Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:50

Het paard stapt gewoon met de voorbenen, er is geen spil aanwezig dat zou betekenen dat 1 been op de grond zo blijven staan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:53

een spilbeen zoals in het laten staan van 1 been kan nooit de bedoeling zijn. in geen enkele dressuuroefening mag een paard het been laten staan.

dit in tegenstelling tot de spins bij het western rijden waar dat wel het geval is.

edit: ha ha professor we waren tegelijk :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:09

Waarom heeft men het over het spilbeen, omdat het in de jaren 50 nog zo was dat het paard op zijn binnenvoorbeen draaide, dat is afgeschaft omdat het niet goed is voor de gewrichten.

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:34

Vertrek naar Frankrijk.Hoe denkt men hier over t cadre noir?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:41

piepenfiets schreef:
Vertrek naar Frankrijk.Hoe denkt men hier over t cadre noir?

Wat is cadre noir piepenfiets? Veel plezier in Frankrijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:56

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:35

nombrado schreef:
http://www.cadrenoir.fr/les-sauts-de-l-ecole

staan leuke filmpjes bij
filmpje van de courbette heel bijzonder.
de man gebruikt nl Niet zijn handen om dit voor elkaar te krijgen!

Een courbette wordt uitgevoerd uit de Levade, het paard maakt meerdere sprongen op de achterhand, wanneer het slechts 1 sprong is dan zegt men croupade.
Daaruit blijkt dat het paard vanuit de Piaffe terug gezet word in de Levade, dit is zonder halve ophouding geheel niet mogelijk.
Daaruit laat men het paard door het openen van de hand naar boven springen en door arrets weer terug komen op de achterbenen.
Verwonderlijk dat u steeds denkt dat de hulpen maar half gegeven worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:33

Professor toch. Niet dat het echt mijn 'vakgebied' is, maar ik durf dit wel te bekritiseren. Uit de praktijk.
De croupade is geen sprong, het alleen de oefening van de uitslaande achterbenen. Hij wordt vanuit verzamelde stilstand gevraagd. Het is eigenlijk een voorbereiding voor de courbette en een Franse oefening. Iedere school heeft zijn eigen specifieke oefeningen, de croupade wordt alleen in de Saumur uitgevoerd.
De levade is ook geen sprong boven de aarde, het is wel een beweging op twee benen die precies gelijk aan elkaar moeten staan. Net als de voorbenen ingetrokken moeten worden, bij een stilstaand paard wat zijn gewicht op de achterhand heeft.
Het is een voorbereiding van, en een oefening op zich.

De courbette is in Saumur op de plaats, en is daar ook geen sprong. De posado (ik weet hem even niet in het Frans of NL) is wel een sprong, daarbij spring het paard op de achterbenen naar voren. Die zien we in de scholen Wenen, Andalusië en in Portugal, en weer niet in Saumur.

Verwonderlijk dat u dit niet weet?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-05-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:46

Professor schreef:
Waarom heeft men het over het spilbeen, omdat het in de jaren 50 nog zo was dat het paard op zijn binnenvoorbeen draaide, dat is afgeschaft omdat het niet goed is voor de gewrichten.

Ik denk, dat je niet precies weet, wat een spilbeen is ;) en wat het betekent in de "klassieke" dressuur
Het heeft er niets mee te maken, dat een paard op zijn binnenvoorbeen draait.

Integendeel zelfs :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:47

professor
ik denk dat ze bij de cadre noir toch wel weten wat een courbette is. (zie filmpje en luister naar uitleg, is wel frans, maar das toch geen probleem?)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:05

Sorry, ik heb hiervoor een stukje van mezelf verwijderd. :o
De Franse school staat in elk geval bekend om zijn enorme precisie en punctualiteit voor wat betreft de uitvoering.

De oefening die Professor vermoedelijk bedoelt is de pesade, dat is recht omhoog zeg maar en dan het paard voorwaarts laten springen op de twee achterbenen. Zie hieronder.
De scholen verschillen op detail, kan me best voorstellen dat het verwarrend is.
Kijk maar eens naar de Spaanse pas van Saumur, voor degenen die Spanje en Wenen mooi vinden ziet die van Saumur er echt heel raar uit. In Spanje, Wenen en Portugal willen ze het voorbeen omhoog en voorwaarts, meer spektakel zien en volledig gecontroleerd. Een goede Spaanse pas is heel lastig, die zie je niet vaak.
De Fransen willen slechts een gestrekt been, schuin naar voren maar zeker niet omhoog dat is daar bijna een doodzonde.

