Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:37

Gaat goed vooruit Jenny!! Wat een verschil +:)+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:29

Gaaf Jenny! Echt mooi!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:30

Wat leuk om die vooruitgang te zien zeg! Goed bezig!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:58

Leuk die vooruitgang! +:)+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:25

Netjes hoor Jenny

Tisicirenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:33

Dat is idd een goede verbetering

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:13

Super om die vooruitgang te zien. Echt een compleet ander paard. Fantastisch! !!!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:54

Dank jullie wel :o Ik ben ook zo blij, vooral voor mijn lieve pony, die helemaal geen zweep nodig had (zoals veearts adviseerde) maar een osteopaat en andere manier van rijden. Hij doet juist erg zijn best! <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:08

Jenny, top!

Atletische rijkunst, geen idee, wordt altijd moe van alle namen die aan allerlei rijden worden geplakt en heb even geen zin om op te zoeken wat hier nu weer mee bedoeld wordt.
Maar gezien de locatie voor mij toch soort van op de Noordpool, dus buiten bereik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:14

Is in mijn beleving gewoon klassiek en correct hoor Sjolvir, maar ja; die instructeurs kunnen niet allemaal met dezelfde naam en formule aankomen natuurlijk. Commercieel gezien bedenkt ieder zijn eigen coctail en geeft er een eigen naam aan. Als de basis maar vanuit het paard is, aangevuld met kennis van biomechanica en het skala, dan is het voor mij het proberen waard. Hier op de Noordpool hebben we niet veel instructie vanuit deze basis helaas.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:15

Lante schreef:
Volgens mij sluit dit goed aan (anders hoor ik het graag), dus voor de noorderlingen:

Lessen van Atletische Rijkunst

De Atletische rijkunst is een trainingsmethode die de nadruk legt op het ontwikkelen van correct ruggebruik met daarbij het versterken van de buikspieren. De Atletische Rijkunst staat erom bekend zeer effectief te werken bij paarden met diverse mentale, fysieke en of rijtechnische problemen. Uiteraard zijn de lessen ook geschikt voor iedereen die open en eerlijk wil gaan rijden en mennen met zijn/haar paard.
Meer info op: http://www.atletischerijkunst.nl
Geef bij opgave aan waar je aan zou willen werken, zie ook de verschillende mogelijkheden in de foto. Zodat we daar bij de lesindeling rekening mee kunnen houden.
‣ Iedere lesdag begint met gezamenlijke theorieles, tijden zijn afhankelijk van aantal deelnemers
‣ 3x 1 uur duo les
‣ Kosten 25 euro p.p.p.l
‣ Ook geschikt voor menners, dmv les aan longe en aan de hand
‣ Minimaal aantal deelnemers 8
‣ Maximaal aantal deelnemers 16

Op: 9-1-16, 6-2-16, 5-3-16
Waar: Manege Oenkerk
Tijd: afhankelijk van aantal deelnemers
Info: Je geeft je op voor alle 3 de lessen, je voldoet het totale bedrag (75€) bij de eerste les.
Mocht je bij een les verhinderd zijn, dan dien je zelf vervanging te regelen.
VOL=VOL, GEEF JE SNEL OP VIA:
activiteitencom.trynwalden@gmail.com

http://www.atletischerijkunst.nl is de site van monique de rijk.. Mijn instructrice.. Ze geeft niet alleen in t Noorden les maar ook hier in t midden van t land!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:18

Ben je tevreden over haar lessen Biscaya? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:31

Lante schreef:

Ha ha, ze lest er toch nog?! Zegt genoeg. :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:45

Jaaaa! Monique is mijn redder in nood geweest! Nou is dat wel een heel lang verhaal.. alhoewel mijn verhaal wel terug is te vinden op haar site onder ervaringen ( biscaya )
Ik heb van haar zoveel geleerd in 4 jr tijd..meer dan in de 15 jaar ervoor..Ben monique erg dankbaar!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:48

Sjolvir schreef:
Lante schreef:

Ha ha, ze lest er toch nog?! Zegt genoeg. :D

:P :+

biscaya schreef:
Jaaaa! Monique is mijn redder in nood geweest! Nou is dat wel een heel lang verhaal.. alhoewel mijn verhaal wel terug is te vinden op haar site onder ervaringen ( biscaya )
Ik heb van haar zoveel geleerd in 4 jr tijd..meer dan in de 15 jaar ervoor..Ben monique erg dankbaar!!

Super, ik heb er zin in! *\o/* *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:11

Goed dat je niet naar de DA geluisterd hebt Jenny :)
Fijn zo'n verbetering!

