Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:02

Misschien moeten we maar de neusriem tijdens wedstrijden gaan verbieden Sigaar

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:02

Lovely schreef:
Horseyfries, dezelfde reden dus waarom hulpteugels en beenbeschermers niet mogen, omdat die onvolkomenheden kunnen maskeren. Dit lijkt mij een uitstekende reden om bitloos en metbit niet door elkaar te laten rijden, er is dan geen gelijkheid meer.

Lovely, wat fijn dat jij het blijkbaar wel begrijpt, ik dacht al dat ik chinees sprak.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:03

JoviBan schreef:
Hoe komen sommige van jullie erbij dat een paard met een bitloos hoofdstel z'n mond niet kan openen? Wat een onzin. Dat kan ie weldegelijk. Je zou de neusriem dan wel èrg laag moeten leggen èn aansnoeren, maar over die misstanden hebben we het nu niet, toch?

En ja, ook zonder bit kan een paard verzet tonen. Hij zal z'n mond niet open doen (omdat het daar geen pijn doet), maar bijv. wel gaan hoofdschudden, hoofd omhoog gooien, hoofd naar beneden trekken, blokkeren, spannen, staken, rennen, bokken, noem het maar op.

Ik heb een merrie waarvoor ik speciaal een bitloos hoofdstel heb gekocht omdat zijn altijd achter de teugel kruipt als ik erop zit.
Nou kan je verzekeren dat bitloos ij haar echt niet werkt, een klein beetje druk op haar neus en haar kin ligt gelijk op de borst en ze durft echt niet meer te lopen.
Ze kruipt achter de teugels omdat ik met te veel been kom volgens mevrouw, geen been is het neusje eruit, been geven is blokkeren.
Nu is ze een super kinderpony en die hobbelen ook heerlijk op haar rond, zolang er niet te veel gevraagt wordt is het goed.

Als ik mijn bitloze hoofdstel op de sitepulls zet dan moet ik de neusriem wel strakker doen dan die van een gewoon hoofdstel want anders trek ik het alle kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:03

wrong Lachen

Voor mij iig
Nogmaals, ik vind dat je moet kunnen laten zien dat je met een bit (en sporen) om kunt gaan.
En mij is altijd wijs gemaakt dat dat het doel is van de dressuur Lachen
Met deze dingen de harmonie kunnen krijgen en behouden.

Ik heb geen moeite om het op te nemen tegen de bitlozen ruiters...ken er maar een paar waarvan ik zeg...dat is een concurent... de rest...die maakte de overstap omdat het met een bit ook niet ging...Die zijn niet wp waardig.

Klinkt niet aardig, maar hoe moet je het anders zeggen? Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-08 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:04

Bubsj schreef:
Misschien moeten we maar de neusriem tijdens wedstrijden gaan verbieden Sigaar

Vind ik nog niet eens zo een gek idee, kan best zijn dat de paarden bij sommigen juist nog fijner gaan lopen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:05

Maar dan moeten de bitlozen wel met halsring gaan rijden Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:06

Bubsj schreef:

En dan durft ik zonder paard niets eens meer een wedstrijd te bezoeken, laatst staan dat ik er dan met mijn hengst tussen ga rijden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:06

Van mij mag het.
Ik ben dan geen tegenstander van een bit, maar wel van je fouten verdoezelen.
Is dat met en neusriem mag die van mij af.

Of wat ik eerder zei, veel controle op bitten en neusriemen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:07

horseyfries schreef:
Lovely schreef:
Horseyfries, dezelfde reden dus waarom hulpteugels en beenbeschermers niet mogen, omdat die onvolkomenheden kunnen maskeren. Dit lijkt mij een uitstekende reden om bitloos en metbit niet door elkaar te laten rijden, er is dan geen gelijkheid meer.

Lovely, wat fijn dat jij het blijkbaar wel begrijpt, ik dacht al dat ik chinees sprak.

het feit dat ik het niet met je eens ben, betekent nog niet dat ik niet begrijp wat je zegt Knipoog

Bubsj

Dat zou ideaal zijn. Als op wedstrijden ieder paard net voor de ring nog even nagekeken wordt.. Helaas komen ruiters te vaak weg met aansnoeren.

anneve

RK dus het doel van dressuur is laten zien dat je met bit en sporen om kunt gaan? Zo staat het toch echt niet omschreven.

