duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Squit

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:01

WinBinChes schreef:
Ach aan het eind van het verhaal komt het erop neer dat ruiter en paard plezier hebben in het werk. Daar is waar het om gaat. Ik kreeg van de week op mijn flikker omdat mijn paard op de kop zou lopen. Was 2 maand geleden dat ze me hadden zien rijden. Daarbij is het paard 4 en vindt ik het niet noodzakelijk om hem rond sturen alsof we in het M hobbelen. Zij hadden een andere visie daarop..... Ik houdt liever mijn paard heel en vrolijk dan dat ik hem geforceerd gaat rijden. Dit soort dingen hebben tijd nodig. Een 4 jarige op de kont rijden vindt ik dan een stuk ongezonder, maar die visie werdt niet met mij gedeeld. Jammer dan, ik heb plezier en daar gaat het om.

helemaal mee eens!!!!!!!
het moet een hobby blijven en geen verplichting en als je geen plezier erin heb lijkt het niet meer op een hobby

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:35

Echt SUPER topic met SUPER YouTube filmpje (pag. 4)!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:16

Emeraldo schreef:
Ik heb het hele topic gevolgd en probeer ook op te letten hoe mijn paard loopt en zal binnenkort foto's laten maken.

Ik heb nog een vraag. Betekent het dragen van de staart ook iets? Wanneer draagt een paard zijn staart?

Dragen van de staart duidt ook op ontspanning.

ik hoop dat ik het goed heb:
Afbeelding
gedragen staart (op de rest niet op letten Bloos)

Afbeelding
een 'omg er zit wat engs achter me aan ik steek mijn staart in de lucht' Dus vanuit stress/opwinding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:33

Op die eerste foto vind ik het eerder een vlieg weg meppen staart. (en zit er spanning in het lichaam) Elk paard behoort in beweging z'n staart 'te dragen'. Ook zonder ruiter.

http://img137.imageshack.us/img137/7264/samuo1.jpg
Zowel merrie als veulen dragen de staart. En merrie is een voorbeeld wat ik onder diep versta.

Citaat:
Verder valt mij op dat het woord 'diep' hier in twee betekenissen gebruikt wordt; nl. als 'laag' (wat dus helemaal niet achter de loodlijn hoeft te zijn) en (extreem) gebogen, achter de loodlijn.
Wat mij betreft bedoelen we daarmee het laatste.

De laatste beschreven 'diep' vind ik eerder bij 'rond en diep' passen, al liggen deze termen bij LDR veel dichterbij elkaar.
http://www.sustainabledressage.com/roll ... 6_6703.jpg
Hier zie je als verschil het 'rond' zijn goed. (ldr)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-08-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:35

Er waren geen vliegen (was in december) het waaide wel heel hard.

Afbeelding
?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:42

Uhm, maar Sammie, is die laatste foto dan wel goed? Want naar mijn idee heeft dat paard mega zn kin op de borst en loopt ongeveer 20 cm achter de loodlijn Knipoog

Maar uh, ik probeer meneer zo goed mogelijk zoals de eerste foto te laten lopen meestal, dus lekker relaxed naar beneden, maar niet helemaal op de grond. En dan af en toe in en uit schuiven, dus soms helemaal naar de grond werken en dan weer iets hoger laten komen. Doe ik dit goed?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:43

wat ik heb geleerd is als een paard zit te zwiepen met de staart
het paard geieriteerd is en wat ik in de praktijk heb gezien klopt het aardig,bij paarden die iets niet snapten,gezaag in de mond,onbewust met het spoor prikken...(het was echt onbewust had navraag gedaan bij ruiter waarom en ze wist niet dat ze het deed)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:46

Volgens mij is de staart zwiepen vaak een teken van irritatie en de staart dragen heeft volgens mij te maken met de rugspieren, hoe die gebruikt worden op dat moment, want ik dacht dat de staart daar ook aan zat... kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:54

Betteke schreef:
Een paard wat zijn rug loslaat zal je niet op druk hoeven te rijden om hem naar beneden te laten lopen. Het is voor een paard geen kwestie van "begrijpen" dat hij in de krul moet, het is gewoon fijner bewegen voor het dier.
Hij kan alleen naar beneden als zijn rug los is en die krijg je niet los door kneepjes en druk aan de voorkant, dat is de valse knik.