Van wie was ook al weer de niet voorwaartse haflinger die hem zou gaan laten onderzoeken?
Is daar nog wat uitgekomen?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:31

Wat een bezoekje osteo al niet kan doen.
Paardeman gaat met sprongen vooruit! Wordt mooi constant in draf. Klein stukje werkhouding meegepakt. Pakte hij goed op :)
Fijn om nu weer elke keer vooruit te gaan.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:36

Ik meld me hier ook graag. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Dit is mijn paard Ariël, 14 jaar, is ziek geweest (ziekte van lyme) waardoor ze rechtsachter sowieso moeizamer mee komt en achter in het algemeen erg verzwakt is geweest. Omdat ze in haar ziekteperiode veel last had van haar lijf heeft ze zich zelf een verkeerde manier van lopen aangeleerd, om het voor zich zelf 'dragelijker' te maken. Ze liep zich zelf daardoor kortgezegd helemaal vast.

Hier een filmpje van het longeren waarop is te zien hoe ze zich vastloopt op de binnenschouder, weinig energie in het werk en hoe moeizaam ze achter mee kwam. Als ik haar met een grote hulp meer naar voren vroeg dan stond ze in één klap stil, simpel weg omdat ze in deze houding niet meer kon.
https://youtu.be/mAITPxYI31A

Onder het zadel kon ze bijna niet meer draven, dan liep ze zich helemaal vast en ik was gewoon niet kundig genoeg om haar te helpen in haar beweging.
Doordat ze haar lichaam zo verkeerd gebruikte kwamen er meer problemen zoals pijn in haar rug. Ze wou steeds minder lopen, ook op de paddock waarin ze stond. Uiteindelijk bewoog ze vrijwel helemaal niet meer waardoor ze ook nog op blies en ontzettende jeuk kreeg. Ik heb serieus op het punt gestaan om haar in te laten slapen na meerdere trainers/dierenartsen erbij te hebben gehad maar heb uiteindelijk besloten (op advies van een kliniek) haar nog één kans te geven en haar naar een trainingsstal te brengen voor revalidatie.
Ze word daar niet getraind door iemand anders, ik train haar zelf onder begeleiding zodat ik zelf leer hier mee om te gaan om haar ook echt te kunnen helpen.
We zijn eerst op de grond begonnen (longeren, werken aan de hand etc) waarin haar hele bewegingspatroon is omgezet. Hier één van de eerste trainingen onder het zadel, hier kon ze net weer draven in het schouder-voor of in het schouderbuiten. Er word alleen in het schouder-voor/buiten gedraafd zodat de achterbenen om en om worden belast wat het voor haar een stuk makkelijker maakt.
https://youtu.be/ui9jBBm0Ovc

Nu gaat het rijden inmiddels steeds beter. We doen veel zijgangen; schouderbuiten/binnen, travers, wijken en pakken de galop veel mee omdat ze daar achter heel los van word. Ze gaat steeds beter en makkelijker bewegen en haar werklust is weer terug.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, tips zijn altijd welkom. Ik heb nu gewoon één keer in de week les en train haar de rest van de week zelf. Wel staat ze nog steeds op de trainingsstal :)
https://www.youtube.com/watch?v=VYB1wJPtZw8

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:35

Wauw wat super Jenny!
Mooi om het verschil te zien!

Heb gelijk een mail gestuurd Lante!
Ben benieuwd!!

Edit: Kreeg gelijk antwoord terug..... super zo snel!!
Sta op de lijst!!
Heb er ook zin in!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:28

Dat ziet er echt heel anders uit Jenny, super!

Hier ging het longeren vandaag ook veel beter. Ik had idd al de 'easy' en 'door' geinstalleerd, en daar zijn we vandaag mee aan de slag gegaan. Het was heel even weer zoeken, want toen ik 'stap door' zei, wilde hij aandraven, of in draf (draaf door) aanspringen. Maar na een paar keer had ie hem te pakken en maakte ie alleen ruimere passen.

