Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:53

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 03-05-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:53

cherie78 schreef:
Zooist schreef:
Ik snap het ook niet???
Heeft iemand een filmpje van een pirouette in draf?
Of van een wending om de achterhand in draf?

Dat is toch niet in verzamelde draf maar in piaffe?
En daarnaast lijkt het me meer om de middenhand?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:59

In verzamelde draf lijkt mij ook moeilijk.

Omdat ik in eerste instantie ook alleen de piaffe heb genoemd.

professor zal dan waarschijnlijk het moeten uitleggen of laten zien, een pirouette in verzamelde draf.

Hoe krijg je jouw url zo :o
Een link plaatsen lukt me nog net, maar zoals jij dat laat zien dus niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:02

cherie78 schreef:

professor zal dan waarschijnlijk het moeten uitleggen of laten zien, een pirouette in verzamelde draf.

Wending om de achterhand had ik geschreven.
Dit kan in een verzamelde draf, hij is alleen ietjes groter ca 1 meter.
Dat is moeilijker als in een Piaffe.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:03

@Cherie, je zet de url dan tussen video en /video
Uiteraard met de haakjes [] maar als ik die plaats dan geeft tie een foutmelding.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:04

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Wending om de achterhand had ik geschreven.
Dit kan in een verzamelde draf, hij is alleen ietjes groter ca 1 meter.
Dat is moeilijker als in een Piaffe.

Dan is het geen "wending om de achterhand" meer.

Vakuitdrukkingen beheersen, prof :D :D
Is dus een geintje en geen persoonlijke aanval

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:05

Zooist schreef:
@Cherie, je zet de url dan tussen video en /video
Uiteraard met de haakjes [] maar als ik die plaats dan geeft tie een foutmelding.

Oké, dank je.
Ga dit vanavond eens proberen, moet nu gaan werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:05

Professor schreef:
Moll schreef:
Ubertreten aan de hand

Afbeelding

Sorry dat is geen Übertreten lassen mijnheer Moll, dit heeft men maar even zo genoemd, men kan niet Duitse uitdrukkingen gebruiken voor een oefening die er al is.
Dit heet gewoon in het Nederlands leren overstappen aan de hand, meer niet en niet minder.
Dit komt weer door de vele benamingen klakkeloos overnemen vanuit andere talen wat de eigen taal verarmt.

:o :o :o :o? waarschijnlijk erg blond van mij, maar ik begrijp het verschil nog niet helemaal tussen het aan de hand laten overstappen en het ubertreten lassen?
Kan iemand een blond hoofd daarin meer duidelijkheid geven?
In de tekening zie ik een paard op de volte wat daarna in dezelfde positie als het paard in het filmpje gaat. Maar ik kan het heel erg goed verkeerd zien, vandaar mijn vraag.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:07

Citaat:
Dat is toch niet in verzamelde draf maar in piaffe?
En daarnaast lijkt het me meer om de middenhand?

Dat om de middenhand is goed gezien, er is in de Piaffe bij het inzetten van de wending impuls verlies daardoor draait het paard om de middenhand, dus een technisch slecht uitgevoerde kwart wending om de achterhand. Een Pirouette is 360 graden. Een halve Pirouette 180 graden. Alles wat daaronder is is een wending om of op de achterhand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:09

liljebo schreef:
:o :o :o :o? waarschijnlijk erg blond van mij, maar ik begrijp het verschil nog niet helemaal tussen het aan de hand laten overstappen en het ubertreten lassen?
In de tekening zie ik een paard op de volte wat daarna in dezelfde positie als het paard in het filmpje gaat. Maar ik kan het heel erg goed verkeerd zien, vandaar mijn vraag.

Het wijken voor de kuit op de geopende zijde van de grote volte noemt men Übertreten lassen, dit is een vastaande oefening, alles andere noemt men wijken voor de kuit.
Overstappen laten kan men het in het Nederlands noemen wat men aan de hand laat zien.
Aangezien het paard dan niet wijkt voor de kuit maar de zweep.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:11

Nog een andere vraag aan de vakmensen...

Ik zou graag advies hebben voor het losmaken/lichamelijk verbeteren van twee paarden zonder over te belasten. Ik krijg zoveel info dat ik door de bomen en bos niet meer zo zie...

