Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:55

Zwart wit, tis maar net hoe je het wilt stellen. Je hoort mij niet zeggen dat het goed of fout is. Dat zou ik ook niet kunnen zeggen, aangezien ik zelf ook met regelmaat doorverwijs.

Maar men gaat regelmatig voorbij aan het feit dat goede gymnastische training de basis is van een goedgaand paard...

Osteopatie en/of sportmassage is aanvulling op goede rijtechnische training, niet de vervanging van...

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:02

het was ook in het algemeen bedoeld , net als onder de instructeurs bevind zich troep onder andere diciplines maar om daar nu gelijk ook een scheldwoord aan te hangen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:43

ik vind dat een sportmasage voor een paard geheel niet slecht is nog heeft dit temaken met verkeerd rijden, het is voor het paard ook gewoon prettig om gemaseerd te worden zonder dat er blokades verkeerd aan gesproken spier groepen in de knoop/vast of over belast zijn.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:07

Massage doe je voor het opzadelen met een roskam dat is al eeuwen geleden uitgevonden. En als je de tijd neemt om een paard goed op te leiden heb je al die therapeuten en fysio niet nodig. Gewoon volgens de klassieke methode houdt het paard het langst gezond dat is ook al eeuwen terug uitgevonden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:08

andafries schreef:
Massage doe je voor het opzadelen met een roskam dat is al eeuwen geleden uitgevonden. En als je de tijd neemt om een paard goed op te leiden heb je al die therapeuten en fysio niet nodig. Gewoon volgens de klassieke methode houdt het paard het langst gezond dat is ook al eeuwen terug uitgevonden.

Eens... niets aan toe te voegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:09

Helemaal mee eens, maar niet iedereen is begiftigd met talent.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:10

Nergens wordt ook beweerd dat het de rijtechnische training moet vervangen.
Maar denken dat iedereen het rijtechnisch kan oplossen is weer kijken door een roze bril.

Kijk nou eens naar de realiteit ipv. het ideaalbeeld.
Niet iedereen die voor het eerst op een paard stapt is meteen een goede ruiter.
En dan wordt er verwacht dat je met een slechte basis maar dat wel dient te kunnen voelen en oplossen?
Het is dan ook onrealistisch om te denken dat iedere ruiter maar even kan leren om te voelen of alle wervels los zijn, iets wat een osteopaat met de handen doet.
In ieder geval gok ik zo dat mij dat niet gaat lukken, ben ik waarschijnlijk niet intelligent genoeg voor.
Maar om dan vast te stellen dat ik nooit een goede ruiter zou kunnen zijn omdat ik dat niet zou kunnen vind ik ook weer raar.
In mijn ogen is een goede ruiter iemanddie zich ontwikkeld, zoveel mogelijk naar het paard luisterd en kritisch naar zichzelf durft te zijn en durft te verbeteren. Maar daarnaast ook ter controle een osteopaat of fysio er eens in de tijd bijhaald.
Mocht er een rijtechnische fout gemaakt zijn(en dat lijkt mij iets wat niet uitgesloten kan worden) dan kom je dat te weten.

Daarnaast ontstaan blokkades niet alleen onder het zadel.
En niet ieder paard kan zichzelf er van afhelpen. Er zijn veel paarden die gaan compeneren in hun lijf waardoor er meer blokkades komen en het dus verergert.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:11

andafries schreef:

geheel met je eens, echter zie ik persoonlijk het kwaad niet in om je paard een sportmasage te laten geven, ik vind een masage ook prettig, wil ook niet zeggen dat ik blokades heb of iets dergelijks, in mijn sport verleden werd er wekelijks gemaseerd, ook niet omdat ik dan blessuures zou hebben, maar gewoon lekker voor de spieren

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:12

Massage met een roskam is toch wel wat oppervlakkigere massage dan een sportmassage.
Een massage van je partner kan je ook niet vergelijken met een massage in een sportkliniek..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:13

Air, dat laatste mag ik hopen, want partners hebben vaak een heel ander doel met massages :P

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:14

Airborn schreef:
Air, dat laatste mag ik hopen, want partners hebben vaak een heel ander doel met massages :P

_/-\o_ :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:05

andafries schreef:

+:)+ +:)+ +:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:23

Airborn schreef:

Ook ontspanning toch????

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:27

Professor schreef:
Airborn schreef:

Ook ontspanning toch????

Vragen naar de bekende weg? :D :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:48

:)* aha! Piepestein is niet flegmatisch maar wil gewoon een tukkie doen na de rosbeurt, (spatie na zin op verzoek van Vosroy) Weer een nieuw inzicht!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:25

Zo nu is het masseren voorbij, was fijn maar voor mij hoeft het niet hou niet zo van dat vette olie.
Wat is nu het verschil tussen een wending op de achterhand en een travers om maar een zijstraat te noemen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:08

Is keertwending achterhand niet hetzelfde maar op kl volte?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:09

bij de travers gaat de voorhand rechtuit, bij de wending om de achterhand moet de voorhand zelf een cirkel beschrijven (dus wenden).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:49

piepenfiets schreef:

Wat bedoeld u hiermee?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:40

Professor schreef:
piepenfiets schreef:

Wat bedoeld u hiermee?

Dat een wending om de achterhand travers is op een kleine volte

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:59

piepenfiets schreef:
Dat een wending om de achterhand travers is op een kleine volte

Dan maakt u wel een heel grote volte op de achterhand?
Dacht toch echt dat het een rondje was van 30cm wat de achterbenen maken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:04

Professor schreef:
Dan maakt u wel een heel grote volte op de achterhand?
Dacht toch echt dat het een rondje was van 30cm wat de achterbenen maken?

Bij een goede wending om de achterhand, beweegt het spilbeen op een nog kleiner "rondje".
Het liefst nagenoeg op dezelfde plaats.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:13

een keertwending draait de voorhand van het paard om het op de plaatstappende binnenachterbeen , de oefening word in een verzamelde stap gereden dit kan allen met een paard dat goed in balans is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:34

cherie78 schreef:
Bij een goede wending om de achterhand, beweegt het spilbeen op een nog kleiner "rondje".
Het liefst nagenoeg op dezelfde plaats.

???? Dit begrijp ik even niet ?????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:36

liberty22 schreef:
een keertwending draait de voorhand van het paard om het op de plaatstappende binnenachterbeen , de oefening word in een verzamelde stap gereden dit kan allen met een paard dat goed in balans is.

U bedoeld natuurlijk rijkunstig evenwicht??