Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:01

Ik ben voor het eerst wezen trainen "op verplaatsing" (volgens mij is dat Belgisch? Je komt het op bokt tegen en het klinkt zo grappig).
2jr geleden stond ze voor het laatst op de trailer (dat was de 1ex zonder sedatie. Toen ik haar kocht werd ze door haar fokker gebracht. Ivm 1ex trailer had hij haar gesedeerd). Ze had even een momentje nodig. Toe maar, ruik maar aan de klep ;-) ik ging in de trailer staan en moedigde haar aan. Ze liep er zo op!
Aangekomen op stal bij mijn instructrice haar eerst gewandeld aan de hand en haar daarna los gelaten. Kon ze zelf even op ontdekking gaan. Na half uurtje zadelen, kort aan de longe. Maar ze leek relaxed dus erop. Ze had heeeeerlijk gelopen! Door de vreemde omgeving maakte ze zich wat groot en was lekker los en voorwaarts. Trots op mijn paardje! Weer wat geleerdvin der leventje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:17

Gisteren en vandaag ook een bijzonder voorwaarts paard hier. We hebben in de bak gereden. Met oud-en nieuw wordt hier veel carbid geknald, en dat vinden ze toch niet zo fijn. De omgeving vind mijnheer nog niet helemaal veilig, dus een buitenrit zat er nog niet in. Wel gewandeld, als ik er naast loop maakt het hem niet zoveel uit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:55

Relaxed nieuwe jaar begonnen vanmiddag.

Rijden effe op laag pitje ivm zadelaanpassingen.
Een keer gereden deze week, maar mis het niet.
Had tot verbazing hele binnenbak voor ons beide, begin meestal met stukjes freestyle en paardje lekker laten rollen.
Kan ie zichzelf losmaken en kan ik peilen hoe zijn stemming is en losheid.

Drie drafbalkjes op korte zijde erin gelegd, wat longeer dingen doen en tussendoor balkjes paar keer meegepakt.
Daarna middelste balk scheef opgehoogd, en wat longeer herhaling hierop.
Tussendoor effe aan het handje prutsen en hem leren om te worden geleid op andere hand.
Uit de gein laag sprongetje ervan gemaakt , en in longeer erover.

Oortjes gingen erop, en na twee keer ruim kikkerspringen kwam toch het uitrekken boven sprong terug.
Maar es opgehoogd naar b *\o/* , en hem laten vrijspringen, heerlijk om hem weer es mooi te zien springen.

Afgesloten met aantal vd dingen waaronder nieuw aanleren van het belonen netjes aannemen.
(Instructie gehad van dochter +:)+ )
Vd wordt ie super ontspannen en tegelijk fanatiek van, komt slurfje eruit :') en een en al focus.

Vandaag ook begonnen met extra magnesium, merkte verandering in gedrag en spieren, wat waarschijnlijk hierdoor komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:18

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:43

Leuk stukje Solvir :)

Ik vroeg me deze week wat af.
Valt Steinbrecht kwa hulpen en inwerking voor jullie onder klassieke rijkunst of juit de grondlage voor de moderne rijkunst?
Of misschien zelfs heel wat anders zoals academisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:02

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:16

Sizzle schreef:

Valt Steinbrecht kwa hulpen en inwerking voor jullie onder klassieke rijkunst of juit de grondlage voor de moderne rijkunst?

Interessante vraag. Ik vond het zelf niet bij academisch passen. Alleen het zinnetje al: rijd uw paard voorwaarts en richt hem recht :D Alhoewel zij wel veel met zijgangen werken.

Citaat:
In 1886, een jaar na zijn dood, verscheen zijn boek “Das Gymnasium des Pferdes”. Hij schreef het boek voor de moderne cavalerie zodat onervaren ruiters op onervaren paarden verantwoord konden rijden. Terwijl de troepen naar voren reden ontdekte hij dat de soldaten door stelling, buiging en zijgangen hun paarden konden rechtrichten en dat door het ondertreden van de achterhand de paarden werden voorbereid voor de verzameling. Van daaruit ontstond zijn beroemde zin:

“Rijdt uw paard voorwaarts en richt hem recht”.

