[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:29

Lagency schreef:
Citaat:
Trouwens ook de osteopaat ( sandra van Leeuwen) vond het paard in goede conditie en recht...??
:?

Een goede osteophaat gaat ook achter het paard staan en kan dan zien of b.v de rugwervels of heup scheef staan. Begrijp je het nu lagency??

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:32

Joepie ik mag 13 of 14 maart meedoen aan de clinic van ADB het is bij Manege De Groene heuvel, in Velsen-Zuid. Zie voor info http://www.manegedegroeneheuvel.nl/, toeschouwers toegestaan.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:40

aerdenhout1 schreef:
Voorlopig zie ik alleen maar paarden die NIET zo fijn in het lijf zijn, de impuls is ver te zoeken, en over de aanleuning ( dus ook het nageven) heb ik het maar niet.

Ik rijd ook volgens het systeem van Antoine de Bodt en ik heb ervaren dat ikzelf heel veel moest omscholen. Ik heb erg moeten wennen aan deze manier van rijden en heel veel automatismes af moeten leren. In die tijd werd mijn paard er niet veel beter van.
Is dat misschien wat je ervaart?

Maar dat werd al snel anders. Het paard werd los, gelaten en gedragen. De onderhals ging weg en er kwam een mooie bovenlijn voor in de plaats. Nu ben ik hetzelfde aan het doen met mijn nieuwe paard, die voorheen M2 liep. Het paard was te dik, flinke onderhals en de rugspieren waren compleet verzuurd.
Zelfs zo erg dat het paard er onregelmatig van liep.
Ik heb hem laten behandelen door een ostheopaat. Hierdoor heeft hij een duw in de goede richting gekregen en met rijden laat hij zich losser en zoekt niet steeds meer het houdinkje op waarin hij vroeger liep. Hij rekt nu mooi zijn bovenlijn op en krijg zowaar spieren!
Impuls is verder prima.
Ik kan me dus jouw bevinden absoluut niet voorstellen. Of jij ziet het niet goed, of de ruiters doen het verkeerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:51

ik kreeg gistere nog te horen van een bokker dat Antoine de grootste mishandelaar is :P :+

Succubi

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:02

@Cinnepin: Want? Had ze een reden ervoor om dat te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:45

nee dat werd gewoon gezegt toen ik zei dat ik ook van hem els kreeg. Eerst was t een dierenbeul er daarna geloofde ze t niet

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:34

Heen laten gaan dat soort opmerkingen, krijg je alleen maar rellen van. Wij weten zelf wel beter, ik vind bijvoorbeeld de mensen op die op de 'normale' manier rijden niet goed bezig.. Over elke methode is wel wat negatiefs te vinden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:23

jah dat denk ik ook, maar t blijft opmerkelijk dat deze man een mishandelaar is terwijl hij paarden met b.v hoefkatrol niet naar de slager stuurt ;)

hahha ik vind idd deze methode ook veel beter dan de *normale* manier

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:21

nou ik ga bij die mishandelaar op les,
op 14 maart om half 3,
bel de dierenbescherming maar!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:27

Die opmerkingen over AdB als dierenmishandelaar getuigd van kortzichtigheid. Komt wel vaker voor in de paardenwereld ;)

Misschien wat off-topic, maar het is jammer dat zo veel mensen een bepaalde methode als superieur zien en verkondigen. Daar komen mede die vijandige reacties vandaan. Waarom is het zo moeilijk om een open blik te houden en niet meteen andere methoden te veroordelen? Je ziet het ook gebeuren bij 'aanhangers' (vreselijk woord) van deze methode. Voor onze paarden werkt deze methode heel fijn, voor een ander misschien minder. Daarnaast zijn er ook echt wel paarden die op de normale manier worden gereden en heel fijn in hun lichaam zitten. Dat lijkt soms vergeten te worden. Dat je het afkeurd wanneer mensen door modderen terwijl hun paarden er zichtbaar onder lijden, snap ik helemaal. Maar dat betekend niet dat er daarvoor maar een weg naar Rome is.

