Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:33

Kruidenpotje schreef:
ik gebruik mijn zweep nooit met dresuur nooit. Ik vind ook dat je jou paard niet mag straffen met de zweep. :(
Je kan je paard ook straffen met je stem als hij het niet zo goed luistert doe je een boze stem
en als hij het wel goed doet een lieve stem maar maak er wel goed onderscheid van. Niet bijna de zelfde toon want dan weet je paard het niet meer!!!
Ik gebruik mijn zweep alleen bij springen maar sla niet alleen om er wakker te houden maar dan gebruik ik ook mijn stem!!!

grtz :o

Ik kan je vertellen dat er zat paarden zijn die dan gewoon stug doorgaan :+

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:56

alert maken. En ik geef toe ook als die 'stout'is .

kyaraaa

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:44

ik geef een tik met de zweep als mijn verzorgpony heel koppig doet en niet wil luisteren naar mijn benen en stem of om te corrigeren, maar daarom zijn het nog geen kletsen waarmee ik mijn vergpony pijn doe.

miszanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:49

Ik gebruik mijn zweep alleen wanneer een pony of paard niet reageerd op mijn been na een paar keer geprobeerd te hebben, maar ik gebruik hem het liefst niet. Ik doe dan ook heel lang over om mijn zweep te gebruiken. Maar ik hou er sowieso niet van om paarden te slaan, in de stal ook. Dan sla ik ook nooit paarden.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:55

Ik heb eergisteren nog mijn zweep gebruikt als zweetmes :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:17

voor t springen :j ze doet snel lui en laat haar benen hangen terwijl ze echt wel beter kan op concour. Thuis doet ze het namelijk ook.

Dan krijgt ze een klein tikje op haar schouder en weet ze 'oja' :)*

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:57

ik gebruik mijn paard ook om te straffen. ik mep harder met mijn zweep als dat ik met mijn been wat doe.

en mijn paard bokt omdat ze niet harder wil of omdat ze gewoon wil stoppen.. als ik ga stappen is het namelijk over. en verder heb nog meer redenen waarom dit week..
ja heb haar na laten kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:28

Ik heb de zweep erbij op het moment dat ik zijgangen wil rijden, paardlief heeft het niet op de zweep, maar weet dondersgoed dat hij er op dat moment is en loopt net wat makkelijker door.
Omdat ik van mening ben dat paard zónder zweep net zo actief voor mijn been moet zijn als mét, rijd ik nu 9 van de 10 keer zonder zweep.

Zweep gaat ook mee het bos in, paard heeft namelijk de neiging om op een splitsing de kortste weg naar huis te willen pakken, en dan moet er toch even duidelijk gemaakt worden dat hij in z'n vooruit de ándere kant op moet, ook al wil hij dat niet. ;)

nymfasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:19

ik gebruik mijn zweep , omdat mijn paard nog heel jong is , en nog niet goed op benen reageert , x
als ze niet reageert dan tik ik met mijn zweep achter mijn voet ,en zo leer je ze , heel goed op been reageren ,x
natuurlijk ook als ze iets fout gedaan hebben ,omdan een klein tikje te geven ,x
of om bij het wijken , tikjes op de poep de geven , zodat zijn ze met haar achterbenen ook wijkt ,x
+ ze soms door te laten galoperen ,x en ook nog de zweep om eens goed te crossen ,x :D

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:23

ik geef alleen een tikje als ze twee keer niet op mijn been reageert.. Om haar inderdaad zeg maar alert en wakker te maken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:42

miszanouk schreef:
Ik gebruik mijn zweep alleen wanneer een pony of paard niet reageerd op mijn been na een paar keer geprobeerd te hebben, maar ik gebruik hem het liefst niet. Ik doe dan ook heel lang over om mijn zweep te gebruiken.

Dat is niet erg consequent. Geen reactie op been? nogmaals been en tikkie bij. Als je er lang over doet voor je je zweep gebruikt maak je het ingewikkelder voor jezelf en je paard.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:44

Bonita_Bon schreef:
miszanouk schreef:
Ik gebruik mijn zweep alleen wanneer een pony of paard niet reageerd op mijn been na een paar keer geprobeerd te hebben, maar ik gebruik hem het liefst niet. Ik doe dan ook heel lang over om mijn zweep te gebruiken.

Dat is niet erg consequent. Geen reactie op been? nogmaals been en tikkie bij. Als je er lang over doet voor je je zweep gebruikt maak je het ingewikkelder voor jezelf en je paard.

zo doe ik het ook altijd ja.. ;)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:16

Marije__ schreef:
Maar ik snap het wel dat mensen hun paard straffen met hun zweep.. Ik denk dat veel mensen ( mij ook ) het aangeleerd is om op de manege zo'n manege pony hard aan te pakken als hij niet door loopt..

