Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:13

quadripes schreef:
@liberty: vlgs mij piaffeert dat paard iets op de voorhand op dat moment, en de neus is net iets achter de loodlijn en daarom is de nek niet het hoogste punt.

conclusie: de aanleuning is niet optimaal op dat moment.

maar het is een groot verschil of dit altijd zo wordt gereden (wat een africhtingsfout is) of dat het nu alleen voorkomt op dat moment. (uitvoerende fout)

edit: sporter bij de spaanse rijschool wordt de nek altijd als hoogste punt aangenomen dus dit is een uitvoerende fout en dat kun je dus wel vanaf een foto beoordelen. kom op zeg.

Hahaha geweldig omdat het de spaanse rijschool is kunnen we aanenem dat het wel goed komt. Maar Anky branden we af :')
Wat een geweldige argumentatie :+

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:19

zoals ik al zei: bij de een is de fout een uitvoerende fout maar bij de ander is het verworden tot een trainingssysteem

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:36

nombrado schreef:
Afbeelding

wat betekend wenen ook alweer in het nederlands? :o

Dat doet dit paard dan ook ;(

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:08

cherie78 schreef:
nombrado schreef:
Afbeelding

wat betekend wenen ook alweer in het nederlands? :o

Dat doet dit paard dan ook ;(

Volgensmij doet u dat nu, een paard uit de emotie verdriet volgensmij anders. Overigens maakt iedereen wel eens fouten, wat wilt u trouwens mee bereiken door er constant op door te gaan? Als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:13

Danique_G schreef:
wat wilt u trouwens mee bereiken door er constant op door te gaan? Als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen.

Ik vind, dat je een beetje érg vreemd aan het doen bent!!
Als ik zo vrij mag zijn om dit te zeggen.

Mag ik mijn mening soms niet geven. Ik ga nergens "constant" op door.

Ik vind dit een beetje uitlokkerij, als ik zo vrij mag zijn om dit te zeggen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:21

Uiteraard mag u dat zeggen.
U wou zeggen dat die reactie die u eerder had geplaatst geen uitlokkerij is? Maargoed, laten we het maar een beetje gezellig houden hier, voordat dit topic gesloten word, volgensmij willen wij dat beiden niet.
Ik vind uiteraard ook dat de mond hier niet helemaal er uit ziet zoals het zou moeten, maar ik zou niet durven dromen dat ik zo kon rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:24

Danique_G schreef:
Uiteraard mag u dat zeggen.
U wou zeggen dat die reactie die u eerder had geplaatst geen uitlokkerij is? Maargoed, laten we het maar een beetje gezellig houden hier, voordat dit topic gesloten word, volgensmij willen wij dat beiden niet.
Ik vind uiteraard ook dat de mond hier niet helemaal er uit ziet zoals het zou moeten, maar ik zou niet durven dromen dat ik zo kon rijden.

Wie gaat er nu constant op door :z

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:27

Ik gaf mijn mening?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:46

ziet nu werkelijk niemand hier op de foto dat het paard zijn mond open heeft, zijn nek kort gehouden wordt en zijn luchtpijp hierdoor bijna afgeklemd wordt?
of ben ik de enige die niet blij wordt van dit plaatje?
wenen of niet, koningin of niet, feit ligt er, dit is volgens mij NIEt de bedoeling van de klassieke dressuur.
(en tuurlijk, er worden daar net zo goed foutjes gemaakt!, zoals bij elk mens!)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:41

Hier even 2 plaatjes onder elkaar

Afbeelding

Afbeelding

de een "gedwongen" met veel druk
de ander gedaan door het paard zelf, met de hoofd halshouding passend bij de mate van zijn verzameling.
en daarbij dus zijn neus ietsiepietsie voor de LL

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:51

nombrado schreef:

Afbeelding

Afbeelding

de ander gedaan door het paard zelf, met de hoofd halshouding passend bij de mate van zijn verzameling.

