Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:57

Waarom rijden wij een voorhandswending en wat geeft dat voor voordelen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:26

Professor schreef:
Waarom rijden wij een voorhandswending en wat geeft dat voor voordelen?

Volgens mij is een voorhandswending een wending om de voorhand en een losmakende oefening met name geschikt voor het jonge paard (en beginnende ruiter). Dit omdat het paard niet (zoals bij een wending om de achterhand) verzameld hoeft te zijn.
Als ik met mijn paard een wending om de voorhand rijdt dan begint ze gelijk te knabbelen op het bit.
Als een voorhandswending niet het zelfde is als een wending om de voorhand dan weet ik het niet. Sorry dan.

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:34

Het voordeel is imo reactie krijgen op kuitdruk, ik doe het niet , hij gaat dan snel wijd.
Las een stukje van Hinneman die het een goede voorbereiding op achterwaarts vindt,snap het verhaal wel maar ben niet overtuigd. Wellicht is dit voor het paard een goede oefening om op het achterbeen weg te leren stappen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:13

ik zwem echt bij de voorhands wending heb hem nog nooit gereden en zie het nut ook niet maar dat is ws omdat ik hem niet ken

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:18

wending om de voorhand is wijken voor de kuit alleen stilstaand, deze oefening is bevoordelijk voor de versoepeling van de achterhand.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:26

Moll schreef:
wending om de voorhand is wijken voor de kuit alleen stilstaand, deze oefening is bevoordelijk voor de versoepeling van de achterhand.

ok maar is het dan ook wel bevordelijk voor de banden en pezen van het paard in de voorbenen? maken deze dan geen draai op de grond?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:05

als je het goed rijdt, rijd je het altijd voorwaarts en niet stilstaand. zodat het paard niet op zijn benen draait.

het is een heel fijne oefening om de voorhand los te maken, de kaak en nek los te maken.

je moet je paard goed recht houden in deze oefening. door het zijwaarts treden wordt het paard in banden en gewrichten losgemaakt.

ik weet niet wat 'versoepeling van de achterhand' is?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:18

heeft iemand ook een goed voorbeeld , ik vind wel wat maar die paarden draaiien ook ietswat op het voorbeen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:34

laat ik me even verduidelijken in bepaalde dingen, stilstaan met drang naar voren uiteraard, keerdwendingvoorhand rechts om is, wijken voor de rechter kuit, en het rechter voor been is het as been
en versoepeling in van de zijwaardse beweging kan men, neem ik aan zelf wel in vullen wat versoepeling is, toch?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:05

een paard wil je niet soepel maken in de achterhand, maar sterk zodat het gewicht kan opnemen.

je maakt met deze oefening de banden en gewrichten los (door het wijken). je bereidt zo het paard voor op de andere oefeningen die gaan komen, zodat het beter in staat is om gewicht op de achterhand te nemen.

bij de de wending om de voorhand neemt het paard geen gewicht op de achterhand, dus het maakt de achterhand niet buigzamer (vergroting van de hurkenbuiging).

je mag deze oefening nooit in stilstand beoefenen en er mag geen been als spilbeen worden gebruikt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:14

quadripes schreef:
een paard wil je niet soepel maken in de achterhand, maar sterk zodat het gewicht kan opnemen.

je maakt met deze oefening de banden en gewrichten los (door het wijken). je bereidt zo het paard voor op de andere oefeningen die gaan komen, zodat het beter in staat is om gewicht op de achterhand te nemen.

bij de de wending om de voorhand neemt het paard geen gewicht op de achterhand, dus het maakt de achterhand niet buigzamer (vergroting van de hurkenbuiging).

je mag deze oefening nooit in stilstand beoefenen en er mag geen been als spilbeen worden gebruikt.

Ik denk, dat je hier toch een klein beetje mis in bent, Quadripes

Bij een wending om de voorhand moet het paard zijn binnenachterbeen meer onder de massa plaatsen (meer onder zijn midden zetten) waardoor de heup- en kniegewrichten zowel flexibeler worden als sterker.
Dus ik denk, dat de "hurkenbuiging) wel degelijk vergroot wordt.

En net zoals bij de wending om de achterhand wordt er inderdaad een spilbeen gebruikt.
Bij wending om de voorhand logischerwijze het voorbeen.

Het is gewoon een laterale oefening, waarbij een achterbeen ook nog eens getraind wordt dus.

