Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:36

liberty22 schreef:
een keertwending draait de voorhand van het paard om het op de plaatstappende binnenachterbeen , de oefening word in een verzamelde stap gereden dit kan allen met een paard dat goed in balans is.

Heeft de achterhand dan dezelfde buiging, als bij een travers?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:37

ja idd , ik dacht er nog over na maar het was de ruiter he in balans en het paard in rijkunstig evenwicht :o

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:39

ik zie hetzelf meer als een appyueren in stap dus zal een beetje neigen naar travers jah alleen is de lengtebuiging minder groot.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:44

liberty22 schreef:
ik zie hetzelf meer als een appyueren in stap dus zal een beetje neigen naar travers jah alleen is de lengtebuiging minder groot.

;)
Behalve als men ervan uitgaat, dat een appuyement niets met een travers te maken heeft en er bij een appuyement ook "voor het oog" geen lengtebuiging aanwezig is ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:45

daar schreef ik ook dat ik het meer voel als een appyuement in stap en dat het wat neigt naar travers vond dat wel duidelijk maar niet dus ;(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:47

liberty22 schreef:

Waarom heet het dan wending??? Richting verandering?
Appuyeren is en voorwaarts zijwaartse verschuiving van het paard paralell aan de hoefslag, een wending op de achterhand is mijnsinziens toch wel heel wat anders, ook van bewegins afloop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:48

liberty22 schreef:
daar schreef ik ook dat ik het meer voel als een appyuement in stap en dat het wat neigt naar travers vond dat wel duidelijk maar niet dus ;(

Als een wending om de achterhand goed wordt uitgevoerd, neigt het natuurlijk ook naar een appuyement ;)
De wending om de voorhand- respectievelijk achterhand samengevoegd, leidt tot een appuyement :+
Snap je 'em nog :D

Met andere woorden, ook in de wendingen om de voor- en achterhand komt "voor het oog" geen buiging voor.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:49

meer noem ik dat om de manier waarop je de hulpen gebruikt ook een keerwending moet voorwaarts gereden worden helemaal omdat de valkuil groot is dat het paard achterwaarts zal gaan , ik moet echt leren om preciezer te gaan omschrijven al dan wel niet via de pc of het echte leven , maar ik dacht dat ik de bedoeling wel goed begrepen had.
Ben nu eenmaal niet zo goed in eht communiceren via de pc maar daarom zit ik hier in dit topic

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:55

liberty22 schreef:
meer noem ik dat om de manier waarop je de hulpen gebruikt ook een keerwending moet voorwaarts gereden worden helemaal omdat de valkuil groot is dat het paard achterwaarts zal gaan , ik moet echt leren om preciezer te gaan omschrijven al dan wel niet via de pc of het echte leven , maar ik dacht dat ik de bedoeling wel goed begrepen had.
Ben nu eenmaal niet zo goed in eht communiceren via de pc maar daarom zit ik hier in dit topic

U hoeft u helemaal niet te verdedigen, de gedachte is goed, maar het kan veel preciezer, omdat het toch een heel moeilijke oefening is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:02

hmhhh de voorbereidding is dat een paard actief kan stilstaan en goed aan de hulpen is .

de oefening word ingeleid vanuuit het halthouden echter is het moment van stilstaan zo kort dat de wending ononderbroken ingezet kan worden vanuit de verzamelde stap echter word het gewicht dus de oodlijn van het paard nu naar het binnen achterbeen gebracht , hierbij word al veel rijkunstig evenwicht kracht en gehoorzaamheid vereist zodat het paard taktmatig of helemaal op de plaats blijft door stappen

het doel is de buigzaamheid en draagkracht van het binnenachterbeen vergroten de zijwaartse beweegelijkheid en schoudervrijheid alswel de gehoorzaamheid van eenzijdige kuitdruk ik al ongetwijfeld nog iets vergeten dat me straks te binnen schiet

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:09

cherie78 schreef:
Met andere woorden, ook in de wendingen om de voor- en achterhand komt "voor het oog" geen buiging voor.

