Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:36

Nadya: we begrijpen mekaar.
Highlanders zijn dus pas laat rijp,vandaar dat hij nu pas gereden wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:42

ik kan er nog steeds geen begrip voor opbrengen, hoe voorzichtig je het ook zou aanpakken en een DA, hoe 'bekend' buiten welke landsgrenzen dan ook die blijkbaar een 2,5 jarige zo op het oog beoordeeld op zijnde 'klaar' voor het rijden kan ik ook niet begrijpen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:54

Of jij wel of niet 'voorzichtig' bent met inrijden o.i.d. zou toch geen criterium moeten zijn, de leeftijd van het paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:26

Ik ben het met je eens, Kinke. Maar goed, ik respecteer de meningen van anderen wel, ik doe de dingen op een andere manier. Heb er alleen maar positieve resultaten mee gehad, dus ik denk dat ik het op een goede manier doe.
Soms krijg ik wel eens de indruk dat ik teveel een "boekjes" mens ben. Ik kijk naar die groeischema's, die zijn door experts gemaakt, dus wie ben ik om een paard eerder te willen inrijden? Omdat het de gangbare manier is? Er is wel meer gangbaar, maar dat iedereen het doet, betekent nog niet dat het ook goed is. Met die gewichtstabellen hetzelfde, en dan hoor ik: Ja, maar volgens die tabel ben ik te zwaar. Ehh... is dat dan niet iets om over na te denken?
Volgens het groeischema is ook een 3-jarige nog niet klaar om ingereden te worden. Ik wil daarin ook afgaan op de mening van experts, wie ben ik om het beter te willen weten? Ik wil geen risico's nemen..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:25

Nou, dat vind ik dus ook wel moeilijk, ik geloof die groeitabellen absoluut wel en dan krab ik mezelf dus ook weleens achter mijn oor! Maar ik geloof niet zo in eenheidsworst en strikt volgens het boekje. Ik luister naar wat mijn gevoel me ingeeft en laat me ook adviseren door mensen waarvan ik het gevoel heb dat ze er verstand van hebben. Dan kan ik er dus ook goed naast zitten natuurlijk, dat realiseer ik me ook wel. Maar mijn gevoel zal me nooit ingeven dat ik een 2,5 jarige al echt moet gaan rijden!
Maar echt strikt volgens het boekje:nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:30

Ik laat me idd ook graag adviseren, ben daarbij wel heel kritisch moet ik zeggen. Ik hoor soms ook adviezen die lijnrecht tegen mijn gevoel en ervaring ingaan, daar doe ik dus ook niets mee.
Moet er ook bij vertellen dat het ene boek het andere niet is. In sommige boeken staat gewoon klinkklare nonsens. Maar die oude boeken... van die dressuurmeesters, daar kan een mens een hoop uit leren.

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:11

zadelmak maken is iets anders dan inrijden,het ligt er ook aan hoe je het zadel gebruik.Maar zowiezo zou ik nooit op mijn paard van 2,5 een zadel leggen.Ik heb zelf een veulen van 1,4 en als die 3 is ga ik hem rustig zadelmak maken door met het zadel erop en lichtjes aangesingeld lekker met hem te wandellen langs het verkeer want ik weet dat hij(en ik) er van houd(en) om erop uit te gaan.En daarna ga ik rustig beginnen tot dat hij alles accepteerd,maar ik ga er nog niet op.Nou daarna zal het wel weer tijd zijn dat hij het land op gaat.Hij is dan in oktober terugvanhet land gekomen en dan heb ik 6 maanden om dat met hem allemaal te doen en andere leuke dingen,in april gaat hij het land weer op
en komt als 4,1 weer terug en daarna begin ik gewoon over nieuwe en dan ga ik oefenen met mijn gewicht te accepteren.

Ik ben ook voor om na te denken over de groeischema's jammer genoeg denk niet iedereen er zo over en lopen er genoeg ''mislukte'' paarden rond.Omdat er mensen zijn die niet kunnen wachten tot dat hen paard een redelijke leeftijd heeft bereikt waarop je er mee aan de slag kan.Maar kijjk eens naar de rensport daar zijn ze ook niet allemaal 4 of 5 ,daar is het hoe sneller hoe beter er kijken niet naar de leeftijd van het paard maar naar de prestratie's van dat paard.En dat is niet alleen bij de rensport.Maar ik vind niet dat je dat asl excuus mag gebruiken om je 2,5 jarige in te rijden.En niet iedereen is heilig hoor, ik heb zelf ook wel eens een zadel op een 2,5 jarige gelegd,dat was alleen het zadel zonder aan te singellen,dat was mee om te kijken hoe hij zou reageren,en die ging er in bijten maar dat is gewoon nog de speelsheid hij bijt overal in.