Jammer dat niemand zich er echt mee bezig houdt hier.
De coubette in Saumur is op de plek.
Spanje. Voorbereiding posado, of pesade
Afbeelding

Verzameld, en dan naar voren, springen op de achterbenen. Hier komt Ibero net neer,,maar hettoont wel de enorme verzameling die nodig is voor deze oefening.
Afbeelding

(Deze trainer is trouwens 14 jaar)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-05-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:13

Paardentango schreef:
Sorry, ik heb hiervoor een stukje van mezelf verwijderd. :o
De Franse school staat in elk geval bekend om zijn enorme precisie en punctualiteit voor wat betreft de uitvoering.

De oefening die Professor vermoedelijk bedoelt is de pesade, dat is recht omhoog zeg maar en dan het paard voorwaarts laten springen op de twee achterbenen.
De scholen verschillen op detail, kan me best voorstellen dat het verwarrend is.
Kijk maar eens naar de Spaanse pas van Saumur, voor degenen die Spanje en Wenen mooi vinden ziet die van Saumur er echt heel raar uit. In Spanje, Wenen en Portugal willen ze het voorbeen omhoog en voorwaarts, meer spektakel zien en volledig gecontroleerd. Een goede Spaanse pas is heel lastig, die zie je niet vaak.
De Fransen willen slechts een gestrekt been, schuin naar voren maar zeker niet omhoog dat is daar bijna een doodzonde.

Jammer dat niemand zich er echt mee bezig houdt hier.

Jammer is het ook, dat er heel weinig informatie hierover te vinden.
De verschillen, overeenkomsten enz tussen de Franse, Portugese, Spaanse en "Weense" school.

Voor zover ik weet, is de Spaanse "klassieke" School de oudst bekende??

Mooi om te zien, PT, die foto's :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:19

Dat is in het Spaans net anders, daar is de doma classica de internationale dressuur zoals we hem allemaal kennen. De dressuur die op de Olympische spelen verreden wordt.

Maar inderdaad, ik ben ooit uit nieuwsgierigheid gaan zoeken en reizen, Dan ontmoet je mensen, en dat doet niet iedereen. Mensen van nu hebben vaak veel boekenwijsheid, maar op de scholen werkt men met paarden, niet met boeken. Daar zit de praktijk kennis. Ik blijf deze oefeningen zo prachtig vinden. Zo komen paarden inderdaad uit in hun kracht. Niks laag en diep, maar trots op zichzelf en in hun houding en voorwaarts.
Wat je op stal ook kan merken.

Ik, en ik weet niet of dat een betrouwbare bron is, denk zeker dat alles uiteindelijk vanuit Zuid Spanje afkomstig is. Maar zij hebben (helaas) eigenlijk nooit hun werk opgeschreven, alleen maar doorgegeven. Van vader op zoon. Dames zie je niet veel, in Wenen zijn ze ook al weer weg.

14 jaar !!! :( Zijn leven lang al zoveel paarden opgeleid, op dit niveau, dit is voor hem 'normaal'. Dit is hun leven en hun werk.
Als ik er ben dan heb ik niet zo'n grote mond hoor. ;) Dan ben ik wel een en al oor en nu eindelijk met camera !!
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-05-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:24

Paardentango schreef:
Dat is in het Spaans net anders, daar is de doma classica de internationale dressuur zoals we hem allemaal kennen. De dressuur die op de Olympische spelen verreden wordt.

Maar inderdaad, ik ben ooit uit nieuwsgierigheid gaan zoeken en reizen, Dan ontmoet je mensen, en dat doet niet iedereen. Mensen hebben vaak veel boekenwijsheid, maar op de scholen werkt men met paarden, niet met boeken. Ik blijf deze oefeningen zo prachtig vinden. Zo komen paarden inderdaad uit in hun kracht. Niks laag en diep, trots op zichzelf en in hun houding en voorwaarts.

Ik, weet niet of dat een betrouwbare bron is, denk dat alles uiteindelijk vanuit Zuid Spanje afkomstig is. Maar zij hebben eigenlijk nooit hun werk opgeschreven, alleen maar doorgegeven. Van vader op zoon. Dames zie je niet veel, in Wenen zijn ze ook al weer weg.

Het is wel mooi, dat het van vader op zoon doorgegeven is.
Zou er veel verandering gekomen zijn, daardoor?

