Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Don_Marcello schreef:Hier nog wat uitleg over klassieke oefeningen die tegenwoordig "fout" worden gevonden.
http://www.classicaldressage.com/qa/qa001.html
Vido schreef:Even een vraag aan jou, Don Marcello. Begrijp ik uit deze tekst dat de schoolgalop, als je nog verder doorverzamelt, komt in een galopsprong waar beide achterbenen tegelijk springen?
In mijn pirouettes is dat namelijk nogal eens een probleem: 'achter tegelijk' en dat levert een 3 op.
Als ik dit zo lees, zou door minder verzameling mijn pirouette kunnen verbeteren.
Wil je hier je licht eens over laten schijnen?
ullaatje schreef:Anders ik wel! Als het antwoord "ja" is, dan zou dus - in het verlengde van hoe er door een aantal hier wordt geredeneerd over de 4-takt galop in de pirouette - het springen met 2 achterbenen tegelijk het hoogst gewaardeerd moeten worden, omdat dit de hoogst verzameling is.Dat is idd een intressante vraag Vido, ben benieuwd naar het antwoord
QQQQ schreef:Anders ik wel! Als het antwoord "ja" is, dan zou dus - in het verlengde van hoe er door een aantal hier wordt geredeneerd over de 4-takt galop in de pirouette - het springen met 2 achterbenen tegelijk het hoogst gewaardeerd moeten worden, omdat dit de hoogst verzameling is.
De FEI regels zullen wellicht nog drastisch aangepast moeten worden
Vido schreef:Even een vraag aan jou, Don Marcello. Begrijp ik uit deze tekst dat de schoolgalop, als je nog verder doorverzamelt, komt in een galopsprong waar beide achterbenen tegelijk springen?
In mijn pirouettes is dat namelijk nogal eens een probleem: 'achter tegelijk' en dat levert een 3 op.
Als ik dit zo lees, zou door minder verzameling mijn pirouette kunnen verbeteren.
Wil je hier je licht eens over laten schijnen?
Don_Marcello schreef:Ik denk dat je probleem is:
dat je je buiging verliest in de piroutte, of
je activeert je buitenbeen te vroeg in de takt (buitenbeen wordt te voeg naar voren gezet)
Zorg dat je binnenheup voor blijft en je binnen achtebeen eerder naar voren blijft komen dan je buiten achterbeen. Dus voldoende buiging houden om niet te bijna te wisselen.
Vido schreef:omdat Vido inderdaad de houding aanneemt van het paard in het filmpje wat terre-a-terre doet: van voor hoog en strak en eigenlijk worden de sprongen meer opwaarts dan in het galopritme. Eigenlijk komt hij dan voor mijn gevoel iets te ver achterop en komt de voorkant dus te ver omhoog.
Vido schreef:Dat vind ik vrij typisch als je kijkt naar de basis principes die ook de FEI volgt: het Skala der Ausbildung: takt, losgelassenheit, schwung, aanleuning, recht richten, verzamelen.Pfff wordt er een beetje moe van...
Veel belangrijker dan 4 takt, 3 takt of 15 takt vinden de juryleden de verzameling, de balans, de regelmaat en de aanleuning en dit alles in samenhang!). En terecht. Er heeft zelfs nog nooit op mijn coupon gestaan: té duidelijke 4-takt. Jij bent degene die daar zo over valt, niet de FEI.
Vido schreef:Het vetgedrukte, daar gaat het mij om! DAT is ver te zoeken!!'The collection, balance and regularity inclucing the canter before and after the pirouette'
Citaat:hier nog een leuke,
in slow motion vanuit galop achterwaarts een capriole!
http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ
Wie doet het hem na?
QQQQ schreef:als je kijkt naar de basis principes die ook de FEI volgt: het Skala der Ausbildung: takt, losgelassenheit, schwung, aanleuning, recht richten, verzamelen.
Ik ben van mening dat de verzameling veel meer waard is als je er de gewenste takt bij kan behouden.Vido schreef:Het vetgedrukte, daar gaat het mij om! DAT is ver te zoeken!!'The collection, balance and regularity inclucing the canter before and after the pirouette'
BBreedveld schreef:Hihi, helemaal offtopic, maar ik zie dat Bent zijn angst te boven is gekomenHij vertelde dat hij sinds Filur blind is geworden geen gesprongen Capriole meer heeft durven rijden, niet omdat Filur het niet meer kan, maar omdat hij het eng begon te vinden
Citaat:Added: February 25, 2008 (Less info)
Backwards galop ended with a powerfull standing capriole, and YES it´s backwards
realtime!
Horse is 20 years old and Barefoot!
BBreedveld schreef:wat me trouwens heel moeilijk lijkt aan wedstrijdrijden is dat het je zomaar kan gebeuren dat je paard je door een slechte dag laat zitten op een moment waar je heel lang naartoe hebt gewerkt - lijkt me dat je daar een stevig EQ voor moet hebben. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik dan altijd 'sportief' zou kunnen blijven )
Don_Marcello schreef:Vido schreef:omdat Vido inderdaad de houding aanneemt van het paard in het filmpje wat terre-a-terre doet: van voor hoog en strak en eigenlijk worden de sprongen meer opwaarts dan in het galopritme. Eigenlijk komt hij dan voor mijn gevoel iets te ver achterop en komt de voorkant dus te ver omhoog.
Maar dat is juist goed!
