Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:29

Urielle schreef:
Nadya schreef:
Wil niet vreselijk eigenwijs over komen, hoor, maar ik zou zo'n paard een uitdaging vinden om iets mee te doen. Knipoog
Maar dan moet ik wel de tijd krijgen.......

Vond ik ook. Maar als je een paar keer op een dag dat paard in je bekken hebt voelen smakken (en sterretjes ziet...) en het paard in die tijd wel drie passen vooruit hebt gekregen dan zie je die uitdaging niet meer hoor Haha!
Op de grond en aan de longe was er met dit dier trouwens niks aan de hand. Verkeerd beleerd en heel vele ruiters gehad die ook niet meer wilden Knipoog

Doe jij aan NH, Urielle?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:36

Slaan tussen de oren doe je niet. Dat is gewoon laf. Zoals eerder vermeld krijgt een kind ook weleens een tik als hij niet luistert, maar als hij een flinke klap op zijn slaap zou krijgen, zou het ook mishandeling zijn. En dan weet ik dat paarden groter en 'gevaarlijker' zijn en niet met kinderen te vergelijken zijn. Maar als je dat al doet, waar trek je dan de grens.

Mijn paard staat niet stil, dus ik bind zijn benen maar vast. Klinkt toch ook wel vreemd. Met veel geduld, kan een paard leren stil te staan. En sommige paarden hebben meer praatjes. Maar ik heb genoeg paarden in mijn omgeving gezien die praatjes hadde, als gevaarlijk werden bestempeld, en uiteindelijk met veel geduld en liefde vriendelijke paarden zijn geworden. Tuurlijk deel ik uit frustratie ook wel eens een klap uit. Heb pas toch weer vreselijk mijn pols bezeerd, toen ik met mijn vlakke hand en klap op zijn hals gaf. Maar een zweep is een hulpmiddel en geen martelwerktuig. En het getuigt van lafheid als je je paard een klap tussen zijn oren verkoopt.
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn instructrice mijn bijrijdpaard een knal tussen zijn oren verkocht. Hij was ook strontvervelend en zij raakt gefrustreerd. Hij was alleen erg dominant, gaat de bak uit en wil zich in de sloot storten.
Dominante paarden krijg je er niet mee klein en bange paarden bezorg je alleen maar een groter trauma. Of je krijgt een paard dat zich afsluit en zo af en toe ontploft. En zo raak je in een vicieuze cirkel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:01

Spokie, nou ken je mij............ ben ik ooit niet fair tegen een paard?? ondanks dat ik er als het moet een eind hout bij pak?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:33

@Spokie Nou de paarden die ik heb gereden en die eens een tik tussen de oren hebben gehad als plafond aanduiding waren er niet slechter van geworden
Ze zien het ook niet als een tik maar als het stoten van hun hoofd en geloof me als dat gebeurt dan doet het wel pijn en die klap met de vlakke hand echt niet Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:08

Op die manier hebben we een paard gehad die omhoog kwam bij het ontwormen en zijn kop stootte in de box; hij heeft daarna nog wel wat gesteigerd maar haalde het niet in zijn hoofd zo hoog te komen. Ik vond dat niet zielig, sterker nog; ik denk dat hij ervan geleerd heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:39

Nadya schreef:
Doe jij aan NH, Urielle?

Nee, ik neem er dingen uit mee die me passen, maar ben in feite 'normal'.
Ik kwam er achter dat wat ik al jaren doe bij het jonge paarden trainen, in Parelli de Friendly game is en dat de dingen die in de andere games staan, voor mij idd ook voorwaarden zijn die bevestigd moeten zijn voor ik erop stap. Ik denk dus dat NH en traditioneel niet zo verschillend zijn eigenlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:34

Urielle schreef:
Nee, ik neem er dingen uit mee die me passen, maar ben in feite 'normal'.
Ik kwam er achter dat wat ik al jaren doe bij het jonge paarden trainen, in Parelli de Friendly game is en dat de dingen die in de andere games staan, voor mij idd ook voorwaarden zijn die bevestigd moeten zijn voor ik erop stap. Ik denk dus dat NH en traditioneel niet zo verschillend zijn eigenlijk.

Het was gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid, hoor. Bedankt voor je antwoord. Lachen
Ik blijf er wel bij dat ik zo'n paard echt een uitdaging zou vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:36

Als ik ooit nog zoiets tegenkom, zal ik je een PB sturen. Zelf waag ik me er echt niet meer aan. Zit nu weer met een stijve blauwe rug en een niet bruikbare linkerarm van mijn eigen ontploffende paard gisteren, dat vind ik tegenwoordig uitdaging genoeg hahaha.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:41

Spokie79, mijn jonge Sam kon ook niet stilstaan toen ik hem net had. De adviezen die ik kreeg van sommigen, vond ik echt afschuwelijk (vastbinden/gewoon laten hangen tot hij het door heeft/longeerlijn achter hem spannen/slaan)!!! Ik zie dat als 'dwang' en zo ga ik echt niet met paarden om .