Wellicht is het western-rijden een soort Doma Vaquera (als ik het tenminste goed spel?)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:33

De basis in iedere rijstijl is wel gelijk, links is links, en rechts is rechts, maar de uitvoering van de Doma Vaquera is behoorlijk anders. In de Doma Vaquera zijn de paarden opgericht en vooral snel, in de Western omlaag en langzamer. Het komt door het gebruik wat anders is, de ene vangt vee en de ander houdt ze van zich af. (Uit veiligheidsoverwegingen). Dat vraagt nogal verschillende uitvoeringen nietwaar.
Ander topic.

Verandering, nee ik denk het niet. In Andalusie is men trouw aan tradities. Wat ik in het zuiden zie is op zelfs verschillende plaatsen volgens mij gelijk. Alleen is de ene een betere trainer dan een ander. Dus hoogstens de wijze van trainen verschilt. Soms is het alsof oude schilderijen tot leven komen, maar dan is het echt, en zonnig.
Maar ik leef nu, en kan helaas niet terugkijken alleen schilderijen kijken, niet voelen. Alleen gissen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:42

Paardentango schreef:
De basis in iedere rijstijl is wel gelijk, links is links, en rechts is rechts, maar de uitvoering van de Doma Vaquera is behoorlijk anders. In de Doma Vaquera zijn d epaarden opgericht en vooral snel, in de Western omlaag en langzamer. Het komt door het gebruik wat anders is, de ene vangt vee en de ander houdt ze van zich af. (Uit veiligheidsoverwegingen). Dat vraagt nogal verschillende uitvoeringen nietwaar.
Ander topic.

Verandering, nee ik denk het niet. In Andalusie is men trouw aan tradities. Wat ik in het zuiden zie is op zelfs verschillende plaatsen volgens mij gelijk. Alleen is de ene een betere trainer dan een ander. Dus hoogstens de wijze van trainen verschilt. Soms is het alsof oude schilderijen tot leven komen, maar dan is het echt, en zonnig.
Maar ik leef nu, en kan helaas niet terugkijken alleen schilderijen kijken, niet voelen. Alleen gissen.

Nog heel even offtopic.. als ik het goed heb, zijn het toch de Spanjaarden die aan de basis stonden van het huidige western? Via de ontdekking van Amerika enz
Dat het gebruiksdoel heel anders is, begrijp ik.

Doordat het niet "opgeschreven" is, is het moeilijk inschatten.

Mooi, hoe je beschrijft "alsof oude schilderijen tot leven komen"
Zal er toch veel bewaard zijn gebleven.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:48

Spanjaarden, Portugezen (hoorde toen nog bij Spanje) en Italianen hebben Amerika ontdekt. Zij namen voor de fokkerij 11 hengsten en 3 merries mee. Met daarbij hun rijstijl.
Met wat aanpassingen konden de blanken gemakkelijk te paard zitten, in 1749 was een paard een 'vervoersmiddel' voor Jan en alleman. Toen had je geen bokt. :)

Er hebben inderdaad nooit paarden in Amerika geleefd. Die zijn, net als de blanken, allemaal geïmporteerd.
Niet alles hoeft opgeschreven te zijn om te weten dat iets zo is. Als je het kunt zien, dan is het er. Op schilderijen is niet geschreven, maar het was er ooit wel.

Maarre... erg off topic dit, mijn excuus daarvoor, en volledig mijn schuld.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:52

Paardentango schreef:
Spanjaarden, Portugezen (hoorde toen nog bij Spanje) en Italianen hebben Amerika ontdekt. Zij namen voor de fokkerij 11 hengsten en 3 merries mee. Met daarbij hun rijstijl.
Met wat aanpassingen konden de blanken gemakkelijk te paard zitten, in 1749 was dat een 'vervoersmiddel' voor jan en alleman.

Er hebben inderdaad nooit paarden in Amerika geleefd. Die zijn, net als de blanken, allemaal geïmporteerd.
Niet alles hoeft opgeschreven te zijn om te weten dat iets zo is. Als je het kunt zien, dan is het er. Op schilderijen is niet geschreven, maar het was er ooit wel.

Maarre... erg off topic dit, mijn excuus daarvoor, en volledig mijn schuld.

Volgens mij helemaal niet off topic, want het is tenslotte ook Klassiek en wel met hoofdletters :j

Dat bedoel ik, het hoeft inderdaad allemaal niet opgeschreven te zijn om te weten.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 07-05-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:55

Sorry dat ik het nog niet vertaald heb maar hier komen de verschillen naar voren, Klassiek tegenover andere zg Klassieke opvattingen.