Voor de rest ben ik het met je eens: laat maar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:08

Bubsj schreef:

Dat zou ik geweldig vinden, maar dan moet je wel ver zijn met je africhting, maar de bitliefhebbers met alles tiptop anky gerelateerd in optoming en haardracht, zouden het alleen al vanwege het beeld niet kunnen waarderen. Bitloos zou beter gewoon aparte discipline moeten worden en dat gaat heus wel komen. De friezen hoeven ook niet meer bij de paarden en voor velen vast ook wel fijn dat ze nu bij de barokken kunnen rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:09

Lielle schreef:
het feit dat ik het niet met je eens ben, betekent nog niet dat ik niet begrijp wat je zegt Knipoog

Dus jij vind het eerlijk om bitloze optomingen en bitten tegen elkaar te laten rijden als je weet dat mond open/tong eruit heel zwaar bestraft wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:09

anneve schreef:
RK dus het doel van dressuur is laten zien dat je met bit en sporen om kunt gaan? Zo staat het toch echt niet omschreven.

Voor de rest ben ik het met je eens: laat maar komen.

En zo heb ik het wel eens gelezen in de paard en sport of ergens.

Ik weet dat het zo niet letterlijk in het reglement staat.
Maar opzich is het wel een logisch gevolg vanuit wel die reglementen waar een bit en sporen verplicht zijn Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:11

horseyfries schreef:
Lielle schreef:

Dus jij vind het eerlijk om bitloze optomingen en bitten tegen elkaar te laten rijden als je weet dat mond open/tong eruit heel zwaar bestraft wordt?

ja, mits je zorgt dat ook andere vormen verzet vergelijkbaar bestraft worden. Net zo goed als dat tong eruit niet altijd verzet hoeft te zijn Pling Maar dan vraag je dus nogal wat van je jurycorps en daar zit het probleem. Niet bij bitloos of met bit.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:12

horseyfries schreef:
Lielle schreef:

Ik vind het prima. Als de bitloze maar net zo zwaar bestraft wordt als ik als de aanleuning niet goed is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:15

Er is trouwens al geprobeerd om een bitloze dressuurwedstrijd te organiseren, ging niet door ivm te kort animo.

Ik denk net als Anneve, laat maar komen, ik ben er niet bang voor. Ik heb nog geen enkele bitloze combinatie gezien waarvan ik kippevel krijg, dus tja. Ik durf er wel tegen te starten hoor. Maar ik vind wel dat de dressuur uniform moet blijven, ook om de beoordeling makkelijker te houden.

Ik heb helaas niet veel vertrouwen in al het jurycorps. Te vaak worden paarden met een opgekropte nek, zo´n zelfhoudingetje boven paarden gepunt die goed in een fijne aanleuning lopen. Dus ik denk niet dat ze goed instaat zijn ander verzet goed te kunnen beoordelen. Dat zien ze met bit soms niet eens...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:19

Maar dat is een ander onderwerp, toch? Dat zou niet de reden mogen zijn om bitloos tegen te houden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:19

anneve schreef:
Maar dat is een ander onderwerp, toch? Dat zou niet de reden mogen zijn om bitloos tegen te houden.

Dat is ook weer waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:20

Citaat:
Ik heb helaas niet veel vertrouwen in al het jurycorps. Te vaak worden paarden met een opgekropte nek, zo´n zelfhoudingetje boven paarden gepunt die goed in een fijne aanleuning lopen. Dus ik denk niet dat ze goed instaat zijn ander verzet goed te kunnen beoordelen. Dat zien ze met bit soms niet eens...

Helaas moet ik dat met je eens zijn.. Verdrietig

Je zit soms in het front getrokken paarden 1e worden, achterbeen doet niet mee, rug weggedrukt, maar wel veel spektakel aan de voorkant.
Terwijl een fijn en correct gereden paard, netjes van achteruit over de rug naar een fijne hand toe, daar achter geplaatst wordt...

En dan heb ik echt zoiets van Verward

Als dergelijk jury dan ook nog moet gaan letten op verschil van verzet tussen bit en bitloos...dat gaat niet lukken...

En dat het een ander onderwep is zei ik eerder ook al...maar het is natuurlijk wel zo dat het zo is Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:25

anneve schreef:

en dat probeer ik dus al een paar pagina's te zeggen. Dat vind ik een brevet van onvermogen voor je eigen organisatie. Maar het is wel waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:38

Anya schreef:
Nadya ik denk oprecht dat je je vergist in het aantal mensen dat zo uit gaat van hun paard.

Je denkt toch niet dat ik met mijn slimme dominante driftigie en lieve amor-afstammelinge ver zou komen met dwang??

