spokie79 schreef:Slaan tussen de oren doe je niet. Dat is gewoon laf. Zoals eerder vermeld krijgt een kind ook weleens een tik als hij niet luistert, maar als hij een flinke klap op zijn slaap zou krijgen, zou het ook mishandeling zijn. En dan weet ik dat paarden groter en 'gevaarlijker' zijn en niet met kinderen te vergelijken zijn. Maar als je dat al doet, waar trek je dan de grens.
Mijn paard staat niet stil, dus ik bind zijn benen maar vast. Klinkt toch ook wel vreemd. Met veel geduld, kan een paard leren stil te staan. En sommige paarden hebben meer praatjes. Maar ik heb genoeg paarden in mijn omgeving gezien die praatjes hadde, als gevaarlijk werden bestempeld, en uiteindelijk met veel geduld en liefde vriendelijke paarden zijn geworden. Tuurlijk deel ik uit frustratie ook wel eens een klap uit. Heb pas toch weer vreselijk mijn pols bezeerd, toen ik met mijn vlakke hand en klap op zijn hals gaf. Maar een zweep is een hulpmiddel en geen martelwerktuig. En het getuigt van lafheid als je je paard een klap tussen zijn oren verkoopt.
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn instructrice mijn bijrijdpaard een knal tussen zijn oren verkocht. Hij was ook strontvervelend en zij raakt gefrustreerd. Hij was alleen erg dominant, gaat de bak uit en wil zich in de sloot storten.
Dominante paarden krijg je er niet mee klein en bange paarden bezorg je alleen maar een groter trauma. Of je krijgt een paard dat zich afsluit en zo af en toe ontploft. En zo raak je in een vicieuze cirkel.
Hier ben ik het helemaal mee eens !