Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 00:38

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:11

Nagelbijten / Gniffelen Geweldige tekst, het vat 't allemaal mooi samen!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:05

Don_Marcello schreef:
Hier nog wat uitleg over klassieke oefeningen die tegenwoordig "fout" worden gevonden.

http://www.classicaldressage.com/qa/qa001.html

Even een vraag aan jou, Don Marcello. Begrijp ik uit deze tekst dat de schoolgalop, als je nog verder doorverzamelt, komt in een galopsprong waar beide achterbenen tegelijk springen?
In mijn pirouettes is dat namelijk nogal eens een probleem: 'achter tegelijk' en dat levert een 3 op.
Als ik dit zo lees, zou door minder verzameling mijn pirouette kunnen verbeteren.
Wil je hier je licht eens over laten schijnen?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:40

Dat is idd een intressante vraag Vido, ben benieuwd naar het antwoord

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:09

Vido schreef:
Even een vraag aan jou, Don Marcello. Begrijp ik uit deze tekst dat de schoolgalop, als je nog verder doorverzamelt, komt in een galopsprong waar beide achterbenen tegelijk springen?
In mijn pirouettes is dat namelijk nogal eens een probleem: 'achter tegelijk' en dat levert een 3 op.
Als ik dit zo lees, zou door minder verzameling mijn pirouette kunnen verbeteren.

ullaatje schreef:
Dat is idd een intressante vraag Vido, ben benieuwd naar het antwoord
Anders ik wel! Als het antwoord "ja" is, dan zou dus - in het verlengde van hoe er door een aantal hier wordt geredeneerd over de 4-takt galop in de pirouette - het springen met 2 achterbenen tegelijk het hoogst gewaardeerd moeten worden, omdat dit de hoogst verzameling is.
De FEI regels zullen wellicht nog drastisch aangepast moeten worden Clown

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:46

QQQQ schreef:
Anders ik wel! Als het antwoord "ja" is, dan zou dus - in het verlengde van hoe er door een aantal hier wordt geredeneerd over de 4-takt galop in de pirouette - het springen met 2 achterbenen tegelijk het hoogst gewaardeerd moeten worden, omdat dit de hoogst verzameling is.
De FEI regels zullen wellicht nog drastisch aangepast moeten worden Clown

Pfff wordt er een beetje moe van...
Veel belangrijker dan 4 takt, 3 takt of 15 takt vinden de juryleden de verzameling, de balans, de regelmaat en de aanleuning en dit alles in samenhang!). En terecht. Er heeft zelfs nog nooit op mijn coupon gestaan: té duidelijke 4-takt. Jij bent degene die daar zo over valt, niet de FEI.

De vraag of een pirouette goed is hangt niet alleen af (juist minder belangrijk) of het paard in 4-takt loopt, maar wordt beoordeeld op de volgende punten:
'The collection, balance and regularity inclucing the canter before and after the pirouette'(van mn lijsten af gehaald).
Ook de aanleuning wordt meegenomen en de pirouette mag niet te groot zijn.

Geen jurylid zit dus te turen en zegt: heee ik zag 4-takt, fout!!!! En net zo goed niet: heeeee geen 4-takt, fantastisch!!! Dat is wat mijn quote uit het dicipline reglement betekent. Het is een minder belangrijk aspect van de pirouette, de beoordeling bestaat uit meerdere aspecten.

Wij willen dus niet de hoogste verzameling in de vorm van 4-takt. Als je klassiek rijdt, wil je dat wel. Ik wil meer impuls. Inmiddels wisten we dat dat een groot verschil is tussen klassiek en GP.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:25

foutje ik had twee keer geantwoord Clown
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 24-04-08 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:26

Vido schreef:

Dan kom je van de schoolgalop in de terre-a-terre. In beide kan je een pirouette rijden.

Zonder het gezien te hebben, afgaand op aleen je beschrijving (als excuus vooraf dat ik het mis kan hebben), Ik denk niet dat jou probleem is dat je teveel verzamelt.