En ik hoor ook wel adviezen bijv. dat ik met de mijne al kan gaan longeren Clown omdat het een hengst is en anders zou ik hem niet meer in de hand kunnen houden en zo kan die mooi al spieren krijgen want mevrouw had gelezen dat je bij de haflingers eerder kan beginnen Verdrietig nOu daar ga ik natuurlijk niet op in Dromen

.Ik vind 3 jaar niet te jong maar het moet dan niet dat je je paard over vraag omdat jij het zograag wil.De mijne heeft daalijk een jaartje niet op het weiland gestaan omdat ik hem zelf in de gaten wilde houden en niet dat hij niet buiten is geweest hoor, hij komt gewoon bijna heel de dag buiten alleen s'avond op stal.dat heeft ook te maken dat er toen die tijd veel dieren mishandeld werden en ik niet een goede mogelijkheid had gevonden waarvan ik zeker wist dat er goed op hem gelet zou worden.Daarom gaat hij tot 4 omgeveer de wei op omdat ik weet dat hij dat wel leuk zal vinden en ik dat hem wel wil gunnen.

Me vent blij= ik blij Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:01

Jeetje,kunnen nu zo weinig mensen wachten tot hun paard oud genoeg is voor het inrijden??Met een jong dier kan je op een andere wijze toch ook bezig zijn,zonder dat je hem/haar al veel te jong belast.Leer je paard manieren,zoals voetje geven,poetsen,netjes aan de hand mee stappen,ga eens wandelen,speel een beetje met zo'n jong dier.Sorry maar ik kan er absoluut niet achter staan als te jonge dieren al worden ingereden.En dan bedoel ik ongeveer drie jaar of ouder om echt in te rijden.Geniet toch eens van hoe leuk een jong paard kan zijn,laat ze nog lekker dollen en spelen.Je kan er nog lang genoeg op zitten!!Geduld is en blijft een hele schone zaak!!Groetjes. Ach gut .

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:18

Het is ook beter helmaal geen alcohol te drinken voor je 24ste levensjaar, das nl niet goed voor je onvolgroeide ingewanden, staat in meerdere boekjes. Wie van jullie heeft zich daar aan gehouden?? Boekjes of niet niet elk paard is het zelfde. Wij doen thuis ook niet veel met een 2,5 jarige. Wel kan ie dan al vast staan, is niet bang voor de waterspuit en wandelen we langs de weg. Kan hij aan een lijntje lopen en weet ie wat longeren is. Dit is denk ik meer dan genoeg stof voor zo'n dier. Het dier wat bij ons op stal staat en in April 3 wordt heeft al een keer een singeltje om gehad en staat ook onder een winter deken. Dit puur om er aan te wennen dat er lekker iets op zijn rug ligt en dat we er lekker mee bezig zijn. Als hij straks de wei op gaat begin april ga ik pas beginnen met opzadelen en er op zitten met longeren. Vroeg genoeg naar mijn mening.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:20

Ik las deze week een advertentie op marktplaats, Fell-pony 2,5 jr oud, zadelmak, ingespannen en verkeersmak.
Foto erbij (waardeloze foto overigens)
Dus ik bel de meneer en vraag of de leeftijd niet 12,5 moet zijn Gestoord

Nee, hij begon altijd met 2 jr met inspannen en beetje longeren en zadeltje erop en met 2,5 waren ze dan klaar.
Ik ben niet begonnen met veroordelen ofzo maar deze meneer vond dat hij het heel erg goed en verantwoord deed en dat de paarden daar niets van te lijden hadden Bloos!

Heb opgehangen, was confuus en heb hem succes gewenst met de verkoop Sigaar

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:24

Ik vraag me dan wel eens af wat jullie er van vinden dat dravers als jaarling beleerd worden en na 3 maanden weer eens op vakantie gaan ik ben er van overtuigd dat je naar het paard moet kijken of ze er klaar voor zijn ja of nee.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:31

Zo zonde als mensen niet even kunnen wachten met inrijden. Dan moet je niet zo'n jong paard kopen. Iemand die ooit bij ons op stal stond kocht een paard van bijna twee. Een belgisch trekpaard en omdat hij toch zo stevig was ging ze er ook maar alvast mee rijden Gestoord We kregen het niet aan haar verstand gepraat dat dat toch echt niet verstandig is.
Nu staat er een paardje van 2,5 op stal. De eigenaresse is vooral bezig met goede manieren, netjes stilstaan, goed meelopen..dat soort dingen. Dit paard krijgt steeds meer zelfvertrouwen en daarom doet ze er nu ook wat meer mee.
Het hangt natuurlijk ook erg van je paard af. Geestelijk zijn sommige paarden er al eerder klaar voor dan andere. Maar lichamelijk gezien moet je er goed voor uitkijken, ze zijn nog in de groei op hun derde en je kunt ze makkelijk overbelasten.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:36

Jollyjoy schreef:
Maar lichamelijk gezien moet je er goed voor uitkijken, ze zijn nog in de groei op hun derde en je kunt ze makkelijk overbelasten.

Precies, een vriendin van me heeft een 3 jarige Fries gekocht. Is beleerd nu en wordt om de dag gereden door een kundige en slanke vrouw. Ben ervan overtuigt dat deze Fries het werk aankan.

