DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:18

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:46

Toch jammer dat al die fanatieke tegenstanders er vrijdag niet waren bij de masterclasses. Hadden ze kunnen horen van Eric van Breda dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat LDR paarden de minste stress vertoonden van allemaal.....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:48

Je kan gewoon bij die website komen.

In het boek, de formele website en op andere websites waar dit onderwerp beschreven wordt, staat uitdrukkelijk de opmerking dat dit niet van toepassing is voor long-and-low en ook niet voor Rollkuer.

De kunst van goed met een bit rijden, zit in het mechanisme van het
tongbeen-skelet (hyoid). De meeste ruiters weten niet van het bestaan en het belang af.

Het verhaal staat ook in het Juni nummer van Horses
for Life.

zie:
http://horsesforlife.com/content/view/456/415/

JUNE 2006 • VOLUME 10 • ©HORSES For LIFE™ Magazine

Head Position and Relative Elevation of Poll and Withers

A. Face Behind the vertical, neck contracted
(not the position for "long and low" or "rollkuer").

The poll is no longer the highest point of the topline and there
is overstretching of the nuchal ligament behind the poll. If the
neck is contracted, the last four cervical vertebrae shift slightly
back relative to their original position, decreasing nuchal and supraspinous ligament stretch needed to "lift" the withers.
Muscles attached to the hyoid apparatus are strained, along
with the brachiocephalicus muscle. The windpipe is cramped
at the larynx where it passes through the hyoid apparatus
between the jaws, restricting ease of breathing in extreme cases.
Lifting the tongue to the roof of the mouth provides some relief
from strain on hyoid to sternum connections, but makes faults with
tongue likely.
The top three or four segments of the serratus
in the neck are overstretched. This posture does not help
gymnastic development.

=-=

Er staat dus ook niet dat het paard in dit voorbeeld wat niets met long-and-low of rollkuer te maken heeft, dat het paard ademnood zou hebben. Er is sprake van een restrictie echter die is niet zo groot, tenzij zeer extreem, dat het paard gebrek aan zuurstof zou hebben.
Zuurstof is nodig om arbeid te verrichten, het is de brandstof die nodig
is voor arbeid.

Hoop dat duidelijk is dat NN het statement niet gemaakt heeft, zoals door je werd weergegeven. Het is ook nooit bestreden door H. Clayton of iemand anders.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:09

en hier de link naar de teapot-neck:

op de werksite: (niet de publicaties)

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/dingosBr ... ebit3.html

Bij C wordt het effect op de luchtcapaciteit aangegeven, door de teapot-positie.

Dit is een stuk over de impact over rijden achter de vertikaal in de teapot positie. Die geeft de spanning op de aangegeven punten en het effect op de luchtdoorstroming.

Horst Weiler heeft het niet over Rollkuer of LDR gehad. Die bron wordt ook als referentie genoemd. Dus hier ook geen anti-Rollkuer of anti-LDR verhaal.

De bedoeling van de dressuur atlas is dat ruiters begrijpen hoe het er onder de motorkap van een paard aan toegaat. Met de atlas kan elke ruiter zijn eigen koers bepalen.

De tekst bij de figuur in bovenstaande link is:

C. "Teapot Neck." Red stars indicate areas where damage can occur in horses consistently worked behind the vertical. There can be structural alterations (calcifications) in the bone of the vertebrae or skull combined with trauma to the nuchal ligament, choking where the windpipe traverses the bones of the hyoid and overstretching of the cervical serratus muscles attached to the scapula.
Weiler, Horst. Zur Diagnostik der Insertionsdesmopathie des Funiculus nuchae an der Squama occipitalis. In: Deutsche Reiterliche Vereinigung (Hrsg.): Diagnostics in horses. Warendorf: FN-Verlag, 1997. 106-108.

=-=

Als je de hals van het paard oprolt, dan is de relatieve positie van het hoofd tov de hals hetzelfde als wanneer het paard in verzameling gereden wordt. Alleen de hals en het hoofd bevinden zich in een andere positie. De relatieve positie van hoofd en hals is praktisch hetzelfde.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:28

Citaat:
(....) om de een of andere reden kan ik de site van Nancy Nicholson niet openen, maar op deze site melde ze toch echt dat bij LDR de luchttoevoer significant afgeknepen werd. Hilary Clayton heeft dat nooit beweerd.

Ik kan bij alle pagina's komen. Goofy44 geeft de link naar de werksite, met de tekst. Dat gaat over BTV rijden, met opgekropte hals en impact op luchtdoorlaat capaciteit en de plaatsen met fysieke spanning. De relatieve positie van hoofd en hals is heel anders als bij RK/LDR. Dus niet terzake wat betreft LDR/RK.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:37

Heyyyyyyyyy ik had net een bericht geplaatst en nu is di er niet meer
Lekker had er zoveel ingestopt

Begin al op een stoomtrein te lijken...
Nouja heb nu geen zin meer om weer zo een bericht te plaatsen (als die dalijk weer zo mysterieus verdwijnt )
Ben de hele dag bezig geweest met de paarden en mocht ik weer goed vastellen dat voor 90% het niet de methode is die beslist maar de mensen die het gebruiken.
Ik kon heel goed overweg met mijn paard en een paar andere in training maar die meisjes die erbij waren hadden echt geen benul over het hoe, wat en waarom.
Typische manege girlz die alleen weten hoe je moet poetsen, zadelen en rijden.
Wel een eigen paard willen maar dan zonder te beseffen dat een paard meer van je verlangt dan alleen maar poets en rijd werk.
Was het maar zo makkelijk
Maar misschien ook beter zo dat het niet allemaal zo eentonig is anders zou het werken met paarden me zeker niet zoveel plezier op leveren.