Ook ging ie weer beter swingen. De ene keer loopt ie op eieren, zit er ook geen buiging in de knieen, vandaag ging ie dus veel beter swingen. (Het is echt geen pony die een mooi zweefmoment heeft, dat heeft niemand ooit bij hem gezien, haha) Maar dus na een paar rondes afwisselen met 'joggen' en door draven, ging hij echt ruimer en beter lopen. Toen de stoute schoenen aangetrokken en nog een pas moeilijker gemaakt: vanuit het easy, laten aanspringen. Dit ging ook goed, en je ziet gewoon dat ie in het langzame, dus wel actief (moest) blijven. De eerste keer was het nl een beetje een rare sprong die hij maakte, dat koste nog teveel kracht. (neem aan dat ie toch te weinig impuls had) Daarna nog een keer gedaan, en die overgang vond ik wel mooi gesprongen. Dus na een half rondje alweer laten draven en naar me toe laten komen en beloond: lekker buiten uitgestapt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:46

Dat is zéker een opmerkelijke ontwikkeling ten goede, Jennyxx! Complimenten! We all have to start somewhere, soms vanuit een heel nieuw rijgezichtspunt.

Met Bonte Jaopie kan ik het ook weer aardig vinden, tegenwoordig, inmiddels hebben de twee paarden een mooie verhoogde etensbak voor het hooi in de wei (was even gesteggel onderling wie wat en waar), de merrie Khavanna is poeslief, en Jaopie is een stuk rustiger, ik vermoed toch echt dat een deel van dat plotselinge weer dominante gedrag bij hem terug te voeren is op de onzekerheid die hij kreeg toen ik opeens meer met die merrie ging doen. Het is een jaloers paard.
Ook ben ik te lang door gegaan met die rechtrichtlessen, niet alleen voor mij zelf, maar zéker ook wel voor Jaopie... hij had er geen aardigheid meer in.
Ik weet nou nog steeds niet of ik Jaopie nou óver of onderschat heb, het afgelopen jaar. Wellicht hem onderschat en mezelf overschat?

Maar... the proof is in the trying... en in het nieuwe jaar is de "vakantie" voor Jaopie, de merrie en mij weer afgelopen en gaan we weer rustig samen aan de slag. Met jaopie opniuewe beginnen, met Khavanna eens een echt begin gaan maken.

Jaopie:

Afbeelding

Khavanna:

Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:12

Wat een ontzettend gave dieren zijn dat toch Terpetijn. Tinkers toch?

Wat een verbetering Jennyxx! Gaaf. :wow:

Bij ons is vandaag de mevrouw van de Cranio Sacraal behandeling langs gekomen. Heel wonderlijk om te zien. Ilse gaf (zoals ik al verwachte) aan dat er iets bij haar heupen niet lekker zat. Daar laat ik (als het komende weken niet verbeterd) een osteo voor komen. Haar ademhaling zat eigenlijk al heel netjes, dus daar was ik wel blij mee. Ze had ook erg harde kaakspieren en reageerde enorm toen ze bij haar kaak kwam. Wat Jolisa (de mevrouw van de CSbehandeling) erg opviel, is dat Ilse goed aangeeft als er ergens ongemak ik. Dan gaat ze echt draaien en (in het kaakgeval) hoofdschudden, etc. En als het goed is, ontspannen, verbeterd zakte haar hoofd tot kniehoogte, oogjes halfdicht en lipje in slaapstand. Wat haar kaakspieren betreft weet ik het niet zo goed, maar duidelijk is dat er iets bij haar mond niet helemaal lekker zit. Bit? Haakjes? Ik gok het bit. Nu even bedenken hoe en wat we gaan doen daarmee.
De komende paar dagen krijgt ze vrij, beetje wandelen e.d. Dan zien we wel weer verder. Hopelijk zit er ook vooruitgang in m'n zadel.
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:19

Woestein schreef:
Wauw wat super Jenny!
Mooi om het verschil te zien!

Heb gelijk een mail gestuurd Lante!
Ben benieuwd!!

Edit: Kreeg gelijk antwoord terug..... super zo snel!!
Sta op de lijst!!
Heb er ook zin in!!

Vind ik leuk!! :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:28

terpentijn schreef:
. Het is een jaloers paard.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat paarden een soort van jaloezie kunnen hebben, maar ik bespeur het ook bij mijn Tinker. Als ik één van de anderen aandacht geef, komt hij er direct aan om mijn aandacht op te eisen. Heeft een paard jaloeziegevoelens? Zijn ze echt daartoe in staat?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:31

Haha jawel hoor, die van mij is soms ook jaloers. Vooral wanneer ik voor zijn neus een ander paard aandacht geef :D vindt ie maar niks!

Vandaag ben ik op Paard 2015 geweest en buiten een touwhalster en leadrope waar we nog serieuzer aan de slag gaan, ook een leuk boek gescoord: Het atletische paard van Horst Becker.
http://www.paardentips.com/het_atletische_paard/i96 Leek me wel een leuk boek, wordt over de biomechanica gesproken maar ook over wat gevorderde oefeningen.