Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:34

Floortz schreef:
terpentijn schreef:
. Het is een jaloers paard.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat paarden een soort van jaloezie kunnen hebben, maar ik bespeur het ook bij mijn Tinker. Als ik één van de anderen aandacht geef, komt hij er direct aan om mijn aandacht op te eisen. Heeft een paard jaloeziegevoelens? Zijn ze echt daartoe in staat?

100% jaaaa!!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:45

Nou en hoe, ik heb ook 2 Dobermanns, daarvan is de reu (11 jaar) de baas over de teef (5 jaar). Niet alleen krijg je schele koppen als ik de ene iets eerder/sneller/vaker aanhaal dan de ander, maar als je niet uitkijkt gaat die ook nog met elkaar matten als ze het daar niet over eens kunnen worden.
Aangezien IK de baas ben (dat is een ánder soort baas dan als het paarden betreft) heb je in dit geval nog veel nauwkeuriger met de rangorde te maken. Ik haal dus EERST de hoogste in rang aan (de reu).
Bij paarden ligt dat wel wat anders, die rangorde kan shiften.
Maar ik heb er maar twee, dus dat blijft redelijk overzichtelijk.
Khavanna is nooit jaloers, maar Jaopie is jarenlang gewend de ONE AND ONLY te zijn, en die merrie, Khavanna, die was er natuurlijk alléén maar voor hem.
Tot ze oud genoeg was dat ik er zelf iets mee wilde gaan doen.
Ohooo, dacht Prins Jaopie, dat zie ik helemaal niet zitten zeg (volgens hem was ze zijn vriendin). Dat werd toen al moeilijk, inmiddels weet-ie he wel (o er moet kennelijk met haar ook wat) maar leuk vinden, ho maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:47

Jaloezie is belangrijk in de natuur.
Je wilt immers het beste eten, de beste partner etc etc.
Juist het kunstmatig kunnen onderdrukken of relativeren ervan is een menselijke eigenschap.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:51

Jellebie: welkom in het topic. Wat goed dat je hier even om een hoekje komt kijken :)
Ik hoop dat je veel dingen gaat leren.

Je bent al aardig op weg. Je geeft aan dat ze/hij wat traag werd. Maar tijdens je laatste filpje vind ik haar/hem zelfs wat gehaast. Niet ontspannen in ieder geval. Zou me richten op meer ontspanning er in rijden :)
Hopelijk kun je hier iets mee. Je bent iig op de goede weg hoor.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:06

Jaloers zijn is het hebben om het hebben. Anderen wegjagen voor de lekkerste hapjes of beste partner is evolutionair bepaald. De sterksten overleven daardoor in barre tijden. Of de slimste. Gaat het dan alleen om aandacht, of is er eten in het spel? Als ik brokjes in de zak heb, of hij vermoed dat ik dat heb, dan mag de rest er niet bij mij komen, want ik heb iets lekkers wat opgeëist wordt.

Twee honden hebben wij ook; die kunnen inderdaad later afrekenen als eentje zich tekort gedaan voelt. (binnen een x tijd dan) maar de hond die zich tekort gedaan voelt kan ook bij de baas gaan schooien...want hij heeft iets lekkers misgelopen. Of paarden zo ver kunnen denken?
Misschien leuk om een ander topic over te openen. ;)

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 21:12

De leidmerrie is het centrum van de kudde, ze is de slimste, de fitste, de sterkste, hier is de overlevingskans het grootst.
Zij bepaalt.
Ze stuurt weg.
Alle paarden willen zo dicht mogelijk bij haar zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:27

Jellebie, leuk dat je filmpjes plaatst! Jouw paard komt ook van ver zeg... ik schrok er helemaal van. Gelukkig is het laatste filmpje een stuk beter :j Knap hoor. Net wat hierboven gezegd wordt, misschien kan je nu gaan werken aan de ontspanning door voorwaarts neerwaarts te gaan rijden. Dan laat ze haar rug nog wat meer los en kan ze haar achterbenen er beter onder zetten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:57

_/-\o_ danku danku :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:32

Jellebie, jeetje, die is ook van ver gekomen, in ieder geval weer op de goede weg aan het gaan.
Iets meer ontspanning in haar lijf zou mooi zijn, maar jeetje wat een verschil met de eerdere filmpjes.

