Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:36

Paardentango schreef:
Nee joh, zo hard is het niet. Maar er valt zeker wel eens een tik, het is niet lieflijk maar ik heb het idee, de veronderstelling, dat de hengsten van de scholen daar op geselecteerd zijn. Niet ieder paard kan dit. Je moet er paarden met een specifiek karakter voor hebben.
Het is wel duidelijke taal. Maar hard zijn de mensen, en ik wil niemand voor de borst stoten, die het hard hebben gemaakt door niet meer in verbinding te staan met het verstand EN het gevoel.

Als je met levende paarden bent dan heb je een verbinding metde natuur, in de eerste plaats met een dier, en in de tweede plaats met een paard. Jij wil iets van hem, en maak hem dat maar eens duidelijk. Voorlezen helpt niet.
Dan moet je met een dier, een paard kunnen omgaan met zelfbeheersing en niet door te kleineren. Dan doet het paard niet wat er gevraagd wordt, hij snapt dan niets van de mens, en dat, precies dat is nou de kunst. Van de praktijk. Wat mensen probeerden op te schrijven, maar wat bijna niet mogelijk is door de verschillende interpretaties en vele varianten op detail.

Nog een laatste PS-je aan Professor, dat zei ik toch? Op de plaats? Of ben ik nou...

Citaat:
In Frankreich (am Cadre Noir) versteht man unter einer Courbette dagegen ein Aufrichten des Pferdes auf der Hinterhand, wobei das Pferd jedoch mit den Hinterbeinen am Boden bleibt. Diese Übung wird sonst auch Pesade genannt.

Die wordt niet 'sonst auch', het is een andere uitvoering van de oefening. Net als de Spaanse pas, heet hetzelfde maar wordt anders uitgevoerd.
Sorry, dit is wel genoeg zo.
Zoek maar eens wat op van Grisone, de Italiaan, die was hard en niet humaan.
Maar de anderen wisten volgens mij wel waar ze mee bezig waren, met paarden.

Ik bedoelde niet de Doma Vaquera of de andere stijlen van Spanje ;)

Inderdaad bv Grisone, Newcastle en nog een aantal anderen die hun "zegje" wat later gedaan hebben.

Een tik is niet zo erg, indien met beleid gegeven.
Ik heb ooit wel eens geschreven: "Alles voor het paard, maar dat wil niet zeggen dat het paard alles mag"

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:47

Nog eentje voor Professor, van de site van Saumur. Begon bijna te twijfelen aan mezelf.

La courbette

Préparé par un équilibre sur les hanches, le cheval élève l'avant-main (les membres antérieurs) en prenant appui sur les postérieurs. Il reste en position quelques secondes.

Geen springen, maar enkele seconden stil staan op de plaats in die positie.
Pesade is niet stil staan, kijk maareven terug. ik heb een paar fotootjes ervan geplaatst. Uit Spanje van de 14-jarige trainer. Geen Saumur, dat is Andalusië, el posado.

Dan deze, ook weer van Saumur

La croupade

A la demande du cavalier, le cheval monte la croupe. "Touché par la cravache", il détache une ruade énergique en étendant complètement les postérieurs.

Touché met de crevache.
Tsjah Cherie78 een tik met beleid. Met een doel. Ja, ik snap als NL wat je bedoelt, wij zijn erg lieflijk van aard (denken we zelf) maar het hogere werk is niet voor niets werk voor professionals. Energiek is niet iets wat je zomaar krijgt. Dat is eisen, en niet lieflijk (menselijk) vragen of overleggen. Dit is werk voor volwassenen. Inspraak is inderdaad niet wenselijk als je gehoorzaamheid wil, en ik geloof stellig dat de paarden (alle paarden)zelf graag leiding hebben. Dieren kunnen geen inspraak hebben omdat ze dier zijn, kilootje of 700 en in onze wereld leven. Wij moeten ze daarin begeleiden, als gastheer of gastvrouw en ze sturen.
Niet als huisdier, knuffelbeer of baby maar als een echt paard.
Schoolpaarden zijn niet zomaar paarden, die zijn 'veel paard' met hoge energie die sturing vraagt, eist.

