Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:50

tanden zijn nog op elkaar alleen de lippen worden opgetrokken. Maar ik heb een idee u maakt een filmpje en daar laat u het perfecte langeteugel werk zien.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:00

Professor schreef:
tanden zijn nog op elkaar alleen de lippen worden opgetrokken. Maar ik heb een idee u maakt een filmpje en daar laat u het perfecte langeteugel werk zien.

Dat is het idee van de dag *\o/*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:42

quadripes schreef:
ik blijf het zeggen, kennelijk hebben jullie nog nooit een Lipizzaner van dichtbij gezien. Dat paard heeft gewoon zo'n bouw. die paarden bewegen hier op het toppunt van hun kunnen. die bewegen anders dan de sportpaarden van nu en ze bewegen anders dan een PRE of Lusitano. Ze hebben een andere hals en een andere bouw. Mijn Lipizzaner is in de verzameling niet anders. de ademhaling is ook regelmatig, niet versneld of angstig en natuurlijk is dit een inspanning. het paard is enorm geconcentreerd.

en ik blijf het ongelooflijk vinden dat er mensen in dit topic zo'n commentaar op de spaanse rijschool durven uiten.

Sorry maar rond de 3 minuten heeft dat paard zijn mond zo ver open dat salinero er nog een puntje aan kan zuigen.
Zo blijkt het maar weer hoe moeilijk het is kritisch te kijken naar iets dat je mooi vind.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:42

Professor schreef:

En dat doet hij omdat hij het werk zo prettig vind? :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:49

sporter schreef:
Sorry maar rond de 3 minuten heeft dat paard zijn mond zo ver open dat salinero er nog een puntje aan kan zuigen.
Zo blijkt het maar weer hoe moeilijk het is kritisch te kijken naar iets dat je mooi vind.

dat blijft idd ook lastig
ik verbaas me er vaak over, dat anderen het niet (willen) zien.
Je zal ook moeten leren kijken, om alle toeters en bellen heen.
dus sec alleen de beweging en het moment leren bekijken (en alle mooie kleding en entourage wegdenken)
In een beweging hoort het paard zijn hoofd ook licht te kunnen bewegen, ook in een draf of verzameling
dit paard is vastgesnoerd in 1 houding, Het lijf beweegt, maar het hoofd/hals is ijzig stil.

Dit heeft niets met het type bouw, of model paard te maken. Pre, lippizaner of andere rassen
het is en blijft een gegeven dat het hoofd en hals de balansstok is van het paard, die heeft hij nodig voor zijn beweging.
Er zijn zeker ook hele mooie momenten waarin het wel goed gaat (alleen niet het lange teugelwerk, die mag nog wel wat lesjes nemen :D )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:58

dit beeld ziet er al vriendelijker uit
Afbeelding

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

Maar de nek is niet het hoogste punt. Niet dat dat mij iets uit maakt. Maar het geeft wel aan, dat waar je ook kijkt. Als je wil zijn er altijd fouten te ontdekken. En dat zouden sommige in dit toppic zich wel eens mogen bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:06

Even tussen door...........lees stilletjes mee maar mijn kundigheid is bij lange na niet zo goed dat ik hier op zaken in ga.
Wilde toch even reageren op het filmpje...............GAAF om te zien.
Zo'n perfectie van rijden.

Lange teugelen is een kunst heb ik onder vonden (heb niet zo lang geleden een les gevolgt van AndaFries).
Alleen is mijn paard een beetje groot :)) iig wel zeer leerzaam.
Vind het op het filmpje erg mooi uitgevoerd.

Lippi'z hebben dus best wel een brede hals met betrekking daarop kom ik wel tot een gedachte gang.
Let wel ik heb niet zoveel kennis van dit type paard daarom graag verbeteren als het complete onzin is.
Er zijn soms tuigpaarden die ook zo'n brede hals hebben en als ze dan in de houding gemend worden dan hebben sommige moeite met de ademhaling. (tijdens trainingen krijgen ze dan een soort kap om zodat ze niet in adem nood komen).
Nu weet ik dat tuigpaarden niet te vergelijken zijn met Lippi'z maar door de brede hals vroeg ik mij wel af of dit ook wel eens voorkomt bij Lippi'z.

Kruipt weer in de mee lees modus :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:08

sporter schreef:
Maar de nek is niet het hoogste punt. Niet dat dat mij iets uit maakt. Maar het geeft wel aan, dat waar je ook kijkt. Als je wil zijn er altijd fouten te ontdekken. En dat zouden sommige in dit toppic zich wel eens mogen bedenken.

jep , heb je zeker gelijk in.
kwestie van handjes ietsiepietsie meer naar voren zou al een beter beeld geven.
Als je kritisch durft te kijken, naar alles wat je ziet? incl je eigen rijden, dan pas kan je werken aan perfectie

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:11

Ilegra schreef:
Even tussen door...........lees stilletjes mee maar mijn kundigheid is bij lange na niet zo goed dat ik hier op zaken in ga.
Wilde toch even reageren op het filmpje...............GAAF om te zien.
Zo'n perfectie van rijden.