Ik heb nog steeds wekelijks les en het gaat heerlijk! Hij wordt steeds sneller los in zn lijf en buigen gaat m steeds beter af. Gister heeft W_W met hem gereden en ook met iemand anders op zn rug deed ie het super, helemaal leuk!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:35

Ik vraag me af of de reacties veelal 'vijandig' zijn doordat mensen hun werkwijze als superieur zien.
Ik heb weinig mensen negatief horen praten over de academische rijkunst. of jullie wel?
Zou het niet zo zijn dat er bijvoorbeeld gezegd wordt dat paarden met hoefkatrolontsteking weer normaal kunnen functioneren? Dit zou niet overeenkomen met de adviezen van een dierenarts. Ik hoor ook wel eens verhalen van mensen die niet waar zijn, zoals dat je geen wedstrijden meer kan rijden als je volgens AdB rijdt.
Waar mensen het vandaan halen weet ik niet, maar het wekt meer negativiteit op dan AR.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:45

driebergen schreef:
Ik vraag me af of de reacties veelal 'vijandig' zijn doordat mensen hun werkwijze als superieur zien.
Ik heb weinig mensen negatief horen praten over de academische rijkunst. of jullie wel?
Zou het niet zo zijn dat er bijvoorbeeld gezegd wordt dat paarden met hoefkatrolontsteking weer normaal kunnen functioneren? Dit zou niet overeenkomen met de adviezen van een dierenarts. Ik hoor ook wel eens verhalen van mensen die niet waar zijn, zoals dat je geen wedstrijden meer kan rijden als je volgens AdB rijdt.
Waar mensen het vandaan halen weet ik niet, maar het wekt meer negativiteit op dan AR.

Oh zeker wel hoor, ik zeg ook 'mede'. Mijn relaas was ook meer in zn algemeenheid bedoeld en niet AdB specifiek. Over AR zijn de meningen ook wel verdeeld maar minder vijandig dan bijvoorbeeld richting AdB of de zogeheten 'naturals'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:50

Dierenbeulerij is het zeker niet! Ik heb vanmiddag gepraat met Mireille, en waar het eigenlijk gewoon op neer komt is dat het niets anders is dan de "normale" manier van rechtrichten. De neus voor de loodlijn,actief van achter en op 2 teugels...niets nieuws dus. Loopt het paard weg over de schouder, dan contrastelling tot hij zelf weer recht word. Persoonlijk vind ik dan dat het paard te veel zijn rug wegdrukt ( zal niet bij ek paard zo zijn natuurlijk) en soms door het hoge tempo niet zuiver blijft lopen. Eerlijk is eerlijk, op een gegeven moment zoekt het paard de lage lijn weer op en gaat fijn lopen.
Persoonlijk denk ik dat je dat eerder berijkt als je meer contact zou nemen aan de voorkant en zo het paard er "doorheen" helpt.
Nu duurt het best wel lang voor het paard zijn rug gaat gebruiken. Mijn conclusie is dat het allemaal op hetzelfde neerkomt en de AdB manier dus zeker niet heiligmakend is.
Het grootste voordeel van deze manier van rijden is denk ik dat er niet links rechts in de mond van het paard wordt gesjord, maar een goede instructeur of trice zal dat ook niet toelaten lijkt mij!

