Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:43

Ik denk dat we allemaal een beetje hetzelfde bedoelen.

Het aanspannen van de spieren heeeelemaal bovenin je bovenbeen aan de binnenkant, vlak onder je geslachtsdeel, zegmaar. Het deel wat je aan de binnenkant van je benen voelt als je op je fietszadel zit. Je kruis dus. Klinkt weer fraai dit. :)

En inderdaad niet dat je die de hele tijd aan blijft knijpen. Dan krijg je kramp. Maar dat je door middel van die spieren/dat deel van je lijf meebeweegt met het ritme en door daar licht mee te "knijpen"/aanspannen (zit)hulpen kunt doorgeven. In plaats van je hele bovenbeen want dan zou je ook met je knie gaan "knijpen" en dat willen we niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:43

Ik lig zelf altijd overhoop met het gegeven: bekken naar voren (of achteren) kanteen. van jezelf dan, niet van het paard. begrijp ik nooit wat er mee bedoeld wordt, welke kánt op wordt er mee bedoeld.
Laten we zeggen: iemand zegt: je moet je bekken naar voren kantelen, dan denk IK dus: okee, een soort ondergeschoven beweging met mijn zitbeenderen, maar dan krijg ik weer: nee, nu kantel je naar áchteren (ja logisch als ik onder naar vóren kantel, kantel ik bóven naar achteren, met het bekken). Moet je nou met de onderkant of de bovenkant van je bekken kantelen?
Ik word daar al tijden totaal confuus van. Ik heb ook het idee dat diverse mensen verschillende dingen bedoelen hiermee. Voor mij is een bekken naar voren kantelen een soort "neuk"beweging maken (excuse me). Er naar achteren kantelen een soort holle rug trekken.

Heb ik nog nergens iets over gelezen.
Wie kan hier in klaarheid verschaffen?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:48

terpentijn schreef:
Ik lig zelf altijd overhoop met het gegeven: bekken naar voren (of achteren) kanteen. van jezelf dan, niet van het paard. begrijp ik nooit wat er mee bedoeld wordt, welke kánt op wordt er mee bedoeld.
Laten we zeggen: iemand zegt: je moet je bekken naar voren kantelen, dan denk IK dus: okee, een soort ondergeschoven beweging met mijn zitbeenderen, maar dan krijg ik weer: nee, nu kantel je naar áchteren (ja logisch als ik onder naar vóren kantel, kantel ik bóven naar achteren, met het bekken). Moet je nou met de onderkant of de bovenkant van je bekken kantelen?
Ik word daar al tijden totaal confuus van. Ik heb ook het idee dat diverse mensen verschillende dingen bedoelen hiermee. Voor mij is een bekken naar voren kantelen een soort "neuk"beweging maken (excuse me). Er naar achteren kantelen een soort holle rug trekken.

Heb ik nog nergens iets over gelezen.
Wie kan hier in klaarheid verschaffen?

Ik denk met het bekken kantelen precies andersom. :D Snap je verwarring. Heeft denk ik met de kant van je hersenen te maken ofzo? Sommige mensen redeneren vanuit de onderkant van je bekken, andere dus weer vanuit de bovenkant. Zoiets denk ik.

Bin89

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:51

Ik denk net als terpentijn haha! Maar denk dat je met die ****beweging je meebeweegt met je paard, en ze dat bedoelen? Vooral in stap/galop. Lijkt me als je je bekken de andere kant op kantelt (wat je doet als je bijna in je broek plast/holle rug) dat je dan juist zwaarder wordt/vertraagt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:54

Ja maar ik zal toch niet de énige zijn die op dit soort verwarringen van begrippen stuit?

Dat hadden we (ook in dit topic) eerder met het begrip Voorwaarts-Neerwaarts. Hetgeen in feite beter Neerwaarts-Voorwaarts zou mogen heten.

Dat kantelen van je bekken of een "drijvende" hulp daarmee geven mag ook wel eens logischer worden uitgelegd. De een bedoelt er DIT en de ander DAT mee. Maar wat moet het nou zijn?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:58

Volgens mij is het precies andersom. Denk aan de driepuntszit. Normaal zit je op drie punten. Je kruis en je beiden zitbeenknobbels. Bekken naar voren kantelen is je gewicht verplaatsen naar je kruis. Dus je rug hol maken. Ik moest hier ook even over nadenken maar in een boek stond het geven van hulpen met je zit goed omschreven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:59

Bin89, je bekkenbodem spieren.
Die dingen die het opgeven als je zwanger bent. Veel mensen weten niet waar ze zitten en spannen dan hun kont aan waardoor je gaat stuiteren.
Ik zie een kruishulp gewoon als iets heel kortstondigs, soort ophouding.
Ik kan daar met de beste wil gewoon geen persen van maken. Zal wel gewoon babilonische spraakverwarring zijn ;)

Heel vroeger toen ik net leerde rijden zal ik best wel fors spierpijn gehad hebben, maar dat was volgens mij juist meer van verkeerd aanspannen, want zelfs na 6 maanden of een jaar niet rijden tussendoor kreeg ik geen spierpijn in mijn bovenbenen. Hooguit uitgerekte liezen en wat last van de ongetrainde gekruiste buikspieren. Ik reed vroeger (op school) regelmatig 5 paarden op een dag. Ik weet niet hoe dat had gemoeten als ik na 1 paard al last van mijn spieren had gehad.
Bij veel actief verzameling en veel sterk terugrijden ben ik wel een stuk moeier.