Om vanuit (school of campagne) galop in terre-a terre te komen is niet het doorverzamelen het belangrijkste maar de de buiging en timing. Je maakt een galopwissel die je maar half doorzet. Dus van de linker of rechter galop een halve wissel zodat je in een "rechte" (symetrische) galop komt. Het oorsprongkelijke buitenbeen komt dan eerder naar voren, maar niet zoveel dat het een binnenbeen wordt (er is geen binnen en buiten meer).

terre-a-terre:
http://www.youtube.com/watch?v=fx9gRUcfmiw

Ik denk dat je probleem is:
dat je je buiging verliest in de piroutte, of
je activeert je buitenbeen te vroeg in de takt (buitenbeen wordt te voeg naar voren gezet)
Zorg dat je binnenheup voor blijft en je binnen achtebeen eerder naar voren blijft komen dan je buiten achterbeen. Dus voldoende buiging houden om niet te bijna te wisselen.

hier nog een leuke,
in slow motion vanuit galop achterwaarts een capriole!
http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ

Wie doet het hem na?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:48

Don_Marcello schreef:
Ik denk dat je probleem is:
dat je je buiging verliest in de piroutte, of
je activeert je buitenbeen te vroeg in de takt (buitenbeen wordt te voeg naar voren gezet)
Zorg dat je binnenheup voor blijft en je binnen achtebeen eerder naar voren blijft komen dan je buiten achterbeen. Dus voldoende buiging houden om niet te bijna te wisselen.

Owkee, daar zit wat in. Ik moet van Leunus idd meer stelling vragen en vooral op mijn buitenbeen de pirouette springen. Misschien is mijn timing bij de inzet ook niet goed. Ik moet eerst met mij binnenhand inzetten en dan op mijn buitenbeen springen, daar gaat mijn timing misschien mis. Wil je eens heel kritisch op je eigen timing letten?
- zet je in met je hand of met je been of samen?
- wanneer komt je buitenbeen in? voor of tijdens de inzet? of net erna?
- gebruik je je binnenbeen voor impuls? (is misschien een beetje 'paard afhankelijk')
- hoe is je aanleuning? en hoeveel druk heb je? te vergelijken met appuyeren, of lossiger? (ik vermoed dat ik teveel druk hou, omdat ik bang ben dat hij er naar voren uitloopt)

Op t moment probeer ik vooral 'kleine snelle sprongen' te krijgen, omdat Vido inderdaad de houding aanneemt van het paard in het filmpje wat terre-a-terre doet: van voor hoog en strak en eigenlijk worden de sprongen meer opwaarts dan in het galopritme. Eigenlijk komt hij dan voor mijn gevoel iets te ver achterop en komt de voorkant dus te ver omhoog.

Ik probeer hem om die reden ook wat lager in het front te houden.

Momenteel staat er steeds 'te groot' op mijn lijsten (achter tegelijk gebeurd me zelden meer). Ze tellen dubbel, dus het is dubbel jammer dat ik ze nog niet voldoende voor elkaar heb. Ik scoor 5en, soms een 4, hier en daar een 6 en 1x een 7. Dat moet dus echt beter (kunnen).

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:02

Vido schreef:
omdat Vido inderdaad de houding aanneemt van het paard in het filmpje wat terre-a-terre doet: van voor hoog en strak en eigenlijk worden de sprongen meer opwaarts dan in het galopritme. Eigenlijk komt hij dan voor mijn gevoel iets te ver achterop en komt de voorkant dus te ver omhoog.

Maar dat is juist goed!

Bedenk eens hou je in contragalop voorkomt dat je paard wisselt Pling

Probeer eens iets later of toch wat minder met je buitenbeen in te komen, maar natuurlijk zonder de buiging om je binnenbeen te verliezen (helaas heb je daarvoor toch weer buitenbeen nodig). Ik denk dat je paard op jouw buitenbeen te "electrisch" regageert en juist te vlug erbij zet. Hij moet eerst zijn binnenbeen zetten en dan pas het buitebeen (anders ga je wisselen!) Houdt dus wat nadrukkelijker de linker of rechter galop vast.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:42

ooops, ik vergis me hevig in de volgorde van de beenzetting, sorry VIDO!
Het buitenbeen wordt eerst neergezet, daarna pas het binnenbeen. Wat ik wel goed had is de plek: Het binnenbeen moet meer naar voren komen dan het buitenbeen.