Helaas wordt deze zin vaak fout geïnterpreteerd:
•Veel paarden worden tegenwoordig met teveel stuwkracht naar voren gereden in een houding zonder stelling en buiging. Terwijl deze zin juist bedoeld was tijdens het voorwaarts gaan van de troepen zodat de soldaten via schouderbinnenwaarts, travers en renvers de paarden konden rechtrichten. De paarden kwamen hierdoor beter op het achterbeen en werden wendbaar en buigzaam.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 02-01-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:17

Gast5428, Hihi, deel twee van die vorige stunt waar ze met een kettingzaag achter een paard aangingen :)

Ik vind het cool en briljante marketing tegelijkertijd :)

Doet eigenlijk iemand mee met die online cursus van Tucker?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:18

Yep ikke..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:21

Hoe bevalt het?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:53

Tja wat zal ik zeggen..tucker lijkt zeer veel van Parelli te gebruiken/ gepikt te hebben en die curcus had ik nou net al doorlopen..Dus weg 200-,
Dus tot nu toe teleurstellend..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:46

zonde...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:10

Zijn sowieso redelijk waardeloze cursussen, je betaald je vaak kapot en krijgt alleen een simpel stukje basis die je voor 50 euro bij een goede instructeur krijgt, maar dan live.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 06:36

De curcus was voor mij dan ook makkelijk te volgen.. _O-
Ik persoonlijk heb veel meer aan pat parelli, Scott downs, en warwick shiller..maarja dat zijn natuurlijk allemaal westernruiters en daar heeft tucker natuurlijk handig en commercieel op ingespeeld om deze curcus meer op de dressuur ( prikkers) te gooien. Ik herken zoveel uit de tucker curcus van deze mannen dat kan geen toeval meer zijn. Het enige verschil is dat tucker als t gaat om t paard aan enge objecten te laten wennen dat tucker dit ook ohz presenteert.
Wat ik verder heel storend vond is dat de gehele curcus in t Engels wordt gepresenteerd..mn Engels is best aardig goed maar leren doe ik toch t fijnst in mn moerstaal..miss tijd voor tucker om de Nederlandse taal te gaan beheersen als je hier woont/ werkten behoorlijk wat centjes bij mekaar verdient..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:46

Oh dan ben ik blij dat ik niet ingeschreven heb als ik dit zo zie. Op Paard 2015 was ook een demonstratie volgens deze methode. Kan ik zelf ook nog wel mee aan de slag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:22

Jennyxx schreef:
Sizzle schreef:

Interessante vraag. Ik vond het zelf niet bij academisch passen. Alleen het zinnetje al: rijd uw paard voorwaarts en richt hem recht :D Alhoewel zij wel veel met zijgangen werken.

Citaat:
In 1886, een jaar na zijn dood, verscheen zijn boek “Das Gymnasium des Pferdes”. Hij schreef het boek voor de moderne cavalerie zodat onervaren ruiters op onervaren paarden verantwoord konden rijden. Terwijl de troepen naar voren reden ontdekte hij dat de soldaten door stelling, buiging en zijgangen hun paarden konden rechtrichten en dat door het ondertreden van de achterhand de paarden werden voorbereid voor de verzameling. Van daaruit ontstond zijn beroemde zin:

“Rijdt uw paard voorwaarts en richt hem recht”.

Helaas wordt deze zin vaak fout geïnterpreteerd:
•Veel paarden worden tegenwoordig met teveel stuwkracht naar voren gereden in een houding zonder stelling en buiging. Terwijl deze zin juist bedoeld was tijdens het voorwaarts gaan van de troepen zodat de soldaten via schouderbinnenwaarts, travers en renvers de paarden konden rechtrichten. De paarden kwamen hierdoor beter op het achterbeen en werden wendbaar en buigzaam.

