Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:39

liberty22 schreef:
360 graden is helemaal rond dus vanaf de hoefslag gaat dan niet lukken dan het beste deze vanuit een appuyement in te zetten? of in het midden van een diagonaal met een rechtgesteld paard?

Waarom zou men niet op de middenlijn of een paar meter van de hoefslag niet een wending op de achterhand kunnen rijden????
En wanneer men die doorrijdt tot en met 360 graden???

Een wending op de achterhand begint men wanneer men deze op de hoefslag maakt, op de hoefslag men eindigd zo ver van de hoefslag zo groot de circel is die de achterbenen beschrijven????? Men komt dus nooit op de hoefslag aan.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:39

Professor schreef:
liberty22 schreef:
360 graden is helemaal rond dus vanaf de hoefslag gaat dan niet lukken dan het beste deze vanuit een appuyement in te zetten? of in het midden van een diagonaal met een rechtgesteld paard?

Waarom zou men niet op de middenlijn of een paar meter van de hoefslag niet een wending op de achterhand kunnen rijden????
En wanneer men die doorrijdt tot en met 360 graden???

Een wending op de achterhand begint men wanneer men deze op de hoefslag maakt, op de hoefslag men eindigd zo ver van de hoefslag zo groot de circel is die de achterbenen beschrijven????? Men komt dus nooit op de hoefslag aan.

idd dat weet ik niet waarom dat niet zou kunnen , meer een vraag of daar ook dingen over beschreven zijn zijn , lijnen die men kan rijden en deze in verwerkt zijn.

Bijv, Bij de AR hadden ze wel zo een lijntje ( puur als voorbeeldfunctie om te verduidelijken wat ik bedoel) dat was een appuyement pirroutte renver door de hoek , weet helaas niet of er in de KR dan ook zo een lijntje met betrekking tot de keertwending is beschreven?
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 02-05-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:42

Übertreten lassen:
Afbeelding

Overschenkelen:
Afbeelding

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:53

ik heb nog een vraag: je hoort mensen vaak zeggen "dit paard heeft aanleg voor piaffe/passage", hoe kun je zn aanleg zien bij een jong paard of 1 die qua training echt nog in de basis is?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:14

@liberty: wat is een appuyement pirouette renvers door de hoek?

Of bedoel je: je rijdt een appuyement, vervolgens en pirouette en dan weer rechtuit enndan de hoek door en renvers. In welke gang rijdt je dit? Galop mi?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:26

Airborn schreef:
ik heb nog een vraag: je hoort mensen vaak zeggen "dit paard heeft aanleg voor piaffe/passage", hoe kun je zn aanleg zien bij een jong paard of 1 die qua training echt nog in de basis is?

Oh, daar heb ik wel een antwoord op! :D
Ik heb er nl 2, vader en zoon die het als jong paard al veel in vrijheid lieten zien en onder het zadel zie je bij zo'n jong paard al snel dat ze bij een keer been of een tikje al snel veel buiging in de gewrichten laten zien en makkelijk snel worden in het achterbeen.
Een paard wat graag met een traag achterbeen achter de massa beweegt zal er juist moeite mee hebben.
Een merrie moet trouwens altijd wat meer moeite doen om in het bekken te zakken dan een hengst of een ruin.

Kan je het Übertreten ook gebruiken om een paard aan te laten treden om naar een piaffe te werken?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:58

Zooist schreef:

Of bedoel je: je rijdt een appuyement, vervolgens en pirouette en dan weer rechtuit enndan de hoek door en renvers. In welke gang rijdt je dit? Galop mi?

kan in alle gangen , appuyement over diagonaal piroutte in het midden appuyement volgen diagonaal renver door de hoek.

Maar goed wat ik zeg dat was een onderdeel van een proef in de AR

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:59

SparklingApp schreef:
Airborn schreef:

Oh, daar heb ik wel een antwoord op! :D
Ik heb er nl 2, vader en zoon die het als jong paard al veel in vrijheid lieten zien en onder het zadel zie je bij zo'n jong paard al snel dat ze bij een keer been of een tikje al snel veel buiging in de gewrichten laten zien en makkelijk snel worden in het achterbeen.
Een paard wat graag met een traag achterbeen achter de massa beweegt zal er juist moeite mee hebben.
Een merrie moet trouwens altijd wat meer moeite doen om in het bekken te zakken dan een hengst of een ruin.

Kan je het Übertreten ook gebruiken om een paard aan te laten treden om naar een piaffe te werken?

als ik logisch nadenk niet omdat piaffe onder de massa treden is en ubertritten stappen ze zijwaarts onder de massa weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:09

Airborn schreef:

Dat heeft vaak ook te maken met kracht en bouw van het paard. Bijvoorbeeld mijn ruin is een echte krachtpatser en is sterk van achteren die zal makkelijker passage laten zien als mijn merrie die wat overbouwd is en van nature minder sterk. Maar zij is zo verschrikkelijk soepel dat heeft ook weer zijn voordelen (ook weer nadelen hoor).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:20

liberty22 schreef:
Zooist schreef:

kan in alle gangen , appuyement over diagonaal piroutte in het midden appuyement volgen diagonaal renver door de hoek.

Maar goed wat ik zeg dat was een onderdeel van een proef in de AR

Hoe ziet een pirouette in draf eruit dan? :o?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:33

Zooist schreef:
Hoe ziet een pirouette in draf eruit dan? :o?