1. Noordzweedse koudbloeddraver, 8 jaar drafbaan, fokmerrie, lang geleden paar keertjes met BBP door bos gehobbeld door vorige eigenaar.
Paard is 15, geen rijkundige basis, wat zwakker linkerachterbeen, achterhand is aan verbetering toe.

2. Noordzweedse koudbloed, compact, ooit western getraind maar laatste 8 jaar alleen door het bos gehobbeld door vorige eigenaar met zeer beroerd zadel. Werkelijk heel heel erg scheef. Hangt gewoon naar een kant als je erop zit en stil staat. Geen pijnklachten voor zover te zien, maar enorm stijf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:12

Professor schreef:
liljebo schreef:

Het wijken voor de kuit op de geopende zijde van de grote volte noemt men Übertreten lassen, dit is een vastaande oefening, alles andere noemt men wijken voor de kuit.
Overstappen laten kan men het in het Nederlands noemen wat men aan de hand laat zien.
Aangezien het paard dan niet wijkt voor de kuit maar de zweep.

hehe oke, nu snap ik het.
Is het wijken aan de hand vlgs u een goede losmakende oefening?
Ik zie dat het door velen wordt gebruikt ter verbetering van souplesse/achterhand gebruik?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:14

liljebo schreef:
Ik zie dat het door velen wordt gebruikt ter verbetering van souplesse/achterhand gebruik?

Aan de langeteugel en onder de man is het veel meer losmakend.
Men gebruikt het aan de hand om het te leren, dat het paard begrijpt dat hij voorwaarts zijwaarts moet gaan.
Wijken voor de kuit is een losmakende of ook wel genoemd ontspannings oefening het maakt de gewrichten (banden) los en bereid ze voor om het gewicht over te nemen.
Bovendien leert het paard voor het been te gaan, dus reageren op weinig kuitdruk.
Wat men ook wel sensibel maken noemt voor de kuit.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:19

wijken in alle verschijningsvormen is zo'n geweldige oefening om je paard recht op twee teugels te rijden en om hem los te maken in nek/kaak, voor en achterhand.

dus wijken over de diagonaal, over de hoefslag, op de geopende zijde van de grote volte, volte openen en sluiten, wending om de voorhand.

en dat kan allemaal in stap en draf en maakt je paard soepel, los en recht.

en dan combineren met veel slangevoltes en wendingen en overgangen. daar knapt elk paard van op.

dus Liljebo, dat zou mijn tip aan jouw zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:23

quadripes schreef:
wijken in alle verschijningsvormen is zo'n geweldige oefening om je paard recht op twee teugels te rijden en om hem los te maken in nek/kaak, voor en achterhand.

dus wijken over de diagonaal, over de hoefslag, op de geopende zijde van de grote volte, volte openen en sluiten, wending om de voorhand.

en dan combineren met veel slangevoltes en wendingen en overgangen. daar knapt elk paard van op.

Maar wel leren het te rijden in 45 graden van de lijn waarop het paard gaat.
Anders functioneert de oefening niet genoeg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:23

Professor schreef:
liljebo schreef:

Aan de langeteugel en onder de man is het veel meer losmakend.
Men gebruikt het aan de hand om het te leren, dat het paard begrijpt dat hij voorwaarts zijwaarts moet gaan.
Wijken voor de kuit is een losmakende of ook wel genoemd ontspannings oefening het maakt de gewrichten (banden) los en bereid ze voor om het gewicht over te nemen.
Bovendien leert het paard voor het been te gaan, dus reageren op weinig kuitdruk.
Wat men ook wel sensibel maken noemt voor de kuit.

Ok duidelijk. Ik zit nu dus idd in de aanleerfase. Beide paarden weten op dat gebied gewoon niets, maar zodra het duidelijk is kan ik dus het beste aan het werk met lange teugel en onder de man. (leuke afwisseling trouwens... ene dag lange teugel, andere dag onder het zadel)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:25

Professor schreef:
quadripes schreef:

Maar wel leren het te rijden in 45 graden van de lijn waarop het paard gaat.
Anders functioneert de oefening niet genoeg.