Ik doelde eigenlijk vooral op de rijtechnische kant ervan. De hulpen beschrijving.
Ik denk dat dit in veel gevallen overeenkomt met wat men nu moderne dressuur noemt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:28

Heeft iemand hier al een keer geëxperimenteerd met het bewust op het verkeerde been lichtrijden?
Voornamelijk op voltes, sb en zijgangen?

Citaat:
Hier een flinke quote uit het boek "Het atletische paard" van Horst Becker 2007

Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.
Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.
Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.
Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger. Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's.
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bi jde Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 03-01-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:33

Dat doe ik heel vaak bewust.
Dat heeft een absolute rijtechnische meerwaarde, zeker bij jonge paarden
(Maar dan niet in de zijgangen natuurlijk).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:38

Ja doe ik ook!

Rijden ging gelukkig weer een stuk beter vandaag. Voor het eerst bleef zijn hoofd laag tijdena de overgang naar draf en ik kon zo een hele lange zijde doorzitten.
Ik heb hem geprobeerd wat meer in werkhouding te vragen in stap. Maar dan gaat hij langzamer lopen. Meer voorwaarts dus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:43

Mijn lesgeefster laat mij dat idd ook wel eens doen, met zijgangen in draf :j Ikzelf vind het nog wat lastig om eraan te denken, maar merk wel dat het in de zijgangen fijner kan zijn :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:45

Ik wissel ook van been tijdena het rijden van gebroken lijnen. Mijn paard vindt dat heel fijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:49

Bij welke andere oefeningen veranderen jullie dan bewust van been?

Schouderbinnenwaarts, travers,..?

Zou je het ook kunnen doen op de grote volte?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:06

Ik gebruik het ook, met name bij jonge paarden die nog vrij scheef zijn. Men kijkt je indd wel raar aan soms. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:29

biscaya schreef:
De curcus was voor mij dan ook makkelijk te volgen.. _O-
Ik persoonlijk heb veel meer aan pat parelli, Scott downs, en warwick shiller..maarja dat zijn natuurlijk allemaal westernruiters en daar heeft tucker natuurlijk handig en commercieel op ingespeeld om deze curcus meer op de dressuur ( prikkers) te gooien. Ik herken zoveel uit de tucker curcus van deze mannen dat kan geen toeval meer zijn. Het enige verschil is dat tucker als t gaat om t paard aan enge objecten te laten wennen dat tucker dit ook ohz presenteert.
Wat ik verder heel storend vond is dat de gehele curcus in t Engels wordt gepresenteerd..mn Engels is best aardig goed maar leren doe ik toch t fijnst in mn moerstaal..miss tijd voor tucker om de Nederlandse taal te gaan beheersen als je hier woont/ werkten behoorlijk wat centjes bij mekaar verdient..

Ik vind het bijzonder slimme marketing.
Heel specifiek gericht op schrikkerige dressuurpaarden. Bijzonder om te zien dat de grootste anti-nh-grondwerk mensen nu opeens naar de winkel rennen om een touwhalster te kopen :)) :))
Ik vind het echt daadwerkelijk heel bijzonder dat mensen pas iets gaan doen als iemand in een witte rijbroek in een dressuurzadel het ze vertelt :+

Ik vind Tristan wel echt super leuk en grappig, echt heel erg fijn dat er iemand is die dressuurruiters aanspreekt. Hij legt het hartstikke leuk uit. Iemand moet je ook persoonlijk aanspreken soms en als hij dat voor elkaar krijgt bij een andere groep ruiters, top! Alleen maar winst voor de paarden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:18

Ik vind Tristan alleen door zijn accent al leuk om naar te kijken. En hij is erg grappig. Met de feestdagen had hij ook een heel leuk promotiefilmpje gemaakt over "a spooky horse".

Ik ben vandaag weer rustig begonnen met rijden. 20 minuutjes alleen maar vwnw omdat paardlief ws wel stijf was en spierpijn heeft van zijn chiro - behandeling. Hij was lekker ontspannen.