Lange teugelen is een kunst heb ik onder vonden (heb niet zo lang geleden een les gevolgt van AndaFries).
Alleen is mijn paard een beetje groot :)) iig wel zeer leerzaam.
Vind het op het filmpje erg mooi uitgevoerd.

Lippi'z hebben dus best wel een brede hals met betrekking daarop kom ik wel tot een gedachte gang.
Let wel ik heb niet zoveel kennis van dit type paard daarom graag verbeteren als het complete onzin is.
Er zijn soms tuigpaarden die ook zo'n brede hals hebben en als ze dan in de houding gemend worden dan hebben sommige moeite met de ademhaling. (tijdens trainingen krijgen ze dan een soort kap om zodat ze niet in adem nood komen).
Nu weet ik dat tuigpaarden niet te vergelijken zijn met Lippi'z maar door de brede hals vroeg ik mij wel af of dit ook wel eens voorkomt bij Lippi'z.

Kruipt weer in de mee lees modus :o

als de paarden dit ook hebben zonder training of als ze zelf los bewegen , zou ik me pas zorgen maken.
hebben ze dit tijdens het werken? dan doe je het niet goed als ruiter....
er zit nl daar een luchtpijp, waardoor ze zullen moeten ademen. Of dit nu een draver/lippi/tuiger is? maakt niet uit. Ze zullen allemaal ademnood krijgen als je ze teveel buigt rond die streek.

Mijn ervaring is met lange teugelen?
als de ruiter zich bewust is van het lichaam tijdens rijden, of met lange teugelen, dan is beide niet moeilijk.
Het komt nl op hetzelfde neer.
als je met rijden problemen hebt, kom je die zeker ook tegen met het lange teugelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:24

Nombrado u verwijdt velen dingen die u zelf nog nooit op dat niveau heeft ervaren, dit is net zo als sporter.
En u nombrado ik schreef het al eerder maak een filmpje met dezelfde oefeningen en dan noch perfecter. U stelt zich zo als vaker u boven alles, maar van wie heeft u dan zelf les of les gehad dat u meent alles beter te weten en te kunnen, vooral de langeteugel zou ik graag van u willen zien en dat naar uw systeem zonder handen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:36

professor
wat is uw mening van de geposte plaatjes?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:38

nombrado schreef:
professor

Nombrado u verwijdt velen dingen die u zelf nog nooit op dat niveau heeft ervaren, dit is net zo als sporter.
En u nombrado ik schreef het al eerder maak een filmpje met dezelfde oefeningen en dan noch perfecter. U stelt zich zo als vaker u boven alles, maar van wie heeft u dan zelf les of les gehad dat u meent alles beter te weten en te kunnen, vooral de langeteugel zou ik graag van u willen zien en dat naar uw systeem zonder handen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-05-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:39

nombrado schreef:
professor
:D :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:50

Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:56

nombrado schreef:
Afbeelding

Grandioze voorbereiding voor de Levade, helaas begrijpt u dat niet of wil dat niet begrijpen.
Bovendien vliegt van de hak op de tak, begrijpt waarschijnlijk niet dat een Piaffe alleen benut word in deze situatie om het paard meer op de achterhand te krijgen voor de Levade.
De langeteugel zonder handen daar hebben wij nog geen foto van gezien. 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:07

Professor schreef:
Grandioze voorbereiding voor de Levade, helaas begrijpt u dat niet of wil dat niet begrijpen.
Bovendien vliegt van de hak op de tak, begrijpt waarschijnlijk niet dat een Piaffe alleen benut word in deze situatie om het paard meer op de achterhand te krijgen voor de Levade.
De langeteugel zonder handen daar hebben wij nog geen foto van gezien. 8-)

waar geef ik op deze foto commentaar professor?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:08

Professor schreef:

Evenals u profje. U heeft werkelijk waar geen idee wat mijn ervaring is en wie mijn leermeesters zijn geweest. Uw woorden zijn zo leeg.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:38

kritisch kijken altijd goed maar dan wel met een eerlijk oog houd dat ook in je achterhoofd , mijn merrie en ik ga er prat op dat het dier heel vriendelijk gereden word , rommelt altijd met haar mond trekt de lippen wat op ook als ik er niet op zit en het bit alleen maar in haar mondje zit.

voordat ik vanalles naar mijn hoofd krijg jah ik heb allerlei bitten geprobeerd bittenbank erbij gehad tandarts komt elke 3 kwart jaar en zelfs BITLOOS doet mw het ook.en jah de osteo komt ook elk half jaar langs plus dat ze dan helemaal word nagemeten.
Dus zien is 1 dan er nog over nadenken.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:47

@sporter:

het kan voorkomen bij een ruiter die wel volgens de klassieke opvatting rijdt, dat het paard toch net even niet de nek als hoogstepunt heeft. maar dat dit bij de volgende passen weer hersteld wordt of bij een andere oefening die misschien net wat beter bevestigd is, enz. Immers, de aanleuning is geen absoluut iets en veert. Dat wil dus zeggen dat het ook dynamisch is en hersteld wordt. In zo'n geval kun je van een momentopname spreken.

