Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Waarom rijden wij een voorhandswending en wat geeft dat voor voordelen?
quadripes schreef:een paard wil je niet soepel maken in de achterhand, maar sterk zodat het gewicht kan opnemen.
je maakt met deze oefening de banden en gewrichten los (door het wijken). je bereidt zo het paard voor op de andere oefeningen die gaan komen, zodat het beter in staat is om gewicht op de achterhand te nemen.
bij de de wending om de voorhand neemt het paard geen gewicht op de achterhand, dus het maakt de achterhand niet buigzamer (vergroting van de hurkenbuiging).
je mag deze oefening nooit in stilstand beoefenen en er mag geen been als spilbeen worden gebruikt.
piepenfiets schreef:Een van onze paarden is revaliderende van een spierscheuring in het gebied van heup tot knie, ik werk hem nu voorzichtig aan de dubbele longe en ben weer begonnen met rijden. Ik mag alleen stappen,hij draaft nog onregelmatig. Welke oefeningen adviseert u allen mij?
edit; Heb het boek van von Neindorff geleend van iemand die er niet doorheen kwam in het engels maar duits lijkt me far better te doen.
cherie78 schreef:Daar stond ook dat de hoofd/halshouding niet wordt bepaald door de teugels maar door de rug en achterhand.
En ook dat een Oberreiter uit Wenen zijn paard liet piafferen met alleen een halster aan.
Dat de ruiterzit de belangrijkste hulp is en dat een paard ook uitsluitend met de zit goed opgeleid zou kunnen worden.
piepenfiets schreef:cherie78 schreef:Daar stond ook dat de hoofd/halshouding niet wordt bepaald door de teugels maar door de rug en achterhand.
En ook dat een Oberreiter uit Wenen zijn paard liet piafferen met alleen een halster aan.
Dat de ruiterzit de belangrijkste hulp is en dat een paard ook uitsluitend met de zit goed opgeleid zou kunnen worden.
Ofwel je pikt stukjes uit hun context, danwel je hebt het over een ander boek. Dhr von Neindorff spreekt steeds van een "orkest van hulpen"en noemt ook steeds de hand hierbij. Steeds heeft hij het over de energie die vloeit van achter naar voren "van de achterhand tot mond". Inderdaad zegt hij dat pas wanneer ruggebruik en achterhand
in orde zijn,het paard onafhankelijk van de ruiters hand zelfhouding heeft en gaat . Hiermee zegt hij dat het paard pas dan werkelijk loslaat,de hand niet als vijfde been gebruikt.
Ik heb stukken uit het boek gelezen , geen tijd voor alles , duidelijk is wel dat von Neindorff de hand als essentieel onderdeel ziet.
quadripes schreef:even een finesse: met 'voorwaarts' rijden bedoel ik niet dat het paard voorwaarts weg mag lopen (want dan wijkt het immers niet), maar wel dat de oefening met voldoende impuls gereden moet worden.
hij kan in stap en draf worden uitgevoerd.
en je mag hem niet te lang achter elkaar doen. fijne oefening.
cherie78 schreef:Dat von Neindorff de hand als "onderdeel van het orkest" beschrijft is natuurlijk ook logisch.
Dat ermee bedoeld wordt, dat de hand geen zenuwcentrum is, maar de ruiterzit.
quadripes schreef:cherie: bij de wending om de voorhand wordt de achterhand niet tot dragen gebracht, hoe kun je die dan in piaffe uitvoeren?
in een boek van Anja Beran staat overigens een foto van een wending om de voorhand in draf.
en er is geen spilbeen in de wending om de voorhand. (zie ook Professors antwoord)