Kinderen en vrienden laat je ook niet aan hun lot over, die stuur je zo nu en dan. Daar kun je niet een lijn in trekken, dat doe je vanuit je gevoel. Later wordt dat gewaardeerd, wij noemen dat integer. Trouw en loyaal. Dat zouden we naar paarden ook moeten zijn.
Mooi van je geschreven Cherie78. Dat is enorm waar. :j
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-05-11 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:58

Paardentango schreef:
Tsjah Cherie78 een tik met beleid. Meteen doel. Ja, ik snap als NL wat je bedoelt, maar het hogere werk is niet voor niets werk voor professionals. Dat is eisen, en niet lieflijk (menselijk) vragen of overleggen. Dit is werk voor volwassenen. Inspraak is inderdaad niet wenselijk als je gehoorzaamheid wil, en ik geloof stellig dat de paarden (alle paarden)zelf graag leiding hebben. Dieren kunnen geen inspraak hebben omdat ze dier zijn, kilootje of 700 en in onze wereld leven. Wij moeten ze daarin begeleiden, als gastheer of gastvrouw en ze sturen.
Niet als huisdier, knuffelbeer of baby maar als een echt paard.
Schoolpaarden zijn niet zomaar paarden, die zijn 'veel paard' met hoge energie die sturing vraagt, eist.

Kinderen en vrienden laat je ook niet aan hun lot over, die stuur je zo nu en dan. Later wordt dat gewaardeerd, wij noemen dat integer. Trouw en loyaal.
Mooi geschreven Cherie78. Dat is enorm waar. :j

Energie vraagt altijd "sturing" :j en "sturing" zit in mijn aard ;)
We hebben "energie-rijke" paarden en pony's in ons leven, levenslang :D

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:21

Ik denk wel paardentango dat er 1 type paard is die niet geleid wilt worden, maar wel heel graag samen wilt werken met de mens, en wel het type Alpha-paard.
Waarschijnlijk zijn dit types paarden die de meeste mogelijkheden hebben wanneer ze lichamelijk en qua beweging heel goed in elkaar zitten.
Wanneer je alleen maar paarden hebt die je leiding moet geven zal daar nooit zoveel energie uitkomen dan bij een qua karakter veel hoogstaander type.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:23

De energie van het paard, het ofwel teveel of te weinig energie is meestal afhankelijk van de ruiter die die paarden rijdt.
Paarden worden vaak zoals de ruiter ze rijdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:33

Paardentango schreef:
Er hebben inderdaad nooit paarden in Amerika geleefd. Die zijn, net als de blanken, allemaal geïmporteerd.
Niet alles hoeft opgeschreven te zijn om te weten dat iets zo is. Als je het kunt zien, dan is het er. Op schilderijen is niet geschreven, maar het was er ooit wel.

uhm
jawel, voor de spanjaarden amerika ontdekte zeker wel
bij de indianen waren paarden (noord amerika zeker), die waren er al lang voor de spanjaarden amerika ontdekte

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:13

Sorry dat ik het nog niet vertaald heb maar hier komen de verschillen naar voren, Klassiek tegenover andere zg Klassieke opvattingen.