Hier zie dat ook klassiekers dit probleem kunnen hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=6k5QAeRsPYQ

In de piroutte wordt dit paard ook even wat te recht en lijkt bijna om te springen. Dus net als jij beschrijft.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:02

Vido schreef:
Pfff wordt er een beetje moe van...
Veel belangrijker dan 4 takt, 3 takt of 15 takt vinden de juryleden de verzameling, de balans, de regelmaat en de aanleuning en dit alles in samenhang!). En terecht. Er heeft zelfs nog nooit op mijn coupon gestaan: té duidelijke 4-takt. Jij bent degene die daar zo over valt, niet de FEI.
Dat vind ik vrij typisch als je kijkt naar de basis principes die ook de FEI volgt: het Skala der Ausbildung: takt, losgelassenheit, schwung, aanleuning, recht richten, verzamelen.
Ik ben van mening dat de verzameling veel meer waard is als je er de gewenste takt bij kan behouden.
Vido schreef:
'The collection, balance and regularity inclucing the canter before and after the pirouette'
Het vetgedrukte, daar gaat het mij om! DAT is ver te zoeken!! Ja

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:36

Is het niet heel moeilijk om aan te geven wat er van het Skala nou eigenlijk het belangrijkst is? Bloos
Ik bedoel daarmee te zeggen: het één kan toch eigenlijk niet zonder het ander?

Citaat:
hier nog een leuke,
in slow motion vanuit galop achterwaarts een capriole!
http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ

Wie doet het hem na?

Hihi, helemaal offtopic, maar ik zie dat Bent zijn angst te boven is gekomen Nagelbijten / Gniffelen Hij vertelde dat hij sinds Filur blind is geworden geen gesprongen Capriole meer heeft durven rijden, niet omdat Filur het niet meer kan, maar omdat hij het eng begon te vinden Haha!

Zo zie je maar, er blijft altijd wat te leren! En is het niet over de technische aspecten van de dressuur, dan wel over onszelf en ons karakter. Dat lijkt me in ieder geval iets dat wedstrijdruiters en klassiekelingen gemeen hebben Knipoog (wat me trouwens heel moeilijk lijkt aan wedstrijdrijden is dat het je zomaar kan gebeuren dat je paard je door een slechte dag laat zitten op een moment waar je heel lang naartoe hebt gewerkt - lijkt me dat je daar een stevig EQ voor moet hebben. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik dan altijd 'sportief' zou kunnen blijven Bloos )

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:27

QQQQ schreef:
als je kijkt naar de basis principes die ook de FEI volgt: het Skala der Ausbildung: takt, losgelassenheit, schwung, aanleuning, recht richten, verzamelen.
Ik ben van mening dat de verzameling veel meer waard is als je er de gewenste takt bij kan behouden.
Vido schreef:
'The collection, balance and regularity inclucing the canter before and after the pirouette'
Het vetgedrukte, daar gaat het mij om! DAT is ver te zoeken!! Ja

Takt is het resultaat is van balans en ontspanning. Taktfouten zijn een gevolg van onbalans en door onbalans en door de spanning die onstaat om die onbalans te corrigeren, ontstaat overbelasting en kunnen blessures onstaan. Daarom rijden we ook dresuur, om dat te voorkomen. Daarom is Takt in de dresuur zo belangrijk.

