Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:ik blijf het zeggen, kennelijk hebben jullie nog nooit een Lipizzaner van dichtbij gezien. Dat paard heeft gewoon zo'n bouw. die paarden bewegen hier op het toppunt van hun kunnen. die bewegen anders dan de sportpaarden van nu en ze bewegen anders dan een PRE of Lusitano. Ze hebben een andere hals en een andere bouw. Mijn Lipizzaner is in de verzameling niet anders. de ademhaling is ook regelmatig, niet versneld of angstig en natuurlijk is dit een inspanning. het paard is enorm geconcentreerd.
en ik blijf het ongelooflijk vinden dat er mensen in dit topic zo'n commentaar op de spaanse rijschool durven uiten.
sporter schreef:Sorry maar rond de 3 minuten heeft dat paard zijn mond zo ver open dat salinero er nog een puntje aan kan zuigen.
Zo blijkt het maar weer hoe moeilijk het is kritisch te kijken naar iets dat je mooi vind.
sporter schreef:Maar de nek is niet het hoogste punt. Niet dat dat mij iets uit maakt. Maar het geeft wel aan, dat waar je ook kijkt. Als je wil zijn er altijd fouten te ontdekken. En dat zouden sommige in dit toppic zich wel eens mogen bedenken.
Ilegra schreef:Even tussen door...........lees stilletjes mee maar mijn kundigheid is bij lange na niet zo goed dat ik hier op zaken in ga.
Wilde toch even reageren op het filmpje...............GAAF om te zien.
Zo'n perfectie van rijden.
Lange teugelen is een kunst heb ik onder vonden (heb niet zo lang geleden een les gevolgt van AndaFries).
Alleen is mijn paard een beetje grootiig wel zeer leerzaam.
Vind het op het filmpje erg mooi uitgevoerd.
Lippi'z hebben dus best wel een brede hals met betrekking daarop kom ik wel tot een gedachte gang.
Let wel ik heb niet zoveel kennis van dit type paard daarom graag verbeteren als het complete onzin is.
Er zijn soms tuigpaarden die ook zo'n brede hals hebben en als ze dan in de houding gemend worden dan hebben sommige moeite met de ademhaling. (tijdens trainingen krijgen ze dan een soort kap om zodat ze niet in adem nood komen).
Nu weet ik dat tuigpaarden niet te vergelijken zijn met Lippi'z maar door de brede hals vroeg ik mij wel af of dit ook wel eens voorkomt bij Lippi'z.
Kruipt weer in de mee lees modus
nombrado schreef:professor
wat is uw mening van de geposte plaatjes?
nombrado schreef:
Professor schreef:Grandioze voorbereiding voor de Levade, helaas begrijpt u dat niet of wil dat niet begrijpen.
Bovendien vliegt van de hak op de tak, begrijpt waarschijnlijk niet dat een Piaffe alleen benut word in deze situatie om het paard meer op de achterhand te krijgen voor de Levade.
De langeteugel zonder handen daar hebben wij nog geen foto van gezien.
Professor schreef:Nombrado u verwijdt velen dingen die u zelf nog nooit op dat niveau heeft ervaren, dit is net zo als sporter.
En u nombrado ik schreef het al eerder maak een filmpje met dezelfde oefeningen en dan noch perfecter. U stelt zich zo als vaker u boven alles, maar van wie heeft u dan zelf les of les gehad dat u meent alles beter te weten en te kunnen, vooral de langeteugel zou ik graag van u willen zien en dat naar uw systeem zonder handen.
nombrado schreef:sporter schreef:Maar de nek is niet het hoogste punt. Niet dat dat mij iets uit maakt. Maar het geeft wel aan, dat waar je ook kijkt. Als je wil zijn er altijd fouten te ontdekken. En dat zouden sommige in dit toppic zich wel eens mogen bedenken.
jep , heb je zeker gelijk in.
kwestie van handjes ietsiepietsie meer naar voren zou al een beter beeld geven.
Als je kritisch durft te kijken, naar alles wat je ziet? incl je eigen rijden, dan pas kan je werken aan perfectie
quadripes schreef:@sporter:
het kan voorkomen bij een ruiter die wel volgens de klassieke opvatting rijdt, dat het paard toch net even niet de nek als hoogstepunt heeft. maar dat dit bij de volgende passen weer hersteld wordt of bij een andere oefening die misschien net wat beter bevestigd is, enz. Immers, de aanleuning is geen absoluut iets en veert. Dat wil dus zeggen dat het ook dynamisch is en hersteld wordt. In zo'n geval kun je van een momentopname spreken. Er zijn echter ook ruiters die niet volgens de klassieke leer rijden, waarbij deze momenten geen momenten meer zijn maar een trainingsmethode vormen. Waarbij paarden altijd pas bij de derde wervel afbuigen of nog veel later, bij de schoft.
Dat vind ik een heel groot verschil.
Zoals we al zeiden: er zijn fouten en fouten. Oftewel: fouten die te wijten zijn aan een verkeerde uitvoering of fouten die te wijten zijn aan een verkeerde africhting.
quadripes schreef:@liberty: vlgs mij piaffeert dat paard iets op de voorhand op dat moment, en de neus is net iets achter de loodlijn en daarom is de nek niet het hoogste punt.
conclusie: de aanleuning is niet optimaal op dat moment.
maar het is een groot verschil of dit altijd zo wordt gereden (wat een africhtingsfout is) of dat het nu alleen voorkomt op dat moment. (uitvoerende fout)
edit: sporter bij de spaanse rijschool wordt de nek altijd als hoogste punt aangenomen dus dit is een uitvoerende fout en dat kun je dus wel vanaf een foto beoordelen. kom op zeg.