Die Courbette (auch Kurbette) ist ein Begriff aus der klassischen Reitkunst, der verschiedene Übungen bezeichnet. Wie bei vielen Lektionen und ihren Bezeichnungen sind auch bei der Courbette Unterschiede durch die zeitliche und regionale Entwicklung zubeobachten.
Citaat:
Ursprünglich ist die Courbette ein sehr hoch heraus gesprungener kraftvoller Galopp mit geringstem Raumgewinn im Zweitakt: das Pferd fußt gleichzeitig mit beiden Vorderhufen auf und die Hinterhand ist dabei noch in der Luft - oder es fußt gleichzeitig mit beiden Hinterhufen auf und die Vorhand ist noch in der Luft.
Weniger erhaben gesprungen heißt diese Lektion Mezair.
In Deutschland und Österreich ist eine Courbette eine der Übungen der Hohen Schule über der Erde, bei der sich das Pferd zunächst in relativ steilem Winkel auf die Hinterbeine erhebt und sich sodann mit diesen abstößt, um dann mehrere Sprünge hintereinander auf den Hinterbeinen auszuführen. Dies wird ohne zwischenzeitliches Berühren des Bodens mit den Vorderbeinen ausgeführt. Es ist eine der schwierigsten Lektionen der Hohen Schule über der Erde. Fußt das Pferd mit den Vorderbeinen regelmäßig auf dem Boden auf, wird dieser Schulsprung Mezair genannt, eine einmalige Sprungausführung heißt Lanzade.
In Frankreich (am Cadre Noir) versteht man unter einer Courbette dagegen ein Aufrichten des Pferdes auf der Hinterhand, wobei das Pferd jedoch mit den Hinterbeinen am Boden bleibt. Diese Übung wird sonst auch Pesade genannt.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:15

grappig hè
Courbette is nl een frans woord

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:23

Een Capriole zonder uitslaan van de achterbenen noemt men ballotade.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:27

daar heeft professor gelijk in

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:28

capriole is ook een frans woord

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:32

Schule über der Erde
Levade und Pesade
Courbette
Capriole, Croupade und Ballotade

Königlich-Andalusische Reitschule:
Schule über der Erde
Courbette
Kapriole
Levade und Pesade

Cadre Noir:
Schule über der Erde
Courbette
Kapriole und Croupade

Escola Portuguesa de Arte Equestre:
Schule über der Erde
Courbette
Kapriole und Ballotade
Levade und Pesade

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:40

Alpha paarden bestaan niet, dat hebben bepaalde mensen van paarden gemaakt, het zegt vaak meer over een gebrek aan inzicht van mensen dan van paardengedrag of over het paard.
Wat wel bestaat zijn paarden met een sterk karakter, en dat zijn de paarden die wij ook kennen en die in de topsport meedraaien. Totilas is een mooi voorbeeld van een sterk karakter, talent wat ontwikkeld wordt en de wil om samen te werken. Die kennen we allemaal. Als je de verbinding tussen Hr. Gal en dat paard ziet begrijp je wat ik nu bedoel. Dat is verstand van paarden hebben, daar zou je een boek over kunnen schrijven. Ik heb groot respect voor en voel bewondering voor deze combinatie.

In de scholen, en diegenen die zich er mee bezig houden, moet je ook paarden hebben die 1. talent hebben en 2. letterlijk tegen een stootje kunnen, die dat aankunnen en de wil hebben tot, ja hoe zeg je dat goed 'vechten'. Voorwaarts, sterk (in het hoofd), slim,leergierig en een lijf wat alles goed aankan. Alleen dat kan dat paard mogelijk bepaalde oefeningen ooit uitvoeren.
Paarden met een lagere energie zou je zo vaak moeten activeren en aantikken (slaan) om ze 'in beweging' te zetten dat het niet gezond is. Niet voor hun hoofd en daardoor ook niet voor het lijf.

Wat de Duitse tekst betreft, prachtig hoor, maar ik ben te lui om te gaan lezen. Mijn kennis komt uit de praktijk, door steeds te reizen en er te zijn, te vragen, te luisteren en zo nu en dan ook een paardje vast te mogen houden.
Wenen
Afbeelding

Zelfde oefening, maar dan Saumur.(op de plaats, enkele seconden blijven 'hangen') Let maar op de ruiter, die 'hangt' achterover om het paard hoog te kunnen laten gaan. Zou hij springen dan zou de ruiter zijn rug breken.
Afbeelding

