dat gebied (ik gok de kaak en de nek) vastzet waardoor je dat betonblok gevoel krijgt.

Bij Cookie voel je nooit zoiets omdat die zich juist zo opkrult dat je helemaal niet in handen hebt. Dat is als ik met bit rijd, zonder bit zet ze zich wel helemaal vast. :?

Hannah--> streber :D

Jeanine, ik denk er over de utrechtse heuvelrugrit te starten in de klasse 2. Verder moet ik nog even kijken op de kalender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:53

Jeannine schreef:
Een paard kantelt toch zijn hoofd om te compenseren?

Ja volgens mij wel, Mijn paard doet dit ook vrij veel. En is ook erg scheef en stijf. Aan het einde van mijn les/training is het altijd wel een stukje beter

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:46

ik vind het 'probeer de travers op oefenpaard' echt geweldig!
Ik kan dus echt geen paard meenemen, maar ben een spons aangaande theorie en nouja... weet niet hoe ik verder van dienst kan zijn... maar mocht ik ergens mee kunnen helpen, hoor ik het wel!

Vandaag gereden. Wonderlijk genoeg is ze vrij recht en best wel los. Heerlijk doorgezeten (mag niet lichtrijden met mijn enkels) en begint netjes onder te stappen. Als in... hoe laat je een paard wat de schouderbinnen heeft ontdekt als favoriete oefening weer ophouden daarmee := ?

Nee heerlijk, ze draaft heerlijk. Ik merk alleen heel erg dat ze na de galop (wat een uitgestrektere draf had meoten zijn, maar ze was wat vrolijk en los :P ) wel erg gespannen is in de draf, ze spant zich denk ik dan heel erg al in de galop. Misschien eerder terug vanuit de galop naar de draf in ontspanning of in galop terugwerken naar ontspanning voor de overgang terug naar draf?

Wel, als het al gespannen was (toch even kort lichtrijden was beter voor der) was het in 5 passen lichtrijden en weer hoofd laaaaaaag weer over.
Merk dat het wel goed met haar gaat :)

Maar toen hing het hagelen, en vond ik het niet leuk meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:58

Ik heb morgen les en lesgeefmens gaat dan ook even op Cookie rijden. Fototoestel neem ik mee dus wie weet..foto's!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:33

Heey Franca!! (Duurde even voordat het kwartje viel :D)
Het is een onderstelling (fout kinkt eigelijk gelijk weer zo drastisch) die ik in het algemeen zie langskomen.

Over dat hoofd kantelen en hoe en waarom dat gaat weet ik te weinig af.
Wat dat stuk betreft heb ik nog een hoop te leren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:37

Heeeee foto's! Ja, niet dat ik tijd zal hebben om te reageren ;-) maar ga ze wel bekijken natuurlijk!

Danique: ik weet helaas geen stagebedrijf maar kun je het niet eens proberen via de website van paardenbegrijpen of de aanverwanten daarvan?

Trouwens hebben jullie gemerkt dat het nu toch echt dooit. Wie weet komt nu de lente er weer een beetje aan en kunnen we toch echt weer aan het oefenen. Ik ruik de narcissen al~!

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:08

HannahFrouk schreef:
Heeeee foto's! Ja, niet dat ik tijd zal hebben om te reageren ;-) maar ga ze wel bekijken natuurlijk!

Danique: ik weet helaas geen stagebedrijf maar kun je het niet eens proberen via de website van paardenbegrijpen of de aanverwanten daarvan?

Trouwens hebben jullie gemerkt dat het nu toch echt dooit. Wie weet komt nu de lente er weer een beetje aan en kunnen we toch echt weer aan het oefenen. Ik ruik de narcissen al~!

Goede tip, daar ga ik eens kijken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:26

de zon schijnt hier gewoon! 8-)
Dat was schrikken vanochtend 'wat is die blauwe hemel?' 'wat is dat felle licht?' 'wat is dat bruine op de straat?'
En nu zo snel mogelijk naar het paard, dan kunnen we wat doen :):)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:30

Bij deze een verslagje met foto's! *\o/*

Letterlijk tussen de sneeuwbuien door les gehad. Nou ja, mijn instructrice heeft een hele tijd gereden om te ervaren en voelen wat ik nu voel. :)
Ik vond het erg leuk en interessant om te zien hoe Koek liep en reageerde. Ze is duidelijk in positieve zin veranderd. Ze loopt meer door haar lijf en ontspant bij tijd en wijlen haar rug ook goed, je ziet de rugspieren dan echt meedeinen. Het tempo blijft ook erg netjes. Natuurlijk is er nog veel om aan te werken maar er zit wel vooruitgang in.

