Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nadya schreef:Goh, goed argument, hoor, van die hogere pijngrens.![]()
Dat is nou echt een 'hele goede' reden om er op los te slaan.
Ciaraaa schreef:Ik durf ook hoor! Een paard leer je echt niet te luisteren door tegen hem te zeggen van foei stop ermee paardje, en zeker niet als hij zich misdraagt. Kijk een paard hoeft ook niet hard geslagen worden maar een tikje op zijn bil, hals of neusje kan echt geen kwaad.
Ansiej004 schreef:Yep als mijn pony me in de zeik neemt, hoeft ze echt niet te denken dat ik daarin trap, dus wat mensen ook van me denken, ik heb liever dat ik mijn pony aanpak dan dat ik later met een rotpony zit.
Nadya schreef:Ansiej004 schreef:Yep als mijn pony me in de zeik neemt, hoeft ze echt niet te denken dat ik daarin trap, dus wat mensen ook van me denken, ik heb liever dat ik mijn pony aanpak dan dat ik later met een rotpony zit.
En wat mensen ook van mij mogen denken, ik sla mijn paard vrijwel nooit. Dat is toch een aardige puber van inmiddels bijna 4 jaar oud en goh, ik geloof ook niet dat het zo'n rotpony is (geworden). Verder neemt hij me ook nooit echt in de zeik. Ok, hij zet zijn dominante kop wel eens op, maar met mijn lichaamstaal, stem of mijn zwiepende leadrope (zonder hem te raken), is dat zo over, hoor. Misschien kwestie van opvoeden en gewoon reageren op het juiste moment? Of een kwestie van ook naar mezelf kijken en inzien dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest???
Vaak zijn mensen al veel te laat met straffen/corrigeren, terwijl je bepaald gedrag allang van tevoren kan zien aankomen. Moet je wel weten wat voor signalen een paard geeft en ik zie er genoeg die daar geen kaas van gegeten hebben.![]()
Vaak geeft de ruiter zelf hele tegenstrijdige hulpen/signalen en dan vinden ze het gek dat het beestje in de war raakt en/of zelf initiatieven gaat nemen. Stoer hoor, om dan een mep of erger uit te delen, terwijl de schuld eigenlijk helemaal bij jezelf ligt. Maar om dat toe te geven, oei, dat is gevaarlijk terrein.
Nadya schreef:Kingsley; de meeste mensen leren het naar mijn idee ook niet goed. Voorbeeldje:
Op mijn stalling wordt les gegeven aan kinderen met de boodschap: 'JIJ bent de baas, dus meppen als het paard het niet goed doet'. En ga eens op de gemiddelde manege e.d. kijken, daar gebeurt dat dus ook en hier op bokt lees ik dat ook erg veel, helaas. Dat vind ik dus een hele kortzichtige insteek. Overigens heb ik het vroeger zelf ook zo geleerd, hoor, maar voor mij voelde dat echt niet ok en ik ben me gaan verdiepen in paardengedrag, hun lichaamstaal e.d. Een geweldig proces waar ik nog steeds zoveel van leer......
Als je er echt oog/gevoel voor hebt zie je het verschil tussen echt dominante streken of verwarring bij het paard of dat je zelf niet duidelijk bent in de communicatie e.d. De meeste paarden willen een gemakkelijk leven en kiezen dan ook de gemakkelijkste weg. Krijg je strijd of andere problemen dan ligt de fout 9 van de 10x bij de ruiter. Ook in de dagelijkse omgang; hoe vaak zie je niet dat mensen zo'n paard overdonderen en het dan gek vinden dat het paard chagerijnig reageert en bv. bijt of dreigt te bijten (oren plat in zijn nek)?
Nou, ik ken er genoeg....![]()
Wil je respect van je paard, behandel je paard dan ook met respect. Ik merk dat bv met het opleggen van het zadel. Mijn paard boeit het helemaal niet dat ik hem opzadel, maar sinds ik hem heel even 'voorbereid' op het opzadelen (bv. door hem even aan het zadel te laten ruiken), gaat het nog veel makkelijker. Een soort 'toestemming' vragen, noem ik het maar......
Maar goed, er zullen veel mensen zijn die dit niet doen en waarschijnlijk niet snappen, het zij zo. Maar zeur dan ook niet als je paard naar je uithaalt.
Ik wil respect van mijn paard, maar heb dat ook voor hem, zo zie ik het. Ik heb in elk geval weinig problemen van bijten, trappen, aanstellen, niet willen, staken e.d.![]()
En ik heb toch echt geen heel gemakkelijk paard, want hij is jong, vol initiatieven, oersterk, jolig en energiek.