Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:30

@sarahIlse, je bedoelt dat je je beide handen dan naar de binnenkant verplaatst om de stelling ook naar binnen te krijgen? Dus op de linkerhand de beide handen naar links en op de rechterhand de beide handen rechts vd schouder? Mn paards moeilijke kant is de rechterhand waarin ze niet goed kan buigen/naar buiten kijkt. Dan adviseer je om beide handen naar rechts te doen om haar die kant weer op te laten kijken? Of begrijp ik je verkeerd

Edit; lees hierover wel tegenstrijdige berichten. Las hier ook ergens iemand die juist vond dat je stelling niet moet vragen als het paard het nog niet kan. Zelf heb ik daar niet genoeg kennis over om over te kunnen oordelen.
Laatst bijgewerkt door Bin89 op 28-12-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:32

Sizzle schreef:
Starbreeze schreef:
Je kunt je knieëen toch aanleggen en je bovenbenen aanspannen? Zo moeilijk is dat niet.

Simpelman beschrijft eigenlijk precies wat er dan gebeurt en hoe je het doet. Het is idd niet domweg knijpen maar in de beweging meegaan.

Jij spreekt over bovenbeen, Simpelman over kruishulpen en kuit.

Ik weet weet dus niet of jullie over hetzelfde spreken.

Bovenbeenhulpen wens ik niet te geven. Kruis (bekkenbodem) en kuit is voor mij duidelijk.

Spierpijn door drijven wil ik al helemaal niet.

Naar binnen gedraaide aanliggende knie, kruishulp (kan alleen met een gesloten knie), onderbenen, met de binnenkant van de kuit, tweezijdig.

Een kruishulp kun je alleen maar geven vanuit zitbeenknobbels, door je dijbenen naar je knieën.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-12-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:33

Hoe kan het helpen als je gaat zitten 'persen' om je paard vooruit te krijgen? Kruis aantrekken en aanvullen met onderbeen. Bovenbeen is altijd een beetje aangespannen omdat je anders van je paard kukelt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:37

Ik heb altijd geleerd om je bovenbeenspieren aangespannen te houden en je been vanaf je knie los te laten afhangen naar beneden. Wanneer je je knieën aanklemt, trek je je onderbeen op (bijv. kinderen die hun beugels regelmatig kwijtraken bij het rijden). Been geven doe je met je kuitspieren.

Ik heb een paar fotootjes in een filmpje verwerkt van de training van vandaag. Wees lief aub :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:39

Picasso schreef:
Hoe kan het helpen als je gaat zitten 'persen' om je paard vooruit te krijgen? Kruis aantrekken en aanvullen met onderbeen. Bovenbeen is altijd een beetje aangespannen omdat je anders van je paard kukelt.

Bij een kruishulp span je o.m. je onderbuikspieren aan min of meer alsof je je ontlast, maar dan heel licht.
Dit werkt uitsluitend wanneer je een aangesloten knie hebt.

Het zadel wordt zo achter opgelicht, naar de schoft omhoog geschoven, ondersteund door de aanspannende buikspieren van je paard.
Als je even bewust op die beweging oefent dan zul je merken dat hij bijn aovereenkomt met dat wat je van je paard vraagt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:41

Murosch schreef:
Ik heb altijd geleerd om je bovenbeenspieren aangespannen te houden en je been vanaf je knie los te laten afhangen naar beneden. Wanneer je je knieën aanklemt, trek je je onderbeen op (bijv. kinderen die hun beugels regelmatig kwijtraken bij het rijden).
Been geven doe je met je kuitspieren.

Bij een goede zit doe je hélemaal niets, geen enkele onnodige spanning, uitsluitend dat wat nodig is om je paard te volgen of om een hulp te geven.

Doodse stilte....
Het moeilijkste dat er is, het kost je een leven om het door te krijgen.

Je bovenbeenspieren sluiten zich uitsluitend op het moment dat je een kruishulp geeft.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-12-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:41

Waar zou je die spierpijn dan krijgen?
Niet in je benen hoop ik?
Goed paardrijden kunnen sommige mensen ook met een spierziekte dus zonder veel kracht.