De uitdrukking bij het paard op de onderste foto is zoals het kan zijn en hoort.

Een veel fijner en prettiger plaatje.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:01

Ik weet niet of dit vergelijken is, aangezien de rest van het lichaam niet te zien is

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:14

En hoe kan men dan met de langeteugel en zonder handen dit beter doen????
Het is geen mooie opname, maar men moet niet denken dat het paard zijn mond open heeft, de lippen zijn geopend.

Wanneer men het beter kan laat het dan zien, maar een vergelijk van een loslopend paard tegen een paard dat gaat aan de langeteugel is appelen met citroenen vergelijken.

Het paard gaat op dit moment te eng, dit is niet de nek te kort maar de hele hals dat is een uitvoerings fout die later en daarvoor er niet was bovendien men zou moeten weten hoe de hals opbouw is bij Lippizaners, en die is met een enorme slokdarm wat eruit ziet voor een leek als onderhals, men ziet nog steeds dat de speekselklieren niet maximaal belast worden, dit beeld lijkt voor sommigen erger dan het is, maar daarom schrijft men hierover omdat men het zielig vind, wanneer het paard het vreselijk vond dan liep de Bereiter niet meer erachter dan liep het paard allang alleen door de baan....., en kon de Bereiter bij de Wienersängerknaben gaan solliciteren. 8-) *D

De oren naar achteren gericht, dat is bij Piaffe en Passage voor vele paarden normaal vooral bij hengsten aangezien het een dreigende beweging is.
Bovendien let het paard ook op aan de langeteugel wat diegene achter hem doet, daardoor worden de oren ook naar achteren genomen bij het werk aan de langeteugel men ziet dat vaker bij het rijden ook wanneer de ruiter met het paard praat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:40

Professor schreef:
Het is geen mooie opname, maar men moet niet denken dat het paard zijn mond open heeft, de lippen zijn geopend.

Wanneer men het beter kan laat het dan zien, maar een vergelijk van een loslopend paard tegen een paard dat gaat aan de langeteugel is appelen met citroenen vergelijken.

De oren naar achteren gericht, dat is bij Piaffe en Passage voor vele paarden normaal vooral bij hengsten aangezien het een dreigende beweging is.
Bovendien let het paard ook op aan de langeteugel wat diegene achter hem doet, daardoor worden de oren ook naar achteren genomen bij het werk aan de langeteugel men ziet dat vaker bij het rijden ook wanneer de ruiter met het paard praat.

Professor

Het gaat niet om met of zonder handen
Het gaat erom, dat je het paard en diens beweging als ruiter/lange teugelaar in ere houd.
dat houd dus in, dat je idd heel goed moet weten, dat een paard zijn hals en hoofd nodig heeft om zijn evenwicht te kunnen bewaren .
Plaatje van paard in vrijheid is een voorbeeld, van hoe een paard het zelf doet. van nature
houd dit met het werken met paarden in ere.

Nu ik toch filmbeeldjes aan het plakken ben
hier eentje van onder de ruiter. Waarbij de ruiter nauwelijks stoort in de mond van het paard
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:54

Leuk vergelijk passage met een niet gelukte levade.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:02

cherie78 schreef:
nombrado schreef:

Afbeelding

Afbeelding

De uitdrukking bij het paard op de onderste foto is zoals het kan zijn en hoort.

Een veel fijner en prettiger plaatje.

u kunt praten als brug man de paarden doen beide niet het zelfde de onderste foto kan met terug vinden op de Site van de plaatser en kan men ziendat het paard in een geheel andere houding staat vertrekt naar een vorm van galop , dus het is appels met peren vergelijken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:14

nombrado schreef:
Professor schreef:

Professor

Het gaat niet om met of zonder handen
Het gaat erom, dat je het paard en diens beweging als ruiter/lange teugelaar in ere houd.
dat houd dus in, dat je idd heel goed moet weten, dat een paard zijn hals en hoofd nodig heeft om zijn evenwicht te kunnen bewaren .
Plaatje van paard in vrijheid is een voorbeeld, van hoe een paard het zelf doet. van nature
houd dit met het werken met paarden in ere.

