Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:07

ik vind dat jij je goed uitdrukt,Yamcha.......anders dan sommige anderen hier Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:55

Even een schematje gekopieerd van internet:

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 200kg 40kg 20%
IJslander 1 135cm 350kg 70kg 20%
IJslander 2 140cm 450kg 90kg 20%
Haflinger 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 1 160cm 550kg 71kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700kg 80kg 12%
Koudbloed 1 165cm 800kg 96kg 12%
Koudbloed 2 170cm 900kg 104kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat
meer belasten.

Ik kan mij wel vinden in dat schema. Weeg je dus boven de 104, niet meer paardrijden dan Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:58

Yamcha schreef:
Ik denk niet dat het voor een jury uitmaakt waarom dat meisje dik was. Mij zou het niet uitmaken iig. Ik zou kijken naar een passende cmbinatie, harmonie, en correct uitgevoerde oefeningen. Het spijt me zeer, maar ik vind de reden waarom iemand dik is op een wedstrijd totaal niet relevant. Ik zie dus niet in waarom een jury daarnaar zou moeten vragen.
Als de combinatie past, de oefeningen zijn goed, het paard is ontspannen en nageeflijk, er wordt geen verzet getoond, en de combi ziet er gelukkig uit... krijgt ze goede punten. Is het rijtechnisch niet correct en het paard toont duidelijk verzet, krijgt ze geen goede punten, dat heeft niets te maken met de reden dat iemand wel of niet dik is.
Natuurlijk is het waar dat je als je 130 kilo weegt niet op een paard moet gaan zitten (maar als je een groot, sterk paard hebt, waarom eigenlijk niet?)... maar iemand die 1.50 is en te dik, of iemand is die 2 meter is en te dik, daar zit nog wel verschil in!
En idd als de combinatie goed is, wie ben ik dan om te oordelen? Een paar pagina's terug zit er ook een vrouw die overgewicht heeft op een Arabier, en als je mij zonder foto hed gevraagd of het kon, zou ik nee zeggen... maar als ik het plezier zie wat die twee hebben, ik zie de ontspanning in het paard... vind ik het een gave combi!

Denk dat je mijn foto's bedoelt.
Of niet?

Maar ik sluit me helemaal bij je verhaal aan.
Je ziet aan een paard/pony of hij het aankan.

De fijn-lopende pony die mietje beschrijft kan nooit fijn lopen als hij er veel last van heeft lijkt mij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:59

jasmijn78 schreef:

Partout is 1.64 en ik woog op een gegeven moment 82 kilo.
Dus eigenlijk mag dat niet? Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:28

Amanda schreef:
jasmijn78 schreef:

Partout is 1.64 en ik woog op een gegeven moment 82 kilo.
Dus eigenlijk mag dat niet? Haha!

Schaam jij je niet? Clown

Sorry hoor maar zo'n tabel vind ik echt onzin. Op deze manier zouden er ook bijna geen mannen mogen rijden of echt lange meiden.

het ene paard van 1.60m is het andere ook niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:29

Ik kan me zo aan irriteren dat je als je foto's op bokt zet, dat je word afgekeurd omdat ik te zwaar zou zijn, nee een den zijn... Boos! Ik kan hier zoooooooooooooooooo kwaad om worden...)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:49

Als ik moet verder gaan op die tabel moet ik mijn paard maar best verkopen, want dan weeg ik veel te veel voor hem.

Ziet het er eigelijk ook uit alsof ik te zwaar ben voor hem? Ik ga even m'n gewicht er niet bijzetten, gewoon op het zicht kijken..

http://img172.imageshack.us/img172/1235/nickyenkaprikq7.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:51

Nee, je lijkt absoluut helemaal niet te zwaar.
Je zegt je gewicht niet, maar zou je ook helemaal niet zwaar schatten.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:53

runningkawa schreef:
Nee, je lijkt absoluut helemaal niet te zwaar.
Je zegt je gewicht niet, maar zou je ook helemaal niet zwaar schatten.

Het lijkt idd zo he, vandaar dat ik eigelijk nooit commentaar krijg van: 'jij bent te zwaar voor je paard'
Op die foto woog ik rond de 97kg, dus met kleren, schoenen etc.. neigt het toch wel naar de 100kg.
En ik ben 1.75m dus ik ben veel te zwaar voor m'n lengte ook. En volgens de tabellen doe ik m'n paard ook serieus wat aan *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:54

Echt waar, weeg jij dat?