Piafferend lukt dat wel ;) vaak genoeg te zien geweest in de kür van bv Anky :j

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:54

even een vraag tussendoor:

wat is 'snel in het achterbeen'? dat is een term die ik Nederlandse mensen vaak hoor gebruiken, maar ik heb echt geen idee wat daarmee bedoeld wordt? voor een piaffe en passage wil je toch helemaal geen 'snel achterbeen'? dat zijn langzame, gedragen, sterk verzamelde bewegingen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:36

Ik heb ook een vraag over Ubertreten. Het is dus een goede losmakende oefening, maar vergt, denk ik , ook wel iets van een ongetraind stijf paard.
Als je dat met een dergelijk paard aan de hand doet, wat ook nog eens krom is als een banaan, hoe kort moet je dat dan doen (vraag met opzet niet hoe lang, want het is een zware oefening)
Of zijn dan juist andere oefeningen aan te raden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:42

liljebo schreef:
Ik heb ook een vraag over Ubertreten. Het is dus een goede losmakende oefening, maar vergt, denk ik , ook wel iets van een ongetraind stijf paard.
Als je dat met een dergelijk paard aan de hand doet, wat ook nog eens krom is als een banaan, hoe kort moet je dat dan doen (vraag met opzet niet hoe lang, want het is een zware oefening)

Kijk naar de tekening die ik geplaatst heb dat is übertreten al dat andere aan de hand is het aanleren van wijken of een wending om de voorhand. Helaas haalt men twee begrippen doorelkaar.
Men kan in het Nederlands wel zeggen het leren overstappen dus kruisen. Maar übertreten is een vaststaand begrip wat niet anders is als wijken.voor de kuit op de geopende zijde van de grote volte.
Laatst bijgewerkt door Professor op 03-05-11 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:48

Professor schreef:
liljebo schreef:

Kijk naar de tekening die ik geplaatst heb dat is übertreten al dat andere aan de hand is het aanleren van wijken of een wending om de voorhand. Helaas haalt men twee begrippen doorelkaar.

Nu raakt u mij kwijt. Voor zover ik uw tekening en het filmpje wat ik plaatste over ubertreten gaat het hier om dezelfde oefening en kan het zowel aan de hand (in het begin om het aan te leren) als onder het zadel worden uitgevoerd?
Ik verwar dit niet met wending om de voorhand. Ik weet dat dat een andere oefening is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:08

Ubertreten aan de hand

Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:09

liljebo schreef:
Nu raakt u mij kwijt. Voor zover ik uw tekening en het filmpje wat ik plaatste over ubertreten gaat het hier om dezelfde oefening en kan het zowel aan de hand (in het begin om het aan te leren) als onder het zadel worden uitgevoerd?
Ik verwar dit niet met wending om de voorhand. Ik weet dat dat een andere oefening is.

De tekening van professor, het filmpje en wending om de voorhand is in feite allemaal "wijken voor de kuit"
Alleen met gradatie's in "moeilijkheidsgraad" voor het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:51

Moll schreef:
Ubertreten aan de hand

Afbeelding

Sorry dat is geen Übertreten lassen mijnheer Moll, dit heeft men maar even zo genoemd, men kan niet Duitse uitdrukkingen gebruiken voor een oefening die er al is.
Dit heet gewoon in het Nederlands leren overstappen aan de hand, meer niet en niet minder.
Dit komt weer door de vele benamingen klakkeloos overnemen vanuit andere talen wat de eigen taal verarmt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:59

quadripes schreef:
even een vraag tussendoor:

wat is 'snel in het achterbeen'? dat is een term die ik Nederlandse mensen vaak hoor gebruiken, maar ik heb echt geen idee wat daarmee bedoeld wordt? voor een piaffe en passage wil je toch helemaal geen 'snel achterbeen'? dat zijn langzame, gedragen, sterk verzamelde bewegingen.

Even heel simpel... het tegenovergestelde van een traag achterbeen.

En een paard hoort in de verzameling snel te blijven waarin je een kortere piekbelasting op de grond krijgt met een krachtige afzet waardoor het zweefmoment wel langer kan worden, een paard wat vertraagt in de verzameling ontwikkelt een zweefdraf.

Ik ben ook wel benieuwd of de pirouette in draf dan in piaffe gereden wordt?
Anders kan ik me er weining bij voorstellen..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:18

SparklingApp schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of de pirouette in draf dan in piaffe gereden wordt?
Anders kan ik me er weining bij voorstellen..

Een pirouette kan worden gereden in verzamelde stap, verzamelde galop en piaffe.

Kreeg vanmorgen het (nederlandse) boek van Kottas binnen, daar stond dit zo in.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:33

Het tegenovergestelde van een traag achterbeen is een actief achterbeen.
Een snelachterbeen komt uit de springsport, de reactie van het paard wanneer het over de sprong springt door snel in te trekken wanneer de achterbenen tegen de balk dreigt te komen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:37

cherie78 schreef:
Een pirouette kan worden gereden in verzamelde stap, verzamelde galop en piaffe.

En ook is een verzamelde draf kan men een wending om de achterhand rijden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:41

Professor schreef:
cherie78 schreef:

En ook is een verzamelde draf kan men een wending om de achterhand rijden.

Die snap ik even niet..
Bij de wending om de achterhand blijft de achterhand toch (enigszins) op dezelfde plek?
Dat het in piaffe zou kunnen begrïjp ik dan wel, maar verzamelde draf is toch veel voorwaartser dan dat? Hoe rijd je dan een pirouette?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:48

Ik snap het ook niet???
Heeft iemand een filmpje van een pirouette in draf?
Of van een wending om de achterhand in draf?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:50

@sparklingapp: dank je wel. nu begrijp ik wat ermee bedoeld wordt.