Ik zeg toch ook niet dat jij niet van je paard uitgaat? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:49

horseyfries schreef:
Je wilt niets negatiefs zeggen, daarom deed je het wel? Tong uitsteken
Ik ben heel benieuwd naar de recente foto's. Ik hoor ook veel mensen roepen dat ze klassieke dressuurles krijgen, had laatst nog iemand in de les die met de volgens haar vriendelijke neusoptoming kwam meerijden. Er zat een fietsketting in.... Huilen
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je met doorhangende teugels MOET rijden, je kunt toch geen aanleuning nemen op een fietsketting?
Wat betreft Hempfling, ook hij valt in de categorie: doet verzameling met paarden die het eerst onder de man met bit (bij iemand anders) geleerd hebben. Sorry hoor, maar daar kan ik dus niet warm of koud van worden. Als jij op mijn Fries gaat zitten kan ik je ook een piaffe met doorhangende teugels laten doen en er een foto van nemen. Betekent dat dat jij dan goed rijden kan? Of dat ik hem goed heb opgeleid?

Nee, ik wilde alleen de tegenstelling tussen ons even aanhalen. Knipoog
Precies wat KiWiKo zei ''twee verschillende werelden''. Lachen
Een neusoptoming met metaal er in, daar heb ik niet voor gekozen, hoor. Ik vind het ook jammer als mensen dat doen, maar dat wil niet zeggen dat elke bitloze ruiter dat doet. Net als dat niet elke bitruiter per definitie trekt en plukt.
Ik geloof ook niet dat mijn teugels erg doorhangen, maar ik zei dat ik ze langer hou dan jij op jouw profielfoto's. Verder werk ik vanaf de grond al aan zaken als wijken, schouder binnenwaarts, ontspannen, gebruik van de achterhand en andere oefeningen. Dat neem ik dan weer mee bij het rijden, zeg maar. Althans, ik doe daar mijn uiterste best voor. Haha!

Dat jij niet warm of koud kan worden van iemand die zo mooi met paarden om kan gaan, tja, dat is een meningsverschil. Dat kan, dat mag. Ik denk dat wij beiden naar totaal andere zaken kijken wat paarden betreft. Het zij zo, dat zal je altijd houden, toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:56

horseyfries schreef:
Verder suggereer jij dat een halster en een bitloos hoofdstel druk geven op exact dezelfde plaats, dan vraag ik me af hoe goed jij die bitloze hoofdstellen bestudeerd hebt. Het merendeel geeft totaal anders druk (samensnoerend) dan een halster, op verschillende en meer punten.

Ik heb overigens zelf geen 'samensnoerend' hoofdstel Knipoog . Wel ooit geprobeerd, maar dat werkte totaal niet voor ons. De druk op de kaken vond mijn paard vreselijk, waarschijnlijk ook omdat hij in zijn wisselperiode zit natuurlijk. Heb een hele zoektocht gehad in de bitloze optomingen en gelukkig werken ze niet allemaal zo. Maar ik geef toe dat het niet makkelijk was iets te vinden wat voldeed aan mijn (en niet te vergeten, mijn paard's!!) eisen. Van mij mag er nog wel wat meer uitgevonden worden op bitloos gebied. Clown

Mijn leren hoofdstel werkt alleen op de neus en mijn touwhalster werkt op de neus en bovenop het hoofd. Ik rij hem zo licht mogelijk, voer hooguit de druk wat op als hij niet doet wat ik vraag, maar daarnaast gebruik ik in eerste instantie mijn lijf, niet mijn handen. De optomingen staan niet in zijn vacht gegrift, hoor, als ik ze weer af doe. Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:02

Mensen die bitloos een Z proef uit het boekje kunnen laten zien; graag een filmpje. En dan wel met een paard dat niet zijn opleiding heeft gehad met een bit natuurlijk Haha!.

Veel mensen stappen imo over op bitloos omdat ze zelf niet vaardig genoeg zijn om een juiste aanleunig met bit te verkrijgen of omdat ze die ambitie niet hebben en het gewoon fijn vinden dat het paard onderweg op lange tochten geen bit in hoeft. Prima hoor, mat alle respect, maar mijn paarden zien er niet ongelukkig uit als ik ze met bit rijd en ik en mijn paard (doet altijd zo goed haar best) vinden het leuk om wedstrijden te rijden en dat mag ook niet eens bitloos, dus... Lachen

Ik vind niet dat bitloos rijders per definitie mooier met hun paarden omgaan dan mensen die wel met bit rijden. Lachen Goed en vriendelijk paardrijden is goed rijden, dat kan met en zonder bit.