Nu ik toch filmbeeldjes aan het plakken ben
hier eentje van onder de ruiter. Waarbij de ruiter nauwelijks stoort in de mond van het paard
Afbeelding

Aardig plaatje, mooi kunstje, maar geen Rijkunst! Waar is de Hankenbiegung...???

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:28

sporter schreef:
quadripes schreef:
@liberty: vlgs mij piaffeert dat paard iets op de voorhand op dat moment, en de neus is net iets achter de loodlijn en daarom is de nek niet het hoogste punt.

conclusie: de aanleuning is niet optimaal op dat moment.

maar het is een groot verschil of dit altijd zo wordt gereden (wat een africhtingsfout is) of dat het nu alleen voorkomt op dat moment. (uitvoerende fout)

edit: sporter bij de spaanse rijschool wordt de nek altijd als hoogste punt aangenomen dus dit is een uitvoerende fout en dat kun je dus wel vanaf een foto beoordelen. kom op zeg.

Hahaha geweldig omdat het de spaanse rijschool is kunnen we aanenem dat het wel goed komt. Maar Anky branden we af :')
Wat een geweldige argumentatie :+

Door alleen al de Spaanse Rijschool met Anky te vergelijken...... Dat mocht Anky willen...
Als jij dát verschil niet ziet... en dat terwijl Anky het beste materiaal aangeleverd krijgt. Kijk nog eens goed naar die Kür van haar een paar pagina's terug met Salinero. Dan zien we toch een levensmoe paard, over taktfouten hoeven we niet te praten, want de takt is voortdurend verstoord. Uitgestrekte draf..? Ja, nieuwe stijl, achterbeen hoeft niet meer mee te doen, kán ook niet mee doen. Nee Sporter, heb je geen betere voorbeelden?
En vertel eens Sporter, wie zíjn dan jouw leermeesters, want dat weten wij inderdaad niet!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:41

murphy102 schreef:
Door alleen al de Spaanse Rijschool met Anky te vergelijken...... Dat mocht Anky willen...
Als jij dát verschil niet ziet... en dat terwijl Anky het beste materiaal aangeleverd krijgt. Kijk nog eens goed naar die Kür van haar een paar pagina's terug met Salinero. Dan zien we toch een levensmoe paard, over taktfouten hoeven we niet te praten, want de takt is voortdurend verstoord. Uitgestrekte draf..? Ja, nieuwe stijl, achterbeen hoeft niet meer mee te doen, kán ook niet mee doen. Nee Sporter, heb je geen betere voorbeelden?
En vertel eens Sporter, wie zíjn dan jouw leermeesters, want dat weten wij inderdaad niet!

Begrijp me goed dat ga ik natuurlijk niet vertellen. Bovendien kan ik wel een rijtje namen noemen zoals meer mensen doen maar dat zegt vrij weinig. Het gaat mij er niet om of Anky nu wel of niet met de spaanse rijschool vergeleken kan worden dat moet ieder voorzich maar uit maken. HEt zal mij persoonlijk een zorg zijn. Maar een rijtechnische fout die bij Anky zo nu en dan als doodzonde wordt afgedaan. Word bij de spaanserijschool weg gewuifd met een.... Ahhh dat is een klein foutje dat is de volgende seconde weer goed. En dat is wel erg simpel. En geeft aan hoe moeilijk opbjectief kijken is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:47

sporter schreef:
murphy102 schreef:

Begrijp me goed dat ga ik natuurlijk niet vertellen. Bovendien kan ik wel een rijtje namen noemen zoals meer mensen doen maar dat zegt vrij weinig. Het gaat mij er niet om of Anky nu wel of niet met de spaanse rijschool vergeleken kan worden dat moet ieder voorzich maar uit maken. HEt zal mij persoonlijk een zorg zijn. Maar een rijtechnische fout die bij Anky zo nu en dan als doodzonde wordt afgedaan. Word bij de spaanserijschool weg gewuifd met een.... Ahhh dat is een klein foutje dat is de volgende seconde weer goed. En dat is wel erg simpel. En geeft aan hoe moeilijk opbjectief kijken is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:48

Moll schreef:
de paarden doen beide niet het zelfde de onderste foto kan met terug vinden op de Site van de plaatser en kan men ziendat het paard in een geheel andere houding staat vertrekt naar een vorm van galop , dus het is appels met peren vergelijken.