Haha, nou bij mijn instructrice moet je dat niet proberen. :+

Maar ik gebruik mijn zweep alleen om een tikje er bij te geven als hij niet naar mijn been luistert.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:20

Afstraffen doe je met stem.
bij een weigering geef je een tik op de hals, maarniet meppen.

bij dressuur verschild het. hij zit altijd in de grooming bag op concour. meestal gebruik ik hem niet, maar soms is ie zo vervelend, of gebruik ik hemnog even op het eind op hem net iets op te pikken. maar ik hoef hem mestal alleen maar vast te houden of tegen de kont aan te leggen. ik sla nooit..

Mirte_Randy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:21

Ik gebruik mijn zweep om hem te corrigeren;)
De achterhand wat actiever te maken,
En soms met springen als hij voor de sprong niet oplet en een beetje loom doet:p

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:44

ik gebruik het alleen om slome paarden een beetje aan te sporen, en dan tik ik ik niet echt, ik doe alsof, dan hebben ze meer schrik dat ik het doe. Maar ik gebruik het nooit als straf :n

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:54

jilverbeek schreef:
Kruidenpotje schreef:
ik gebruik mijn zweep nooit met dresuur nooit. Ik vind ook dat je jou paard niet mag straffen met de zweep. :(
Je kan je paard ook straffen met je stem als hij het niet zo goed luistert doe je een boze stem
en als hij het wel goed doet een lieve stem maar maak er wel goed onderscheid van. Niet bijna de zelfde toon want dan weet je paard het niet meer!!!
Ik gebruik mijn zweep alleen bij springen maar sla niet alleen om er wakker te houden maar dan gebruik ik ook mijn stem!!!

grtz :o

t valt me op dat bijna iedereen hier zijn paard nooit straft?
is dat nog menselijk of ligt dat aan mij :')

Ik straf mijn paard wel nog hoor, alleen niet met de zweep. Als ik hem straf doe ik dat met mijn stem of door middel van een tik met mijn hand. Waarom niet met de zweep? Omdat die meestal te ver weg ligt, en als je je paard consequent wil straffen, moet je dat meteen doen als die iets verkeerd gedaan heeft. Als je eerst nog een zweep moet gaan halen, is het paard al lang vergeten wat die misdaan heeft. Het kan wel als je zweep echt binnen direct handbereik ligt en je hem meteen vast kan pakken.
Straffen tijdens het rijden is afhankelijk van wat hij misdoet. Als hij een oefening (die hij normaal wel kan) niet goed doet, is de straf het herhalen van de oefening. Als hij niet goed reageert, is de 'straf' meer druk of een tik met het been. Als hij loopt te klieren helpt straffen bij mijn paard meestal niet, daar wordt hij dan alleen maar nerveus van en dan gaat het nog minder goed. Dus gewoon volharden, rustig blijven en hem er op die manier doorrijden is bij mijn paard dan de oplossing.

Dus mijn paard wordt wel gestraft, als hij het verdient tenminste, maar niet met de zweep.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:52

Om lastige honden mee weg te houden op buitenrit.

KladJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:12

ik gebruik mijn zweep alleen op buitenrit omdat mijn paardje dan soms stil wil gaan staan en heb ik zweepje mee dan loopt ze wel ( hoef ik niet eens een tik te geven )

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:15

Niet. Ik rij nooit met zweep. Het is niet nodig bij mijn pony en daarnaast heb ik er een hekel aan om een zweep in m'n hand te houden tijdens het rijden.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:31

ik gebruik mijn zweep helemaal niet vaak maar bijvoorbeeld wel met het wijken maar dat hoeft nou ook niet echt meer en als ie voorwaartser moet en Casanova doet niet echt dingen verkeerd dus straf ik hem ook niet... ik gebruik ook meestal mijn stem door met een zware stem Casanova te zeggen ik weet niet of het werkt maar het gaat automatisch bij mij :P

lg_binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:57

als ik de zweep niet in me hand heb loopt ie niet door, maar als ik hem alleen al vast heb gaat het al beter.
soms als ie echt niet luistert gebruik ik hem wel om een tikje te geven zodat ie weer luistert.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:01

Ik rij nooit met zweep. Op concours met springen neem ik hem altijd voor de zekerheid mee... maar gebruik hem heel zelden.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:18

Ik gebruik de zweep haast nooit alleen als er niet geluisterd word ofzo *D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 05:54

Ik heb een zweep om mn paard attent te houden op mn hulp. Ik heb gelukkig een paard wat over het algemeen super snel reageert op beenhulpen, maar zo af en toe loopt hij wel eens te slapen. Beenhulp, geen reactie--> flinke beenhulp, geen reactie--> tik met zweep en zoeff weg zijn we :D Braaaaf paard :D