Ok, bedankt voor de tip. Momenteel snappen de paarden nog niet zoveel van wijken voor de kuit, dus dat moet eerst. En vandaar uit dus de aangegeven oefeningen.
Vrees alleen dat ik heel erg rustig aan moet beginnen, gezien de paarden niet meer heel jong zijn en toch in zeer slechte lichamelijke conditie
(zwak/stijf/scheef)

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:28

wijken is nou juist een heel goede oefening voor paarden die scheef en stijf zijn.

trouwens, elk paard is in zekere mate scheef of stijf. dat verandert alleen als je op een goede manier traint.

uitgangspunten: altijd op twee teugels rijden en je paard ten alle tijde rechtgesteld rijden. dan los je die scheefheid in het rijden op. en dan kun je ook pas gymnastiseren.

nooit zijgangen rijden met een paard dat niet rechtgesteld op twee teugels door de baan gereden kan worden, daarmee maak je ze alleen maar schever en stijver.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:48

Quadripes bedankt voor je tips. Duidelijk: wel wijken, geen zijgangen.
maar zoals gezegd werk ik momenteel vooral aan het duidelijk maken van de hulpen. Als ze de hulpen nog niet snappen, kan ik de oefening niet uitvoeren.
Dat wissel af, 1 dag werk aan de hand(duidelijk maken hulpen/wijken) en 1 dag onder het zadel (figuren, en probeer ze wijken voor de kuit bij te werken)
Ben nu wel al zover dat ze gemakkelijk voorwaarts gaan op het been (zat eerst alleen een achteruit op) en dat gaat al heel licht. Reactie op teugelhulp wordt ook al stukken lichter (reageerden eerst nauwelijks)
Maar ik werk vooralsnog alleen in stap; alleen al om zelf eerst weer 'erin ' te komen. Ik heb lang niet meer echt gereden en helaas geen lesmogelijkheid hier.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:52

ik zou ook de draf er afentoe bij pakken, daar worden ze juist weer fijner van op de hulpen, voorwaartser. in de stap heb je de valkuil dat de activiteit veel moeilijker vast te houden is en de paarden worden er zo 'doods' van dan. ze moeten wel wat uitdaging in het werk houden.

en wijken werkt alleen als het paard recht blijft in de oefening en voldoende voorwaarts blijft.

en het paard vanaf dag 1 in de juiste houding rijden is daarbij ook een vereiste, omdat je anders het achterbeen niet bereikt. en dan heeft geen enkele oefening enige gymnastische waarde.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:13

het wijken voor de kuit in galop , wekt ook altijd allerlei vragen in mijn hoofd ik hoor verschillende geluiden hierover , daarom heb ik het zelf nog nooit gedaan , ws kan iemand hier er wat meer over vertellen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:48

liberty22 schreef:
het wijken voor de kuit in galop , wekt ook altijd allerlei vragen in mijn hoofd ik hoor verschillende geluiden hierover , daarom heb ik het zelf nog nooit gedaan , ws kan iemand hier er wat meer over vertellen?

Wijken voor de kuit in galop kan niet dat is een onmogelijke oefening.
Men kan niet galoperen wanneer men het paard met de achterhand met een éénzijdige kuithulp de achterhand omzet.
Het paard kan zich dan helemaal niet meer dragen bovendien redt men die 45 graden afstelling niet, het paard valt uitelkaar.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:51

daarom lanceerde ik de vraag hier omdat er dus mensen zijn die beweren dat het wel kan , maar duidelijk

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:12

Professor schreef:
Moll schreef:
Ubertreten aan de hand

Afbeelding

Sorry dat is geen Übertreten lassen mijnheer Moll, dit heeft men maar even zo genoemd, men kan niet Duitse uitdrukkingen gebruiken voor een oefening die er al is.
Dit heet gewoon in het Nederlands leren overstappen aan de hand, meer niet en niet minder.
Dit komt weer door de vele benamingen klakkeloos overnemen vanuit andere talen wat de eigen taal verarmt.

dus u vind het nu geen ubertreten en in een ouder voorgaant topic wel, nou ja goed, dit is mij zo geleerd aan de hand onder de noemer ubertreten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:27

Citaat:
dus u vind het nu geen ubertreten en in een ouder voorgaant topic wel, nou ja goed, dit is mij zo geleerd aan de hand onder de noemer ubertreten.

Übertreten is een andere ofening, het paard stapt over en wijkt voor de zweep.