Pesade (Posado)
Andalusie

Afbeelding

Niet zo hoog als Saumur, en anders 'verzameld'. Zie ook de eerdere plaatjes uit mijn privé collectie. Zonder mooie pakken, maar in het Spaanse stof.

en de Levade, lager en op de plek. Hoogste graad van verzameling en gehoorzaamheid.
Afbeelding

De courbette durf ik zelf niet, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. De capriola al helemaal niet, maar ik heb er wel een aantal omhoog zien springen. Voor je neus is anders dan vanaf een tribune of uit een boek.
Ik durf net de Tierra a tierra, levade en posado (zondersprong) pantoffelheld die ik ben. Gaat mij te hoog en de kracht van 1 PK die is enorm.
Vragen stellen bracht mij meer dan mijn gelijk willen halen, want in de boekjes staat veel algemeens maar in de praktijk .... daar gebeurt het. Daar zitten de mensen die weten waar ze het over hebben, die werken met levende dieren en inzicht hebben in gedrag, training en een hele gereedschapskist aan middelen hebben. Die staan niet in de boekjes, die leren ze van elkaar en door met de dieren samen te werken.

Maar ik doe aan topicvervuiling, want wie houdt zich in NL bezig met de sprongen boven de aarde?
Meestal willen mensen hier gewoon rijden, op de grond en niet boven de grond. Kan me dat voorstellen.

Nombrado: lees de geschiedenis er maar op na, de natuurvolkeren in Noord en Zuid Amerika hadden geen paarden, tot... de blanken kwamen. Dat zij beter met de dieren om konden gaan dan de starre blanken dat is waar. De Spanjaarden waren weliswaar de eersten die voet aan land zetten, en de Azteken uitmoordden vanwege hun goud. Maar daarna begon het pas... 1849 (pas) de complete verovering van het westen, weer vanwege 'onze' hebzucht, het goud, de spoorlijn werd gebouwd en iedereen weet volgens mij wel water zich toen heeft afgespeeld. De Nederlanders konden er ook wat van. Toen pas trokken vele Europenen naardat nieuwe land. Te paard, en datwas niet zo lieflijk en romantsich, een paard was een dier en een dier hoefde je toen niet vriendelijk te behandelen, die moet het gewoon 'doen'.
Geen geschiedenis om trots op te zijn, vind ik.

Gelukkig, ik moet weg dus ga gerust verder. Ik zal vandaag niet meer storen.
Sorry Professor, met alle respect, maar ik kon het niet laten om wat te corrigeren. Het geeft toch niet als iemand ergens iets niet zo veel van weet? Ik weet ook zeker niet alles, maar ik doe wel mijn best om het te weten te komen. Niet door te vechten, of gelijk te willen halen maar door samen te werken en vooral door zelf te onderzoeken. Paardenmensen zijn geweldige mensen, ze houden van wat ze doen en ze zijn trots op hun paarden. Zelden op zichzelf. Dat bewonder ik. Paard op nr. 1.
Het is net als met de levende paarden in het echt, samenwerken en samen onderzoeken. Vrienden maken, en respect hebben voor de ander.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-05-11 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:48

Ach Paardentango het geeft blijk dat u er niets van begrepen heeft maar is niet erg, ook niet van Alpha dieren u leeft in uw wereldje wij in de andere wereld, daar is niets mis mee, maar uw denken past niet bij Klassiek.
En lezen dat is niet uw sterkste kant, aangezien wat ik geschreven heb u waarschijnlijk alleen aan hand van plaatsjes kunt laten zien maar vergeet het essentiële van de courbette a la Klassiek dat deze uit een Levade ontstaat en niet uit wat de Cadre Noir doet vanuit een Piaffe.
Dat kan men niet zien op plaatjes sorry maar begrepen heeft u het helaas niet jammer.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:52

dit is de courbette

Afbeelding

en dit is de pessade uit gevoerd door de franse rij school die anders is dan in wenen

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:54

en toch zijn het franse woorden :-)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:55

Ik hoop dat mijn antwoorden niet zo lelijk zijn als water nu geschreven wordt. Ik en wij, Professor toch. Wat neerbuigend. Bah. :) Maar ik moeter wel om grinniken maar voel ook een zeker medelijden.
Oh, wat zou ik diep schamen als ik dat zo zou zeggen tegen wie dan ook, en vooral tegen iemand die de moeite neemt kennis te delen op een vriendelijke manier.
Als een vinger naar een ander wijst, dan wijzen er drie naar jezelf.