Wat wel ter sprake kwam, is dat je, zeker als je net begint met deze manier...1 keer per 2 weken niet voldoende is om te lessen, maar je eigenlijk minimaal 2 keer per week les moet hebben wil je deze manier onder de knie krijgen en er baat bij hebben.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:08

Dan denk ik dat er wel degelijk veel verschil zit tussen de manieren van instructie. Ik MOET namelijk contact houden, ik mag (en wil) alleen niet trekken. Iets wat ik bij mijn voorgaande instructrices altijd wel heb moeten doen. In mijn lessen is de essentie dat met de juiste hoeveelheid voorwaartsheid (slingerwerking achterbeen) het paard zelf zijn neus vw-nw wil brengen, wat aanleuning tot gevolg heeft. Zolang het paard dit niet doet, onderhoudt de ruiter het contact met de mond. Dat de aanleuning die vanuit het paard wordt verwacht soms wat lang op zich laat wachten ligt aan het fysiek van het paard. Voor een paard die zich erg vasthoudt in de rug kost dit bijvoorbeel veel moeite.
Mijn ervaring is dat wanneer het paard het eenmaal door heeft en het als prettig ervaart, het paard dit steeds sneller gaat doen en ook constanter hierin wordt.

Sjorren in de mond is in mijn les ondenkbaar. Ik ervaar deze 'manier' van rijden als zeer vriendelijk en rustig.
Dat de methodes niet veel van elkaar verschillen klopt in zekere zin. Er zijn geen grote verschillen, wel ervaar ik kleine verschillen met name in denkwijze, logica en de uitvoering hiervan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:14

Ik moet ook contact houden met de mond. Maar ik mag geen "steun" geven. Zij gaat namelijk heel erg op mijn hand leunen.
Op deze manier gaat zij ook veel zelfstandiger lopen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:56

Aerdenhout1 Ik denk dat je het niet goed heb begrepen van Mireille wat de bedoeling nou eigenlijk is, contact moet je nammelijk altijd houden ;) Het is te hopen dat je je nu wat meer kan vinden in deze keus van je klanten en hun lekker hun gang laat gaan met rijden!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:07

Rukaro schreef:
Die opmerkingen over AdB als dierenmishandelaar getuigd van kortzichtigheid. Komt wel vaker voor in de paardenwereld ;)

Misschien wat off-topic, maar het is jammer dat zo veel mensen een bepaalde methode als superieur zien en verkondigen. Daar komen mede die vijandige reacties vandaan. Waarom is het zo moeilijk om een open blik te houden en niet meteen andere methoden te veroordelen? Je ziet het ook gebeuren bij 'aanhangers' (vreselijk woord) van deze methode. Voor onze paarden werkt deze methode heel fijn, voor een ander misschien minder. Daarnaast zijn er ook echt wel paarden die op de normale manier worden gereden en heel fijn in hun lichaam zitten. Dat lijkt soms vergeten te worden. Dat je het afkeurd wanneer mensen door modderen terwijl hun paarden er zichtbaar onder lijden, snap ik helemaal. Maar dat betekend niet dat er daarvoor maar een weg naar Rome is.

Volgens mij sla je de spijker op zijn kop!

In dit topic worden ook aparte dingen gezegd.
Paarden gereden volgens AdB lopen recht, zijn gelukkig en zitten goed in hun vel en de rest loopt LDR, wordt met de kop in de krul gezaagd en krijgen mensen tranen van in hun ogen. Ik weet niet waar iedereen woont en rijdt, maar ik zie maar heel af en toe echt iets naars qua rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:16

Alabaster schreef:
Aerdenhout1 Ik denk dat je het niet goed heb begrepen van Mireille wat de bedoeling nou eigenlijk is, contact moet je nammelijk altijd houden ;) Het is te hopen dat je je nu wat meer kan vinden in deze keus van je klanten en hun lekker hun gang laat gaan met rijden!