Je moet het niet omdraaien. Het ritme/tempo in de pirouette is anders dan in de verzamelde campagne galop omdat het paard de voorhand om de achterhand moet zetten. Hij is dus voor langer onderweg dan achter en zal vertragen. Dit is in het belang van de uitvoering van de oefening. Het paard vertraagt, verheft zich voor meer (dus nog meer verzamelt) en gaat over in (viertakt) schoolgalop. Takt fouten die belangrijk zijn in in pirouette zijn onregelmatigheden zoals door het binenbeen vallen, achter uitzwaaien, het binnenbeen niet voor het buiten been houden, waardoor er ineens een "terre-a-terre" tusssprong onstaat (zie de beschrijving van Vido en het filmpje van de pirouette) of zelfd omspingt in de verkeerde overkruiste galop, de rug wegdrukt en alle ander vormen van spanning. Als je zou gaan forceren om maar het ritme en tempo van de verzamelde campagne galop aan te houden in de pripoutte, is dat juist onnatuurlijk. Je brengt je paard dan uit zijn balans, en meer op de voorhand. Daardoor zullen veel serieuzere taktfouten onstaan. De gewenste takt is dus viertakt, het gewenste ritme/tempo is lager dan de verzamelde campagne galop.

Om de galop zoals je in de piroutte wil te verbeteren, zou je dus ook prima na de pirouette eens rechtuit in schoolgalop kunnen doorrijden, ook al is dat geen "FEI goedgekeurde" oefening. Doe dat dan wel bewust en zo dat je ook weer kunt schakelen naar de campagne galop.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:31

BBreedveld schreef:
Hihi, helemaal offtopic, maar ik zie dat Bent zijn angst te boven is gekomen Nagelbijten / Gniffelen Hij vertelde dat hij sinds Filur blind is geworden geen gesprongen Capriole meer heeft durven rijden, niet omdat Filur het niet meer kan, maar omdat hij het eng begon te vinden Haha!

Het is ook niet echt een gespongen capriool, maar een "Staande" capriool. Bij een (goed uitgevoerde) gesprongen capriool streef je ernaar de achtehand voor de landing er veel meer onder te hebben en bij voorkeur op de achterbenen te landen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:08

Ik dacht toch echt dat ik zijn voorbenen los zag komen...maar da's misschien omdat het zo slow motion is Knipoog

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:35

als je aan de rechter kant klikt op more info en de informatie bekijkt kan je lezen:

Citaat:
Added: February 25, 2008 (Less info)
Backwards galop ended with a powerfull standing capriole, and YES it´s backwards
realtime!

Horse is 20 years old and Barefoot!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:09

BBreedveld schreef:
wat me trouwens heel moeilijk lijkt aan wedstrijdrijden is dat het je zomaar kan gebeuren dat je paard je door een slechte dag laat zitten op een moment waar je heel lang naartoe hebt gewerkt - lijkt me dat je daar een stevig EQ voor moet hebben. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik dan altijd 'sportief' zou kunnen blijven )

Ik als wedstrijdruiter ga er nooit van uit dat mijn paarden op een dag denken; zo, vandaag ga ik haar eens even lekker laten zitten. Daar geloof ik niet in. Natuurlijk overkomt het je wel eens dat er wat gebeurd. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gediskwalificeerd omdat mijn paard iets heel erg eng vond en niet meer voor of achteruit ging. Jammer maar helaas. 2 verliespunten (in de Z) Ben de tweede proef gewoon weer diezelfde ring in gegaan met het risico dat ik nog eens 2 punten zou verliezen. Maar op dat moment verander ik mijn doel gewoon van 'een goede proef neer zetten' in 'hem over zijn angst heen helpen'. (sommige dingen kun je thuis nu eenmaal niet optimaal voorbereiden) Ik voelde het niet alsof hij mij liet zitten. Ik zoek het dan bij mijzelf. Heb thuis ook gelijk een antischriktraining in het leven geroepen Haha!

Als je je paard goed getraind en voorbereid hebt thuis dan zullen ze je ook echt niet zomaar 'laten zitten'. En als je je paard goed voor elkaar hebt is het ook geen ramp als er wel eens wat gebeurd. Het is wel een ramp als je het moet hebben van sprokkelpunten en met de hakken over de slootproeven. Meestal zijn dat ook de ruiters die klagen over jury's, dat hun paard hun laat zitten, de omgeving etc.

Verder vraagt wedstrijden rijden natuurlijk wel wat incasseringsvermogen. Maar voor de klassieke ruiter lijkt mij dat ook nodig als je eens een show wil geven en het lukt niet op het juiste moment.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:04

Don_Marcello schreef:
Vido schreef:
omdat Vido inderdaad de houding aanneemt van het paard in het filmpje wat terre-a-terre doet: van voor hoog en strak en eigenlijk worden de sprongen meer opwaarts dan in het galopritme. Eigenlijk komt hij dan voor mijn gevoel iets te ver achterop en komt de voorkant dus te ver omhoog.