Idd

En net als superWomen ben ik ook niet gewend een paard op druk te moeten rijden.
Kom ik op een paard van iemand te zitten die dat gewend is vind ik dat helemaal niks.
Heb daar echt een gruwelijke hekel aan.
En rij ik dat paard voor langere tijd dan worden ze allemaal een stuk lichter Lachen

Het is dus precies wat Betteke schrijft.
Het paard moet het niet leren, de ruiter wel Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:55

Dragen van de staart heeft iig niets met ontspanning te maken. Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding
Afbeelding
Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:57

Met de staart erop en in zoort van passage achtige draf, zonder rug gebruik en hoofd er ver op en met snurkende geluiden. Dat was hoe Kawa 8 van de 10 keer op concours de eerste 10 min liep.
En ik kan je zeggen, dat was geen ontspanning Haha!

Kreeg ook vaak de opmerkingen van, die hoef je niet te gemberen en dat soort dingen Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:03

Jethafa schreef:
Uhm, maar Sammie, is die laatste foto dan wel goed? Want naar mijn idee heeft dat paard mega zn kin op de borst en loopt ongeveer 20 cm achter de loodlijn Knipoog

De meningen over LDR zijn dusdanig verdeeld dat ik mij voor de 'plezier' en 'leer' van dit topic niet uit ga laten over het wel of niet goed zijn van het rijden van LDR. Ik toonde expres een plaatje van deze LDR om het verschil te laten zien wat ik onder de termen diep en rond ( en laag) afzonderlijk zie, omdat ik het eerder had over dat ik jonge paarden. Ruggebruik (en het evt. zelf opzoeken van de hand) vind ik dan belangrijker dan op de loodlijn rijden. Waar overigs ook een discussie over gevoerd kan worden omdat een paard het ontspanningspunt waarbij ze alles loslaten en 'nagevelijk' zijn soms ook voor of na de loodlijn kan hebben.

Het veelvuldig zwiepen van de staart is een teken van niet accepteren wat er op dat moment gevraagd wordt. Een vorm van verzet dus. Matine was (en is) daar een zeer goed voorbeeld van. http://www.youtube.com/watch?v=3IUBJIBj ... ed&search=

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:07

Eindelijk weer eens een normaal topic waar normaal gereageerd wordt. Erg leerzaam ook.

Mijn paard is nu niet echt het type dressuurpaard, overbouwd, een enorme onderhals en laat zadelmak gemaakt. Daarnaast is ze ook nog een behoorlijke stresskip.
Ik probeer haar met zo min mogelijk druk te rijden, ze vindt dit moeilijk en zoekt eigenlijk altijd wel iets om van te schrikken. Als dat gebeurt dan heb ik het gevoel dat ik op een tuiger zit Bloos Mijn eerste reactie is dan vast pakken, helemaal fout ik weet het alleen is het in theorie wel een stuk makkelijker dan in de praktijk. Al pak ik haar maar een seconde vast dan kan ik daar de hele tijd "last" van hebben.
Ben ik nu de enige kneus die af en toe door de bak gaat op een manier die ik niet wil????

Staart gooit ze ook regelmatig over de rug en de ontspanning is dan helemaal ver te zoeken.
Daarentegen is mijn pony altijd heel fijn te rijden, niet zwaar op de hand oid. Zijn staart hangt wel altijd scheef. hier is hij meerdere keren voor onderzocht en nooit wat gevonden. Ook op stal/land staat hij met een scheve staart (wel ontspannen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:14

GvdT, als iedereen gelijk perfect zou rijden dan reden we allemaal Grand Prix. Iedereen worstelt met z'n eigen puntjes waar aan gewerkt kan/mag/moet worden, zolang je die punten zelf ook weet en je daar aan wilt werken is het goed. Ik kan ook zo een waslijst opnoemen waar ik aan wil werken en vaak op het moment dat ik het (onbewust) doe denk: oliebol, niet doen. Anders oplossen, anders aanpakken. Zolang je die momenten herkent en daaraan wilt werken dan komt er vanzelf een moment dat je het dus niet meer doet. Het eentje puntje op de waslijst duurt alleen wat langer dan het andere puntje Haha!