Nouja zo of zo mijn instelling op LDR is nog steeds hetzelfde maar iemand daarvoor als dierenbeul uit te gaan schelden vind ik wel erg ver gaan.
Was ik dan ook een dierenbeul omdat ik eerst dacht dat het wel kon en goed was?
Was ik dan ook een dierenbeul om een paard zo te rijden omdat de eigenaar het zo wou?
Zo ja veroordeel me maar ik beken me als schuldig in alle punten...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:36

"trainer van Nicole Uphoff en Rembrandt, en die introduceerde de duitse eerste LDR training........................"

Jaren geleden heb ik vele GP van TV op de videorecorder opgenomen. Ik heb dan ook Nicole Uphoff en Rembrand in de training in Rollkur.
Haar Rollkur was, wat dat betreft, heel wat vriendelijker dan ingrepen van Anky en rest van tegenwoordig.
En het paard werd door haar ook niet zo'n snel door de baan gedreven/gerend.
Tonertijd wist ik nog niet of ik het mooi of niet mooi vind, leren kijken moet zich ontwikkelen.
Als is de beelden van toen zie , zie ik piaffe (bij Rembrand ) die niet verzameld is; met te hoge achterhand.
Nu zie ik zelfde bij paarden van Anky.
Waarschijnlijk wreekt zich hier de Rollkur/LDR ; paarden leren immers niet om gewicht op achterhand te plaatsen ; het wordt ze onmogelijk gemaakt.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:42

"
http://www.topfoto.co.uk/gallery/olympi ... 722565.jpg

Kijk even zelf. Hoe synchroon is hier het beeld van de achterbenen en de voorbeentechniek? En ik weet niet maar dit paard liep gewoon met de kop in de lucht en uit elkaar naar mijn idee. Geeft niet, ze waren toen niet zo ver maar we moeten niet terug willen."

Dit vind ik nu heel mooi, kijk - een aanleuning met gewicht van de teugel. Kun jij dat?
Hier kun jij zien ontspanning met aanspanning.
De voorbeen is niet zo'n krampachtig in de lucht gestoken als wat men tegenwoordig in de ring vaak ziet.
Vind ik echt mooi, jammer dat de beeld zo smal is.
Ik zou het heel graag terug willen zien.
J.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:10

jirina schreef:
"
De voorbeen is niet zo'n krampachtig in de lucht gestoken als wat men tegenwoordig in de ring vaak ziet.
Vind ik echt mooi, jammer dat de beeld zo smal is.
Volgens mij zou het voorbeen parallel moeten zijn aan het achterbeen, nu is het een steekpas (circus). Bovendien zit de ruiter niet recht, de achterhand zakt niet en het paard lijkt zijn rug weg te drukken. Maar... hij heeft wel een sjiek pakje aan.

Het is maar wat je mooi vindt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:58

hns schreef:
Nouja heb nu geen zin meer om weer zo een bericht te plaatsen (als die dalijk weer zo mysterieus verdwijnt )

Telkens als er weer gesproken wordt over LDR en aanverwante zaken verschijnen er spontaan allemaal redelijk onbekende users die zich met hart en ziel in de discussie mengen en daar behoorlijk radicale standpunten innemen. Het enige mysterie is wie die mensen toch allemaal zijn die enkel op een SA zo'n extreme positie in durven nemen en graag bijdragen aan een stukje kampvorming en opruiing.

Door dit soort mensen wordt de discussie altijd de das om gedaan en eindigen dit soort topics met slotje. Je verschuilen achter een alias en links rechts verwijten uitdelen en aantijgingen rondstrooien kan iedereen wel. Ik ga met niemand in discussie totdat ze hun identiteit prijsgeven, ik wil weten wie ik voor me heb want ik laat me door een mysterieus persoon onder een SA die bij wijze van spreken net het niveau van de manege is ontgroeid niet uit maken voor dierenbeul.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:01

ik geloof dat ik me wel heel erg kan vinden in Jippie haar post

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:33

Ja grappig is dat he, opeens van die gebruikers <1000 posts en een leeg profiel Het zegt wel iets over je standpunt (of idd je vaardigheden) als je dát verborgen wilt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:35

Moddie inlichten om SA te laten onthullen? Kunnen we zien of het waar is. Kan nl ook zijn dat outsiders juist vanwege dit topic zich aanmelden. Er zijn zo veel paardenforums, sommigen zijn minder penny dan bokt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:43

Met een stuk of 5 SA's kun je jezelf ook lekker bijvallen in zo'n topic

Ik ben zelf altijd erg open over hoe ik train en iedereen is bij me thuis welkom om te komen kijken in de training, mijn paard te inspecteren en de teugeldruk te controleren. Maar als puntje bij paaltje komt heeft niemand die behoefte aan een stukje persoonlijke toelichting over het hoe en waarom.