Drijven als je staat Simpelman?
Dat gaat voor mij ook tegen alles in wat ik geleerd heb.
Als je drijft tijdens het staan duw je jezelf van je paard weg en heb je geen kans om met je kruis in te werken. Als je zit ben je los en kun je gerichter inwerken.
Als je mij een boek kan laten zien over klassieke Duitse rijkunst waarin je moet drijven als je staat dan zal ik misschien geloven dat er twee stromingen zijn.

Wat Simpelman zegt kan ik deels volgen, wat Starbreeze zegt niet.
Been aanleggen ala, maar bovenbeen knijpen ga ik echt niet doen.

En Simpelman, zoveel kracht uitoefenen dat je zadel lift???

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:42

Kamy, inderdaad. Met de hak in de vlanken accelereert hij wel, maar dan wel met een holle rug :o En dat willen we natuurlijk niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:44

@Sizzle,
Ik denk niet dat je gemakkelijk een boek gaat vinden over KD waarin licht gereden wordt én uitgelegd welke hulpen je dan geeft in de draf.

"Je doet het in het tijdsdeel dat je het verlichte moment in gaat, het is een heel vanzelfsprekend in het ritme vallend gevoel.
In het verlichte deel aankomend laat je los en de beweging afvloeien, voelt als van voren onder je uit komen.
Als het niet vanzelfsprekend is dan zit je in het verkeerde moment, even zoeken.
Je krijgt er een verlengd zweefmoment door."
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-12-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:45

Picasso schreef:

Juist niet, van bovenbeen aanspannen wordt het stijver en glijd je juist sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:49

xxdomiixx schreef:
Picasso schreef:

Juist niet, van bovenbeen aanspannen wordt het stijver en glijd je juist sneller.

Niet overdreven aanspannen, maar je hebt ze hoe dan ook altijd iets aangespannen omdat je anders simpelweg van je paard valt. Dus niet overdreven kracht uitoefenen, maar met simpel in balans blijven doen je bovenbenen echt wel iets.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:49

Sizzle, het is een MIDDEL om je paard te leren zijn schoft te liften én een grotere pas te nemen. Eenmaal ze dit kennen, kan je lichter je hulp geven. Het is niet zo dat je dit tot in de gloria moet blijven doen. Duidelijker dan het nu uitgelegd is kan ik het niet maken. Knijpen, met je bovenbeen, knie en bovenkant kuit in het ritme van je paard. en ja natuurlijk krijg je zelf spierpijn als je met je bovenbeen gaat knijpen, dat doe je anders nooit.

Ik weet zo geen boek waar dat in staat, mijn instructrice kwam van Warendorf en was een pupil van Ernest van Loon.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:51

Paard is net gescant en de pees is helemaal genezen. We mogen dus alles weer. Hij is ook direct even behandeld (chiropractor) en ze was ondanks dat ik niet voluit heb kunnen rijden erg tevreden. Hij was zelfs vooruitgegaan om bespiering aan de achterhand en zijn lendenen waren ook ok. Had ook niet anders verwacht omdat als ik in werkhouding rijdt alles incl de lendenen blubbert. Dus we gaan lekker verder met het voorwaarts. Ik mag nu dus ook weer volop overgangen rijden want hij is wat traag aan het been geworden. Vandaar ook mijn vraag over het laten accelereren. Dat gaat nog te traag.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:54

Ik doe ook 'knijpen' maar zonder knijpen, tube tandpasta maar dan korter :D. En dan opvangen vooraan, zacht.

