Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:http://www.cadrenoir.fr/les-sauts-de-l-ecole
staan leuke filmpjes bij
filmpje van de courbette heel bijzonder.
de man gebruikt nl Niet zijn handen om dit voor elkaar te krijgen!
Professor schreef:Waarom heeft men het over het spilbeen, omdat het in de jaren 50 nog zo was dat het paard op zijn binnenvoorbeen draaide, dat is afgeschaft omdat het niet goed is voor de gewrichten.
Paardentango schreef:Sorry, ik heb hiervoor een stukje van mezelf verwijderd.![]()
De Franse school staat in elk geval bekend om zijn enorme precisie en punctualiteit voor wat betreft de uitvoering.
De oefening die Professor vermoedelijk bedoelt is de pesade, dat is recht omhoog zeg maar en dan het paard voorwaarts laten springen op de twee achterbenen.
De scholen verschillen op detail, kan me best voorstellen dat het verwarrend is.
Kijk maar eens naar de Spaanse pas van Saumur, voor degenen die Spanje en Wenen mooi vinden ziet die van Saumur er echt heel raar uit. In Spanje, Wenen en Portugal willen ze het voorbeen omhoog en voorwaarts, meer spektakel zien en volledig gecontroleerd. Een goede Spaanse pas is heel lastig, die zie je niet vaak.
De Fransen willen slechts een gestrekt been, schuin naar voren maar zeker niet omhoog dat is daar bijna een doodzonde.
Jammer dat niemand zich er echt mee bezig houdt hier.
Paardentango schreef:Dat is in het Spaans net anders, daar is de doma classica de internationale dressuur zoals we hem allemaal kennen. De dressuur die op de Olympische spelen verreden wordt.
Maar inderdaad, ik ben ooit uit nieuwsgierigheid gaan zoeken en reizen, Dan ontmoet je mensen, en dat doet niet iedereen. Mensen hebben vaak veel boekenwijsheid, maar op de scholen werkt men met paarden, niet met boeken. Ik blijf deze oefeningen zo prachtig vinden. Zo komen paarden inderdaad uit in hun kracht. Niks laag en diep, trots op zichzelf en in hun houding en voorwaarts.
Ik, weet niet of dat een betrouwbare bron is, denk dat alles uiteindelijk vanuit Zuid Spanje afkomstig is. Maar zij hebben eigenlijk nooit hun werk opgeschreven, alleen maar doorgegeven. Van vader op zoon. Dames zie je niet veel, in Wenen zijn ze ook al weer weg.
Paardentango schreef:De basis in iedere rijstijl is wel gelijk, links is links, en rechts is rechts, maar de uitvoering van de Doma Vaquera is behoorlijk anders. In de Doma Vaquera zijn d epaarden opgericht en vooral snel, in de Western omlaag en langzamer. Het komt door het gebruik wat anders is, de ene vangt vee en de ander houdt ze van zich af. (Uit veiligheidsoverwegingen). Dat vraagt nogal verschillende uitvoeringen nietwaar.
Ander topic.
Verandering, nee ik denk het niet. In Andalusie is men trouw aan tradities. Wat ik in het zuiden zie is op zelfs verschillende plaatsen volgens mij gelijk. Alleen is de ene een betere trainer dan een ander. Dus hoogstens de wijze van trainen verschilt. Soms is het alsof oude schilderijen tot leven komen, maar dan is het echt, en zonnig.
Maar ik leef nu, en kan helaas niet terugkijken alleen schilderijen kijken, niet voelen. Alleen gissen.
Paardentango schreef:Spanjaarden, Portugezen (hoorde toen nog bij Spanje) en Italianen hebben Amerika ontdekt. Zij namen voor de fokkerij 11 hengsten en 3 merries mee. Met daarbij hun rijstijl.
Met wat aanpassingen konden de blanken gemakkelijk te paard zitten, in 1749 was dat een 'vervoersmiddel' voor jan en alleman.
Er hebben inderdaad nooit paarden in Amerika geleefd. Die zijn, net als de blanken, allemaal geïmporteerd.
Niet alles hoeft opgeschreven te zijn om te weten dat iets zo is. Als je het kunt zien, dan is het er. Op schilderijen is niet geschreven, maar het was er ooit wel.