Bedenk eens hou je in contragalop voorkomt dat je paard wisselt![]()
Probeer eens iets later of toch wat minder met je buitenbeen in te komen, maar natuurlijk zonder de buiging om je binnenbeen te verliezen (helaas heb je daarvoor toch weer buitenbeen nodig). Ik denk dat je paard op jouw buitenbeen te "electrisch" regageert en juist te vlug erbij zet. Hij moet eerst zijn binnenbeen zetten en dan pas het buitebeen (anders ga je wisselen!) Houdt dus wat nadrukkelijker de linker of rechter galop vast.
Don_Marcello schreef:Als je zou gaan forceren om maar het ritme en tempo van de verzamelde campagne galop aan te houden in de pripoutte, is dat juist onnatuurlijk. Je brengt je paard dan uit zijn balans, en meer op de voorhand. Daardoor zullen veel serieuzere taktfouten onstaan. De gewenste takt is dus viertakt, het gewenste ritme/tempo is lager dan de verzamelde campagne galop.
Om de galop zoals je in de piroutte wil te verbeteren, zou je dus ook prima na de pirouette eens rechtuit in schoolgalop kunnen doorrijden, ook al is dat geen "FEI goedgekeurde" oefening. Doe dat dan wel bewust en zo dat je ook weer kunt schakelen naar de campagne galop.
jasmijn78 schreef:BBreedveld schreef:wat me trouwens heel moeilijk lijkt aan wedstrijdrijden is dat het je zomaar kan gebeuren dat je paard je door een slechte dag laat zitten op een moment waar je heel lang naartoe hebt gewerkt - lijkt me dat je daar een stevig EQ voor moet hebben. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik dan altijd 'sportief' zou kunnen blijven )
Als je je paard goed getraind en voorbereid hebt thuis dan zullen ze je ook echt niet zomaar 'laten zitten'. En als je je paard goed voor elkaar hebt is het ook geen ramp als er wel eens wat gebeurd.
jasmijn78 schreef:Ik als wedstrijdruiter ga er nooit van uit dat mijn paarden op een dag denken; zo, vandaag ga ik haar eens even lekker laten zitten. Daar geloof ik niet in. Natuurlijk overkomt het je wel eens dat er wat gebeurd. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gediskwalificeerd omdat mijn paard iets heel erg eng vond en niet meer voor of achteruit ging. Jammer maar helaas. 2 verliespunten (in de Z) Ben de tweede proef gewoon weer diezelfde ring in gegaan met het risico dat ik nog eens 2 punten zou verliezen. Maar op dat moment verander ik mijn doel gewoon van 'een goede proef neer zetten' in 'hem over zijn angst heen helpen'. (sommige dingen kun je thuis nu eenmaal niet optimaal voorbereiden) Ik voelde het niet alsof hij mij liet zitten. Ik zoek het dan bij mijzelf. Heb thuis ook gelijk een antischriktraining in het leven geroepen![]()
Als je je paard goed getraind en voorbereid hebt thuis dan zullen ze je ook echt niet zomaar 'laten zitten'. En als je je paard goed voor elkaar hebt is het ook geen ramp als er wel eens wat gebeurd. Het is wel een ramp als je het moet hebben van sprokkelpunten en met de hakken over de slootproeven. Meestal zijn dat ook de ruiters die klagen over jury's, dat hun paard hun laat zitten, de omgeving etc.
Verder vraagt wedstrijden rijden natuurlijk wel wat incasseringsvermogen. Maar voor de klassieke ruiter lijkt mij dat ook nodig als je eens een show wil geven en het lukt niet op het juiste moment.
BBreedveld schreef:Het hangt allemaal samen, maar takt zonder verzameling kan prima, verzameling zonder takt is foute boel.Is het niet heel moeilijk om aan te geven wat er van het Skala nou eigenlijk het belangrijkst is?![]()
Ik bedoel daarmee te zeggen: het één kan toch eigenlijk niet zonder het ander?
Don_Marcello schreef:Ik snap wat je bedoeld Don, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het Anky's doel is om zo'n overdreven 4-takt te rijden en zo'n overdreven tempoverschil te laten zien tussen de galop in de pirouette en ervoor en erna.Je moet het niet omdraaien. Het ritme/tempo in de pirouette is anders dan in de verzamelde campagne galop omdat het paard de voorhand om de achterhand moet zetten. Hij is dus voor langer onderweg dan achter en zal vertragen. Dit is in het belang van de uitvoering van de oefening. Het paard vertraagt, verheft zich voor meer (dus nog meer verzamelt) en gaat over in (viertakt) schoolgalop. Takt fouten die belangrijk zijn in in pirouette zijn onregelmatigheden zoals door het binenbeen vallen, achter uitzwaaien, het binnenbeen niet voor het buiten been houden, waardoor er ineens een "terre-a-terre" tusssprong onstaat (zie de beschrijving van Vido en het filmpje van de pirouette) of zelfd omspingt in de verkeerde overkruiste galop, de rug wegdrukt en alle ander vormen van spanning. Als je zou gaan forceren om maar het ritme en tempo van de verzamelde campagne galop aan te houden in de pripoutte, is dat juist onnatuurlijk. Je brengt je paard dan uit zijn balans, en meer op de voorhand. Daardoor zullen veel serieuzere taktfouten onstaan. De gewenste takt is dus viertakt, het gewenste ritme/tempo is lager dan de verzamelde campagne galop.
Om de galop zoals je in de piroutte wil te verbeteren, zou je dus ook prima na de pirouette eens rechtuit in schoolgalop kunnen doorrijden, ook al is dat geen "FEI goedgekeurde" oefening. Doe dat dan wel bewust en zo dat je ook weer kunt schakelen naar de campagne galop.