Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:15

Ik vind het echt altijd zo lastig om een gevoel in woorden uit te drukken.... Als ik te paard zit, denk ik al aan het willen maken van grote passen, schakelen in de gangen; passen naar voor, passen terug zonder de drang naar voren te verliezen. Dan gaat het grotere passen maken en met schwung lopen een soort van automatisch als ze al redelijk in balans lopen (mijn 3 jarige vind het (heel logisch!!!!) nog erg moeilijk). Cavaletti helpt om ze te laten rekken en strekken. Moet dat zelf ook meer doen in mijn trainingen. Wat ik ook een fijne oefening vind voor mijn 11 jarige (die kent alle oefeningen al wel) is schoudervoor of schouderbinnenwaarts om hem op het achterbeen te zetten en hem in die oefening niks aan tact en lossigheid te laten verliezen.

Ik denk inderdaad dat je deze Haflinger zeker nog genoeg verbeteren kan, maar gaat tijd overheen....km maken, zowel aan longeerlijn als onder het zadel. Ik vind rijden en voelen fijner dan werken aan de longeerlijn, maar longeer toch regelmatig omdat zien ook heel veel info geeft over hoe mijn paardjes zich ontwikkelen wbt lossigheid etc.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:16

Er staat niet dat Damian dat zo wil, maar of dat zo moet. Gewoon een: Hoe doe dat...

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:22

Inderdaad Picasso.
Ik ben ook steeds aan het testen en schakelen. Een beetje terug door trager lichtrijden dan weer wat toestaan en frame verlengen en pasje verruimen, dan weer een keer terug naar stap, paar pasjes ontspannen middenstap en weer aandraven etc.
Kan allemaal vrij klein en onspectaculair maar je paard gaat dan in het schakelen vanzelf steeds vaker ruimer lopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:24

En toch werkt dat 'uitknijpen'... Heb ik zo ook geleerd van mn klassiek geschoolde instructie. Vooral bij friezen, pre's, paarden die de hals wat verticaler erop hebben staan.

Nu gebruik ik het bij die van mij wanneer hij met zijn neus over de grond gaat, de schoft komt dan omhoog en de passen worden langer.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 28-12-15 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:26

Ik zou het bij het paard van Bin89 andersom doen. Ik zou eerst het halsstrekken/stretchen meer bevestigen. Hier inderdaad flink voor belonen. Bij de eerste keer zakken direct stoppen, volgende dag zal ze er mee beginnen ;-) Als ze bereid is om de hals te laten vallen dan zou ik het paard voorwaarts vragen om langere passen te maken. Dit kan in mijn ogen pas als het paard de rug los laat en zo de achterbenen onder kan brengen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:26

Sizzle schreef:
Inderdaad Picasso.
Ik ben ook steeds aan het testen en schakelen. Een beetje terug door trager lichtrijden dan weer wat toestaan en frame verlengen en pasje verruimen, dan weer een keer terug naar stap, paar pasjes ontspannen middenstap en weer aandraven etc.
Kan allemaal vrij klein en onspectaculair maar je paard gaat dan in het schakelen vanzelf steeds vaker ruimer lopen.

We zijn het weer eens! Het ziet er vanaf de buitenkant waarschijnlijk niet erg bijzonder uit (al zie je het natuurlijk wel als de passen groter worden), maar het gaat om dat gevoel dat je in dat schakelen legt. Denk voorwaarts, zelfs als je terugrijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:27

Jennyxx schreef:
Ik zou het bij het paard van Bin89 andersom doen. Ik zou eerst het halsstrekken/stretchen meer bevestigen. Hier inderdaad flink voor belonen. Bij de eerste keer zakken direct stoppen, volgende dag zal ze er mee beginnen ;-) Als ze bereid is om de hals te laten vallen dan zou ik het paard voorwaarts vragen om langere passen te maken. Dit kan in mijn ogen pas als het paard de rug los laat en zo de achterbenen onder kan brengen :-)

Hier ben ik het dus niet mee eens: eerst voorwaarts; niet sneller maar groter en dan neerwaarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:30

Ik heb juist altijd geleerd nooit te klemmen vroeger en ook mijn instructrice kwam met een gedegen Duitse klassieke opleiding.
Dus ik denk dat het gewoon weer iets is "wat werkt werkt". Werkt het niet, dan wat anders proberen.
Dus het is zeker wat om in het achterhoofd te houden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:32

Bij die van mij heb ik ook eerst de rust erin gebracht en de stretch aangeleerd. Voorwaarts ging ie toch altijd wel. Langzaam maar zeker de impuls er terug ingebracht en pas nu zijn we weer fiks aan het schakelen. Pas nu gebruikt hij zijn lichaam ook weer goed.

Maar wellicht dat het bij een paard dat eerder flegmatiek is beter is deze eerst goed aan het been te zetten.