Een scheve staart(dracht) kan duiden op rugproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:16

Idd sammie Ja
Ik heb ook 101 dingen die ik wel weet, maar ook pas als ik het fout doe denk, waarom doe ik dat nu? Weet toch dat dat niet werkt/oplost Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:29

@Sammie, wat is LDR? En het was gewoon een vraag, niet een aanval ofzo. Ik was gewoon benieuwd, ik vind het er niet heel ontspannen uitzien.

@GvdT, ik heb dat zo vaak.. maar ja, we komen er wel, als we lekker doorgaan met leren en oefenen!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:34

LDR staat voor Laag Diep en Rond de zogenaamde rollkur.
Op Youtube kan je een heleboel filmpjes vinden en zien wat er precies wordt bedoelt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:35

Haha! Ik rij regelmatig in de bak op een manier die ik niet wil. En een lol dat die knol heeft! Haha! Nagelbijten / Gniffelen

LDR is toch laag, diep, rond?
Edit: wordt al uitgelegd. Haha!

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:41

O, ik snap nu wat de loodlijn is.
Maar mijn pony loopt denk ik wel achter de loodlijn.
En waarom moeten ze daar lopen??
Is dat als je op een hoger niveau zit of juist niet??
Sorry als ik domme vragen stel Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:47

Afbeelding

Afbeelding

Is zijn hoofd-halshouding OK?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:36

beantsje schreef:
Ik kom even terug op mijn vorige post, met die 4 bogen. Een levade is een situatie 4, waarbij er sprake is van (extreme) verzameling en de boog a.h.w. achterover gekanteld is.

Wie zou durven beweren dat dit paard niet aan de teugel is?

Dit paard is wel áán de teugel maar het feit dat hij zijn neus voor de loodlijn heeft, heeft niets te maken met dat hij ervoor gereden wordt. Het komt juist door de extreme oprichting van de voorhand, zou dit paard met zijn neus op de loodlijn zijn dan klopt er iets niet in de aanleuning. Vandaar dat ik die foto geplaatst heb van het paard in piaffe (paard heet Balagur), dat vind ik een beter voorbeeld van een paard wat voor de loodlijn loopt maar wel goed verzameld is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:39

@ Needje; de hoofd-hals houding is op de 2e foto het best. Keurig op de loodlijn, lengte in de hals en ontspanning van de onderhals en kaak.
De eerste foto heb je iets teveel contact met de mond naar mijn idee en is hij ook net iets achter de loodlijn (wat in zo geringe mate overigens helemaal niet slecht hoeft te zijn)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:44

Emeraldo schreef:
Ik heb nog een vraag. Betekent het dragen van de staart ook iets? Wanneer draagt een paard zijn staart?

Het dragen van de staat betekend wel degelijk iets, of beter; het niet dragen van de staart. Knijpt het paard de staart tussen de billen dan is hij gespannen, een paard wat ontspannen is onder het zadel kan dus niet zijn staart aanknijpen maar draagt hem losjes. Hoeveel een paard de staart draagt is afhankelijk van ras en karakter. Een KWPN'er draagt de staart in ontspanning lager dan een arabier.
De schimmel op de foto's is wel degelijk ontspannen, hij is alleen gewend zijn staart iets hoger te dragen dan de meeste andere rassen.
Een hogere dracht dan horizontaal duidt op spanning/opwinding. In het algemeen kun je dus zeggen, is de staart horizontaal of lager dan zit het nog goed maar wat hier ook een grote rol speelt is de houding van het hoofd/ogen/orenspel. De combinatie geeft aan of het paard ontspannen is of juist gespannen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:18

Ik wou precies hetzelfde zeggen als Anneliesdj, needje!!! Mooi paard, de 2e foto ziet er inderdaad meer ontspannen uit, hoewel ik de houding op de 1e foto niet verkeerd vind, maar het ziet er wat minder gemoedelijk uit. Mooi paard!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:00

Nee, ik ga niet in op houding enz. van de ruiter Knipoog
Maar als ik puur naar het totaalplaatje kijk. zie ik persoonlijk liever de bovenste dan de onderste foto. De bovenste foto is op zich typisch een beeld van niet verzameld, wel correct aan de teugel. en daar hoort deze hoofdhouding -voor de loodlijn- bij.
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van alleen dat hoofd kan ik niet zoveel mee, omdat het nooit los staat van de rest. De hoofd en hals zitten nu een keer aan de rug vast. het hangt ook af van de mate van verzameling.