Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mr_blue

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:24

dat krijg ik ook wel eens te horen dat ik te lief ben
maar ach zolang ik het met m'n stem kan heb ik geen zweep nodig

mireille

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:48

paardje waar ik nu op rijd reageert zeer goed op een strenge UUUH!
maar soms moet er even een tikje gegeven worden *bv bij het expres op zij trappen bij borstelen*

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:41

Helemaal gelijk. Al dat gezeur altijd over klappen. Bij pony's / paarden ligt de pijngrens ook hoger.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:37

Goh, goed argument, hoor, van die hogere pijngrens. Gestoord
Dat is nou echt een 'hele goede' reden om er op los te slaan. Rolleyes

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:54

Als het moet geef ik ze ook wel een pak rammel hoor Knipoog
Alleen bij de pony's waar ik nu rijd heb ik dat niet nodig gehad tot nu toe. Gelukkig.

Wel krijg ik te horen dat ik "te lief" ben, ik mag veel meer met me been komen en wat meer druk op me handen zetten. Niet in de zin van afdwingen, maar als ze niet reageren op iets druk.. mag er best wat meer komen.

Evenals hoor ik vaak mensen zeggen, als ze niet luisteren moeten ze maar voelen. Kortom ze mogen best een flinke tik ofzo krijgen, al is het even "zielig" ze weten wel waar ze aan toe zijn en dat het niet meer hoort te gebeuren. Uiteraard hoort beloning er ook bij als het goed gaat. En dat mag ook wel is uitbundig gebeuren Knipoog

Hoe consequenter je straft, hoe consequenter je beloont.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:04

Als het nodig is, durf ik ook gerust een 'pak rammel' uit te delen.
Ik waarschuw wel altijd van te voren, maar soms dringt dat niet helemaal door en kan je beter een keer goed duidelijk zijn dan dat je 100x zegt "dat mag niet" en het paard uiteindelijk over je heen loopt.. Gewoon super consequent zijn idd en als dan eens een flinke tik nodig is; oké. Maar als het paard daarna wél braaf is, dat natuurlijk ook laten merken!

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:01

Als een paard me bijt of trapt dan krijgt hij zeker een klap terug. Maar voor andere dingen krijgt hij meestal een 'HUUUUU' of maak ik met een touw of zweepje een beweging naar zijn kont.
Tijdens het rijden leg ik meestal alleen de zweep eraan, maar als tie echt wat doet waar ik niet van gedient ben krijgt ie een klap.

En alstie zich goed gedraagt krijgt hij natuurlijk een hoop lieve woordjes en 'aaitjes'! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:48

Nadya schreef:
Goh, goed argument, hoor, van die hogere pijngrens. Gestoord
Dat is nou echt een 'hele goede' reden om er op los te slaan. Rolleyes

Nou idd, wát een onzin zeg.
Als een paard een vlieg op zijn rug kan voelen, zal een klap zeer zeker wel pijn doen.

En dat is precies de reden waarom ik in de eerste instantie alles zónder slaan zal proberen op te lossen. Bij de paarden van een ander kun je soms niet anders, maar als het zonder kan, doe ik het.

Als ik zie hoe sommige mensen erop los slaan, en dat zeggen dat dat echt geen pijn doet (waarom doe je het dan in hemelsnaam?) vraag ik me echt af waar hun verstand zit...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:57

als je je paard zonder enige rede een "een pak rammel geeft"
kan je van mij een klap na krijgen

als het nou is omdat: hij bijt of trapt naar je
dan mag je van mij best late weten dat je het er nie mee eens ben.
ik sla me verzorgpaard niet, hij luistert al als ik me stem verhef!

maar kan er absoluut niet tegen als ze een paard slaan omdat tie schrikt of iets nie begrijpt.
met geweld bereik je helemaal niets, je vernietigd het vertrouwen van je paard in jou!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:11

Ik ben het totaal met je eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:19

ik ook Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:37

ik geef liever geen tik, ik los liever iets op met geduld dan geweld, voorbeeld: als je naast je paard loopt en je paard wil heel hard lopen, draai ik liever om loop terug en probeer net zolang tot ie opgeeft dan op een simpele manier: een ruk aan het halstertouw en een tik op z'n neus Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:53

Ik durf ook hoor! Een paard leer je echt niet te luisteren door tegen hem te zeggen van foei stop ermee paardje, en zeker niet als hij zich misdraagt. Kijk een paard hoeft ook niet hard geslagen worden maar een tikje op zijn bil, hals of neusje kan echt geen kwaad. Vork