Wat ik ooit in een centered riding les heb geleerd, en erg effectief is is zitten in de veruiming. Haha
Ik probeer het uit te leggen, kan ik niet zo beeldend als ik toen uitgelegd heb gekregen.
Je kan het zelfs in stap al voelen. En zo met zeer weinig je pas veruimen
Als je gewoon zit voel de beweging, links rechts, links rechts. Dat ritme moet je voelen. Wil je het ritme trager kun je al ten eerste trager dat ritme aangeven. Plus dat je daarbij inbeeld dat je benen scharen zijn die iets toegaan, je paard hangt tussen je benen. Je maakt je lichter. Je paard verkort zijn pas, en verlicht zijn voorhand, tussen je benen. Hij wordt lichter in je hand. Denk aan inademen.
Wil je de pas veruimen hou je hetzelfde ritme aan maar de scharen gaan open, geef je beenhulp en je maakt je eigenlijk iets zwaarder (niet duwen met je zit! ) in dat zelfde ritme. Uitademen denken.
Zoals starbreeze al zegt je gebruikt je bovenbeen, spant je kruis aan, zonder te knijpen met je knieën.
Je zal iets meer druk in je hand krijgen dat geeft op dat moment niets, je hand blijft staan, de extra energie van achter naar voor vang je op met een soepele hand en pols. De stukjes veruimen maak je niet te lang, kunnen ze in het begin niet aan.
En lekker spelen met het passen, vind ik het leukste gevoel ooit haha. Ik rij ook in mijn hoofd met het schakelen letterlijk in in in, uit uit, in in, uit uit uit, in in, uit. En allemaal in praktisch hetzelfde ritme. Je been ondersteund, soms heb je meer been nodig soms minder, soms tube tandpasta, soms kort inkomen en terug afblijven, het is een samenspel, dat moet je dan beetje voelen. Naar galop verruimen vind ik dat je altijd meer been nodig hebt, naar een draf verkorten heb je in het begin ook meer been nodig.
Je hand is aanwezig, je hebt contact, het paard zelf zoekt contact, met de intensiteit dat hij zelf verkiest op dat moment.
En werkelijk elk paard reageerd op die zithulpen. Of ik heb toevallig nog op geen paard gezeten die niet reageerde. Al is het paard er niet klaar voor om de passen in draf of galop te verlengen, in stap reageren ze op dezelfde manier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:59

Wat fijn Damian :)

Starbreeze dan hebben wij een andere manier van rijden. Bovenbeen spierpijn door bovenbenen klemmen is niet iets wat ik wil toevoegen zeker niet op een paard dat daar van gaat bokken.
Klimmen voor het verruimen krijg ik ook met kruishulp zonder spierpijn.
Ik ken wel het 'verharren' in de zit in het verzameld terugrijden en pirouettes.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:00

Murosch schreef:
Ik heb een paar fotootjes in een filmpje verwerkt van de training van vandaag. Wees lief aub :)
[ Video ]

Het lijkt alsof je zadel te ver naar voren ligt.
Het lijkt me dat je zadel te klein is voor jou.

Je paard blijft zich vasthouden in de schouders en de voorrug, misschien kun je hier uit komen door een periode alleen maar te longeren met een Chambon.
Denk in blokken van 6 weken, ong 40 minuten all in.

Er is ook te weinig impuls, maar dat kan een gebrek aan kracht zijn.

Je hebt geen gemakkelijk gebouwd paard, het zal je meer tijd en inspanning kosten dan een gemiddeld ander om aan het "begin van normaal dressuurwerk" te komen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:06

Ik denk dat iedereen hetzelfde bedoeld eigenlijk... Maar kruis aanspannen is niet knijpen.
De mijne bokt ook met knijpen, maar met kruis aanspannen niet, je blijft wel los zitten. Je knie is los. Je bovenbeen aangespannen, maar je volgt wel soepel de beweging.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:07

Bin89 schreef:
@sarahIlse, je bedoelt dat je je beide handen dan naar de binnenkant verplaatst om de stelling ook naar binnen te krijgen? Dus op de linkerhand de beide handen naar links en op de rechterhand de beide handen rechts vd schouder? Mn paards moeilijke kant is de rechterhand waarin ze niet goed kan buigen/naar buiten kijkt. Dan adviseer je om beide handen naar rechts te doen om haar die kant weer op te laten kijken? Of begrijp ik je verkeerd

Edit; lees hierover wel tegenstrijdige berichten. Las hier ook ergens iemand die juist vond dat je stelling niet moet vragen als het paard het nog niet kan. Zelf heb ik daar niet genoeg kennis over om over te kunnen oordelen.

Ja, zo inderdaad. Het is niet zozeer stelling vragen, stelling vragen doe je als het paard recht is. Je hebt ook niet veel in je handen (is ook niet nodig) het gaat er puur om dat je het lichaam recht maakt en de schouder weer voor de kont krijgt als ware. Gewoon tussen het rijden een aantal keer doen, als het goed is voel je vanzelf dat het paard op een gegeven moment lijkt te denken van "oh ja. weer recht."
Over je edit, je moet het inderdaad niet afdwingen of met veel druk gaan werken. Je moet het lichaam de tijd geven om "recht te worden/goede kant op te buigen".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:10

Zadel is inderdaad te klein voor je Murosch. Je paard heeft echter geen lengte over. Ik zou eens een platter zadel met minder wrong testen dan heb je meer bewegingsvrijheid en hoef je geen langer zadel.