Die Courbette (auch Kurbette) ist ein Begriff aus der klassischen Reitkunst, der verschiedene Übungen bezeichnet. Wie bei vielen Lektionen und ihren Bezeichnungen sind auch bei der Courbette Unterschiede durch die zeitliche und regionale Entwicklung zubeobachten.
Citaat:
Ursprünglich ist die Courbette ein sehr hoch heraus gesprungener kraftvoller Galopp mit geringstem Raumgewinn im Zweitakt: das Pferd fußt gleichzeitig mit beiden Vorderhufen auf und die Hinterhand ist dabei noch in der Luft - oder es fußt gleichzeitig mit beiden Hinterhufen auf und die Vorhand ist noch in der Luft.
Weniger erhaben gesprungen heißt diese Lektion Mezair.
In Deutschland und Österreich ist eine Courbette eine der Übungen der Hohen Schule über der Erde, bei der sich das Pferd zunächst in relativ steilem Winkel auf die Hinterbeine erhebt und sich sodann mit diesen abstößt, um dann mehrere Sprünge hintereinander auf den Hinterbeinen auszuführen. Dies wird ohne zwischenzeitliches Berühren des Bodens mit den Vorderbeinen ausgeführt. Es ist eine der schwierigsten Lektionen der Hohen Schule über der Erde. Fußt das Pferd mit den Vorderbeinen regelmäßig auf dem Boden auf, wird dieser Schulsprung Mezair genannt, eine einmalige Sprungausführung heißt Lanzade.
In Frankreich (am Cadre Noir) versteht man unter einer Courbette dagegen ein Aufrichten des Pferdes auf der Hinterhand, wobei das Pferd jedoch mit den Hinterbeinen am Boden bleibt. Diese Übung wird sonst auch Pesade genannt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:57

Paardentango schreef:
Professor toch. Niet dat het echt mijn 'vakgebied' is, maar ik durf dit wel te bekritiseren. Uit de praktijk.
De croupade is geen sprong, het alleen de oefening van de uitslaande achterbenen. Hij wordt vanuit verzamelde stilstand gevraagd. Het is eigenlijk een voorbereiding voor de courbette en een Franse oefening. Iedere school heeft zijn eigen specifieke oefeningen, de croupade wordt alleen in de Saumur uitgevoerd.
De levade is ook geen sprong boven de aarde, het is wel een beweging op twee benen die precies gelijk aan elkaar moeten staan. Net als de voorbenen ingetrokken moeten worden, bij een stilstaand paard wat zijn gewicht op de achterhand heeft.
Het is een voorbereiding van, en een oefening op zich.

De courbette is in Saumur op de plaats, en is daar ook geen sprong. De posado (ik weet hem even niet in het Frans of NL) is wel een sprong, daarbij spring het paard op de achterbenen naar voren. Die zien we in de scholen Wenen, Andalusië en in Portugal, en weer niet in Saumur.

Verwonderlijk dat u dit niet weet?

Dat dacht u, sorry maar u heeft het ook door elkaar gebracht, en van vermoeden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:01

Moet ik je toch weer teleurstellen. Doma classica = klassiek rijden, is in Spanje de gewone dressuur.
De rest is Alta Escuela, de oude shool.

Klassiek is hier niet anders. Het is net als Barok, dat zegt iets over de tijd waarin, de mode, en eigenlijk niets over paarden.

Ik vind de oude school wel een aardige benaming voor de sprongen boven de aarde.

Overigens leuke en vooral stimulerend hoe nieuwsgierig je bent, mijn bewondering daarvoor.
Zo kom je wat te weten, en leer je. Niet alleen uit boeken, of door mooie woorden van anderen te kopieren. Alles wat ik moest weten vond ik ook niet in de boeken maar op andere plaatsen. Leer iedere dag weer wat, door altijd te vragen maar vooral..... door zelf na te blijven denken.

Maar het werken boven de aarde, ik kan je verzekeren dat het heel indrukwekkend is als een paard op zijn achterbenen naast je staat en je tegen de prachtigopgetrokken voorbenen en zo tegen zijn voorhoeven aankijkt. Oog in hoef. Dat paard wat hetgewoon naast je doet. Dan pas ga je dingen echt bevatten en wilje meer.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-05-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:03

Paardentango schreef:
Moet ik je toch weer teleurstellen. Doma classica = klassiek rijden, is in Spanje de gewone dressuur.

Klassiek is hier niet anders. Het is net als Barok, dat zegt iets over de tijd waarin, de mode, en eigenlijk niets over paarden.

Ik vind de oude school wel een aardige benaming voor de sprongen boven de aarde.