Maar beter is de wending om de voorhand van 90 graden te maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:45

Het binnenbeen komt niet meer onder de massa, het paard stapt over het kruist, maar hier is geen enkele verzamelde beweging, het paard is gesteld maar niet gebogen.
De achterhand word als het ware opzij gezet met dezelfde hulpen als wijken voor de kuit, het is wijken voor de kuit op de plaats dus om de voorhand of op de voorhand zoals het weleens geschreven word.
Voorwaarts stappen word als een grotere fout aangezien als een stap naar achteren, er blijft geen been als spilbeen staan.
Het is een losmakende oefening en bevorderd wat als eerder beschreven is het nageven in nek en kaak.
Het word bij jonge paarden als oefening gebruikt als voorbereiding voor het wijken voor de kuit, en ook om de voorhand losser te krijgen, automatisch in lichte vorm ook een beetje de achterhand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:01

Kottas over dressuur is een boek om aan te bevelen :)
De DVD van Anja Beran trouwens ook :)

Ik hoop dat de boeken van Egon von Neindorff en Philippe Karl ook eens vertaald gaan worden :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:05

Een van onze paarden is revaliderende van een spierscheuring in het gebied van heup tot knie, ik werk hem nu voorzichtig aan de dubbele longe en ben weer begonnen met rijden. Ik mag alleen stappen,hij draaft nog onregelmatig. Welke oefeningen adviseert u allen mij?

edit; Heb het boek van von Neindorff geleend van iemand die er niet doorheen kwam in het engels maar duits lijkt me far better te doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:11

piepenfiets schreef:
Een van onze paarden is revaliderende van een spierscheuring in het gebied van heup tot knie, ik werk hem nu voorzichtig aan de dubbele longe en ben weer begonnen met rijden. Ik mag alleen stappen,hij draaft nog onregelmatig. Welke oefeningen adviseert u allen mij?

edit; Heb het boek van von Neindorff geleend van iemand die er niet doorheen kwam in het engels maar duits lijkt me far better te doen.

Ik wil het boek van von Neindorff inderdaad in het duits aanschaffen.
Las op i-net een vertaling (heel toevallig) en dat sprak me zeer aan.

Ik zou als revalidatie alleen voorlopig stap aan bevelen in lange, rechte lijnen en grote wendingen.
Mag de blessure eigenlijk belast worden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:18

Daar stond ook dat de hoofd/halshouding niet wordt bepaald door de teugels maar door de rug en achterhand.

En ook dat een Oberreiter uit Wenen zijn paard liet piafferen met alleen een halster aan.

Dat de ruiterzit de belangrijkste hulp is en dat een paard ook uitsluitend met de zit goed opgeleid zou kunnen worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:16

Heeft iemand een filmpje van een correcte wending om de voorhand?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:50

cherie78 schreef:
Daar stond ook dat de hoofd/halshouding niet wordt bepaald door de teugels maar door de rug en achterhand.

En ook dat een Oberreiter uit Wenen zijn paard liet piafferen met alleen een halster aan.

Dat de ruiterzit de belangrijkste hulp is en dat een paard ook uitsluitend met de zit goed opgeleid zou kunnen worden.

Ofwel je pikt stukjes uit hun context, danwel je hebt het over een ander boek. Dhr von Neindorff spreekt steeds van een "orkest van hulpen"en noemt ook steeds de hand hierbij. Steeds heeft hij het over de energie die vloeit van achter naar voren "van de achterhand tot mond". Inderdaad zegt hij dat pas wanneer ruggebruik en achterhand
in orde zijn,het paard onafhankelijk van de ruiters hand zelfhouding heeft en gaat . Hiermee zegt hij dat het paard pas dan werkelijk loslaat,de hand niet als vijfde been gebruikt.

Ik heb stukken uit het boek gelezen , geen tijd voor alles , duidelijk is wel dat von Neindorff de hand als essentieel onderdeel ziet.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:29

even een finesse: met 'voorwaarts' rijden bedoel ik niet dat het paard voorwaarts weg mag lopen (want dan wijkt het immers niet), maar wel dat de oefening met voldoende impuls gereden moet worden.

hij kan in stap en draf worden uitgevoerd.

en je mag hem niet te lang achter elkaar doen. fijne oefening.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:40

piepenfiets schreef:
cherie78 schreef:

Ofwel je pikt stukjes uit hun context, danwel je hebt het over een ander boek. Dhr von Neindorff spreekt steeds van een "orkest van hulpen"en noemt ook steeds de hand hierbij. Steeds heeft hij het over de energie die vloeit van achter naar voren "van de achterhand tot mond". Inderdaad zegt hij dat pas wanneer ruggebruik en achterhand
in orde zijn,het paard onafhankelijk van de ruiters hand zelfhouding heeft en gaat . Hiermee zegt hij dat het paard pas dan werkelijk loslaat,de hand niet als vijfde been gebruikt.