Dat zou je op die foto dus echt niet zeggen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:58

ja hoor, eerlijk waar! Lachen Hoewel ik me er rot voor schaam lieg ik niet over m'n gewicht.
Hier nog even een foto van naast m'n paard, dan zie je het mss iets beter.

Maar ik lees hier op bokt vaak over mensen van 85kg: 'ooh jee, je paard kan je niet dragen hoor'
Dan denk ik soms bij mezelf: Ze moesten eens weten wat IK weeg! Lachen

Maar zover ik weet heeft Kapri geen last van mijn gewicht. Ik stijg wel altijd met een krukje op, is voor hem en voor mezelf fijner.

http://img80.imageshack.us/img80/2329/stommekopcu7.jpg

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:10

nickytje
Nou je hoef je paard echt niet te verkopen.
Rij maar lekker door hoor want je bent een leuke combi.
Gwicht wil niet altijd ales zeggen.
Zolang de rijstijl maar goed is.
Rukken en plukken is veel erger.
Leuk paardje trouwens wat voor afstammeling is het.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:13

helga1969 schreef:
nickytje
Nou je hoef je paard echt niet te verkopen.
Rij maar lekker door hoor want je bent een leuke combi.
Gwicht wil niet altijd ales zeggen.
Zolang de rijstijl maar goed is.
Rukken en plukken is veel erger.
Leuk paardje trouwens wat voor afstammeling is het.

Dankje! Ik stop heus niet met paardrijden hoor... Ik beleef nog steeds (ondanks dat het soms zo'n ezel is) veel plezier en voldoening aan het rijden.
Het is een KWPN ruin van 14 jaar al ondertussen. En wat zit er allemaal in z'n familie:

Bilona x Creool (beide springpaarden) maar ik rijd voornamelijk dressuurgericht met Kapri.
Verder zit er ook nog: Lucky Boy xx, Lector, Akteur, ... in Lachen

Edit: typo!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:37

Mooie combi hoor!
Lijkt wel wat op Partout en mij, alleen beide 10 cm kleiner Clown
Qimm: ik schaam me diep Ja Clown

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:11

Ik ben 1 van die meiden die aardig wat boven de 100 zit. Ik rij paard sinds mijn 6e en ik ben nu 23. Naarmate ik groter en zwaarder werd, ben ik al snel op een paard gaan rijden. (12 jaar)

Nu rij ik eigenlijk al jaren trekpaard. Niet omdat ik daar nou zo supergek van ben ( eigenlijk wel...) maar meer omdat het plaatje van mij op een ''luxe'' paard niet klopt en ik mezelf er niet lekker op voel.

Met mijn gewicht kan ik wedstrijdsport en zwaarder werk niet aan. Na 10 minuten draven ben ik kapot en doen mijn spieren pijn. Dat is de consequentie van mijn gewicht. Ik maak lekker ritjes door de polder, voornamelijk in stap, stukje draven en een stukje galop. Ik rij niet extreem lang.

Als ik in draf aan het rijden ben, dan lijkt het alsof alles ''flubbert''. Nu weeg ik dan ook geen 85 kilo, maar aardig wat meer. Ik zit redelijk goed, niet echt hinderlijk.

Maar buiten of je te zwaar ben voor je paard of niet.... Laten we ook eens kijken naar het gevoel dat je er zelf van krijgt. Hardlopen is voor mij ook niet lekker, mijn benen en buik zitten in de weg. Dat gevoel herken ik ook bij paardrijden. Ik kan maar tot bepaalde ''hoogte'' presteren omdat het anders gewoon onaangenaam gaat worden.

Nu zeg ik niet snel dat iemand te zwaar is voor een paard. Voor mij ligt dat helemaal aan het ''streven'' dat je hebt. Ik denk dat je met mijn gewicht gewoon niet op topniveau kan presteren, net zoals ik nooit een ster in voetballen of hardlopen zal worden. Als ik reeël naar mezelf kijk dan weet ik dan ik niet moet verwachten dat een leuke volbloed het met mij gaat redden. Hij zal misschien niet door zijn beentjes zakken, maar aangenaam is het niet. Je ziet het meteen aan een paard, als het niet fijn is. Als het gewicht teveel is, gaan ze al snel breder staan en de benen draaien zich wat naar buiten tijdens het rijden. Er zijn zoveel kleine signalen, gewoon goed op je paardje letten.