Overigens leuke en vooral stimulerend hoe nieuwsgierig je bent, mijn bewondering daarvoor.
Zo kom je wat te weten, en leer je. Niet alleen uit boeken, of door mooie woorden van anderen te kopieren. Alles wat ik moest weten vond ik ook niet in de boeken maar op andere plaatsen. Leer iedere dag weer wat, door altijd te vragen maar vooral..... door zelf na te blijven denken.

Veronderstellingen allemaal veronderstellingen, heb het genot gehad deze school Über der Erde te mogen meemaken.
Bovendien staat elke oefening beschreven, zodat men ook weet hoe hij uit te voeren is.
Het is dus gewoon vastgelegd hoe de bepaalde scholen bepaalde oefeningen uitvoeren.
Dat hoeft men werkelijk niet nieuw te ontdekken, dat hebben de mensen voor ons gedaan.
Vreemd dat mensen altijd zelf willen ontdekken wat reeds ontdekt is, dan hadden wij ook niet naar school hoeven gaan, hadden wij ons zelf het rekenen, taal enz ontdekt????

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:09

Ach, wat leuk. Maakt me nieuwsgierig naar wat dat meemaken is.
Boeken Professor zijn gebaseerd op de praktijk met de dieren en de mensen, ze komen daaruit voort, en niet andersom.
Paarden, maar vooral mensen (!) zijn zo verschillend, daar zou een hele boekenkast voor een oefening amper voldoende zijn om een fractie te kunnen beschrijven.
Paarden zijn dieren, geen machines. En met dieren moet je omgaan, machines die moet je bedienen.

Maar helaas, ik ga nu echt slapen.
Gute nacht freunde,

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:15

Paardentango schreef:

Maar het werken boven de aarde, ik kan je verzekeren dat het heel indrukwekkend is als een paard op zijn achterbenen naast je staat en je tegen de prachtigopgetrokken voorbenen en zo tegen zijn voorhoeven aankijkt. Oog in hoef. Dat paard wat hetgewoon naast je doet. Dan pas ga je dingen echt bevatten en wilje meer.

Ik bedoelde met "klassiek" uit de oudheid, ;)

Het is zeker indrukwekkend, zo'n "op commando" steigerend/springend paard.

Ik leer ook nog steeds bij :j en ik denk ook, dat men nooit uitgeleerd is met paarden (of andere dieren)
Juist in boeken vind ik niet wat ik zoek, de bevestiging van hoe het KAN zijn.
In boeken staat het zo "hard" opgeschreven, zo zonder gevoel.

Dan vraag ik me wel eens af, hoe die oude "meesters" met hun paarden omgingen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:29

Nee joh, zo hard is het niet. Maar er valt zeker wel eens een tik, het is niet lieflijk maar ik heb het idee, de veronderstelling, dat de hengsten van de scholen daar op geselecteerd zijn. Niet ieder paard kan dit. Je moet er paarden met een specifiek karakter voor hebben.
Het is wel duidelijke taal. Maar hard zijn de mensen, en ik wil niemand voor de borst stoten, die het hard hebben gemaakt door niet meer in verbinding te staan met het verstand EN het gevoel.

Als je met levende paarden bent dan heb je een verbinding metde natuur, in de eerste plaats met een dier, en in de tweede plaats met een paard. Jij wil iets van hem, en maak hem dat maar eens duidelijk. Voorlezen helpt niet.
Dan moet je met een dier, een paard kunnen omgaan met zelfbeheersing en niet door te kleineren. Dan doet het paard niet wat er gevraagd wordt, hij snapt dan niets van de mens,maar is bang. En dat, precies dat is nou de kunst van de praktijk. Wat mensen probeerden op te schrijven, maar wat bijna niet mogelijk is door de verschillende interpretaties en vele varianten op detail.

Nog een laatste PS-je aan Professor, dat zei ik toch? Op de plaats? Of ben ik nou...

Citaat:
In Frankreich (am Cadre Noir) versteht man unter einer Courbette dagegen ein Aufrichten des Pferdes auf der Hinterhand, wobei das Pferd jedoch mit den Hinterbeinen am Boden bleibt. Diese Übung wird sonst auch Pesade genannt.

Die wordt niet 'sonst auch', het is een andere uitvoering van de oefening. Net als de Spaanse pas, heet hetzelfde maar wordt anders uitgevoerd.
Sorry, dit is wel genoeg zo.
Zoek maar eens wat op van Grisone, de Italiaan, die was hard en niet humaan.
Maar de anderen wisten volgens mij wel waar ze mee bezig waren, met paarden. Gevoelige paarden.

Dat is nu een taboe geworden, gevoel. En dat ligt niet aan de paarden.