Er zijn echter ook ruiters die niet volgens de klassieke leer rijden, waarbij deze momenten geen momenten meer zijn maar een trainingsmethode vormen. Waarbij paarden altijd pas bij de derde wervel afbuigen of nog veel later, bij de schoft.

Dat vind ik een heel groot verschil.

Zoals we al zeiden: er zijn fouten en fouten. Oftewel: fouten die te wijten zijn aan een verkeerde uitvoering of fouten die te wijten zijn aan een verkeerde africhting.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:49

nombrado schreef:
sporter schreef:

jep , heb je zeker gelijk in.
kwestie van handjes ietsiepietsie meer naar voren zou al een beter beeld geven.
Als je kritisch durft te kijken, naar alles wat je ziet? incl je eigen rijden, dan pas kan je werken aan perfectie

de nek helemaal als hoogste punt geeft extra compressie op de wervels achter de oren van het paard daar namelijk de atlas geen grote bewegingsuitslag heeft , de grootste beweging die dit gewricht kan maken is die van latero flexie en in zeer beperkte mate flexie-extensie dit tot ongv een hoek van 11o gr , dit is de hoek die dat gewricht kan maken word de hoek naar 90gr gebracht dan ontstaat er enorme kracht op de gewrichtsbanden ( hyperflexie , valse oprichting)wat uiteraard schade toebrengt.dus stel dat plaatje van voorbereiding levade de man nu het paard richting de loodlijn zou brengen dan komt het hele bovenstaande verhaal in werking ter beeldvorming.
evenals het andere plaatje waarbij de nek niet op het hoogste punt is maar de neus wel op de loodlijn anders is anatomisch niet mogelijk en word in mijn ogen dus als correct beschouwd. maar goed ik ben geen oberreiter laten we daar wel even duidelijk over zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:57

quadripes schreef:
@sporter:

het kan voorkomen bij een ruiter die wel volgens de klassieke opvatting rijdt, dat het paard toch net even niet de nek als hoogstepunt heeft. maar dat dit bij de volgende passen weer hersteld wordt of bij een andere oefening die misschien net wat beter bevestigd is, enz. Immers, de aanleuning is geen absoluut iets en veert. Dat wil dus zeggen dat het ook dynamisch is en hersteld wordt. In zo'n geval kun je van een momentopname spreken. Er zijn echter ook ruiters die niet volgens de klassieke leer rijden, waarbij deze momenten geen momenten meer zijn maar een trainingsmethode vormen. Waarbij paarden altijd pas bij de derde wervel afbuigen of nog veel later, bij de schoft.

Dat vind ik een heel groot verschil.

Zoals we al zeiden: er zijn fouten en fouten. Oftewel: fouten die te wijten zijn aan een verkeerde uitvoering of fouten die te wijten zijn aan een verkeerde africhting.

Ja maar dat is vanaf een foto dus niet te beoordelen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:57

@liberty: vlgs mij piaffeert dat paard iets op de voorhand op dat moment, en de neus is net iets achter de loodlijn en daarom is de nek niet het hoogste punt.

conclusie: de aanleuning is niet optimaal op dat moment.

maar het is een groot verschil of dit altijd zo wordt gereden (wat een africhtingsfout is) of dat het nu alleen voorkomt op dat moment. (uitvoerende fout)

edit: sporter bij de spaanse rijschool wordt de nek altijd als hoogste punt aangenomen dus dit is een uitvoerende fout en dat kun je dus wel vanaf een foto beoordelen. kom op zeg.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:01

quadripes schreef:
@liberty: vlgs mij piaffeert dat paard iets op de voorhand op dat moment, en de neus is net iets achter de loodlijn en daarom is de nek niet het hoogste punt.

conclusie: de aanleuning is niet optimaal op dat moment.

maar het is een groot verschil of dit altijd zo wordt gereden (wat een africhtingsfout is) of dat het nu alleen voorkomt op dat moment. (uitvoerende fout)

edit: sporter bij de spaanse rijschool wordt de nek altijd als hoogste punt aangenomen dus dit is een uitvoerende fout en dat kun je dus wel vanaf een foto beoordelen. kom op zeg.

ik had het puur over hoe de wervelkolom daar op elkaar staat voor de beeldvorming heb verder niet naar het beeld van het paard gekeken en was als zodoende ook niet als voorbeeld aangehaald , dus dan moet je dat ook niet zeggen ervaar dat als vervelend

edith heb het filmpje gekeken en de still is idd de voorbereidding op de levade en ik geloof heb ik geleerd iig dat je nooit een levade uit een op de voorhand gereden piaffe krijgt daar de levade je bewijs van goede en ultime verzameling. dus foto's zeggen dan idd niet alles?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:09

ik heb het er toch over dat het op dat moment (dus fractie van seconde) is? als je de aanleuning daarna herstelt, oftewel het gewicht weer naar achteren verplaatst, is er niets meer aan de hand.