Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:25

Die heb je al eens eerder geplaatst Gast5428.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:37

Oh ja :oo ? Ik heb hem van de voorpagina.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:44

terpentijn schreef:
Okee, men gaat dus van het bekkengewricht uit. Niet van de bekkenbodem.
Dan had ik het dus idd precies andersom begrepen.
Dat wordt weer wat, om dat af te leren....

Van al die beschrijvingen raak ik ook in de war :+

Welke zithulp geven jullie voor een hele ophouding?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:47

Dat filmpje heeft er inderdaad al eerder gestaan. Over showrijden laat ik me ook niet uit. Dat staat net zo los van dressuurrijden als een springbarrage of een barrelrace.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:18

Simpelman schreef:
Murosch schreef:
Ik heb een paar fotootjes in een filmpje verwerkt van de training van vandaag. Wees lief aub :)
[ Video ]

Het lijkt alsof je zadel te ver naar voren ligt.
Het lijkt me dat je zadel te klein is voor jou.

Je paard blijft zich vasthouden in de schouders en de voorrug, misschien kun je hier uit komen door een periode alleen maar te longeren met een Chambon.
Denk in blokken van 6 weken, ong 40 minuten all in.

Er is ook te weinig impuls, maar dat kan een gebrek aan kracht zijn.

Je hebt geen gemakkelijk gebouwd paard, het zal je meer tijd en inspanning kosten dan een gemiddeld ander om aan het "begin van normaal dressuurwerk" te komen.

Allereerst, bedankt voor je advies. Ik heb het gelezen, aan de kant gelegd, nogmaals gelezen, wou erop reageren maar ik heb het weer verwijderd. Ik heb even zitten huilen, nagedacht, een film gekeken om even aan iets anders te denken en nu ga ik reageren.

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met deze voor mij nieuwe wijze van rijden. Ik heb heel veel stapwerk gedaan en dat is nu aardig bevestigd, daarna begonnen met stukken draf tussen door. Dit ging moeizaam, maar sinds een paar dagen wil mijn paard uit zichzelf haar hoofd laten zakken en zelfs wat contact houden in plaats van hard rennen en onder het contact uit komen. Ik ben hier voor nu heel blij mee, tuurlijk mag de neus er nog iets meer uit, mag ze lager zakken en moet ik meer contact houden, maar het is een begin nu.

Het zal geheid niet zo bedoeld zijn, maar ik voel me nu een beetje ehm.. Als: Je bips is te dik, koop maar een nieuw zadel of misschien nog beter een nieuw paard als je dressuur Wilt gaan rijden. En dat is een beetje zuur als je al een paar maanden zo fanatiek en positief bezig bent om te proberen om het goed te doen, begrijp je? Ik hoef heus niet te horen dat ik geweldig bezig ben, maar hiervan ben ik wel even een beetje van m'n stuk nu.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:33

Ik vind dat je goed bezig bent hoor Murosch en op de goede weg. Ik had en heb soms ook moeite met het wat ongezouten commentaar wat soms gegeven wordt hier. Het rijden op de klassieke wijze is een proces van jaren, geef het de tijd en neem verbeterpunten mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:53

Volgens mij lekker bezig Murosch; zadel ligt wat naar voren inderdaad (ff laten checken?) en paardje mag nog wat meer voorwaarts heb ik het idee.... Gewoon lekker km maken. Er komt van alles aan soorten, maten en rassen voorbij wbt paarden. Ieder met z'n eigen uitdagingen en knelpuntjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:56

Murosch schreef:
Ik heb een paar fotootjes in een filmpje verwerkt van de training van vandaag. Wees lief aub :)
[ Video ]

Allereerst, bedankt voor je advies. Ik heb het gelezen, aan de kant gelegd, nogmaals gelezen, wou erop reageren maar ik heb het weer verwijderd. Ik heb even zitten huilen, nagedacht, een film gekeken om even aan iets anders te denken en nu ga ik reageren.

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met deze voor mij nieuwe wijze van rijden. Ik heb heel veel stapwerk gedaan en dat is nu aardig bevestigd, daarna begonnen met stukken draf tussen door. Dit ging moeizaam, maar sinds een paar dagen wil mijn paard uit zichzelf haar hoofd laten zakken en zelfs wat contact houden in plaats van hard rennen en onder het contact uit komen. Ik ben hier voor nu heel blij mee, tuurlijk mag de neus er nog iets meer uit, mag ze lager zakken en moet ik meer contact houden, maar het is een begin nu.