Op een gegeven moment ben ik maar gestopt om serieus input te leveren aan dergelijke discussies. Ik steek mijn tijd en energie liever in het goed rijden van mijn paarden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:45

Bij mij mogen ze zelfs een rondje zelf sturen alleen wordt daar toch op een of andere manier nooit op in gegaan Snapiknie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:45

Zo een SA is wel na te zoeken. Ik heb er niet op gelet, maar de trant van schrijven zal dan wel niet veel verschillen. Effe Bart inlichten, die ziet het meteen.

Als het zo zal zijn, is het flauw.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:45

horseyfries schreef:
Toch jammer dat al die fanatieke tegenstanders er vrijdag niet waren bij de masterclasses. Hadden ze kunnen horen van Eric van Breda dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat LDR paarden de minste stress vertoonden van allemaal.....

Kun je onderbouwen? Hoe is dit gemeten? Wat is precies onderzocht?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:47

onderbouwen hebben ze daar gedaan, en jij was er niet bij

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:57

Nee, en daarom vraag ik er naar

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:03

dan krijg je informatie met ruis erin, en dat KAN dan verkeerde info zijn.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:08

Kiwiko ipv flauwe posts te doen kun je ook gewoon niet meedoen. Heb je ook geen last van ruis

Is er iemand die wèl uit wil leggen hoe een en ander onderzocht is?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:20

ga zelf naar dat soort seminars, dan weet je uit eerste hand hoe en wat precies

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:25

Eric van Breda heeft verteld dat stress meetbaar is door o.a. hartslagmeting e.d. en dat hebben ze gedaan bij verschillende paarden. Daaruit bleek dat LDR gereden paarden juist minder stress hadden dan de andere paarden.....

Maar zoals gezegd wordt, je had er gewoon moeten zijn, dat had je geen last van ruis en had je zelfs nog kritische vragen kunnen stellen. Het gekke is echter dat al die critici blijkbaar niet van de gelegenheid gebruik maken om eens de andere kant van het verhaal te horen.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:31

Waarom ik daar nu naar vraag is omdat ik wil weten in hoeverre dit, daarmee te maken heeft:

Turning the horse's head around to the either side send a false signal to one of two "Baroreceptor Reflex" sensors located
high in the throat which stimulates the "Vagus nerve" which connects the brain and heart. The job of the Baroreceptor reflex is
to regulate the body's blood pressure so if blood pressure is low, the reflex will increase cardiac output (CO = HR X SV) and
the reflex will constrict arterioles & veins and vice versa.

This stimulation causes the heart to lower the horse's blood pressure as if they were already lying down and resting, enough to
make the horse feel sleepy or dopey.

Now, some horse can take longer than others but if you understand what I'm saying, an experienced horse person would be
able to see the benefits of be able to calm a horse so easy anytime anywhere.

------------------

Voor wie verder wil lezen: http://www.the-endorphin-tap.com/

Wat ik voor de rest wil zeggen: er is hier niemand die ik voor dierenbeul uitmaak. Met alle respect, het gaat niet om jullie. Niet iedereen kent elkaar hier en dat hoeft niet om een discussie ergens over te voeren. Als iemand niet in discussie wil gaan alleen omdat profielen leeg zijn, doe dat dan ook niet.
Overigens: sommige profielen zitten propvol foto's, maar zeggen me net zo weinig dan de lege profielen. Wie je wel of niet bent, of gedaan hebt, heeft helemaal niets te maken met het eigenlijke onderwerp. Ik vermoed dat veel van de rijders hier die zich aangevallen als zijnde dierenbeul, niet eens in de buurt komen van de foto's en video's zoals we die zien in het losrijden van onze toppers.

Ik zeg dat wat ik zie op de beelden van LDR (pijn, dwang, geen plezier), dierenbeulerij is.
Het verbaast me dat sommige mensen zo aan die beelden gewend zijn, dat ze dat niet kunnen begrijpen. Vinden we zo omgaan met dieren normaal?
Ik vind het volkomen gerechtvaardigd dat mensen kritisch reageren op akelige beelden.

Reageren op basis van emoties noemen sommige dat. Volgens mij heet dat ook wel: ethische bezwaren. Op grond van ethische bezwaren zijn in de loop van de tijd enorme mentaliteitsveranderingen geweest, zaken afgeschaft en wetten veranderd.
Dus waarom emotie niet zou mogen gelden is mij een raadsel.

Vind je de beelden niet afgrijselijk, dan heb je je volgens mij vreselijk afgesloten voor je emoties...

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:36

Citaat:
Ik zeg dat wat ik zie op de beelden van LDR (pijn, dwang, geen plezier), dierenbeulerij is.
De uitdrukking van een topatleet, is er nou ook niet bepaald een van iemand die net gehoord heeft dat hij de lotto gewonnen heeft.