Naar voren rijden is iets wat vanzelf moet gaan, dat is inmers het eerste wat een paard leert voordat je aan oefeningen toe komt. Naar voren is voor mij het lichaam ontspannen zodat je paard onder je weg kan. Het opbouwen naar het echte vertrekken voor het uitstrekken is een tegenhoudende hulp die zegt 'wachten wachten wachten'. Die vraagt meer van je spieren.

Ik hou het maar gewoon op spraakverwarring :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:05

Bekken naar voren kantelen is voor mij je onderste bekkenbeenderen naar voren "duwen", dus de "****"beweging, zeg maar. Bekken naar áchteren kantelen, denk ik meteen aan een holle rug trekken.
Of verschilt dit in de beleving, of je een man of een vrouw bent?
Ik zou hier de visie, over de juiste interpretatie van dhr Simpelman wel eens over willen horen, want ik kom daar niet uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:07

Het is precies andersom zoals Damian uitlegt.
Naar voren kantelen (anterior tilt) is een holle rug.
Zal even voor een plaatje zoeken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-12-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:10

Afbeelding
Anterior betekend voorkant (naar voren kantelen)

Afbeelding
Posterior betekend achterkant

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:15

Okee, men gaat dus van het bekkengewricht uit. Niet van de bekkenbodem.
Dan had ik het dus idd precies andersom begrepen.
Dat wordt weer wat, om dat af te leren....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:19

Denk aan 'tegen de wind inzitten'.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:22

terpentijn schreef:
Okee, men gaat dus van het bekkengewricht uit. Niet van de bekkenbodem.
Dan had ik het dus idd precies andersom begrepen.
Dat wordt weer wat, om dat af te leren....

Hier hetzelfde. Verdomme :P

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:32

Ik had dat ook andersom .. denk dan vanaf nu maar aan het ezelsbruggetje bekken naar voren is rug 'naar voren' en bekken naar achter is rug bollen naar achter.. pff haha!

@sizzle; ik weet nu welke je bedoelt, zegmaar als je je plas ophoudt, toch? Dan zie ik het ook niet als uitdrukken. Met de binnenkant van mn bovenbenen bovenaan bij mn lies kan ik het als uitdrukken zien. Alleen dan druk je jezelf ook het zadel uit dat lijkt me...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:38

Ja dat zijn je bekkenbodemspieren? Een kruishulp is meer dan dat alleen.

Je hebt je knie ín je zadel liggen en van je kruis tot je knie en iets daaronder knijp je wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:48

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven 2 foto's van een amazone. Zie wat een ander zadel doet met de amazone.
Echt doodzonde :( .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:55

Oei, dat is wel een groot verschil. Zadel ligt ook wel kats achterover op het tweede paard.

Wat betreft mezelf, een langer zadel gaat inderdaad niet passen en dit zadel zit me niet tegen, hoewel het aan de kleine kant is. In overleg met de zadelmaker ook overeengekomen dat dit zadel blijft. Ik heb fybromyalgie en slijtage in mijn heupen door heupdysplasie en kan maar in weinig zadels pijnvrij rijden dus daar ga ik niet verder aan sleutelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:58

Lijkt wel helemaal naar voren geschoven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:00

Starbreeze schreef:
Ja dat zijn je bekkenbodemspieren? Een kruishulp is meer dan dat alleen.

Je hebt je knie ín je zadel liggen en van je kruis tot je knie en iets daaronder knijp je wat aan.

Wat ik onder kruishulp heb geleerd is de korststondige beweging binnen 1 pas van het paard waarmee je een barkruk kan kantelen als je er wijdbeens opzit.
Dus echt maar 1 seconde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:02

Gast5428, dat tweede zadel, is dat niet gewoon het zadel van Edward met zijn lange stelten?
Daar zit in feite een rechtgesneden springblad aan. Logisch dat zo'n vrouw met normale lengte daar niet in kan zitten ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-12-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:03

Ze is idd de stalamazone van Edward. Een aantal jaren terug zat zij zo netjes maar het kan mij nu niet meer bekoren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:04

Is dat enkel op basis van haar laatste optreden in dit zadel?
Misschien hadden ze gewoon even geen beter passend zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:05

Nee, ik zie haar steeds zoals op de onderste foto en op verschillende paarden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:20

Ik laat mij niet meer uit over ruiters die niet zelf foto's in dit topic zetten, behalve als ik het goed vind. Van negatief commentaar op mensen die toch niet mee posten zie ik de meerwaarde niet van in.