Het zal geheid niet zo bedoeld zijn, maar ik voel me nu een beetje ehm.. Als: Je bips is te dik, koop maar een nieuw zadel of misschien nog beter een nieuw paard als je dressuur Wilt gaan rijden. En dat is een beetje zuur als je al een paar maanden zo fanatiek en positief bezig bent om te proberen om het goed te doen, begrijp je? Ik hoef heus niet te horen dat ik geweldig bezig ben, maar hiervan ben ik wel even een beetje van m'n stuk nu.

Reden waarom ik laatst post heb geplaatst over perfectie.. Nobody is perfect.. en het streven ernaar is frustrerend.
Je bent gewoon al op weg naar verbetering! Alleen ben je nog niet daar waar je uit kan komen als je doorgaat, dat is geen schande, dat is nou net het leuke van paardrijden, samen leren en groeien.
Je bent al een heel eind en je merkt zelf het verschil, dat is het belangrijkste! Vergeet dat nooit.
En bij de ene combinatie gaat het sneller dan bij de andere.

En tja, je bent wat groot voor je paard (durf ik te zeggen, want die van mij zijn ook te klein voor mij, ik draai het gewoon om :+ :D ;) ) En op mijn protocol stond onlangs "beperkingen liggen erg in de kwaliteit van de gangen...bla bla (rest weet ik niet meer) " kortom... koop iets anders als je dressuur wilt rijden.
Ding ritueel verbrand en geniet nog steeds van mijn paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:59

Probeer het niet zo negatief te zien Murosch. Tuurlijk ben je goed bezig en zijn er al verbeteringen. Alleen ben je er nog niet. Zie het commentaar als stof voor verbetering. Probeer jezelf open te stellen voor commentaar en neem het mee :)

Aan alleen 'goedzo' heb je niets! Er is voor iedereen altijd ruimte voor verbetering ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:01

Misschien ben ik gek maar ik vind de opmerking van Simpelman juist netjes verwoord en helemaal niet ongezouten? Hij zegt nergens dat jij te dik oid bent, alleen dat het zadel voor jou waarschijnlijk te klein is. Dat is gewoon een vaststelling, geen commentaar op je gewicht oid. :)

Op deze manier ondervind je zeer waarschijnlijk hinder van het zadel, ook omdat ie te ver naar voren lijkt te liggen. En daar heeft je paard zeer waarschijnlijk ook last van. Een goedpassend zadel zou al voor grote verbetering kunnen zorgen.

En dat is absoluut niet gemeen bedoeld van wie dan ook, maar is hetzelfde als dat je zelf ook niet wil hardlopen op pijnlijke schoenen.

Realisme is wat anders dan kritiek, het commentaar is opbouwend bedoeld, iets waar je mee aan de slag kan. En dat is de reden waarom mensen hier vragen stellen, foto's en video's plaatsen: ze willen graag handvaten waar ze weer mee aan de slag kunnen.
Ik neem dan ook aan dat Simpelman niet verwacht dat je alleen maar complimentjes wil als je hier wat post :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:12

Bedankt voor de reacties. Nee hoor, ik zit zeker ook niet naar complimentjes te vissen en ik wil ook graag leren en verbeteren. Ik schreef ook dat het vast niet zo was bedoeld, maar omdat we hier zo Open zijn ben ik ook Open over mijn gevoel. Ik ga een nachtje slapen en morgen weer met frisse moed verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:40

Misschien een handige tip voor het bekken kantel verhaal Ben ook echt te blond voor moeilijke termen!
Moet de post van Simpelman regelmatig 3x lezen hihi

Is om vanuit je navel te rijden dus je navel intrekken en naar voren duwen Dan kantelt je bekken mee Ook het sturen vanuit je navel werkt heel goed Je navel kijkt dus waar je naar toe gaat Zo wordt je ook gelijk bewust van je centrum! De tip heeft voor mij iig goed geholpen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:59

Murosch schreef:
Bedankt voor de reacties. Nee hoor, ik zit zeker ook niet naar complimentjes te vissen en ik wil ook graag leren en verbeteren. Ik schreef ook dat het vast niet zo was bedoeld, maar omdat we hier zo Open zijn ben ik ook Open over mijn gevoel. Ik ga een nachtje slapen en morgen weer met frisse moed verder.