Nee, ik ben juist heel erg geduldig geweest. Heb hem door veel grondwerk te doen op mij leren richten, heb hem veel beloond als hij wel stil stond en tegenwoordig staat hij gewoon los. Haha!
Zonder ooit zijn vertrouwen geschaad te hebben of wat dan ook. Waarom zou een paard meteen al moeten begrijpen om stil te staan? Leer ze eerst maar eens je te vertrouwen, dan worden ze vanzelf een stuk rustiger. Dat is altijd mijn uitgangspunt geweest. En nu staat hij stil, omdat hij het fijn vindt bij me te zijn en omdat hij weet wat er van hem verwacht wordt. Dat ram je er niet met dwang in, dat vind ik geen stijl.

Ok, het duurt misschien wel wat langer, maar dan heb je ook wat. Ja
Een paard wat helemaal op je gericht is en graag met je samen is en samen werkt. En dan zal het steigeren ook wel meevallen. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:45

Urielle schreef:
Als ik ooit nog zoiets tegenkom, zal ik je een PB sturen. Zelf waag ik me er echt niet meer aan. Zit nu weer met een stijve blauwe rug en een niet bruikbare linkerarm van mijn eigen ontploffende paard gisteren, dat vind ik tegenwoordig uitdaging genoeg hahaha.

Dat is balen, ben je gevallen??? Sterkte!! Ach gut

Ik wil heel graag paarden/mensen gaan begeleiden in de toekomst. Lachen
Maar mijn vereiste is wel dat er tijd voor gemaakt wordt. En dat de eigenaar open staat voor een bepaalde manier van omgang met het dier. Dan vallen er vaak al veel af. Knipoog
Al hoewel ik zat verzoekjes krijg, maar helaas heb ik er nu de tijd nog niet voor.......
Maar het is zeker een wens van me, die hopelijk ooit uit mag komen. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:55

Dat klinkt als een mooi streven Nadya, super!
Is Steffi trouwens al langsgeweest?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:57

Morgen komt ze, detour....

Ben benieuwd, want Sammy komt op mij over als een zeer gezond paard momenteel. Haha!
Er zit weer aardig wat energie in, hahaha.....
Maar om haar nou weer af te zeggen.....
Kost wel weer wat, maar even goed laten checken kan ook geen kwaad (en blut ben ik toch al). Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:34

Nadya schreef:
Spokie79, mijn jonge Sam kon ook niet stilstaan toen ik hem net had. De adviezen die ik kreeg van sommigen, vond ik echt afschuwelijk (vastbinden/gewoon laten hangen tot hij het door heeft/longeerlijn achter hem spannen/slaan)!!! Ik zie dat als 'dwang' en zo ga ik echt niet met paarden om .

Nee, ik ben juist heel erg geduldig geweest. Heb hem door veel grondwerk te doen op mij leren richten, heb hem veel beloond als hij wel stil stond en tegenwoordig staat hij gewoon los. Haha!
Zonder ooit zijn vertrouwen geschaad te hebben of wat dan ook. Waarom zou een paard meteen al moeten begrijpen om stil te staan? Leer ze eerst maar eens je te vertrouwen, dan worden ze vanzelf een stuk rustiger. Dat is altijd mijn uitgangspunt geweest. En nu staat hij stil, omdat hij het fijn vindt bij me te zijn en omdat hij weet wat er van hem verwacht wordt. Dat ram je er niet met dwang in, dat vind ik geen stijl.

Ok, het duurt misschien wel wat langer, maar dan heb je ook wat. Ja
Een paard wat helemaal op je gericht is en graag met je samen is en samen werkt. En dan zal het steigeren ook wel meevallen. Knipoog

Dat bedoel ik inderdaad.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:33

detour schreef:
Op die manier hebben we een paard gehad die omhoog kwam bij het ontwormen en zijn kop stootte in de box; hij heeft daarna nog wel wat gesteigerd maar haalde het niet in zijn hoofd zo hoog te komen. Ik vond dat niet zielig, sterker nog; ik denk dat hij ervan geleerd heeft.