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:02

Ciaraaa schreef:
Ik durf ook hoor! Een paard leer je echt niet te luisteren door tegen hem te zeggen van foei stop ermee paardje, en zeker niet als hij zich misdraagt. Kijk een paard hoeft ook niet hard geslagen worden maar een tikje op zijn bil, hals of neusje kan echt geen kwaad. Vork

een tik op de neus Clown
wat versta jij onder een "tikje"

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:51

Yep als mijn pony me in de zeik neemt, hoeft ze echt niet te denken dat ik daarin trap, dus wat mensen ook van me denken, ik heb liever dat ik mijn pony aanpak dan dat ik later met een rotpony zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:06

Zo is het, wij stoere meiden laten niet over ons heen lopen door die dekselse paarden die altijd op rottigheid uit zijn! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:41

Whahaha idd Ninx!
Het ligt ook altijd aan de paarden, hè. Die nemen ons in de maling, houden ons voor de gek, en zijn altijd aan het bedenken hoe ze ons nu weer kunnen pakken...
Die stoute paarden toch... Haha!

Uiteraard ligt het niet aan de ruiter... Clown

Paarden doen ook hun uiterste best om weer streken te bedenken, wist je dat, Ninx? Ze doen altijd hun best om het baasje te slim af te zijn Clown

Zou het niet stiekem zo zijn dat de ruiter nogal inconsequent is en het paard dat niet snapt? Gek genoeg heb ik nooit het gevoel dat een paard me in de maling neemt... wel eens dat ik niet helemaal duidelijk ben... En vreemd genoeg is het 3 jaar geleden dat ik voor het laatst een tik uitgedeeld heb (paard steigerde naar me), verder nooit nodig gehad...

Belonen was net zo effectief en leverde veel vrolijker en werkwilligere paarden op.
Kan aan mij liggen natuurlijk (maar denk eigenlijk van niet).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:08

King reageert heel goed op mijn stem als ik die verhef omdat hij niet luisterd. In de stal wil hij nog weleens doordouwen dan geef ik hem even een poor als hij niet luisterd naar mijn stem, en dat is dan meer een poor van om duwen. en in de bak krijgt hij alleen een tikje als hij echt niet oplet of al twintig keer langs het stro is gelopen en de 21e keer zit ik aan de andere kant van de bak en dan nog rij ik er weer naar toe en kijk ik of er niet in eens een kat zit of wat anders meestal is er niks aan de hand.
en dan krijgt hij tik de eerst volgende keer dat hij er niet langs wil. en meestal begint het als ik een half uur tot driekwartier aan het rijden ben en dan heeft hij er geen zin meer in en dan gaat hij dingen uitproberen. Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:10

Als mijn paard zich misdraagt, krijgt ze van mij rustig een mep. Afhankelijk van de misdraging is dat een kneep, een tik of een schop. Klinkt misschien wat barbaars of zo, maar ik laat me niet bijten, schoppen of wegduwen.

Een paard dat mij bijt, krijgt rustig een hap terug. Over, klaar, nooit weer gedaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:18

Ansiej004 schreef:
Yep als mijn pony me in de zeik neemt, hoeft ze echt niet te denken dat ik daarin trap, dus wat mensen ook van me denken, ik heb liever dat ik mijn pony aanpak dan dat ik later met een rotpony zit.

En wat mensen ook van mij mogen denken, ik sla mijn paard vrijwel nooit Lachen . Dat is toch een aardige puber van inmiddels bijna 4 jaar oud en goh, ik geloof ook niet dat het zo'n rotpony is (geworden). Verder neemt hij me ook nooit echt in de zeik. Ok, hij zet zijn dominante kop wel eens op, maar met mijn lichaamstaal, stem of mijn zwiepende leadrope (zonder hem te raken), is dat zo over, hoor. Misschien kwestie van opvoeden en gewoon reageren op het juiste moment? Of een kwestie van ook naar mezelf kijken en inzien dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest???

Vaak zijn mensen al veel te laat met straffen/corrigeren, terwijl je bepaald gedrag allang van tevoren kan zien aankomen. Moet je wel weten wat voor signalen een paard geeft en ik zie er genoeg die daar geen kaas van gegeten hebben.