Soms kan het even hard overkomen dat is natuurlijk wel een beetje het risico van foto's/ filmpjes hier plaatsen.. Zeker omdat veel mensen die hier commentaren/ adviezen geven zelf natuurlijk niet met de billen bloot gaan en niks van foto/ of filmmateriaal van zichzelf plaatsen..
Dus bedenk maar zo jij hebt t lef dit wel te doen en als je bereid bent om met de billen bloot te gaan kan je daar alleen maar beter van worden..
Ook ik heb wel es een foto geplaatst vd beginperiode en daar kwam zowel positief als negatief commentaar op dat ik overigens kan plaatsen..Ik weet waar ik toen stond en waar ik nu sta en heb in die 4 jaar een ware reis doorlopen die me stapje voor stapje dichterbij mijn doel aan t brengen is..
Geniet van die reis..Je hebt al zo'n belangrijke stap in de goede richting gezet..denk dat er maar heel weinig posters hier zijn die t perfecte plaatje tonen..
Heel veel succes met je ontwikkeling!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:47

biscaya schreef:
Murosch schreef:

Soms kan het even hard overkomen dat is natuurlijk wel een beetje het risico van foto's/ filmpjes hier plaatsen.. Zeker omdat veel mensen die hier commentaren/ adviezen geven zelf natuurlijk niet met de billen bloot gaan en niks van foto/ of filmmateriaal van zichzelf plaatsen..
Dus bedenk maar zo jij hebt t lef dit wel te doen en als je bereid bent om met de billen bloot te gaan kan je daar alleen maar beter van worden..
Ook ik heb wel es een foto geplaatst vd beginperiode en daar kwam zowel positief als negatief commentaar op dat ik overigens kan plaatsen..Ik weet waar ik toen stond en waar ik nu sta en heb in die 4 jaar een ware reis doorlopen die me stapje voor stapje dichterbij mijn doel aan t brengen is..
Geniet van die reis..Je hebt al zo'n belangrijke stap in de goede richting gezet..denk dat er maar heel weinig posters hier zijn die t perfecte plaatje tonen..
Heel veel succes met je ontwikkeling!

+:)+

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:05

Murosch schreef:
Simpelman schreef:
Het lijkt alsof je zadel te ver naar voren ligt.
Het lijkt me dat je zadel te klein is voor jou.

Je paard blijft zich vasthouden in de schouders en de voorrug, misschien kun je hier uit komen door een periode alleen maar te longeren met een Chambon.
Denk in blokken van 6 weken, ong 40 minuten all in.

Er is ook te weinig impuls, maar dat kan een gebrek aan kracht zijn.

Je hebt geen gemakkelijk gebouwd paard, het zal je meer tijd en inspanning kosten dan een gemiddeld ander om aan het "begin van normaal dressuurwerk" te komen.

Beste @Murosh,
Nergens heb ik iets negatiefs over jou of je paard gezegd of willen zeggen.
Er zijn allerlei verschillende mensen en paarden, daar heb ik geen oordeel over, wie ben ik?
Het was een goedbedoelde vaststelling dat je zadel te klein is en niet bij jou past, het zit je in de weg.
Er zijn niet voor niets zoveel maten zadels.
Kijk de foto's van Gast5428 met het meisje op het te grote zadel, het zit haar in de weg.
Ik denk ook dat je zadel te ver naar voren ligt maar dat is van af een foto moeilijk te beoordelen, zo ja, dan beinvloed dat het evenwicht van jou en je paard negatief, met andere woorden je maakt het jezelf dan moeilijk of onmogelijk om verder te komen.

Je hebt een moeilijk gebouwd paard, de bedoeling van die opmerking is je er van bewust te zijn dat het bereiken van je doel, een losgelaten, goed en soepel bewegend paard, van jou meer tijd en moeite vraagt.
Put hier de moed uit om voort te gaan met je inspanning.
Ieder paard heeft zijn eigen speciale moeilijkheden, aan de ruiter die te verbeteren, dat is onze kunst, het harmonisch ontwikkelen van het organisme van ons paard, binnen zijn natuurlijke eigenschappen.
Perfectie bestaat niet.

