Zooist schreef:Ik snap het ook niet???
Heeft iemand een filmpje van een pirouette in draf?
Of van een wending om de achterhand in draf?
http://www.youtube.com/watch?v=NI_dS84_-pg
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zooist schreef:Ik snap het ook niet???
Heeft iemand een filmpje van een pirouette in draf?
Of van een wending om de achterhand in draf?
cherie78 schreef:In verzamelde draf lijkt mij ook moeilijk.
Omdat ik in eerste instantie ook alleen de piaffe heb genoemd.
professor zal dan waarschijnlijk het moeten uitleggen of laten zien, een pirouette in verzamelde draf.
Hoe krijg je jouw url zo![]()
Een link plaatsen lukt me nog net, maar zoals jij dat laat zien dus niet.
Professor schreef:cherie78 schreef:In verzamelde draf lijkt mij ook moeilijk.
Omdat ik in eerste instantie ook alleen de piaffe heb genoemd.
professor zal dan waarschijnlijk het moeten uitleggen of laten zien, een pirouette in verzamelde draf.
Hoe krijg je jouw url zo![]()
Een link plaatsen lukt me nog net, maar zoals jij dat laat zien dus niet.
Wending om de achterhand had ik geschreven.
Dit kan in een verzamelde draf, hij is alleen ietjes groter ca 1 meter.
Dat is moeilijker als in een Piaffe.
Professor schreef:Moll schreef:Ubertreten aan de hand
Sorry dat is geen Übertreten lassen mijnheer Moll, dit heeft men maar even zo genoemd, men kan niet Duitse uitdrukkingen gebruiken voor een oefening die er al is.
Dit heet gewoon in het Nederlands leren overstappen aan de hand, meer niet en niet minder.
Dit komt weer door de vele benamingen klakkeloos overnemen vanuit andere talen wat de eigen taal verarmt.
Citaat:Dat is toch niet in verzamelde draf maar in piaffe?
En daarnaast lijkt het me meer om de middenhand?
liljebo schreef:![]()
![]()
![]()
waarschijnlijk erg blond van mij, maar ik begrijp het verschil nog niet helemaal tussen het aan de hand laten overstappen en het ubertreten lassen?
Kan iemand een blond hoofd daarin meer duidelijkheid geven?
In de tekening zie ik een paard op de volte wat daarna in dezelfde positie als het paard in het filmpje gaat. Maar ik kan het heel erg goed verkeerd zien, vandaar mijn vraag.
Professor schreef:liljebo schreef:![]()
![]()
![]()
waarschijnlijk erg blond van mij, maar ik begrijp het verschil nog niet helemaal tussen het aan de hand laten overstappen en het ubertreten lassen?
Kan iemand een blond hoofd daarin meer duidelijkheid geven?
In de tekening zie ik een paard op de volte wat daarna in dezelfde positie als het paard in het filmpje gaat. Maar ik kan het heel erg goed verkeerd zien, vandaar mijn vraag.
Het wijken voor de kuit op de geopende zijde van de grote volte noemt men Übertreten lassen, dit is een vastaande oefening, alles andere noemt men wijken voor de kuit.
Overstappen laten kan men het in het Nederlands noemen wat men aan de hand laat zien.
Aangezien het paard dan niet wijkt voor de kuit maar de zweep.
liljebo schreef:hehe oke, nu snap ik het.
Is het wijken aan de hand vlgs u een goede losmakende oefening?
Ik zie dat het door velen wordt gebruikt ter verbetering van souplesse/achterhand gebruik?
quadripes schreef:wijken in alle verschijningsvormen is zo'n geweldige oefening om je paard recht op twee teugels te rijden en om hem los te maken in nek/kaak, voor en achterhand.
dus wijken over de diagonaal, over de hoefslag, op de geopende zijde van de grote volte, volte openen en sluiten, wending om de voorhand.
en dat kan allemaal in stap en draf en maakt je paard soepel, los en recht.
en dan combineren met veel slangevoltes en wendingen en overgangen. daar knapt elk paard van op.
dus Liljebo, dat zou mijn tip aan jouw zijn.
Professor schreef:liljebo schreef:hehe oke, nu snap ik het.
Is het wijken aan de hand vlgs u een goede losmakende oefening?
Ik zie dat het door velen wordt gebruikt ter verbetering van souplesse/achterhand gebruik?
Aan de langeteugel en onder de man is het veel meer losmakend.
Men gebruikt het aan de hand om het te leren, dat het paard begrijpt dat hij voorwaarts zijwaarts moet gaan.
Wijken voor de kuit is een losmakende of ook wel genoemd ontspannings oefening het maakt de gewrichten (banden) los en bereid ze voor om het gewicht over te nemen.
Bovendien leert het paard voor het been te gaan, dus reageren op weinig kuitdruk.
Wat men ook wel sensibel maken noemt voor de kuit.
Professor schreef:quadripes schreef:wijken in alle verschijningsvormen is zo'n geweldige oefening om je paard recht op twee teugels te rijden en om hem los te maken in nek/kaak, voor en achterhand.
dus wijken over de diagonaal, over de hoefslag, op de geopende zijde van de grote volte, volte openen en sluiten, wending om de voorhand.
en dat kan allemaal in stap en draf en maakt je paard soepel, los en recht.
en dan combineren met veel slangevoltes en wendingen en overgangen. daar knapt elk paard van op.
dus Liljebo, dat zou mijn tip aan jouw zijn.
Maar wel leren het te rijden in 45 graden van de lijn waarop het paard gaat.
Anders functioneert de oefening niet genoeg.
liberty22 schreef:het wijken voor de kuit in galop , wekt ook altijd allerlei vragen in mijn hoofd ik hoor verschillende geluiden hierover , daarom heb ik het zelf nog nooit gedaan , ws kan iemand hier er wat meer over vertellen?
Professor schreef:Moll schreef:Ubertreten aan de hand
Sorry dat is geen Übertreten lassen mijnheer Moll, dit heeft men maar even zo genoemd, men kan niet Duitse uitdrukkingen gebruiken voor een oefening die er al is.
Dit heet gewoon in het Nederlands leren overstappen aan de hand, meer niet en niet minder.
Dit komt weer door de vele benamingen klakkeloos overnemen vanuit andere talen wat de eigen taal verarmt.