Beleren en beleren zit natuurlijk veel verschil in. Grondwerk, opvoeden, zelfverzekerd maken, vertrouwen geven en sociaal worden zijn heel andere zaken dan je paard "klaar hebben" met 2,5 jaar.

Dravers als jaarling beleren en daarna op vakantie sturen..........sorry kan het juiste woord niet vinden. Maar vindt het niet kunnen. En dan druk ik me netjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:13

Een Fries moett je met 3 jar echt nog niet beleren. Een fries is een laatrijp ras, betekent dus ook dat ze later zijn uitgegroeid. Erg slim vind ik dat dus niet...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:31

Mijne hebben we met 3 jaar licht aangereden en daarna is hij weer een jaar de wei op gegaan. Als je ziet hoeveel hij gegroeid is in dat jaar dan weet je dat ze met drie nog niet zwaar aan het werk moeten. Als je ze zo jong meteen flink aan het werk zet dan gaat hun energie daar naartoe ipv naar het groeien, ze moeten echt de kans hebben nog wat verder uit te groeien. Licht aanrijden zie ik niet als probleem, zolang je ze daarna maar weer de KANS geeft om verder uit te groeien.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:45

Ik heb een bijna driejarige, wordt ongeveer over 2,5 maand drie, daar longeer ik nu gewoon twee keer in de week ongeveer 7 minuten en dan gewoon aan een halster. Knipoog

Sommige mensen bij mij op stal rijden al 1 keer in de op een paard van 2.5! en sommige zelfs meer!

Dat vind ik echt te vroeg! Maarja, ze moeten het zelf weten, het is hun paard. Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 03:09

Nah, dan zal ik maar niet beginnen over de paarden die bij ons met 2,5 de manege lessen in gaan Ach gut Sigaar

Ik zou zelf met iets voor 3 jaar beginnen met af en toe longeren, om het te leren kennen, en wennen aan hoofdstelletje, longeersingeltje enz.

En met 3 jaar ongeveer er op enz.

Ik heb nu zelf een 3,5 jarig paard. Daar rijdt ik nu 3 x per week een half uurtje op. Ik wil er nog lang plezier van hebben dus.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 04:03

Ik heb het 1 en ander gelezen.
Mijn mening is voor 3 niet erop of longeren. Longoren is zo erg belastend. Mijn merrie van nu 3,5 jaar heb ik nu 5 keer opgezeten, maar ik vind haar toch nog te jong ze vind het allemaal erg leuk, maar met 4,5 gaan we weer verder, maar daar zal verder weinig longeren aan te pas komen, want vind het persoonlijk bij ons niet echt iets toevoegen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:18

Noetanchamon schreef:
Ik las deze week een advertentie op marktplaats, Fell-pony 2,5 jr oud, zadelmak, ingespannen en verkeersmak.
Foto erbij (waardeloze foto overigens)
Dus ik bel de meneer en vraag of de leeftijd niet 12,5 moet zijn Gestoord

Nee, hij begon altijd met 2 jr met inspannen en beetje longeren en zadeltje erop en met 2,5 waren ze dan klaar.
Ik ben niet begonnen met veroordelen ofzo maar deze meneer vond dat hij het heel erg goed en verantwoord deed en dat de paarden daar niets van te lijden hadden Bloos!

Heb opgehangen, was confuus en heb hem succes gewenst met de verkoop Sigaar

Heb je alleen gebeld om na te gaan of het geen typefout was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:21

In Veendam is een man die gaat erop rijden als ze nog jaarling zijn..
en als ze 3 zijn gaat hij er echt op rijden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:44

Als klein meisje werd ik ook op 2,5 jarige ponies gezet. Was doodnormaal. Kende niet anders.

Het is maar net wat je geleerd hebt en/of wat je gewend bent.

Tegenwoordig wacht ik wel tot ze oud genoeg zijn Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:22

Dus het is toch waar dat dravers al met een jaar getraind worden??Vandaar dat de dravers die ik ken en niet meer op de baan lopen,zoveel klachten hebben.Mensen kunnen ze na hun baan verleden vaak heel goedkoop kopen,nu snap ik er veel meer van.Ze tobben bijna allemaal met hun pezen of hebben bot problemen.Arme dieren,je laat toch geen kinderen werken??Hier heb ik echt geen goed woord voor over!! Boos! .

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:25

Tis een eindeloze discussie.. Sommige mensen doen het ook alleen mar om het geld dat is een feit erg zonde allemaal

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:12

ik vindt het ook echt veel en veel te vroeg. de paardjes zijn nog helemaal niet volgroeid in hun botten, ze kunnen er later veel problemen van krijgen.
mijn advies, begin bij vier jaar met inrijden.. zeker niet eerder!

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:48

Gewoon lekker wachten! Die van mij wordt in Maart 3 en volopig zit ik er nog niet op.
Ben van plan rond april/mei zadelmak te maken en dan lekker 3 maanden vakantie geven. Daarna ga ik wel weer verder kijken.