;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:39

Kamy schreef:
[ [url=m/crZFqR.jpg]Afbeelding[/url] ]

welk boek is dat?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:39

dresjoepie schreef:
Misschien een handige tip voor het bekken kantel verhaal Ben ook echt te blond voor moeilijke termen!
Moet de post van Simpelman regelmatig 3x lezen hihi

Is om vanuit je navel te rijden dus je navel intrekken en naar voren duwen Dan kantelt je bekken mee Ook het sturen vanuit je navel werkt heel goed Je navel kijkt dus waar je naar toe gaat Zo wordt je ook gelijk bewust van je centrum! De tip heeft voor mij iig goed geholpen

Een kleine toevoeging, begin in stap tot je het echt door hebt.

Elementair is:
Je moet een gevoelsverbinding hebben met je paard.
Dat betekent jezelf "loslaten", stoppen met "doen", fantaseren, je aan regeltjes houden, met je paard zitten te frutselen, drijven, prikken, de achterhand onderbrengen, de passen verlengen, het achterbeen activeren en noem het maar op.

Stop! Laat je meenemen door je paard.

Laat je meenemen door je paard zoals je je laat meenemen door de bus, ontspan je, je kunt niets meer doen dan wachten.
Zoek je evenwicht, van boven naar beneden, balanceer je hoofd en hals op je schouders, zo dat je geen enkele inspanning hoeft te leveren.
Evenwicht en ontspanning samen.
Doe dit met je schouderpartij, loslaten, evenwicht.
Je buik.
Je komt nu aan bij je ZITBEENKNOBBELS, laat los en zoek je evenwicht.
Laat je zo meenemen, voel de passen van je paard, doe niets!

Doe een paar rondjes meenemen en niets.

Houdt halt, doe je beugels uit, til je rechterbeen omhoog uit het zadel, spreidt hem uit naar rechts, kantel nu je kuit naar buiten/omhoog en leg je knie terug aan de zadelwrong.
Laat je onderbeen los naar beneden vallen en doe je andere been.
Licht je tenen ontspannen op en maak je beugels op maat.
Geen hakken uitdrukken, dat wekt direct een verkeerde spanning op.
Paardrijden is niets doen.

Bouw je evenwicht weer op vanaf je hoofd.
Je zit nu zoals het hoort, dit mag nooit meer veranderen.

Ga je nu weer op dezelfde manier stappen dan heb je een gesloten driehoeks zit, je zit is een vork, ontspannen, zitbeenknobbels, knieën, kuiten, alles op zijn plaats.
Zo kun je alles van je paard voelen en je paard alles van jou.
Je bent samen één.

Als je nu aan het stappen bent dan voel je de rug en de schouders van je paard bewegen door de manier waarop het zadel beweegt.
Je voelt de flanken van je paard onder je kuiten.

Het aantrekken van je kruis:
Je bent in de beweging, je laat je meenemen, je stoort je paard niet, net zoals je de bus niet stoort, dat is zinloos, je voelt en bewaart je evenwicht.
In de beweging span je zachtjes de binnen kant van je dijen iets aan met tegelijkertijd je bilspieren en je buikspieren.
Je zitvlak gaat nu vanzelf een paar (2) mm in het zadel naar voren en omhoog, er komt wat spanning op je knieën.
MAAR!, je blijft soepel in de beweging, je stoort je paard niet!
Wordt je te hard, dan breekt de verbinding en stopt je eenheid.
Het is dit laatste waar het meestal fout gaat.
Het is niet een technische hulp, het is een gevoelshulp die alleen maar correct werkt wanneer je één blijft met je paard, daarvoor moet je voelen en voelen kan alleen maar als je zelf losgelaten én in evenwicht bent.

Pas nu heb je een hulp waarmee je onzichtbaar de achterhand kunt activeren, onderbrengen, de passen verlengen, van richting kunt veranderen, enz..
Hoe verder je paard zich ontwikkelt hoe meer je hiermee kunt gaan rijden, als een Centaur.
Experimenteer.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:47

Wanneer gebruik je precies de kruishulpen? Ik zit altijd met de hele ophouding te rommelen :o Nu doet mijn IJslander dat ook niet graag, omdat hij zijn rug er nog uit drukt en dan wordt mij dragen wat zwaar, dus daar zal het ook mee te maken hebben.