Ik heb ooit nog eens getracht op een Fries x Belgisch Trekpaard te rijden. Nu was het wel meer Fries, alleen bruin dan. Knipoog
Ik merkte gewoon dat die hoge gangen en zijn snelle vermogen tot sprintjes trekken niet bij mij paste. En dan voornamelijk bij mijn gewicht. Dat hoge opgooien schudde mij helemaal door elkaar en ik kon niet flexibel meegaan in de bewegingen. Nu is dat misschien persoonsgebonden, maar voor iemand met mijn gewicht heeft dat zeker een connectie met elkaar. Ik kan niet flexibel lichtrijden. (Zwaartekracht he.. Tong uitsteken )
Ik kan die dingen gaan ontkennen, maar het is gewoon zo. Net zoals ik niet mijn tenen aan kan raken, omdat mijn lijf in de weg zit.

We zitten nu op het gevoels-aspect rondom zwaarder zijn, maar ik vind dat je niet mag ontkennen dat je fysiek soms wat minder goede mogelijkheden hebt.

Dat neemt echter niet weg dat we gewoon lekker kunnen paardrijden, maar ik denk dat je je bewust moet zijn van bepaalde zaken die wat minder goed zullen gaan. Zoek gewoon een geschikt paardje uit dat jou zichtbaar goed kan dragen en er is niks aan de hand!
Laatst bijgewerkt door RainyDays op 29-09-06 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:13

Dames wat willen jullie nou horen? Top dat jullie gewicht te hoog is (wat ook nog een risicofactor voor jezelf is) en je kunt nog makkelijk op een pony rijden??

Je moet wel eerlijk blijven tegenover jezelf én tegenover het paard waar je op gaat zitten.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:20

Charos schreef:
Dames wat willen jullie nou horen? Top dat jullie gewicht te hoog is (wat ook nog een risicofactor voor jezelf is) en je kunt nog makkelijk op een pony rijden??

Je moet wel eerlijk blijven tegenover jezelf én tegenover het paard waar je op gaat zitten.

tssss ,schreeuw niet zo!!!!
Er is hier niemand die zegt dat hij of zij reuze blij is met zijn of haar gewicht!!!En al helemaal niemand die op een pony wil gaan rijden...of je gaat goed lezen.....of houd gewoon je mond Tong uitsteken
En als er iemand eerlijk is tegenover haar paard is het....nathalie..of heb je daar overheen gelezen??ze vertelt dat ze het eerlijker vind om een trekpaard te rijden!!!
Laten we dit topic aub een beetje beschaafd houden...het ging een tijdje goed..houden zo!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:23

De reactie van Nathalie vind ik ook heel zelf bewust Ja

Maar ik zie er hier wel een aantal reageren die wél op een pony rijden.

Boven schreeuw ik helemaal niet, want ik zit achter een computer en typ een reactie dus die opmerking snap ik niet helemaal. Bovendien ben jij hier ook niet degene die bepaald wat ik plaats.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:24

Mooi Nathalie1983!
Fijn dat je zo eerlijk bent! Go jij! Go jij!
Dit vind ik een geweldige zin, erg mooi
Citaat:
We zitten nu op het gevoels-aspect rondom zwaarder zijn, maar ik vind dat je niet mag ontkennen dat je fysiek soms wat minder goede mogelijkheden hebt.

Afgod

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:26

Charos schreef:

Kijk ik denk dat jij maar beter op een koudbloed kunt gaan zitten ipv ´mensen met een maatje meer´ aangezien je knap koudbloedig reageerd!

( en ja, ik ben te zwaar! Maar ik men verstandig en rij niet! )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:37

Jaaaa mag ik me er ook mee bemoeien? Bloos
Heb ook een beetje overgewicht (kilo of 10), maar ben hard bezig om dat weg te werken. Om heel eerlijk te zijn niet voor mijn paarden maar gewoon omdat ik me er zelf niet prettig bij voel.