Mijn lesgeefmens heeft meer rust in haar handelingen en dat zie je bij Koek duidelijk terug. Cookie is vaak onrustig met haar hoofd en ik onrustig met mijn handen en daarin versterken wij elkaar. Door zelf zo rustig mogelijk te zijn en heel je handen heel stil te houden wordt Koek ook rustiger. Huiswerk is dus oefenen op hele stille handen :D

Lesgeefmens vond Koek wel een heel fijn paard om te rijden. Ze wil graag werken en geeft een goed gevoel. Ik wist dat natuurlijk al lang :D

Na mijn lesgeefmens heb ik ook nog even 10 minuten gereden en dat voelde goed! Heb zelfs nog wat fotootjes! Mijn handen heb ik bewust zo laag op de schoft omdat ik die als referentiepunt gebruik zodat ze tenminste stil op 1 plek blijven

werk aan de hand
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0078.jpg

stap
Afbeelding

drafje!
Afbeelding

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:08

Nou Fransje, ik ben natuurlijk geen pro, maar ik vind het er eigenlijk al heel goed uitzien! Je handen heb je idd wat laag, maar goed, dat heeft een reden en als dit beter gaat, dan zou'k het vooral even zo doen.

De draffoto vind ik ook heel netjes! Net mooi wat stelling en ze plaatst haar binnenachterbeen ook mooi lijkt me. Het lijkt alsof ze nog wat over haar tempo in zit, maar dat kan vertekenen, hoe was haar tempo daar eigenijk naar je eigen idee?

Zit je expres wat voorover, ik bedoel heeft dat een doel? Niet dat je niet netjes zit hoor, maar ik zou zelf juist iets meer naar achteren leunen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:29

annebe schreef:

Hallo annebe,

Zou je deze opmerking een beetje meer uit kunnen leggen? Misschien snap ik hem niet zo. Want als de holle kant de kort bespierde kant is en de bolle kant de langbespierde kant is, dan rek je in de lengte buiging aan de bolle kant de holle kant toch op?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:45

HannahFrouk schreef:
De draffoto vind ik ook heel netjes! Net mooi wat stelling en ze plaatst haar binnenachterbeen ook mooi lijkt me. Het lijkt alsof ze nog wat over haar tempo in zit, maar dat kan vertekenen, hoe was haar tempo daar eigenijk naar je eigen idee?

Zit je expres wat voorover, ik bedoel heeft dat een doel? Niet dat je niet netjes zit hoor, maar ik zou zelf juist iets meer naar achteren leunen.

Ik zit niet heel netjes en heb altijd te neiging voorover te gaan zitten..ook als dat niet de bedoeling is :D Nu moest ik mijn handen ook nog eens bij de schoft houden en dan ga ik nog meer naar voren zitten. Komt later vast wel weer goed :)

Haar draftempo was voor haar doen erg netjes! Ze was altijd een enorm racemonster en dit was een beheerst tempo. Nog verder terug is een fase waar we nog niet aan toe zijn.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:02

annebe schreef:
Hahahaha nou ja dat bedoel ik dus... Hoe gaat een paard dat doen als je bitloos rijd.
Mijn mening is (en ik zou deze graag nog eens onderlegt willen krijgen) dat een paard wat kantelt met zijn hoofd die kant van zijn kaken/lagen meer vastzet.
Ook al zou je een paard met bit rijden en hij kan het bit vast pakken heb je een probleem dat het bit zowiezo te hoog in de mond ligt.

Ik ben van mening dat er verschillende redenen zijn waarom een paard het hoofd kantelt en als instructeur vind ik het belangrijk dan te kijken waar het probleem zit.

Misschien zit het paard vast in de nek. Als het paard bijvoorbeeld ook met longeren, alleen aan een kaptoom, op een bepaalde zijde zijn hoofd kantelt en op de andere zijde niet, en het heel moeilijk vindt om aan de vraag van stelling te voldoen, dan is het misschien zaak dat er ook een ostheopaat naar kijkt. Als het een wervelprobleem is dan zitten meestal ook de spieren rondom dat gebied vast.

Is het rijtechnisch dan zou de teugelvoering van de ruiter de oorzaak kunnen zijn, geen gelijkmatig contact met de teugels, de ruiter houdt de binnenteugel te strak en de buitenteugel hangt los.

Dan kan de oorzaak ook in de achterhand zitten. Als hij bijvoorbeeld rechts kantelt, verbreekt hij het contact met het rechterachterbeen, hij zet als het ware dit been buitenspel en geeft aan dat dit been het zwakkere been is. Dus dan lijkt het probleem voor te zitten maar zit eigenlijk achter.

Het maakt in deze gevallen dus niet uit of je bitloos rijdt of niet.

Het probleem kan ook IN de mond liggen, dat zou je dan bitloos kunnen testen of door een tandarts laten nakijken.

Dit zijn eigenlijk de punten waar ik op let als een paard zijn hoofd kantelt.