Vaak geeft de ruiter zelf hele tegenstrijdige hulpen/signalen en dan vinden ze het gek dat het beestje in de war raakt en/of zelf initiatieven gaat nemen. Stoer hoor, om dan een mep of erger uit te delen, terwijl de schuld eigenlijk helemaal bij jezelf ligt. Maar om dat toe te geven, oei, dat is gevaarlijk terrein. Clown

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:35

Precies helemaal mee eens wat nadya zegt, mensen zouden beter naar de lischaamstaal van een paard moeten kijken en voelen. Dan zijn vele problemen makkelijker en sneller op een rustiger manier op te lossen. Knipoog

en zeker naar je zelf kijken of de fout niet bij de eigenaar ligt want dat is het ook vaak. Wij geven op dat moment verkeerde singalen door, waardoor het paard een onduidelijk of een verkeerd singaal krijgt en dan krijgt het paard de schuld terwijl het aan de eigenaar ligt.

kingsley wordt 6 en is lekker aan het pubberen we leren elke dag van elkaar terwijl ik en mijn ouders al verschillende paarden hebben gehad, (helaas door scheiding verkocht.) maar zlef ook verschillende paarden gereden en wat les gegeven elk paard is anders en je leert van elkaar, als je maar de tijd neemt om elkaar te leren en te begrijpen. Dan weet je wanneer een paard je uitprobeerd of dominant is of gewoon vervelend. Of gewoon iets niet begrijpt. Knipoog

En bij niemand gaat nooit iets perfect elke dag leer je weer bij. En van je fouten leer je Knipoog Pling

Nadya schreef:
Ansiej004 schreef:

En wat mensen ook van mij mogen denken, ik sla mijn paard vrijwel nooit Lachen . Dat is toch een aardige puber van inmiddels bijna 4 jaar oud en goh, ik geloof ook niet dat het zo'n rotpony is (geworden). Verder neemt hij me ook nooit echt in de zeik. Ok, hij zet zijn dominante kop wel eens op, maar met mijn lichaamstaal, stem of mijn zwiepende leadrope (zonder hem te raken), is dat zo over, hoor. Misschien kwestie van opvoeden en gewoon reageren op het juiste moment? Of een kwestie van ook naar mezelf kijken en inzien dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest???

Vaak zijn mensen al veel te laat met straffen/corrigeren, terwijl je bepaald gedrag allang van tevoren kan zien aankomen. Moet je wel weten wat voor signalen een paard geeft en ik zie er genoeg die daar geen kaas van gegeten hebben.

Vaak geeft de ruiter zelf hele tegenstrijdige hulpen/signalen en dan vinden ze het gek dat het beestje in de war raakt en/of zelf initiatieven gaat nemen. Stoer hoor, om dan een mep of erger uit te delen, terwijl de schuld eigenlijk helemaal bij jezelf ligt. Maar om dat toe te geven, oei, dat is gevaarlijk terrein. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:49

Kingsley; de meeste mensen leren het naar mijn idee ook niet goed. Voorbeeldje:

Op mijn stalling wordt les gegeven aan kinderen met de boodschap: 'JIJ bent de baas, dus meppen als het paard het niet goed doet'. En ga eens op de gemiddelde manege e.d. kijken, daar gebeurt dat dus ook en hier op bokt lees ik dat ook erg veel, helaas Scheve mond . Dat vind ik dus een hele kortzichtige insteek. Overigens heb ik het vroeger zelf ook zo geleerd, hoor, maar voor mij voelde dat echt niet ok en ik ben me gaan verdiepen in paardengedrag, hun lichaamstaal e.d. Een geweldig proces waar ik nog steeds zoveel van leer......

Als je er echt oog/gevoel voor hebt zie je het verschil tussen echt dominante streken of verwarring bij het paard of dat je zelf niet duidelijk bent in de communicatie e.d. De meeste paarden willen een gemakkelijk leven en kiezen dan ook de gemakkelijkste weg. Krijg je strijd of andere problemen dan ligt de fout 9 van de 10x bij de ruiter. Ook in de dagelijkse omgang; hoe vaak zie je niet dat mensen zo'n paard overdonderen en het dan gek vinden dat het paard chagerijnig reageert en bv. bijt of dreigt te bijten (oren plat in zijn nek)?
Nou, ik ken er genoeg.... Ja

Wil je respect van je paard, behandel je paard dan ook met respect. Ik merk dat bv met het opleggen van het zadel. Mijn paard boeit het helemaal niet dat ik hem opzadel, maar sinds ik hem heel even 'voorbereid' op het opzadelen (bv. door hem even aan het zadel te laten ruiken), gaat het nog veel makkelijker. Een soort 'toestemming' vragen, noem ik het maar......