Gas is nummer 1 heb ik altijd geleerd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:34

Sizzle schreef:
Ik heb juist altijd geleerd nooit te klemmen vroeger en ook mijn instructrice kwam met een gedegen Duitse klassieke opleiding.
Dus ik denk dat het gewoon weer iets is "wat werkt werkt". Werkt het niet, dan wat anders proberen.
Dus het is zeker wat om in het achterhoofd te houden.

Tja de mijne had ook Warendorf gedaan...
Heb bij meerdere paarden dit nu toegepast, en het is een middel om ze te leren de schoft omhoog te laten komen. Wanneer dit eenmaal erop zit hoef je dat niet meer te gebruiken. Onderdeel van een proces dus, geen uitgangspunt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:39

Ik vind het ook fijn. Het heeft niks met klemmen te maken. Ipv mijn hak of kuit aanleggen (of zoals het gros:hak optrekken en schopjes geven) denk ik aan sinaasappel persen en knijp ik mijn paard voorwaarts. Lastig uitleggen maar je doet het niet met je hele lijf. Je lijf straalt wel activiteit uit maar het blijft los. Mijn paard reageert hier goed op. Je krijgt ook geen schok effect zoals je wel eens krijgt als je in 1x teveel been geeft. Het is haast alsof je het paard van achter naar voor door je zit heen "knijpt".

Edit: het is ook geen echt knijpen er komt weinig kracht bij kijken.
Laatst bijgewerkt door Kamy op 28-12-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:42

Bin89, ik vind het er ook wat gehaast uitzien en hij lijkt een beetje scheef voor wat ik zo kan zien. Scheefheid corrigeer ik altijd ohz, dat is makkelijker dan met longeren. Wat je kunt doen: je handen allebei iets links boven de schouder houden, vervolgens rechts, dan voel je als het goed is welke kant hij scheef is en dan pak je die kant hij dat hij scheef is telkens tussen het rijden door mee. Door je handen net naast de schouder te verplaatsen, neem je de schouder mee en maak je hem weer recht.
Voorbeeld: Je rijdt op de linkerhand en paard loopt met hoofd/hals naar rechts gebogen (buitenkant/rand) je verplaatst je handen naar de linkerkant van de hals, om zo het hoofd/hals/schouders recht voor de achterhand te zetten.

Voor het zakken van de hals/hoofd zou ik een chambon adviseren voor aan de longe. Deze gebruik ik zelf ook bij mijn merrie. Werkt erg fijn.

Appelflapje, ik vind het een heel prettig, vriendelijk beeld. Neusje mag er inderdaad nog wat meer uit, stukje kracht dat nog mist denk ik.

Marocje, voorwaarts. :D Maar snap dat dat lastig is, maar met langzaam opbouwen moet dan helemaal goed komen.

Dat geprik, prik, prik, prik, zweep, prik, prik, zweep, prik, prik, prik komt me helaas heel bekend voor hier op stal. Niet aan je been? Spoor erom. Nog geen reactie? Zweep erbij. Nog niet? Afstappen en meppen. Helaas een keer van dichtbij gezien toen ik toevallig ook aan het rijden was, ik schrok me dood, zelfde geldt voor mijn merrie.

Dat "samen knijpen" vind ik ook niks. Als ik mijn kuit aanspan, gewoon reactie, klein maar fijn. :j

Vandaag weer gereden en ik begin haar nu te voelen swingen onder me, heel gaaf. Die tijd even een stukje rustiger heeft haar en haar spieren goed gedaan. We rijden nu een stukje hoger en dan tussendoor lekker stretchen.

Las volgens mij iets over hoefjes overstappen o.i.d. hierboven; dat is hier ook echt zóveel ruimer geworden, ook met een Fries (ging over de haflinger volgens mij?). Waar ze eerst in draf verre van niet overstapte, stapt ze nu in draf ik haar "voorvoeten-sporen" en in stap 1 (soms 2) hoefjes over.

Woensdag komt er een mevrouw voor een Cranio Sacraal behandeling, dus daarna een paar daagjes lekker niks en wandelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:44

Het is waarschijnlijk maar net hoe je ze het leert. Ik heb nog nooit problemen gehad met het aanleren van middengangen dus ik ga daar niet mee experimenteren. Zeker niet met mijn huidige paard want die gaat tegen elke vorm druk in door te stoppen en met het hoofd te slaan. Ben net zo blij dat we dat achter de rug hebben. Maar wie weet kan het een ander helpen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:45

Het knijpen met de knie heeft een andere functie dan 'gewoon' voorwaarts ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:48

Mooi omschreven @Kamy.
Het gebeurt vanuit de aangesloten knie, met beide binnen zijden van de kuiten tegelijk en in de beweging.
Vast, de beweging af laten vloeien, los en opnieuw, enz..
Het wordt ondersteund door een kruishulp.