Heeft je paard de wijde hand nodig? Wat doet ze als je je hande bij de schoft houdt en dan je handen lichtjes omhoog doet als ze met haar hoofd omhoog komt?
Ik heb je andere topic bekeken. De uitstraling van je paard is inderdaad veranderd :)

Choco, misschien is het inderaad 12 omschrijvingen van 1 ding. Echter is er ook proefondervindelijk laten zien dat nagenoeg geen ruiter dezelfde hulpen geeft ookal denken ze van wel. Dat maakt het extra moeilijk :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-12-15 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:10

ChocooPrins schreef:
Ik denk dat iedereen hetzelfde bedoeld eigenlijk... Maar kruis aanspannen is niet knijpen.
De mijne bokt ook met knijpen, maar met kruis aanspannen niet, je blijft wel los zitten. Je knie is los. Je bovenbeen aangespannen, maar je volgt wel soepel de beweging.

Ik denk het eigenlijk ook :D : al zal de een echt de bovenbenen meer aanspannen en ook echt meer knijpen dan de ander. Volgens mij kan dat idd nooit de bedoeling zijn.

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:21

Wat vraagjes vetgedrukt

ChocooPrins schreef:
Plus dat je daarbij inbeeld dat je benen scharen zijn die iets toegaan,bedoel je hier dat je je kruis iets aanspant? (...)

Wil je de pas veruimen hou je hetzelfde ritme aan maar de scharen gaan open, bedoel je je bovenbenen/je kruis die iets loslaat? geef je beenhulp en je maakt je eigenlijk iets zwaarder (niet duwen met je zit! ) in dat zelfde ritme.

Zoals starbreeze al zegt je gebruikt je bovenbeen,gebruik je hier echt je bovenbeen als in "knijpen" met je liezen? spant je kruis aan, zonder te knijpen met je knieën.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:26

Tja volgens mij is dit gewoon een ZIThulp die je later verfijnt.......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:27

Ik ga mee met Sizzle in deze.
Omdat ik ook met wat positiefs wil komen: ik heb echt fijne filmpjes en foto's gezien van bokkers in dit topic in tig pagina's bijlezen. De één verder dan de ander, minder en makkelijker gebouwde paarden en mensen. Maar allen vriendelijk en respectvol en niet gefrustreerd en drukkend. Mooie resultaten en de reden dat ik mij hier maar weer meld. Voel me een beetje alleen soms en onbegrepen in een wereld van lintenrijders..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:30

Bin89 schreef:
Wat vraagjes vetgedrukt

ChocooPrins schreef:
Plus dat je daarbij inbeeld dat je benen scharen zijn die iets toegaan,bedoel je hier dat je je kruis iets aanspant? (...)

Wil je de pas veruimen hou je hetzelfde ritme aan maar de scharen gaan open, bedoel je je bovenbenen/je kruis die iets loslaat? geef je beenhulp en je maakt je eigenlijk iets zwaarder (niet duwen met je zit! ) in dat zelfde ritme.

Zoals starbreeze al zegt je gebruikt je bovenbeen,gebruik je hier echt je bovenbeen als in "knijpen" met je liezen? spant je kruis aan, zonder te knijpen met je knieën.

Ja en ja. En de laatste. Je bovenbeen spant aan, maar dat is eerder een gevolg van je kruis aantrekken. Wat je bedoeld met knijpen met je liezen weet ik niet, haha!
Ja inderdaad starbreeze. Ik was al een heel verhaal aan het typen voordat er dan alweer discussie was over knijpen en niet knijpen haha! Ik kon weer niet volgen!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:33

Het is gewoon een korte hulp die je geeft. Ik kreeg er toch echt spierpijn van vroeger toen ik dit leerde. En hoe leg je dat precies uit idd, uiteindelijk kom ik dan op uitknijpen uit. Maar dat wordt kennelijk vertaald naar een half uur lang je zit aanknijpen ofzoiets.. Het is vele malen subtieler!

Ben ineens wel benieuwd hoe degene die geen kruishulpen toepassen hun zit dan gebruiken?