Ik heb stukken uit het boek gelezen , geen tijd voor alles , duidelijk is wel dat von Neindorff de hand als essentieel onderdeel ziet.

Het zijn natuurlijk stukjes, maar niet uit hun context.
Om alles voor te kauwen heeft weinig nut. Dan wordt het continue "citaten" neerzetten.
Dat kan natuurlijk letterlijk of in eigen woorden, maar het blijven "citaten".

Het is de "kunst" om het paard zo op te leiden, dat het bijna uitsluitend reageert op de zit.
Dat rug en achterhand door de zit worden "geregeld".

Dat is een doel om verder op te leiden en geen einddoel.

Dat von Neindorff de hand als "onderdeel van het orkest" beschrijft is natuurlijk ook logisch.
Hoe men dat interpreteert, gebruikt en voelt, is aan de ruiter.
Maar ik denk, dat door het doel van uitsluitend de ruiterzit als "enige" hulp, de ruiter geattendeerd wordt, dat hand en been aanvullende hulpen zijn en dat het rijden erop gericht zou "moeten" zijn om zo min mogelijk de aanvullende hulpen te benutten.
Dat ermee bedoeld wordt, dat de hand geen zenuwcentrum is, maar de ruiterzit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:44

quadripes schreef:
even een finesse: met 'voorwaarts' rijden bedoel ik niet dat het paard voorwaarts weg mag lopen (want dan wijkt het immers niet), maar wel dat de oefening met voldoende impuls gereden moet worden.

hij kan in stap en draf worden uitgevoerd.

en je mag hem niet te lang achter elkaar doen. fijne oefening.

Dat een paard altijd "voorwaarts" moet zijn, is het belangrijkste in het paardrijden. Dat er altijd impuls moet zijn.
Die impuls zit al in het paard, de ruiter moet zijn paard zo opleiden, dat impuls vanzelfsprekend is.

De wending om de voorhand in draf?
DAt zou dan ook alleen maar de piaffe kunnen zijn, want zowel bij wending om de voorhand als om de achterhand fungeert één been altijd als spilbeen (mits goed uitgevoerd)

Bij jonge paarden wordt het natuurlijk "toegestaan" om een iets groter cirkeltje te benutten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:09

Cherie,ik ben met je eens dat de zit ontzettend belangrijk is maar aangezien alle hulpen samenwerken is het een niets zonder het ander, vandaar het orkestverhaal, de onderdelen verschillen wellicht qua zwaarte maar zijn allen even belangrijk om een geheel te creeeren. Wanneer je het een loskoppelt van het ander krijg je een "modern" muziekstuk en geen klassiek. Natuurlijk kan ieder in zn eigen straatje interpreteren maar als een ding duidelijk wordt van von Neindorff is dat het om een SAMENSPEL van hulpen gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

cherie: bij de wending om de voorhand wordt de achterhand niet tot dragen gebracht, hoe kun je die dan in piaffe uitvoeren?

in een boek van Anja Beran staat overigens een foto van een wending om de voorhand in draf.

en er is geen spilbeen in de wending om de voorhand. (zie ook Professors antwoord)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:20

cherie78 schreef:
Dat von Neindorff de hand als "onderdeel van het orkest" beschrijft is natuurlijk ook logisch.
Dat ermee bedoeld wordt, dat de hand geen zenuwcentrum is, maar de ruiterzit.

Wanneer alle hulpen perfect zijn maar de handen niet, dan werken de andere hulpen ook niet.
De handen zijn het zenuw centrum van de hulpen is een uitspraak die von Neindorff in een interview gezegd heeft.
De handen zijn het centrum daar kan men het hele paard mee voelen of de andere hulpen ook doorkomen, hoe het aanvoelt enz....
Wanneer men dat begrijpen kan dat men orkest bespeeld, de zit en de drijvende hulpen zijn de bassen de hand is de viool.
En wanneer men uit een orkest 1 instrument weg laat dan is het niet compleet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:46

quadripes schreef:
cherie: bij de wending om de voorhand wordt de achterhand niet tot dragen gebracht, hoe kun je die dan in piaffe uitvoeren?

in een boek van Anja Beran staat overigens een foto van een wending om de voorhand in draf.

en er is geen spilbeen in de wending om de voorhand. (zie ook Professors antwoord)

Quadripes, ik heb het nog eens opgezocht in een aantal boeken.
Maar er wordt wel degelijk een "spilbeen" gebruikt in de wending om de voorhand.

Ben je soms mis met de gewone keertwending?