Maarre... erg off topic dit, mijn excuus daarvoor, en volledig mijn schuld.
Weniger erhaben gesprungen heißt diese Lektion Mezair.Citaat:Ursprünglich ist die Courbette ein sehr hoch heraus gesprungener kraftvoller Galopp mit geringstem Raumgewinn im Zweitakt: das Pferd fußt gleichzeitig mit beiden Vorderhufen auf und die Hinterhand ist dabei noch in der Luft - oder es fußt gleichzeitig mit beiden Hinterhufen auf und die Vorhand ist noch in der Luft.
Paardentango schreef:Professor toch. Niet dat het echt mijn 'vakgebied' is, maar ik durf dit wel te bekritiseren. Uit de praktijk.
De croupade is geen sprong, het alleen de oefening van de uitslaande achterbenen. Hij wordt vanuit verzamelde stilstand gevraagd. Het is eigenlijk een voorbereiding voor de courbette en een Franse oefening. Iedere school heeft zijn eigen specifieke oefeningen, de croupade wordt alleen in de Saumur uitgevoerd.
De levade is ook geen sprong boven de aarde, het is wel een beweging op twee benen die precies gelijk aan elkaar moeten staan. Net als de voorbenen ingetrokken moeten worden, bij een stilstaand paard wat zijn gewicht op de achterhand heeft.
Het is een voorbereiding van, en een oefening op zich.
De courbette is in Saumur op de plaats, en is daar ook geen sprong. De posado (ik weet hem even niet in het Frans of NL) is wel een sprong, daarbij spring het paard op de achterbenen naar voren. Die zien we in de scholen Wenen, Andalusië en in Portugal, en weer niet in Saumur.
Verwonderlijk dat u dit niet weet?
Paardentango schreef:Moet ik je toch weer teleurstellen. Doma classica = klassiek rijden, is in Spanje de gewone dressuur.
De rest is Alta Escuela, de oude shool.
Klassiek is hier niet anders. Het is net als Barok, dat zegt iets over de tijd waarin, de mode, en eigenlijk niets over paarden.
Ik vind de oude school wel een aardige benaming voor de sprongen boven de aarde.
Overigens leuke en vooral stimulerend hoe nieuwsgierig je bent, mijn bewondering daarvoor.
Zo kom je wat te weten, en leer je. Niet alleen uit boeken, of door mooie woorden van anderen te kopieren. Alles wat ik moest weten vond ik ook niet in de boeken maar op andere plaatsen. Leer iedere dag weer wat, door altijd te vragen maar vooral..... door zelf na te blijven denken.
Paardentango schreef:Moet ik je toch weer teleurstellen. Doma classica = klassiek rijden, is in Spanje de gewone dressuur.
De rest is Alta Escuela, de oude shool.
Klassiek is hier niet anders. Het is net als Barok, dat zegt iets over de tijd waarin, de mode, en eigenlijk niets over paarden.
Ik vind de oude school wel een aardige benaming voor de sprongen boven de aarde.
Overigens leuke en vooral stimulerend hoe nieuwsgierig je bent, mijn bewondering daarvoor.
Zo kom je wat te weten, en leer je. Niet alleen uit boeken, of door mooie woorden van anderen te kopieren. Alles wat ik moest weten vond ik ook niet in de boeken maar op andere plaatsen. Leer iedere dag weer wat, door altijd te vragen maar vooral..... door zelf na te blijven denken.
Maar het werken boven de aarde, ik kan je verzekeren dat het heel indrukwekkend is als een paard op zijn achterbenen naast je staat en je tegen de prachtigopgetrokken voorbenen en zo tegen zijn voorhoeven aankijkt. Oog in hoef. Dat paard wat hetgewoon naast je doet. Dan pas ga je dingen echt bevatten en wilje meer.
Citaat:In Frankreich (am Cadre Noir) versteht man unter einer Courbette dagegen ein Aufrichten des Pferdes auf der Hinterhand, wobei das Pferd jedoch mit den Hinterbeinen am Boden bleibt. Diese Übung wird sonst auch Pesade genannt.