Murosh, ik las het ook al opbouwende kritiek. Altijd lastig als je de persoon in kwestie niet voor je hebt. zo vergeet ik ook nooit de opmerking: de stretch doet niks voor dit paard :oo :D Ondanks dat ik het filmpje plaatste, omdat ik zelf zag dat er iets mis was. Maar het is ook weer zo dat als je hoort dat je goed bezig bent, zoals bij mijn foto's op blz. 294, ik ook weer zoiets had van...maar ik wil graag horen wat ik kan verbeteren. Zoiets als, als je aan zijn linkeroor trekt dan doet hij dit in ene goed. Maar ja zeker bij klassieke dressuur heeft alles tijd nodig. It takes time to tango :D

Toch wel een vraagje...vinden jullie mijn zadel ook te klein voor mij? :o

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:50

terpentijn schreef:
Okee, men gaat dus van het bekkengewricht uit. Niet van de bekkenbodem.
Dan had ik het dus idd precies andersom begrepen.
Dat wordt weer wat, om dat af te leren....

Ogen dicht, voelen. Laat desnoods iemand anders je paard begeleiden. De beweging kán niet anders dan mee te rollen in de beweging van de rug.
Na een dag op kantoor te zitten, vind ik het heerlijk gewoon rond te stappen. De onderrug soepel maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:58

Jennyxx schreef:
Wanneer gebruik je precies de kruishulpen? Ik zit altijd met de hele ophouding te rommelen :o Nu doet mijn IJslander dat ook niet graag, omdat hij zijn rug er nog uit drukt en dan wordt mij dragen wat zwaar, dus daar zal het ook mee te maken hebben.

Wanneer je een verandering inzet, wat ook.
Er is ook een eenzijdige kruishulp, dus gegeven met een zijde van je lichaam.
Experimenteer er mee, beschouw het als iets breekbaars, je moet er voorzichtig mee zijn.

Een paard moet ook even doorkrijgen dat we er iets mee willen zeggen, "hij heeft al zoveel meegemaakt".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:02

Murosch, jouw reactie kom ik veel tegen in mijn werk als zadelpasser.
Vaak bij mensen die net als jij een enorme omstelling gedaan hebben. Daar gaat veel emotie en een soort schuldgevoel mee gemoeid wat heel normaal is.
Soms moeten mensen dan huilen als ik zeg dat er nog veel werk te doen is, maar nog weer 6 maanden later zie ik dan niet alleen een enorme verandering in het paard maar is ook de rust weer in de eigenaar terug gekomen. Ineens vallen dan de opmerking die als kritiek voelden volledig op hun plek.
Jij bent ook heel goed bezig en je ziet dat de blik van je paard veranderdis in positieve zin. Lichamelijk duurt dat gewoon wat langer, zeker na een dracht.
Maar je zal zien dat je in het voorjaar dadelijk een enorme sprong gemaakt hebt waar je nu naar toe aan het bouwen bent.
Zoals die ijsberg die hierboven geplaatst werd. Je legt nu het fundament +:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 15:42

Jennyxx schreef:
Toch wel een vraagje...vinden jullie mijn zadel ook te klein voor mij? :o

Het lijkt goed. ;)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:35

Floortz schreef:
Kamy schreef:
[ [url=m/crZFqR.jpg]Afbeelding[/url] ]

welk boek is dat?

Dat was een BIT magazine, van 2014 geloof ik...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:03

Bedankt, Simpelman!

Vandaag heb ik in stap met de kruishulpen gespeeld, zoals Chocoprins ook zo mooi omschreef. Dat ging goed :-) In draf en galop ben ik nog bezig met "niks" doen en ontspannen.

Het hoogtepunt vandaag was de galop. Mijn IJslander kon de laatste tijd alleen sterrenkijkend in galop of bleef zelfs achter in draf. Na de (tweede keer) osteopaat (en dit topic) is het steeds beter gegaan, en vandaag heeft hij bijna een halve bak in de stretch gegaloppeerd _/-\o_ <3

Daar helaas geen foto van, wel van het moment dat hij begint met zakken. Op de onderste foto doe ik nog wat te veel met mijn benen en druk ik mij wat uit het zadel :o Maar ik ben zo blij dat hij weer gewoon kan galopperen dat ik de foto's toch even wilde delen :D

Augustus:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 29-12-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:10

Waaaauw! @Jennyxx