Terpentijn, vind vooral je merrie prachtig! Super dat jullie kuddeproblemen verleden tijd zijn.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:49

Het hoofd van Joapie lijkt zo vanaf de zijkant best veel op het hoofd van mijn paard, alleen is Joapie dan zwart.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:16

SarahIlse schreef:
Wat een ontzettend gave dieren zijn dat toch Terpetijn. Tinkers toch?

Wat een verbetering Jennyxx! Gaaf. :wow:

Bij ons is vandaag de mevrouw van de Cranio Sacraal behandeling langs gekomen. Heel wonderlijk om te zien. Ilse gaf (zoals ik al verwachte) aan dat er iets bij haar heupen niet lekker zat. Daar laat ik (als het komende weken niet verbeterd) een osteo voor komen. Haar ademhaling zat eigenlijk al heel netjes, dus daar was ik wel blij mee. Ze had ook erg harde kaakspieren en reageerde enorm toen ze bij haar kaak kwam. Wat Jolisa (de mevrouw van de CSbehandeling) erg opviel, is dat Ilse goed aangeeft als er ergens ongemak ik. Dan gaat ze echt draaien en (in het kaakgeval) hoofdschudden, etc. En als het goed is, ontspannen, verbeterd zakte haar hoofd tot kniehoogte, oogjes halfdicht en lipje in slaapstand. Wat haar kaakspieren betreft weet ik het niet zo goed, maar duidelijk is dat er iets bij haar mond niet helemaal lekker zit. Bit? Haakjes? Ik gok het bit. Nu even bedenken hoe en wat we gaan doen daarmee.
De komende paar dagen krijgt ze vrij, beetje wandelen e.d. Dan zien we wel weer verder. Hopelijk zit er ook vooruitgang in m'n zadel.
]

Super interessant. Wil mijn paard ook eens op die manier laten behandelen. Ben benieuwd wat jou ervaringen zijn straks of je verschil merkt!

Even de naam kwijt, maar wat een gaaf verschil met dat ijsje!!! Gaaf!!!

Hier even een heel eind minder. Mijn merrie heeft weer flinke problemen met haar longen wat niet wilt vlotten. Helaas gaat dat niet ten goede van haar lichaam. Ik heb haar zondag wel laten masseren, waar ik iig geestelijk een hoop verschil in merk. Het is zo'n cirkel; niet fit zijn, vast houden in lichaam, daardoor sneller onrust in de kop (het is al zo'n stresskip helemaal nu met het vuurwerk), en dan nog vaster houden. Wel fijn om haar even volledig te zien ontspannen tijdens de behandeling en merk ook wel verschil weer :)

Helaas qua beweging nog niet enorm veel. Vandaag heel even gelongeerd en waar ze normaal makkelijk met de achtervoeten in de voorafdruk stapt is dat nu ver te zoeken. Ook houdt ze enorm de kaak vast, je hoort haar klappertanden. Ik heb wel wat stretchoefeningen ook gekregen, doe verder wat zijgangen vragen en achterwaarts, maar misschien hier ook nog wat tips? Simpelman, jij hebt ooit wel eens interessante filmpjes geplaatst met wat oefeningen om je paard te ontspannen/ los te maken in nekwervels en kaak was het niet? Ik kan ze even niet terug vinden... zou dat wat zijn om te proberen?

Ze zakt wel aan de longe, maar niet op de juiste manier, want ze laat niet los en wilt ook niet actiever. Het is vast een kwestie van weer oppakken en geduld, maar misschien hier nog tips? Bijzetten kan ik haar helaas niet :) En we zijn momenteel nog beperkt tot stappen en rustig doen ipv haar luchtwegen. Maar stilzetten wil ik niet, dat doet haar geen goed merk ik nu.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:34

ik denk dat je met rek en strek oefeningen op de poetsplaats, met behulp van stukjes wortel of appel, als een heel end komt. dan zal ze leren ontspannen en rek je haar liggen direct. in stap kun je ook veel aan de hand doen, in de bak (en of buiten) en dan aan de hand wijken, schouderbinnenwaarts, etc etc etc. hoeft niet lang en intensief maar helpt je paard wel om lekker los te worden. Daarnaast is het natuurlijk super leuk om met je paard te oefenen en een diepere band te krijgen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:42