Maar dat is juist goed!

Bedenk eens hou je in contragalop voorkomt dat je paard wisselt Pling

Probeer eens iets later of toch wat minder met je buitenbeen in te komen, maar natuurlijk zonder de buiging om je binnenbeen te verliezen (helaas heb je daarvoor toch weer buitenbeen nodig). Ik denk dat je paard op jouw buitenbeen te "electrisch" regageert en juist te vlug erbij zet. Hij moet eerst zijn binnenbeen zetten en dan pas het buitebeen (anders ga je wisselen!) Houdt dus wat nadrukkelijker de linker of rechter galop vast.

Inderdaad is Vido mooi electrisch tegenwoordig! Voorheen was dat mijn grootste probleem, altijd iets traag voor mijn gevoel. Ik zal proberen meer met mijn kuit in te zetten en er op letten dat ik mijn spoor niet (teveel) gebruik.

En ik snapte al dat je binnen en buiten had omgedraaid..

Ja, nou ja, jij vindt dat juist goed, maar dat is het niet voor mijn punten he... Bovendien zal je het met me eens zijn dat ik ook weer een 'iets simpelere' pirouette moet kunnen maken, omdat ik dat wil. Het probleem is dat ik hem niet uit die heeele gezette houding krijg naar een eenvoudigere, iets minder gezette houding.
Don_Marcello schreef:
Als je zou gaan forceren om maar het ritme en tempo van de verzamelde campagne galop aan te houden in de pripoutte, is dat juist onnatuurlijk. Je brengt je paard dan uit zijn balans, en meer op de voorhand. Daardoor zullen veel serieuzere taktfouten onstaan. De gewenste takt is dus viertakt, het gewenste ritme/tempo is lager dan de verzamelde campagne galop.

Om de galop zoals je in de piroutte wil te verbeteren, zou je dus ook prima na de pirouette eens rechtuit in schoolgalop kunnen doorrijden, ook al is dat geen "FEI goedgekeurde" oefening. Doe dat dan wel bewust en zo dat je ook weer kunt schakelen naar de campagne galop.

Rechtuit in schoolgalop, dat lukt (tegen wil en dank...). Ik snap nu ook de logica erachter: Vido is iets teveel in schoolgalop in de pirouette, waardoor ook het eruit rijden voor mij moeilijk is (het ritme en de 3-takt weer oppakken). Toch gek dat hij het makkelijker vind in schoolgalop he.
Het ontbreekt mij nou precies aan wat jij hierboven beschrijft: het moet dan wel bewust gaan en ik moet weer kunnen schakelen. En wat je daarboven vertelt over het forceren van het ritme, precies! Daar zit ik nou steeds mee te klunzen!
jasmijn78 schreef:
BBreedveld schreef:
wat me trouwens heel moeilijk lijkt aan wedstrijdrijden is dat het je zomaar kan gebeuren dat je paard je door een slechte dag laat zitten op een moment waar je heel lang naartoe hebt gewerkt - lijkt me dat je daar een stevig EQ voor moet hebben. Eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik dan altijd 'sportief' zou kunnen blijven )

Als je je paard goed getraind en voorbereid hebt thuis dan zullen ze je ook echt niet zomaar 'laten zitten'. En als je je paard goed voor elkaar hebt is het ook geen ramp als er wel eens wat gebeurd.

Vido laat mij nooit zitten, dat is nog eens luxe he! Of frustrerend... wat mis gaat, ligt zéker aan mij. Maar ik ken het wel hoor. Bedenk altijd dat het maar een hobby is, we doen het voor de LOL!