Het paard gaat hierin de buik aanspannen, de schoft omhoog duwen en drukt zich zo vanuit de achterhand voorwaarts in het zweefmoment, de voorrug en schouders komen vrij en laten een swingende beweging door.

Is een paard eenmaal voldoende sterk geworden en bevestigd wordt deze uitpersbeweging met kruishulp steeds lichter, tot onzichtbaar.
Knieën en zit worden één met de body van het paard.

Je hebt het gevoel alsof je de romp onder je omhoog en naar voren perst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:05

Dat heet toch gewoon drijven zoals Simpelman het uitlegt :?

Ik zie de overeenkomt met persen niet eerlijk gezegt. Als je actief zou persen dan druk je jezelf omhoog.
Ik denk bij persen meer aan bevallingen en zere handen bij sinaasappels uitknijpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:07

Het is op deze manier benadrukt om het verschil aan te duiden met het drijven van velen met spoorprikjes of gefrummel met de hakken.
Dat is funest voor een goede zit.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:10

Bij a binnenkomen en op x halthouden en groeten. En dan komt ie: voorwaarts in draf. Het liefst met onzichtbare hulpen. Nou denk dat 75% zijn hak in de flanken plant en het paard lomp vooruit gaat woehaha. Niet dat je perse de sinaasappelpers moet gebruiken, maar even ter illustratie.....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:11

xxdomiixx schreef:
Er staat niet dat Damian dat zo wil, maar of dat zo moet. Gewoon een: Hoe doe dat...

Inderdaad.... dat sinasappelen is hier meerdere malen voorbij gekomen. Dus ik ben benieuwd naar hoe andere dit doen en of er nog meer wegen naar Rome zijn. Ik vind het namelijk moeilijk om tijdens het lichtrijden te sinasappelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:14

Nou eerlijk gezegt vond ik het er nogal een stuk onduidelijker door en ik denk niet dat het verstandig is om de term persen te gebruiken bij mensen die nog nooit van kruishulpen gehoord hebben.
Ik weet zeker dat de meeste daar net als ik druk en klemmen onder verstaan.
Persen doe je op de WC.
Persende ruiters kunnen niet doorzitten.
Dat is die typische poephouding die beginners vaak hebben.

Een sinaasappel last zich ook niet uitdrukken door slechts je palm er tegen te leggen en er taktmatig je vingers tegen aan te leggen.
Dat gaat met kracht en moeite en na 3 sinaasappels zitten mijn gewrichten op slot zodat mijn vingers niet meer recht kunnen (hypermobiel).
Niet echt iets wat ik met paardrijden wil vergelijken :n

Noem het beestje gewoon bij de naam.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:22

Je kunt je knieëen toch aanleggen en je bovenbenen aanspannen? Zo moeilijk is dat niet.

Simpelman beschrijft eigenlijk precies wat er dan gebeurt en hoe je het doet. Het is idd niet domweg knijpen maar in de beweging meegaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:25

damian23 schreef:
xxdomiixx schreef:

Inderdaad.... dat sinasappelen is hier meerdere malen voorbij gekomen. Dus ik ben benieuwd naar hoe andere dit doen en of er nog meer wegen naar Rome zijn. Ik vind het namelijk moeilijk om tijdens het lichtrijden te sinasappelen.

Je doet het in het tijdsdeel dat je het verlichte moment in gaat, het is en heel vanzelfsprekend in het ritme vallend gevoel.
In het verlichte deel aankomend laat je los en de beweging afvloeien, voelt als van voren onder je uit komen.
Als het niet vanzelfsprekend is dan zit je in het verkeerde moment, even zoeken.
Je krijgt er een verlengd zweefmoment door.

@Sizzle, in het Engels heet het bear down...
Het "sinasappel persen" staat overigens voor de actie van de onderbenen die vanuit de knieën de body van het paard "uitpersen".
Neem van mij aan dat de term voor veel mensen wel heel begrijpelijk is, ze hebben het er in het begin alleen fysiek moeilijk mee.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-12-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:28

Zo werd het mij destijds ook uitgelegd, je 'perst' het paard uit, niet jezelf :))

Had in het begin wel spierpijn ervan trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:29

Starbreeze schreef:
Je kunt je knieëen toch aanleggen en je bovenbenen aanspannen? Zo moeilijk is dat niet.

Simpelman beschrijft eigenlijk precies wat er dan gebeurt en hoe je het doet. Het is idd niet domweg knijpen maar in de beweging meegaan.

Jij spreekt over bovenbeen, Simpelman over kruishulpen en kuit.

Ik weet weet dus niet of jullie over hetzelfde spreken.

Bovenbeenhulpen wens ik niet te geven. Kruis (bekkenbodem) en kuit is voor mij duidelijk.

Spierpijn door drijven wil ik al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-12-15 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:30

En inderdaad @damian23 je krijgt er pittig spierpijn van in het begin.