Contact houden alleen maar op de teugel die de stelling vraagt,is in mijn ogen toch anders dan contact op 2 teugels.
Wat betrefte laatste opmerking....als ik geen instructeurs van buiten af op mijn eigen stal zou willen, dan zou het ook niet gebeuren, geloof mij!!!!ER zijn trouwens maar een paar stallen hier in de omgeving waar je instructie van buiten af mag nemen en daar ben ik er een van. Dat ik het soms niet eens ben met de manier van lesgeven is weer een heel ander verhaal.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:23

Ik heb verschillende lessen meegekeken van verschillende instructeurs/-trices ook van Antoine de Bodt zelf.
Het verschil daartussen was enorm groot (was overigens met hetzelfde paard met daarop dezelfde ruiter).
Van een instructrice was de lesmethode zonder uitleg en met een veel meer duw en sjor werk... iets wat nu net niet bij mij past.
Antoine de Bodt zelf was veel rustiger en vond ook bitloos geen probleem (sommige andere instructeurs waren de geheel op tegen).
Ook zoiets met 'op het verkeerde been lichtrijden' de een stelde het voor, de volgende strafte het af.

Hierdoor heb ik een beetje het idee gekregen dat het toch ook verschillend is per instructie, kwestie van uitzoeken wat jouw AdBmethode en dus instructie is misschien?

De basis van AdB en de achterliggende gedachte is wel logisch in mijn ogen dus ik ben gewoon nu op zoek naar de passende instructrice...

En wat Rukaro zegt, ieder zijn ding. Inmiddels heb ik alles wat ik tegenkwam uitgeprobeerd en aan den lijve ondervonden wat ik wel en niet kon gebruiken.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:46

aerdenhout1 schreef:
Alabaster schreef:

Contact houden alleen maar op de teugel die de stelling vraagt,is in mijn ogen toch anders dan contact op 2 teugels.
Wat betrefte laatste opmerking....als ik geen instructeurs van buiten af op mijn eigen stal zou willen, dan zou het ook niet gebeuren, geloof mij!!!!ER zijn trouwens maar een paar stallen hier in de omgeving waar je instructie van buiten af mag nemen en daar ben ik er een van. Dat ik het soms niet eens ben met de manier van lesgeven is weer een heel ander verhaal.

Ik denk dat geen 1 pensionhoudster praat over de manier van rijden over hun klanten op Bokt.
Zeker als eigen instructie is toegestaan lijkt het mij dat je dan juist open moet staan voor andere methodes.
Ik zeg dus niet dat je het er mee eens moet zijn maar het lijkt mij heel vervelend als na mijn les discussies ontstaan over de manier waar op ik les krijg.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:58

aerdenhout1 schreef:

Toevallig in mijn laatste les erover gehad dat ik als ik stelling vraag de andere teugel los geef en dat dat niet de bedoeling is.
Ik moet ook contact houden met beide teugels, óók als ik stelling vraag :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:09

Het is ook maar net wat bij jezelf past en wat je zelf fijn vindt. Ik vindt het heel belangrijk dat de intructrie weet waar ze over praat de juiste kennis heeft opgedaan en zelf ook doorleert daarin. Wat heb je aan een instructeur die zelf geen eens de basis kennis bezit en die haar eigen plan trekt en daar heilig in geloofd.
Ik ben nog steeds heel blij met deze methode en mijn paard loopt er super mee. Antoine zelf is een hele fijne man die je ook als toeschouwer bij de les betrekt en je vragen stelt of je het snapt en of je het dan ook echt snapt ;)
Voor de mensen in de buurt van Velsen en die kennis willen maken met de meester himzelf 13 en 14 maart Manege de Groeneheuvel.

Edit: Succubi sommige mensen willen het nou eenmaal niet snappen :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:20

Of ze zien en horen in een les toch andere dingen!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:07

De teugel waar het paard op valt laat je los zodat hij niet kan leunen weet je nog? (het voorbeeld met de deur)
Toch beter opletten en luisteren als je het wil begrijpen ;) En trouwens waar maak jij je zo druk om het zijn jou paarden niet en jij heb er toch verder geen last van.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:42

[quote="Alabaster"]De teugel waar het paard op valt laat je los zodat hij niet kan leunen weet je nog? (het voorbeeld met de deur)

? is dat de kant waar het paard zijn hoofd kantelt?(dus waar het oor lager komt , voor het begrip?)