Maar goed, er zullen veel mensen zijn die dit niet doen en waarschijnlijk niet snappen, het zij zo. Maar zeur dan ook niet als je paard naar je uithaalt. Haha!
Ik wil respect van mijn paard, maar heb dat ook voor hem, zo zie ik het. Ik heb in elk geval weinig problemen van bijten, trappen, aanstellen, niet willen, staken e.d. Haha!
En ik heb toch echt geen heel gemakkelijk paard, want hij is jong, vol initiatieven, oersterk, jolig en energiek. Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:04

Helemaal mee eens, mensen leren het ook vaak verkeerd bv van de manege, Ik was tien toen ik mijn eerst pony kreeg er ging een wereld voor me open ik kreeg toen prive les, Nou wat ik toen allemaal leerde allemaal nieuw en ook dus veel dingen die ik verkeerd had geleerd moesten er ook weer uit. Ik ben nu 30 en leer nog steeds en ik vind het geweldig king en ik hebben veel respect voor elkaar. En je leest en hoort maar wat vaak dat veel mensen dat niet hebben met hun paard. ik heb king vanaf dat hij vijf maanden is dus je bouwd een super band op met zo'n jong paardje maar je moet het wel goed doen.

Nadya schreef:
Kingsley; de meeste mensen leren het naar mijn idee ook niet goed. Voorbeeldje:

Op mijn stalling wordt les gegeven aan kinderen met de boodschap: 'JIJ bent de baas, dus meppen als het paard het niet goed doet'. En ga eens op de gemiddelde manege e.d. kijken, daar gebeurt dat dus ook en hier op bokt lees ik dat ook erg veel, helaas Scheve mond . Dat vind ik dus een hele kortzichtige insteek. Overigens heb ik het vroeger zelf ook zo geleerd, hoor, maar voor mij voelde dat echt niet ok en ik ben me gaan verdiepen in paardengedrag, hun lichaamstaal e.d. Een geweldig proces waar ik nog steeds zoveel van leer......

Als je er echt oog/gevoel voor hebt zie je het verschil tussen echt dominante streken of verwarring bij het paard of dat je zelf niet duidelijk bent in de communicatie e.d. De meeste paarden willen een gemakkelijk leven en kiezen dan ook de gemakkelijkste weg. Krijg je strijd of andere problemen dan ligt de fout 9 van de 10x bij de ruiter. Ook in de dagelijkse omgang; hoe vaak zie je niet dat mensen zo'n paard overdonderen en het dan gek vinden dat het paard chagerijnig reageert en bv. bijt of dreigt te bijten (oren plat in zijn nek)?
Nou, ik ken er genoeg.... Ja

Wil je respect van je paard, behandel je paard dan ook met respect. Ik merk dat bv met het opleggen van het zadel. Mijn paard boeit het helemaal niet dat ik hem opzadel, maar sinds ik hem heel even 'voorbereid' op het opzadelen (bv. door hem even aan het zadel te laten ruiken), gaat het nog veel makkelijker. Een soort 'toestemming' vragen, noem ik het maar......

Maar goed, er zullen veel mensen zijn die dit niet doen en waarschijnlijk niet snappen, het zij zo. Maar zeur dan ook niet als je paard naar je uithaalt. Haha!
Ik wil respect van mijn paard, maar heb dat ook voor hem, zo zie ik het. Ik heb in elk geval weinig problemen van bijten, trappen, aanstellen, niet willen, staken e.d. Haha!
En ik heb toch echt geen heel gemakkelijk paard, want hij is jong, vol initiatieven, oersterk, jolig en energiek. Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:50

nadya@ als ik om me heen kijk behandelen veel mensen hun paard als een oude fiets,je gooit er van een end een zadel op,geeft hem een trap onder zijn hol als hij niet doet wat jij wilt enz.
MAAR [en als ik gek ben mag je het ook zeggen] komt dat ook niet hoe we dat leren op 1 van die velen goede stallen?
veel mensen weten echt niet beter.
ik heb in het verleden een aantal paarden gekocht die als gevolg van "die goede aanpak" niet meer te handhaven waren.
bleken super paarden te zijn alleen omdat er met respect mee omgegaan werd.
let wel ik ben ook niet misselijk! nee is nee maar ik blijf naar mijn paarden altijd eerlijk.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:28

ik durf! als een pony iets doet bij mij dat echt exspres was en niet mag krijgt ie wel een tik (als stem niet werkt)