Kom ik weer met mijn levensmotto; boem = ho en plons = water.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:35

daniella74 schreef:
detour schreef:

helemaal mee eens

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:45

daniella74 schreef:
detour schreef:

Of: "Wie zijn billen brandt moet op blaren zitten!" Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:58

En zo snel zijn ze ook niet dood

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:13

Nee, als mensen eens wisten aan wat voor stomme dingen ze hun paard echt kunnen verliezen dan zouden ze zich om een mep niet zo druk maken... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:36

spokie79 schreef:
Slaan tussen de oren doe je niet. Dat is gewoon laf. Zoals eerder vermeld krijgt een kind ook weleens een tik als hij niet luistert, maar als hij een flinke klap op zijn slaap zou krijgen, zou het ook mishandeling zijn. En dan weet ik dat paarden groter en 'gevaarlijker' zijn en niet met kinderen te vergelijken zijn. Maar als je dat al doet, waar trek je dan de grens.

Mijn paard staat niet stil, dus ik bind zijn benen maar vast. Klinkt toch ook wel vreemd. Met veel geduld, kan een paard leren stil te staan. En sommige paarden hebben meer praatjes. Maar ik heb genoeg paarden in mijn omgeving gezien die praatjes hadde, als gevaarlijk werden bestempeld, en uiteindelijk met veel geduld en liefde vriendelijke paarden zijn geworden. Tuurlijk deel ik uit frustratie ook wel eens een klap uit. Heb pas toch weer vreselijk mijn pols bezeerd, toen ik met mijn vlakke hand en klap op zijn hals gaf. Maar een zweep is een hulpmiddel en geen martelwerktuig. En het getuigt van lafheid als je je paard een klap tussen zijn oren verkoopt.
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn instructrice mijn bijrijdpaard een knal tussen zijn oren verkocht. Hij was ook strontvervelend en zij raakt gefrustreerd. Hij was alleen erg dominant, gaat de bak uit en wil zich in de sloot storten.
Dominante paarden krijg je er niet mee klein en bange paarden bezorg je alleen maar een groter trauma. Of je krijgt een paard dat zich afsluit en zo af en toe ontploft. En zo raak je in een vicieuze cirkel.

Hier ben ik het helemaal mee eens ! OK dan!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:40

Lin_sOnaldO schreef:
Bij het juiste straffen/belonen is van alles mogelijk zolang je maar niet oneerlijk ben tegenover het dier!

hier ben ik het helemaal mee eens!!

ze zeggen ook wel eens dat je iets met een bloed zakje kan doen, dat het paard het idee heeft dat hij bloed dat is ook tegen het stijgeren zelf nog nooit gedaan dus geen idee of het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:44

spokie79 schreef:

Daar ben ik het echt helemaal mee eens! Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:54

Heeft zeker ook met geduld te maken,slaan is sneller gedaan op de manier van geduld.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:47

Citaat:
Mijn paard staat niet stil, dus ik bind zijn benen maar vast. Klinkt toch ook wel vreemd. Met veel geduld, kan een paard leren stil te staan. En sommige paarden hebben meer praatjes. Maar ik heb genoeg paarden in mijn omgeving gezien die praatjes hadde, als gevaarlijk werden bestempeld, en uiteindelijk met veel geduld en liefde vriendelijke paarden zijn geworden. Tuurlijk deel ik uit frustratie ook wel eens een klap uit.

Ik ben er weer niet helemaal mee eens want het is tegenstrijdig..Die mep op zn kop die krijgt hij omdat hij het VERDIEND, omdat de situatie voor jou als ruiter gevaarlijk is. Die mep die JIJ geeft uit frustratie, die vind IK vreemd. Ik heb nog never nooit niet een paard geslagen uit frustratie. Bij mij is het zo als ze een mep krijgen dat die heel erg goed doordacht is...

En inderdaad je komt vaak verder met geduld daar ben ik wel helemaal mee eens. Ik ken ook ruiters die hun paard tussen de oren mepte omdat hetgeen wat ze wilde niet lukte, dat vind ik echt TE belachelijk voor worden, helaas zijn dat dan weer van die schaap makke dieren die dat wel pikken. Bij een steigerend paard ben ik er wel voor, dat kan gewoon je kop kosten als het gevaarlijk is...Verder in alle andere situaties, NEE absoluut niet op zn harses slaan Haha!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:49

Als je paard echt super vervelend is, vind ik het best ok dat je een mep geeft, maar dan gewoon op het achterwerk.
Zeker niet tussen de oren, dat vind ik mishandeling

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:12

Slaan tussen de oren? Heb ik nog nooit van gehoord! Ik heb het dan ook nog nooit gedaan en het lijkt me niet zo'n prettig idee.