zelf nu ook weer helemaal bezig met de stretch. gister eindelijk mezelf ertoe kunnen zetten om te stoppen op het juiste moment. soms laat ik me verleiden door hem wat scherper in te sturen om hem op te rekken. ik hem heel erg het idee dat hij behoorlijk scheef geworden is (wat hij niet zo sterk was). zodra ik hem inbuig, met name naar link, komt hij direct omhoog en gaat harder lopen. dan komt er spanning en drukt hij zijn rug weg. Hij "struikelt" dan ook altijd links achter. is dat het inbuigen van het been? of is er dan iets mis? rechtsom heef thij er geen last/minder last van. Op rechte stukken heft hij de neighing om sneller/ruimer te gaan lopen inclusief wat meer spanning. hij blijft fan wel redelijk ontspannen maar de swung verdwijnt dan gedeeltelijk. Biedt hij dan dat meer aan? of loopt hij dan onder mij uit? Ik heb het centaur gevoel een paar keer gehad tijdens het rijden. hij blijft alleen ontrustig met zijn hoofd vaak. helemaal als ik mij handen hoog bij elkaar houdt en naar voren zet. dan zakt hij direct maar blijft dan niet constant in de aanleunig. als ik mijn handen wat breeder zet en meer naar achter blijft hij wel constanter in aanleunig. ik vind dit erg moeilijk aangezien ik mijn handen hoog moet houden en naar voren (en mijn handen laten zakken als hij zakt) ik weet het is een erg vaag verhaal, ik zal kijken dat ik binnenkort wat langer beeld materiaal online zet!

gelukkig zijn er ook geode stukken. meestal na een half uur losmaken komt hij mooi over de rug en duwt dan bij activatie zijn schoft eruit. machtig gevoel is dat. kortom, genoeg werk aan de winkel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:11

Vet leuke oefeningen komen hier langs, die je kunt gebruiken in de trainingen:
https://www.facebook.com/horsephysio.ch :P

En er wordt over het algemeen vriendelijk gereden, ook in de springtrainingen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:31

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:32

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:51

DarkoFoitzik schreef:
even een korte vraag........... iemand ervaring met deze dame http://indigohorse.nl/lakb

PB EliseXJoelle eens, zij heeft daar een hele week training afgelopen zomer gedaan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:06

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:17

Ik lees nog rustig mee :) mooie resultaten ... kleine stapjes de goede kant op... Maar ook het besef dat je er nog lang niet bent. "The more you learn, the more you realize how little you know"

Oh en degene die vele pagina's geleden de tip gaf over het boek Denkwerk van Inge Teblick. Heel erg bedankt! Echt super interessant boek... Heb hem sinds gisteren en wil hem bijna niet wegleggen :D Mooie korte en duidelijke uitleg over hoe paarden in elkaar zitten fysiek maar ook mentaal en dat is nog maar het begin ben nog niet bij de hoofdstukken over leren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:30

Leuk Evelijn, dat was ik denk ik. Vond het zelf ook een fijn boek!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:39

Ja ik heb die ook :) heel leuk boek!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:27

Jongens/meisjes allemaal goed bezig, lekker doorgaan op de goede weg volgend jaar, en voor iedereen straks:

Afbeelding

Volgend jaar stort ik me ook weer actief in de rijderij/training, PLUS filmpjes en foto's, kunnen jullie mij eens van advies dienen!

HAPPY HORSEYEAR EVERYBODY!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:31

Ook van mij:

Afbeelding

Spoiler:
Facebook really messed up the quality

Chase the dreams you never dared to dream before. /3

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:45

Fijne jaarwisseling en een gelukkig 2016 iedereen! :D
In het nieuwe jaar meld ik me ook weer :j

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:06

Jullie ook allemaal een hele fijne jaarwisseling en een goed & gezond 2O16 gewenst.
In 2016 ga ik ook proberen wat meer film/fotomateriaal te verzamelen. :)