Moll, het gaat om de hoofdhouding en de vorm van verzamelen
het "losgaande" paard was een moment van extreme verzameling, daar gaat het hierom
de mate van verzamelen en de hoofdhouding van een paard daarbij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:52

sporter schreef:

precies
objectief kijken lijkt wel errug moeilijk.
rijtechnische fout maakt iedereen, ook wenen, ook anky.
als iemand hier op deze aardbol de perfectie bereikt heeft? zou ik hem graag willen zien. :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:59

sporter schreef:
murphy102 schreef:

Kijk Sporter, door deze uitspraak blijkt dat jij niet het verschil ziet en geen begrip hebt van de rijtechniek en van datgene wat we willen zien in de Klassieke Dressuur, laat staan in de Klassiek Rijkunst waaronder de Spaanse Rijschool valt.
Heel simpel gezegd:
De Spaanse Rijschool werkt de paarden van achter naar voren naar een Rijkunstig evenwicht en werkt door tot aan de Hoge Schooloefeningen, zélfs aan de lange teugel...! Is dus niet te vergelijken met "onder de man", waardoor je inderdaad wel eens een wat minder momént hebt, aangezien je niet vanuit die fijngevoelige hand kan werken.
Anky en de rest werkt haar paarden van voor naar achteren teneinde een soort van circuskunstje af te dwingen.
Zoals Quadripes ook al aangaf: alles draait om de trainingsmethode. En ja, dat spat al van een foto af; zet daar nog een filmpje bij en na 5 sec. weet je genoeg.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:01

nombrado schreef:
Moll schreef:
de paarden doen beide niet het zelfde de onderste foto kan met terug vinden op de Site van de plaatser en kan men ziendat het paard in een geheel andere houding staat vertrekt naar een vorm van galop , dus het is appels met peren vergelijken.

Moll, het gaat om de hoofdhouding en de vorm van verzamelen
het "losgaande" paard was een moment van extreme verzameling, daar gaat het hierom
de mate van verzamelen en de hoofdhouding van een paard daarbij.

Nee Nombrado, er is bij jouw plaatje geen spake van verzameling door het gemis aan Hankenbiegung...!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:03

murphy102 schreef:
sporter schreef:

Kijk Sporter, door deze uitspraak blijkt dat jij niet het verschil ziet en geen begrip hebt van de rijtechniek en van datgene wat we willen zien in de Klassieke Dressuur, laat staan in de Klassiek Rijkunst waaronder de Spaanse Rijschool valt.
Heel simpel gezegd:
De Spaanse Rijschool werkt de paarden van achter naar voren naar een Rijkunstig evenwicht en werkt door tot aan de Hoge Schooloefeningen, zélfs aan de lange teugel...! Is dus niet te vergelijken met "onder de man", waardoor je inderdaad wel eens een wat minder momént hebt, aangezien je niet vanuit die fijngevoelige hand kan werken.
Anky en de rest werkt haar paarden van voor naar achteren teneinde een soort van circuskunstje af te dwingen.
Zoals Quadripes ook al aangaf: alles draait om de trainingsmethode. En ja, dat spat al van een foto af; zet daar nog een filmpje bij en na 5 sec. weet je genoeg.

Ik had het helemaal niet over het paard aan de lange teugel vrolijke vriend. Ik vind het nogal op zo'n conclusie te trekken over iemands rijtechniek :+