Wending op de achterhand is een verzamelde oefening met buiging.
De wending op de voorhand is een losmakende oefening waar alleen buiging in voorkomt.
Twee totaal andere oefeningen, de wending op de voorhand heeft tot nut een paard voor te bereiden op het reageren van de eenzijdige kuitdruk en het wijken van de kuit, beide oefeningen hebben geheel geen buiging, kan ook niet aangezien de hulpen er ook niet naar zijn.
Laatst bijgewerkt door Professor op 01-05-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:09

liberty22 schreef:
hmhhh de voorbereidding is dat een paard actief kan stilstaan en goed aan de hulpen is .

de oefening word ingeleid vanuuit het halthouden echter is het moment van stilstaan zo kort dat de wending ononderbroken ingezet kan worden vanuit de verzamelde stap echter word het gewicht dus de oodlijn van het paard nu naar het binnen achterbeen gebracht , hierbij word al veel rijkunstig evenwicht kracht en gehoorzaamheid vereist zodat het paard taktmatig of helemaal op de plaats blijft door stappen

het doel is de buigzaamheid en draagkracht van het binnenachterbeen vergroten de zijwaartse beweegelijkheid en schoudervrijheid alswel de gehoorzaamheid van eenzijdige kuitdruk ik al ongetwijfeld nog iets vergeten dat me straks te binnen schiet

De oefening kan dus zowel in stap, als in galop.
In galop heet het dan een pirouette

Hoeft natuurlijk nog niet gelijk, de volledige 360 graden te zijn.
Een kwart, halve of de hele wending om de achterhand of de pirouette.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 01-05-11 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:10

En in draf.
In stap kan men het ook als pirouette rijden dan is de wending 360 graden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:13

Professor schreef:
En in draf.
In stap kan men het ook als pirouette rijden dan is de wending 360 graden.

360 graden is helemaal rond dus vanaf de hoefslag gaat dan niet lukken dan het beste deze vanuit een appuyement in te zetten? of in het midden van een diagonaal met een rechtgesteld paard?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:14

helaas het wenden om de voorhand ben ik niet heel bekend mee kan iemand hier wat toelichting over geven?
Is het zoals ik denk een paard om de voorhand wenden zoals om de achterhand?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:18

liberty22 schreef:
helaas het wenden om de voorhand ben ik niet heel bekend mee kan iemand hier wat toelichting over geven?
Is het zoals ik denk een paard om de voorhand wenden zoals om de achterhand?

Volgens de handleiding is de wending om de voorhand feitelijk hetzelfde als wijken voor de kuit "stilstaande"

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:19

ok hoe zie ik dat neigt dat naar ubertritten maar dan met een voorhand die op de plaats blijft staan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:24

liberty22 schreef:
ok hoe zie ik dat neigt dat naar ubertritten maar dan met een voorhand die op de plaats blijft staan?

Volgens mij wel.
Bij ubertritten is het toch ook de bedoeling dat de voorhand zoveel mogelijk op de plaats blijft?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:26

ja op de volte pas ik het toe zodat de voorbenen nog wel ietswat weg kunnen stappen , lijkt me zo slecht voor de banden van de voorbenen als die op de plaats moeten blijven stappen maar dat is mijn gevoel erbij hoor

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:27

Hier hoort dan ook het overschenkelen bij.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:30

liberty22 schreef:
ja op de volte pas ik het toe zodat de voorbenen nog wel ietswat weg kunnen stappen , lijkt me zo slecht voor de banden van de voorbenen als die op de plaats moeten blijven stappen maar dat is mijn gevoel erbij hoor

Ik denk, dat het slecht zou zijn voor banden van de voorbenen enz als het spilbeen op de plaats zou draaien en niet opgetild zou worden en dan weer neergezet.

Dat is trouwens wel, wat heel veel op wedstrijden wordt vertoond, dat het spil-been alleen maar ronddraait.

In de western is toch ook zo'n soort oefening waarbij het paard "ronddraait" zonder het spilbeen op te tillen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:34

Übertreten? voorhand op een plaats? You've lost me,übertreten is toch gewoon wijken in de volte?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:37

piepenfiets schreef:
Übertreten? voorhand op een plaats? You've lost me,übertreten is toch gewoon wijken in de volte?

Wijken op een volte met de voorhand op de "plaats"

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:53

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:36

piepenfiets schreef:
übertreten is toch gewoon wijken in de volte?

Op de grote volte aan de geopende zijde wijken voor de kuit heet Übertreten lassen.
Het is niets meer en niets minder, een voorhandswending die men met jonge paarden rijdt is niets anders dan wijken voor de kuit.
Alles andere zoals aan de hand is gewoon een voorbereiding van een voorhandswending en wijken voor de kuit.
Dit doet men ook op de poetsplaats door het paard zijwaarst te laten gaan (om) de andere kant te kunnen poetsen.
Meer maakt er steeds meer van maar het is allemaal gewoon interessant doen en zg moeilijker maken dan het is.