Zo bitter hoop ik nooit te worden. Ik ga voor de duim omhoog, samen en niet tegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:57

Moll schreef:
en dit is de pessade uit gevoerd door de franse rij school die anders is dan in wenen

Afbeelding

goed kijken bij het filmpje moll
http://www.cadrenoir.fr/les-sauts-de-l-ecole
is toch echt de courbette ;)

en nog steeds een frans woord :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:59

u kunt praten wat u wil, de 2 fotos zijn niet de zelfde oefeningen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:02

Moll schreef:

Mee eens, omdat ze geheel anders ontstaan, het een uit de levade de ander gewoon uit een piaffe.
De een land weer op twee achterbenen de ander op 4 benen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:04

Misschien een leuke tip voor de 'deskundigen' hier, kijk eens naar de verschillen van de uitvoering van het paard en vind jezelf eens ietsje minder belangrijk.
Dat is buitengewoon boeiend, nou ja, dat vond ik nogal boeiend. Paard op nr. 1.
Bescheidenheid siert de mens, nietwaar. Ik ben er ook niet altijd goed in beken ik, maar ach, dat mag wel na al die jaren en de vele reizen en bijzondere ontmoetingen met paarden en mensen.
Paardenmensen zijn altijd leuk en betrokken, trots dat wel, maar vooral belangstellend en nieuwsgierig.

PS Alle oefeningen ontstaan min of meer uit de piaffe, de piaffe is ook een oefening, geen doel op zich.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:16

Paardentango schreef:
Misschien een leuke tip voor de 'deskundigen' hier, kijk eens naar de verschillen van de uitvoering van het paard en vind jezelf eens ietsje minder belangrijk.
Dat is buitengewoon boeiend, nou ja, dat vond ik nogal boeiend. Paard op nr. 1.
Bescheidenheid siert de mens, nietwaar. Ik ben er ook niet altijd goed in beken ik, maar ach, dat mag wel na al die jaren en de vele reizen en bijzondere ontmoetingen met paarden en mensen.
Paardenmensen zijn altijd leuk en betrokken, trots dat wel, maar vooral belangstellend en nieuwsgierig.

PS Alle oefeningen ontstaan min of meer uit de piaffe, de piaffe is ook een oefening, geen doel op zich.

als u zo bekent ben met de de mensen van wenen b.v vraag u eens aan Hans Riegler, die de oefening op foto 1 uit voerd, immers zijn specialitijd, welke oefening hij daar doet, of vraag het aan Andreas Hausberger, die deze oefening ook zeer goed beheerst.
dan zal u te horen krijgen, Courbette

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:37

dat is in wenen
daar spreken ze duits
geen frans

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:59

Professor schreef:
Moll schreef:

Mee eens, omdat ze geheel anders ontstaan, het een uit de levade de ander gewoon uit een piaffe.
De een land weer op twee achterbenen de ander op 4 benen.

niou ik denk niet hoog over mijzelf maar dit is ook muijn geleerde , wat u schrijft paardentango komt ook op mij echt onbegrijpelijk over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:17

nombrado schreef:
dat is in wenen
daar spreken ze duits
geen frans

Inteligent dat u steeds over het Frans heeft, waardoor zou dat wel komen??
En wist u dat de Koningshuizen in West - Europa Frans of hof taal hadden??
Zo ook de Habsburger en dus het Duitse Keizerrijk, en de familie banden.