Leunus had een leuke benadering: afgelopen weekend zei ik na de proef tegen hem 'oww, jammer, ik rij mijn wissels om de pas uit en ik wéét al dat dan de pirouettes komen en mijn punten kelderen...
Leunus vroeg: 'je bent toch geen Belg?'
???
'Ja, die ziet een bananenschil liggen en denkt: ownee he, daar ga ik weer...'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:07

jasmijn78 schreef:
Ik als wedstrijdruiter ga er nooit van uit dat mijn paarden op een dag denken; zo, vandaag ga ik haar eens even lekker laten zitten. Daar geloof ik niet in. Natuurlijk overkomt het je wel eens dat er wat gebeurd. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gediskwalificeerd omdat mijn paard iets heel erg eng vond en niet meer voor of achteruit ging. Jammer maar helaas. 2 verliespunten (in de Z) Ben de tweede proef gewoon weer diezelfde ring in gegaan met het risico dat ik nog eens 2 punten zou verliezen. Maar op dat moment verander ik mijn doel gewoon van 'een goede proef neer zetten' in 'hem over zijn angst heen helpen'. (sommige dingen kun je thuis nu eenmaal niet optimaal voorbereiden) Ik voelde het niet alsof hij mij liet zitten. Ik zoek het dan bij mijzelf. Heb thuis ook gelijk een antischriktraining in het leven geroepen Haha!

Als je je paard goed getraind en voorbereid hebt thuis dan zullen ze je ook echt niet zomaar 'laten zitten'. En als je je paard goed voor elkaar hebt is het ook geen ramp als er wel eens wat gebeurd. Het is wel een ramp als je het moet hebben van sprokkelpunten en met de hakken over de slootproeven. Meestal zijn dat ook de ruiters die klagen over jury's, dat hun paard hun laat zitten, de omgeving etc.

Verder vraagt wedstrijden rijden natuurlijk wel wat incasseringsvermogen. Maar voor de klassieke ruiter lijkt mij dat ook nodig als je eens een show wil geven en het lukt niet op het juiste moment.

mens naar mijn hart............. pakken wat de dag je geeft......... niet trutten over gisteren of morgen..........

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:33

BBreedveld schreef:
Is het niet heel moeilijk om aan te geven wat er van het Skala nou eigenlijk het belangrijkst is? Bloos
Ik bedoel daarmee te zeggen: het één kan toch eigenlijk niet zonder het ander?
Het hangt allemaal samen, maar takt zonder verzameling kan prima, verzameling zonder takt is foute boel.
Don_Marcello schreef:
Je moet het niet omdraaien. Het ritme/tempo in de pirouette is anders dan in de verzamelde campagne galop omdat het paard de voorhand om de achterhand moet zetten. Hij is dus voor langer onderweg dan achter en zal vertragen. Dit is in het belang van de uitvoering van de oefening. Het paard vertraagt, verheft zich voor meer (dus nog meer verzamelt) en gaat over in (viertakt) schoolgalop. Takt fouten die belangrijk zijn in in pirouette zijn onregelmatigheden zoals door het binenbeen vallen, achter uitzwaaien, het binnenbeen niet voor het buiten been houden, waardoor er ineens een "terre-a-terre" tusssprong onstaat (zie de beschrijving van Vido en het filmpje van de pirouette) of zelfd omspingt in de verkeerde overkruiste galop, de rug wegdrukt en alle ander vormen van spanning. Als je zou gaan forceren om maar het ritme en tempo van de verzamelde campagne galop aan te houden in de pripoutte, is dat juist onnatuurlijk. Je brengt je paard dan uit zijn balans, en meer op de voorhand. Daardoor zullen veel serieuzere taktfouten onstaan. De gewenste takt is dus viertakt, het gewenste ritme/tempo is lager dan de verzamelde campagne galop.

Ik snap wat je bedoeld Don, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het Anky's doel is om zo'n overdreven 4-takt te rijden en zo'n overdreven tempoverschil te laten zien tussen de galop in de pirouette en ervoor en erna.
Klopt dat voor en achterbenen een verschillende circel maken, dat is ook precies waar dat stuk van Belaski op wijst: als dat verschil zo groot wordt dat de 4-takt met het blote oog zichtbaar wordt, dan ga je in te weinig sprongen rond (teveel focus op zijwaarts i.p.v. voorwaarts).