Een paar jaar geleden ben ik op ruitersportvakantie geweest, daar hanteerden ze het volgende: een paard mag max. 20% van zijn eigen gewicht dragen. Ze fokten daar ook koudbloeden met quarters, om de steeds zwaarder wordende Amerikaan te bedienen. Da's toch best een reeele standaard? Er vanuit gaande dat een KWPNer 600 kilo is, kan die dus 120 kilo dragen.
Pfffff, mag ik nog mooi op mijn paardjes rijden! Haha!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:38

Inderdaad het is moeilijk om tegen die persoon te zeggen maar wat is erger, een zwaar persoon soms met de neus op de feiten drukken of iemand voor liegen? En maar blijven roepen nee hoor kan hij heus wel aan, tot dat het paard/pony echt last krijgt en de amazone zich alsnog schuldig voelt?

Zwaarlijvig zijn is geen keus! maar hoe je ermee om gaat wel.
Je kunt reëel zijn en zeggen ik stop een tijdje tot ik wat kilo's afgevallen ben of gewoon je kop in het zand steken en het probleem ontkennen.

Ik heb het hier dus idd over mensen die niet een paar kilo te zwaar zijn.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:51

Ik weet als geen ander dat het vreselijk pijn doet te moeten erkennen dat je je paard teveel belast. Dan heb ik het niet over mensen tot 100 kilo maar mensen die daar aardig wat boven zitten, zoals ikzelf. Het is namelijk niet alleen uit goede wil voor je paard, maar ook een stukje zelferkenning dat je niet op de goede weg zit met jezelf.

Dik zijn maakt dat je in bepaalde zaken belemmeringen zult ondervinden. Ik kan niet hardlopen, niet op een geweldig mooie arabier rijden, geen gave trektochten maken, maar ook niet naar de disco zonder mezelf naar te voelen.

Ik zou met alle liefde veel gewicht willen verliezen om in ieder geval fysiek normaal te kunnen rijden. Dit is echter niet alleen een kwestie van willen maar ook van kunnen. Alles in het leven kent een offer.

Ja, ik stoor me aan de mensen die nare opmerkingen in dit topic maken, maar ik stoor me ook aan de mensen die doen alsof het niet veel uitmaakt dat je wat meer weegt. NEE! Dat maakt ook niet uit, maar erken wel bepaalde zaken die dat met zich meebrengt, zoals niet op alle paarden kunnen rijden.

Een paard kan veel dragen, maar is het ook prettig voor het paard? Ik weet zeker dat een mooie volbloed van 1.65 rijden met mij niet als prettig zal ervaren. Hij zal me er misschien niet afgooien en het zal er misschien best vriendelijk uitzien, maar ik heb bepaalde belemmeringen die het voor een paard niet ''hemels'' maken. Ik kan die heupen en die buik misschien wel wegdenken, maar ze zitten er toch en ze zitten ook nog in de weg. Als ik lichtrij, dan schud het gewoon. Dat is nou eenmaal zwaartekracht.

Als ik er onderweg afval, dan kom ik er niet meer op, tenzij ik ergens een picknicktafel tegenkom. Haha!

Het is niet erg om zwaar te zijn, maar onderken niet de consequenties en accepteer die ook!

Het is ontzettend moeilijk om uit te leggen welk gevoel wat ik bij een topic als dit krijg. Een stukje herkenning in dat gezeik van anderen, maar ook mijn geweten wat zegt dat ook de mensen met de nare opmerkingen ergens gelijk hebben. Het is niet alleen voor mijn paard belastend, maar ook voor mij. Het zit gewoon niet lekker. Meer dan 100 kilo wat steeds de lucht in wordt gegooid. Ik moet maar flexibel meegaan in de beweging, maar ik kan het gewoon niet!!! Niet omdat ik niet kan rijden, maar omdat mijn lijf praktisch in de weg zit.

Sugar Lee Hooper maakt ook geen salto op de balk als een ervaren turnster. Face it!
Laatst bijgewerkt door RainyDays op 29-09-06 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:54

Nathalie ik moet zeggen dat ik heel veel respect voor je heb, je erkend je probleem en houdt er rekening mee.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:08

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt